De kunst van Theo van Doesburg Over loden platen lopen in de Waag Cultuur Kunst Houthoudend of houtvrij 'Mistero Buffo' is verleden tijd Schone Schijn Dan mag de Kunstuitleen wel tuinkabouters gaan verhuren The game room: een interessant stuk ZATERDAG 10 DECEMBER 1994 The Duke zoekt musici leiden» Jazzcafé The Duke zoekt voor het komende Leiden Klassiek musici. Belangstellenden kunnen zich melden aan de Oude Singel 2. Ook is The Duke nog op zoek naar vrijwil ligers voor de organisatie van Leiden Klassiek. Voor informatie: Dick Wansink, telefoon 121972 of Mare Brookhuis, telefoon 155893. Bachs Weinachts Oratorium utrecht Bachs Weihnachts-Oratorium wordt in december twee keer in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht uitgevoerd. Toonkunstkoor Utrecht en Concerto '91 brengen op 13 decem ber de cantates 1, 2, 3 en 5 ten gehore. Het Freiburger Barockor- chester en Collegium Vocale Gent voeren op 21 december alle zes cantates uit. Het tweede concert begint daarom reeds om 19.30 uur. E. du Perronprijs voor Max Velthuijs tilburg Prentenboekenauteur Max Velthuijs krijgt de E. du Per ronprijs 1994 voor zijn 'Kikker en de vreemdeling'. De prijs van de letterenfaculteit van de Katholieke Universiteit Tilburg en de gemeente Tilburg is in 1986 ingesteld om wederzijds begrip tus sen de in Nederland wonende bevolkingsgroepen te bevorderen. Velthuijs ontvangt de prijs, die 1500 gulden groot is, op 14 de cember. Jazz met Simon Rigter Simon Rigter geeft morgen met zijn gezelscahp Easy Does It een optreden in grand café De Jongejuffer in zijn woon plaats Noordwijk. De 21-jarige tenorsaxofonist heft zijn sporen al verdient op onder meer het North Sea Jazz Festival. In de Jon gejuffer laat Rigter horen dat hij naast concertjazz ook het easy listening-genre beheerst. Het optreden begint om 15.30 uur aan De Grent 4. Kröller-Müller museum toont voor het eerst schenking Van Moorsel WORDT 'T PRINT OF ETHER? Een rondje-dagbladen, een serie TV-spots of radioreclame? Keus genoeg met het risico van automatisme. Bij ons is elk mediaplan t houtsnijdende argumenten. Bel en vraag naar Michael Breel of Theo Luijpen /"AKRON 9 93 66 -fax:071 -89 38 -59 Theo van Doesburg, één van de grondleggers van De Stijl, stond open voor alles wat nieuw en gek was. In de tram ging hij soms onder het roepen van 'ab stracte plaats' op zijn hur ken zitten en in de schouwburg kwam het re gelmatig voor dat hij mid den in de voorstelling met de acteurs in discussie ging. Zijn nalatenschap ging als Schenking Van Moorsel, de naam van Nel ly, Van Doesburgs derde vrouw, naar de Rijksdienst Beeldende Kunst en die heeft een groot gedeelte daarvan in permanent bruikleen gegeven aan het Kröller-Müller Museum. Van Doesburg mag gerust een sleutelfiguur van De Stijl ge noemd worden en de motor er- Als geen ander binnen de hij bezig met de integratie van de verschillende kunstvormen: de totaalkunst. Van Doesburg, die overigens in alles een autodidact was, werkte niet alleen als schilder maar ook als ontwerper, als architect, als uitgever, als dichter en als pu blicist. Piet Mondriaan mag dan met zijn abstracte, geometri sche schilderijen de profeet van De Stijl zijn geweest Van Does burg bracht als apostel diens gedachten 'aan de man'. Mon driaan sloot zich op in zijn ate lier, de activist Van Doesburg reisde stad en land af om de Stijl-ideeën ingang te doen vin den. De Stijl zorgde voor de meest Van Doesburgs Danseressen uit 1916. opvallende vernieuwing in de schilderkunst tussen de twee wereldoorlogen. Wat de groep bezielde omschreef Van Does burg als volgt in het gelijknami ge tijdschrijft: 'Dit tijdschriftje wil zijn een bijdrage tot de ont wikkeling van het nieuwe schoonheidsbewustzijn. Het wil de moderne mens ontvankelijk maken voor het nieuwe in de Beeldende Kunst. Het wil tegen over de archaïsche verwarring - het 'moderne barok' - de logi sche beginselen stellen van een rijpende