'Harmonie, daar gaat het om' 'Onderzoek naar godsdiensten minderheden eenzijdig' Bedrijfsapostolaat: Pendelen tussen werk en kerk Kerk Samenleving UIT DE KERKBLADEN Menno Simons 'Menno 500' gonst aJ enige tijd door de Doopsgezinde Broederschap. In 1996 vieren de geestelijke nazaten van de Friese kerkhervormer Menno Simons dat hij 500 jaar gele den werd geboren. Wereld wijd zijn er ongeveer een miljoen doopsgezinden, in Nederland ruim 15.000. Tij dens de viering, die een in ternationaal karakter krijgt, ligt het accent op de beteke nis van Menno's werk en van zijn geschriften. De Doops gezinde Historische Kring verzorgt een heruitgave in modern Nederlands van 'Een gemeente van heiligen. De kenmerken van de ware kerk volgens Menno Simons', dat het gesprek in de gemeenten op gang moet brengen. Essayprijs Er komt een internationale essayprijsvraag over de bete kenis van Menno. Dit thema komt ook aan de orde op een studiebijeenkomst in Elspeet, die speciaal bedoeld is voor docenten aan predikanten opleidingen in het buiten land. In mei 1996 wordt in Nederland de vijfjaarlijkse conferentie voor Doopsge zinden uit heel Europa ge houden. Ter herdenking van de eerste volwassenendoop, die in januari 1523 in Zurich (Zwitserland) plaatshad, vie ren doopsgezinden in de he le wereld op de derde zondag van januari de wereldbroe- derschapsdag. In enkele mu sea, waaronder het Catha- rijneconvent in Utrecht en het Frysk Museum in Leeuwarden, komen er ten toonstellingen. In Friesland, Groningen en Noord-Hol land komen er, zo mogelijk in samenwerking met de Kerkepaden van de NCRV, vermaningspaden: trektoch ten per fiets of auto langs 'vermaningen' (doopsgezin de kerken). Leidsman Menno Simons was in Wit- marsum en Pingjum priester in de Rooms-Katholieke Kerk. In 1536 verliet hij deze kerk ('Mijn uitgang uit het Pausdom', zou hij later in een geschrift zeggen) en sloot zich aan bij de doperse beweging. Deze was om streeks 1523 in Zürich ont staan als 'de linker vleugel van de Reformatie'. Na de gewelddadige bezetting van Münster in 1533-34 trokken de wederdopers zich terug als 'stillen in den lande'. Menno Simons, die een groot aantal theologische werken heeft geschreven, werd hun leidsman. Verdre ven uit Friesland overleed hij in 1561 in Bad Oldesloe bij Hamburg. In het buitenland (en in Friesland) worden de doopsgezinden Mennonie ten (Mennisten) genoemd. Kinderdoop De dopersen verwierpen de kinderdoop en de nauwe band tussen kerk en staat. Zij benadrukten de autonomie van de gemeente. Met uit zondering van degenen die betrokken waren bij het Münsterse avontuur, waren ze geweldloos. In Nederland behoren de huidige Doops gezinden tot de vrijzinnige christenen, jaarlijks daalt het ledental met 2 3 procent. Buiten Nederland zijn de Mennonieten vooral in de piëtistische of evangelische hoek te vinden. De Amishen in Amerika behoren ook tot de doopsgezinde familie. Eens in de zes of zeven jaar is er een doopsgezind wereld congres. Het volgende wordt in januari 1997 in Calcutta (India) gehouden. Wetenschappers hebben godsdiensten van minderheden in Nederland tot nu toe voor al bestudeerd als op zichzelf staande onder werpen. Als islam en hindoeïsme niqt in re latie tot de Nederlandse samenleving ge zien worden, onstaat een 'scheef beeld' van de werkelijke betekenis van godsdienst voor de betreffende minderheidsgroepen. Dat zei dr. P. van Koningsveld, hoogleraar godsdienstgeschiedenis van de islam in West-Europa aan de Rijksuniversiteit