"Cultuur Kunst Uniek concert Leids Kamerkoor FLEETWOOD MAC ,eidse toneelvereniging let Station maakt debuut Dercon directeur Boymans-Van Beuningen Mysteries bij de Bange Duivel 99 L7c?ewonderi ng DNDERDAG 17 NOVEMBER 1994 _4 Rod Stewart naar Nederland Rotterdam Na een afwezigheid van vier jaar treedt Rod Stewart weer in Nederland op. De zanger met 'raspende, schuurpapie ren stem' staat op 20 juni 1995 in de Rotterdamse AHOY'. De voorverkoop s Jan Rijbroek in de De gewoonste Zaak usse Blueszangeres Cory Obialo geeft vanavond vanaf 22.00 uur een extra optreden in tapperij De gewoonste zaak in Lisse. j Straks staan ze in het voorprogramma van ZZ Top maar zater dag zijn de blues-rockers Jan Rijbroek Band te beluisteren in de tapperij aan de Schoolstraat 11. Het optreden in De gewoon ste Zaak begint om 22.30 uur. Leiden is een nieuwe toneel groep rijker. Het Station is deze zomer opgericht en staat mor- gen voor het eerst op de plan ken. De drie leden van de ver- uil uit eniging, Ton Orleans, Marnix vo/v/NGjjsjorder en Tim van der Kroon, «pelen 'Kaaljakkers', GEEN KAARTJE VOOR YOUP? Het cabaret van de toekomst: MAARTEN VAN ROOZENDAAL dams Klelnkunstlestival '94 mengt cabaret met blues Send, droevig en tegelijk' (Nieuws van de Dag) zaterdag 26 november, 20.30 uur KAPELZAAL K&O tel. 071-131943/141141 Nederlands stuk over drie man nen die vanuit hun bed probe ren het bestaan tot begrijpelijke proporties terug te brengen. Aan het ontstaan van Het Sta tion zit een voorgeschiedenis vast. Orleans: „We hebben el kaar ontmoet tijdens de oplei ding die we volgden, de Haagse Akteer Studio. In de vakanties hadden we het plan om een stuk in te studeren. Toen dat beviel, richtten we onze vereni ging op." De naam Het Station heeft een symbolische betekenis. De vereniging gaat uit van de ver gankelijkheid van de gebeurte nissen in het menselijk bestaan. Zoals een station voor een trein slechts een tussenstop is voor de aankomende trein, die wis selt van inhoud om vervolgens zijn reis weer voort te zetten. „Een symbolische uitleg die we pas achteraf aan de naam hebben gegeven", aldus Or leans. „De meeste verenigingen ontlenen hun naam aan de plaats of het gebouw waar ze re peteren. Die hadden we ten tij de van de oprichting nog niet. Het station was eigenlijk de eni ge plek waar we vaak kwamen. Zo is het gekomen." Kaaljakkers is op 18 en 19 november in Leiden te zien in het Theater Imperium, Oude Vest 33e. Aanvang 20.30 uur. Toegang: 12,50 gulden, CJP/65 10 gulden. Reserveren via K &0, tel 071-141141. Requiem van Mozart met originele instrumenten en in authentieke stemming Het Leids Kamerkoor lijkt in veel opzichten op een ge woon koor. Druk bezig met de laatste repetities voor een belangrijke uitvoering. Een amateurgezelschap dat voor zijn plezier zingt en dat, net als elk ander koor, een nij pend tekort aan tenoren heeft. Toch heeft het Leids Ka merkoor iets bijzonders. Het 'Requiem' en de 'Vesperae solennes de confessore' van Mozart, die het koor zater dag in de Marekerk ten gehore brengt, worden namelijk met originele instrumenten en in authentieke stemming uitgevoerd. Een kwarttoon lager dan tegenwoordig ge bruikelijk is. „Tamelijk uniek voor een ama teurkoor", aldus Ton Beckers, dirigent van het Leids Kamer koor. „Hoewel de aandacht voor authenticiteit in de mu ziekwereld de laatste jaren lang zaam maar zeker toeneemt." Waarom de muziek in de tijd van Mozart een kwarttoon lager werd gespeeld, is volgens Bec kers niet moeilijk te verklaren. „Het heeft te maken met de spanning van de snaren van de