Nederlandse jager schiet te weinig voor eigen pot s Hartige flappen en oliebollen met vleesvulling Mince pies voor de kerstman Smaak Theeceremonie 1 3ENSDAG 21 DECEMBER 1994 =i ,ENU VAN voorlichtingsbureau ;r voorde voeding ariE DAG no KAPUCUNERS MET SHOARMAVLEES (zie onderstaand recept) APPELMOES YOGHURT MET BASTERDSUIKER en sl^ak 'A struik bleekselderij schoon en snijd 11 stelen in smalle repen. Bak 150 gram 'barmavlees in 1 eetlepel olie bruin. Fruit orlleingesneden ui en de bleekselderij kort Voeg 1 blik uitgelekte kapucijners toe 'h dl water, 'A verkruimelde bouillon- 0fblet en peper. Stoof het gerecht in 10 mi nuten. tr persoon: 1400 kilojoules, 330 kilocalo- ;ën, 32 g eiwit, 10 g vet, 33 g koolhydra- I ten. BLEEKSELDERUSOEP ONGEPANEERDE SCHNITZEL RODE BIETEN ROSTIKOEK (zie onderstaand recept) >rwarm 20 gram (dieet)margarine/boter een koekepan. Bak hierin 400 gram rösti lak, diepvries) met 1 kleingesneden ui en 1 leelepel Franse tuinkruiden 5 minuten on- ïr af en toe omscheppen. Voeg peper en )ut toe. Druk de massa goed aan en bak t röstikoek in 10 minuten verder gaar en bruin er persoon: 1200 kilojoules, 290 kilocalo- .eën, 4 g eiwit, 12 g vet, 36 g koolhydra- CHAMPIGNONRAGOUT U POMPOEN MET PREI (zie onderstaand recept) AARDAPPELEN SINAASAPPELSALADE 'ruit 100 gram in ringen gesneden prei met 1 theelepels kerrie in 1 eetlepel olie zacht. ,chil 500 gram pompoen en verwijder de 13 itten. Snijd de pompoen in blokjes en jChep de pompoen met wat peper en zout oor de prei. Voeg wat water toe. Stoof de groente in 20 minuten gaar. 3[er persoon: 560 kilojoules, 130 kilocalo- cfieën, 3 g eiwit, 5 g vet, 19 g koolhydraten. ij 2}lie recepten zijn bedoeld voor twee perso- 5} nen. a 2.IEVELINGSRECEPT Supersnel klaar en lekker pittig door de irei of de bosui die er rauw in wordt ver- verkt," schrijft TANJA COSTER UIT bEGSTGEEST. MAALTUDOMELET Kluts de eieren met melk, bieslook en zout. het mengsel in een beboterde koe- Bak op 'n laag vuur tot de bovenkant bijna droog is. Laat Nodig: 2 eieren; ondertussen de wit- sdreutje melk; 3 <e uitlekken, «theelepels verse of Snijd de prei of het diepvries bieslook; bosult>e ze_fr flJn magarine; zout naar meng het door de -smaak; helft van klein bonen. Schep dit op Qblik witte bonen; een helft van de omelet en vouw die 'klein stukje prei of been bosuitje. dan dubbel. Laat al les even goed door warmen met het 3- deksel op de pan. Lekker met vers stok brood of geroosterd brood. Hebt u ook een lievelingsrecept, stuur dit dan aan Damiate Dagbladen, Postbus 507, 2003 PA Haarlem t.a. v. de redactie Smaak. De inzender van het geplaatste recept krijgt een WV-cadeaubon van 25,-. Zoals de kinderen hier op 5 december hun schoen vullen met lekkernijen voor het Jpaard van Sinterklaas, zo zetten Engelse 3 kinderen een bordje met mince pies klaar voor de kerstman. Mince pies zijn taartjes gevuld met een mengsel van rozijnen, ap pels en vruchtjes op brandewijn. Deze taartjes horen bij de Britse kersttraditie net als de vrij zware bijna zwarte kerstpudding (op basis van vruchten) die warm gegeten moet worden en de kerstcake ook barstens vol vruchten en noten. En om het helemaal compleet te maken gaat daar ook nog een flinke dot room op. Al die Britse lekkernijen waren aangerukt door Marks Spencer. ,,Ha, jij bent al aan het lekkerste toe," reageerde de gastheer Iain Frater, directeur van de British Council in Amsterdam, toen ik met mijn bordje 'zoet' de weg naar de muziekkamer zijn fraai grachtenhuis zocht. Daarvoor, in de tuinkamer hadden we genoten van exoti- sche party-hapjes uit de Indiase, Italiaanse en Griekse keuken. Nieuwsgierig geworden een blik in de keuken werpend, was het eer- 1 ste wat ik zag een chaos aan lege dozen. Al die heerlijke hapjes en bijpassende sauzen kwamen, net als de mince pies, gewoon uit het kant-en-klaar pakket van het Britse wa renhuis. Wie het echt gemakkelijk wil