Eeuw verlichting gebundeld Leven en wonen Kleding voor werkende vrouw met iets 'geks' i Magische maretak Geluisterd naar wens consument Dood couturière Grès jaar geheim gehouden Ooievaar Post Veiliger skiën Pasjes, pasjes pasjes - ZATERDAG 17 DECEMBER 1994 29 Spelen met licht in Rotterdamse Kunsthal. „Verlichting verkeert nog in de primaire fase. Het is ook nog maar 115 jaar geleden dat de gloeilamp werd uitgevonden," zegt Marzano over de tentoon stelling 'De Verlichting, verle den, heden en toekomst van de elektrische verlichting en haar invloed op mens en woonom geving' die tot en met 29 januari in de Rotterdamse Kunsthal te zien is. Niet eerder werd in Neder land zo'n uitgebreid overzicht samengesteld op het gebied van de elektrische woonhuisverlich ting. Aanleiding tot de tentoon stelling is het boek 'Struck by Lighting' van dr. André M. Koch. Met zijn initiatief be landde hij bij de Kunsthal, door dat de uitgever slechts bereid bleek zijn boek te publiceren als er een ten- toonstelling aan de uitgave zou worden gekop peld. Via de Kunsthal en het Vormgevingsinstituut belandde het idee uiteindelijk bij Philips Corporate Design in Eindhoven. Wat in eerste instantie begon als een opzet voor een eenvou dige chronologische volgorde is uitgegroeid tot het grootste overzicht van huiskamerverlich ting dat ooit te zien is geweest. Musea uit binnen- en buiten land hebben armaturen in bruikleen gegeven. Vanuit de gedachte dat licht meer is dan een collectie armaturen be steedt de tentoonstelling ook aandacht aan zaken als stereo- metrische grondvormen, ver stelbaarheid en sfeer. ter. Zo is bijvoorbeeld de eerste elektrische variant te zien in de vorm van de kroonluchter uit 1900 van de Oostenrijkse archi tect Adolf Loos en is er een kroonluchter van Berlage te zien. De eigentijdse variant uit 1988 is van de hand van Borek Sipek. Opvallende ontwerpen zijn verder de Bauhaus-creaties van Marianne Brandt en Wilhelm Wagenfeld en het werk van de Nederlandse ontwerpers Frans van Nieuwenborg, Maria Hees en Herman Hermsen. Er is ook aandacht voor het fenomeen spotje. Voor de organische licht- sculpturen van Expositie 'Verlichting' in Rotterdamse Kunsthal Omhulsel Sinds de uitvinding van de gloeilamp, in 1879 in de Vere nigde Staten door Thomas Edison, hebben techniek en vormgeving van elektrische in terieurverlichting een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In het begin werd vooral gezocht naar de juiste vorm voor een decoratief omhulsel: het arma tuur. Pas na 1910 kwam er ook aandacht voor technische as pecten als het richten van licht op de juiste plaats en het tegen gaan van verblinding. De expositie in de Kunsthal, ingericht dpor Clare Chance, laat ruim honderd bijzondere lichtobjecten zien. De historie begint bij het thema kroonluch de Japanse ont werpsters Eriko Horiki en Jun- ko Fujuki is een speciaal pavil joen inge ruimd. Hun sculpturen van transparent rijstpapier en rijstvezels zor- gen voor een bijzondere wis selwerking tussen vorm en licht. Voor de expositie is werk uit geleend door het Bauhaus-Ar- chiv in Berlijn, het Stedelijk Mu seum Amsterdam, het Keulse Museum für Angewandte Kunst, museum Boymans-van Beuningen en de Rotterdamse Firma Siegers Lichtgroep. Dimmers Rond al deze objecten staan pa viljoens opgesteld waar de be zoeker de verschillende kwali teiten van kunstlicht kan erva ren. In één van de paviljoens kan het publiek aan de slag met dimmers en kan het zelf experi menteren met lichteffecten. De vormgeving van een lamp is vaak het doorslaggevende cri-' terium bij aanschaf. Een lamp wordt meestal niet anders geko zen dan ieder ander meubel stuk. Maar verlichting kan de ruimtelijke indruk maken of breken. Het doel van de presen tatie is dan ook om te laten zien dat de lamp van een veel grote re betekenis is