stijl, gebaseerd op zui vere verhouding van tijdgeest en uitdrukkingsmiddelen. Het wil de huidige denkrichtingen betreffende de nie die, hoewel in we2 onafhankelijk var wikkeld hebben, i gen'. Dat alles mc FOTO TOM HAARTSEN een revolutie in de schilder kunst en architectuur en ook in derrfaatschappij. Rechthoeken Over schilderen schreef de in 1883 in Utrecht geboren Van Doesburg - bij de burgerlijke stand ingeschreven als Christi- aan Emil Marie Küpper: 'Schil deren is: het samenbrengen van kleuren tot een eenheid. Het schilderkunstige uitdrukkings middel is de kleur en niets an ders.' Van Doesburgs schilderij en zijn dan ook vaak opge bouwd uit een harmonieus ge heel van lijnen, vlakken en kleu ren. De rechthoekige kleurvlak ken wijzen in de richting van Van Doesburgs activiteiten als architect. Door zijn korte levensduur - hij stierf op 47-jarige leeftijd - heeft hij geen omvangrijk oeu vre nagelaten. Ook al omdat Van Doesburg op zo veel terrei nen actief was. Het waren voor al aanzetten en schetsen die hij maakte. Maar bij Van Doesburg ging hel dan ook allereerst om het creatieve proces, hij zag zich minder als producent van een grote hoeveelheid kunstwerken. De quasi-wijsgerige verpak king waarmee Van Doesburg en in nog sterkere mate Mondriaan hun nieuwe beelding procla meerden, mag dan irriteren, de invloed van de Stijl-ideeën is nog steeds merkbaar, ideeën die meer zijn dan kleurige vierkant jes. En het was met name Van Doesburg die er voor zorgde dat De Stijl ook internationaal een belangrijke plaats binnen de Europese avant-garde ging in nemen. Toen hij aan de gevol gen van een hartaanval in 1931 overleed, stierf ook De Stijl. Theo van Doesburg, werken uit de collectie van het Kröller- Müller Museum en bruiklenen uit de schenking Van Moorsel, in het Kröller-Müller Museum op De Hoge Veluwe Otterlo. Open: dinsdag t/m zondag en feestdagen 10-17 uur, maan dag en Nieuwjaarsdag geslo ten. Tot en met 17 april. beeldende kunst 'Fat Man' was de codenaam waarmee de Amerikanen de plutoniumbom aanduidden, waarmee ze in 1944 de Japanse stad Nagasaki verwoestten. De Amsterdamse kunstenaar Peter Vermeulen heeft dat zo gezellig en onschuldig klinkende koos naampje gekozen als titel voor een installatie in*De Waag in Leiden, de laatste bijdrage m de expositiecyclus van het Cen trum Beeldende Kunst over kunstenaars, wier werk op een of andere manier verband houdt met wetenschappelijk onderzoek. Op de vloer van de Waag heeft Peter Vermeulen in laag reliëf de plattegrond van Na gasaki uitgezet, zoals de stad er uit zag vlak voior de verwoes ting. Over deze mega-kaart leg de hij vervolgens grote platen lood. Het is nu de bedoeling, dat de bezoekers van de Waag met speciale, bij de ingang ver krijgbare slofjes over het lood gaan lopen. Het zachte metaal wordt daardoor ingedrukt en als vanzelf verschijnen zo de con touren van de oude stad. De bom op Nagasaki is onge twijfeld een interessant gege ven, maar 'Fat Man' komt niet veel verder dan het vertrekpunt. Het spelletje met de loodvloer is aardig, maar de diepere bedoe ling wordt niet duidelijk. Waar om moeten de bezoekers, zoals de begeleidende tekst stelt, 'het kunstwerk voltooien'? Hoewel het zeker niet onaangenaam is om zo'n beetje over het glan zend grijze tapijt in de Boterhal rond te schuifelen, verschaft het verrichten van die handeling geen bijzondere inzichten of plotselinge momenten van ver heffing, zoals die soms optreden wanneer je ergens actief aan deelneemt. Peter Vermeulen maakt ook niet duidelijk wat zijn specifieke visie op de relatie tussen kunst en wetenschap is. Oppervlakkig beschouwd lijkt de installatfe een zorgvuldig ge construeerd web van verwijzin gen, maar bij nader inzien blijkt het vooral een hoop bij elkaar geveegde losse associaties, die zich nauwelijks tot elkaar ver houden. Lood bijvoorbeeld is het enige metaal dat straling te genhoudt en de associatie met Nagasaki ligt voor