doen, bijvoorbeeld op tweede kerstdag, kan veel inspiratie opdoen op de /oorf-afdeling van dit Britse warenhuis, dat zich sinds 1920 ac- i tief is op de markt van voedingsmiddelen j en met eigen keukens en proefpanels de I kwaliteit en orginaliteit scherp in de gaten houdt. Want al hebben de Britten geen gro- te reputatie op culinair gebied, ze weten goed en exotisch (hun smaak is duidelijk beïnvloed door hun wereldwijde 'connec ties') wel te waarderen. Nederlandse jachtwet strengste ter wereld plaats van zeezout kun je ook per- sil frite (gefrituurde peterselie), selderiezout of gefrituurde krui den over een flap strooien. Salie en oregano vormen een perfecte combinatie met salami en mint past heel goed bij grillworst en iamsham. Het is maar net wat je wilt, het resultaat is altijd verras send". „Voor de oliebollen snijd je eerst de stukjes vleeswaren (het 'klok huis' van de flappen) in heel klei ne blokjes en roert ze vervolgens door het beslag", doceert Huub. „Met een kleine ijsknijper vorm je bolletjes van zo'n 2,5 a 3 centime ter doorsnee. Die doe je in de hete plantaardige olie. Desgewenst voeg je aan het beslag fijngesne den gember of sukade toe, een ge raspt appeltje, een Fijngesneden uitje, of een beetje mierikswortel, sambal of mosterd. En, wil je het zoutgebruik in de flappen en bol len zo veel mogelijk beperken, koop dan bij de slager natrium-ar- me vleeswaren. Waarom toch wordt wie van wijn drinken een ritueel maakt, spottend bejegend en voor snob uitgekreten, terwijl men de nog veel ingewikkelder Japanse theeceremonie volstrekt serieus neemt? Beide komen im mers in wezen op hetzelfde neer: gezamen lijk iets moois maken van het drinken van een bepaalde drank waar men van houdt. Niets meer, niets minder. Men haalt er dan voor de theeceremonie het Zen-boeddhisme bij - terecht overigens - maar zo zou men bij het wijndrinken de christelijke mysteriën kunnen betrekken. Misschien is het het exotische, het vreemde van een totaal andere cultuur dat de Japan se ceremonie serieus maakt. En wat snobisme betreft: de theeceremonie zoals die nu bewonderend bekeken wordt, was uitsluitend bedoeld voorde aristocratie en eigenlijk veel meer elitair dan de wijnce remonie. Eenvoud De eerste zaadjes voor de theeplant werden omstreeks duizend jaar geleden door een boeddhistische monnik vanuit China in Ja pan ingevoerd. De theeceremonie, sado, is in de vijftiende eeuw ontstaan, gebaseerd op het ceremoniële theedrinken van de Chinese Sung-keizers, als poging om schoonheid, reinheid en harmonie te bren gen in het dagelijks leven. De grote thee- meester Senno-Rakiyu, een Zen-boeddhist uit de hoge Japanse adel, heeft deze geper fectioneerd en tot op de dag van vandaag volgt men zijn regels. Er zijn twee hoofdlijnen: de 'machishu- sado' voor het volk, en de veel belangrijker verfijnde 'buke sado' voor de adel. Deze is verder ontwikkeld door Kobori Enshu en wordt nu op de Enshu-theeschool toege past en onderwezen. Alles is toegespitst op eenvoud en zuiver heid. Gastheer en gasten moeten eikaars standpunt respecteren en in geen geval mag er een discussie ontstaan. Alles wat men ziet en ervaart moet van de puurste eenvoud zijn. Het theehuis, dat veel fami lies in de tuin hebben, is van hout, met riet gedekt. Slechts een enkele bloem, een enkel schilderij mag de ruimte sieren. Altijd moet er iets ontbreken aan de volmaaktheid: het tuinpad mag niet geheel schoon zijn, er moeten nog een paar blaadjes liggen, bloe men mogen nooit precies in het midden staan, en rondom de vaas moeten nog en kele druppels liggen. De theemeester draagt een kimono van eenvoudige stof, in eenvoudige, onopval lende kleuren. De theeketel is van ijzer, vaak met stukjes ijzer op de bodem om het zachte zingen van het water te bevorderen. Geen verfijnd kleurig porselein voor de theekommen, maar eenvoudig aardewerk in de stille kleuren van de aarde. Maar wèl volmaakt