Fans op de bres voor liedjescircus 'We willen de taboesfeer rond de dood doorbreken' Een route langs natuurschoon, kunstschatten en nijverheid Rtv show MTV reikt eerste Europese Awards uit WOENSDAG 23 NOVEMBER 1994 Zorgen over Eurovisie Songfestival - AMSTERDAM MARTIN HERMENS Willeke Alberti schitterde door afwezigheid tijdens de bijeenkomst var. de fans van het Eurovisie Songfestival. Zij was van de trap gevallen en e blesseerde haar enkel. foto A/?c/-//j>ettic Artist. „Dat ligt nu rond de zejr honderd. Aanleiding voor (jitsi'a zorgen is de nieuwe opzet va het Songfestival. Die is nodlcone omdat te veel landen wille "d e deelnemen. Er gaat gewer worden met voorrondes. In h m ergste geval duurt het dan jarëitsia voordat Nederland weer eens de finale terecht komt." „Voor een eersteklas-artie'dj| zijn de risico's dan te groot o j eraan mee te doen", stelt Va jke i der Zant. Hij krijgt bijval van Ji C1 han Verstreken, programmam ker bij de Belgische omroe 'm®s BRTN. „Ik hoop dat die nieuv mi formule niet de doodstenrsi wordt. Eigenlijk zou het festiv nde in twee delen gehakt moetei,s'" Het Eurovisie Songfestival heeft zijn beste tijd gehad. Tenmin ste, daar zijn veel Songfestival- fans van overtuigd. „Ik ben bang dat het festival het jaar 2000 ni^t haalt", zegt Ferry van der Zant. Geen bekende Neder lander, die Ferry. Maar binnen de Nederlands-Belgische Euro visiestichting 'Eurovision Ar tists' heeft hij als secretaris z'n sporen al verdiend. In die hoe danigheid was hij afgelope'n weekeinde in Amsterdam één van de gastheren van de tweede jaarlijkse bijeenkomst voor Songfestival-fans. Ruim tweehonderd festival fanaten uit binnen- en buiten- worden: een festival voor land reisden naar de hoofdstad om er onder meer getuige te zijn van de uitreiking van de Eurovision Artists Award 1994. Een onderscheiding voor de man of vrouw die het afgelopen jaar het Eurovisie Songfestival op de meest positieve wijze in de media heeft gebracht. „Op die manier proberen wij het Songfestival een beetje te pro moten", legt Van der Zant uit. Het steekt hem dat er in ons land vaak lacherig wordt ge daan over het bijna veertig jaar oude liedjescircus. „Soms is het inderdaad oubollig: niet alles is er leuk aan. Maar dan hoef je het toch niet meteen af te kra ken? Het Songfestival is het eni ge platform waar de Europese gedachte een beetje vorm krijgt." Eén van de speciale gasten op de bijeenkomst was Getty Kas pers, de voormalige zangeres van Teach In. Ze poseert gewil lig met fans voor foto's. „Ik vind het een groot compliment dat mensen me nog herkennen", vertelt Getty. „In 1995 is het al wél twintig jaar geleden dat we in Stockholm wonnen met Ding-A-Dong." De fanclub vindt ze een goed initiatief „want het Songfestival zit in het slop." Zorgen Ook Van der Zant verwacht 'zwaar weer' als het om het le denaantal gaat van Eurovision Westeuropese landen en eent voor de Oosteuropese. De cu turele verschillen zijn nog groot om eikaars muziek IEL kunnen waarderen. Johan Verstreken ontving (W| Eurovision Artists Award 199 dacj „Toch ben ik geen echte freak ,f,|( bekent hij meteen. „Het festiv ring ligt me na aan het hart; ik v ne absoluut thuis zijn als het wei zo ver is om samen met vrieifp den te kijken." Naast Eurovision Artists bérPa staan er in ons land ook ne lns' kleine clubs van liefhebbeiderl „We kijken, eten en drinken gi e zamenlijk", somt Frans u lget Amersfoort snel op. Hij noen ;grj zich een echte verslaafde. „D We is moeilijk uit te leggen; d jfd' moet je aanvoelen. Bij de mee °eesr