'Ik mik als zangeres zo hoog mogelijk' Wel uit het oog, niet uit het hart TROS schraP£ Radio 2-programma 'Oud Plaatwerk' c 'Jeugdprogramma's zijn bij de AVRO weer een serieuze zaak' De winnaarsmentaliteit van Sandy Kandau Rtv show IKON laat jongeren hun eigen leven filmen maar vanachter de schuifdeu ren vandaan gekomen, wil San dy Kandau maar zeggen. Zingen wilde ze altijd al en daarbij had Kandau van jongs af het gevoel ook werkelijk iets te kunnen. „Ik wilde de bühne op, hoe dan ook. Dat heb ik gedaan, zo gauw dat kon. In barretjes, in cafés." Dat was voornamelijk in de omgeving van Vught. Kort voor het vorige Ahoy'-spektakel zag John van Katwijk, de Man ach ter René Froger, haar optreden. „Ze zochten nog iemand voor het achtergrondkoor van René, iemand met een donkere stem. Ik bleek degene die ze zochten. Kun je je voorstellen wat er met me gebeurde? Ontzettend veel in ontzettend korte tijd. Van de barretjes, de café's opeens in Ahoy'. Ngenduizend man en dat drie avonden lang." De gebeurtenissen volgden el kaar snel op. „Candy Dulfer had meegewerkt aan de Ahoy'-op- tredens van René en zij nodigde me uit om met haar samen te WOENSDAG 30 NOVEMBER 1994 "bENSD/ Drieluik van de RVU op Radio 5 Herman Emmink diep teleurgesteld over gang van zaken EDERl 21 Nieu voor rend 28 Tom Teke andy Kandau heeft, zoals dat zo mooi heet, een winnaare mentaliteit. Volgens insiders is zij zo'n talent dat maar eens in de zo veel tijd opstaat in het amusementswezen. Haar optre den als lid van The Frogettes, laatst in het Rotterdamse sport paleis Ahoy', liet niet na indruk te maken. Hn tijdens het duet met René Froger {'Love Hurts') keek ze even diep in de ogen van haar gerenommeerde zang partner. En die glommen van Sandy Kandau kijkt naar de video-opname, maar nagenie ten is er niet bij. Ze springt op, kijkt en luistert kritisch. Het ap plaus op de video is daverend. Ze loopt terug en schudt haar hoofd. „Daar heb je het weer", zegt ze. „Het was zo'n avond dat ie dereen enthousiast was. Maar nu zie ik het terug en, er vallen me zó veel dingen op die ik niet goed vind. Niemand ziet dat verder, maar ik zie die dingen wel. Wat naar is dat toch: dat perfectionisme. Aan de andere kant: dit is de enige manier om vrede met jezelf te vinden." Onlangs is haar solo-CD ver schenen. De titel: Nice to meet ya. Er gingen twee singles aan vooraf: This is the Night en Nice to meet ye. Nu is uit: The girl of your dreams. In de markt Opbouwen heet dat. In termen van de platenmaatschappij, de manager, kortom in het jargon van iedereen die, waarschijnlijk niet ten onrechte, brood ziet in wat ze kan, heet het: 'We gaan dit talent in de markt zetten'. „In feite is dat zo. Wie zit nu te wachten op weer een nieuwe artiest? Er zijn al zo veel men sen, al zo veel namen. Ik weet wel: het klinkt alsof een nieuw produkt moet worden geïntro duceerd, als was je een wasmid del. En toch is het de enige ma nier, denk ik. Ik zou misschien niet zo redeneren als ik niks wil de, niks kon, ergens uit het niets zou zijn geplukt. Dan zou je een willoos persoon zijn die blij zou zijn met wat anderen je beloven en voor je willen doen. Maar aan m'n CD, aan de uitbouw waaraan ik nu wil beginnen, zit wel een voorgeschiedenis." Ze is als zangeres niet zo werken. Zodat ik opeens op tournee was: in de Verenigde Saten, in Japan. Erkenning van talent zou je kunnen zeggen. Maar mag je dat verwachten? En dan wel meteen en met zul ke grote mensen in het vak? Aan de ene kant is dat fantastisch en heb je zoiets van: zie je wel. Aan de andere kant: je wordt in het diepe gegooid. Niet alleen had ik er zo