Asbestemming is prachtige roman Reenden Van Reens Bokkerijders eindelijk compleet ÉHIhhhb UÜÉriÉMkÉiiÉiÜÉiUÉ MMMÜÉtoÈUnhÉ Kinderboeken naar de zon Varens tegen keelpijn Boek en video Bon Jovi Boeken ÉliMÉitfMaMiÉ ÉiÉtitfiÉÉiM DONDERDAG 17 NOVEMBER 1994 D 24 - Van der Heijden weet van slappe thee nog sterke drank te maken Na Adriaan van Dis heeft nu ook A.F.Th, van der Heijden rnet zijn roman Asbestemming een 'requiem' voor zijn vader geschreven. Was het bij Van Dis een vader die met de slagen van een liniaal de zoon tot een vent wilde opvoeden, bij Van der Heijden is er sprake van een va der die elk weekeinde zijn dage lijks werk, vrouw en kinderen wilde vergeten door zich in de drank te verliezen. Opvallend in beide boeken is dat er nadruk kelijk geen sprake is van een af rekening. Eerder van een lief desverklaring. Dat zal de jonge vaders van nu een hart onder de riem steken. Van der I leijden, heeft zich in Asbestemming in tegenstelling tot zijn cyclus De tandeloze tijd, meer gehouden aan de werke lijkheid, beweert hij. Het is, zijn meest persoonlijke boek. Maar is dat wel zo? In Asbe stemming komen naar mijn ge voel te veel toevalligheden voor om deze uitspraak serieus te nemen. Zo begint het boek met een aanslag van een lezer op de schrijver. De lezer in kwestie heeft in de roman Advocaat van de hanen (de afkorting van de titel AVDH, vormt de initialen van de schrijver) zijn vriendin herkend en acht de seksuele be schrijvingen van de auteur over haaronoirbaar. Met dit begin van deze, laat ik het maar meteen zeggen, prachtige roman, vangt tevens Van der Heijden weet de feiten een meerwaarde toe te kennen door zijn bezwerende stijl en zijn 'filosofie v alledag'. het spel aan met de lezer als het gaat om fictie en feiten. De schrijver wordt een blauw oog geslagen. Dat komt dan heel goed uit, want enkele dagen la ter staat de schrijver aan het sterfbed van de vader die er in zijn jonge jaren ook vaak toege takeld uitzag. Daarmee begint (naast het spel met de lezer) het spiegelgevecht met de vader. Er komen in deze roman nogal wat gebeurtenissen voor die Van der Heijden heel goed voor zijn postume eerbetoon aan zijn vader kan gebruiken. Zo blijkt tijdens het sterven van de vader diens horloge stil te zijn blijven staan. Op het nacht kastje naast het ziekenhuisbed staan geen sinaasappels maar kersen (het is zomer). Juist deze kersen stellen de zoon in staat de stilte te verbreken en een laatste gesprek met de vader te voeren over hun gezamenlijk uitje naar Mierlo waar in de zo mer de Kersenkoningin werd gekozen. Maar naast dit spel past Van der Heijden ook in deze roman, die hij evenals De sandwich en Weerborstels nadrukkelijk bui ten zijn fictie plaatst, hetzelfde procédé toe dat zijn gehele oeu vre kenmerkt. Hij weet de feiten een meerwaarde toe te kennen door zijn bezwerende stijl en zijn 'filosofie van alledag'. De vader is een weekenddrin ker zoals Ernst Quispel in Advo caat van de hanen een kwar taaldrinker is. De zoon steekt al op jeugdige leeftijd de vader in het drinken naar de kroon. Hij beschouwt de drankzucht later als zijn 'vaderlijk erfdeel'. Het drinken van de zoon weerspie gelt in de roman de drankgela gen van de vader. Bij Van der Heijden wordt een 'futiele anekdote' verheven tot ritueel en daarmee opgetild naar een hoger plan. Juist deze manipulatie van de feiten