'We zingen alle stijlen' Cultuur Kunst Sting in Arnhem op wereldspektakel Jubileum Jong K&G met verrassingen Vroege films van Joris Haags Mauritshuis verwacht groot aantal bezoekers in 1996 Ivens in Filmmuseum Ruim 20 werken op Vermeer-expositie Stuk Robert Long geen aanwinst Toneelprijzen MAANDAG 5 DECEMBER 1994 annemiek ruygrok. c Vertaler Verspoor (77) overleden Amsterdam Op 77-jarige leeftijd is gisteren in zijn woonplaats Amsterdam de vertaler Dolf Verspoor overleden. De letterkundi ge Verspoor genoot vooral bekendheid als vertaler van poëzie en toneel. Hij vertaalde onder meer werk van Skakespeare. Goldoni, Garcia I.orca en Neruda. Zijn werk werd bekroond met de Nij- hoffprijs. Naast zijn werkzaamheden als vertaler was Verspoor ook dramaturg. Hij was al geruime tijd ziek. Verspoor wordt donderdag in Amsterdam begraven. Komische musical over Deng Xiaopeng peking De Chinese leider Deng Xiaopeng wordt al verheerlijkt in boeken, films, op platen en kalenders. Binnenkort komt ter meerdere glorie van de nummer één van het communistische rijk een komische musical op de planken. 'De koers van de spe ciale economische zones', 'de agrarische hervormingen' en 'de terugkeer van Hongkong' zijn delen uit de komedie. De musical is op 16 en 17 december in het Grote Paleis van het Volk in Pe king te zien. In de jaren zestig zijn voor de toenmalige leider Mao Zedong vergelijkbare toneelprodukties geschreven. Willem van Toorn in bibliotheek noordwukerhout» De schrijver-dichter Willem van Toorn be spreekt op uitnodiging van de leeskring zijn werjc in de biblio theek van Noordwijkerhout. Dat gebeurt op dinsdag 13 decem ber, 's avonds om acht uur. Van Toorn is vooral bekend door zijn voor de AKO-prijs genomineerde roman 'Een leeg landschap'. De toegangsprijs voor de avond bedraagt vijf gulden. Paskamer van farao in Oudheden leiden Bezoekers van het Rijksmuseum van Oudheden in Lei den kunnen uit 30 oud-Egyptische kledingstukken kiezen. Vanaf woensdagmiddag 7 december liggen die - voor jong en oud - klaar in de 'paskamer van de farao'. Het zijn vanzelfsprekend geen authentieke, maar nagemaakte kledingstukken die in een speciaal ontworpen tentconstructie klaarliggen om gepast te worden. De 'paskamer' is elke woensdagmiddag tot en met 8 maart 1995 èn tijdens de kerstvakantie (24/12-8/1) van half twee tot vijf uur geopend. Van Os houdt lezing met muziek den haag Henk van Os, directeur van het Rijksmuseum, trekt erop uit om zijn tentoonstelling 'Gebed in Schoonheid' aan de man te brengen. Op 7 december is hij in de Grote of St. Ja- cobskerk in Den Haag, waar hij een muzikale dia-lezing geeft als introductie op een bezoek aan de tentoonstelling. De muzikale leiding is in handen van Kees de Wijs die het Amsterdamse Obrechtkoor dirigeert. Kaarten a twintig gulden kunnen voor aanvang van de lezing (20.00 uur) aan de kerk worden gekocht. Reserveren kan op werkdagen tssen 9 en 12 uu 070-3658730. Verheerlijking van Maria, toegeschreven aan Geertgen Sint Jans, plusminus 1480, is te zien op de expositie 'gebed in schoonheid'. FOTO PR arnhem gpd FOTO HOLVAST/MARKLAMERS Het Rijnlands Mannenkoor Vox Humana repeteert: „We hebben iets speciaals te bieden." Vox Humana viert 25-jarig jubileum leiden marco v m pelt Het begon allemaal op een verjaardagsfeestje, bijna 25 jaar geleden. „Kunnen we in Leiden niet een mannen koor oprichten?", vroeg dirigent Sander van Marion. Het Rijnlands Christelijk Mannenkoor 'Vox Humana' was het antwoord. In een kwart eeuw groeide het amateurgezel schap uit tot een koor met maar liefst 80 actieve leden. Toch is het koor eigenlijk 'ziek'. „Bloedarmoede", luidt Van Marions diagnose. „We