Lei den, tijdens een symposium van de Neder landse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Samen met zijn Leidse collega W. Shadid evalueerde hij het door de NWO gefinancierde onderzoekspro gramma Godsdiensten van minderheden, dat in 1987 van start ging. Volgens Van Koningsveld en Shadid zijn de 15 projecten die van het programma deel uitmaken, eenzijdig en versnipperd. Zo hebben wetenschappers bijvoorbeeld nog geen systematisch onderzoek gedaan naar de invloed van religie op de maatschappe lijke positie van allochtonen. Onderzoek naar de relatie tussen nieuwe religies en de Nederlandse samenleving zou meer licht werpen op de reacties die de toe nemende institutionalisering van islam en hindoeïsme oproept, menen Van Konings veld en Shadid. Ze noemen de weerstand die de groei van het aantal islamitische scholen in Nederland oproept, als voor beeld. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Vleuten: J. Robbers, kandidaat te Driebergen. Aangenomen: naar Neede: H. Over- dijk. kandidaat te Lichtenvoorde. Bedankt voor Ederveen: M. Aangeen- brugte Barneveld GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Aangenomen: naar Haarlem: A.A. van Essen, gerepatrieerd zendingspredi kant wonende te Drachten die be dankte voor Almelo, voor Baflo-Warf- fum i.c.m. Pieterburen, voor Hoo'g- ezand-Sappemeer (2e pred.plaats), voor Leens, voor Steenwijk, voor Uit- huizermeeden en voor Zuidhorn (3e pred. plaats). Hans Hoekstra begint spiritueel Tattwa Bulletin Het verhaal is be kend: de kerken worden leger en steeds minder mensen ge loven in God. Maar er is op levensbeschouwelijk ter rein meer aan de hand, weet Hans Hoekstra uit Leeuwarden. ,,Er zijn in middels vele, vele spiritue le stromingen. Steeds meer mensen en organisaties worden zich bewust dat ze vanuit hetzelfde Godsbe- wustzijn bezig zijn. Samen bundelen zij nu hun krach ten." Hoekstra heeft on langs het initiatief geno men voor een landelijk bulletin, Tattwa, dat 'in die grote beweging een eigen plekje heeft'. „Noem het maar een intern communi catiemiddel." LEEUWARDEN GPD Hoekstra (41) is een bevlogen mens. „Bevlogen? Als je een maal hebt ontdekt hoe belang rijk het is om vanuit het Gods- bewustzijn te leven en het eigen ego steeds kleiner te laten wor den, dan kun je op den duur niet anders meer. Dan leef je vanuit de harmonie, de natuur wet. En ik weet niet of je dat nou bevlogenheid moet noe men." Op de door hem zelf ver bouwde zolder, waar hij jaren lang cursussen heeft gegeven, legt Hoekstra graag uit wat hem letterlijk bezielt. Hij groeide op in een rooms-katholiek gezin en ging na de lagere school naar een internaat waar hij voor mis sionaris zou worden opgeleid. „Maar door wat ik daar in een jaar tijd heb meegemaakt, heb ik het geloof helemaal verloren en ben vervolgens een poos als atheïst door het leven gegaan." In het laatste jaar op de middel bare school kreeg hij een ernstig ongeluk. „Ik had toen een, wat je noemt, bijna-doodervaring. Daarmee is de ommekeer van mijn leven begonnen. Dat ging Hans Hoekstra over Tattwa: „Noem het maar een intern communicatiemiddel." niet van de ene dag op de ande re, dat was een heel proces." Hoekstra koos voor de agogi sche richting en volgde naast de reguliere opleiding allerlei cur sussen en trainingen op het ter rein van spiritualiteit en alter natieve geneeskunst. Op een bepaald moment besloot Hoek stra zich helemaal te wijden aan het geven van cursussen op spi ritueel gebied. „Ik