PHILIPS Valkerhout: paradepaardje van dagdromer Van Rij Gouden Gids (1) Gouden Gids (2) Schrijvende Lezers LUXE KADO'S BIJ PHILIPS ZONNEHEMELS. NU TIJDELIJK DONDERDAG 15 DECEMBER 1994 Na de Slag bij Nieuwpoort, de Battle of Britain en de Slag bij Arnhem, kan de Slag om Val kenburg in de geschiedenis boekjes worden bijgeschreven. Tenminste als het aan de Leidse wethouder Van Rij ligt. Herhaal delijk is hij er door diverse be windslieden op gewezen dat woningbouwplannen voor het Marinevliegkamp Valkenburg dagdromerij zijn. Van Rij was al Oostindisch doof voor alle argu menten die pleiten voor hand having van het vliegkamp, nu sluit hij ook nog eens de ogen. Hij wil gewoon niet inzien dat sluiting van Valkenburg niet aan de orde is. Staatssecretaris Gmelich Meijling van defensie vatte de glasheldere mening van defensie en de houding van wethouder Van Rij op een aar dige manier samen: in zijn ant woord op een vraag van het Leidse D66-kamerlid Hoekema, stelde de staatssecretaris dat ,,het bouwplan Valkendom of zoiets echt niet kan doorgaan." Het is naar mijn mening dan ook gewoon dom om aan wo ningbouw op Valkenburg vast te houden, terwijl niets er op wijst dat het vliegkamp binnen af zienbare tijd voor dit doel be schikbaar komt. In het plan Valkerhout gaat men er vanuit dat de eerste wo ningen op het terrein van het nu nog operationele vliegkamp al in 2001 worden opgeleverd. Weet Van Rij soms niet dat er op een klein half uurtje rijden van Leiden een voormalige vliegbasis ligt, die al een wo- ningbouwbestemming heeft ge kregen? Deze basis Ypenburg was al sinds mei 1968 een sla pende basis, d.w.z. er waren geen vliegtuigen meer gestatio neerd. Ypenburg werd alleen sporadisch gebruikt voor VIP- vluchten, zo nu en dan eens een oefening en t.b.v. Fokker. Dit bedrijf staakte al jaren geleden haar vliegbewegingen op Ypen burg, toen de F-27 onderhouds werkzaamheden naar Woensd- recht werden overgeplaatst. Uit eindelijk werd de reservestatus van Ypenburg in mei 1991 op geheven en op 20 september 1991 heeft de luchtmacht Ypen burg definitief verlaten. Uit een telefoontje met de projectleiding op Ypenburg, blijkt dat er nog steeds tal van onzekerheden aan het woning bouwproject zitten: de aankoop van de grond is nog steeds niet rond, het bestemmingsplan is nog niet klaar, de Milieu Effect Rapportage moet nog worden afgerond en er zijn nog steeds onduidelijkheden over de finan ciering (investeerders zijn er nog niet). De meest optimisti sche visie is dat eind 1996/be- gin 1997 de eerste paal de grond in kan, maar er hoeft maar iets tegen te zitten in de nog lopen de voorbereidingsfase en het hele plan schuift zo weer een halfjaar of langer op. Er bestaat geen twijfel dat de woningen op Ypenburg er komen, alleen de termijn waarop dat gebeurt ligt Leggen we nu Van Rij's para depaardje Valkerhout naast het project Ypenburg, dan is er toch een opmerkelijk verschil: Ypen burg is al drie jaar beschikbaar Valkenburg is nog operatio neel. De kosten van verhuizing van de Marineluchtvaartdienst van Valkenburg naar een ande re locatie worden geraamd op 500 miljoen. Dergelijke kosten om de bouwlocatie vrij te ma ken kende men op Ypenburg niet eens en zelfs daar heeft men de aankoop van de grond nog niet eens rond. Stel dat de fensie vandaag besluit Valken burg wel te sluiten ten gunste van Valkerhout. Ten eerste moet men dan een planproce dure opstarten om de verhui zing van de Marineluchtvaart dienst mogelijk te maken. Ver moedelijk zal er dan, gezien de ingewikkelde aard van de te ver huizen diensten, toch wel min stens twee jaar overheen gaan voordat de MLD daadwerkelijk van Valkenburg is vertrokken. Het is dan al eind 1996. Kijken we weer even terug naar Ypenburg: drie jaar na het vertrek van de luchtmacht heeft men nog niet eens de aankoop van het terrein weten te finan cieren. Voor de locatie Valken burg zal men op dezelfde pro blemen stuiten en daar worden de kosten van het terrein nog eens met 500 miljoen verhoogd. Ik neem tenminste niet aan dat defensie de verhuiskosten voor haar rekening neemt. Defensie wil Valkenburg immers hand haven en moet bovendien be zuinigen. Een extra uitgave van 500 miljoen om Valkenburg vrij te maken