van vorm. En verder eenvoudig bamboegereedschap. De thee echter moet van de allerbeste kwaliteit zijn, groene mat- cha-thee, jonge topblaadjes, op een hete plaat gedroogd en tot poeder gemalen. Knielen Het Okura-Hotel in Amsterdam had thee- meester Kobori, dertiende generatie van theemeesters en hoofd van de Enshu- school, uitgenodigd om ons westerlingen deel te laten nemen aan een traditionele theeceremonie. Men had echter, om ons haastige ongeduld niet te veel op de proef te stellen, de gebruikelijke tijd van vier uur bekort tot een half uur en we hoefden ook niet, zoals traditie is, te knielen, maar mochten op een stoel zitten. De theemeester bracht, knielend, boven het fraaie komfoor het water tot 80 graden C. De theekom wordt zorgvuldig schoongew reven, daarna nog met water en een kwastje uitgewreven, gecontroleerd of er geen stofje is achtergebleven, en afgedroogd. Dan wordt het theepoeder erin geschept, de juiste hoeveelheid water toegevoegd en met een bamboeklopper doorgeldopt. De kom wordt daarna aan de gast aangebo den. Deze buigt eerst even naar de gast die naast hem zit, als excuus dat je eerder thee drinkt dan hij. Je neemt de kom aan met je rechterhand en zet die dan op de linker, ter wijl je met je rechter de kom vasthoudt. Je tilt de kom tot ooghoogte en maakt weer een kleine buiging, als dank dat je zo iets heerlijks mag genieten. Dan de kom naar borsthoogte, en een slag draaien, want je mag nooit drinken van de rand die je gast heer vóór je heeft geplaatst. Je neemt een slokje en zegt dat het goed smaakt. Daarna drink je de kom tot de bodem leeg. Dan veegje de rand schoon met duim en wijs vinger en bewonder je de fraaie vorm, waarna je de kom weer draait zodat de voorkant nu naar de gastheer wijst. Dan mag je de kom met je rechterhand neerzet ten. En de thee? Prachtig heldergroen met wit schuim, zo iets als spinaziesoep met wat opgeklopte room. En de smaak ook wat spi- nazie-achtig, met een ietsje peterselie en koriander. Ach, ik ben ook maar een wes terse barbaar. Volgende keer over de Engelse thee-cere monie. WINA BORN, culinair publiciste Het meeste wild wordt in Nederland gegeten tijdens de kerstdagen en bij bezoek aan restaurants. Wild wordt gezien als echte winterkost. In kwakkelwinters loopt de wildcon- sumptie iets terug. JAN BENGEVOORD Weliswaar worden konijnen, fazanten, pa trijzen, reeën en andere inheemse fauna in Nederland minder vaak opgedist dan in omringende landen, maar de barometer van wild eten stijgt. Harde cijfers zijn niet voorhanden, maar de wildconsumptie in Nederland zou de afgelopen jaren zijn ge stegen van 2,8 miljoen kilo tot meer dan 5 miljoen kilo per jaar. De Nederlandse jager schiet overigens al lang niet meer voldoende om de Neder landse braadpan te vullen. Ruim 85 pro cent van het wild dat wij eten heeft rond gelopen in het buitenland. Wild eten. Een culinair avontuur waarin de meeste Nederlanders zich alleen storten tijdens de komende feestdagen. Wild heeft een exclusieve geur. Wild eten heeft iets snobistisch en ondeugends in een tijd dat de jacht naar de uithoeken van de samen leving is gedreven. Want terwijl jagers in loopgraven een veilig heenkomen zoeken tegen heftige maatschappelijke kritiek, smult de Nederlander steeds vaker van wild dat met een welgemikt schot hagel is geveld. Behalve tijdens de feestdagen met wild- gerechten die in huiselijke kring worden opgediend, wordt wild vooral buiten de deur gegeten. Want thuis 'zomaar' op een doordeweekse dag een gevulde fazant ver orberen, nee, dat doen we niet. Zonder poespas „Gemiddeld eet de Nederlander nu één keer per jaar wild", zegt secretaris Jan-Wil lem de Jong van de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren. De jaarlijkse consumptie wordt nu op 3 tot 4 ons per in woner geschat. Dat was ooit 2 ons. Toch gooit De Bond gooit een reclame campagne van een paar ton tegenaan, want de