te begint het vaak al als ze kin hoe zijn. Ik denk dat het de comb e he natie van spanning en show in t We nemen het ehet serieus." Grote afwezige op het feest in Amsterdam was Willeke Aèder berti. De zangeres die Nede land dit jaar de betreurde djj tem gradatie bezorgde, was zate®d' dagavond van de trap gevalle rer en had daarbij haar enkel piji n di lijk bezeerd. „Ze vond het vresi ijde lijk jammer dat ze er niet b ie^ kon zijn", liet haar manage*™1 Bianca Verbrugge weten. „2^ heeft ongelooflijk veel steun va iten jullie ondervonden. Ze komt al coi soluut naar jullie bijeenkom rep volgend jaar in Antwerpen." Emotie-TV is in. Wijsneuzen als Paul Witteman en Maya Eksteen wroeten ongegeneerd in persoonlijke levens. Likkebaardend laten ze TV-kijkend Nederland genieten van extreem verdriet. Tranen scoren nu eenmaal. Willi- brord Frequin bedacht voor RTL 4 een variant: Oog in oog met de dood. „Ik vind het heel intrigerend om te zien hoe mensen met het verschijnsel 'dood in de ogen' om gaan." De camera snuffelt zenuwachtig aan een vuurzee. Een auto staat in lichterlaaie. Bom bastische muziek vergezelt het tafereel. „De 29e augustus ver anderde alles", dreunt de stem van Jos van Bergen Henegou wen, bekend van onder meer de Pin Up Club. De toon is gezet. „U zag uw vrouw voor uw ogen verbranden. Was het niet af schuwelijk?" Willibrord Frequin in gesprek met het onderwerp. Uit de brandende auto duikt plotsklaps het portret van de vrouw op. De stem van Van Bergen Henegouwen doet ge wichtig: „André zal zijn vrouw Ineke nooit vergeten." De zesdelige serie Oog in oog met de dood, die RTL 4 vanaf vandaag uitzendt, heeft iets klefs. Op kruistocht tegen het taboe bewandelt Frequin glib berige paden. Als een magneet hangt hij aan de lippen van zijn onderwerp en helpt ze met sug gestieve vragen. Hij wil alle emoties. Beeld en geluid helpen hem een handje om het effect in de huiskamer tot het uiterste te bereiken. Waar doe je het voor. „Ik heb gemerkt dat mensen, in wat voor verschrikkelijke si tuaties ze ook terechtkwamen, een heel positief verhaal heb ben. Ze pakken het leven weer positief op. Met deze serie wil len we die taboesfeer rond de dood doorbreken. Om mensen weer moed te geven." Frequin heeft er goed over nagedacht. Samen met zijn team. Maan denlang. En toen: „Je probeert de gevoelens van mensen, die in een bepaalde situatie zijn be land, over te brengen. En je werkt voor TV, dus je probeert het toch op een of andere ma nier te visualiseren. Maar we zijn zeer zorgvuldig met beeld en commentaar. Zoals altijd." Positieve informatie In beeld: de man van de ver brande vrouw doet de afwas. Geluid: de stem van Van Bergen Henegouwen: „Ondanks dat Ineke er niet meer is en André het huishouden alleen moet doen, heeft hij het idee dat ze nog bij hem is." Frequin: „Dit is hele goede informatie van Van Bergen Henegouwen, overigens de beste inspreker van Neder land: we hebben hem er spe ciaal voor gevraagd. Die tekst vermeldt namelijk positieve in formatie, want André heeft het leven weer positief opgepakt. Hij zegt letterlijk: 'Het is ge beurd, maar ze is toch nog altijd Willibrord Frequin: „Ik vind het heel intigrerend om te zien hoe mensen met het gegeven 'dood in de ogen' omgaan." foto archief bij me.' Ik vind het heel knap dat zo'n iemand zo'n instelling heeft. En ook het goede van de uitzending, trouwens." Het autobranddrama is één van de onderwerpen in de tweede uitzending. In de eerste vertelt Stephan Duyndam, de vrachtwagenchauffeur die de ramp met de Estonia overleef de, zijn