Kunstenaars blijven zwijgen La List is terug dankzij Boeijen Vuurwerk van trio Uccellini Cultuur Kunst De Quant fluit netjes Jazzmusicus Calloway overleden MAANDAG 21 NOVEMBER 1994 1-4 nrijsdam, 071-356472 ihuis)| Barkeepster Coronation Street dood londen De actrice Doris Speed, die 23 jaar barkeepster Annie Walker speelde in de tv-serie Coronation Street, is woensdag overleden. Ze stierf in een bejaardenhuis. Volgens theater-na slagwerken was ze tachtig jaar, maar feitelijk werd zij 95 jaar oud. Dit meldde de krant The Guardian vrijdag. Doris Speed ver tolkte vanaf het begin van de ook in Nederland uitgezonden se rie, de rol van Annie Walker, de cynische en arrogante barkeeps ter van de pub de Rover's Return. Ze werkte aan 1746 afleverin gen mee. Horrorkomedie in De Soos valkenburg In jongerensociëteit De Soos in Valkenburg voeren de Valkenburgse/Rijnsburgse toneelvrienden AA en de Me deklinkers morgenavond en op donderdag 24 november de hor rorkomedie 'Angst en gein op Frankenstein' op. De Soos wordt voor deze gelegenheid omgebouwd tot een duister Middeleeuws kasteel waar Baron Victor von Frankenstein de scepter zwaait en alle griezels uit de bekende horrorwereld hem om zijn advies vragen. In de voorverkoop zijn kaarten telefonisch te bestellen op nummer 01718-72084 en op 01718-20618. De zaal gaat om 19.15 uur open, de voorstelling is om 20.00 uur. Rockster David Crosby geopereerd los angeles Rockmuzikant David Crosby (53) heeft gisteren na een zeven uur durende operatie een nieuwe lever gekregen. Zijn toestand is kritiek, maar stabiel, aldus een woordvoerder van het UCLA Medical Centre in Los Angeles. Crosby was in de jaren zestig een van de oprichters van de rockformatie The Byrds, de Amerikaanse tegenhanger van de Britse The Beatles. Hij werd begin jaren zeventig bekend wegens zijn samenwerking met Graham Nash, Stephen Stills en Neil Young. Crosby wijt zijn le verproblemen vooral aan drank en drugmisbruik. Kindertoneelcursus in Leiden leiden De Leidse kindertoneelgroep begint 23 november met de nieuwe kindertoneelcursus. De cursus is bedoeld voorkinderen tussen de 6 en 13 jaar oud. Na de 20 lessen volgt de opvoering van het stuk waaraan de kinderen zelf hebben meegewerkt. Voor meer informatie: 071-132652 Prent Picasso brengt 1,75 miljoen op new york Een prent van Picasso is op een veiling bij Christie's in New York voor meer dan 1,75 miljoen gulden 1.036.500 dol lar) van eigenaar verwisseld. Het recordbedrag werd binnen vier minuten door de Londense kunsthandelaar Frederick Mulder geboden in opdracht van een onbekende klant. Het blad grafiek, ,La femme qui pleure I uit de jaren '30, is de nummer twee van een oplage van vijftien. Voor een werk in oplage is een miljoen dollar een enorm bedrag, het hoogste dat ooit in de Verenigde Staten is betaald en het op een na hoogste ooit geboden. muziek recensie dick hermsen Concert: Abbie de Quant - fluit; Rudolf n- piano K&O-Koffieconcert Pro- ma Haydn, Karg-Elert, Yun, Dutil- Franck Gehoord: 20/11, Stadsge hoorzaal (Breezaal), Leiden. Eén van de rijkheden van liet culturele leven in Leiden zijn de K&O-koffieconcerten jfl>:Jdde Stadsgehoorzaal. In de mooi ge ornamenteerde Breezaal, voor heen de Foyer, heerst altijd een gemoedelijke sfeer. Het publiek t, weliswaar niet in groten getale, voor de muziek en voor de gezellighe id. Voor het koffie concert van gistermorgen stond Abbie de