1 'Mode is geen verkleedpartij' EL Tentoonstelling in Haags Gemeentemuseum sÉ nlanf- J. C. Sommigen vinden hem ■er1® arrogant, anderen geniaal. CvK I cur. Maar vriend en vijand zijn het erover eens: hij is de 4 onbetwiste koning van de i643kiNederlandse couture, ook al tbus kennen de meesten hem 20-73 alleen als 'de man die is vrouwen opzij duwt in een ijnhf wasmiddelenreclame'. 1Frank Govers, de Yves Saint Laurent der Lage Landen, phei een man die denkt in 24 «I kleuren en silhouetten, 2171 zit35 jaar in het vak. <vk ZATERDAG 26 NOVEMBER 1994 „Ik heb het geluk dat ik „Een hele eer." Zo noemt Frank Govers de overzichtstentoonstelling die het Haags Gemeentemuseum aan zijn werk heeft gewijd ter gelegenheid van zijn zevende lustrum als couturier. Tot en met 8 januari toont het museum circa dertig ontwerpen van dag- en avond kleding en een tiental bruidstoiletten. Daarnaast zijn tal van mode-accessoi res, foto's en documentatiemateriaal, waaronder videobeelden van mode shows, te zien. Het oudste geëxposeerde kledingstuk is een cocktail japon uit 1960 en het jong ste is een ontwerp uit z'n collectie voor komende winter. Een bijzonder 'stuk' op de expositie is een avondtoilet uit 1974, vervaardigd in opdracht van de jazz-zangeres Ann Burton. De tentoonstelling, die behoudens een enkele uitzondering, is gebaseerd op de eigen kostuumcollectie van het Haags Gemeentemuseum, dat sinds 1975 re gelmatig werk van Govers heeft aange kocht, geeft een goed beeld van Govers' vakmanschap, zijn inspiratiebronnen en zijn talenten als 'componist' van i kleuren. Frank Govers over koopzieke vrouwen, wasmiddelenreclame en verlegenheid i JL had niet veel gescheeld of Frank Govers (62) had zijn schaar en speldendoos voor- Regl verbannen naar het geheime laatje in [443 van zijn antieke kasten. Dit voorjaar, pre- BVop het moment waarop hij 35 jaar gele- rassemet kleermaker D. Jan Kamphuis zijn ei- weg,modehuis Couture et Chapeaux begon, 5, Kfljgde hjj tot ieders verrassing in een tele- interview met Ischa Meijer aan te stop- ^™met z'n werk. Nu, dik een half jaar later, t hij tijd te kort om alle lovende kritieken fczen op zijn nieuwste wintercollectie, dt hij 'gek van al dat gelul in drie-kwarts- 94 is t' tijdens de vele interviews en puilt zijn Ida uit van de afspraken in verre oorden fr.op} de beau monde door hem gekleed r B v tte vvorc^en- Frank Govers' ster schittert /ord^ dan 00't- Fn dat hoopt hij nog een paar ittinf0 te houden ook. udeiicha Meijer verstaat de kunst om je din- )lberte laten zeggen die je wel in je achter- rerzcfl hebt. maar eigenlijk nog niet wilt uit je wvfcen. ik dacht er inderdaad aan te stop- BA 1 Dat gedonder in Den Haag, waar die fins elkaar met hockeysticks te lijf gaan t bedoel de ministers dan, hè de ter- in Amsterdam, een rouwproces (Govers' tier Uwe Murau overleed twee jaar gele- i red.), mijn eigen gezondheid... Alles bij ar gaf me het idee dat ik mijn tijd wel be ton besteden dan aan uiterlijkheden, t dat is kleding in feite toch. aar toen kwam er een grote over- etstentoonstelling van mijn werk die est nog 1994 üT:. Gemeentemuseum i niet zien als een afsluiting. Er n vervolg op komen. Gewoon naars- en een wintercollectie. En daar- ga ik door tot mijn 65e. Precies zoals ie- ien die zijn vak respecteert. En dan draag iver aan een jongere generatie. Ik elk geval dat die er tegen die tijd is, er heeft zich tot nu toe nog niemand ield en ik ken ook niemand die dit werk kunnen voortzetten. Helemaal in mijn kan natuurlijk ook niet. Daarvoor is mijn 3 te persoonlijk. centrjaar als ik stop, wil ik er wel een enorme Ind van nemen. Ik blijf niet tussen de '4- iifdeuren toekijken. Ik denk dat ik dan t zegje wel heb gezegd. Dat ik duidelijk [gemaakt wat ik bedoel met haute