Diner-dansant smaakt naar meer Leukigheden ontkrachten Ilias Cultuur Kunst Nederlands Kamerkoor bezingt de dood lieflijk Jubileumconcert goed maar lang MAANDAG 14 NOVEMBER 1994 Componist Martijn Voorvelt bekroond den haag De Nederlandse componist Martijn Voorvelt heeft de EOE-Optiebeursprijs van 10.000 gulden gewonnen voor zijn compositie Raging, Building voor viool en piano. De winnaar (1967) liet 36 deelnemers uit elf landen achter zich. De composi tieprijsvraag voor jonge Europese componisten werd uitgeschre ven door de Stichting Studiefonds Oskar Back ter gelegenheid van het Nationaal Vioolconcours namens de EOE-Optiebeurs. Voorvelt is als componist autodidact. Hij is tevens gitarist en zanger. Regisseur Tanghe kandidaat in Utrecht utrecht Dirk Tanghe is kandidaat om artistiek leider te worden van De PaardenKathedraal in Utrecht. De zakelijke leiding van de theatervoorziening heeft dat bevestigd. De Vlaming Tanghe is een van de opmerkelijkste theatermakers van de laatste jaren. Hij nam recentelijk na onenigheid met de zakelijke leiding ont slag als artistiek leider van het Vlaamse gezelschap Malpertuis. Manuscript Da Vinei geveild new york Een manuscript van Leonardo da Vinei - 72 pagina's in het karakteristieke achterwaartse spiegelschrift van de Renais- sance-geleerde geschreven - is vrijdag op een Amerikaanse vei ling verkocht voor 30,8 miljoen dollar (ongeveer 52 miljoen gul den). Volgens Christie's America is dat de hoogste prijs die ooit is betaald voor een handschrift. De koper was een anonieme particuliere verzamelaar die per telefoon bood. In het tussen 1508 en 1510 geschreven manuscript behandelt Da Vinei een keur aan onderwerpen, waaronder astronomie, aardrijksskunde, geologie, hydraulica en de aanleg van kanalen. Pijper-prijs voor Gleb Yermakoff Rotterdam* De 20-jarige Russische pianist Gleb Yermakoff heeft tijdens de tweede ronde van het vijfde Eduard Flipse Internatio naal Pianoconcours de Willem Pijper-prijs gewonnen. De onder scheiding, 2500 gulden, is beschikaar gesteld door het Rotter dams Conservatorium, waarvan de componist Willem Pijper di recteur is geweest. Tijdens de Finale van het concours op 26 no vember in de Rotterdamse Doelen zal de prijs worden uitgereikt. Fish akoestisch in Vredenburg utrecht Fish komt op 8 december terug naar Nederland. Dan geeft hij een speciaal akoestisch concert in het Utrechtse Vre denburg. De voorverkoop voor dit concert begint zaterdag 19 november. Het concert van Beastie Boys en Urban Dance Squad, dat zondag in de Haagse Statenhal zou zijn, is verplaatst naar vrijdag 10 februari. Er zijn nog kaarten te koop. Wet wet wet staat volgend jaar 30 mei met The Summer of Love is All Around Tour in Ahoy'. Kaartverkoop begint zaterdag. Jazz-zangeres McRae (72) overleden los angeles De Amerikaanse jazz-zangeres Carmen McRae is donderdag op 72-jarige leeftijd in haar woonplaats Beverly Hills overleden. Zij was eerder deze week in coma geraakt. McRae had last van ademhalingsproblemen en was aan bed gekluisterd sinds zij tijdens een optreden vier-jaar geleden in de Blue Note Club in New York was ingestort. McRae was bekend door haar 'scat' zingen en vaardige vocale technieken. Zij was ook een uit stekend jazzpianiste. McRae wordt vaak vergeleken met Ella Fit zgerald en Sarah Vaughan. Net als deze zangeressen begon zij haar carrière in het beroemde Apollo Theatre in Harlem (New York) in het begin van de jaren veertig. Eerste Leidse theatennarathon biedt een keur aan optredens in vijf theaters Wat bezielt een groep van vierhonderd mensen om op een zaterdagmiddag braaf achter een paar vreemd uitge doste lieden aan te sukkelen? Aangegaapt door de winke lende Leidse goegemeente liepen zij toch, voorzien van blauwe, rode, gele of groene tasjes, jolig door de Leidse straten. Op weg naar een voorstelling in een van de vijf .Leidse theaters die meededen aan de 'eerste Leidse