Na vier jaar al wijn in Spaanse top-tien Carême maakte buffet groot Smaak Sauzen m DONDERDAG 17 NOVEMBER 1994 redactie: henriêtte v MENU VAN DE DAG voorlichtingsbureau voor de voeding WITTE BONEN HACHEE (zie onderstaand recept) RODE KOOL AARDAPPELEN TWEEKLEURENVLA MET BANAAN Fruit 2 kleingesneden uien in 15 gram (di- eet)margarine/boter. Voeg 2 dl groente bouillon, 'h eetlepel bruine suiker, 1 eetle pel azijn, 1 laurierblad en 2 kruidnagelen toe en stoof dit 20 minuten op een zacht vuur. Voeg 1 kleine uitgelekte pot witte bo nen toe, warm het geheel goed door en maak op smaak met cayennepeper en zout Per persoon: 760 kilojoules, 180 kilocalo rieën, 7 g eiwit, 8 g vet, 2 g koolhydraten. BLEEKSELDERU FOREL MET COURGETTES (zie onderstaand recept) TOMATENSALADE PETERSELIEAARDAPPELEN Wentel 2 schoongemaakte kleine forellen door wat melk en gezeefde bloem en bak ze in 15 gram (dieet)margarine/boter in een pan met een anti-aanbakbodem 10 minu ten. Kook 1 in plakken gesneden kleine courgette 5 minuten in weinig water met zout. Giet de groente af en schud er 5 gram (dieetjhalvarine/halfboter, 1 eetlepel fijnge hakte dille en wat citroensap door. Schep de groente op een voorverwarmde schaal, leg de vissen er op en strooi er peterselie over. Garneer met partjes citroen. Per persoon: 1100 kilojoules, 260 kilocalo rieën, 30 g eiwit, 11 g vet, 14 g koolhydra ten. ROLLADE SAVOOIEKOOL AARDAPPELEN SCHWARTZWALDER COUPE (zie onderstaand recept) Maak 7 pakje instantpudding (chocolade) volgens de gebruiksaanwijzing klaar. Breek 3 lange vingers in grove stukken en verdeel dit over 2 coupes. Laat 1 klein blikje kersen uitlekken en verdeel de kersen over de koekjes. Schenk in elke coupe de helft van de chocoladepudding en gameer met een toefje slagroom en een kers. Per persoon: 610 kiiojoules, 150 kilocalo rieën, 1 g eiwit, 0 g vet, 35 g koolhydraten. Alle recepten zijn bedoeld voor twee perso- LIEVELINGSRECEPT Nodig:500 gram spaghetti; 500 gram runderlapjes; zout; peper; 50 gram bo ter; pijpje pils (oud bruin of een Bel gisch biertje kan ook); paar bouillon blokjes; 1 flinke ui; 4 plakken ontbijt koek (wat meer mag ook en heeft u toevallig gember- of kruidkoek in huis kunt u die gebrui ken); 2 goudreinet- ten; 5 jeneverbes sen; teentje knof look. „Veel mensen zul len het vreemd vinden: ontbijt koek in de saus, maar ik, verzeker u, u zult er van smullen", schrijft Marga de Wit-Dijk uit Bennebroek. „Dit recept komt uit een oud boekje dat ooit van mijn moeder is geweest. Op de achterkant staat: bureau voor lichting macaroni en spaghetti - Koog aan de Zaan, van Honig. SPAGHETTI IN BIERSAUS Snijd het vlees klein en braad dit met peper en zout in de boter in een braadpan bruin. Voeg de ui, de knoflook en de jeneverbes sen toe; daarna het bier en bouillon (ge maakt van blokjes) tot het vlees helemaal onder staat. I^at het geheel 2 uur sudderen. Verkruimel de plakken ontbijtkoek; schil de appels en snijd deze klein. Roer als het vlees gaar is de ontbijtkoek door de saus, zodat deze bindt. Voeg als de saus dik genoeg is de appel toe. Kook instussen de spagehetti beet gaar. Server pasta en saus apart. Hebt u ook een lievelingsrecept, stuur dit dan aan Damiate Dagbladen, Postbus 507, 2003 PA Haarlem t.a. v. de redactie Smaak. De inzender van het geplaatste recept krijgt een VW-cadeaubon van 25,-. Eerlijk koken Enerzijds rukt de snelle, kant en klare hap op, anderzijds bekeren veel mensen zich weer tot 'puur natuur' gerechten. De laatste keus vergt inspanning en tijd, maar komt de gezondheid ten goede. Voor de liefheb bers van natuurlijke ingrediënten, authen tieke smaak en geraffineerd gebruik van kruiden, is 'De eerlijke