mijn twijfels over of ik het allemaal wel aankon, in be trekkelijk korte tijd werd ik ook nog eens met verschillende mensen geconfronteerd." Liefde Hoeveel uiteenlopend van ka rakter haar gesprekspartners ook waren, niemand uitgezon derd droegen ze hun liefde voor het vak uit. „Ik ben tot nu toe alleen maar mensen tegengeko men die muziek maken het be langrijkste vinden. En die de rest vergeten. Het maakt, zo kan ik je verzekeren, wel degelijk verschil uit of je met René Fro ger of met Candy Dulfer op stap bent. Althans, waar het uiterlij ke dingen betreft." Met dat laatste doelt ze op de manier van leven van sommige collega's. Ze heeft daar als meid uit de provincie toch wel even vreemd tegenaan gekeken. „Op tournee met Candy en met jazz mensen was ik in het hotel zo ongeveer de enige die een nachtponnetje bij zich had. Bo vendien had ik een pluche beestje als houvast aan thuis bij me. Kun je je dat voorstellen: in die wereld..." Maar juist door zichzelf te zijn, denkt ze het te kunnen redden in het vak. „Vooral ook omdat muziek maken ons bindt. En wat mij betreft is daar steeds de band met thuis. Gek hè, al was ik in Japan, ik belde of ik faxte, dat is goedkoper, twee keer per dag mijn moeder. Ik denk dat ik hel ook deed van wege het tegenwicht. En na tuurlijk ook voor de bevestiging: je hoort ergens bij. Dat is be langrijk als opeens heel veel met je gebeurt." Ze heeft een duidelijk doel voor ogen: „Ik wil een zangeres worden die mooie liedjes zingt, liedjes die weergeven wat ik voel. Ik mik hoog. En ik weet dat ik de rotdingen ook zal moeten meemaken. Omdat ze je alleen maar groter maken: als mens en daardoor als zange- AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Het TROS-radioprogramma Oud Plaatwerk van Herman Emmink verdwijnt per 1 januari 1995 uit de programmering van Radio 2. Ook de TROS-pro- gramma's Music All Inn en het programma Schlagerfestival van Denny Christian zullen volgend jaar vermoedelijk niet meer te horen zijn. De programma's moeten verdwijnen omdat ze niet langer passen in het nieu we zendschema van 'de warm ste zender van Nederland.' Radio 2 krijgt vanaf 1 januari de zoveelste nieuwe opzet. De zender wil zich door het uitzen den van muziek uit de zestiger en zeventiger jaren en veel ser vice-informatie richten op de luisteraars tussen de 35 en 64 jaar. Met deze reorganisatie hoopt het NOS-bestuur de familiezender weer op te krik ken. Het marktaandeel is de laatste twee jaar gekelderd naar nog geen zeven procent, omdat de luisteraars massaal afstem men op de commerciële radio zenders. Nu ligt er een plan om de zender nog strakker te profile ren tot een 'horizontaal gepro grammeerde full-service ont spanningszender', die een marktaandeel van minimaal twaalf procent moet veroveren. „Met name het programma Oud Plaatwerk past nu niet meer in het schema. Voor de andere programma's wordt nog gezocht naar andere mogelijk heden", aldus een woordvoer der van de TROS. De TROS gaat vanaf 1 januari 5 dagen in de week van 9.00 tot 12.00 uur s'ochtends uitzenden, en op woensdag en donderdag Herman Emmink: „Met het ver dwijnen van 'Oud Plaatwerk' gaat weer een stukje luisterplezier ver loren." foto'archief s'avonds. „Hoe de nieuwe pro grammering ingevuld gaat wor den, is nog niet helemaal duide lijk". aldus de woordvoerder. Presentator Herman Emmink is diep teleurgesteld over de gang van zaken. Nog geen jaar geleden werd hij door de TROS met het programma dat hij v 1986 tot 1992 voor de TR( presenteerde. Het programiigr^ met lichte amusementsmuzi£ stopte toen omdat de omi zendtijd moest inleveren de EO en