de hand. Maar het afdekken van de kaart van Nagasaki in de Leidse Waag heeft iets willekeurigs en kunst matigs. Wat wil dat nou eigen lijk betekenen? En wat te den ken van het feit dat Vermeulen zijn publiek de rol heeft gege ven van 'Fat Man', van atoom bom, door het als een olifant over de kaart van Nagasaki te laten stappen? Waar de Ameri kaanse 'Fat Man' vernietigde, moet het publiek scheppend bezig zijn. Waarom, waarom? Vermeulens installatie is in ma terieel opzicht mooi gemaakt, maar het rammelt en spreekt zichzelf tegen. Van tijd tot tijd gaan er stem men op om de toegangsprijzen voor de schouwburg, concertza len of musea te verhogen. Het argument voor zo'n verhoging is meestal dat het toch de men sen met de meeste poen zijn die voorstellingen en exposities be zoeken. Subsidies van de over heid, bedoeld om kunst en cul tuur voor iedereen bereikbaar te maken, zouden zo terecht ko men bij degenen die het eigen lijk zelf wel kunnen missen. Ik heb er altijd wat moeite mee die redenering ?e volgen. Zeker als die uit de mond komt van PvdA-ers, zoals onlangs weer tijdens de algemene beschou wingen over het Leidse huis houdboekje. PvdA-fractievoor- zitter R. Hillebrand verklaarde dat De Lakenhal, de Schouw burg, het LVC ,,en met name het Centrum Beeldende Kunst (CBK) hun eigen inkomsten wel kunnen verhogen." Waarom ,,met name" het Centrum Beel dende Kunst, vroeg ik mij af? De prijzen van de Kunstuitleen gaan al omhoog, dus als er nog meer verdiend moet worden dan mogen ze wel tuinkabou ters gaan verhuren. Wat ik altijd zo knap vind van politici is dat ze met veel om haal van woorden de angel in hun verhaal weten te verbergen. Zo'n Hillebrand had natuurlijk ook klip en klaar kunnen zeg gen dat de firma Knor moet hel pen een hoogwaardig kunstaan bod in stand te houden, of dat de prijs van een schouwburg kaartje omhoog moet, want dat is wat hij bedoelt. Toegegeven: ik zou het zelf ook vreemd vin den zoiets rechtstreeks uit de mond van een PvdA-er te horen omdat juist in die kring de term Kunstuitleen: de collectie? ARCHIEFFOTO HOLVAST/MARK LAMERS Emma Brunt: radicale drempelver hoging. ARCHIEFFOTO CPD 'drempelverlagend'jarenlang gemeengoed is geweest. 'Drempelverlagend', ik heb het al zo'n tijd niet meer gehoord dat ik denk dat ze zelfs in soci- .aal-democratische kring niet meer weten wat ze zich daarbij moeten voorstellen. Effe denken wat ze zich vroeger voor de geest haalden... een indrukwek kende tempel met een monu mentale entree, een enorme mensenmassa die staat te drin gen om binnen te komen maar op een geweldig hoge drempel stuit die de toegang verspert tot de felbegeerde cultuur. Dat hadden de architecten van het establishment zo bedacht om het volk buiten de deur te hou den. Want het Concertgebouw was er voor 'ons soort mensen' en niet voor Jan met de pet. Zo iets moet het geweest zijn. Maar toen kwamen de welzijns werkers, zeg maar: de Hille- brandjes van destijds. Zij sloop ten de drempel, deelden muse umkaarten uit, stuurden alle ar beiders naar blokfluitles en alle vrouwen naar een tentoonstel ling van feministische kunst. En warempel, voor het eerst ston den er dikke rijen voor de deur van de musea om het Zwarte Vierkant van Malevitsj te bekij ken. Ze werden nog binnenge laten ook. En gaat het sindsdien beter met de kunst en cultuur nu alle za len en zaaltjes afgeladen zijn? Volgensschrijfster/journaliste Emma Brunt niet. Het is niet cultureel, niet elitair genoeg meer. Zij pleitte een paar jaar geleden al voor een radicale drempelverhoging. Dat is nog eens flinke taal, nietwaar? Het zou heel dapper geweest zijn als Hillebrand dat ook had gedaan-. De achtergrond van zijn betoog is immers ook dat de prijs van een kaartje (lees: de drempel) omhoog kan. Een in houdelijk verhaal over de maat schappelijke relevantie van kunst ontbrak. Niet dat ik daar verbaasd over ben. Ik weet al lang: de enige kunst die de Leidse PvdA beheerst is