keuken' een hand zaam kookboekje. De gerechten die Marlies Batelaan selecteerde, ogen aardig en zijn niet moeilijk te bereiden. De eerlijke keuken. Kosmos-Z&K, 32,90 Wijnbouwbedrijf Enate streeft naar perfectie en zuiverheid Met Spaanse vrienden zette Louis Geirnaerdt uit Goes, in Utrecht opgeleid tot geoloog, in 1990 een wijnbouwbedrijf op aan de voet van de Pyreneeën. Vier jaar later staan zijn wijnen in de top-tien van Spanje. De Enate-wijnen uit het relatief kleine produktiegebied Somontano kunnen de vergelijking met kanjers als een Rioja van Cosme Palacio y Hermanos en een 1990 Navarra, 'EVO' Guelbenzo moeiteloos doorstaan. ..yapcwTnairra, tiuk.hi Louis Geirnaerdt voerde een afstu deeropdracht uit in Spanje en werd verliefd op het land en op zijn wij nen. Hij liet de geologie voor wat 't was en ging aan het werk bij Miguel Torres, de grootste wijnproducent van Spanje. Daar ontmoette hij on der anderen wijnmaker Jesus Artajo- na, een reus op zijn vakgebied. In 1990 deed zich de gelegenheid voor om met Artajona en enkele an dere Spaanse vrienden, stuk voor stuk experts op wijnbouwgebied, het bedrijf Enate op te zetten en Louis Geirnaerdt aarzelde niet. Hij is nu verantwoordelijk voor de export van de wijnen van Enate, een bedrijf in opkomst in een relatief klein wijnge bied. Technisch perfect Somontano, wat 'aan de voet van de bergen' betekent, is voor Spanje een klein wijngebied waarvan zo n twee duizend hectare met wijnstokken is bebouwd. Ook de opbrengst is niet groot: ongeveer 3500 hectoliter. Het gebied kreeg pas in 1985 de bescher mende status van Denominación de Origen waarmee de wijnen aan de eisen van een controlerende instan tie worden onderworpen. De Enate-wijnen onderscheiden zich door hun zuiverheid en perfec tie en dat heeft natuurlijk een oor zaak. Bezoekers van het bedrijf zijn zonder uitzondering onder de in- Louis Geirnaerdt (links) met een van zijn Enate-wijnen die Cathy Moerdijk (rechts) van Residence Wijnimport 'beslist een aanwinst' noemt, druk van de technische perfectie waarmee wordt gewerkt. Dat geldt voor alle afdelingen. De gebouwen vallen op door hun futuristisch ont werp en binnen is het brandschoon. Een geavanceerd laboratorium is het hart van de onderneming. In de wijngaard zelf houdt Jesus Sesé Buil de gang van zaken nauwlettend in de gaten. De Pyreneeën houden de ijzige noordenwinden tegen, maar in september kunnen hagelbuien de oogst vernietigen. Daarom staan tus sen de wijnstokken batterijen raket ten opgesteld. Als hagel dreigt, wor den ze afgevuurd en veranderen de explosies het ijs in water. Een dure grap, maar er kan een ramp mee worden voorkomen. De hele wijngaard is voorzien van een irrigatienetwerk waarvoor het water wordt aangevoerd vanuit een hooggelegen bassin. De bodem be staat als in de Bordeaux uit door ri vieren aangevoerde sedimenten en is weinig kalkrijk. De 100 hectare grootte wijngaard ligt grotendeels boven 580 meter en dat betekent dat het er 's zomers tamelijk koel is. De Enate-wijnen zijn dan ook fruitig van karakter. De wijnen worden op een speciale manier worden gemaakt. Ten eerste wordt per perceel geoogst, waarbij alleen rijpe en gave druiven worden geselecteerd. Als druiven van andere wijnbouwers worden aangekocht, dan controleert het laboratorium zorgvuldig het zuur- en het suikerge halte. Persproces De druiven voor de rode wijn onder gaan een bijzondere behandeling. De pers wordt overmatig gevuld, waarna langzaam en voorzichtig wat druk wordt uitgeoefend zonder ech ter door te persen. Zo blijven de druiven, lichtgekneusd, een tijd staan. In die fase komt de maceratie op gang. Het persproces kan zo wel 14 tot 24 uur duren. Er