VSB- theatermarathon'. Een initiatief van Leidse schouwburg, LAKTheater, X, K&O-Kapelzaal en Imperium. Met hard lopen had het niets te maken, maar alles met een goed uitgekiend diner voor theaterfijnproevers. het verder aangenaam verlo pende diner. De 'soep' in de X bestaat uit de groep Fatala uit Guinee: een vurige mengelmoes van authentieke Westafrikaanse muziek met hedendaagse gi taarbegeleiding. Aanstekelijk ritme, prachtige zang en opwin dende dansen. ,,Net leuk, zo'n half uurtje. Als ik er langer naar zou moeten luisteren werd ik er gek van", oordeelt een me vrouw van middelbare leeftijd. Haar vriendin is het met haar eens: ,,Leuk voor even, maar ik zou ze niet op een feestje uitno digen." leiden annemiek ruygrok Schouwburgdirecteur Pim Wal lis de Vries wacht bij K&O de blauwe groep die middag op. Twee studenten van de Amster damse Toneelakademie, hevig in het blauw gekleed, begelei den de groep van honderd, die hier incheckt voor de eerste gang: aanstormend cabaretta lent Hans Teeuwen. Een rauw voorgerecht, wat melig, maar niettemin smakelijk. Twee thee zakjes in zijn neus: 'That's en- een paardeliefhebber met wel heel vreemde gewoonten. Twee oudere dames hebben zichtbaar moeite met de soms keiharde uitspraken van het jonge talent, maar houden de moed erin. Want de volgende gang staat in middels te pruttelen op het Bij de X worden de rode en de blauwe groep sai Het geeft wat oponthoud, leiding voor de gidsen om een 'stand-up comedian-act' ten beste te geven. Ibrahim, die voor deze gelegenheid als fem me fatale is uitgedost, krijgt het aan de stok met haar partner die nog het meest wegheeft van Jules Deelder. Ze gaat hem op de Haarlemmerstraat met haar paraplu te lijf, komt daardoor in aanraking met een Leidenaar van het formaat kleerkast, die haar toevoegt: „Pleur op vuile nicht." Ibrahim is zichtbaar ge schrokken: „In Amsterdam heb je niet zo'n last van die intole rantie." Het is de enige smet op Tongstrelend Het is tijd voor een tongstrelend tussengerecht: in theater Impe rium speelt toneelgroep het Volk een stukje 'Blauwdruk'. Drie mannetjes in een timmer manswerkplaats kunnen zoge naamd goed samenwerken. Maar al snel blijken onderhuid se irritaties te bestaan, die zij wegpoetsen met een sigaretje en een biertje. Een prachtig stukje toneel vol excentrieke humor, naar het leven gegre pen. Om zes uur komen de mara thonlopers samen in De Bak, waar een échte maaltijd wordt genuttigd. Voor velen een nostalgisch evenement, want aten zij vroeger hier ook niet? „De kwaliteit is erop vooruitge gaan, wat je vroeger kreeg was eigenlijk niet te eten." Er wordt nagebabbeld en gekwebbeld, kennissen komen elkaar tegen - 'Gut leuk, jij ook hier?' - en er is Een lange rij marathondeelnemers op de Oude Vest loopt braaf achter hun vreemd uitgedoste gids aan. afloop van 'mevrouw Mathil- een adempauze voor de gidsen van de Toneelakademie. „Wij zijn eerstejaars, maar let maar goed op ons. De VPRO of de NOS, dat weten we niet, volgt onze klas vier jaar lang. En onze eindexamenproduktie doen we in de Leidse schouwburg. Dat was de voorwaarde om hieraan mee te doen." Het diner moet doorgaan, dus we belanden in het LAK voor de 'spoom', zo'n verfrissend sor- betje, dat Blok Steel ons voor schotelen. Is het dans of acro batiek? Verbluffend is het in elk geval wat die twee met weinig middelen en een minimale mu zikale begeleiding ten beste ge ven. Het publiek kijkt ademloos toe, geboeid van begin tot eind. Hoofdgerecht Mathilde Santing zal vervolgens het hoofdgerecht serveren. Maar in de Leidse schouwburg, waar de vierhonderd deelne mers aan de marathon bijeen komen, wacht een lid van de 'theaterpolitie' in wie we een van de acteurs van Het Volk menen te herkennen. Het feest de Santing' kan vermoedelijk niet doorgaan, omdat we ons danig hebben misdragen. Ge lukkig is in de pauze van het meeslepende optreden van Santing al