de VPRO A-omro^rml werden. Emmink: „Ik hoorde onlan dat Oud Plaatwerk weer mo verdwijnen ondat het niet in h >t ke, 'format' past. Ik vind het eiefai jammer, vooral voor de luist leu! raars die alweer helemaal g1rel< wend waren aan het progranfnrpt ma. Ik kreeg zulke goede rea der ties. Er gaat weer een stuk luisterplezier verloren. Ik draa" de muziek die nergens ande^eA meer te horen is. Ik dacht alti ,UWP dat het de taak van de publiel j( omroep is om juist dat te brenr gen wat de brengt. Het publieke van de pr' blieke omroep gaat zo steel Sandy Kandau: „Ik wil een zangeres worden die mooie liedjes zingt; liedjes die weergeven wat ik voel." foto Openhartige verhalen in verrassende videodagboeken 'Confetticlub' staat voor amuseren, informeren en activeren De RVU brengt een drieluik die de strijd weergeeft van drie vrouwen die het contact willen behouden met een geliefd per soon. die ze feitelijk kwijt zijn. Het is bij alle drie vechten tegen de bierkaai, maar toch geven ze niet op. Programmamaker Jeroen Jorna sprak met deze vrouwen: over het verdriet, de herinneringen en het blijven zoeken naar het contact dat ver loren is gegaan. Vijf jaar geleden viel Willem tijdens een verhuizing van vier hoog naar beneden. Sindsdien ligt hij in coma in een verpleeg tehuis en het contact met hem is in één klap gereduceerd tot 'Zie je dat? Hij knijpt in mijn hand! Hij reageert op me!' De omgeving is inmiddels opge- Het contact tussen Trix en haar mai zheimer, neemst steeds verder af. houden hem te bezoeken, maar zijn vrouw gaat vier keer per week naar hem toe om zijn hand vast te houden en tegen hem te praten. Hem uit zijn lij den verlossen, zoals doktoren voorgesteld hebben, wil ze niet. Bij Piet en Trix is het contact geleidelijker verdwenen: Piet i Piet, die lijdt aan de ziekte van Al- foto pr lijdt aan de Ziekte van Alzhei mer en glijdt steeds verder af. Hij herkent zijn vrouw niet meer en kan niet meer praten. Trix heeft geen enkele hoop meer op verbetering in deze slopende ziekte, maar klampt zich vast aan de keren dat hij 'ja' uitstoot of haar aankijkt. Riet daarentegen heeft nog steeds hoop op een hereniging met haar dochter. Drie jaar ge leden werd haar toen 14-jarige dochter verliefd op een jongen uit een sekte en ze trok in bij de betreffende woongroep. Ze wil geen enkel contact meer met haar ouders, maar ontmoet haar jongere zusje nog wel op school. Riet stuurt nog steeds wekelijks een kaartje zonder daar ooit een reactie op te krij gen. Eén keer ontmoetten moe der en dochter elkaar op straat en de dochter raakte totaal overstuur: 'Ik wil je niet zien! Ga weg! Ga weg!' Haar moeder geeft het niet op: „Je kunt je ei gen kind nooit opgeven. Ze zal thuis altijd welkom blijven." (Uitzending, vrijdag 2 decem ber, 13.10 uur, Radio 5) popt de videocamera zich lang zaam tot een soort vriendje voor de eenzame momenten. Het leuke van het programma is dat niets geregisseerd is. Er is geen draaiboek. Het verhaal kan alle kanten op gaan. Zo maakt de heimwee bij Astrid langzaam plaats voor plezier en tevreden heid in Frankrijk. Vriend Joost verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Hel riskante van het laten maken van de videodagboeken is dat de hoofdpersonen op be langrijke momenten vergeten de camera aan te zetten. Dat gebeurde prompt met Astrid toen ze besloot de Franse fami lie, na een conflict, te verlaten. Haar begeleidster van de IKON, Marjo Ouddeken, had haar ge vraagd het moment te filmen waarop ze de familie ging in lichten, maar dat gebeurde niet. „Als professioneel programma maker is dat absoluut een on derwerp dat