Brad Pitt als vampier met een menselijke ziel
Typische Hollywood-draak
en aardige poppenfilm
Film
Ongecensureerde en
onverkorte tekenfilms
18 DONDERDAG 15 DECEMBER 19949«
Waterworld kost geld als water
Honolulu De duurste film aller tijden heet Waterworld Tussen
de 130 en 150 miljoen dollar is reeds aan dit futuristische spek
takelstuk gespendeerd, en nog is de film niet af. Scriptproble
men, peperdure sets en een grote tijdsdruk lijken de grootste
boosdoeners bij deze geldverslinder, die Kevin Costner aan zijn
eerste hit sinds Robin Hoocl, Prince of Thieves moet helpen. Zijn
regisseur toen, Kevin Reynolds, staat ook nu weer achter de ca
mera, maar daar houden de overeenkomsten op. Waterworld is
een film zonder precedenten. Het verhaal speelt in een nabije
toekomst, waar het broeikaseffect heeft geleid tot het smelten
van de poolkappen. Het meeste land is ondergelopen, en de
mensen houden zich in leven op zelf gebouwde eilanden. Voor
de produktie werd op Hawaii uit 1000 ton staal een gigantisch
atol gebouwd dat plaats moest bieden aan de 500 technici en
honderden figuranten, en elke dag naar open zee moest worden
gesleept. De oorspronkelijke draaiperiode van 96 dagen werd
verlengd omdat Costner niet tevreden was over het script en in
grijpende veranderingen liet aanbrengen. Na 117 dagen zijn de
opnamen op Hawaii afgerond, en wordt de rest van de film om
kosten te besparen in de studio in Los Angeles afgemaakt. Wa
terworld moei in juli in de Amerikaanse bioscopen verschijnen.
Volgens insiders is het bijna onmogelijk om met zo'n uitgave
nog quite te spelen, hoe succesvol de film ook mag worden.
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
19.15,21.15
TroisCouleurs: Bleu 15 j., zo ma
20.15
Trois Couleurs: Blanc 16 j., di wo do
20.15
Living With An Idiot 16 dag. 18.45
Damnation 16 j., zo 13
KRITERION1 tel. 6231708
MinaTannenbaum 16 j., dag. 17.15
Little Odessa 16 j., dag. 20. 22.15,
di met 22.15
Sneak preview 16 j., di 22.15
KRITERION 2
Eraserhead 16 j.. ma 19.30, vr za
ook 00.15
Rock'n Roll Junkie 16 j., dag. 17
Suite 16 16 j., dag. 19 30, ma met
Priscilla 16 j., dag. 21.45
RIALT01 tel. 6623488
Eat Drink Man Woman 16 jdag.
19 30, 22, zo ook 15
RIALT0 2
Ladybird Ladybird 16 jdag. 20
Bab El-Oued City 16 j., dag. 18,
22.15
THE MOVIES 1 tel. 6386016
Pulp Fiction 16 j.dag. 16.15, 19,
21.45, za zoook 13.30, vrzaook
00.15
THE MOVIES 2
The Nightmare Before Christmas 12
j.. dag. 17.30, 19.30, za zoook 15
32 Short Films About Glenn Gould
16 j.. dag. 24.15. za zoook 12.45
THE MOVIES 3
Schindler's List 16 j., dag. 16.30, za
zoook 12.30
Rapa Nui 12 j., dag. 20.15
1000 Rosen 16 j.. dag. 22, za ook
12.45
THE MOVIES 4
Como Agua Para Chocolate 12 j..
dag. 19.15, zaook 14.45
Natural Born Killers 16 dag. 17,
22
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
De Leeuwekoning dag. 13.15, 16
The Lion King dag. 18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
Interview With The Vampire 16 j.,
dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Miracle On 34th Street dag. 13.15,
16. 18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
When A Man Loves A Woman dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
The Mask 12 j.. dag. 13.15, 16.
