Ook AIDS zou Ruben niet klein krijgen Feiten &Meningen De dood is niet bedoeld als entertainment Diepe kloof» tussen noorcp en zuid in Elr Rentabiliteit niet doorslaggevend WOENSDAG 30 NOVEMBER 1994 In alle kranten heeft u een verslag kunnen lezen van de extravagante begrafenis van de even extravagante homoseksuele eigenaar van de Amsterdamse cult-discotheek, Man fred Langer. Journalisten en fotografen kon den er geen genoeg van krijgen. Manfred liet zich in een roze kist leggen en in een even roze lijkwagen vervoeren. Beide inge vlogen vanuit Italië schreven de kranten verlekkerd, daar is immers zelfs de dode klant koning. Het spektakel concentreerde zich bij het homo-monument bij de Westerkerk in de Amsterdamse binnenstad. Zover ik weet het enige homo-monument ter wereld, dus ze ker iets om trots op te zijn. Onze Manfred liet zich daar neerleggen en vervolgens toe zingen door ingehuurde levenslied zange ressen en tdejuichen door een duizenkop- pige homo-menigte. Op het moment su prème een reclame vliegtuig boven het verzamelde volk met de tekst 'Be dankt Manfred'. Daarna ging het langs de discotheek en vervolgens naar begraafplaats Zorgv- lied. Op de begraafplaats was het een groot feest compleet met catering en toiletwa gens. De feestgan gers mochten na af loop hun lege whisky- en wodkaflesjes bo ven op de kist in het graf werpen. Zo heeft onze Manfred het allemaal tot in details be paald en gewild en zo werd het door het volgzame homovolkje uitgevoerd. Onder tussen lag het verkeer in de Amsterdamse binnenstad uren lam. Wie denkt die Manf red eigenlijk wel dat hij was en belangrijker: enig respect voor de dood in het algemeen en de andere doden op de begraafplaats Zorgvlied kon er kennelijk niet vanaf. Maar het was een mooi spektakel en de kranten en andere media hebben er van gesmuld. Nederland is inmiddels wereldberoemd door de integrale uitzending op TV van een IKON-programma over euthanasie, com pleet met in beeld gebrachte stervende ge- euthanaseerde patiënt. Een weloverwogen gefilmd integraal sterven op de TV. Ik heb niet gekeken en ik ben blij dat ik mezelf dit heb bespaard. Het op TV bekijken van ie mand die in beeld willens en wetens sterft. Willens en wetens voor wat betreft de ster vende, de arts en vooral de programmama kers. Het mysterie van de dood levensecht op TV, niet bedoeld als entertainment, maar toch. In de rest van de wereld is hier over het algemqen geschokt op gereageerd. Niet zo zeer op de euthanasie, alswel op het in beeld brengen van sterven. TV-maatschap- pijen staan intussen te dringen om de uit zendrechten. Het is tenslotte business as usual. De IKON is nog wel zo kies om inte grale uitzending te eisen, maar heeft ook daaraan al concessies gedaan. Een bekor ting mag ook, alleen 'het slechts uitzenden van het sterven' mag niet. Ik vind het om te huilen, beide gebeurtenissen, en maak mij zorgen over de dubieuze naam van ons land buiten de landsgrenzen. Nederland heeft de naam van een zeer tolerant land te zijn met een uiterst liberaal klimaat en vooral volop respect voor stand punten en uitingen van minderheden. Iets om tros op te zijn, maar ook iets om uiterst zorgvuldig mee om te gaan. In beide geval len is die grens naar mijn oordeel ver over schreden. Er is heel goed een film over het pijnlijke vraagstuk van de euthanasie te maken zonder een stervende in beeld te brengen. Sterker nog, het kan zelfs geheel zonder patiënt. Ik heb een grote hekel aan demonstratie ve begrafenissen. Je ziet ze overal op de we reld, in de kranten en op de TV. Vooral isla mitische culturen schijnen daar een patent op te hebben. Wordt er weer een of andere martelaar op een open baar ten grave ge dragen. De jongeman in kwestie ligt er hoog boven de menigte voor iedereen zichtbaar bij en je hebt het idee dat hij elk moment van zijn baar kan stappen. Dat zijn reli gieus-politieke begrafenissen, waarbij de dode wordt gebruikt, of liever gezegd mis bruikt, voor politiek-religieuze doeleinden. Veel regimes die het niet zo nauw