Quant op het pro gramma. De dwarsfluitiste liet zich begeleiden door pianist Rudolfjansen. Abbie de Quant onderscheidt zich van andere fluitisten door haar omvloerste, haast wollige toon. Ze gebruikt veel vibrato, waardoor haar muziek altijd iets romantisch van kleur houdt. Ze speelt met opvallend veel ge mak. Met name door de manier waarop ze fraseert, klinkt haar spel natuurlijk en zeer muzi kaal. Rudolf Jansen is een bege leider waar je als solist volledig 'blind op kunt varen. Zijn spel is zeker, zijn klank vol en dyna misch. Het repertoire van het duo is evenwichtig samengesteld. Uit verschillende stijlperioden zijn stukken gekozen. Van Haydn wordt een strijkkwartet ge speeld dat voor fluit en piano is omgewerkt. Het is het eerste werk van het programma. Dui delijk is dat het tweetal even moet wennen aan de zaal, het publiek en de akoestiek. Het stuk wordt netjes gespeeld, maar meer dan dat zit er niet in. De sonatine van Dutillieux is mooi van klank. Het is het werk dat het meest tot zijn recht komt in het gehele concert. Fluitiste en begeleider volgen elkaar goed en vormen een hechte eenheid, Salomo van de Koreaanse componist Yun is een compositie, waarbij de kracht zit in de spanning van de dynamiek en de expressie van de klank. Beide worden niet op timaal benut, waardoor de in houd van de knappe compositie zeker niet ten volle wordt uitge buit. De climax blijft tè ingeto gen, de klank tè netjes. Het werk van Franck, na de pauze, maakt weer een hoop goed. De mooie sonate krijgt een nette vertol- king. Tijdens het concert geeft Ab bie de Quant de indruk de in spiratie van diep te moeten ha len. Ze lijkt zich niet volledig te geven waardoor de stukken niet op alle momenten de muzikale eer krijgen die ze eigenlijk ver dienen. Passen en meten op beurs 'Artistieke handenin Leidse Pieterskerk Ze wil beslist iets kopen.Kaboutertjes van klei. Met zo'n paddestoeltje er boven. Die verzamel ik. Een mevrouw uit Lelystad maakt die." Mevrouw C. Zuidema kijkt wat onrustig heen en weer. Ze is een beetje nerveus. De Lely stadse mevrouw is namelijk nog niet gesignaleerd. ,,Ik wil er snel bij zijn, anders zijn de kaboutertjes die ik nog niet heb al verkocht", aldus Zuidema, die haastig in de massa verdwijnt, op zoek naar haar kleine troetelmannetjes. De kabouterverzamelaarster was gisteren één van de vele bezoekers van de amateur-kunstenaarsbeurs 'Artistieke handen' in de Pieterskerk in Leiden. leiden» marco v Alle denkbare hobby's waren present: van kantklossen tot kalligrafie. ,,We hebben 167 deelnemers", aldus B. Speel- berg, organisator van de beurs. „Twee hebben er afgezegd." Het is passen en meten in de kerk. Speelberg: „De kunste naars schelden altijd over de bereikbaarheid en slechte loka- tie. Maar als de inschrijving eenmaal begonnen is, willen ze allemaal komen." De beurs trekt dan ook meestal 3500 bezoe kers. Een plekje betekent voor veel hobbyisten dé manier om te laten zien waar ze mee bezig zijn. En om iets te verkopen. Want dat kan ook. Voor het ruimtegebrek heeft Speelberg een simpele oplossing. „Ieder een moet gewoon een metertje inschuiven." Eén van de publiekstrekkers is J. Gaisch uit Tiel. Hij giet op de beurs op traditionele wijze tin. Een groepje jongens heeft zich om hem heen verzameld. Gaisch laat hun een lepeltje zien in de vorm van een aard bei. Met een gat erin. ,,Nu den ken jullie natuurlijk dat dit een