vanwege zijn vormgevende eigenschap dan hoe die zelf als object weergege ven is. Anno 1994 zijn we al zover dat de ruimtewerking, sfeer en kleur van het licht met de computer geregeld kunnen worden. In fei te is de armatuur nu al overbo dig geworden. Maar of we dét ook willen, is nog maar de vraag. De ontwikkeling van het licht staat nog geheel in de kinder schoenen. Volgens directeur Stefano Marzano van Philips Corporate Design ligt hier zelfs nog een onvoorstelbaar veld open voor ontwerpers. Juist voor hen moet het een uitda ging zijn om daar de komende jaren mee aan de slag te gaan, aldus Marzano. Leidse ontwerpster Monique Collignon: -TUIN ^Lichtjes in eh i i i 0 bloemstuk i -01 Het is een heel werk 2' maar het wordt wel o.' een orginele kerst boom als je er in plaats van ballen heel kleine, met bloemen opgemaakte mandjes in hangt. Daarvoor moeten vooral sterke Jj bloemen worden ge bruikt, zoals gips- kruid, minichrysan- ten, mini-gerbera, 4s» waxflower enz. Je kunt het ook om- draaien. De kerst ij boomlichtjes (mini- 101 lampjes op batterijen of met een adeptor) m in een groot bloem stuk. Deze kerstmand kan worden gevuld met rode kersttulpen, witte chrysanten, trosanjers en blad- groen. FOTO PR Jonge modemakers hebben het moeilijk, zeker de genen die niet willen opgaan in de anonimiteit van een groot confectie- of styling-bedrijf maar die een eigen ltjn willen brengen. Met een starterssubsidie houden ze het een paar jaar vol, maken hoopge vende collecties maar kunnen in die korte tijd geen 'netwerk' opbouwen om zonder financiële steun op eigen benen te staan. Weg kledingmerk, weg vaak ook nieuwe impulsen voor de Nederlandse mode. ,,'t Is jammer dat geld zo belangrijk is, want ideë- en zijn er genoeg," zegt Monique Collignon. die 4 jaar geleden aan de Leidse Korevaerstraat haar winkel, waar uitsluitend door haar ontworpen kle ding wordt verkocht, opende. „Ook ik ben nog al tijd op zoek naar een financier. Met meer geld zou ik mooiere stoffen kunnen kopen, betere fournitu ren, zou ik topmensen kunnen aantrekken om de kleding te maken. Ik ben niet ontevreden nu, maar het kan allemaal nog zoveel beter." Doorzeter Monique (32), is een echte doorzetter. - „anders had ik het allang opgegeven" - maar ook zij heeft haar droom moeten 'bijstellen'. Toen ze haar eer ste stappen op het ontwerperspad zette, ze had toen haar autootje verkocht om stoffen voor een monstercollectie te kunnen kopen, riep zij 'op mijn dertigste wil ik mijn eigen merk hebben, bekend zijn'. Nu zegt ze tevreden te zijn als ze op haar veertigste het gevoel heeft 'er te zijn'. Ze is een type dat, ondanks haar tomeloze en thousiasme, met beide benen op de grond staat. Haar collectie weerspiegelt dat. „Ik kijk bij het ont werpen van een collectie eerst naar mezelf. Wat mis ik in mijn kleerkast; wat vind ik lekker om te dragen. Ik maak kleding voor werkende vrouwen, die gemakkelijk maar toch goed gekleed willen gaan maar er moet wel iets geks bij te maken zijn.". Wat ze zelf aan heeft illustreert dat: een vrij klassiek ogend geruit mantelpakje krijgt iets speels door veel kleine zwarte kwastjes. Maar dat 'geks' gaat nooit ten koste van de coupe - vooral haar jasjes zijn perfekt -, want door coupe en materialen wil zij zich onderscheiden, niet door extravagante ont werpen. Antenne Op de vraag wat haar bij het ontwerpen inspireert zegt ze: „Eigenlijk is alles van invloed. Alles wat er om mij heen gebeurt. En het klinkt misschien gek om dat van jezelf te zeggen, maar ik heb een soort antenne voor wat er mode gaat worden. Ik zal je een voorbeeld geven. Een paar jaar geleden, het was vreselijk koud, trok ik bij mijn keurige mantel pak een paar moonboots aan. Iedereen lachen na tuurlijk. Let op jongens, zei ik toen. Straks zie je dit in de Parijse collecties. Dat geloofde