de kunst van de rekenlat: hier een paar duizend er af, daar een paar duizend er af. Ik geef u op een briefje dat straks weer als argument geldt dat de kunst en cultuur vooral door de beter gesitueerden wor den geconsumeerd. Dat is na tuurlijk onjuist. Uit onderzoek blijkt dat vooral de mensen met een modaal inkomen naar het theater gaan, zeg maar: de on derwijzers en ambtenaren. En onderzoek onder bezoekers van de rijksmusea leert dat eender de van de bezoekers uit jonge ren bestaat en eenderde uit ou deren. Dat zijn over het alge meen ook niet de groepen die onder de beter gesitueerden zijn te rangschikken. Ook al kunnen ze nog wel het kaartje betalen, het moment nadert dat zij vanwege de ^rijs wegblijven. Zo komen kunst en cultuur in een negatieve spiraal: hogere prijs, minder bezoekers, nog hogere prijs, nog minder bezoe kers. Misschien moet Hillebrand nog eens goed nadenken voordat hij dat oude argument van stal haalt. Dat kost een misschien een paar hoofdbrekens, maar het gaat in elk geval niet van de kunstbegroting af. recensie 'Mistero Buffo' van Dario Fo door de In ternationale Nieuwe Scene. Gezien' 9/12, schouwburg Leiden 'Jullie strijd, onze strijd, interna tionale solidariteit' - het zijn de befaamde kreten uit de revolu tionaire tijden van weleer. Uit die tijd, eind jaren zestig en be gin jaren zeventig, stamt ook 'Mistero Buffo' van Dario Fo door de Internationale Nieuwe Scene. Beroemd episch volks theater van een Vlaams gezel schap dat de sfeer van strijd en solidariteit met de verdrukten ademde. Ook theatermakers hadden een taak; zij dienden de burger lijke theaters te ontvluchten om in fabrieken en op straten en pleinen te gaan spelen. Aan hen de taak om bij te dragen tot het revolutionaire elan van de ver drukten der aarde om tegen het onrecht in verzet te komen. In die maatschappelijke con- texst had 'Mistero Buffo' in de versie van de Internationale Nieuwe Scene een naam opge bouwd. Een 'herneming' van dit soort theater, hoe integer en nog altijd met bezieling ge maakt, valt ruim twintig jaar na dato tegen. Ergens kun je je nog wel voor stellen dat de combinatie van veel zang, eenvoudige spelscè- nes en parabelachtige monolo gen door 'den Jongleur' in het theaterleven van die tijd enig opzien baarde. De vitale eerste helft van de voorstelling werkt ook nu nog bij tijd en wijle aan stekelijk. Dario Fo heeft frag menten uit het leven van Jezus Christus met volkse taferelen en kritiek op kerk en machtheb bers in een 'lekenpassie', een komisch bedoeld 'misteriespel' samengebracht. Na de pauze gaat het prekeri ge element in de ruimste zin van het woord overheersen. De voorstelling verliest nagenoeg alle vaart en zakt tot op het ni veau van de goede bedoelingen. Theater is toch al een vluchtig medium. Een herneming van dit soort theater dat direct maatschappelijk relevant be oogde te zijn, mist in de con- texst van vandaag de overtui gingskracht van weleer. In deze politieke functie van theater ge loven we gewoonweg niet meer. recensie susanne lammers Voorstelling- The game room. Door N got Nies en Terence Roe. Gezien: 9/ LAK-theatef, Leiden Nog te zien: 10/ Meestal dient men de medede ling, dat een stuk gebaseerd is op een boek, met gepast wan trouwen te bekijken. Soms mag het boek halfverscholen in de coulis- sen staan om redenen van promotie. Dan weer is het dusdanig mishandeld dat bijna niets van het verhaal in de voor stelling doorsijpelt. Of het is zo bruut geïnterpreteerd, dat de intenties van de auteur geheel kwijt zijn. De Engelstalige voor stelling van Margot Nies en Te rence Roe, die gisteravond haar première beleefde, gaat terug op de hallucinatoire roman 'Les enfants terribles' van Jean Coc- teau uit 1925. En wat je ook over 'The game room' kunt zeg gen, de sfeer van Cocteau staat recht overeind. Terence Roe en Margot Nies spelen mooi met deze beklemmende, maar fasci nerende roman over puberale destructie die van