I In musea is van alles te koop Vijfhonderd werken van Man Ray onder de hamer Sloop dreigt voor resten van oude vesting Weede Cultuur Kunst Collegium Musicum vindt baat bij dirigentenwissel Biedermeierkunst in Brabants Museum Ramses Shaffy in musical 'La Cage aux Folies' Weinachtsoratorium naar juichend slot ZATERDAG 17 DECEMBER 1994 chef annemiek ruygrok, 071-356471plv -chef jan rijsdam. 071-356472 Rubriek Croiset bij Groenteman Hilversum De polemieken die zijn onstaan over de rubriek van Hans Croiset over de Gouden Gids Toneelprijs (vrijdag 9 decem ber in deze krant) krijgen morgenmiddag een tv-vervolg. De kunstrubriek van Hanneke Groenteman (17.00 uur, Ned. 3, VPRO) wijdt er aandacht aan. Drie exposities in de streek regio Kees Pouw en Cejoma Koning uit Leiden exposeren hun tekeningen en sculpturen tot 12 januari in de bibliotheek van Noordwijkerhout De expositie is gratis tijdens openingstijden van de bibliotheek te bezoeken. Aquarellen van J. Pret hangen tot 27 januari in verpleeghuis Leythenrode in Leiderdorp. De tentoonstelling is dagelijks van tien tot tien uur te bezichtigen- .Van Ilgen van Kerkvoort zijn in het Rijnlandziekenhuis in Lei derdorp van 19 december tot 6 februari aquarellen, olieverf- en acrylschilderijen te bewonderen. Exposities bij Pomp en Raadhuis warmond Peter Zuur liet zich op zijn reizen door Zuid-Amerika vooral door de architectuur daar inspireren. Op zijn schilderijen ontdekt men flarden van interieurs of landschapselementen. De schilderijen zijn in de vereniging Het Oude Raadhuis, Dorps straat 36, te bewonderen. Ook tijdens beide kerstdagen (van 14- 16 uur). In de werkkamer van galerie De Pomp is een kleine the ma-expositie gewijd aan het werk van de Warmondse kunst schilder Popco Bakkers. In aquarel of olieverf zijn karakteristieke elementen van het Warmondse waterleven te ontdekken. De ex positie is tot 29 december te zien. Keramieke vogels van Mariene van Rijswijk en aquarellen en olieverfschilderijen van de Leidse autodidact Nel Zwienink zijn hier eveneens opgesteld in de ex positieruimte. Muziek in het weekeinde regio» Er zit muziek in het weekeinde. Morgen is vanaf half vier het Bob Rigter Kwartet te beluisteren in Café De Jongejuffer in Noordwijk aan Zee. De pianist Eildert Beeftink treedt morgen in het kader van 'Leiden Klassiek in de Duke' om drie uur op in dit Leidse jazzcafé. Hij speelt werken van Bach, Mozart, Chopin en Liszt. De harbour Jazz Band o.l.v. Flip Robers begint morgen om drie uur te swingen in de Elephant Club in Warmond. Jazz bren gen ook het Rob Agerbeek trio en zangeres Daisy Bell. In café Cheers in Leiden zijn zij morgenmiddag om half vier te beluiste ren. Boeken, posters, spelletjes, puzzels, replica 's en andere bijzondere artikelen In de dagen voor kerst beleven winkels en warenhuizen hoogtijdagen. Maar de laatste jaren kan men voor bijzon dere kerstcadeautjes ook terecht in het museum. De gro te musea in Nederland beschikken over een uitgebreid assortiment artikelen en in het buitenland lijken sommi ge museumwinkels wel warenhuizen. Er is van alles te koop: van kerstkaarten tot beroemd meubilair. Het aan bod van de Leidse (rijks)musea is daarmee vergeleken bescheiden, maar de posters, kalenders, bronzen beeld jes, spelletjes en pennenbakjes zijn in opmars. Een uurtje 'shoppen for fun' in De Lakenhal en het Rijksmuseum van Oudheden. leiden» jan rusdam Michels vervangt Gulikers MUZIEK recensie susanne lammers Collegium Musicum o.l.v. René Gulikers en Gilles Michels. M.m.v. Harjo Pasveer en Alisa Kasmir. Werk van Von Weber, Mozart, Schubert, Milhaud, Grieg, Dvo rak. Gehoord: 16/12, Stadsgehoorzaal Pas na de pauze