'We moeten vechten tegen die grijze middenmoot-televisie' Hans van Willigenburg presenteert jubileumshow van Anneke Grönloh Rtv show 'Frank Rijkaard, nog een jaartje alsjeblieft' 'Het is voor mij een eer hier op te treden' T De Amsterdammer is een generatiegenoot en vriend van de nu 52-jarige zangeres en volgde haar carrière op de voet. Enthousiast vertelt hij anekdotes over de jaren zestig, toen Grönloh zelfs zo populair was dat ze alleen na sluitings tijd de Bijenkorf in kon en de politie paraat stond om haar veilig een concertzaal binnen te loodsen. Toen Jonkers afgelopen zo mer het idee voor de jubileum show kreeg nam hij contact op met haar platenmaatschappij. „Als particulier lukt je zoiets niet in je eentje, maar ze waren meteen enthousiast", vertelt hij. „Ik ben bovendien bijzon der blij met'de Stadsschouw burg want ik wilde beslist een lokatie op niveau." (Een paar dagen voor de show zijn nog steeds kaarten ver krijgbaar. Voor reserveringen kan worden gebeld met de kassa van de Stadsschouw burg (tel. 020 - 6242311). De aanvang is 20.30 uur) .ZATERDAG 17 DECEMBER 1994 F Eric Oosthoek trots op IKON-serie 'Oog in oog Jack Spijkerman op de bres voor Frank Rijkaard. foto archief VARA 's 'Steen en Been Show' voert actie dat wordt vertoond ter gelegen heid van de herdenking van vijf tig jaar vrede. Oosthoek: „De allereerste af levering van Oog in Oog, geti teld De Brizmilah, maakte ik eveneens met Eli Asser. Het stuk ging over een joodse man die terugkeek op de oorlogsja ren. Het was eigenlijk voor het eerst dat Eli over zijn oorlogs verleden schreef. De samenwer king verliep erg goed, vandaar dat ik hem een tijdje geleden heb gevraagd voor dit project." Het Laatste glas Melk is een autobiografisch verhaal dat speelt in 1943, aan de voor avond van de ontruiming van de joodse psychiatrische inrich ting Het *Apeldoomse Bosch, waar- Asser in die tijd werkzaam was. De Duitsers voerden het personeel en patiënten af naar Auschwitz, waar iedereen is omgekomen. „We moeten het nu gaan op nemen. Het is een lastige klus, we moeten zeer zorgvuldig te werk gaan, want je kwetst gauw iemand met zo'n onderwerp. Eli Asser is als raadgever nauw bij de verfilming betrokken." Relaties Het stuk van Asser mag gerust worden gezien als een typisch IKON-produkt. „Ons drama gaat vrijwel altijd over relaties tussen mensen, om de sociaal maatschappelijke context", zegt Oosthoek. „IKON-drama geeft altijd een bepaalde kijk op de samenleving, een momentop name van hoe wij vinden dat het is gesteld met bepaalde maatschappelijke groeperingen. Het gaat èrgens over en ik pro beer het altijd zo spannend en emotievol mogelijk te visualise ren. Met deze uitgangspunten hebben we, denk ik, een be langrijke lijn uitgezet binnen het televisiedrama." De produktiviteit en de gedre venheid van Oosthoek zijn op vallend. Juist die eigenschappen dreven hem ertoe over te stap pen naar televisie. „Ik ben hele maal geen kijkcijferfreak, maar ik wil wel graag dat program ma's bekeken worden. Wij heb ben tussen de drie- en de zes honderdduizend kijkers per keer. Dat haal je niet met een voorstelling in het theater. Toneel en televisie, zegt Oost hoek ook, zijn twee totaal ver schillende disciplines. „Toneel heeft het fascinerende van dat chemische moment, het sa menzijn van publiek en acteurs, de vonken die overspringen. Dat is het mooie van theater. Het mooie van televisie is het grote publieksbereik. Daarbij werk je als regisseur stukje voor stukje naar een zo hoog moge- Ze kwam deze week terug uit Singapore waar haar concert 20.000 bezoekers trok. Haar agenda voor de komende tijd zit vol optredens in binnen- en buitenland en zaterdag komt haar nieuwste CD uit. Zange res Anneke Grönloh staat deze maand 35 jaar op de planken en heeft al die tijd een grote schare fans