duidelijk, dat we we- gens 'goed gedrag' toch nog een dansfeestje krijgen. Santing is na de pauze nog meer op dreef dan ervoor, ze heeft er zin in, geeft behoorlijk veel toegiften voor het enthousiaste publiek. En dan is hel tijd voor het toetje: op muziek van Ritmico Especial mogen de marathonlo FOTO »HIELCO KUIPERS pers hun benen de sporen ge ven en zich op het podium van de schouwburg uitleven. Een bruisend besluit van dit diner dar Wie en de menu-kaart had bekeken met vijf voorstellingen in vijf thea ters, had zich kunnen afvragen of het allemaal niet te veel van het goede zou zijn. Maar het was met deze eerste Leidse The atermarathon net als met een gastronomisch diner: een veel heid van gerechten, maar alle maal even lekker en goed vet teerbaar. Gulle gift voor British Museum De Amerikaanse Chase Man hattan Bank heeft het British Museum in Londen een miljoen dollar geschonken. Hiermee kan het museum een zaal ope nen die gewijd is aan de kunst van de Noordamerikaanse in dianen. Het gaat om de grootste gift die het museum ooit van een onderneming heeft ontvangen. Het bedrag wordt uitgesmeerd over vijfjaarlijkse termijnen van 200.000 dollar. De kunst van Noordamerikaanse indianen krijgt haar domicilie in een zaal waar nu nog de British Library (bibliotheek) is ondergebracht. De inrichting begint in 1997. In 1970 verdween de kunst collectie van Noordamerikaanse indianen uit het Museum voor de Mensheid in Londen, omdat dit te klein was geworden. In het nieuwe verblijf kan het Bri tish Museum stukken expose ren die niet eerder zijn tentoon gesteld, waaronder een totem paal van meer dan acht meter Auteur Nasrin verwerpt Koran De Bengaalse feministische schrijfster Taslima Nasrin, die door islamitische fundamenta listen in haar land met de dood is bedreigd, heeft in een giste ren uitgezonden interview van de Australische televisie gezegd dat de Koran alleen waarde heeft als historisch document. Nasrin, die in ballingschap in Zweden woont, verwierp in het interview met de sharia, de isla mitische wetgeving, en bena drukte dat zij als mens het recht heeft haar eigen visie op de waarheid uit te spreken. De 32-jarige schrijfster wordt op 10 december bij verstek be recht door een rechtbank in Dhaka op beschuldiging van blasfemie. Als zij schuldig wordt bevonden kan zij worden ver oordeeld tot maximaal twee jaar gevangenisstraf. Nasrin werd het slachtoffer van vervolging door radicale moslims en de Bengaalse auto riteiten na een interview met een Indiase krant waarin zij op riep tot 'grondige herziening van de Koran'. Een rechtbank in Bangladesh gelastte op 4 juni de arrestatie van Nasrin. Zij dook daarop on der, maar gaf zich twee maan den later aan de autoriteiten over. Nadat zij op borgsom was vrijgelaten, vluchtte zij. op 9 au- toneel recensie. max smith 'Ilias' naar Homerus Vertaling en bewer king: Gerard Koolschijn. Regie: Gijs de Lange/Titus Muizelaar. Toneelbeeld: Paul Gallis. Licht: Reinier Tweebeeke. Kos tuums: Elianne van Dorp. Vertolkers o.a.: Pierre Bokma, Jacques Commandeur, Maijon Brandsma, Lineke Rijxman, Hugo Koolschijn en Rik van Uffelen Gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Première: Transformatorhuis Toneelgroep Amster dam, 12 november. Alleen daar te zien t/m 16 december Het lange verhalende gedicht 'Ilias' van Homprus geeft als het ware een ooggetuige-verslag van enkele dagen uit de inmid dels ruim negen jaar durende straf-expeditie die de Grieken tegen de Trojanen hebben on dernomen. De roemruchte hoofdfiguren ?ijn door de dich ter zeer menselijk getekend. Hebzucht, geilheid, moordlust zijn minder verheven drijfveren die hen mede aansporen aan de strijd deel te nemen. Gerard Koolschijn vertaalde en bewerk te 'Ilias' voor Toneelgroep Am sterdam. De wereldpremière van deze theaterversie zou aanvankelijk in een regie van Peter Oosthoek plaatsvinden. Tegen de zin van de talrijke acteurs