werd het mu ziek. Toen zong het Kamerkoor van Collegium Musicum de 'Quatrains Valaisans' van Mil haud. Pas toen liet men horen dat je met muziek ook iets kunt Voor de pauze werden met name partijen gespeeld, en niet altijd even onberispelijk boven dien. In de beeldschone achtste symfonie van Schubert speelde Collegium Musicum bijvoor beeld schools, vlak en onzeker. Terwijl dit toch muziek is die tot tranen roeren kan. Ook Mozarts 'Kyrie' in d was weinig specta culair. Een weinig subtiel orkest speelde een soort mars, waar het koor met moeite bovenuit kwam; de sopranen hadden moeite met de hoogte. En het concert begon met een wat hangerige ouverture uit de 'Freischütz' van Von Weber, die veel had van gatenkaas: veel ga ten, weinig kaas. Gevreesd moet worden dat deze weinig opzienbarende vertol kingen in hoofdzaak voor reke ning van dirigent René Gulikers komen. Na de pauze gaf hij het stokje aan Gilles Michels en on der zijn aanvoering bleken koor en orkest ineens tot heel wat in staat. De positieve wending werd ingezet met de kwatrijnen van Milhaud, naar poëzie van Rilke. Prachtige harmonieën, doorzichtige klanken, eindelijk hoorde je tenoren licht en de dames expressief zingen. Ook de vier Psalmen van Edvard Grieg kregen een fraaie vertol king door het voltallige koor. Deze a capella psalmen met een solopartij voor bariton Harjo Pasveer laten iets van Noorse volksliederen proeven. Zeer de moeite waard was 'Jesus Kristus *er opfahren', waar Pasveer de blijde boodschap in akelig lange lijnen voorzingt en het koor antwoord geeft met veel expres sie en dynamiek. Michels bleek niet alleen het koor te beheer sen, ook het orkest werd onder zijn handen een stuk beter. Het 'Te Deum' van Dvorak had allu re. Dit niet in de laatste plaats door de haast dramatische so praan van Alisa Kasmir. Blijk baar kun je God ook eren met een opera. De collectie van de winkel in het Rijksmuseum voor Oudhe den is het meest divers samen gesteld. Etruskische bronzen zijn er te koop voor bedragen van rond de veertig gulden. Een azuurblauw grafbeeldje kost f 149,50. Maar er zijn ook pen nenbakjes, in de vorm van een sarcofaag (f 14,95) en spelletjes, zoals 'De wraak van Toetan- chamon' en 'Spelen met hië rogliefen', voor iets meer dan vier tientjes. Verder heeft het oudhedenmuseum aan het Ra penburg een grote collectie an sichtkaarten en boeken. Het duurste artikel, een repli ca van een circa 35 centimeter hoge Egyptische kat, gemaakt van een kunstharssoort, is te koop voor 995 gulden. „In het asiel heb je er één voor niks," zegt een baliemedewerker die de prijs niet mis vindt. Maar, er gaan er toch gauw een stuk of vier, vijf per jaar van over de toonbank, weet hij. Voor de goedkopere artikelen, er zijn al beeldjes vanaf 35 gulden, is de belangstelling uiteraard groter. „Die mummiebakjes (pennen- doosjes) lopen als een trein," zegt een medewerker van het museum. Kwaliteit Woordvoerders van de verschil lende Leidse musea zijn het er over eens dat de artikelen die in het museum te koop zijn iets te maken moeten hebben met de museumcollectie. Unieke pro- dukten en een hoogwaardige kwaliteit zijn de belangrijkste criteria die de musea hanteren. „Wij verkopen geen T-shirts, kleurpotloden of andere artike len die mensen ook in andere winkels kunnen kopen," zegt pr-medewerkster Mia van Iter- son van het Stedelijk Museum De Lakenhal. „Ons doel is niet een winkel te runnen, maar een museum." De Lakenhal verkoopt vooral boekjes en ansichtkaarten die betrekking hebben op de muse umcollectie of de stad Leiden. Daaronder de Vivienne West- wood-kalender, naar aanleiding van de tentoonstelling eerder dit jaar, een