gehouden. Dankzij bewonderaar Gerard Jonkers kan deze mijlpaal maandag 19 december in de Amsterdamse Stadsschouwburg worden ge vierd met Hans van Willigen burg als presentator van een grote jubileumshow. Jonkers heeft ervoor gezorgd dat Benny Neyman, Ronnie Tober, De Raggende Manne, Sjoukje Smit, Julya Lóko en Jacques Herb komen optreden. Voor de pauze brengen ze alle maal een nummer dat door Grönloh bekend is geworden. „Wie wat zingt moet nog even een verrassing blijven, maar we hebben zorgvuldig uitge zocht welk nummer het beste Anneke Grönloh zal schitteren in de Amsterdamse Stadsschouwburg. fotoarchief bij welke artiest zou passen", vertelt Jonkers. Hij wil alleen verklappen dat de jaren zestig hit Brandend Zand natuurlijk niet mag ontbreken. Na de pauze treedt Grönloh zelf op met nummers van haar nieuwe CD op muziek van de Zweedse componist Martin Claman. Vrijwel alle teksten zijn van Jan Rot en gaan over actuele thema's als discrimina tie en emancipatie. Van J.C. Bloem koos ze voor deze CD het gedicht November. Jonkers belooft echter dat Grönloh ook een keus uit haar internationa le successen zal zingen. Een scène u(t 'Sanne', ook een succesvolle produktie waar Eric Oosthoek voor tekende. foto archief Eric Oosthoek: „IKON-drama geeft altijd een bepaalde kijk op de samenleving." foto cpd lijke kwaliteit. Uiteindelijk, als je de montage achter de rug hebt, ligt het vast. Bij toneel gebeurt er elke avond wat anders. Dat is mooi, maar het kan ook een na deel zijn omdat de voorstelling de tweede avond bijvoorbeeld slecht loopt. Film is net een gro te jumbopuzzle of een boek. Je schrijft hoofdstuk na hoofdstuk en op een gegeven moment is het wat het is, dan zit je op de top van wat je in huis hebt." Repetities Zijn theaterachtergrond komt ook in Oosthoeks manier van werken duidelijk naar voren. Hij repeteert altijd uitvoerig en in tensief, iets dat je zelden tegen komt in de televisiewereld. Maar Oosthoek hecht veel be lang aan dat repetitieproces, ook al omdat hij over het alge meen met een laag budget moet werken. „Ik moet zo effi ciënt mogelijk omgaan met de tijd die ik op de set ter beschik king heb. Daarom is een goede voorbereiding van groot belang. Ik kan niet nog eens op de set gaan nadenken over hoe ik het wil hebben." Ook moet het klikken tussen hem en zijn medewerkers. Oosthoek zoekt bij voorkeur naar mensen met wie hij eerder heeft gewerkt. Kent hij de be treffende acteurs nog niet, dan gaat hij eerst met ze praten. „Het is een absolute voorwaar de dat er een bepaalde affiniteit is. Het casten is daarom ook een louter subjectieve gebeurtenis. Klikt het niet, dan wordt het niks." „Ik vind het ontzettend be langrijk dat wij de kans krijgen de uitgezette lijn door te zetten. Als je niet vecht tegen die grijze middenmoot-televisie die zo veel wordt gemaakt, als je geen tegenwicht biedt aan al die co medyseries en 'triviaal-televi sie', draait het uit op een cultu rele kaalslag. Ik heb niets tegen lichtvoetig drama, er is een markt voor, mensen willen het zien, maar er moet ook ruimte blijven voor die andere pro gramma's. Mensen zijn in prin cipe lui op cultureel gebied. Maar je moet je niet richten naar de vraag, nee, je moet aan bod genereren, dan komt de vraag vanzelf. Je moet dus boei ende, spannende innoverende dingen doen, méér dan alleen boeketreeksen brengen. Iedere uniformiteit is dodelijk." Frank Rijkaard moet wat betreft 'De Steen en Been Show' nog een jaartje doorgaan bij Ajax. foto archief Johan Verminnen voelt zich als Vlaming thuis in Nederland HILVERSUM »GPD Al vijfentwintig jaar viert Johan Vermin nen triomfen in Bel gië. Maar ook hier is hij een aantal keren op de Nederlandse televisie verschenen. En 'Hilver sum' draait geregeld platen van de componist/zanger. Ten op zichte van menige collega uit het