je zou draaien. Nu moet Astrid het verhaal achteraf in beeld vertellen." De IKON heeft heel gericht naar de hoofdpersonen voor de videodagboeken gezocht. Schenk: „We hebben een aantal profielen bedacht. Zoals een au pair, iemand die in de gezond heidszorg werkt, een jongere in een internaat of een bewoner van een woonwagenkamp. In die richtingen zijn we op zoek gegaan naar jongeren die dat zouden kunnen. Ze moeten het natuurlijk wel een aantal maan den volhouden en genoeg ex pressiviteit hebben." De Turkse Abdul Yildirim (af levering 4) is een schot in de roos. De slechthorende Abdul maakt in de film de overstap van het dovenonderwijs (HA VO) naar de kunstacademie in Breda. Abdul laat zien dat hij in twee werelden leeft. Zijn zeer gelovige ouders hebben er geen idee van hoe hun zoon buitens huis leeft. Toch is Abdul zeer loyaal aan zijn ouders en hun normen. Tot het moment aan breekt waarop zijn moeder ver telt dat hij volgend jaar moet trouwen met een nichtje. Aan geslagen vertelt Abdul voor de camera dat hij daar niet mee akkoord kan gaan. ('Kijk mij nou', vanavond, 18.59 uur, Nederland 1) HILVERSUM JAN VAN STIPRIAAN De AVRO-leiding be sloot drie jaar gele den dat de jeugd programmering speerpunt in het AVRO-beleid moest worden. Volgens Lubberding - die voor de ambitieuze plannen was aangetrokken - is de omroep daarin ruimschoots geslaagd. „Jeugdprogramma's zijn bij de AVRO weer een serieuze zaak", aldus Hans Lubberding, eindre dacteur AVRO Jeugd radio en televisie. Met de vernieuwde jeugdpro grammering lijkt de AVRO zich definitief te hebben gevestigd als de omroep, die de betere jeugdprogramma's uitzendt. Deze programma's kunnen zich meten met de jeugduitzendin gen van de VPRO op zondag morgen. Behoorlijke kijk- en waarderingscijfers haalde de AVRO met Kinderen van Water land, Het Zakmes, Idomeneo, De Achtbaan, De Droomshow en Kleine Daden, Grote Gevolgen. Een deel van die programma's is in eigen huis gemaakt, een ander deel door onder anderen 'huisproducent' Burny Bos van Bos Bros. In het nieuwe seizoen dat in december begint, wordt een aantal nieuwe projecten uitge zonden, zoals de Klimrekkwizz (vanaf 3 december met Bas Westerweel), De stoelen op de tafels (volgend jaar) en een kunstprogramma voor kinde ren, eveneens volgend jaar. De jeugdafdeling van de AVRO heeft ook het idee gelanceerd van de 'Confetticlub', te verge lijken met het label van de Ne derlandse Vereniging van Huis vrouwen. Als de 'Confetticlub' haar stempel erop zet, is aan de belangrijkste kwaliteitscriteria voldaan: namelijk dat het om een hoogwaardig programma gaat, waarbij het amuseren, in formeren, activeren en partici peren centraal staan. De AVRO haalde met onder meer het programma 'Droomshow' be hoorlijke kijk- en waarderingscijfers. foto archief Een deel van de jeugdpro gramma's van de AVRO wordt gemaakt door Burny Bos (Ko de Boswachter) en Ben Sombo- gaart. Het gaat in dit verband om De stoelen op de tafels (over wat kinderen beleven op weg van school naar huis) en Kinde ren van Europa, een uitwisse lingsproject van de European Broadcasting Union Exchange waaraan twaalf Europese lan den meedoen. Bos en Sombo- gaart maakten in verband met dat uitwisselingsproject Pepette, een vijftien minuten durend filmpje. De AVRO zendt alle twaalf films uit, in de vorm van een filmfestival. Pepette - voor de leeftijdscate gorie van 6 tot 9 jaar - gaat over een zwijgzaam meisje dat, om dat ze onverwacht niet wordt opgehaald, alleen met de metro naar huis moet. Ze is, zonder dat ze het zelf in de gaten heeft, lei getuige van een diefstal van ei m, portemonnee. Pepette