handwerkpakket dat verband houdt met de thans lopende expositie 'Merklappen' en de puzzel 'Leidens Ontzet'. Ook verkrijgbaar bij De Laken hal is 'De Paperbag', een prul- lenzak voor droog afval, ge maakt van een oude reclame poster voor de tentoonstelling Vijf Eeuwen Landschap (groot f 29,50, klein f22,50). Rommel C. Zwartenkot, boekverkoper in Amsterdam, huurt een ruimte in het Rijksmuseum voor Vol kenkunde aan de Steenstraat. Met de museumdirectie zijn af spraken gemaakt over onder meer het verkoopassortiment en het prijsniveau. Zwartenkot is gespecialiseerd in boeken over niet-westerse culturen. „Het gaat om unieke titels die niet op elke straathoek te koop De verkoop van mummiebakjes, in het Rijksmuseum van Oudhe den, loopt als een trein. FOTO'S HIELCO KUIPERS zijn," zegt hij. „Daaronder be vinden zich dure uitgaven die vooral voor verzamelaars inter- ressant zijn, maar ook goedko pere boeken en catalogi voor de doorsnee museumbezoeker. „Wat wij aanbieden moet van een behoorlijk niveau zijn. Ik ga niet beginnen aan de verkoop van poppetjes of olifantjes voor f 3,95. Dat soort rommel hoort thuis in een souvernirshop of bij Xenos, niet in een museum. Wij verkopen alleen authentieke stukken zoals beeldjes, siera den, amuletten, prachtig ver sierde krisgrepen, houten sculp turen. Allemaal originele stuk- Unieke houten beeldjes uit Togo en Tanzania zijn verkrijgbaar bij het Rijksmuseum voor Volken kunde. ken, variërend in prijs van 125 tot 1000 gulden." Buitenland In het buitenland gaan de mu sea veel verder. Het Museum of Modern Art in New York, bij voorbeeld, presenteert voor de kerst een catalogus met een keur van artikelen. Van kerst kaarten, kunstkalenders, speel goed en agenda's tot complete eetserviezen, glaswerk, de be roemde Frank Lloyd Wright- stoel, in 1937 door de architect ontworpen, en de niet minder befaamde Tizio-lamp. Een aan tal musea heeft zelfs winkels De winkel in het Rijksmuseum van Oudheden heeft van de Leidse musea h beeldjes tot spelletjes: 'De wraak van Toetanchamon'. Een tweede leven voor oud papier: de kleurige 'Paperbag' is gemaakt van oude museumposters. Te koop in De Lakenhal. buiten de museummuren, in de drukste winkelstraten van New York. Sommige kunstliefhebbers slaan de steeds verdergaande vercommercialisering van de musea hoofdschuddend gade. Ze spreken van 'verkitsching van de kunst' en vrezen dat sponsors die bij de commercië le activiteiten betrokken zijn steeds meer greep krijgen op het museumbeleid. De volgen de stap is dat tentoonstellingen worden opgezet om artikelen te verkopen waarbij het museum wordt gebruikt om de kwaliteit te legitimeren. In Leiden is het nog lang niet zover. Artistieke en educatieve motieven staan bij de Leidse musea voorop. Het Rijksmuse um van Oudheden heeft de grootste collectie artikelen en studeert op verdere uitbreiding. De collectie van Museum Boer- haave is daarentegen uiterst be scheiden. „Wij verkopen geen dingen puur en alleen om de winst," zegt G.J. Kreeftmeijer van het museum. „Er is een standaardpakket van boekjes, brochures, posters, ansichtkaar ten en dia's die allemaal betrek king hebben op de collectie van Boerhaave en die min of meer tegen kostprijs worden ver kocht." De Leidse musea gaan er prat op geen prullaria maar kwali teitsartikelen te verkopen. Toch wordt ook de museumcollectie soms elders tegen afbraakprij- zen verkocht. Een fraai boekje dat is verschenen over de in richting van het Museum Boer haave is in het museum zelf verkrijgbaar voor f 34,50 maar door de uitgever inmiddels in de ramsj gegooid. Het ligt bij De Slegte voor slechts f 14,90. den bosch anp Schoonheid en Burgerzin. On der die