wordt bij Enate niet volledig doorgeperst. Slechts driekwart deel van het sap, grotendeels spontaan vrijgekomen, wordt gebruikt. Op dit moment heeft Enate twee witte, een rode en een rosé wijn. De Enate Blanco is gemaakt van 60 pro cent Macabeo-druif en 40 procent Chardonnay, is fruitig en kan jong worden gedronken. Enate Chardon nay is van honderd procent Char donnay gemaakt. De wijn fermen teert in nieuwe vaten van Frans ei ken en elke twee weken wordt het gistdepot door de most geroerd. Het is een wijn met een flinke vleug 'hout' en doordat tegelijk met de hoofdgisting ook de malolactische fermentatie op gang komt, krijgt de wijn een bijzonder karakter. De 1992 heeft zich volgens Louis Geirnaerdt op fles prachtig ontwikkeld, maar ook de 1993, in maart van dit jaar gebotteld, bleek de moeite waard. De Enate Tinto stamt van drie druiverassen: Cabernet Sauvignon, Moristel en Tempranillo. De twee laatste zijn Spaanse soorten. We proefden de Enate Tinto Crianza, de op hout gerijpte versie. De D.O. van Somontano eist dat een Crianza minstens zes maanden op hout heeft gelegen. Enate is voorzichtig met de rijping op hout. Met gevolg dat deze wijn body paart aan fruit, zonder dat hout overvleugelend wordt als bij vele Rioja's het geval is. Maar de verrassing van Enate is de Rosado, een rosé-wijn die verbazing wekkend genoeg niets heeft van ro sé. Een bijzondere wijn, gemaakt van honderd procent Cabernet-Sau- vignon, die jong moet worden ge dronken en dan past bij veel gerech ten. De Enate-wijnen worden geïmpor teerd door Residence Wijnimport in Den Haag. Zonder morsen Koffiemelk of -room óverschen ken in een kannetje hoeft niet meer. Friesche Vlag heeft deze produkten verpakt in lichtgewicht karafjes die zo op tafel kunnen worden gezet. De karafjes worden dichtgeklikt, zodat de koffiemelk en -room tot op de laatste druppel smakelijk blijven. foto pr Grondleggers van de klassieke keuken (4) Fruit in de vaas bloemen op het bord? Vroeger verdwenen ze naar de conserven-in- dustrie of werden ze gewoon weggegooid, nu sieren ze bloemstukken en boeketten. Deze zaailingen, want dat is de officiële benaming van peren en appels die van nog heel jonge boompjes komen, hebben vaak nog niet eens een naam. Groenteman Van der Linden (PLesmanplein Haarlem), altijd op zoek naar iets anders, kocht bij een kweker in de Betuwe kleine appels met een prachtig rode blos, peertjes met een bruine kaneelkleurenz. voor zij collega-ondernemers de bloemisten. „Maar het hoeft niet altijd zo klein te zijn hoor", zegt hij een fraaie rode peer oppakkend; in grote bloemstukken gebruiken ze ook 'vol wassen' fruit. Naast fruit worden in bloem stukken op mooie gevormde glanzende uitjes, mispels enz. gebruikt. Het wordt nogeens 'n probleem moet dat boeket nu in de vaas of op de fruitschaal. foto united photos de boer rob hendriks jannyvanderlee Marie Antoine Carême werd in 1783 geboren als zoon van aan lager wal geraakte handarbei ders. Antonin, zoals Marie An toine zichzelf noemde, groeide op in de goot. Op 10-jarige leef tijd zette zijn vader hem letter lijk op straat met de woorden: „Ik geef me over aan het lot, want nood en ellende zijn ons deel. Het ga je goed in deze we reld; je hebt een goed verstand, gebruik het en je zult het nog verschoppen". Antonin ging niet bij de pak ken neerzitten maar klopte aan bij een bescheiden eethuis, een soort gaarkeuken. Hij werd er opgenomen en voor zes jaar als leerling aangesteld. Toen hij bij na zeventien was werd hij door Bailly als leerling aangenomen. Bailly was in die dagen de be roemdste patissier (banketbak ker) van Parijs. De weg omhoog Bailly stimuleert hem en ver schaft hem door zijn