verhaal. Frequin nam hem mee naar de plek. Als ze die op een spiegelgladde zee passeren, staan ze op het dek. Even terug op de Estonia. Fre quin stelt de vragen: „Was je bang? Dacht je dat je verzuipen zou? Was u niet bang dat u zich niet kon redden, dat u dood zou gaan? Dan heb je echt de dood in de ogen gezien! Zijn dat geen vreselijke momenten? Uw colle ga ligt er ook!" Duyndam rea geert nauwelijks, toont weinig emoties. Frequin: „Als ik zo de beelden terugzie, bespeur ik bij mijzelf dat ik niet bezig ben als inter viewer, zoals ik mijzelf toch zie, maar als... dat ik met iemand aan het praten ben. Het zijn ook persoonlijke details en dan mag je het journalistieke wel even weglaten." In het item over Duyndam wordt ook flink met de camera gestoeid. Als Duyndam naar het bovendek loopt, volgt de came ra, nerveus rondkijkend, hem op kniehoogte. Zware muziek- klanken maken het spannend. Frequin: „Op dat schip, daar was paniek. En het zou onjuist zijn om dat niet met beeld en commentaar gestalte te geven. Anders zou het niet aan de rea liteit voldoen. Als je in zo'n po sitie terechtkomt, is er een gi gantische paniek en angst. Wij proberen dat zo zorgvuldig mo gelijk in beeld te brengen." De aanpak van Frequin werd door de hoofdpersonen gewaar deerd, want „de mensen von den het fijn om aan ons pro gramma mee te werken." Ook de redactie van Oog in oog met de dood is zeer tevre den over Frequin. Een redactie lid: „Duyndam is door vijf talk shows benaderd: van de 5 Uur Show tot en met Paul de Leeuw. En dan kiest-ie toch voor Willi brord. Dat is Willibrords over tuigingskracht. Als Willibrord mensen benadert, dan maakt dat een heel verschil dan wan neer de redactie daar op af stapt. Stephan kon op deze wij ze ook het beste zijn verhaal kwijt." Zware muziek Guus van Bladel, de sociaal raadsman van Johannes van Damme, vertelt Frequin zijn er varingen met de in Singapore opgehangen Nederlander. „Toen zijn laatste gratieverzoek werd afgewezen, zei hij: 'Zes se conden Guus, zes seconden duurt het, de executie'. Hij was heel berustend." In beeld ver schijnt het luik onder de strop. Zware muziek. Als het luik plotsklaps openklapt, klinkt vanuit de diepte galmend de stem van Van Bladel. „Zes se conden Guus, zes seconden." Langzaam sterft het geluid weg. Frequin sluit af: „Het moet binnen de ethische normen van de journalistiek blijven. Ik denk dat we heel consciëntieus bezig zijn geweest: een serieuze keuze hebben getracht te maken. We hebben de populistische onder werpen er uit gelaten. Als wij de angst voor de dood, waarmee ik zelf veel te maken heb gehad, zouden kunnen wegnemen dan zijn we heel tevreden. Zo zie ik het wel, eerlijk gezegd." (Oog in oog met de dood, van avond, 22.40 uur, RTL 4) li Tom Jones neemt de presentatie van de show voor zijn rekening. foto cpd Optredens van Prince en Take That bij de Brandenburger Tor Prince oftewel The Symbol is een van de popartiesten die morgenavond zal optreden tijdens de uitreiking van de eerste MTV Eu ropean Music Awards. De uitreiking vindt plaats bij de Brandenburger Tor in Berlijn, waar MTV een gigantisch podium laat bou wen. De MTV European Music Awards moet een jaarlijks terugkerend evenement wor den. Naast Prince/The Symbol die enkele nieuwe songs ten gehore zal brengen, heeft MTV ook optredens geregeld van onder an deren Ace of Base, Aerosmith, Björk, Take That, Therapy?, Youssou 'N Dour, Neneh Cherry en East 17. Zanger MichaHJiiji!. chence van de Australische band INXS en fotomodel/zangeres Naomi Campbell rei ken enkele