vormt de kern van het stilistisch en technisch meesterschap van Van der Heijden. Dit Van der Heijden-procédé zorgt er ook in deze roman voor dat aan elke 'banale' gebeurtenis of elk plat feit een nieuwe betekenis wordt toegedicht. Het tekent zijn gehele oeuvre. Ook Asbestemming verraadt de zelfde pen. In het deel Heijde- niana is het hoofdstuk De laatste sigaret een mooi voor beeld. Maar aan het slot van de ze 'problematische liefdesver klaring' aan een overleden va der toont Van der Heijden zijn ware schrijverschap in een po ging tot 'heiligverklaring'. Het is pure toverkunst dat de schrijver uit een anekdote over twee huissleuls een 'heiligverklaring' weet te distilleren. Feit of fictie, Van der Heijden weet zelfs van een kopje slappe thee nog ster ke drank te maken. RECENSIE MONICA WESSELING Gerda van Uffelen, Varens, varens, va rens, van Addertong tot Zwartsteel Uitge ven) Hortus Botanicus Leiden/ABP Heer len, 32,50 Ook te koop bij de Leidse Hortus aan het Rapenburg 73 Een boek voor de echte liefheb ber. Zo valt Varens, varens, va rens, van AihU'rtong tot Zwart steel te omschrijven. Een boek om af en toe in te bladeren, een stukje te lezen en verwonderd weer de ogen naar de varen af te laten glijden. gelegenheid van de gelijknami ge expositie, geschreven door Gerda van Uffelen van de Leid se hortus botanicus en is, behal ve natuurlijk wetenschappelijk verantwoord, vooral populair. Van Uffelen begint met het uit eenzetten van de levenscyclus van varens. De verscheiden heid, de verspreiding en de af stamming van deze bijzondere plantesoort (sporevorminu vind je vrijwel nergens), worden voor het voetlicht gebracht. Ook aan dacht voor de bijzondere aan passingen van sommige varen soorten of de aantrekkings kracht voor mieren (sporen- transporteurs) van een aantal tropische v Varens hebben, zo blijkt uit het tweede deel van het boek, niet alleen sierwaarde: met na me in de tropen worden de planten ook gebruikt om hage disbeten te verzachten, bloed spuwing te voorkomen of keelaandoeningen te genezen. Gewoon opeten kan ook. Het boek is verluchtigd, verle vendigd en verfraaid met een groot aantal 'ouderwets aan doende' tekeningen van plan ten, sporen en insecten. De tentoonstelling is inmid dels afgelopen, veel van de va rens zijn nog te zien in de plan- Biblionef, de stichting die boe ken verzamelt voor kinderen in Suriname, de Nederlandse An tillen en Aruba, begint op 1 de cember een tweede inzame lingsactie. Onder het motto Zonnig lezen, wordt iedereen die in de boekhandel een boek koopt, gevraagd ook een exem plaar aan te schaffen voor een kind in Suriname, de Neder landse Antillen en Aruba. De ac tie loopt tot en met 31 decem ber. De boeken worden begin volgend jaar verscheept. De eerste inzameling van Bi- blionef werd vorig jaar rondom de Kinderboekenweek gehou den. Dankzij een subsidie van minister Pronk van ontwikke lingssamenwerking, gingen toen ook 34.000 Kinderboeken weekgeschenken, voorzien van een tropenkaft, naar de zon. Af gezien daarvan werden ruim 30.000 andere kinder- en jeugd boeken verscheept. Voor de nieuwe actie hebben scholen en bibliotheken in Suri name, de Nederlandse Antillen en Aruba, een verlanglijstje op gesteld. Biblionef stelde op ba sis daarvan een lijst op van twintig titels, waaronder Thea Beckmans De verloren schat, Niels Holgersson van Els