coutu- i Nederland. Overigens blijkt dat ook wel je overzichtstentoonstelling. _.met Grondlegger g. Ik Govers beschouwt zichzelf als de tedioldlegger van de couture-mode in Neder- I, samen met collega-ontwerper Max «lans. „Toen ik begon bestond hier geen [ure. Ze konden het woord niet eens uit leen. Je had natuurlijk wel kleermakers, |r couture kende geen traditie in Neder- Ik wilde kleren maken die een stijl ver- iordigen, niet trendy, maar mooi ge- van kostbare stoffen. Kleren die de en/ofunnen trotseren. En die geënt zijn op de loon die ze draagt. Toen ik begon was ik tm gedreven, had de wildste fantasieën, lilde een eigen signatuür, een eigen stijl, jeigen label erin. Ik wist alleen niet waar pad zou uitkomen, want ik kon mezelf ■nfniemand vergelijken. Maar mijn ideeën ^gerealiseerd. Het FG-label vertegenwoor- Kvat. Daar hoef ik niet bescheiden over te n; dat ziet iedereen en ik heb toevallig zelf nog ogen in mijn hoofd" tekent dit dat voor Frank Govers een ensdroom in vervulling is gegaan? „Ja, luut. Ik ben uiterst tevreden over mezelf, ik bereikt heb is alles wat mogelijk is in ïrland. Meer zit er gewoon niet in." n grotere internationale faam nastreven betekend dat Govers zich in Parijs had ten vestigen. Hij heeft die stap nooit ge- „Nooit geambieerd ook. Ik kom zelf uit provincieplaats, groeide op in Tiel. Ik tijdelijk in Den Bosch gewoond en vond me overgang. De stap naar terdam was nog groter. Ik wilde niet ver- wilde het gewoon hier maken. Hier in srland, waar in die tijd alles grauw was, dijk calvinistisch. Waar iedereen kritiek [op iedereen die zich afwijkend kleedde. És gelukkig wat weggeëbd. Ze zijn milder pden. Te mild misschien wel, want de ■Jntie is tegenwoordig zo groot dat een lals Amsterdam er een enorme opdoffer Iheeft gehad. We moeten oppassen dat Inze identiteit niet verliezen." Ook Govers' eigen identiteit is hem veel waard. Een reden temeer om zich niet in een Parijs' avontuur te storten. „Ik ben geen Karl Lagerfeld. Ik heb misschien' dezelfde gedre venheid, hetzelfde talent, dezelfde flexibili teit. En als ik in Parijs had gezeten dan was het me misschien ook wel gelukt om een mil joenenbedrijf op te zetten. Maar dan had ik hetzelfde moeten doen als Lagerfeld: volledig verfransen. Want Parijs weert in feite iedere buitenlandse ontwerper. Zelfs de Italianen worden daar nog niet voor vol aangezien." Frank Govers bleef Amsterdam trouw, zoals hij tot z'n laatste snik zegt te willen doen. Maar is Nederland wel groot genoeg voor een echte couture-wereld? „Voor mij wel. Ik heb het geluk dat ik een trouwe klantenkring heb van zo'n 120 klan ten, die liever wat van mij aanhebben dan van Valentino. Dat zijn allemaal vrouwen die niet zo koopziek zijn als de doorsnee Neder landse vrouw, die zich wild koopt aan nieuwe kleren. Die van de ene aanbieding naar de andere rent. Mijn klanten laten bij voorbeeld een nieuwe blouse maken bij een pakje dat ze al jaren hebben. Maar ik voorzie wel dat er moeilijke tijden komen. De markt is verzadigd. Het geld wordt uitgegeven aan reizen, aan interieurs, en je kunt het maar één keer besteden. Vrou wen hebben ook niet meer het geduld om eindeloos te passen bij een couturier. Coutu re is dan nog alleen weggelegd voor speciale gelegenheden, zoals bruiloften. En voor thea tervoorstellingen. Een japon 'bij voorbeeld voor een optreden van Emmy Verhey of voor Liesbeth List. Maar voor overdag zal er eerder voor de betere confectie worden gekozen. En dat zal betekenen dat de zwakkere broeders afvallen." Beige-rage Een verbetering van het kleedgedrag van de doorsnee Nederlandse vrouw wordt volgens Govers nu al zichtbaar, alhoewel 'elegant en chic' naar zijn mening hier nog steeds vieze woorden zijn. „Nu de scherpe kantjes van het