bemidde ling toegang tot het 'Cabinet des Gravures', een beroemd prentenkabinet. Hier bestudeert hij architectonische prenten, die hem inspiratie geven tot het creëren van de prachtige pièces montèes, die later bijna onver brekelijk verbonden zullen blij ken met zijn naam. Onder de klanten van het chique patis siershuis van Bailly behoren ui teraard ook beroemde namen als die van Napoleon Bonaparte en prins Talleyrand, begenadigd diplomaat en staatsman onder Bonaparte (en later onder [.ode wijk XVIII) en befaamd fijnproe ver. Talleyrand raakt danig on der de indruk van de jonge Ca rême en hij vraagt hem dan ook bij hem in dienst te komen. Meer ingetogen Carême lijkt als geen ander te beseffen dat het Napoleontische regime ook een andere stijl van dineren en feestvieren vraagt dan de grootse feesten en ban ketten uit de tijd van het hof van Versaille. De dagen van voorname huishoudens waren voorbij en hoewel de nieuwe elite evenzeer verlangde naar pracht en praal zocht men naar een meer ingetogen, filosofische benadering. Versobering in het gebruik van ingrediënten welteverstaan, want het aanzien van de ge- Aan Carême danken v rechten was fraaier dan ooit voorheen. Staaltjes van archi tectonische perfectie, verkregen door gerechten in verschillende laagjes op te bouwen, op sok kels te plaatsen en groente en aardappeltjes fraai te snijden (tourneren). Beroemd zijn de prachtige veelkleurige desserts (bereid met natuurlijke kleur stoffen) getooid met zogenaam de hatelets, een soort spiezen waarop hij vruchten en papie ren manchetten stak. Antonin Carême geeft in de jaren dat hij in dienst is van Tayellerand zijn ogen in de keu ken goed de kost. Als hij na twaalf jaar het huishouden van Talleyrand verlaat heeft hij zijn leermeester in de keuken Bou cher ver overtroffen. Zijn culi naire gaven zijn inmiddels der mate wijd en zijd bekend dat hij in 1815 in dienst treedt van de Engelse prins regent, de latere Koning George IV. In ditzelfde jaar verschijnt ook zijn eerste boek 'Le Patissier pittoresque'. Na twee jaar vindt hij het ge noeg. Hij heeft een hekel aan het Engelse weer en vindt bo vendien het niveau van de En gelse koks ver beneden peil. Hij keert terug naar Parijs, waar hem een ander zeer vererend aanbod wacht. Tsaar Alexander I vraagt hem naar St. Petersburg te komen. Maar zoals te verwachten was bevalt ook het Russische kli maat hem niet. Bovendien wa ren er veel produkten zoals vis bijvoorbeeld, slechts enkele maanden per jaar vers verkrijg baar; een onverdraaglijk gege ven voor een top-cuisinier. Hij keert weer terug naar Parijs. Wel neemt hij een aantal recepten uit de Russische keuken mee, die tot op heden nog op vele menukaarten prijken: Borscht (bietensoep) en Koulibiak (een pastei met zalm en rijst). Van Parijs vertrekt hij naar Wenen, waar hij in dienst treedt van de Engelse Ambassade. Meesterwerk Carême voelt zich hier veel be ter thuis, maar keert in 1823 toch weer terug naar Parijs. Een jaar eerder was zijn tweede boek 'Le maïtre d'hótel francais' verschenen. In dit boek be schrijft hij honderden menu's die hij gecreëerd en bereid had in de afgelopen jaren. In 1828 verschijnt 'Le Cuisinier pari- sien'. In dit boek worden de grondregels van de chaud- froids en aspics uitgelegd, de basis van de grote buffetten die hij tot zo n grote bloei had ge bracht. Tot op heden is hieraan niets wezenlijks verbeterd. De laatste jaren van zijn leven is hij in dienst van Baron Roth schild, tegelijkertijd blijft hij nog een grote wens koesteren om hèt culinaire standaardwerk van de negentiende eeuw te schrij ven. Hij begint eraan, maar zal het nooit voltooien. De eerste drie delen van 'L'art