kreeg daar door steeds meer contacten. Toen is het idee geboren om een bulletin op te zetten. Mijn drijfveer is heel anders dan van de meeste mensen die een blad beginnen. Ik wil er geen geld aan verdienen." Om zich geheel te richten op het nieuwe blad, waarvan het eerste nummer in een oplage van 500 exemplaren is versche nen, bouwt Hoekstra zijn cur suswerk nu af. „Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat mijn vrouw werkt." Hij beaamt direct dat er al 'erg veel' tijd schriften op dit vlak zijn, maar 'er was nog niet iets waarin al lerlei mensen en organisaties de gelegenheid kregen om zélf hun geluid te laten horen'. Hoekstra heeft zijn bulletin Tattwa gedoopt. 'Tat', legt hij uit, komt van 'dat', wat staat voor het universele principe. „Tattwa is een ander woord voor de energie die voortkomt uit dat universele principe." Hoekstra is heilig overtuigd van het universele van de gods dienst. „In die hele spirituele ontwikkeling die ik heb meege maakt, ontdekte ik steeds weer dat alle spirituele stromingen bloemen zijn uit dezelfde tuin." Hoekstra spreekt bewust over 'ons blad'. „Het enige wat mijn persoontje doet, is Nederland afreizen, contacten leggen en zorgen dat het in een goed ge heel bij elkaar komt." Om een indruk te geven: in het eerste nummer van Tattwa staat een verhaal over het Baha'i geloof, schrijft priester Bertus van Schaik over de Indiase meester Sri Sathya Sai Baba en zet de nieuwe Natuurwetpartij haar ideeën uiteen. Het motto dat Hoekstra alle scribenten voor houdt, luidt: „Het pad van het handelen is dat wat je doet. Dat wat je zegt of schrijft is het pad van de liefde. En dat wat je g dachtengoed is, is je wijsheid en jeonderscheidingsvermogen." Het jaar 1891. De sociale nood in Europa is zeer hoog. Arbeiders wonen en werken in slechte omstandighe den. Ze verdienen een hongerloon. Mannen, vrouwen en kinderen gaan lichamelijk en geestelijk vaak kapot. Arbeiders hebben niets te vertellen. In 1848 reeds pu bliceerden Marx en Engels hun 'Communistisch Mani fest'. In 1868 is de eerste Internationale van socialisti sche arbeidersorganisaties opgericht. De arbeiders strij den tegen het kapitaal, dat zich gesteund weet door overheid en kerk. Zij die voorgaan lijden eronder: Spot, hoon, broodroof, haat en vervolging is hun deel. Het antwoord van de christelijke hoofdtradities is tot 1891 hoofdzakelijk restauratief. Armenzorg, caritas, be deling en liefdadigheid zijn de woorden die dit ant woord typeren. Pas op het eind van de eeuw beginnen de kerken de structurele oorzaken van het onrecht te onderkennen. Paus Leo XIII markeert de wending in het denken als hij op 15 mei 1891 zijn encycliek 'Rerum Novarum' uitgeeft. Aan protestantse kant is er van 9 tot 12 november van datzelfde jaar het (eerste) Christelijk Sociaal Congres, georganiseerd door Abraham Kuijper. Dit sociale denken vanuit de twee grote christelijke tradities heeft grote gevolgen gehad. Samengevat kan men zeggen, dat in de jaren daarop de harde kern van het kapitalisme werd beteugeld. Hoe het verder ging wordt in grote lijnen beschreven door Hennan Noordegraaf, Eef van Vilsteren en Hub Crijns in hun Boek 'Pendelen tussen werk en kerk'. De grote lijn wordt een heel precieze datering als zij de op komst van het rooms-katholiek bedrijfsapostolaat tus sen 1943 en 1976 in Nederland in beeld brengen. Noordegraaf is hoofd Multidisciplinair Centrum voor Kerk en Samenleving, Van Vilsteren bedrijfspastor in het dekenaat Hengelo