feminisme eraf zijn ontdekken vrouwen weer dat ze evengoed kunnen functioneren in een mantelpak als in een afgedragen broek. En dat is goed, want vrouwen moeten behagen, moeten respect afdwingen. Vrouwen moeten er niet uit zien of ze 24 uur per dag in een pan staan te roeren. Maar soms schrik je je toch nog wezenloos. Zie je zo'n vrouw met een paardestaart en op gezondheidsschoe nen, die met d'r kinderen in de weer is of het mongolen zijn. En die achter de ene na de andere modetrend aanholt. Zoals afgelopen zomer bij voorbeeld, die hele beige-rage. Dat is toch geen kleur voor de Nederlandse vrouw. Als een Nederlandse vrouw met een maat 40/42 daarin loopt ziet ze eruit of ze de oude onderbroek van d'r grootvader aan heeft. Het is misschien iets voor die blonde, Skandinavische types, maar niet voor het verpieterde meisje van drie hoog achter, dat de hele dag achter een typemachine zit." Zelfheeft hij de kleur beige dan ook niet in z'n collectie opgenomen. Maar hij heeft dan ook nooit de ambitie gehad een echte trend setter te zijn. „Het 'uitzetten van trends' slaat op niets. Het is gewoon een natuurlijk pro ces, waarbij kort en lang, breed en smal el kaar afwisselen. En als je dat maar op tijd on derkent, dan zou je het gemaakt hebben?! Ik houd daar niet van. Mode is geen verkleed partij. Ik heb altijd op mijn eigen kompas ge- Hard werken Zijn halfjaarlijkse collecties getuigen daar tel kens opnieuw van. Elk voorjaar en elke herfst brengt Frank Govers zo'n 120 ontwerpen op het plankier, verschillend van elkaar en van die uit de vorige collectie, maar alle duidelijk gesigneerd met zijn handtekening. Haast on Nederlands qua sfeer, met flamboyante kleu ren, theatrale strikken, kostbare stoffen en subtiele details. Zijn oeuvre is inmiddels gi gantisch, maar zijn scheppingsdrang nog geenszins tanende. Hoe Govers deze klus elk half jaar weer klaart? Het antwoord is nuch ter. „Met hard werken. En daarbij is het beden ken van de nieuwe modellen nog het een voudigste. Dat rijpt gewoon in m'n kop en als wij op 2 januari aan de nieuwe voorjaarscol lectie beginnen ben ik er kant en klaar voor. Dan zie ik die 120 ontwerpen zo voor me, tot in de kleinste details, tot de knopen aan toe. „Als ik stop, wil ik er Ik denk namelijk in kleuren en silhouetten. Ik twijfel er dan ook niet meer over, weet pre cies wat ik wil. En als je dat goed weet te diri geren, voorkom je teleurstellingen. Maar moeilijker dan het ontwerpen zelf vind ik het overbrengen van mijn ideeën op het perso neel. Ik ga ook niet graag op reis als we met een collectie bezig zijn. Ik wil er met m'n neus bovenop zitten en eigenlijk is dat niet goed. Anderzijds, door het helemaal in eigen Ik blijf niet tussen de schuifdeuren toekijken." FOTO'S CPD CEES ZORN hand te houden wordt elke collectie wel een afgerond geheel. En soms sta ik er zelf nog verbaasd van als je bij de show vaststelt dat er geen hoed te veel en geen handschoen te weinig is." De lovende kritieken op z'n laatste collec ties laten er geen twijfel over bestaan, maar ook Govers zelf heeft de indruk dat ze de laatste jaren nog aan kracht hebben gewon nen, evenwichtiger zijn geworden. Hij ziet stille zondag aan het ontwerpen ben, word ik niet meer afgeleid. Niemand meer die nu zegt: 'Zullen we ergens gaan eten'. Wat niet betekent dat ik me helemaal van de buiten wereld afsluit, want ik heb het ook nodig om naar een ballet of een concert te gaan. Dat werkt inspirerend. Overigens vind ik dat je inspiratie niet moet opzoeken, die komt v zelf. Dat kan een boek zijn, een concert, bronzen deur, dat kan op Bali of in Rusland zijn. M'n wintercollectie was net klaar en ik lag in bed toen ik opeens dacht: 'M'n voor jaarscollectie krijgt als thema de Oriënt Ex press'. En dat gebeurt