strijkinstrumenten. De violen in de 17e eeuw konden maar een bepaalde spanning aan. Naar mate de zalen groter werden, moesten de instrumenten meer presteren en werd de 'stem ming' verhoogd." Het idee om de muziek in authentieke vorm uit te voeren ontstond ongeveer een jaar ge leden. Beckers: „Een oud be stuurslid stelde dat voor. Voor de stukken die we zaterdag avond ten gehore brengen, was dat moeilijk. Mozart maakt na melijk gebruik van een merk waardige bezetting. We hebben twee bassethoorns nodig, zeld- we hard hebben gezocht. Toen dat eenmaal rond was, hebben we de rest er omheen verza meld." Inspanning Na zijn opleiding koor- en or kestdirectie aan het conservato rium, begon Becker meteen bij het Leids Kamerkoor. „Dat was in 1971. Bijna een jubileum. Nee hoor, ik vind dat we dat feest maar aan ons voorbij moet gaan. Het is eerder een jubile um voor het koor dat het zo lang met mij heeft uitgehouden. Dat ze me zo lang geduld heb ben. Ik sta bekend als een veel eisende dirigent." Voor het koor betekent het zingen in de oude stemming niet meer inspanning dan nor maal. „Behalve dan dat de koor leden de ideeën die ze van mu ziek hebben, bijvoorbeeld door opnamen thuis, moeten verge ten. Het is nodig op een andere manier naar muziek te luiste ren. Maar dit is een heel flexibel koor", aldus Beckers. Voor het orkest kost het meer moeite. Veel instrumenten zijn nog bespannen met darmsna ren en vragen een andere ma nier van bespelen. Stan van I leijst, één van de violisten, legt uit: „Je hebt het op een moder ne manier geleerd. Dat moet je omwisselen voor de authentie ke manier. En je moet voorzich tiger met je instrument om gaan. De snaren zijn erg gevoe lig voor temperatuursschom- melingen en vocht." Interpretatie Beckers heeft er lang over nage dacht of het wel zin had, al die Het Leids Kamerkoor tijdens een re moeite voor authentieke stem ming. „Ik vond het te organisa torisch. Al dat gezoek. Maar nu het gelukt is, ben ik blij. Als het aan mij ligt, gaan we door met het spelen van klassieke stuk ken in oude stemming. De Mat- thaus-Passion van Bach bij voorbeeld. Ik bepaal dat natuur lijk niet alleen, maar ik heb wel een grote stem in het kapittel. Ik plan wat we spelen." Het koor heeft in het verleden al meer stukken in originele vorm uitgevoerd. „Hoe het reilt en zeilt is bekend", aldus Bec kers. „Verder is veel muziek ook in oude stemming op napier verkrijgbaar. Er zijn goede uit geverijen. De muziek die we za- n-rdaK uitvoeren, is weten- schappelijk onderzocht en hel der uitgegeven. Dat zijn dank bare exemplaren." Volgen* Beckers blijft muziek evenwel voor 60 procent eigen interpretatie. „Dat zei mijn le raar altiid. Je moet je eigen me ning hebben. Dat houdt muziek speels en levendig." FOTO HINK BOUWMAN De uitvoering van het l.eicls Kamerkoor is op zaterdag 19 november om 20.30 uur in de Marekerk. Toegang 20 gulden, CJP/65+ 12,50 gulden. De Belg Chris Dercon (36) is voorgedragen als nieuwe direc teur van het Rotterdamse Mu seum Boymans-Van Beuningen. Dercon is thans nog directeur van het Witte de With, het cen trum voor eigentijdse kunst op een steenworp afstand van het museum. Wegens andere ver plichtingen is hij pas per 1 janu ari 1996 beschikbaar. Dercon volgt Wim Crouwel op die het museum vorig jaar verliet. Dercon, die in Lier geboren is, studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit in loei den en werkte als tentoonstel lingsmaker in binnen- en bui tenland. Sinds 1990 is hij docent aan De Ateliers in Amsterdam, een opleiding voor talentvolle beginnende beeldend kunste- Dercon