18.45.21.30
TUSCHINSKI 6
True Lies 16 jdag. 12.45, 15.30,
18.15,21.15
TUSCHINSKI CINEAC
True Romance 16 j., dag. 11 45,
14.15, 16.45, 19.15,21.45
DE UITKIJK tel. 6237460
Trois Couleurs: Rouge 16 j.. dag. 15,
18, 20, 22
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
FILMS IN LEIDEN
Japans exportprodukt Manga in LVC
film overzicht
21/12,
LVC, Breestraat 66, Leiden: Marathonsessie: Een naclit vol Manga, za
17/12, 20.00 uur. Parkfilmhuis, Cornelis Geeliaan 2, Alphen aan de Rijn: Alladin, zo
18 december, 14.30 uur.
Tijdens een marathonsessie in LVC is een nieuw Japans exportpro
dukt te zien: Manga. Dit betekent niets anders dan stripverhaal of
tekenfilm. In Japan is iedereen aan dit fenomeen verslaafd, van
Tinameisje tot hoogbejaarde. De Manga's die uit de computers zijn
komen rollen, doen in niets onder voor een echte speelfilm.
LVC laat gedurende acht uur de bezoekers kennismaken met het
beste dat ooit op Manga-gebied verschenen is. Het seksistische en
gewelddadige karakter van veel van de films leidde ertoe dat de
schaar in Engeland nogal vaak gehanteerd is. Zo niet in Nederland:
LVC brengt alle films onverkort en ongecensureerd op het witte
doek. The Professional-Golgo 13, Fist of the Norhtstar en Tokyo Ba
bylon zijn nog maar enkele van de films die te zien zijn.
Visconti
De oorspronkelijk versie van Visconti's II Gattopardo, de tijgerkat,
uit 1963 is voor de reprise extra afgestoft. Moderne technieken zijn
uit de kast gehaald om de film in zijn oude glorie te herstellen. II
Gattopardo is opnieuw ingekleurd en in de volle lengte van 199 mi
nuten te zien.
Het epos geeft een beeld van het negentiende eeuwse Italië met
de voortdurende strijd tussen de republikeinen en de monarchis
ten. Burt Lancaster vertolkt de rol van de prins van Salina, een aris
tocraat die de nieuwe tijd met lede ogen op zich af ziet komen. Ook
op romantisch gebied zit het niet mee. De liefde van zijn leven, ge
speeld door het vervlogen sexsymbool Claudia Cardinale, blijft voor
de prins onbereikbaar.
Nog net voordat Alladin op video verschijnt, is het in het Park
filmhuis genieten van deze al bijna klassieke tekenfilm. Ideaal voor
wie het nog niet gelukt is de overal uitverkochte Lion King te zien.
Walt Disney heeft alle registers opengetrokken om het Arabische
verhaal om te toveren tot een mooie, maar erg drukke film. In Al
phen draait de Nederlandse versie, die vorig jaar met maar liefst 50
kopieën in de bioscoop verscheen.
Jack's ongelofelijke reis, kerstsprookje met curieuze poppetjes.
films is Tim Burton in die positie gekomen. Hij
voerde zelf weliswaar niet de regie, maar de ver
melding van zijn naam in de titel moet duidelijk
worden opgevat als een kwaliteitskenmerk.
Dat geldt ook voor dit kerstsprookje, dat origi
neel is, dus een keer niet ontleend aan Dickens,
maar waaraan natuurlijk toch de bezwaren van
iedere Amerikaanse kerstfilm kleven. Morele kern
van het verhaal is allicht dat kerstmis een feest
van liefde en medemenselijkheid is en dat telkens
als eind december in zicht komt er mooie gevoe
lens in de harten van zelfs de grootste botteriken
dalen. Dat liedje kennen we al, maar Burtons
kracht ligt elders. De animatietechniek en de de
cors zijn adembenemend, met curieuze poppe
tjes die beeldje voor beeldje werden opgenomen.
Hoofdpop is Jack Skellington, een wandelend
geraamte. In hem herkennen we de Burton type-
promofoto
rende voorkeur voor bizarre buitenstaanders,
zoals eerder in Edward Scissorhands. Jack woont
in Halloweentown, een fantasiestadje waar het
hele jaar aan dat typische Amerikaanse feest
wordt gewerkt. Jack wil echter zijn horizon ver
breden en stuit op een boom, die hem toegang
geeft tot Christmastown, het veel vrolijker stadje
waar men het hele jaar voorbereidingen treft voor
kerstmis. De snode Jack ontvoert de kerstman en
neemt diens plaats in op de arreslee, die voor de
gelegenheid getrokken wordt door de geraamtes
van rendieren.