titel brengt het Noord brabants Museum in Den Bosch de komende maanden de Biedermeierkunst uit We nen in beeld. De expositie be staat uit 56 schilderijen, een collectie meubelen en vier ele gante damestoiletten. De Biedermeierkunst ont stond tussen 1815 en 1848. In die periode lag de nadruk op waarden als gezin en interieur, verfijning en goede smaak. Wenen speelde in de Bieder meiertijd op politiek vlak een belangrijke rol. De burgerij, schoonheid werd levensdoel, overweldigd door alle grote ge- De nadruk lag ook op de over- beurtenissen, trok zich terug dadige, elegante kostuums, binnen de huiselijke sfeer, waarmee de burgerij graag te Daarbinnen nam de wooneul- pronk liep. tuur een steeds belangrijkere Het fijnschilderen steeg in plaats in. Het nastreven van die periode tot ongekende hoogte. De schilders namen daarbij de grote Europese meesters, vooral ook die van de Hollandse school, tot voor beeld. De geëxposeerde schilderijen zijn afkomstig uit de collectie van het Österreichische Galerie Museum Schloss Belvedere. De tentoonstelling is te zien van 21 januari tot 7 mei. londen anp Bij het veilinghuis Sotheby's in Londen worden in maart vol gend jaar vijfhonderd werken van de Amerikaanse kunstenaar Man Ray (1890-1976) geveild. Onder de hamer komen schil derijen, tekeningen, objecten, foto's en lithografieën. Deze zijn afkomstig uit de nalatenschap van Man Ray's in 1991 overle den weduwe Juliet, uit haar fa milie en uit de Man Ray Trust. De kunstenaar bracht de eer ste dertig jaar van zijn leven in New York door, waar hij één van de oprichters van de plaat selijke Dada-beweging was.In 1921 ging hij in Parijs wonen, waar hij deel ging uitmaken van de surrealistische beweging.Op de veiling op 22 en 23 maart worden dertig schilderijen aan geboden, waaronder Le Beau Temps uit 1939, dat Man Ray zelf heeft aangeduid als het hoogtepunt van zijn surrealisti sche periode. Sotheby's ver wacht voor het doek een op brengst tussen 1,6 en ruim 2 miljoen gulden. Eén van de ob jecten die worden aangeboden, is het blatiw geschilderde stok brood dat op een weegschaal ligt, Pain Peint-Blue Bred, favo riet voedsel voor de blauwe vo gels. Zijn grootste bekendheid dankt Man Ray aan zijn fotogra fisch werk, waarin hij zijn typi sche humor goed kwijt kon. Ge veild worden onder meer ver schillende portretten van kun stenaars zoals Picasso, Gris, Bal- thus, Satie en Stravinsky. maasdam anp Terwijl in Amsterdam alles in het werk wordt ge steld om de restanten van het kasteel Amstel te behouden, verdwijnen in de Hoeksche Waard de muren van de grotere en waarschijnlijk oudere vesting Weede in een ruilverkavelingssloot. Dat gebeurt met goedkeuring van de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Tot twee keer toe zijn dit jaar bij graafwerk zaamheden stukken muur gesloopt. J. van den Bosch, voorzitter van de Stichting Oudheidkundig Bodemonderzoek Hoeksche Waard (SOB), is dan ook flink kwaad op de rijksdienst. Deze legt op zijn beurt de schuld bij de Landinrichtingsdienst, die verantwoordelijk is voor de ruilverkaveling. Daar wijst men naar Heidemij Advies, die de di rectie over het werk voert. Datering aan de hand van de kloostermoppen heeft volgens Van den Bosch uitgewezen dat het kasteel Weede in het eerste kwart van de dertien- muurrestanten graag blootleggen. Bij ruilverkave lingswerkzaamheden is dat voor een deel ook ge beurd, maar niet op de manier die Van den Bosch voor ogen stond. „Tot twee keer toe heeft de Hei demij in opdracht van de Landinrichtingsdienst een deel van de muur afgegraven. In maart wer den bij het verbreden van een sloot stukken muur - die gemiddeld nog zo'n anderhalve