heeft hij er meer een spektakelstuk van wil len maken. Gijs de Lange en Ti tus Muizelaar die de regie van Oosthoek overnamen, kozen klaarblijkelijk voor ingetogener spel. Hiermee contrasterend zijn de haast kluchtige gedra gingen van de goden, die soms wel heel erg kinderlijk als parve nu's worden voorgesteld. In het midden van het im mense speelvlak van het nieuwe onderkomen van Toneelgroep Amsterdam, het Transformator huis, zitten fauteuils, opgesteld i rij. Verveeld, af en toe met el kaar donderjagend of frieme lend, dan weer zich daadwerke lijk bemoeiend met het conflict slaan ze het krijgsgewoel gade. De kleding typeert hun ge aardheid. Afrodite, godin van schoonheid en liefde öanni Goslinga), draagt een jurk met een lange split en een diepe de colleté. De krijgsgodin Athene (Roos Ouwehand), eveneens begeerlijk maar oer-kuis, heeft een militant, sexy pakje aan. De Zeus van Pierre Bokma oogt met zijn rossige, verwarde haar dos en te lang uitgevallen jasje van zijn kostuum als een tikkel tje morsige en a-sociale stam hoofd van een familie-clan. Pierre Bokma zal Pierre Bokma niet zijn als hij ook hiervan niet een grandioze rol weet te ma ken. RECENSIE SUSANNE LAMMERS Het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Paul van Nevel met Polyfonie la franaise Ge hoord 12 november in de Taffehzaal van het Rijkmuseum van Oudheden, Leiden. 17/11, Concertgebouw Zelfs de dood wordt lieflijk bij het Nederlands Kamerkoor. Franse polyfonie, maar niet die van de (bekendere) hofcompo- nisten uit Parijs, dat is de bron waaruit dirigent en middeleeu- wen/renaissancespecialist Van Nevel putte voor dit buitenge woon evenwichtige en consis tente programma. Over het le ven van de componisten is zo weinig'bekend, dat het publiek van Van Nevel de vrijheid krijgt zelf hun biografie te bedenken op grond van hun muziek. Een veronderstelling die niet al te wild lijkt, is dat de meesten in de verkeerde tijd leefden. Ze componeren vrijwel allemaal in, op dat moment, voobije stijlen. Van Nevel verklaart dit terug grijpen van de zeventiende - eeuwse polyfonisten naar de zestiende eeuw voor een deel met de tegenstelling reformatie - contrareformatie. Het nieuwe zagen deze katholieken blijk baar als te protestants, al wisten ze zich er toch niet helemaal aan te onttrekken. Van Nevels keuze resulteert in een wonder schone avond. Het Nederlands Kamerkoor zingt deze razend lastige veelstemmige muziek schijnbaar moeiteloos en, een enkel moment daargelaten, in perfecte balans. Met misschien iets' teveel ge voel voor detail en klank schoonheid laat men het gro tendeels geestelijke werk horen. Het kleurt allemaal fantastisch, maar soms lijdt de expressie hieronder. Een lied waarin de verschrikkingen van de dood, of liever moord, breed worden uit gemeten, verandert zo in een intieme en tedere samenzang. Het is natuurlijk heel prettig om hemelse slotakkoorden te ho ren, waarvan je hoopt dat ze eeuwig zullen zijn. Maar hier op aarde is het leven zonder dra matiek wat saai. Het motet, 'Ah! Morior', van Guillaume Bouzignac komt in alle opzichten tegemoet aan dit verlangen. Bouzignac was vol gens Van Nevel de meest veel kleurige componist van het ze- ventiende-eeuwse Frankrijk. In dit werk combineerde hij ho- mofonie, polyfonie en declama tie tot zinderende woede. Een cantor, in de Taffeh-tempel, leg de de basis voor de klacht van Maria. Het koor antwoordde. Zo mooi was dit, dat je wenste al leen nog maar oor te zijn. Gratis boeken van schrijver de Vries TWEEDE-EXLOêRMOND GPD De nazaten van Anne de Vries hadden gisteren een verrassing in petto voor ge zinnen in Drente die aan straten wonen die zijn ge noemd naar deze bekende schrijver. Liefhebbers van le zen konden gratis een boek van de auteur komen afha len. Ook scholen die zijn naam dragen of die van de Drentse verzetsstrijder Jo hannes Post dan wel de dag boek-schrijfster Anne Frank, kregen