foutje is", vraagt Gaisch de jon gens. De knulletjes knikken in stemmend. „Nou, dus niet. Dit is een lepeltje voor mensen die geen suiker gebruiken. Als ze zich vergissen, glijdt de suiker door de lepel. Handig hè." De jongens reageren laconiek. „Die is goed wakker op de vroege zondagmorgen", zegt één van hen. Na nog een grapje over water, waarbij de jetigd moet raden hoe dat voelt („Nat", aldus gui tige Gaisch), wordt de tingieter wat serieuzer. „Ik maak dingen die anderen niet snel zouden maken. Voornamelijk sieraden, broches en zo. Ik vind het leuk om zelf te ontwerpen." Dat zijn hobby niet meer zo uniek is als hij lijkt, heeft Gaisch inmiddels ondervonden. „Er zijn kapers op de kust. Twee fabrikanten hebben vijf van mijn ontwerpen gestolen om een massaproduk- tie op te zetten. Die hebben nu een proces aan hun broek." Prinses Margriet Zijn deskundigheid is inmiddels zo bekend dat mensen hem we ten te vinden en te strikken voor speciale opdrachten. „Zo heb ik voor de Paralympics een tulp gemaakt. Hedy d'Ancona en prinses Margriet, bescherm vrouwe van de Paralympics, hebben zo'n bloem in huis staan." Wat voor Gaisch als be zigheidstherapie begonnen is („Ik was langdurig werkloos"), is nu min of meer uitgelopen op een baan. „Zo gaat het vaak", zegt de vrouw van Juan Pastoor. Hij maakt onder andere glazen Tif- fany-lampen in opdracht van klanten. „Mijn man is erg ziek geweest", vertelt ze. „Hij werkte altijd in de tuinbouw. Toen dat niet meer kon, is hij met spie gels en glas aan de slag gegaan. Je staat er vaak versteld van wat iemand nog meer kan doen dan alleen zijn dagelijks werk. Men sen hebben vaak meer in zich dan je denkt. Mijn man doet het met liefde, hij gooit er zijn ziel en zaligheid in." Voor een wat oudere vrouw, die van een kopje koffie geniet, zal het allemaal wel zo zijn, maar ze heeft toch haar beden kingen. „Je ziet de kunstenaars niet aan het werk. En als je dan vraagt hoe ze iets maken, doen ze geheimzinnig. 'U kunt een tweedaagse cursus volgen' zeg gen ze dan. Maar het geheim van de smid geven ze niet prijs." recensie lidy van der spek Trio Uccellini. bestaande uit Vincent van den Ende, blokfluit, Job ter Haar, cello en Rien Voskuilen, clavecimbel. Gehoord 19 november in 't Huys Deverte Lisse. Bij het Trio Uccellini wordt met de factor 'tijd' heel genuanceerd en zorgvuldig omgegaan: je kunt zelfs zeggen dat de een heid van plaats, tijd én hande ling zaterdagavond in 'huys De- ver' perfect werd nagevolgd. Vincent van den Ende, als fijn zinnige voortrekker, Job ter Haar en Rien Voskuilen vormen zo'n trio waar de grote speel vreugde vanaf spettert én bo vendien het broodnodige pure vakmanschap. De geur van knappend houtvuur in de ka pelzaal, muziek uit één bepaal- de tijdsspanne, drie artiesten in tijdloos zwart, 'oude' instru menten, gestemd in de lagere toonhoogte van weleer (de a is 415 inplaats van 440 Hz); voor waar deze avond voldeed aan de Aristotelische eenheid wat het 'drama', de handeling be treft. Elk thema, elke melodie, elke frase en zelfs elke noot tot de laatste slotklank toe werd na drukkelijk en toch heel vanzelf sprekend en natuurlijk ge speeld, met een navenante uit werking. Zo waren daar composities ontleend aan John Dowland (1562-1626), een componist sterk geinspireerd door het Itali aanse solo-lied, waarmee de Florentijnen in die jaren experi menteerden. Een groot deel van Dowlands scheppingen heeft een uitgesproken pessimisti sche inslag en weerspiegelt een hang naar melancholie. 