weet ne politie dankzij haar tekenmaiiQQ Cl op het juiste spoor te brengen' In verband met de internati q( nale verspreiding van de filj wordt er weinig dialoog g bruikt. Dat geldt voor alle twaj inzenders. Een kolfje naar i ce hand van Ben Sombogaart, i regisseur die zo ongeveer gro.5o j0 siert in filmprijzen. Onder and re Het Zakmes en Mijn vadi woont in Rio werden beid, (internationaal) bekroond. BiLA/lS den ging het om juweeltje—— „Een film moet 'm niet alt|HB zitten in een dialoog", met Sombogaart. „Je moet filmis te werk gaan. Dat probeer ik mooi mogelijk te doen. Het een soort sport voor mij. Tege woordig zie je steeds vaker 'talking heads' in series. Werk lijk alles wordt verbaal gebrac Er wordt zo veel gepraat, dat h medium nog maar nauwelij in beeld wordt gebracht. Soi is het gemakkelijker om me sen te laten praten. Maar vo die weg kies ik niet", aid Sombogaart. Pratend over de jeugd pr gramma's van de Nederland televisie, afgezien van de AVI en de overige AKN-omroep van Nederland 1, komen al sr de programma's van VPRO KinderN'et ter sprake. De pij grammering van KinderlT vindt hij wel 'aardig'. Over j VPRO-jeugdprogrammering Sombogaart - hoe kan het o anders: sommige projecten v£Sme hem worden door die uitgezonden - dik tevreden. RTL 4 op zaterdag en zondag TV brengt stemt hem aanzie pf' lijk somberder. „Ik vind het gemakkelijk wat ze doen. Ze t nen weinig fantasie, het i van hetzelfde. Ze storten e^11 hele lading grappige or je uit. Het hoeft heus i maal educatief te zijn. Maar moet wél het lef hebben c dersoortige dingen uit ti den." ValcK Astrid gaat als 'au pair' naar Frankrijk. Na een conflict met de milie vertrekt ze, maar vergeet dit op video op te nemen. Het lijkt heel eenvou dig: geef een aantal jongeren een video camera, leg ze uit hoe het ding werkt en stuur ze weg met de opdracht om hun dagelijks le ven te filmen. Het levert origi nele, spontane en spannende televisie op, maar de kwaliteit van beeld en geluid laat te wen- De IKON experimenteerde vorig jaar al eens met deze vorm van televisiemaken. Het resultaat was toen volgens eind redacteur jongerenprogram ma's Lejo Schenk niet bevredi gend. Slechts twee van deze zo geheten videodagboeken wer den uitgezonden. Het program ma komt vandaag in de herkan sing. De IKON zendt de komen de zes weken nieuwe videodag boeken uit van jongeren die al lemaal een belangrijke verande ring in hun leven meemaken. Schenk: „De amateurvideo technieken zijn de laatste jaren weliswaar sterk verbeterd, maar het geluid blijft altijd een pro bleem. Ook de begeleiding van de jonge filmers was tijdens de eerste reeks te minimaal. Geble ken is dat je heel intensief con tact moet houden met de jon geren om ze te blijven motive ren en stimuleren om door te gaan met filmen." Het geluid is in de nieuwe reeks inderdaad sterk verbeterd. Alleen de eerste aflevering is nog opgenomen met een oude re camera en dat betekent een half uur lang zwaar gebrom en geruis op de band en vooral veel storende achtergrondgeluiden die het vaak moeilijk maken om de hoofdpersoon te verstaan. Als je het slechte geluid in deze aflevering voor lief neemt, blijft er een zeer verrassend pro gramma over. Belangrijke momenten De 18-jarige Astrid Gunthardt bijt het spits af. Zij gaat na het behalen van haar VWO-diploma negen maanden naar Frankrijk als au pair. Dat betekent af- scheid nemen van haar ouders, haar vriendinnen en vriend Franse fa- Joost. De camera gaat mee naar Nice. De eerste weken heeft Ast- foto gpd rid het vreselijk moeilijk en ont

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10