meter hoog is - gesloopt. En pas geleden nog eens, bij het af werken van de sloot." A. Haytsma van de ROB geeft toe dat er toe stemming voor gegeven is, maar dat de interpre tatie door de Landinrichtingsdienst verkeerd is geweest. Zo is er bijvoorbeeld tegen de afspraak in geen medewerker van ons aanwezig geweest bij de laatste werkzaamheden." Of Van den Bosch aangifte zal doen van de overtreding van artikel 11 van de Monumenten wet - het beschadigen van een beschermd monu ment - weet hij nog niet. „Dat kan altijd nog. We willen geen kwaad bloed zetten. Maar dat er bij amsterdam gpd Ramses Shaffy speelt volgend theaterseizoen de hoofdrol in de Ne derlandse versie van de musical La Cage aux Folies. Over de overige rollen verwacht producent Stardust Productions begin januari 1995 meer duidelijkheid te kunnen geven. Wie de voorstelling gaat regis seren, is ook nog niet bekend. Gezocht wordt naar een bekende Amerikaanse regisseur. La Cage aux Folies is de muzikale bewerking van een Frans to neelstuk van auteur Jean Poiret en de succesvolle verfilming daar van uit 1978. Jerry Herman tekende voor de muziek en de liedtek sten van de musical die op 21 augustus 1983 de première beleefde op Broadway en daar meteen een groot succes was. Het verhaal gaat over twee homoseksuelen die al twintig jaar een nachtclub leiden. De rust wordt verstoord wanneer Jean-Michel, de zoon van één van die twee, op het punt staat te trouwen met een meisje uit een uiterst conservatief gezin. De musical won vijf Tony Awards, de hoogste theateronderscheiding in Amerika. Ramses Shaffy maakte vorig theaterseizoen zijn musical-debuut in de Nederlandse versie van Man van La Mancha bij het Konink lijk Ballet van Vlaanderen. Ook dit seizoen is hij nog in die rol te zien. La Cage aux Folies gaat september volgend jaar in Nederland in première. Het museum Boymans van Beunhaas in Rotterdam heeft bekend gemaakt dat er bij de grote Jawlensky-tentoonstelling wellicht een valse gouache is geëxposeerd. Heremijntijd, een valse gouache! Na dat akkefietje met de Emmaüsgangers in 1950 werd het zeker tijd voor weer eens wat nieuws. Laat ik nou ook nieuws heb ben. Dat plakkaatverfje van Jaw- lensky, ach, ik wist allang dat 't niet deugde. Hoe kan het ook anders. Ik heb het zelf geschil derd. Jazeker, u leest het goed: ik heb die Jawlensky zelf, eigen handig, op een druilerige na middag in elkaar geknutseld. Hoe gaat dat. Je bent jong, je ontdekt dat je een leuk tekenin getje maakt. Je kopieert eens wat plaatjes uit de Donald Duck en voor je het weet heb je de smaak te pakken. Dan ben je verloren en rust je niet voor je alle kneepjes van het vak ge leerd hebt. Je ontdekt de oude jongens. Rembrandt, Vermeer, Van Meegeren, dat werk. Je ver diept je in allerhande technie ken, snuffelt wat in de kunstge schiedenis en na een jaar of wat ben je klaar voor de meester proef: het museumstuk. Zelf maakte ik de grote sprong van leerling naar profes sioneel vervalser met een werk je van Paulus Potter. Een mooi veestuk. Ik schilderde een sma kelijk stuk vlees, grazend in de weide, en wist het via een vriendje in Wassenaar, de nota ris Anton H., te slijten aan een Amerikaans veilinghuis. De Yanks zorgden op hun beurt voor een perfecte stamboom, en toen alle benodigde kunst kenners hun handtekeningen hadden gezet onder het certifi caat van echtheid, ging mijn stiertje onder de toonbank weg voor een slordige vijf ton. Een ambitieuze kunsthistorica pro moveerde op het doek, en nu hangt het, verzekerd voor 1,5 miljoen dollar, in het particulie re museum van een Texaanse oliemagnaat. Ik heb alles vervalst wat los en vast zit. Zo'n Jawlensky doe