was directeur van het Institute of Contemporary Art I-s i In New York Hij vervuh verschillende gastdocentschap pen, onder meer aan het Colle ge of Art Design in het C^ali- fornische Pasadena. Met Der con heeft de Rotterdamse cul tuurwethouder G. Kombrink ge kozen voor iemand die zeer goed op de hoogte van de ont wikkelingen in de hedendaagse kunst. De medewerkers van het mu seum zijn gisteren ingelicht over de voorgenomen benoe ming van Dercon. Zij hebben Jat met een zekere berusting aangehoord, aldus een woord KEES BUUR MAN WINKEL Van 6 nov. tot 17 doe Spociaal voor do foottdagen UIT DE LA GELICHT. Tekeningen on grafiok tot 1980, tegen botaalbare prij/on vanat 50, Na telofonischo afspraak Kees Buurman Telefoon: 071 140088 Nieuwe Rijn 89, Leiden Idealisme bestaat nog. In de twintig jaar dat de grafische werkplaats 'De Bange Duivel' bestaat, zijn de ideële uitgangs punten ongewijzigd gebleven. Grafische kunstenaars kunnen hier terecht om gebruik te ma ken van benodigde apparatuur. De samenwerking die daarmee in de praktijk ontstaat, zorgt weer voor een interessante kruisbestuiving van ideeën. En de daardoor ontstane kunst wordt met een zeer redelijk be drag voor iedereen toegankelijk gemaakt. Daarnaast worden er jaarlijks enige workshops en soms een tentoonstelling geor ganiseerd. Leiden mag zich ge lukkig prijzen met deze plek. Temidden van al die vrucht bare samenwerking ontstaat van tijd tot tijd het idee voor een tentoonstelling. Bij vol doende geestdrift (de expositie komt in de plaats van werk ruimte) blijft het niet bij dat idee. En altijd verschijnt hierbij een uitgave, dat als kunstwerk op zich behandeld wordt. Zo is een interessante reeks uitgaven ontstaan, en het is vooral naar deze activiteit dat de titel van de huidige tentoon stelling, 'Zojuist Verschenen', verwijst. In deze jubileum-ex positie zijn de uitgaven 1974- 1994 te zien, maar ook nieuw grafisch werk van Marlies van Boekei, Jan Kleingeld, Thomas Ankum en Monique van Haas teren (met bijbehorende nieu we uitgaven). Marlies van Boekei wilde in eerste instantie een theaterin stallatie maken, gebaseerd op de 'Divina Commedia' van Dantc. De schetsen die ze hier toe maakte zijn uiteindelijk uit gangspunt geworden voor etsen en zeefdrukken. De werken hebben een grote geladenheid. Gezichten verschijnen achter verglijdende strepen, als komen ze uit een andere wereld. Tho mas Ankum maakt óf heel klein óf heel groot werk. Altijd staat hierin een bepaalde vorm cen traal. De hier getoonde kleine werkjes stralen grote emst en strengheid uit. De zeefdrukken van Jan Kleingeld vallen in vergelijking hiermee licht en speels uit. Mensfiguurtjes (afkomstig uit oude Engelse en Italiaanse schoolboekjes) of oude scheep jes zweven in een strak en hel der patroon op het napier en maken nu onderdeel uit van een geheel ander verhaal. De bijbehorende uitgave is hier een geestige aanvulling op. In de etsen van Monique van Haasteren worden monumen tale landschappen van eeuwen oud gesteente neergezet. Waar zij een voor iedereen herkenba re mysterieuze wereld heeft neergezet, hebben de anderen met hun vormen meer hun el- gen mysterie gezocht. En dat laatste is toch spannender. 