nemen met de democratie schijnen daar een pa tent op té hebben. De begrafenis van Manf red Langer voegt aan dit palet een nieuw element toe. Entertainment rond de dood. Alle culturen in de wereld kennen begra fenisriten, of de dode nu wordt verbrand, begraven of anderszins wordt bijgezet. De riten dienen ertoe om de achterblijvers te verzoenen met het vertrek van de overlede ne uit hun midden. De dood is in alle cultu ren een mysterie. Het geeft de overgang weer van het door ons gekende naar een si tuatie die wij niet kennen. De overledene keert terug naar geheel, hoe we dit ook be noemen. Een geheel dat we niet kunnen vatten. Dat vervult ons met vrees, maar ook met diepe verwondering. De dood als en tertainment of als politiek-religieuze de monstratie overschreeuwt dit mysterie. Sterker nog, treedt het met voeten. We kunnen daar weinig aan doen, aan deze vorm van blasfemie. Het enige dat we er over kunnen zeggen is dat het dom en arrogant is en dat we er beter van ver schoond kunnen blijven in een beschaafde samenleving. Met emancipatie heeft het ondertussen niets van doen. Het verbeeldt slechts op gruwelijke wijze onze decaden tie, de nadagen van het Romeinse Rijk. Maar wie de Here uitdaagt zal Hem tegen komen. Ria houdt een foto vast van haar zoon Ruben, die vorige maand aan AIDS overleed. Achter haar Rubens zusje Mayra (links) en Justine, de vriendin van Ruben. FOTO ANP KOEN SUYK „In februari was ik in Cambodja, en toen was 5 procent van de prostituees seropositief. In oktober ben ik er weer geweest, en toen was dat 40 procent." De Franse arts Bernard Debré, sinds twee weken minister voor ontwikke lingssamenwerking, is één van de organisatoren van een bijeenkomst over AIDS die morgen in Parijs wordt gehou den. Op tafel ligt een beginselverklaring, die de 42 aanwezige landen kunnen ondertekenen. De belangrijkste pun ten zijn: vrij verkeer, geen discriminatie en vrije toegang tot medicamenten voor mensen met AIDS en seropositie- ven, betaalbaarheid van 'cultureel aanvaardbare voorbehoedmethodes', gevaarloos bloedplasma, schone spuiten en speciale aandacht voor vrouwen, met name in de Derde Wereld. Ruben was 25 jaar toen hij vorige maand aan AIDS overleed. Hoewel hij wist dat de ziekte al in zijn lichaam zat, ging hij ge woon door met leven. Samenwonen, op va kantie naar Curasao en zijn vrijwilligers werk. In het begin wilde hij niets van zijn ziekte weten. Net zo min als de bloederziek te hemofilie, zou ook AIDS hem niet klein krijgen. Het pakte anders uit. Hemofiliepatiënten waren in de jaren tach tig een risicogroep. De bloedprodukten die zij hadden toegediend gekregen, konden besmet zijn geweest met HIV, het virus dat AIDS veroorzaakt. Op 16-jarige leeftijd hoorde Ruben dat ook hij was geïnfecteerd. De artsen brachten zijn moeder telefonisch op de hoogte nadat zij Ruben tijdens een routine-onderzoek bloed hadden afgeno men. ..Ik was lamgeslagen. Raakte in pa niek. Hij nam het laconiek op. Had zoiets van 'als ik met hemofilie kan leven dan kan ik dat ook met AIDS'. Toen de uitslag tot hem doordrong, was zijn eerste reactie: dan kan ik nooit kinderen krijgen", aldus moe der Ria. Ruben wilde er met niemand over praten. Hij wilde gewoon verder leven. Zijn school afinaken, uitgaan en pret maken. Zijn moe der en zus konden niet tegen het grote zwij gen. Beiden moesten er met anderen over praten. Ruben stemde toe. „Hij was in die tijd bang dat mensen zouden denken dat hij homoseksueel was. Dat hij uit de groep zou worden gegooid zegt zijn moeder. „Zijn ziekte beïnvloedde ons hele leven. Je probeert elkaar op alle mogelijke manieren te sparen. Gesprekken over de toekomst vermedèn we. Af en toe barstte de bom en kwam al het verdriet er uit. Ruben wilde nog zoveel. Hij wou heel graag verliefd wor den. Een vriendinnetje krijgen. Als moeder zie je dat met lede ogen aan. Je gunt het hem zo graag. Maar hij durfde niet eens verliefd te worden", zegt zijn moeder. In 1991 kreeg Ruben AIDS. Hij bleef de ziekte negeren. Hij was druk bezig met het