voor woningbouw zit er dan ook niet in. De grond prijs zal behalve door de ver huiskosten verder stijgen als ge volg van noodzakelijke bodem saneringen. Op luchtfoto's van het MVK Valkenburg is bijvoor beeld nog duidelijk te zien waar de in de oorlog door de Duiters aangelegde landingsbanen heb ben gelegen. Deze waren welis waar van hout, maar hadden als basis een grote hoeveelheid puin, afkomstig van de ravage na het bombardement op Rot terdam. Dit oude banenstelstel zal grotendeels moeten worden afgegraven, voordat men über haupt aan woningbouw kan be ginnen. Om nog maar niet te spreken van het aantal bom men uit de Tweede Wereldoor log, dat nog her en der in het vliegkampterrein moet liggen en de eventuele andere van bodemverontreiniging die als gevolg van het tientallen ja ren opereren met vliegtuigen kunnen zijn veroorzaakt. De prijs van de te bouwen woningen in Valkerhout hangt mede af van de grondprijs en gelet op wat er allemaal moet gebeuren voordat er woningen kunnen worden gebouwd kan het haast niet anders dan dat Valkerhout, als het er komt, een wijk vol dure kastelen wordt. Er zijn dus volgens mij maar twee opties: luchtkastelen (MVK Val kenburg blijft open) of kastelen (Valkerhout wordt gebouwd). Het lijkt mij zinvol om meer tijd, energie en geld te steken in een bouwlocatie die veel min der onzekerheden heeft dan het huidige plan Valkerhout. M.P.J. Borst, Leiderdorp. De aanschaf Philips zonnehemel is nu extra aantrekkelijk. Want tijdelijk verrassen wij u bij drie types zonne hemels met een prachtig Philips-kado. Wat dacht u van een draadloze telefoon, een portable CD-speler of een portable digitale stereo- radio/ cassettespeler? Gratis!* Steek uw paraplu dus meteen op, ga snel naar uw Philips dealer en haal de zon in huis. Een reactie van Maurice de Hond namens de Gouden Gids Publieksprijs op de theaterru briek van Hans Croiset. Stond afgelopen vrijdag (9/12) in Leidsch Dagblad. Het Nederlandse toneel kampt al jarenlang met een voortdu rend dalend aantal bezoekers. Zowel vergeleken met het to neel in de meeste andere Eu ropese landen als met muziek uitvoeringen in ons land ver toont het Nederlandse toneel een duidelijke negatieve ont wikkeling. Daarom is het moeilijk te be grijpen dat acteur/regisseur Hans Croiset zo nadrukkelijk gekant is tegen het initiatief van de Stichting Proeftuinen om via een Publieksprijs, in samenwer king met ITT Gouden Gids, het bezoek aan toneelvoorstellingen te promoten. Daarmee laat hij zien geen oog te hebben voor het grote probleem van het Ne derlandse toneel: halflege zalen. Nog niet zo lang geleden was het haast taboe binnen de Ne derlandse toneelwereld om te reppen van het aantal bezoe kers dat een produktie wist te trekken. De overheid moest de gezelschappen gewoon ruim subsidiëren en dan bepaalden de toneelmakers zelf wel wat er met die gelden gebeurde. Of er nu publiek op afkwam of niet. Sterker nog: er werd zelfs met minachting gesproken over die produkties of gezelschappen die wel mikten op zoveel mogelijk publiek. Ook Hans Croiset maakte als artistiek directeur van een aantal gezelschappen deel uit van die groep toneel makers die het produkt toneel het liefst geheel los zagen van de verwachtingen van het pu bliek. Ik ben ervan overtuigd dat die instelling er mede oorzaak van is dat de animo van het gro te publiek voor toneelproduk- ties langzaam, maar heel zeker, Vooral nu de overheid steeds minder op toneelgebied subsi dieert, zouden goede initiatie ven als de Publieksprijs - waar bij het bedrijfsleven een flinke hand helpt - door iedereen met hart voor toneel juist toege juicht moeten worden. De be langrijkste doelstelling van die prijs en de daaraan gekoppelde nominaties is immers: volle za len trekken voor produkties die dat dubbel en dwars waard zijn. En al zegt het aantal bezoekers nog lang niets over de kwaliteit en het belang van een produk tie, een volle zaal garandeert wel dat als je kwaliteit levert, er ook zoveel mogelijk mensen van kunnen genieten. Je zou toch zeggen dat dat voor alle betrokkenen een aantrekkelijke gedachte is. Dat de Gouden Gids Pu blieksprijs het publiek uitnodigt tot oordelen over een produktie 'lijkt', aldus Croiset, 