incestueuze en homosexuele passie door drenkt is. Ze laten een kanniba listische broer-zus-verhouding zien. Na de dood van hun moe der zijn Paul en Elizabeth, bijna volwassen, op elkaar aangewe zen. Maar ze klampen zich zo krampachtig aan elkaar vast, dat ze elkaar wel moeten ver stikken. Bezitsdrift, jaloezie, los scheuren, treiteren en dat alles tot ver voorbij het normale. De incestueuze dampen zijn nog de minst onaangename. Het bespelen van de zwakke plek ken van de ander is veel misse lijker. Vooral omdat het vaak gaat om uitermate simpele din getjes: de verzotheid op choco la, de kleine complexjes. Een van de meest illustratieve scè nes voor hun verhouding is de 'biecht' van Paul. Hij valt een beetje voor een ouder schoolka meraadje, een bron van jaloezie voor Elizabeth. In een handom draai flanst hij een biechtstoel in elkaar en doet alsof hij hun intimiteit wil herstellen. Hij ver telt de al eerder wantrouwige Elizabeth over zijn verliefdheid en zij verkettert en vervloekt hem buiten zinnen. Maar dan is hij al weer uit zijn rol gestapt en ongrijpbaar voor haar hysteri sche uitbarsting. Elizabeth, de oudere zuster, lijkt de sterkste, maar is emotioneel volslagen afhankelijk van de ziekelijke Paul, die veel valser is. Ze mani puleren elkaar halfgek, maar ze krijgen elkaar nooit. Daarvoor zijn ze. te veel aan elkaar ge waagd, veel te veel broer en zus. Een komische tragedie is het bepaald niet; er zijn weliswaar groteske scènes te zien, maar het blijft wrang. Ondanks het quasi-goedc einde dat, eerlijk gezegd, nogal uit de lucht komt vallen. De thematiek mag gerust serieus genomen worden en om de zelfmoord van Elizabeth af te doen als het zoveelste halluci natoire spelletje is een beetje flauw. Toch blijft het een inte ressant stuk, simpel zwart-wit vorm gegeven en zeer lijfelijk gespeeld door Nies en Roe. Triomfale en imposante klanken van het orgel recensie monica schiks te concert in de Widor-cyclus met ran Oosten op het Van den Heuvel- il. Gehoord op-9/12 in de Nieuwe Kerk te Katwijk aan Zee. Met de triomfale en imposante klanken van het volle orgel be sloot Ben van Oosten de inte grale uitvoering van de tien or gelsymfonieën in de serie ter Zondag 22.15 uur De Zondag Afschaffen: eindelijk vrij? herdenking van het honderd- vijftigste geboortejaar van Char les-Marie Widor. ,,Een cultureel evenement waar we wel even bij stil mogen staan." Ben van Oosten kreeg behalve enthou siast applaus van het publiek ook bloemen, enkele toespra ken en een stropdas van de ge meente Katwijk, hem aangebo den door de wedhouder. De vijfde symfonie met de zeer be kende en geliefde Toccata aan het slot was voorwaar een goed geprogrammeerd slot van deze serie. Heel toepasselijk echter in deze adventstijd was ook de ne gende (gothische) symfonie met daarin de gregoriaanse wijs 'Puer Natus est nobis' (Een Kind is ons geboren). In het pro grammaboekje stond een be schrijving van de muzikale ge beurtenissen in de symfonieën, die heel vaak als wegwijzer diende bij het luisteren. Maar het mooiste was toch wel om de ogen te sluiten en je door de muzikale beelden en gedachten van Widor te laten meevoeren. Vaak ernstig en tot inkeer stem mend, zoals zeker in de negen de symfonie: ontheven aan het aardse en gericht op het onstof felijke. Soms aanzettend tot on derzoek: waarheen richten de stemmen van de fuga elk hun schreden? De vijfde symfonie gaf herhaaldelijk aanleiding tot plezierige stemmingen. Lande lijk soms en herinnerend aan Franse volkswijsjes. Vooral in de eenvoudig klinkende delen stel de Ben van Oosten de techniek volkomen ondergeschikt aan de muzikale intentie. Maar los van de muzikale boodschap van de componist, los van de geweldi ge uitvoeringspraktijk van de organist liet iedere luisteraar zich waarschijnlijk het meest meeslepen door de rijkdom van het instrument zelf, het Van den Heuvel-orgel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7