Nederlander heeft, vinden de 800 poeliers en restaurateurs, een heel verkeer de indruk van wild. Zo bestaat nog het rotsvaste geloof dat je een konijn pas kan braden als het dier een weekje aan een touw aan de achterpoten in de kelder heeft gehangen. Of dat een gans toch wel een klein etmaal op het gasfornuis moet prut telen alvorens het gevogelte bijtbaar is. Fout. „Wild heeft ten onrechte de naam dat het zeer bewerkelijk is. In de moderne keuken is dat geenszins het geval". Jeroen Moormann uit Goor, mede-eige naar van een van de meest gerenommeer de wildgroothandels in Nederland, kent het misverstand. „Vrijwel al het wild kun je rosé eten. Natuurlijk niet rood, maar het idee dat wild supergaar moet zijn is echt achterhaald". Moormann kan het weten: hier wordt wild omgetoverd in ypor lief hebbers weergaloos lekkere gerechten. Daarnaast mikt Moormann ook op eet- gelegenheden voor mensen met een klei nere beurs. „Het is niet waar dat wild eten altijd duur is. We verkopen op dit moment al wild aan eetcafé's in bijvoorbeeld Am sterdam". Exclusiéf Moormann speelt steeds verder in op de behoefte van de klant naar exlusieve, maar toch gemakkelijk te bereiden wildproduk- ten. De twaalf medewerkers in vaste dienst bereiden het gehele jaar door wildworsten, zwijnenrollades, edelhert-biefstukken, vleespakketjes met zwijn, hert en haas en gerookte zwijnenhammen. Absoluut niet meer in trek is het marineren van wild. „Zonde, want daarmee verdwijnt de typi sche wildsmaak. Er is gelukkig een trend naar meer naturel", zegt Jeroen Moor mann. Het grootste deel van het wild koopt hij in Nederland. „Alleen als we te kort ko men, kopen we aan in het buitenland. En dan het liefst in Europse landen", zegt Moonnann. De enorme wildimport in zijn algemeen is gedeeltelijk toe te schrijven aan de Ne- Eén kijkje in de 'oudejaarskeuken' van chef-kok Huub Oudshoom en je wordt overdonderd door een feestgevoel. Huub steekt de lepel in het oliebollenbeslag en binnen enkele minuten tovert hij een ver rassend lekker hapje op tafel. 'Ou- dejaarsverwenners', noemt hij ze. Huubs hartige flappen en oliebol len met vleeswarenvulling zijn echt onweerstaanbaar. Je blijft er van eten. Huub Oudshoom, behalve chef kok ook voorlichter bij het Voor lichtingsbureau Vlees, geeft alvast een voorproefje op 31 december. Dan vieren we weer met z'n allen oudejaar en daar behoort een ver rassing bij, vindt Huub. „Het leuke van hartige flappen en oliebollen is dat niemand ver wacht dat er vleeswaren in verbor gen zitten", zegt hij. De chef-kok: „Je zet met hartige flappen en oliebollen iets echt feestelijks op tafel. Je blijft ervan eten. En, ze zijn zó klaar. Je kunt er diverse vleeswaren in verwer- Dit keer geen zoete maar hartige flappen en bollen op oudejaarsavond. FOTO CPD ken. Vooral worstsoorten lenen zich er prima voor. Salami, met of zonder knoflook, palingworst, grillworst, rookworst, boterham worst, cervelaat- of gekookte worst, ze passen allemaal in een flap of bol. Houd je meer van ge kookte ham, Iamsham, casselerrib of gebraden gehakt, dan stop je die in een flap of hartige oliebol. Heel smaakvol is om gerookte worstsoorten te gebruiken; die ge ven door verwarming een extra smaakdimensie aan de oudejaars- verwenners". Huub haalt eerst het 'klokhuis' uit het plakje worst, haalt de worst vervolgens met een vork door het oliebollenbeslag en doet deze in de hete olie. Aan het beslag, sim pel te bereiden met een pak olie bollenbeslag, heeft hij nog wat kruiden toegevoegd. „Dat geeft nog méér smaak", zegt hij. „Om te beginnen neem je een plak worst van zo'n halve centi meter dikte. Met een rond steker- tje steek je een gat in het midden van de plak, net als bij een appel. Het 'klokhuis' bewaar je voor het bakken van de hartige oliebollen. Bereid je een flap van gekookte ham, gebraden gehakt of casseler rib, snijd deze dan eerst in een ronde vorm. Daarna het 