ik als tijdverdrijf. Wat dacht u trouwens van die 'onbekende' bos bloemen van 'Vincent van Gogh', die afgelopen week op dook? Zo vals als de tanden van mijn vader, en ik kan het weten. moet daar niet van schrik ken. Vervalsen is doodgewoon. Iedereen met een beetje pit doet het. Ik ken, hier in Leiden, een galeriehouder die het doet. Verkoopt veel te weinig authen tieke kunst in zijn winkel, dus klust er zo'n beetje zwart bij met vervalsen. En heus niet slecht hoor. Maatwerk, en niet van echt te onderscheiden. (Hoe zou het tussen twee haak jes toch komen, dat het publiek ons eigen, zoals dat heet 'vrije' werk helemaal niet moet? We schilderen prachtige landschap pen, soms een abstract dingetje ertussendoor, maar we raken het aan de straatstenen niet kwijt.) Het wordt tijd dat schilders zoals ik en mijn galeriehouder, vaandeldragers van een rijke traditie, de waardering krijgen die wij verdienen. Daarom maak ik hierbij bekend, dat ik voornemens ben om op korte termijn in te stellen: De Prijs voor de Vervalser van het Jaar. Hij zal de 'P. Ercolano Prijs' heten en is opgedragen aan mijn goede vriend, de bekende Napolitaanse censor en kunst verzamelaar, P. Ercolano. Het laureaat zal bestaan uit een geldbedrag, een erepenning en een oorkonde. Over de financie ring (op basis van chantage) ben ik nog in onderhandeling met verschillende museumdi recteuren. ONNOSCHILSTRA leiden/den haag Operalief hebbers kunnen op derde kerst dag naar de opera Dido en Ae neas in het AT T Danstheater in Den Haag. De toegangskaar ten voor deze voorstelling zijn tot 20 december te koop bij K &0 Leiden, Oude Vest 45, tel. 071 -141141Wie dat wil, kan er gratis met de bus naar toe. Erik Vos van Toneelgroep De Appel tekent voor de regie van deze onconventionele opera van Henry Purcell. Xenia Meijer is Dido en Monique Krüs Belin da. FOTO'PAN SOK muziek recensie monica schiks Het Weinachtsoratorium van J.S. Bach uit gevoerd door COV Con Amore. Hanneke Kaasschieter (sopraan), Margareth Beun- ders (alt), Ludwig van Gijsegem (tenor) en Frans Fiselier (bariton). Tijn van Eijk (or gel). Het Randstedelijk Begeleidingsorkest o.l.v. Piet Kiel Jr. Gehoord op 16/12 in de Pieterskerk in Leiden. De voorste gelederen van de luisteraars in de Pieterskerk konden genieten van een ande re en betere concertopstelling in het midden van de kerk. De klank van het koor was helder en zuiver en kwam uitstekend tot zijn recht. Het werd haast letterlijk ondersteund door het frn- hlocket!' bracht de toehoorders al dadelijk in een prettige, alerte stemming. Ook de schaarse bezetting van de tenoren was goed te ho ren. Vier goede solisten maar wel verschillend van aard. Met een warme, wat weke stem zong de alt een prachtig 'Schla- fe, mein Liebster'. De intentie van deze aria drong jammer ge noeg ook een beetje door in de uitvoering en bracht het publiek in een sluimer. Engelachtig hel der en soms furieus zong de so praan, maar wel voor een wat intiem bereik, als je haar volu me vergelijkt met dat van beide Iedere keer als de bariton zijn mond opendeed, veerde je öp. Je kon er niet omheen. De tenor was niet alleen als evangelist een 'boeiend verteller' maar hij zong bovendien de meest virtu ose aria's zonder een krimp te geven. Dirigent Piet Kiel hield van onder zijn borstelige wenk brauwen het grote geheel goed in de peiling, zeker de koorpar tijen. Een 'inzakker' van het zui verste water echter was de in strumentale 'Sinfonie' van het tweede deel. Mijn wanhoop of er nog ooit schot in zou komen, was gelukkig tijdelijk: de tweede helft stevende vol boeiende mo menten recht af op een jui-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19