ook. Je moet met je ideeën vooruit lopen op de dingen die ko men gaan. En zolang ik dat kan, ga ik door. Moet ook wel, want ik ben per slot van reke ning verantwoordelijk voor mijn personeel." Eigen ideeen Heeft dat verantwoordelijkheidsgevoel voor de zakelijke kant van zijn 'bedrijf ook iets te maken met zijn besluit om reclame te maken voor Robijn? „Ik moet zelf de hele zaak betalen en ik wil geen sponsors hebben. Robijn maakt dat on der meer mogelijk. Ze betalen riant en dat biedt wat extra mogelijkheden. Sommigen vinden dat die reclamespots niet bij mijn imago passen, maar mensen die mij goed kennen zeggen: 'Frank je hebt groot gelijk'. Zolang Cardin zijn naam nog verbindt aar allerlei dingen, tot WC-brillen toe... Bovendien, ik vind het gewoon leuk om tc doen. Dat werken op zo'n set. En het zijn ook niet van die spotjes waarbij twee jaloen ;n keukenkastje staa invulling aan geven, n het verlengde vai hierbij een duidelijk verband met het overlij den van zijn partner Uwe Murau, met wie hij ruim 25 jaar samen was. „Ik kan me nu beter concentreren. Het eni ge dat me nog beroert is mijn werk. Ik heb me daar helemaal op gefocust, anders zou ik in een gat vallen. Het is nu wel een heel een zaam avontuur, maar dat moet ik ervoor over hebben. Grote talenten hebben geïsoleerd heid nodig. Als ik nu bij voorbeeld op een huisvrouwen kijven. Ik kan er zelf En het ligt min of m mijn werk." Komend weekeinde vertrekt Go' Afrika om opnieuw spotjes op te nemen. Hij kijkt er naar uit. „Ik vind het zelfs een hele eer dat ze mij daarvoor vragen. Vooral nu ge bleken is dat de verkoopcijfers van Robijn enorm zijn gestegen." En wat de buitenwereld denkt? Het laat Frank Govers koud. Behalve wanneer het commentaar oprecht uit kinder monden klinkt. Zoals laatst, toen een kind dat hem alleen van de televisie kende en hen voor het eerst in levende lijve meemaakte plotseling opmerkte: 'Goh, hij kan ook nog gewoon praten'. „Dat deed me toch wat." Maar voor de rest heeft Prank Gov zo z'n eigen ideeën en laat hij zich de niet door anderen voorschrijven. Komt daar ook rond voor uit. 'Mysterie' „Mies Bouwman heeft me geleerd dat je i iedereen kunt pleasen. En dat wil ik ook n Ik ben geen allemansvriendje. Ik wil ook geen bezit zijn van de media of overal op de ei rij zitten. Ik moet naar een theaterpren kunnen gaan zonder dat ik direct met de hele ploeg artiesten op de foto moet. 'Evt ken' noemen ze dat in die kringen. Ev Jan en aliéman op de foto. Nou, ik bedank er voor. Ik moet er niet aan denken dat ze mij gaan zeggen: 'Daar heb je hem ook v Zoals dat met Jan de Bouvrie gebeurde. Nee, ik probeer zoveel mogelijk uit de pu bliciteit te blijven. Al lukt dat niet altijd. Maar gek genoeg, ondanks alle publiciteit ben ik voor een heleboel mensen toch een vreemde gebleven. Ik laat ook niet iedereen in mij kij ken. Dat gun ik alleen mijn eigen vrienden, die me kennen of ze me gebaard hebben. Voor de buitenwacht wil ik liever een soor mysterie blijven." Waar dat uit voortkomt? „Misschien we uit verlegenheid. Ik wil me liever afschermen wil niet dat men me te na komt. Dat is waar schijnlijk ook de reden dat ik nogal ongezou ten ben in m'n kritiek op anderen. Als een soort afweer. Sommigen vinden me daardoor arrogant, of ongeïnteresseerd. Maar dat zal me worst wezen. Ik wil niet geleefd worden, ik leef zelf. Hoe dat leven over een paar jaar, als hij echt een punt achter zijn carrière heeft gezet, eruit gaat zien? „Ik wil nog een heleboel. Ik wil nog een boek schrijven. Ik ga reizen, gen bekijken, simpele dingen, van een voudige maar ontroerende schoonheid... dan, na een korte stilte: „En ik hoop dat ik dan iemand mee kan nemen die dat ook be valt." 1=

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 33