hebben dringend vers, jong bloed nodig." bij de jeugd aan te laten slaan. Alleen, jongeren hebben andere interesses." Van Marion erkent dat het hele verenigingsleven in Nederland met dit probleem te kampen heeft. „Het vergrijst al lemaal." Voorzitter Ruud van der Deijl valt hem bij. „In Nederland is kunst ondergewaardeerd. Men sen denken vaak 'zo'n mannen koor, dat zingt alleen psalmen en gezangen'. Dat is niet zo. We hebben alle richtingen bekeken. Van musical tot Zuidameri kaans. We hebben stijlen ge noeg gezongen." Van Marion vult hem aan: „Inderdaad. Het is niet alleen m De Lokhorstkerk, de vaste repe titieruimte van het koor, drup pelt langzaam maar zeker vol met leden. De repetities voor het aankomende kerstconcert zijn in volle gang. Ook denkt de vereniging al na over het jubile um van volgend jaar. Er vallen veel grijze koppies te tellen. Het jongste lid is 33, het oudste 80. Dat is nu net waar het bij Vox Humana om draait. „We zitten te springen om nieuwe leden", vertelt de diri gent. Met het bestuur blikt hij terug op 25 jaar zingen. „We strijden heel hard om muziek dig gedoe." Meteen denkt het bestuur terug aan de musical Promise of Christmas, waarmee Vox Humana zelfs op televisie te zien was. Een muziekstuk dat veel dirigenten niet snel op het repertoire van een koor zouden zetten. „Het is een nogal massa le musical", legt één van de be stuursleden uit. „Heel Ameri kaans. Dat moet ook maar aan slaan." Veel is te danken aan de inspanningen van dirigent Van Marion. „De inspiratie die van hem uitgaat is enorm", legt penningmeester G.P. de Gunst In de kwart eeuw geschiede nis van Vox Humana kan het koor op een groot aantal triom fen terugkijken. Over het abso lute hoogtepunt zijn alle be stuursleden het eens: het 2000 stemmenconcert in de Staten- hal in Den Haag en de Ameri- cahal in Apeldoorn in 1990. „Maar ook het concert in de St. Pauls Cathedral", vertelt voor zitter Van der Deijl. „Dat vond ik echt iets bijzonders. Ik stond er met tranen in de ogen. Het is niet voor elk koor weggelegd om daar op te treden. Het was veel indrukwekkender dan Westminster Abbey." Ook voor 1995, het jubileum jaar. staan diverse activiteiten op het programma. Een CD-op- name, een grootscheepse re ceptie, een buitenlandse reis en natuurlijk een jubileumconcert zijn nog maar een paar van de geplande festiviteiten. „Daar mee hopen we een aantal po tentiële leden over de streep te trekken. We hebben ze iets spe ciaals te bieden", aldus voorzit ter Van der Deijl. De kerstconcerten van Vox Humana zijn op 17 en 19 de cember in de Stadsgehoorzaal, Breestraat 60 in Leiden. De op tredens, met medewerking van onder anderen Laurens van Rooyen, beginnen om 20.00. Kaarten kosten 30 gulden, in de voorverkoop bij het Leidsch Dagblad en voor de leden van Vox Humana 25 gulden. De Engelse zanger Sting is één van de optredende artiesten tij dens het World Liberty Concert, het rockspektakel dat op 8 mei 1995 in Arnhem wordt gehou den. Het World Liberty Concert is mede een initiatief van de En gelse producer Alan Parsons. Het evenement is volgens Parsons 'het grootste popevene ment dat ooit is gehouden'. Kaarten voor het World Liberty Concert zijn vanaf vandaag voor 75 gulden te koop bij alle VW- bespreekbureaus. De optredende artiesten wor den tijdens het concert begeleid door het Metropool Orkest en het Groot Omroepkoor. Alan Parsons, die de verbindende muziek schrijft, zal zelf deel uit maken van de rockgroep op het podium. Welke artiesten verder deelnemen aan het World Libe rty Concert wilden Arno Geul, van het organiserende bureau K B Events, en Parsons gisteren nog niet kwijt, „maar ze zijn al lemaal