prijzen uit, terwijl Tom Jones de presentatie van de show op zich zal nemen. Tijdens de live-uitzending die in 239 mil joen huishoudens kan worden bekeken, worden prijzen uitgereikt in acht categorie ën: beste groep, beste zanger, beste zange res, grootste doorbraak, beste cover, beste rockact, beste dansact and beste nummer. Ook Nederland is vertegenwoordigd. In de categorie beste dansact doet 2 Unlimited een gooi naar de Award. Ray en Anita krij gen in die categorie concurrentie van Jam Spoon, Reel to Real, Prodigy en D:Ream. In de categorie beste groep zijn genomineerd: \imiismilli. l.ikrTh.il lTinv.1,1,III, ge Against The Machine en Beastie Boys. De nominaties voor de beste song zijn voor: Cryin van Aerosmith, Girls Boys van Blur, Big Time Sensuality (Björk), Loser (Beek) en 7 Seconds van Neneh Cherry en Youssou 'N Dour De uitzending heeft nog een Nederlands tintje. Fotograaf/videomaker Anton Corbijn is bij het programma betrokken als creatief ontwerper van verschillende onderdelen van de show. Zo is hij verantwoordelijk voor styling van de Award-uitreiking. (MTV European Music Awards, morgen avond, 20.00 uur, MTV) Prince zal optreden tijdens de uit reiking van de eerste MTV Euro pean Music Awards. foto archief Willibrord Frequin maakt programma over 'De dood in ogen Portugal vertrekpunt nieuwe reeks 'Weg van de snelweg' telkens 30.000 afnemers. Erfgoed „Weg van de Snelweg is ooit bedacht met de achterliggende gedachte de kijkers het erf goed van Europa te laten zien", zegt Carien van Beek, sinds drie jaar aan het toeristisch getinte programma verbonden. Door de NCRV is ze als producer/regisseuse helemaal vrijgemaakt voor Weg van de Snelweg, waar tot vorig jaar nog een team van medewerkers tijd spendeerde aan het uitstippelen van routes. De nieuwe reeks Weg van de Snelweg kan met recht als een eenvrouwsproduktie wor den gekenschetst. Met de kanttekening dat fysieke problemen Van Beek ervan weer hielden zich daadwerkelijk met één afleve ring te bemoeien, maar het item als zoda nig zette ze wel geheel en al op papier. Begin dit jaar begon voor haar Alentejo als eerste aflevering van Weg van de Snel weg, editie 1995 te leven. Thuis begroef Ca rien van Beek zich onder gedetailleerde we genkaarten en informatie van het Portugese verkeersbureau. „Tja, waarom deze streek? Natuurlijk had ik ook de omgeving van Lis sabon, de streek rond Porto of het achter land van de Algarve kunnen pakken. Stuk voor stuk heel mooie streken. Maar ik dacht: waarom niet eens een omgeving die in Nederland minder bekend is? En waar van de Portugezen zelf zeggen: dit is nog Portugal puur. Speciaal voor deze aflevering heb ik destijds een stuk of vijf boeken ge raadpleegd. Hoewel ik hier nog nooit was geweest, kreeg ik zodoende toch al een be paald idee. En vervolgens schreef ik de din gen op die wel eens interessant konden zijn voor de uitzending. In februari ben ik ver volgens als een idioot door dit gebied ge- crosst. Heb veel moeten weggooien, maar daar is zo'n research-reis ook voor. Het was voor mij een ware ontdekkingstocht." De indrukken die Carien van Beek op deed, deden haar in lyriek ontsteken. Ze noemt nu Alentejo afwisselend Portugals tapijt der tinten en Poëtisch Portugal. De cameraploeg had eind april/begin mei ze ven dagen nodig om aflevering 1 op Film vast te leggen. „We hadden acht dagen ge pland, maar we hadden het geluk dat de zon voortdurend scheen." Kurkeik De rondreis door het landschap dat wordt gedomineerd door de Quercus suber, de kurkeik Portugal neemt de helft van