natuurlijk nie mand, maar Karl Lagerfeld showde kort daarna wèl moonboots onder een mantelpakje." Met Karl Lagerfeld zegt ze een bepaalde affiniteit te hebben. Ze is dan ook apetrots dat een foto van haar kleding met die van Lagerfeld op dezelfde pa gina in een 'glossie' prijkt. Of een kleine stad als Leiden dan het goede start punt is voor een echte modecarrière? Even haalt ze haar schouders op. „Misschien moet je wel naar het buitenland om echt naam te maken. Maar van de andere kant, als Nederlandse, met een Neder lands merk moet je het hier toch ook kunnen. Bo vendien, in de loop van de jaren heb ik geleerd dat je stap voor stap moet bouwen, dat het allemaal niet in een keer kan, al zou ik dat natuurlijk wel willen en loop ik nog weieens te hard van stapel." Zo'n stap was dit najaar haar eerste grote prese- natie in het Amsterdamse Hilton hotel, waar toch zo'n 350 mensen op afkwamen en wat nog belang rijker was, waar ze klanten aan overhield. Band Haar benadering van het fenomeen couture en klanten lijkt een beetje op die van Edgar Vos, die toen hij de Max Heijmansring kreeg zei dat hij kle ding maakte voor vrouwen met borsten en billen, met hun kleine onvolkomenheden en dat zijn klan ten in de loop van de tijd zijn 'vriendjes' waren ge worden. Ook Monique heeft met haar klanten, ook al ko men ze maar een of twee keer per jaar een hechte band. Naast haar collectie ontwerp Monique Collignon dan ook speciaal voor haar klanten. „Er zijn klan ten voorwie ik per seizoen een garderobe ontwerp. Waarvan ik weet wat ze in de kast hebben hangen. Daartegen zeg ik ook gewoon, Nu is het genoeg, meer heb je dit seizoen niet nodig. Eerlijk zijn tegen je klanten is heel belanrijk." „Ik vind het ook heerlijk om mensen die maat- problemen hebben blij de deur uit te laten gaan. Zoals die klant van 1.85 meter, die bepaalde mo dellen niet durfde dragen. Ik heb haar laten zien wat ze allemaal wèl kon dragen, dat is hartstikke leuk. Nu werk ik bijvoorbeeld aan bruidskleding voor een klant die in een rolstoel zit. Dan stuit je toch op onverwachte problemen maar als ik die heb opgelost voel ik mij heel tevreden." Klanten kunnen dan ook altijd bij haar aanklop pen als ze plotseling tot de ontdekking komen voor een feest 'niets' te hebben. Dan wordt er na wat heen en weer praten in razend tempo een feestelij ke creatie in elkaar gesleuteld. ,,'t Is hard werken als je iets wilt bereiken, erkent ze, terwijl ze nog snel een paar steekjes doet aan een diepgroene cocktailjurk die 's avonds nog de deur uit moet. „Met mijn kleding ben ik eigenlijk altijd bezig, al neem ik tegenwoordig wel wat vrije tijd. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om naar een rommelmarkt te gaan; om een avond in de week paard te rijden. Hard werken is niet erg, maar het is niet mijn hobby. Bovendien af en toe wat afstand nemen komt je creativiteit ten goede, dat heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd. En als er straks en stoffenfabrikant komt die iets in mijn ontwerpen ziet wil ik hem echt iets te bieden hebben. Dan moet ik volop ideeën hebben." Broekpak met iets getailleerd langvallend jasje, hier en daar 'wat opgelapt' om het wat minder streng te ma ken. FOTO PR Rond de kerstdagen gooit magie hoge ogen. Of we al dan niet geloof hechten aan de je magische gebruiken doet niets ter zake, we herstellen ze voor even in ere. Tot een van de oeroude gebruiken rekenen we het op- kji hangen van maretak, vaak aangeduid met I het Engelse mistletoe, boven een deur. II Eventuele geliefden mogen elkaar daaron- -1 der vrijelijk kussen en zijn bovendien verze il kerd van een gelukkig leven. Want volgens middeleeuws gebruik brengt maretak geluk. Dat was al lang vóór onze jaartelling toen ~1 viscum album, zoals maretak in het Latijn 3 genoemd wordt, een belangrijke