'voorbeel dig, zelfs eerlijk', maar is dat volgens hem toch niet. Want, vraagt hij zich vertwijfeld af: 'welke norm hanteert een pu blieksjury die telkens uit andere leden bestaat?' Om daar een antwoord op te geven, lijkt het me goed nog kort even in herin nering te roepen hoe de jure ring werkt. Kort na de première worden drie voorstellingen van een deelnemend gezelschap aangewezen als 'nominatie avonden'. Tijdens die avonden wordt al le bezoekers verzocht een stem biljet in te vullen, met hun waardering voor het stuk, op een schaal van 1 tot 10. Komt het gemiddelde publiekscijfer boven de 7.75 dan krijgt de voorstelling de kwalificatie 'Ge nomineerd voor de Gouden Gids Publieksprijs'. Aan het eind van het seizoen wordt een lijst van alle genomineerden toegezonden aan een willekeu rig geselecteerde publieksjury van 10.000 toneelbezoekers die deel hebben genomen aan de nominatie-avonden. Zij mogen uitsluitend oordelen over voor stellingen die zij zelf bezocht hebben. Hun gemiddelde score bepaalt, samen met de oor spronkelijke score tijdens de nominatie-avonden, wie de winnaar van de publieksprijs wordt. Nu we inmiddels meer dan 20 toneelprodukties op deze wijze door het publiek hebben laten jureren, kan ik Hans Croiset ge ruststellen. Het is namelijk op vallend hoe gelijkluidend het oordeel van de (inderdaad steeds wisselende) jury is over de drie verschillende avonden van een en dezelfde toneelpro- duktie. De hoogst scorende voorstelling scoort gemiddeld bijna een 9 en de laagst scoren de voorstelling gemiddeld een 6. Het publiek is dus heel duide lijk in staat een evenwichtig oordeel uit te spreken over dat wat men in de schouwburg krijgt voorgeschoteld. Inmiddels zijn negen produk ties genomineerd: 'Rijkemans- huis', 'Later is te Laat', 'Gegij zeld', 'Antigone', 'Het Weer zien', 'Ilias', 'O'Neill', 'Valstrik voor een man alleen' en 'Wie is er bang voor Virginia Woolf?' Zeer uiteenlopende produkties, die door een zeer uiteenlopend publiek zeer op prijs worden ge steld. Maar bekijken we de be zoekcijfers voor deze produkties na de eerste voorstellingen, dan valt op dat er ondanks de hoge kwaliteit nog veel stoelen leeg blijven. Toch sluit Croiset zijn artikel af met de hartstochtelijke oproep om de nominatie voor de Gouden Gids Publieksprijs vooral niet te gebruiken. Want 'rechtgeaarde theaterfanaten - dat soort publiek bestaat ook in Nederland - wallen zich niet door dergelijke smaakmakers laten (ver)leiden'. Dat is jam mer, want er zijn ook heel veel mensen (dan maar geen 'recht geaarde theaterfanaten') die toch graag goede toneelvoor stellingen willen bezoeken, maar minder gaan dan vroeger omdat ze té vaak zijn teleurge steld. Voor al die theaterliefheb bers kan een nominatie voor de Gouden Gids Publieksprijs net dat zetje zijn om een voorstel ling die de moeite waard is te bezoeken. Wanneer schouwburgen en gezelschappen optimaal ge bruik maken van het 'nomina tie-keurmerk' kunnen zij er zelf aan meehelpen dat een groot deel van de toneelvoorstellin gen in Nederland weer op volle zalen mag rekenen. Een streven dat intussen niet alleen door ve le schouwburgdirecteuren en gezelschappen op prijs wordt gesteld, maar zeker ook door het publiek: gemiddeld brengt meer dan 60 procent zijn of haar stem uit Nu Hans Croi set nog! Maurice de Hond Gouden Gids Publieksprijs Deze brief van acteur Gees Lin- nebank is de tweede reactie op de kritische beschouwing van Hans Croiset over de Gouden Gids Prijs. Stond afgelopen vrijdag (9/12) in Leidsch Dag blad. In zijn column van 9 december trekt Hans Croiset nogal fana tiek van leer tegen een publieks prijs. Zijn verbazingwekkende felheid en zijn ongenuanceerde betoog noodzaken mij te reage ren. Ik heb de heer Croiset en elke andere prijswinnaar altijd elke onderscheiding gegund. Door welke deskundige, rigide of modieuze jury ook toege kend. Maar nu het publiek zijn stem mag laten horen, zouden ze er geen verstand van hebben volgens de heer Croiset. Mis schien moet je ook niet met ver stand naar kunstuitingen kijken en luisteren. Wellicht is het de bedoeling van kunst dat je die ondergaat. Kunst moet je raken, in hoofd en hart. Volgens de uitslag van de en quête is dat o.a. met 