van mondiaal niveau." In elk geval maakt één Neder landse zangeres deel uit van de tien a twaalf solisten, die ieder maximaal twee 'eigen' songs ten gehore zullen brengen waarin één van de festivalthe ma's (oorlog, bevrijding, vrede) aan bod zal komen. Het festival heeft plaats aan de zuid-oever van de Rijn. Op het ASM-terrein doet de vier honderd meter lange vloer van de voormalige scheepswerf dienst als 'natuurlijk podium'. Naast de verhoging voor de mu sici wordt een deel van het vooroorlogse Arnhem nage bouwd. Tijdens de twee^uur du rende show zal hier, met mede werking van de Koninklijke Landmacht en historische vlieg tuigen, een beeld van de oor logsverschrikkingen en de Slag om Arnhem worden gegeven. Verder worden achter het po dium lichttorens opgesteld, die i met licht, laser en vuurwerk een belangrijke rol in het zullen spektakel spelen. Ook de daar achter weer zichtbare 'sky-line' van Arnhem-Noord zal dankzij I lichteffecten bij de show betrok- j ken worden. Al in februari wordt op het festivalterrein be gonnen met de eerste voorbe reidingen, waaronder de bouw j van acht vooroorlogse wonin- 1 gen. Het hele terrein (oppervlakte: 200.000 vierkante meter) wordt afgesloten door hekken. Het World Liberty Concert zal rechtstreeks in de meeste Eu ropese landen op de televisie te zien zijn. In Nederland zijn de rechten verkocht aan de zend gemachtigden van TV1: KRO, Avro. en NCRV. Ook Radio 3 zendt het concert live uit. Tij dens het evenement worden opnames gemaakt voor een la ter uit te brengen video en een dubbel-cd. Het tweejaarlijks donateursconcert van de christelijke muziekvere niging Kunst Genoegen is aanstaande zaterdag 10 december. Jong K&G viert dan het veertigjarig jubileum. Tijdens het concert wordt hier op bijzondere wijze aandacht aan besteed. Twee jaar na de opheffing van de Stageband presenteert de ver eniging het nieuwe amusementsorkest K&G 3. Een kort optreden laat zien wat er bereikt is in de twee korte maanden die het orkest had om te repeteren. De Show and Marchingband laat een heel nieuw repertoire horen, anders dan dat waarmee de band het We reld Muziekconcours won. Het optreden aan de Stadsgehoorzaal begint om 20.00 uur. Vanaf 19.00 uur zijn er aan de kassa kaarten te verkrijgen. amsterdam Het Nederlands Filmmuseum toont van 7 tot 15 december een aantal nieuw-geconserveerde vroege films van de Nederlandse ci neast Joris Ivens. De vertoning volgt op een conserveringsproject van het Filmmuseum in Amsterdam. De première maakt deel uit van het International Documentary Filmfestival (IDFA), dat in het Filmmuseum gehouden wordt. Bekend werk van Ivens uit de periode tot 1954, nog op nitraat ge maakt, is gerestaureerd. Verder werden in het conserveringsproces onbekende versies en fragmenten van Ivens-films ontdekt en onder handen genomen, waaronder een werkkopie van een film over het Belgische mijngebied Borinage. Het Filmmuseum werkt in het conserveringsproject samen met het IDFA, de Stichting Film en Wetenschap en de Europese Stich ting Joris Ivens. Tijdens het Documentaire Festival worden twee themadagen ge houden over de recente ontdekkingen van de Ivens-films en over de restauratie ervan. Na het IDVA-programma vertoont het Film museum nog tien dagen lang twee programma's met hoogtepun ten van de nieuw-geconserveerde 'nitraat'-films van Ivens. recensie max smith Voorstelling: 'Dag vreemde man' Tekst, muziek en regie: Robert Long. Toneel beeld: John Bogaerts. Vertolkers: Paul Röttger, Simone Rooskens, Diana Coolen en René Koenegras. Première Cultureel Centrum Amstelveen 30/11 Ook op reis o.m Speeldoos Baam (19/1), Theater De Kom Nieuwegein, (17/2), C-Drie