eerste jaar van de HEAO. Een arts zei uit eindelijk keihard tegen hem: „Vergeet je carrière maar. Je krijgt geen werk als je AIDS hebt want je komt nooit door de keu ringen heen. Die opmerking veroorzaakte een doorbraak. Ruben begon in te zien wat AIDS betekende, zegt zijn familie nu. Hij stopte met zijn studie en na een depressie ve periode van een halfjaar pakte hij het le ven weer op. Hij ging vrijwilligerswerk doen. Hij doorbrak zijn isolement door con tact te zoeken met lotgenoten bij de net op gerichte HIV-vereniging Gelderland. Tot die tijd moest hij daar niets van hebben. „Ruben veranderde. Een volledige omme keer. Hij kon eindelijk zich zelf zijn. Hij was de enige hemofiliepatiënt bij de HIV-ver- eniging. Het gros had de ziekte opgelopen via homoseksuele contacten. Het deerde hem niet. Zijn nieuwe stelregel werd: AIDS is AIDS en het maakt niet uit hoe je er aan komt. Kort daarna ontmoet hij zijn vriendin Justi ne bij de HIV-vereniging. Ze worden smoorverliefd op elkaar. „We gingen een re latie opbouwen en tegelijkertijd afbouwen. We zouden bij elkaar blijven tot het einde. We waren heel optimistisch al ging het al wat slechter met Ruben. Er leek geen vuiltje aan de lucht. We gingen er voor", zegt Justi ne. Na een paar maanden besluiten ze om sa men te gaan wonen in Arnhem. Uiteindelijk wil Ruben toch liever in Wijchen wonen. Justine: „Ik wilde niet. Ik wilde zelfstandig heid. Maar Ruben keek toch wat verder vooruit. Als het slechter het hem zou gaan, wilde hij liever dicht bij zijn familie zijn." Ruben ligt met een longontsteking in het ziekenhuis als het huis wordt opgeleverd. Zijn moeder en zijn zus twijfelen of hij daar nog uit zal komen. Justine is en blijft opti mistisch. „Ik wilde samenwonen al was het maar voor een week, het werd uiteindelijk anderhalfjaar." Ruben wordt steeds zieker. In april gaan ze nog twee weken naar Curasao. „We wilden net zo als gewone mensen heel graag nog eens samen op vakantie. Ons leven werd beheerst door de ziekte, maar tegelijkertijd deden we ook heel veel gewone dingen. We hadden geen week later naar Curasao moe ten gaan omdat Ruben steeds zwakker en zieker werd", zegt Justine. Ruben overlijdt in oktober. „Ik had toch niet gedacht dat het zo snel zou gaan. Het is zo moeilijk om te erkennen dat het einde inderdaad nadert. Ik vond het bij voorbeeld moeilijk om gezinszorg te nemen. Want dat betekende weer een stap terug." Twee weken voor zijn dood, verzorgen Jus tine, zijn moeder, zus met behulp van een goede vriend Ruben 24 uur per dag. De ver bondenheid die er tussen hen al was, wordt nog sterker. Justine: „Ik vond het moeilijk dat er op dat moment constant mensen in ons huis wa ren. Ik had zo iets van: zijn we de komende maanden dan nooit meer alleen? Ik realh seerde me niet dat het zo lang niet meer zou duren." Ruben organiseert zelf zijn begrafenis. Zijn moeder: „Het was net of hij zelf aanwezig was. We waren heel verdrietig en ook heel gelukkig dat het zo was afgelopen. De ver bondenheid tussen ons allen was zo sterk. Uiteindelijk is alles zo gegaan als Ruben maar ook wij hadden gewild. Ruben had het volledig geaccepteerd dat hij moest gaan. Hij was er ook aan toe." WUCHEN MARIEKE DE VRIES D bi Steeds duidelijker begint zi(jg' een diepe kloof af te tekené tussen de noordelijke en zuidL-w lijke lidstaten van de Europe!*-' Unie. Inzet van de strijd is <|DEfs steun die de noordelijke ElJ^T staten aan Midden- en Oo^vcx Europa willen geven en <iGr; steun die de zuidelijke lidstatascl opeisen voor de landen rond Middellandse Zee. Het kostte <D'° EU-ministers van buitenland! zaken de grootste moeite om Brussel een compromis te blD reiken. Daarmee is de zaak eva gesust, maar nog lang niet oi— gelost' jke jho Het gevaar was tot eergisteren m; niet denkbeeldig dat de Euro-1 |ie top, eind volgende week in het lat Duitse Essen, op een debacle j zou uitlopen door de noord- zuid-vete. Duitsland had als fungerend EU-voorzitter ge hoopt die top tot een soort 'pakjesavond' voor de Oost europeanen te