'klokhuis' eruit steken en bewaren. Wil je er geen oliebollen van bakken, dan kun je de stukjes vleeswaar na tuurlijk ook gebruiken in een fees telijke cocktail". Kruiden „Wil je kruiden aan het beslag toe voegen, neem dan kerrie- en paprikapoeder of bijvoorbeeld oreganovervolgt Huub. „In Bij groothandel Moormann in Goor wordt wild derlandse jachtwetgeving die tot de strengste ter wereld wordt gerekend. Er wordt minder geschoten. Jagers hebben zich georganiseerd in Wildbeheereenhe- den die het schieten van wild beter willen reguleren en op elkaar afstemmen. Schie ten op alles wat voor de loop van het ge weer komt, is er in Nederland al lang niet meer bij. De jacht in Nederland behoort op dit moment tot best gereguleerde ter we reld. Zo mag dit jaar niet meer worden ge handeld in ganzen en houtsnippen, maar mag de jager deze vogels alleen nog voor de eigen 'pot' schieten. Houtsnippen bij voorbeeld behoorden overigens al tot de rariteiten op het Nederlandse wildmenu. Vooral door de prijs. Want zo'n 90 gulden voor een paar happen snippevlees kunnen zich maar weinig wildeters veroorloven. Afschotcijfers Toch wordt in Nederland nog heel wat wild geschoten. Enkele getallen uit de offi ciële afschotcijfers over 1993: 227.000 ha zen op een bestand van 650.000; 400.000 tot 700.000 eenden op een broedbestand van 1,5 miljoen; 400.000 houtduiven op een broedbestand van 500.000 tot 800.000; 250.000 konijnen en 6200 reeën op een Nederlands bestand van 35.000. Veel van klaargemaakt' voor de poelier. deze dieren verdwijnen echter in de pot van de jagers, die veelal ook wild uitdelen aan mede-jagers, familie, kennissen, vrien den en natuurlijk aan grondeigenaren van wie jachtgrond wordt gepacht. In Polen gaan sinds kort stemmen op te gen de ongebreidelde jachtpraktijk. Daar bij richt de maatschappelijke verontwaar diging zich vooral op de georganiseerde jachtreizen voor jagers uit landen als Duitsland, Nederland en België. Tegen fik se bedragen kan in de Poolse bossen nog worden gejaagd op allerlei diersoorten en op een manier die in eigen land onmoge lijk is. Veel Polen hebben bezwaar tegen deze duurbetaalde jachtpraktijken. Rita Stockmann van Kritisch Faunabe heer, de organisatie die al jaren door het leven gaat als de luis in de pels van de Ne derlandse jager, maakt zich grote zorgen over de omvangrijke wildimporten. „De kans bestaat dat heel Oost-Europa wordt leeggeroofd. Er wordt geschoten op alles wat los en vast zit. Niet alleen door deelne mers aan jachtreizen en handelaren in wild, maar ook door de behoefte van de ei gen bevolking aan wild in een economisch moeilijke tijd", stelt zij vast. Kritisch Faunabeheer en de Nederlandse jagers zijn het zelden met elkaar eens. Waar het gaat om de beoordeling van de jacht in andere landen komen de stand punten echter opvallend dicht bijeen. Stockmann vindt, dat de consument ge heel van het eten van wild moet afzien. Of het nu is geschoten op vaderlandse bodem of in het buitenland, maakt voor haar geen enkel verschil. Ingewikkelder Door de Europese eenwording is de keu ring van het vlees, waaronder wild, veel in gewikkelder geworden. Zo wordt import vlees gekeurd in het land van de Europese Unie waar het wordt ingevoerd. Pools wild wordt bijvoorbeeld gekeurd in Duitsland. Argentijnse konijnen daarentegen weer in Rotterdam door de Nederlandse Rijks dienst voor de keuring van Vee en Vlees (RW) als de ingevoren konijnen per schip in de Rotterdamse haven arriveren. Hoe zit het met de keuring van de Ne derlandse haas? „Die wordt in veel geval len rechtstreeks aan de poelier geleverd zonder tussenkomst van het RW", beves tigt De Jong. Welke garantie heeft de con sument dat dit vlees goed is? „De poelier staat weer onder controle van de Keurings dienst van Waren. Bovendien zal hij zijn goede naam niet verkwanselen door te rommelen met wild".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7