Soest (18/3) en De Flint Amersfoort (8/4). liefde wordt r r dar seks verhaspeld en dat leidt vaak weer tot hypocrisie en kleingeestige toestanden. In die trant moraliseert Robert Long in de door hem geschreven en ge regisseerde melodieuze tragi komedie 'Dag vreemde man'. Het stuk 'gaat gewoon over ons allemaal', staal er in de toe lichting te lezen. Is het daarom dat Robert Long er een alle- smaken-hutspot van heeft ge maakt? Een beetje levenstragiek over een succesvolle musical regisseur die op het hoogtepunt van zijn roem en in de kracht van zijn jaren een ongeneeslijke ziekte krijgt en als gevolg van langzaam voortschrijdende ver lammingen spoedig zal sterven. Dan een flinke scheut gekwel de liefde. Zo kort voor zijn dood moet de man zien te leven met verscheurende twijfels. En met en tegen hem zijn vrouw. Als hetero blijkt hij namelijk geeste lijke rust en optimale bevredi ging te vinden bij een jonge ho mo-hoer. Hun liefde is oprecht en reikt veel verder dan seks al leen. Maar dat geldt ook tussen de man en zijn echtgenote. Met cabareteske wijsheden ventileert Robert Long via deze personages zijn visies op kwes tieuze zaken als de vage gren zen tussen homo/hetero; het schijngeluk dat achter zoge naamde geslaagde huwelijken schuilgaat; over het hemelsbre de verschil tussen egoïstische geilheid en liefdevolle lustbele ving en dat hoereren niet per se verderfelijk hoeft te zijn. Kortom, net als in zijn shows en populaire liedjes neemt hij recht voor zijn raap stelling te gen allerlei vormen van onop rechtheid en beijvert hij zich ge lijk een eigentijdse apostel voor meer ruimdenkendheid en tole rantie. Die gedrevenheid heeft echter niet geresulteerd in een verrij king van het Nederlandstalig drama. 'Dag vreemde man' is dramatisch nogal brokkelig: qua structuur en dialogen neigt het te veel naar cabaret-sketches. De van films afgekeken en te genwoordig tamelijk veelvuldig toegepaste flitsende afsnijdin gen in korte scènes doen in dit geval afbreuk aan de beoogde dramatische spankracht. Even lijkt het een stukje To neelgroep Amsterdam met het sado-masochistische droom beeld van het naakt vastgeke tende hoerenjong dat kronke lend door de echtgenote aan zijn haren wordt getrokken. De man in zijn naaktheid doet zich nog een paar keer voor in het stuk, maar dan wel decent van achter gezien of precies zo dat kledingstuk of beddegoed de edele delen aan het oog ont trekken. (Over hypocrisie ge sproken!). Het decor bestaande uit mul- tifuncionele langwerpige blok ken, is in al zijn eenvoud van een onthutsende lelijkheid. Wat te denken van een meubel- wand, die ondermeer fungeert als keukentje waar koffie wordt gezet, en als pissoir. Een vrije produktie is financieel riskant en mag daarom niet te veel kos ten met zich meebrengen, maar het musical-wereldje wordt in het toneelbeeld zo armetierig gesuggereerd, dat het effect er van echt wel een remedie tegen de zelfwerkzaamheid van de fantasie is. Het lukt Paul Röttger als de doodzieke regisseur nog het best om iets van ontroering aan de zaal over te dragen. Al doet Diana Coolen in de rol van zijn echtgenote vreselijk haar best, ze komt jammer genoeg niet verder dan het etaleren van ui terlijkheden. Huisvriendin en advocate Simone Rooskens weet zichtbaar niet goed raad met haar personage. Van René Koenegras gaat te weinig fasci natie uit, waardoor je je nauwe lijks kunt voorstellen dat hij in de hoedanigheid van frank en vrije schandknaap zo'n ontrege lende aantrekkingskracht uitoe fent op de musicalregisseur. AI heeft hij wel een mooi lichaam. Of zit ik nu ideële liefde met li chamelijke erotiek te verwar ren? En daar waarschuwt pro