Vlaamse land neemt Ver minnen wat dat betreft een be voorrechte positie in. Want waar Nederlandse artiesten van harte welkom zijn bij de BRT, daar hebben ze bij de Neder landse omroepen beduidend minder op met creatieve zuL derburen. In Nederlandse theaters 'haalt' Verminnen eveneens veel applaus. Niet voor niets vond onlangs Verminnens jubi leumtournee Alles Leeft, waar mee hij de afgelopen maanden veel succes heeft gehad in Vlaanderen, z'n eindpunt in Ne derland. „Het is me bekend dat je als Vlaams artiest moeite hebt vas te grond onder de voeten te krij gen in Nederland. Dat is een ge geven waar je je mee moét ver zoenen. Twee landen waar de zelfde taal wordt gesproken maar die eikaars cultuur niet kennen. Terwijl er zo veel van elkaar is te Ieren. Want de twee culturen verschillen op veel punten van elkaar. Noem het het katholicisme aan de ene kant en het calvinisme aan de andere. Noem het de vertellers tegenover de commentatoren." Cultureel akkoord „Bovendien is men in Neder land veel meer gericht op de Angelsaksische landen dan in Vlaanderen. Dat merk je heel sterk bij de omroepen. De BRT besteedt veel aandacht aan de Vlaamse cultuur. Wat betreft de Nederlandse radio heb ik de in druk dat in de Verenigde Staten wordt bepaald wat in Hilversum wordt gedraaid. Soms denk ik dat het hoog tijd is dat tussen Nederland en België een cultu reel akkoord moet worden ge- nieuwsgierig ben t. Hij zegt met zijn pas afgeslo ten tournee een periode te heb ben afgesloten. „Ik vind dat het allemaal nog eigenzinniger moet. Dat is iets wat ik in de af gelopen 25 jaar heb geleerd. Als je pas begint en mensen ver moeden dat je talent hebt, ko men er een heleboel die zeggen wat je doen moet en hoe je dat moet doen. Je bent dan nog jong^ dus je bent makkelijk te plooien. Maar vervolgens moet je dat weer afleren en je zelf zien te vinden, met behoud van de goede dingen die je hebt op gepikt en die voor jou van nut zijn. Ik verbind nu als het ware het klassieke met het eigentijd se. Daar hou ik van. Je maakt een synthese van de dingen waarvan je oprecht houdt en het kan haast niet anders dat er een consistent geheel ontstaat." Eenzaam beroep Als artiest vond Verminnen na vele jaren de formule die hem naar eigen inzicht het beste past. „Dat moet je allemaal zelf verzinnen. Dat kan geen mens voor je doen. Wat dat betreft is dit een eenzaam beroep. Je moet het steeds weer zelf doen. In Vlaanderen ben ik om zo te zeggen een stukje van het land schap van de mensen gewor den. Ze kennen mij en mijn liedjes. Ik heb wel eens de in druk dat ze blij zijn dat ik er nog ben. Omdat ze het een stukje- houvast geeft. En misschien ook omdat een paar van mijn liedjes een rol in hun leven hebben ge speeld en wellicht nog spelen. A vee le temps van Leo Ferré bij voorbeeld. Daar zitten inzichten in waarmee je verder kunt. Wat dacht je van All in love is fair van Stevie Wonder. Of om in Nederland te blijven: De Zwem mer van Boudewijn de Groot en Sammy van Ramses Shaffy. Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy, dat is toch fantastisch.' Ter gelegenheid van Johan Verminnens 25-jarig jubileum is een dubbel-CD 'Alles leeft' verschenen met daarop acht tien van zijn bekendste chan sons, plus acht nieuwe liedjes. AMSTERDAM MONIQUE BRANDT an Wolkers, Jeroen Brou- I I wers, Maarten 't Hart, Eli Asser. Het is een kleine greep uit de reeks van 36 gere nommeerde auteurs die al eens een aflevering voor de IKON- E dramaserie Oog in Oog hebben geschreven. Eric Oosthoek, de vaste dramaregisseur van IKON, is dan ook terecht trots op 'zijn' serie, waarvan de vierde reeks in het najaar van 1995 te zien is. Hij heeft het over een uit de hand gelopen idee. „We waren in het begin van plan niet meer Idan twaalf afleveringen te ma ken, maar het werd zo goed ontvangen dat we