Pel- grom en Blauwe plekken van Anke de Vries. Het is de bedoe ling dat één van die titels wordt gekocht. Ook alle boeken die dit jaar zijn bekroond met een Grif fel of Penseel zijn welkom. Het zelfde geldt voor de titels die de Kinderjury selecteerde. Het is de bedoeling dat elk boek dat voor Biblionef wordt gekocht, een speciale sticker krijgt. De koper mag ook zijn of haar naam en adres in het boek schrijven voor eventuele reac ties. Het Centraal Boekhuis haalt de speciale exemplaren aan het eind van de december maand op waarna de Biblionef- medewerkers ze verzendklaar maken. Afbeelding van Vrouwe of Venushaar. AMSTERDAM GERT MEÜER Bon Jovi is vooral populair bij het \Touwelijk deel van de be volking. Dat heeft alles te ma ken met de combinatie van vriendelijke maar pretentielo ze hardrock en onbetwistbaar macho-gedrag. Om het crea tieve gat op te vullen tussen het twee jaar geleden ver schenen Keep The Faith, nog steeds in de album top-hon- derd trouwens, en nieuw werk kunnen de fans zo vlak voor de feestdagen uit de voe ten met een boek, video en verzamel-cd. Hoop en Glorie is de wat ongelukkige Nederlandse titel van het boek Faith And Glory van Malcolm Dome, en vol gens het kaft betreft het hier de officiële biografie. De schrijver legt in het begin dan ook al uit dat er geen schan daaltjes en pikante privé- story's moeten worden ver wacht, maar dat het leven als muzikant centraal staat. Hier en daar is hij best wel kritisch, maar altijd is er de veront schuldigende uideg die een mogelijk probleem meteen vergoelijkt. De ruzie tussen Jon Bon Jovi en gitarist Richie Zambora, in 1990 breed uit gemeten in de Engelse pers, komt dus wel aan bod en wordt - heel voorspelbaar maar daarom niet minder te recht waarschijnlijk - geweten aan de verschillende persoon lijkheden: Zambora de fliere fluiter en Bon Jovi de huiselij ker ingestelde workaholic. Verder mag yooral Jon Bon Jovi als goede vriend van de schrijver uitputtend uitleg gen, waarom hij toch wel zo'n fantaaaastische songschrijver is. Geen wonder dus dat het boek over het algemeen net zo saai leest als de muziek van Bon Jovi klinkt. En daar om is de tekst natuurlijk on dergeschikt gemaakt aan de honderden foto's. Want de gemiddelde fan van Bon Jovi houdt kennelijk vooral van plaatjes kijken. Nou, dat komt dan mooi uit, want tegelijk met het boek is er de video (en de compilatie-cd) Cross Road, The Best Of Bon Jovi, die zoals de naam al aangeeft een over zicht is van alle hit-clips, aan gevuld met een aantal niet eerder verschenen nummers op video. Die laatste categorie verdient overigens verre de voorkeur boven het wat oude re materiaal, want dat is alle maal identiek: louter podium- beelden, aangevuld met veel gillend publiek en wat kleed kamersfeer. De nog niet eer der uitgebrachte video's (van Jon Bon Jovi's solo-nummers Blaze Of Glory en Miracle en verder Dn'County en de nieu we single Alwayszijn meer filmisch en minder spierbal en vanwege de aanwezigheid daarvan zal een beetje Bon Jovi-fan toch weer naar de winkel moeten. Het boek: Malcolm Dome, Bon Jovi - Hoop en Glorie. Uitgeverij BZZTöH, 17,95. Uitsluitend verkrijgbaar bij Free Record Shop/Fame. De video: Cross Roads - The Best Of Bon Jovi. Polygram, 39,95. - Paul Auster, Vertigo. De nieu-| we roman van de bekende Amerikaanse schrijver speelu zich af tijdens de jaren '20 eni '30. Het zijn de jaren van de drooglegging, de gangsters in Chicago en de beurskrach. De 80-jarige Walter Clairborne Rawley kijkt terug op zijn jeugd in deze Jdeurrijke tijd. Uitg. Da Arbeiderspers, 274 pag., prijs f 39,90. - Esther Selsdon, Onhoudba re posities. Drie jonge vrouwen! in Londen op zoek naar de juis te man. Selsdon, voormalig ad vocate en professioneel trapeze werkster, debuteerde met deze 'schaamteloze roman'. Uitg. Meulenhoff, 175 pag., prijs f 24,90. - Bao Ninh, Het verdriet van| Vietnam. De Noordvietnamese schrijver, geb. 1952, overleefde] als een van de weinigen de; jungle-oorlog in zijn land. Hij doet er verslag van in deze ro man. Uitg. De Geus, gebonden, 240 pag., prijs f.39,90. - Willem Jan Otten, Ons man keert niets. Roman over een jonge huisarts wiens voorganger op geheimzinnige wijze dood gevallen is. Uitg. Van Oorschot, paperback, 197 pag., prijs f.32,50. - Maria Nurowska, Brieven der liefde. De zestienjarige Elz- bieta wordt prostituée in het getto van Warschau om haar vader en zichzelf van de hon gerdood te redden. Uitg. De! Geus, gebonden, 217 pag., prijs f.39,90. - Romesh Gunesekera, Rif. Roman over een liefde die zich; afspeelt op een paradijselijk! landgoed aan de kust van Sri; Lanka. Ongestoorde rust, tot politiek geweld zich aandient. Uitg. Nijgh Van Ditmar, 181 pag., prijs f.34,90. - Jane Urquhart, In een ande re wereld. Midden negentiende eeuw spoelt op een eiland voor de Noordierse kust een schip i breukeling aan met het woord! 'Moira' op zijn lippen. De jonge vrouw die hem vindt vlucht naar Canada, maar zwicht voor de lokroep van een 'andere we reld'. Uitg. Prometheus, 314 pag., prijs f.39,90. - Gerard Reve, Brieven aan Josine M. 1959-1982. De be kende bundel uit 1981, uitge-| breid met zeven brieven uit] 1982. Uitg. Veen, 535 pag., prijs f.59,90 (paperback), f.79,90 (ge- bonden). - Marijke Höweler, De waar heid houdt van vrolijke gezich ten. Korte verhalen. Uitg. Atlas, 173 pag., prijs f.29,90. - Rosita Steenbeek, De laatste vrouw. Autobiografische roman van de vrouw die relaties had; met o.m. Fellini en Moravia.] i Uitg. Contact, 315 pag., prijs' f.34,90. - Elisabeth Marain, De vluch telingen. Cyclus der legenden 1 'Meeslepende roman' over] België gedurende de Eerste We-; reldoorlog. Van Marain versche- nen eerder de romans Het tra- nenmeer en Rosalie Niemand.I Uitg. Arena. 295 pag., gebon den, prijs f.42,90. f - Shere Hite, Ariadne Jupi-1 j ter. De avonturen van een he melse vrouw op Aarde. De- j buutroman van de schrijfster die beroemd werd met lijvige rapprten over de seksualiteit van vrouwen. Uitg. Arena, 237 pag., gebonden, prijs f.42,90. - De duivel in vermomming. Zeven essays over popmuziek, gschreven door Greil Marcus, Bilwet, Karin Spaink, Jaap Boots, Hubert Smeets, Martin Bril, Dirk van Weelden. Uitg. Nijgh Van Ditmar, 124 pag., prijs f.29,90. - Evelien Gans, Gojse nijd j joods narcisme. De verhouding tussen joden en niet-joden in Nederland. Uitg. Arena, 159 pag., prijs f.24,90. - Patricia Grace, Potiki. Ro- man over de Nieuw-Zeelandse Maori-cultuur, waarin het vre dige bestaan van een jongere generatic Maori's verstoord wordt door de bulldozers van een projectontwikkelaar. Uitg. De Geus. 220 pag., prijs f.39,90. - Dorien Pessers, De wet van het hart. Provocerende argu menten tegen enkele dogma's van deze tijd. Pessers, juriste en feministe, is bang voor 'de ge stage ondermijning van de pn- vate levenssfeer', ofwel de af brokkeling van het gezin. Uitg. Balans. 