de Europese kurkproduktie voor z'n rekening voert de TV-kijkers langs opmerkelijke haltes. In Èvora spreekt het uit 1600 date rende bottenkapel in de kerk van Igreja Real de Sao Francisco tot de verbeelding. Nage noeg alle muren zijn behangen met been deren en doodskoppen, slechts een hoekje is uitgespaard. Niet voor niets herinnert de tekst boven de toegangspoort de bezoekers aan de betrekkelijkheid van het leven: 'Wij beenderen wachten op de uwen'. Aandacht ook voor de nijverheid van tapijtknoopsters in Arraiolos. Voor de marmergroeven en de vele kastelen in deze omgeving en voor het centrum van Èvora in het algemeen. De binnenstad van deze plaats werd in 1986 door de Unesco aangewezen als historisch monument. Weg van de Snelweg kan worden geduid als een low bz/rfger-produktie. Carien van Beek schat dat met de aflevering van Por tugal al met al 45.000 gulden was gemoeid. Met de andere items was de NCRV goedko per uit. Van Beek; „Hoe dichterbij het reis doel hoe goedkoper de aflevering." In materiële zin wordt Weg van de Snel weg niet gesponsord. En dat geeft Carien van Beek eens te meer vrijheid van hande len. „En dat is heerlijk. Zegt bijvoorbeeld ie mand van een verkeersbureau bijvoorbeeld dat het interessant is om aan die en die streek aandacht te besteden, dan verkeer ik in de positie om te zeggen: maar dat gebied is in wezen nog interessanter voor een pro gramma. Ik kan het gewoon van m'n eigen budget doen en dat waarborgt een soort onafhankelijkheid." (Nieuwe reeks van Weg van de Snelweg, te zien vanaf 6 januari op Nederland 1) Het wonder van de natuur mag dan grotendeels ten offer zijn gevallen aan het wonder op wielen, godlof heeft de moderne techniek nog niet overal zendingswerk verricht. Het is soms even zoeken achter de almaar ver dikkende facade van beton, maar er be staan waarachtig nog plekken waar het ge jaagde bestaan doodloopt op de weldadige rust van het ongerepte. Neem Alentejo, landstreek in Portugal, een uur of twee rij den van Lissabon en onveranderd rijk aan natuurschoon en kunstschatten. Onbekend (nog) bij de vakantieganger, ter plaatse be mind als verborgen schat van Portugal. Het NCRV-programma Weg van de Snel- weg belicht al twaalf jaar bezienswaardighe den die zich vooralsnog buiten het bereik van toeristische folders en reisgidsen heb ben weten te houden. Op 6 januari is Èvora als hoofdplaats van Alentejo het vertrekpunt van een nieuwe reeks van zes afleveringen. Behalve in Portugal filmde producer/regis seur Carien van Beek ook in de Franse Dor- dogne, op Sicilië, in Moravië (Tsjechische Republiek), in de streek bezuiden Birming ham en in de Belgische Ardennen. Het risi co dat vakantievierend Nederland na het zien van bijvoorbeeld aflevering 1 massaal opstoomt naar Alentejo is natuurlijk niet denkbeeldig, maar Van Beek weigert te ge loven dat door haar toedoen deze streek in Portugal zal verworden tot een toeristenfa- briek. „De meeste mensen geven er toch de voorkeur aan hun vakantie aan het strand door te brengen." Dat moge wellicht zo zijn, niettemin ver gaapt rond een miljoen kijkers zich aan Weg van de Snelweg, een programma waar in telkens de schijn wordt gewekt dat de na tuur en cultuur van een landstreek onder een gemoderniseerde toverlantaarn worden gehouden. De vraag naar het gelijknamige boekje, dat na de TV-serie verschijnt, is groot. De NCRV noteerde de laatste zes jaar Weg van de snelweg kwam de NCRV in het stadspark van Èvora het standbeeld tegen van Vasco da Gama. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10