'If floods of tears could cleanse my follies past' is zo'n lied, dat op zijn beurt ook weer op allerlei 's verwerkt. Onder de m 'Pavane Lacryme' zijn e van zulke parodieën, een r fluit en een voor clavecim bel, geschreven door zijn tijdge noten Jh. van Eijck en J.P. Swee- linck. Niemand was er toen vies van om eikaars composities te gebruiken, als er maar net iets origineels aan toegevoegd werd, je moest eikaars scheppingen overtroeven (aemulatio). Van elkaar overtroeven in de ze uitvoering van beide werken was echter geen sprake: een eenheid in melancholie en puurheid was ons deel. Dat deze jongens ook door het lint kunnen gaan getuigde bijvoorbeeld zo'n opzwepend presto uit de Sonate in d van Geminiani voor cello en clave cimbel. Ter Haar heeft in deze sonate een bijna solerende rol, waarin zijn krachtige persoon lijke stijl en magnifieke techniek een heldere glans gaven aan het hechte samenspel. Voskuilen en van den Ende hadden een razend moeilijke rol in de bewerking van een orgel- -triosonate van Bach met zijn ingewikkelde meerstemmigheid en pijlsnelle loopjes. Toch hiel den ze het transparant en ge structureerd. Voskuilens expres sie en timing zijn voor een cla- vecinist echt opvallend; het geeft een nieuwe kijk op dit ou de instrument. De toegift van Vivaldi knetter de als kleurrijk spattend vuur werk over een laaiend enthou siast publiek. Portugees Siza is nieuwe architect Stedelijk Museum amsterdam gpd Het Stedelijk Museum heeft het contact met de Amerikaanse ar chitect Robert Venturi over de uitbreiding afgebroken en géat in zee met de Portugese archi tect Alvaro Siza. B en W van de hoofdstad zijn akkoord gegaan met de nieuwe architect 'en hebben een eerste krediet van 4,6 miljoen gulden ter beschik king gesteld. De nieuwbouw loopt geen vertraging op. Het is nog steeds de bedoeling dat de eerste spade in september 1995 de grond ingaat en dat de uit breiding in 1998 klaar is. Venturi kreeg begin vorig jaar de opdracht een ontwerp vdor de uitbreiding te maken. Dat gebeurde na een prijsvraag met de Nederlandse architecten Rem Koolhaas. Wim Quist en Carel Weeber. Alle vier ontwer pen kwamen veel duurder uit dan de 30 miljoen gulden die de gemeente Amsterdam als limiet had gesteld. De besprekingen zijn stuk ge lopen omdat Venturi een studie naar de inpassing van zijn ont werp in de plannen van de Deen Andersson voor het Mu seumplein eiste. De studie zou enkele tonnen kosten en werd door Venturi als uitbreiding van zijn opdracht beschouwd. De stuurgroep Stedelijk Museum kon zich niet in deze eis vinden. Ook over onderdelen van het contract als honorarium, tijd schema en reiskosten werd geen overeenstemming bereikt Directeur Rudi Fuchs kende Alvaro Siza al langer, maar leg de pas enkele weken geleden de breiding. Alvaro Siza bouwde in ons land al eerder in Den Flaag en heeft met zijn brede oeuvre internationale faam verworven. „Hij is een fantastische archi- tect die intelligent en gevoelig met verschillende soorten licht kan omgaan", aldus Fuchs. Excuses AKO aan uitgevers bloemendaal»anp Het hestuur van de Stichtihg AKO Literatuur Prijs heeft zich in een brief aan de Nederlandse uitgevers verontschuldigd voor de chaos tijdens de uitreiking van de prijs enige weken gele den. „Het is duidelijk geworden dat enkele aanwezige auteurs