'Gegijzeld' in hoge mate gebeurd. Maar van Croiset mogen we niet blij zijn met de nominatie van de Gouden Gids-publieksprijs. Want in de Gouden Gids zoek je naar behangers e.d. en wat heb ben die nou met toneel van doen. Maar wat heeft de PTT (thans KPN) met het Nationale Toneel te maken? Dat is de sponsor die Croiset heeft weten te verwerven voor zijn al zo zwaar gesubsidieerde toneelge zelschap in Den Haag, alwaar hij ook somtijds riep dat het Haagse Publiek geen verstand had van toneel. Het publiek mag geen appels met peren ver gelijken voor de Gouden Gids- Prijs. Maar dat doet een jury toch ook?! Die haalt toch ook volgens haar inzichten het beste uit blijspel, tragedie, klucht en experiment?! En al die stijlen, dat weet Croiset als ervaren the atermaker, vereisen andere ta lenten en krachten. Dus juist een jury zegt op die manier dat een appel beter is dan een peer. Daarom is het best leuk ver schillende soorten publiek te la ten oordelen over de door hun uitverkoren verschillende voor stellingen. Croiset vraagt zich af welke norm het publiek hanteert. Dat weet hij best. De simpele norm van het publiek is: word ik ge boeid, meegesleurd, ontroerd, betoverd op welke wijze dan ook. Klaarblijkelijk is dat bijRij - kemanshuis', 'Gegijzeld' en 'La ter is te laat' in hoge mate ge beurd. Maar van Croiset mag al leen het gesubsidieerde Rijke- manshuis de waardering van het publiek hebben. Op grond waarvan beweert Croiset dat het vele, vele malen belangwekkender is een tiental len jaren geleden geschreven stuk van O'Neill te bekijken, dan het actuele verhaal te ver tellen van die gegijzelde man nen? Is de bedoeling van toneel niet, dat we communiceren over wat er in de wereld ge beurt? Waar haalt hij toch de moed en de zekerheid vandaan om zo neerbuigend te oordelen over de twee andere door het pu bliek geprezen voorstellingen ('Gegijzeld' en 'Later is te laat'). Zijn antwoord is: omdat het vrije produkties zijn. Omdat hij vanuit zijn (nog) gesubsidieerde positie met vele anderen de vrije produkties omschrijft als louter op volle zalen gepro grammeerde evenementen. Dat zijn het niet alleen, Hans Croi set. Een vrije produktie is een produktie waarvan tekorten op de begroting niet worden aan gevuld door subsidie. Soms wordt er met winst gedraaid, soms moet er geld van spelers en/of producent ingeleverd worden en vaak wordt er met moeite quitte gespeeld. 'Gegij zeld' is een door enkele gesubsi dieerde gezelschappen geop teerd stuk. Met inhoud, en niet op volle zalen gericht geprodu ceerd. En het zit (helaas) niet vol. Wij spelen dit stuk omdat wij dit actuele verhaal willen vertellen. Ik hoop dat Hans Croiset nog eens genoodzaakt zal zijn - om den brode of om artistieke wen sen mogelijk te maken - onge subsidieerd te werken. Dan zal hij er achter komen, dat in veel gevallen die sector niet zo'n vet pot is als die subsidiepot waar uit de riante directie-regisseurs- en acteursalarissen worden be taald bij de gesubsidieerde ge zelschappen. Mijn slalom door het Nederlands Toneelland schap geeft recht van spreken daarover. En als ik zie hoe wanhopig veel reclame gemaakt wordt voor gesubsidieerde voorstellin gen ('Lust u geit, kom naar Keith'), terwijl wij voor 'Gegij zeld' nauwelijks een budget hebben om de voorstelling on der de aandacht te brengen, dan word ik ontstellend kwaad als ik die gemakzuchtige co lumn van Croiset onder ogen krijg. Gees Linnebank (Gees Linnebank is acteur, ex- artistiek leider Toneelgroep Theater en speelt momenteel met Huib Broos en Carol van Herwijnen in het toneelstuk 'Gegijzeld'. (Van redactiewege ingekort) PHILIPS ZONNEHEMELS. DE ZON IN HUIS. Het Hollandse weer, radeloos word je ervan. En een beetje pips helaas. Maar het kan ook anders. U haalt de zon gewoon in huis met een Philips HPA-zonnehemel! Dan bent u verzekerd van een ge zonde bruine kleur, de hele winter door. De Philips HPA-zonnehemels staan voor een prettige en veilige manier van bruinen en zijn uiterst comfortabel. Door de grote brui- ningsafstand behoudt u een maxi male bewegingsvrijheid. En een HPA-zonnehemel is opvouwbaar, zodat u 'm gemakkelijk kunt op bergen of verplaatsen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14