2 DECEMBER 1994 GROENOORDHAL LEIDEN m.m.v. DAVE MASON en BEKKA BRAMLETT SUPPORTACT: HANS VERMEULEN THE REST kaartverkoop via 18 grote N.S. -stations. Informatie O.V. Reisinformatie 06-9292 en telefonisch reserveren bij Mail-Tickets 06-91122339 In deze rubriek komen al of il? niet bekende :iening' streekgenoten aan het ntoor- woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst jaag; en cultuur te maken irp, hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp* een burg kunstuiting waaraan ze stermef bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het ie Zuid grijsgedraaide muziekstuk 5 van 4 en alles wat daar tussen zit. het Rijksmuseum voor ",ul0l Volkenkunde, zijn bewondering uit voor een s- olielamp uit Sri Lanka. „Ik ben weken bezig geweest de plaats te vinden waar n die dingen gemaakt wegi worden. Uiteindelijk heb ik het gevonden,een familiebedrijfje op een plek l5 ergens in de bergen idienefj iten 'k ben geen verzamelaar. Veel museumdirecteuren zijn dat wel. Ik ken er een heleboel die verzamelen, meestal dingen die niets met hun museum te maken hebben. Als ik eerlijk I moet zeggen waarvoor ik zelf de meeste bewondering heb, dan is dat de wiskunde. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat ik wiskunde gestudeerd heb. Het inzicht dat het aantal priemgetallen oneindig is, mensen die dat bedacht hebben en er een eenvoudig maar doeltreffend bewijs voor vinden, daar heb ik echt bewondering voor. Toch heb ik niet zo lang nodig gehad om een voorwerp te vinden dat eveneens mijn bewondering heeft. Het is deze bronzen olielamp uit Sri Lanka. Dat is een ding waar ik echt op gejaagd heb. Je komt ze in Sri Lanka ontzettend veel tegen. Bij feestelijke gebeurtenissen branden ze altijd. Dan worden er lontjes gelegd in de schalen met kokosolie, en die worden dan heel plechtig ontstoken. Bovenop de lamp staat een haan, Skanda, de god van Kataragama. Het is de god van het licht. Toen we vorig jaar november de tentoonstelling 'De glorie van Sri Lanka' in het museum kregen hebben de toenmalige Srilankaanse tl onderwijs en cultuur, Lokubandara, en zijn toenmalige Nederlandse collega. d'Ancona, de expositie geopend door een olielamp aan tc steken. Dat was ook een heel plechtige gebeurtenis. Afgelopen zomer was ik op vakantie naar Sri Lanka en vast van plan om zo n larnp te kopen. Ik was bereid er een boel geld voor uit te geven. Toen ik daar kwam waren die lampen in alle hoeken en gaten te koop. Mijn vrouw zag het helemaal niet zitten om zo'n ding te kopen in de toeristencentra. Die dingen worden allemaal machinaal gefabriceerd, dacht ze. Alleen als ik kon bewijzen dat het handwerk is mocht ik er één kopen. Ik ben toen weken bezig geweest de plek te vinden waar deze lampen gemaakt worden. Uiteindelijk heb ik een fabriekje gevonden, op een plek ergens in de bergen, in een ontzettend klein dorpje. Het was een familiewerkplaatsje met een kleine showToom. We hebben precies gezien hoe ze ze maakten. Handmatig. Ik blij. Een geluk was dat de lamp in stukken verv aardigd werd zodat die gemakkelijk mee te nemen viel. De onderdelen zijn in heel fijne gietaarde gegoten en met de hand nabewerkt. Ze zijn eenvoudig aan elkaar te draaien. Het was een prachtig bedrijfje. De mensen waren apetrots dat we ze hadden weten te vinden. Toen de koop eenmaal bezegeld was hebben we wat met ze gedronken. Door die achtergrond heeft dit ding een grote betekenis voor mij gekregen. Maar ook de sfeer, de rust die het uitstraalt vind ik heel mooi. Ik geloof nog steeds dat ik geen verzamelaar ben. Door de plek waarop ik zit wordt ik echter in de gelegenheid gesteld naar exotische bestemmingen te gaan waar ze dingen maken die je elders op de wereld niet vindt. Zo heb ik laatst ook wat keramiek gekocht en ben ik in Japan op zoek gegaan naar van dat mooie japanse lakwerk. Maar ik denk niet dat het het begin^^^^ is van een echte verzameling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21