rol speelde I in het leven van de mens. j Het halfheestertje dat zich met zijn wortels hecht aan de buitenste laag van een stam, 10 weerstond alle winterse stormen met het 1 immer-groene blad. Het moest wel opvallen -) als de bladeren van de bomen waren geval len. Het moest wel een plant met bijzonde re krachten zijn. J Voor de druïden was de maretak een heilige plant met zeer positieve krachten. De Ro- meinen noemden de plant de Magische j Twijg van Prosperina en met deze twijg kon met alle sloten openen. Bovendien beschik- te de plant nog over schataanwijzende -I krachten. Er zou wel eens een schat verbor- ■i gen kunnen zijn onder een struik of boom q waarop een maretak groeide. Dit geloof 3jj heeft menige fraaie boom doen ondermij- M nen. Plinius was de eerste die geneeskrach- ;1 tige eigenschappen toeschreef aan marëtak. Hij beval thee ervan aan, voor mensen die "j aan epilepsie leden. )n De komst van het christendom maakte een i einde aan de verering van viscum album en namen als boomplant en maretak werden vervangen door minder aardige namen als duivelsgras, heksenbezem en heksennest. Maar alle negativisme ten spijt bleef men m mistletoe in vele streken van Europa zien jj als geluksbrengend en genezend. In streken van Midden-Europa werden tak- J jes als amulet om de hals van kleine kinde- J ren gehangen en rond nieuwe maan telkens vernieuwd, omdat het blad verwelkt was. Kneipp maakte gebruik van de gegevens van Plinius en schreef maretak voor bij epi lepsie en duizeligheid. Ook in onze tijd wordt viscum in de homeopathie nog ge bruikt voor soortgelijke kwalen. Er bestaan zelfs recepten voor het zelf bereiden van thee. Maar men kan beter niet op eigen houtje experimenteren met een plant die in zijn geheel giftig is. Vooral de de fraaie witte bessen zijn zeer giftig. Oppassen dus met kleine kinderen. Tot slot nog de vraag of je na de feestdagen de maretak kunt gebruiken om er verder mee te kweken. Men zegt dat bessen trouw blijven aan de boom waaraan de moeder plant gegroeid is en dat kan zowel een po pulier als een appel, een lijsterbes of een peer zijn, zelfs lindes en hazelaars doen wel eens dienst als gastheer voor deze halfpara- siet. Voor degenen die het willen proberen: maak een piepkleine inkeping in de schors van een dikke tak en plak er de bes in. Zo doen vogels het ook, als ze zich willen be vrijden van het kleverige sap in de bes. Doe het op verschillende bomen. Je kunt im mers nooit weten en mocht het lukken dan houd ik me aanbevolen voor bericht. Al is het alleen om jaloers te worden! Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een vraag op? Greet Buchner zal pro beren voor u het antwoord te vinden. De vraag kunt u opsturen naar Damiate Dagbla den, Postbus 507, 2003 AP Haarlem t.a.v. de redactie LEVEN EN WONEN. Monique Collignon, een volhoudertje. HENRIETTE VAN DER HOEVEN REDACTIE HENRIETTE VAN DER HOEVEN THEA WAMEUNK In de zes nieuwe magnetrons van Whirlpool (Global Family) zijn de laatste wensen van de consument ver werkt. Hieraan is consumentenonder zoek in Europa, Azië en de Verenigde Staten voorafgegaan. De meeste ver nieuwingen zijn in de combi-apparaten aangebracht. Het bedieningsgemak is verder verbeterd door uitbreiding van de 'fuzzy logic' toepassingen. Fuzzy lo gic biedt de mogelijkheid de computer niet alleen met 'ja' of 'nee' te laten rea geren. maar ook 'een beetje zus of een beetje zo'. Alle apparaten hebben nu ook een lege-start/kinderbeveiliging. Uit onderzoek is gebleken dat consu menten uit vrees voor te gaar voedsel de magnetron dikwijls op een te laag vermogen of te kort inschakelen. Met de 'een beetje meer-toets' kan bij ge bleken te kort dit met een druk op die knop snel worden hersteld. Ook is de serie uitgerust met de functie 'fase koken'. Die maakt het mogelijk van vermogen of