de la cuisi ne au XlXe siècle' verschijnen in het jaar van zijn dood in 1833. Zijn leerling Plumérey schrijft de laatste twee delen... NIE The Een van de meest voorkomende problemen in de huishoudeüjXTC keuken is het schiften van sat/Nig zen. Onlangs vroeg een van qVeel lezers van deze krant naar de a's z oorzaak van dit euvel. Eigerdijvan kan ik daar heel kort op ant- ausl woorden want het heeft alles|Prof maken met oververhitting. Héke-e is als het ware een schrikreaci'anc waardoor de vetten zich schei v0°' den van de vaste bestanddelei w0° De saus wordt uit elkaar getrqder ken en is zo op het eerste oog onbruikbaar geworden. Toch ler zijn er een paar kleine handgi) mof pen waardoor de saus in de jqua meeste gevallen weer homo- Peel geen kan worden. Aan room-' niet sauzen dient bijvoorbeeld walaia' vis-, vlees- of gevogeltebouillo Zoa te worden toegevoegd. Oorzaj m€ van het schiften is een teveel en 1 aan vet. Bij mayonaise kan w^ nig lauw water of een nieuwe eiei ver2 dooier worden opgeroerd mej veri de geschifte massa. Ook een XTC dressing kan schiften en dat k) Ech eenvoudig worden verholpen het door toevoeging van vocht zof niet wijn of bouillon. mai En lijkt in uw ogen de met ve^ tatii zorg bereide chocolademousi aan mislukt dan geldt het advies q naa het lauw-warme melk in een zijn kom of pan te gieten en te reel vermengen met de geschifte vou mousse. Helaas gaat dit wel i de r enigszins ten koste van de lucj gita tigheid maar daar is dan ook i reel les mee gezegd. Tegen geslag( in e eiwit dat is gaan schiften is he zett laas voor zover bekend geen n win medie. der Naast oververhitting is er echl verj nog een hele belangrijke oor- der zaak waardoor sauzen kunnej ver: mislukken. En daarvoor is de doe keukenprins of -prinses zelf vt Voc antwoordelijk. Hoe verleidelijk vee is het niet om even met de vir Mil ger of pollepel te proeven of d der saus goed op smaak is. De lep net waarmee wordt geproefd maf kur nooit meer terug in de saus Mil worden gedaan want de bacte Op rieën van het speeksel veroorj rige ken een chemische reactie. Ee Pee saus gaat onmiddellijk schifte fraj en kan in het ergste geval zelf) uit| zuur worden. Vooral met kip- ver kerriesauzen komt het nogal ing eens voor en tegen een zure bai saus is niets meer te ondeme- onl men. Als u nieuwsgierig bent Dr; uw saus op smaak is moet u dai met een schone lepel (en zeki kra niet met de vinger) wat saus Sp< de pan te nemen en boven he hel aanrecht proeven. De lepel 'Bl moet vervolgens worden afge' tui; wassen. Set De drie-sterrenkok RoberVerj noi eigenaar van het wereldbe- De roemde restaurant Moulins di is I Mougins vlakbij Cannes aan d me Franse Cöte d'Azur, zegt in ee| sfe van zijn boeken dat je een koj kei kunt beoordelen op zijn sauzfl Want aan de hand van de saui herkent men de mens, de diet ter, de kunstenaar... kortom di keukenmeester. Een saus, zo Bo zegt hij, is pas goed als de kok Me gelukkig is". Ter afsluiting geef ik u graag zijn recept voor een botersaus beurre fondu, die volgens de I» eminente chef-kok goed pastl gepocheerde, gebakken en ge grilleerde vissen en schaaldie ren, artisjokken, asperges, pre brocolli enz. Bereiding (recept voor twee pe sonen) Snijd 100 gram boter, die ijs koud moet zijn, in dobbelsteei tjes. Breng vervolgens vijf eet le pels water meteen mespuntje zout aan de kook in een kleine sauspan. Voegde helft van de\ boter toe en laat alles opnieuu va aan de kook komen. Haal de pan van het vuur en voeg al „e kloppend met een garde met ge kleine beetjes tegelijk de rest vt W( de boter toe. Eventueel kan er ZQ wat citroensap aan worden fo| a|.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8