zich niet gelukkig voelden roet de toegepaste wijze van stem men, waarvan zij niet voldoen de op de hoogte waren", schrjjft de stichting. „In het oorspron kelijke scenario, dat het bestuur voor ogen stond, zouden de schrijvers en de leden van de beroepsjury tijdens de uitzen ding een belangrijkere rol spe len." De uitreiking, vier weken geleden tijdens het tv-prograhi ma Sonja op Zaterdag, had in grote verwarring plaats omdat de regels niet voor iedereen düi- delijk waren. Twee deelnemèrs kregen van een publieksjury evenveel punten, maar er kon maar één winnaar zijn. Dat vyas uiteindelijk G.I.. Durlacher. In het schrijven wordt gemeld dat stichting zijn doel niet heeft kunnen verwezenlijken: „Het bevorderen van een brede be langstelling voor het literaire boek en indirect het lezen." Het was de tweede regel van Minders in de nacht. Die was haar compleet ontschoten. En gewoon doorzingend bekende ze dat, om vervolgens te vragen of iemand misschien die tekst kende. Maar deze nachtmerrie van iedere zangeres of zanger werkte verademend. Vooral voor Liesbeth List zelf. Geïmponeerd en geëmotio neerd als ze gisteravond leek door de ovationele ontvangst in het volle Concertgebouw van Amsterdam. Dit moment van vertwijfeling brak het ijs. Haar stem verhief zich boven het or kest, haar ogen kregen glans en ineens zong niet alleen haar stem, maar haar hele lijf. Lies beth List was weer wie ze is: I.a List, de diva van Vlieland. Jacques Brei 'gaf haar Brussel Ramses Shaffy maakte haar en zichzelf onsterfelijk door het duet Pastorale. En net op het moment dat je je afvraagt hoe het toch is met Liesbeth List, is er een nieuwe man in haar mu zikale leven. Frank Boeijen maakte met haar onlangs de cd List, die hij produceerde en waarvoor hij een aantal stukken schreef. Combineer dat met 50.000 verkochte exemplaren La List: geïmponeerd, geëmotioneerd. en betere argumenten voor een galaconcert van dit duo zijn niet te vinden. Het begin was stroef, zoals gezegd. De verzoening kreeg niet de passie die het nummer verdient en ook Zonder woor den haalde het niet bij de cd- uitvoering. Maar na haar tijde lijke geheugenverliesje werd dat haar vergeven door i FOTO CEES ZORN als Vlinders in de nacht en Vrij heid De man die haar carrière een nieuwe richting gaf na een onbegrijpelijk lang tekst schrijversloos tijdperk Frank Boeijen, ondersteunde haar vo caal in Brief aan Mia om vervol gens te soleren. Het nieuwe repertoire van List zal voor velen even wennen zijn. Het chanson-achtige ka- derd in meer gedragen num mers met een popaccent. Maar ze zitten haar als gegoten. Want List weet weergaloos om te gaan met poëtische, beeldende teksten, waarvan er zo veel op haar cd staan. Dan zingt ze uit haar tenen, dan komen de woorden recht uit haar hart. Dan is ze een lust om naar te luisteren en te kijken. Haar ontwapenende karakter sloeg over op anderen. Op de Frank Boeijen Band tijdens een prachtige a capella-versie van Kronenburg park. En op Ramses Shaffy, die na de pauze solo en met List zong. Onverwachte en ongepaste blaasarrangementen leverden het orkest zijn ver baasde blik op. Het leek er wel vaker op dat er (te) weinig was gerepeteerd. Het duet Zeg me dat het niet zo is door Shaffy/Boeijen had be paald geen vlekkeloze samen zang. En ook Liesbeth List han teerde af en toe een ander tem po dan Het orkest. Maar dat deed er feitelijk allemaal niet toe. Hooguit