functie te veranderen zonder dat je hiervoor het apparaat op nieuw hoeft in te stellen. Vooral handig als gerechten achter elkaar ontdooid en opgewarmd moeten worden. De nieuwe magnetrons zijn er in me chanische en elektronische uitvoering. De elektronische hebben een geheugen waarin het voorbereidingsprogramma van favoriete gerechten kan worden opgeslagen. De beroemde Franse haute-coutureont- werpster Madame Grès blijkt ruim een jaar geleden te zijn overleden. Haar dochter heeft haar dood geheim gehouden om wraak te nemen op de modewereld die haar had laten vallen. Dit meldt Le Monde. De bekende couturière, die eigenlijk Gei maine Emilie Krebs heette, overleed op 24 november 1993, kort voor zij 90 jaar zou worden. Ze stierfin een bejaardentehuis in de Provence. Grès, die beroemdheden als Jackie Kenne dy, Grace Kelly en Danielle Mitterrand kleedde, was sinds 1990 niet meer in het openbaar verschenen. In 1988 reikte zij nog de hoogste prijzen van de mode-industrie uit. Grès, die haar ontwerpstersnaam ontleende aauxle voornaam van haar man, de schilder Serge Cesrefkov, opende haar modehuis in Parijs in 1941. Ze werd vooral beroemd om de plooienval van haar jurken. De ontwerp ster, die vaak samenwerkte met het theater en de film, lanceerde in 1960 haar parfum Cabochard, en later Cabotine. Pas in 1980 bracht haar modehuis een eerste confectie- collectie uit. Medio jaren tachtig nam de zakenman Ber nard Tapie het couturehuis van Grès over en nu is het onderdeel van de Japanse groep Yagi Tsusho. Madame Grès was sinds 1972 erevoorzitster, van de organisatie van Parijse modeontwer-. pers. Haar naam staat nog altijd op de pro gramma's van de Parijse collecties. Al lang gingen geruchten over het lot van Grès, die failliet zou zijn gegaan of haar ver stand zou hebben verloren. Maar haar 55- jarige dochter Anne Grès zei tegenover Le Monde dat zij haar moeder wilde bescher men tegen de opdringerige omgeving. Zij zei dat veel mode-beroemdheden haar moeder hadden laten vallen toen ze finan ciële tegenslagen kreeg te verduren. Op kraambezoek een van de eerste dagen na de geboorte is meestal een pure gezins aangelegenheid. Wie als vriend, relatie of familielid die eerste dagen toch iets van zich wil laten horen kan dat nu doen via Ooievaar Post. Een telefoontje naar 02153- 12127 en een dag of twee dagen later wordt er een kraamcadeau of een leuke kraam mand bezorgd bij moeder en kind. En als er een broertje of zusje is dan bevat de mand ook een pakje voor hem of haar. Kraam- manden zijn er vanaf 75 excl. BTW en verzendkosten); cadeaus vanaf 22,50. De skiekleding van het Franse merk K.Way is deze winter voor het eerst voorzien van een 'reddingssysteem'. Dit systeem, inge bracht in de mouwen en broekspijpen van de Ski Pro-collectie, maakt het mogelijk de skiër met radar op te sporen als hij of zij door een lawine is overvallen. De kleuren van die nieuwe collectie, die eendelige pak ken, blousons, parka's, jacks en broeken omvat zijn: donkerblauw, indigo, donker rood en cassis. Effen of in een combinatie van deze kleuren. Prijs van 362 tot 906 gul den. Het wordt vol in de portefeuille: bankpas, giropas, creditcard, Boekenclub-pas, Airmi les-pas, ANWB-pas en daar komt nu weer de Libelle-Voordeelpas bij. De fabrikanten van portefeuilles moeten er toch eens iets op bedenken want je kunt al dat plastic bij na niet meer kwijt. Met de Libbele-pas, die alle abonnees in '95, ontvangen, krijgen ze korting bij bv Peek Cloppenburg, Zij, Hunkemöller, MacDonalds en ook in res taurants, musea en bij toeristische attrac ties. De kaart wordt uitgegeven in samen werking met de Countdown, een intrnatio- nale organisatie die kortingskaarten op de markt brengt en waarbij wereldwijd 60.000 bedrijven zijn aangesloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 29