149 pag., gebonden, prijs f.39,50. - Jenny Diski, Oom Aap. Ro man over een vrouw, Charlotte Fitzroy, die krankzinnig wordt, al haar kleren uittrekt en haar voortuin begint om te spitten. Uitg. Atlas, 320 pag., prijs f.39,90. RECENSIE KOOS POST Ruth Rendell, De krokodilvogel. Uitgeverij Het Spectrum, 34,90. De Utrechtse uitgever blijft Ruth Rendell onverstoorbaar als 'de beste thrillerschrijfster van Engeland' etaleren. Ook als zij - dat gebeurde een aantal maan den geleden - met een tamelijk taai en saai verhaal (Asta's boek) op de proppen komt. Maar nu heeft zij zich ondubbelzinnig gerevancheerd met De krokodil vogel, het meeslepende verhaal van het meisje Liza dat door haar moeder Eve extreem be schermd wordt opgevoed. Als het kind zo'n zestien jaar oud is heeft ze nog nooit in een bus of trein gezeten, heeft ze nooit iets zelf in een winkel gekocht, is ze zelfs niet eens in een winkel ge weest, heeft ze nooit getelefo neerd en heeft ze ook nooit ie mand van haar eigen leeftijd ge kend. liet klinkt absurd, maar Ruth Rendell slaagt erin dat on geloofwaardige gegeven een be klemmende authenticiteit mee te geven. Het lijkt echt. Moeder Eve doet alles om haar Liza in afzondering te hou den, Niemand weet van hun be staan. De paar mannen die tot hun ver afgelegen heiligdom doordringen, verdwijnen na enige tijd weer. De jonge Liza heeft in haar moeder een stren ge lerares, maar maakt pas ken nis met de praktische kant van het leven als ze een jongeman leert kennen die in de tuin komt werken. Aan hem vertelt ze haar wonderlijke levensverhaal. Door haar verleden en .heden knap tot een eenheid te verweven bouwt Rendell een boeiende ro man op die ondanks de onlogi sche omstandigheden heel lo gisch in elkaar lijkt te steken en geeft het verhaal een verrassend einde. JEUGDBOEKEN «RECENSIE CASPER MARKESTEUN Ton van Reen, 'Het loon van de duivel', il lustraties Mariska Baan. Uitgeverij Wilde- boer, 24.90 Frank Herzen, De vlucht van de Havik' Uitgeverij Christofoor, 26,50 Soms leek het bij Van Reen een beetje op de romancyclus De Tandeloze Tijd van A.F.Th, van der Heijden: het vierde en laatste deel van de serie De Ben de van de Bokkerijders kwam maar niet af. Telkens schreef Van Reen een ander boek tus sendoor. Nu is het dan toch zover. Het loon van de duivel beschrijft het begin van het einde van de Bok kerijders. In 'levende lijve' zijn ze momenteel op de zaterdag bij de KRO-televisie te zien in de dertiendelige jeugdserie 'De legende van de Bokkerijders'. Die serie is gebaseerd op Ont snapt aan de galg, het eerste deel van het Bende-kwartet, dat Van Reen wijdde aan de twaalf jarige Mathijs Stevens, die als stalknecht bij dokter Joseph Kir- chhoffs, kapitein van de bokke rijders, gaat werken. De al hoog geprezen Neder lands/Belgische dramaserie van Karst van der Meulen met o.a. Hugo Metsers en Joost Prinsen is overigens niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Toen auteur en uitgever het filmsce nario lazen, zagen zij tot hun verbazing dat de scenarioschrij ver zijn script niet alleen had gebaseerd op Ontsnapt aan de galg maar (volgens hen) ook elementen had gehniikt uit de vervolgdelen Vurige ruiters en De gesel van het zwarte goud. En