en Crijns directeur van het lan delijk bureau DISK (Dienst aan Industrie en Samenle ving vanwege de Kerken). De historie van het bedrijfsapostolaat wordt beschre ven aan de hand van interviews met twee of drie oud aalmoezeniers per bisdom. Zestien priesters en één zuster komen aan het woord. De oud-hulpbisschop mgr. Henk Beel geldt als de initiatiefnemer van het be drijfsapostolaat. Hij was van 1937 tot 1948 aalmoeze nier van het sociale werk in Kerkrade. In augustus 1943 is daar in de mijn de eerste apostolaatskern gevormd. Hoewel 'Pendelen tussen werk en kerk' verhaalt over hét r.k. bedrijfsapostolaat, wordt in de inleiding toch ook gewag gemaakt van de verheugende ontwikkeling in oecumenische zin. „Als het werk op de werkvloer al nadrukkelijk oecumenisch is, wordt in 1972 overgegaan tot de oprichting van DISK (Dienst aan Industrie en Sa menleving vanwege de Kerken), waarin katholiek en protestant samengaan. 'Pendelen tussen werk en kerk, verhalen rond de opkomst v het bedrijfsapostolaat' door Hub Crijns, Herman Noordegraaf ei MAANDAG 28 NOVEMBER 1994 HEINZ H-A-LrC'O W.&-/-M-Z K-O-M J-£ 6-E-f.Z-A-M- &-E-P A - ZO ZO J£ /£TS T£ \0 BOES HET WEER DE RECHTER Mr. Jesse van Muylwijck COLOFON Eind aan milde periode De herfst van 1994 loopt deze week ten einde en de atmosfeer blijft opvallend rustig. De eerste storm van het winterseizoen laat nog op zich wachten. De afgelopen vier weken lag ons land veelal on der de beschutting van hogedruk- gebieden. Naast de veelbesproken warmte gaat deze novembermaand de boeken in alswindarme maand. Elf jaar geleden woedde in de laatste novemberweek de Advents- storm. Op de Noordzee diepte een stormwervel uit, die in de ochtend van 27 november i983 met een kerndruk van 954 millibar via Texel en Groningen naar het oosten koerste. Op het Haarlemse weer station werden op die dag drie ab solute records gevestigd. Een windsnelheid van 29 meter per se conde (wat aanzienlijk is in de be bouwde kom); de laagste luchtdruk van 960 millibar en de grootste hoeveelheid neerslag binnen 24 r (53 millimeter). Dat regenre cord staat nog altijd. Het lucht drukrecord werd in februari'89 scherper gesteld (955 millibar), overigens zonder dat er sprake was van stormweer. De beruchte janua- jchoc ristorm van 1990 gaf hier winds^Pen ten van volle orkaankracht (32 tatert m/per seconde) Het afgelopen je kii weekeinde was het een beetje je n slaapverwekkend weer. Er stond jchoc nauwelijks wind en in de zachte vochtige lucht bleef het betrokk^^ met af en toe een druilerige gen. De temperatuur hield het ge niveau vast en schommelde sen 10 en 12 graden. Ook blijft het nog aan de zachte maar er komt deze week wat ging op de Europese weerkaart. Een sterk hogedrukgebied eerst een tijdje positie ter van ons land, waarbij het meest bewolkte weer met sen voortduurt. Tegen het van de week trekt de kern van ho, gedruk naar Skandinavie. De wiri neemt toe uit het zuidoosten meHet aanvoer van drogere en koudere lucht. Als het opklaart kan de teit peratuur flink dalen tot een paartlu' graden onder nul in de nacht én com ochtend. Er is vanaf woensdag Ljq meer zon bij maxima van ongevef 5 graden. Met dit koudere voorui. zicht komt een eind aan een langjooR? milde periode. HET WEER IN EUROPA Geldig tot en met dinsdag. België en Luxemburg: Overwegend bewolkt en nevelig weer, ook plaatse lijk wat regen of motregen. Morgen droger en enkele opklaringen, ook kans op mist. Middagtemperatuur van 8 graden in de Arden nen