gressieve zedepreker Robert Long juist zo voor in 'Dag vreemde man'. Karst Woudstra heeft de Neder- lands-Vlaamse Toneelschrijf- prijs 1994 gekregen voor het best gespeelde stuk in het sei zoen 93/94. Een andere toneel prijs, de Mediamax-prijs voor het beste nog niet opgevoerde stuk, ging naar Frank Houtap pels. Woudstra krijgt de prijs, waaraan een bedrag van 20.000 gulden is verbonden, voor zijn toneelstuk De stille grijzen van een winterse dag in Oostende. Houtappels viel in de prijzen met zijn stuk Aan het eind van de aspergetijd. Aan de trofee is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. Gisteren op televisie GEORGETTE DEE TERRY TRUCK -Chanson Total - (Rotterdams Dagblad) 'De mooiste en geestigste androgyn van dit moment' (VPRO-gids) op zaterdag 10 december a.s. aanvang 20.15 uur in de LEIDSE SCHOUWBURG Reserveren: 071-131943 De grote Vermeer-tentoonstel ling, die vanaf eind volgend jaar in Washington en daarna in Den Haag is te zien. bestaat uit minimaal twintig schilderijen. F. Duparc, directeur van het Mauritshuis, maakte vorige week bekend dat hij nog onder handelt over een aantal bruikle nen. Welke schilderijen, een plaats krijgen op de tentoon stelling is nog niet bekend. Johannes Vermeer (1632- 1675) was herbergier en kunst handelaar in Delft. Het schilde ren beschouwde hij niet als zijn vak. Waarschijnlijk daarom is ook zijn oeuvre zo klein; rond de dertig doeken zijn zeker door hem geschilderd. Over drie (in Amerikaanse musea) bestaat onzekerheid. Op de 'eerste' Vermeer-ten toonstelling die in 1935 in Rot terdam en Amsterdam werd ge houden, waren van de vijftien tentoongestelde werken, er zes zeker niet van de meester. Dat zal bij de komende tentoonstel ling zeker niet het geval zijn. Van alle getoonde schilderijen bestaat geen enkele twijfel over de echtheid. Het Mauritshuis heeft drie Vermeers: Meisje met de parel, Gezicht op Delft - onlangs ge- restaureerd - en Diana en haar gezellinnen. Nederland telt ze ven werken. De rest bevindt zich onder meer in de VS (10), Duitsland (6), Groot-Brittannië (4), Frankrijk (2), Ierland (1) en Oostenrijk (1). Eén schilderij is spoorloos. Het werd uit het mu seum in Boston gestolen. Omdat de tentoonstelling pas over een klein jaar in de Natio nal Gallery in Washington be- gint, is nog niet bekend welk werk te zien zal zijn. Musea zijn bereid een aantal van hun Ver meers af te staan, maar titels zijn nog niet bepaald. Zo ligt bijvoorbeeld vast dat het Metro politan in New York twee van de vijf schilderijen uitleent, en geeft de National Gallery in Londen één van de twee in bruikleen. Ondanks het relatief kleine aantal werken, belooft de pre sentatie groots te worden, zo verzekerde Duparc. „Dit is 'on ce in a lifetime', en dat waar schijnlijk zelfs niet." Het Mau ritshuis. waar de schilderijen vanaf 1 maart 1996 tot en met 2 juni te zien zijn, is volgens hem bij uitstek geschikt voor de ten toonstelling. De intieme sfeer van de schilderijen komt goed tot z'n recht in de ook intieme atmosfeer van het museum. De nabijheid van Delft, waar Ver- De restauratie van 'Het meisje met de parel' tentoonstelling die het Haagse Mauritshuis meer zijn hele leven woonde, maakt Den Haag bovendien aantrekkelijk als locatie. Bezoe kers kunnen de tentoonstelling combineren met een bezoek aan Delft, en Vermeers Gezicht op Delft uit 1660 vergelijken met de huidige situatie. Het museum verwacht een zo grote toeloop, dat de kaarten voor de tentoonstelling alleen in de voorverkoop verkrijgbaar zullen zijn. Naar schatting trekt de tentoonstelling tussen de 250.000 en 350.000 bezoekers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14