zijn doorge gaan." Hij is in België bezig met de opnamen van de serie, ander maal een co-produktie van U IKON en BRTN. Onder het toe ziend oog van Oosthoek zal de op stapel staande reeks door Vlaamse regisseurs en acteurs worden gemaakt. „Destijds is I Oog in Oog ook als co-produktie begonnen. In het derde jaar had ei de BRT geen geld meer, toen hebben we het alleen gedaan." De IKON vervult een voor- -1 trekkersfunctie op het gebied !van TV-drama, dat ergens over gaat. Sinds Oosthoek in 1977 de overstap maakte van theater naar televisie tekende hij voor heel wat bijzondere en succes volle produkties, zoals Sanne, 1 M.S. de Weereld, De rivier waar in ik zwom en Twee mensen. Projecten Thans werkt Oosthoek aan een j scenario dat is gebaseerd op het boek Saint Amour van André Truyman. Het verhaal over een 37-jarige priester die zijn celi- 5 baatsgelofte loslaat, wordt ge bracht als driedelige serie. Als Ide plannen doorgaan wordt de drieluik in 1997 op TV gebracht. Daarnaast bereidt Oosthoek een twaalfdelige serie van tien mi nuten durende films voor. Legt j hij de laatste hand aan Het J laatste glas Melk, een op zich- f zelf staand televisiespel van Eli Asser, de auteur die bekend werd door succesvolle series als Citroentje met Suiker en 't Schaep met de vijf pooten. In ja nuari wordt een begin gemaakt met de opnamen van dit stuk, sloten. Er zijn op dat gebied na tuurlijk overeenkomsten afge sloten. maar die bestaan voor namelijk op papier. Ik ben voor een akkoord dat daadwerkelijk en voor iedereen merkbaar wordt uitgevoerd." Als Vlaming voelt Verminnen zich nog altijd zeer vereerd, als hij vanuit Nederland wordt be naderd voor een optreden. „Als je als Vlaming wordt uitgeno digd in Nederland iets te doen, ben je natuurlijk blij. Ik was zo trots als een pauw toen Annie M.G. Schmidt me twee jaar ge leden uitnodigde mee te werken Johan Verminnen: „Als je als Vlaming wordt uitgenodigd in Nederland iets te doen, ben je natuurlijk blij." foto cpd Jack Spijkerman van het VARA Radio 3 programma De Steen en Beenshow is een aktie begonnen om Frank Rijkaard van Ajax binnen de voetballijnen te houden. Rijkaard heeft bekend ge maakt dat hij na dit seizoen wil stoppen met voetballen en dat hij zich volledig gaat richten op zijn onlangs uitgebrachte he ren ondermode-lijn. Nu er van verschillende kanten geroepen wordt dat het toch zonde zou zijn als een voetballer als Frank Rijkaard, die bij Ajax nog steeds de sterren van de hemel speelt, nu al zou stoppen, heeft Spijkerman de handschoen opgenomen. Hij is een brief kaartenactie begonnen: luisteraars die nog steeds genieten van het spel van Frank Rijkaard worden opgeroepen om een kaart te sturen. Ongeacht of je nu fan bent van PSV, aanhanger Feyenoord of supporter van Telstar. Wekelijks zullen op vrij dag, op Radio 3 tussen 12.00 en 14.00 uur bekende en onbe kende Nederlanders uitleggen waarom zij vinden dat Rijkaarc nog niet mag stoppen. In de loop van het volgend jaar wil Spijkerman met alle inge zonden kaarten achter de hand, proberen Rijkaard over te hc* len er nog één jaartje aan vast te plakken. aan het project Een nieuwe Jas waarbij diverse artiesten hun versie van liedjes van haar mochten geven. Ik vond het ook een eer, omdat de uitnodiging van Annie Schmidt kwam. Want zij is toch de oma van niet al leen alle Nederlandse, maar ook alle Vlaamse kinderen." Verminnen beschouwt dat „met een beetje goede wil" als een vorm van cultureel con tact. „Soms verschillen de for muleringen van Nederlanders en Vlamingen, maar dat is juist leuk. Het roept ook vragen op, tenminste als je een beetje (Kaarten met de tekst: 'Frank Rijkaard, nog een jaartje als) blieft'! kunnen worden gestuurd naar: VARA's Steen en Be Show, Postbus 175,1200 AD Hilversum.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7