maken. Een re cent initiatief uit de zuidelijke EU-koker om ook veel geld te steken in de lancfen rond de Middellandse Zee heeft dat Duitse plan echter volledig doorkruist. In Essen zal nu zo wel de Oosteuropeanen als de Middellandse-Zeelanden hulp in het vooruitzicht worden ge steld. De noordelijke EU-mini: ters weigeren echter om zich ii Essen al op bedragen vast te leggen. Met de zeven miljard ecu (bijnr vijftien miljard gulden) voor he zogeheten Phare-programma voor Midden- en Oost-Europa hadden de noordelijke minis ters deze week geen enkele moeite. Het Phare-programma is, zoals minister Van Mierlo ze 'goed onderbouwd; een verant woorde besteding'. Volgens het 'noorden' is dat be paald niet het geval met de 5,5 miljard ecu (ruim elf miljard gulden) die het zuiden heeft ge vraagd. Met veel passen en me ten, aldus Van Mierlo, is het misschien mogelijk 'om beide projecten uit de Europese be groting te betalen. Maar het ge vaar is groot dat er dan weinig overblijft voor steun aan de Derde Wereld en voor voedsel- en noodhulp. Volgens Van Mierlo is het zuidelijke plan eei typisch voorbeeld van 'het be denken van dingen, zonder dat het prijskaartje bekend is'. Op de achtergrond van deze strijd speelt mee dat de zuidelij ke landen, Frankrijk incluis, bang zijn dat zij bij de oostelijk uitbreiding van de EU minder goed zullen worden bedeeld ui de Brusselse vleespotten. Voor landen als Nederland, Groot- Brittannië, Denemarken en Duitsland staat vast dat er iets fundamenteels moet verande ren aan de huidige landbouw politiek en de structuurfondser als de EU verder wordt uitge breid. Het zuiden profiteert mo menteel het meest van deze subsidies en vreest dus terecht dat het straks fors zal moeten inleveren. BRUSSEL ALY KNOL lei CORRESPONDENT TOM JANSSEN Alders: Brede discussie over Betuwelijn Bij de beslissing die het kabinet Kok moet nemen over de aanleg van de Betuwelijn mag de rentabiliteit niet de doorslaggevende factor zijn. Dat zegt oud-milieuminis ter Hans Alders. Volgens Alders, sinds drie maanden Europees directeur van het VN-milieuorgaan UNEP in Genève, moet het besluit over de omstreden goederen spoorlijn voortvloeien uit een 'brede discussie waarin principiële besluiten worden genomen'. De oud-minister stelt met nadruk dat wat hem betreft het bestaande plan voor de Betuwelijn moet doorgaan. „Als de commissie die de zaak nu onderzoekt tot de conclusie komt dat de lijn van de baan is, betekent dat een steeds grotere stroom vrachtauto's op de snelweg." Of het milieu daarmee is gebaat? Alders meent dat best nog over de uiteindelijke uitvoering van het tracé mag worden gesproken. Flet moet volgens hem wèl duidelijk zijn dat het oude kabinet de Tweede Kamer al ruim schoots tegemoet is gekomen. De UNEP-directeur volgt de Nederlandse politiek te genwoordig vanuit een modern kantorencomplex in Genève. Over het nieuwe paarse kabinet zegt hij: „Ik heb nooit behoord tot degenen die helemaal lyrisch werden bij het gevoel 'nu hebben we eindelijk een ka binet zonder het CDA'. Als dat namelijk je enige moti vatie is, moet je er niet eens aan beginnen, vind ik." Alders twijfelt aan de bereidheid van het kabinet het 'paarse milieubeleid' duidelijk te verdedigen. „Het re geerakkoord spreekt alleen nog maar over de uitvoering op hoofdlijnen van het Nationaal Milieubeleidsplan. Terwijl de Kamer het NMP eerder heeft aangenomen. Bovendien vind ik de aangekondigde bezuiniging op milieu-onderzoek onverklaarbaar. Dat laatste geldt ook voor de chaotische discussie in de Kamer de afgelopen weken over de kerncentrale Bors- sele. Alders verwijt de Kamer een onduidelijke houding. Een krappe meerderheid is tegen verlenging van de le vensduur van de centrale. Alders: „Er is vorig jaar met de Kamer veel en lang gepraat over de toekomst en de veiligheid van Borssele. Wie nu zegt dat de centrale toch maar eerder dicht moet. had eigenlijk eerder de moderniseringen aan de kaak moeten stellen." GENEVE PATRICK SELBACH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 2