tot 12 in laag-België. Noord- en Midden-Frank- 1 wolkenvelden en plaatselijk mist of wat lichte motregen. In de zui delijke en westelijke de partementen mogelijk en kele opklaringen. Middag- temperatuur ongeveer 13 graden, in het oosten en kele graden lager. Portugal: Zonnig, Morgen meer wol kenvelden. maar waar schijnlijk droog. Middag- temperatuur ongeveer 18 graden. Madeira: Veranderlijk bewolkt en toenemende kans op een bui. Middagtemperatuur ongeveer 22 graden. Spanje: Perioden met zon, maar vooral in het oosten ook wolkenvelden en mogelijk een bui. Middagtemperatuur ongeveer 13 graden, in het zuiden en aan de kust en 16 tot 20 graden. Canarische Eilanden: Naast zon van tijd tot tijd ook wolkenvel den en kans op een bui. Middagtempe ratuur ongeveer 24 graden. Marokko: Westkust: Droog en veel zon, maar voor al Morgen ook enkele wolkenvelden. Droog. Maximumtemperatuur vlak aan zee ongeveer 21 graden. Tunesië: Perioden met zon. maar vooral aan de kust ook een enkele regen- of onweers bui. Maxima vlak aan zee ongeveer 18 graden. Zuid-Frankrijk: Eerst nog wolkenvelden, vooral langs de Middellandse Zee-kust ook nu en dan zon. Morgen ook elders meer zon. Vrij wel overal droog. Middagtemperatuur van 'ongeveer 10 graden rond Bordeaux en op het Centraal Massief tot 16 langs de Middellandse Zee, Morgen iets zach ter. Mallorca en Ibiza: Afwisselend zon en bewolking en een kleine kans op een bui. Middagtempera tuur ongeveer 18 graden. Italië: In de Po-vlakte op veel plaatsen mist of laaghangende bewolking. Verder zonni ge perioden, maar in het zuiden vooral Vandaag ook enkele buien, mogelijk met onweer. Middagtemperatuur in de Po- vlakte en langs de oostkust tussen 9 en in het westen en zuiden 14 tot 18 graden. Corsica en Sardinië: Wolkenvelden, ook nu en dan zon en Vandaag een kleine kans op een bui. Middagtemperatuur ongeveer 18 gra- Griekenland en Kreta: Perioden met zon, maar Vandaag in het zuiden ook wolkenvelden en enkele bui en. Vrij koud met middagtemperatuur van 8 graden in het noordoosten tot 14 op de de Ionische Eilanden. Morgen op veel plaatsen iets zachter. Turkije en Cyprus: Perioden met zon, ook enkele wolken velden. Overwegend droog, maar op Cy prus kans op een regen- of onweersbui. Middagtemperatuur van 8 graden op de Dardanellen tot 18 op Cyprus. Morgen langs de Turkse westkust iets zachter. Duitsland: Overwegend veel bewolking en hier en daar regen, motregen of mist. In het noorden en noordoosten ook enkele op klaringen. Middagtemperatuur ongeveer 8 graden. Zwitserland: Wolkenvelden, plaatselijk mist en over wegend droog. Aan de zuidzijde van het Alpenmassief zonnige perioden. Maxima tussen 5 en 10 graden. Oostenrijk: Tamelijk veel bewolking en plaatselijk regen, sneeuwgrens rond 1500 meter. Hier en daar mist. Aan de zuidzijde van de Alpen droog en perioden met zon. Middagtemperatuur in de dalen onge veer 6 graden. Polen: Vandaag veranderlijk bewolkt, een toe nemende noordwestenwind en enkele buien, mogelijk met hagel. Middagtem peratuur Vandaag ongeveer 6 graden, Morgen kouder. H hogedru o% MA 40 Dl 50 WO 40 waar lersv* (Vit d Neerslagkans 2U 10 10 Minimumtemp. b 4 Middagtemp. 11 9 8 pes Wind nwi r, od luidt WEERRAPPORTEN Ie ar ('och DINSDAG 29 NOVEMBER 1994 jerst' Zon- en maanstanden Zon op 08.22 Zon onder 16i "oi Maan op 03.28 Maan onder 14 Waterstanden Katwijk Hoogwater 11.38 Laag water 07.25 19.35 Sm Weerrapporten 27 november 19 uur:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8