had het volume van het Shaffy Cantate Orkest beduidend forser kunnen zijn. Waar het om ging was het zien en horen van de diva, haar ont dekker en haar ridder. Liesbeth List is er nog steeds. Want ge lukkig komt er altijd wel een man in haar leven die beseft dat zo'n uitstraling moet worden Jarig Pinkpop last festival af Het in verband met het 25- jarig bestaan van Pinkpop groots opgezette Pinkpop- Binnen-festival, dat volgende maand op de drafbaan van Landgraaf zou plaatsvinden, gaat niet door. De beslissing van het Limburgs provincie bestuur om niet meer dan 10.000 gulden subsidie op ta fel te leggen, vormt volgens het organiserende Buro Pink pop een van de hoofdrede nen om de speciale indoor- versie van Europa's oudste popfestival af te blazen. Dat heeft Pinkpop-directeur Smeets bevestigd. Ook het feit dat de geplande overna me door Pinkpop van de Landgraafse paardenrenbaan nog steeds niet is beklonken, noemt Smeets als oorzaak van de afgelasting van het in- doorfestival. Smeets, die ja renlang Statenlid is geweest namens de PvdA, toont zich echter vooral gebelgd over de 'fooi' van tien mille die het provinciebestuur voor het festival heeft toegezegd. „Ik voel me bijna geschoffeerd door een dergelijk lage bij drage. Terwijl Pinkpop toch wereldfaam geniet en uitge rekend dit seizoen zijn zilve ren jubileum viert. Toen wij onze twintigste verjaardag vierden, kregen we van de provincie nota bene 25.000 gulden subsidie als blijk van waardering" Zelfs op ver gevorderde leeftijd was Calloway een lust ARCHIEFFOTO ÓPD Cab Calloway, jazz-zanger en bandleider is vrijdag op 86-jari- ge leeftijd overleden in een ver pleeghuis in Delaware. Dat heeft zijn vrouw Nuffie bekend gemaakt. Calloway was op 12 juni getroffen door een zware beroerte. Hij werd onder meer beroemd om de yell 'hi-de-ho' die hij vanaf het toneel van de Cotton Club in Harlem liet ho- Calloway is meer dan zestig jaar actief geweest als bandlei der, zanger, auteur, danser en songschrijver en had enorme invloed in de wereld van de jazzmuziek. Hij ontdekte Dizzy diiMUdwIi van Pearl Bailey en Lena Horn. De jongere generatie kent hem vooral door zijn rol in de film The Bluesbrothers. In Neder land is hij mede bekend door regelmatige optredens tijdens het North Sea Jazz Festival. Zelfs op vergevorderde leef tijd was het een lust Calloway op het toneel bezig te zien. Als een derwisj dook hij met fladde rende ledematen en een brede glimlach op het gelaat van het ene eind van het toneel naar het andere. Zijn herkenningsnum mer was 'Minnie the Moocher' en het refrein 'hi-de-hi-de-hi- de-ho' werd onveranderlijk door het publiek nagezongen. „Ik word graag een levende niet ik van", zei Calloway in 1985 in een vraaggesprek. In zijn jonge jaren gold Callo way, die van mooie kleren en luxe auto's hield, als een vrou wenversierder. Maar hij bleef zijn hele leven samen met Nuf fie, met wie hij in 1953 trouwde. Calloway werd in 1907 in Ro chester geboren en groeide op in Baltimore. Hij studeerde rechten aan het Crane Collége in Chicago en kreeg in 1928 een contract aangeboden om bas ketbal te komen spelen bij de Harlem Globetrotters. Hij koos echter voor een zang- en dans carrière. geinspireerd door zijn zuster Blanche, die in de mu- ju De 'uitgeslapen' tingieter Gaisch onder grote belangstelling aan het werk. FOTO LOEK ZUYDERDUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11