Ondanks dergelijke invallen blijft het verhaal
wat futiel, wat vreemd afsteekt bij de technische
prestaties van de honderden animatoren. Maar
Burton bewijst eens te meer voor een knappe film
te kunnen zorgen.
Het enige opvallende aan Miracle on 34th street is de sterke rol van Richard Attenborough als een ruimharti
ge kerstman. promofoto
film recensie
jos de putter
Miracle on 34th Street Te zien Metropole 2, Den Haag Tim Bur
ton's: The Nightmare Before Christmas (Jack's Ongelofelijke
Kerstreis). Te zien: Filmhuis, Den Haag
Het begint kerstfilms te regenen, en de meeste
zullen wel van het lieftallig-middelmatige niveau
zijn van Miracle on 34th street, een remake van
een populaire lichte komedie uit 1946. Het opval
lende aan deze versie is dat de bijdehande groot
verdiener John Hughes, die het scenario schreef
en de produktie deed, er nauwelijks iets aan ver
anderde.
Het enige opvallende is de sterke rol van Ri
chard Attenborough als een ruimhartige kerst
man, die een voor haar leeftijd nogal sceptisch
meiske er van moet overtuigen dat hij de echte
Santa Claus is. De moeder van het meisje, tevens
een harde tante in het bedrijf dat Santa Claus in
huurde, is ook al niet erg overtuigd van 's mans
kunnen. Maar de kerstman zet z'n beste beentje
voor en alles komt goed in zo'n typische Holly-
wopdfilm waarin alles prettig is, alle Amerikanen
deelgenoot zijn van de overvloed van de con
sumptiemaatschappij en elk shot er uitziet alsof
op de achtergrond een haardvuurtje knispert.
Poppenfilm
Dan is Jack's ongelofelijke reis, die in de V.S. uit
kwam onder de titel Tim Burton's: The Nightmare
before Christmas, heel wat aardiger. Een filmma
ker moet of een boel lef hebben of een potje kun
nen breken in Hollywood wil hij het voor elkaar
krijgen een peperdure, avondvullende poppen-
film te maken. Dankzij zijn succesvolle Batman-
Interview with the Vawpire loopt uit op strijd tussen bloedverwanten
De vampierenfilm is zo
oud als de film zelf. Al in
het begin van deze eeuw
doken er Dracula-achtige
types op in de film, die zich
in leven hielden door bloed
te stelen uit de hals van an
deren. Tientallen jaren en
even zoveel films later
overtreft succes-regisseur
Neil Jordan The Crying
Game) zichzelf en vele van
zijn voorgangers in een
film waarin op een intelli
gente manier de uitgemol
ken mythe van het vampi
risme weer nieuw leven
wordt ingeblazen. Met
Tom Cruise en Brad Pitt als
de Bela Lugosi en
Christopher Lee van de ja
ren negentig.
film recensie
henk maurits
Interview with the Vampire Te zien Lido
2, Leiden, Euro Cinema 3, Alphen aan de
Rijn; Asta 1Den Haag
Al in 1915 joeg de Franse film
pionier Louis Feuillade de be
zoekers de stuipen op het lijf
met zijn film Les Vampires. En
na hem zouden er nog vele
vampiers volgen: Max Schreck
in Nosferatu, maar vooral Bela
Lugosi in Tod Browning's Dra-
cula uit 1931, de trendsetter
voor een stuk of dertig Dracula-
films. Maar de beroemdste
vampier werd daarna zonder
twijfel Christopher Lee, de
'Prince of Darkness' bij uitstek
en jarenlang de grote favoriet
van de horrorliefhebbers.
Die zullen erg moeten wen
nen aan All American Hero Tom
Cruise in de rol van de dracul
Roemeens voor duivel de
vertolker van het ultieme
kwaad, die per nacht het bloed
van drie lijken nodig heeft om
in conditie te blijven. Maar on
danks alle scepsis vooraf, vooral
bij Anne Rice, de schrijfster van
de Vampire Chronicles waarop
de film gebaseerd is, weet Crui
se met verve ook deze voor hem
ongewone, boosaardige rol naar
zijn hand te zetten. Maar nog
mooier en overtuigender is zijn
tegenspeler Brad Pitt, die door
Cruise genadeloos wordt mee
gesleept in het verderf.