dus moesten daarover ook rechten betaald worden. De produktiemaatschappij ging dwarsliggen, omdat volgens haar de scenarioschrijver geput had uit voor iedereen tocuanke-_ Frank Herzen zou je met een beetje goede wil ook een histo risch jeugdboek kunnen noe men. Het zelfgeknutselde vlieg tuig de Havik is voor Laurens van Buuren de mogelijkheid te ontsnappen aan bij voorbeeld de ruzies tussen zijn vader en moeder. De Havik staat in de achtertuin en daar droomt Lau rens zijn avonturen. Zo belandt hij in het Frankrijk van de zes tiende eeuw. waar hij de legen darische Nostradamus ont moet, de man die volgens de re cente roman Nostradamus van Knut Boeser (uitgave BZZTólI) zelfs de moord op Kennedy, de landing op de maan en de twee wereldoorlogen van onze eeuw voorspelde. Met de grote waarzegger gaat Laurens naar een bijeenkomst in Het Wapse Woud. waar o.a. ook tovenaar Merlijn aanwezig is. Met Merlijn en Nostradamus gaat hij in de Havik verder terug in de tijd, naar hel -Brittannië van rond 1350. De tovertrucs van Nostradamus komen daar goed van pas om te bereiken wat ze willen, maar ook Laurens kan met een eigentijds handig heidje zijn steentje bijdragen. De poging echter om Nostrada mus in Laurens' tijd te laten (be)landen met behulp van de Havik lukt niet. Boeiend is zo'n tijdsprong naar het verleden haast altijd, zeker als je net als Frank Herzen lekker kan schrijven. Hij heeft het dan ook zeker niet nodig om als de eerste de beste serie- schrijver reclame voor zijn ei gen boeken te maken. 'Ik heb thuis een paar boeken over Ko ning Arthur.(...) Die zijn ge schreven door ene Frank Her zen. Hartstikke spannend', laat Herzen ergens midden in het verhaal zijn hoofdpersoon tegen Merlinus (tovenaar Merlijn) lijk historisch bronnenmateri aal. Uiteindeljjk liep het conflict zo hoog op. dat Van Reen en uitgever Wildeboer besloten via een kort geding hun gelijk te halen. Dat kregen zij niet. waar op zij besloten het hogerop te zoeken. Dat beroep loopt nog. Misschien heeft de vervelen de gang van zaken rond de tv- serie Ton van Reen meer aange grepen dan hij zelf denkt, want beetje in dit slotdeel. Van Reen tekent professioneel de neer gang van de Bende van de Bok kerijders en schetst vakkundig het profiel van Mathijs, die meer en meer gaat twijfelen aan de handelwijze van de bende. Maar de spanning en betrok kenheid die bij voorbeeld in deel 1 zo sterk aanwezig waren, ontbreken toch enigszins. Het lijkt erop of Van Reen in dit slotdeel te veel heeft willen over macht en onmacht, hij laat Kirchhoffs door eigen onbenul ligheid gevangen nemen en op hangen en de bende evolueren tot duistere criminelen die nie mand meer ontzien: 'Opkomen voor de armsten en het bestrij den van onrecht, nee, dat gold niet meer voor deze nieuwe bokkerijders.' Uiteindelijk moet door het brute en gewelddadig optreden van de schout en de beul ook Mathijs zijn biezen Nieuwe Wereld, waar, zo denkt hij, ieder mens evenveel kansen heeft. Van Reen heeft met de nu complete serie de jeugdlitera tuur verrijkt met een uitstekend leesbaar overzicht van opkomst en ondergang van de Bokkerij ders. Met hem hebben wij er een auteur van historische boe ken van formaat bij. Vliegtuig Mariska Baar maakte de tekeningen bij de allerlaatste avonturen van de Bokkerijders. net uit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 24