Dun raamwerk
De film bestaat uit een raam
vertelling met centraal daarin
de 'goede' vampier Louis (Brad
Interview with the Vampire, een film waarin op een intelligente manier de uitgemolken mythe van het vampirisme weer nieuw leven wordt ingeblazen. Met Tom Cruise en Brad Pitt als
de Bela Lugosi en Christopher Lee van de jaren negentig. promofoto
Pitt), die sinds 1791 onsterfelijk
is en die zich tweehonderd jaar
later in New Orleans laat inter
viewen door verslaggever Mal-
loy (Christian Slater). Maar het
interview is niet meer dan een
dun raamwerk, waarbinnen
zich het eigenlijke verhaal af
speelt, dat begint in 1791 met
de ontmoeting tussen Louis, die
zelfmoordneigingen heeft na de
dood van zijn jonge vrouw, en
de vampier Lestat (Tom Cruise).
Louis laat zich in zijn wanhoop
verleiden tot een eeuwig leven
als vampier, maar heeft er, in
tegenstelling tot de scrupuleuze
Lestat, moeite mee om mensen
dood te bijten. Hij voedt zich
lange tijd met het bloed van rat
ten en kippen, maar op een dag
kan hij de hals van een 5-jarig
meisje niet weerstaan. Daarmee
krijgt Louis er een schuldcom
plex, maar ook een bloedver
want bij, een vampier-dochter,
Claudia.
Met haar vlucht hij, nadat ze
zich hebben gewroken op hun
'schepper', naar Europa om in
de oude wereld op zoek te gaan
naar andere verdoemden, zoals
ze zichzelf noemen. Die vinden
ze in Parijs, waar een hele kolo
nie vampiers samenwoont in
donkere gewelven en onder lei
ding van Armand (Antonio Ban
deras) elke avond optreedt in
een bizar 'Theater van de vam
piers', een soort Satanskerk.
Maar Louis en Claudia zijn er
niet echt welkom en moeten
vervolgens een strijd op leven
en dood voeren tegen de boos
aardige, decadente vampiers uit
de 19de eeuw.
Het knappe van regisseur Neil
Jordan is dat hij met Interview
with the vampire een film heeft
gemaakt die het genre over
stijgt. Je hoeft geen uitgespro
ken horrorliefhebber of Dracu-
la-fan te zijn om toch van de
film te genieten. Zeker het eer
ste uur is hel een even lugubere
als vermakelijke relatiefilm, met
om te beginnen de absurde en
conflicterende haat-liefde rela
tie tussen de snobistische su
perbloedzuiger Lestat en de
brave schuldbewuste vampier
Louis en vervolgens de ongewo
ne driehoeksverhouding tussen
Lestat, Louis en daughter of
darkness Claudia.
Bloedverlies
De film leidt helaas wat bloed
verlies na de dood van Lestat
en het vertrek van het tweetal
naar Parijs. De overdaad aan
vampiers schaadt hier een
beetje, al zitten er ook in dit
deel een paar aardig sinistere
scenes in de film. Maar het
hoogtepunt van de film ligt in
de fase daarvoor, in de strijd
tussen Louis en Lestat, tussen
goed en kwaad. Schuldgevoel
tegenover gewetenloosheid,
medemenselijkheid tegenover
een roofdierenmentaliteit. En
daarvoor hoef je niet eens een
vampier te zijn.
In Interview with the vampire
predikt Lestat de filosofie van
het kwaad, terwijl Louis de
vampier is met een menselijk
hart, een nieuwe creatie zoals
we die nog niet in de vampie
renfilm zijn tegengekomen. Een
vampier met een menselijk ge
zicht, ondanks bleke wangen,
blauwe aderen, bloeddoorlopen
ogen en twee vervaarlijke hoek
tanden. liet is vooral Brad Pitt
die met zijn kwetsbare en men
selijke uitstraling de vampieren-
film een nieuw gezicht weet te
geven.
Kerstfilms: Miracle on 34th street en Jack's ongelooflijke reis