een onverwacht ca deautje. De inmiddels overleden auteur kreeg in zijn leven een groot aantal present-exem plaren van zijn boeken. Deze werden gisteren gratis uitge deeld, om ze een goede be stemming te geven. De ge zinnen die wonen aan de An ne de Vriesstraat in Tweede- Exloërmond (43 huishou dens), Roden (11) en Hoog halen (6) maakten dankbaar gebruik van het aanbod. De scholen die in de ca deautjes-regen deelden, werd een pakketje met zes boeken toegestuurd voor de eigen bibliotheek. Het ging om acht scholen die de naam van Anne de Vries dragen of hebben gedragen. RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Benefietconcert van het Gemengde Koor en de Schola Cantorum van de Hartebrugkerk en het Kamerorkest Leiden Sinfonietta, met medewerking van het Noordhollands Koperkwartet, het Dwars- Mark Rietman als de Trojaanse legeraanvoerder Hektor met op de achtergrond de balorige goden, leest Marjon Brandsma in de rol van Muze de beschrijvende pas sages voor, zakelijk als bij een college. Zo nu en dan steekt ze een sigaret op of neemt ze een slokje uit een plastic bekertje. Bepaalde taferelen worden in tussen middels spel en dialogen uitgebeeld. Publiek en spelers zitten on bruin pakpapier. Die afdekking doet denken aan het tentzeil van de strijders, en aan de brui ne dorre aarde waar het gros van hen dodelijk neerstort. En aan het feit dat wij allen, goden incluis, niet onder het noodlot uitkunnen. Een schrikaanjagen de, als een kanonschot daveren de donderslag opent elk bedrijf. Of dit allemaal resulteert in FOTO L PIEF WEYMAN het geheugen te wissen theater belevenis? Voor mij in elk geval niet in die mate. Ik sta er nog steeds ambivalent tegenover. Het is te veel een mengelmoes van speelstijlen. Aan indruk wekkende gedeelten wordt af breuk gedaan door reeds eerder beproefde vondsten en door al te vette knipogen, zeker ten aanzien van de goden, naar de- fluit ensemble Euterpe o.l.v. Aad Hasenoot en de solisten Elma van den Dool, sopraan, Ludwig van Gijsegem, tenor, Frans Huijts, bariton, Pieter Gouderjaan, hoorn, André Heuvelman, trompet, en Folkert Grondsma, Aat de Kort en Anton den Boer, orgel Al gehele leiding René Verhoeff25 jaar dirigent Gehoord 13 no vember in de Hartebrugkerk te Leiden. 'In de beperking toont zich de meester': wat jam mer dat René Verhoeff met het jubileum- en be nefietconcert zondagmiddag in de Hartebrugkerk dit spreekwoord met voeten trad. Om drie uur be ginnen en om half vijf pas aankomen bij de pauze is voor de doorsnee mens teveel van 't goede. Heel wat belangstellenden vertrokken toen dan ook. Als je, zoals Verhoeff, werkt met zulke uitne mende solisten, wat koor, orkest én de luisteraar enthousiasmeert, dan is er bijna geen ontkomen aan om deze coryfeeën eerst in net zonnetje te zetten, en dan maar van 't riitie af, te beginnen bij de bariton Frans Huijts, een klasse apart. Huijts hóór je niet alleen prachtig zingen, je ziet het ook. Met een totaal ontspannen onderkaak komt zijn orgelend stemgeluid uit de diepte als een passacaglia: 'Va tacito e nascosto'. Dan de tenor Ludwig van Gijsegem, nu eens niet in een oratorium maar als liedvertolker in ■ÉüiHMtiAtfittÉri hij straalt zo het 'geheel boven de stof staan' uit. In een absolute overgave droeg zijn hartverwar mende stem in brede fortisslmi, maar ook in rui send stille passages tot de achterste rijen van de 'coeli-kerk Bij Elma van den Dool was de grote inzet zeker aanwezig, maar het 'grote' klankmateriaal ont brak, haar wat scherp metalige toon noodde steeds tot oppoetsen. De hoornist Pieter Gouderjaan en de trompet tist André Heuvelman zijn beide rasartiesten en trokken met hun stralend spel Leiden Sinfonietta mee; vooral in het trompetconcert in D van I ele- mann musiceerde het orkest vitaal aanstekelijk. De actie en reactie, energie en muzikaliteit die het mannenkoor tentoonspreidde in de joodse gezangen, waren groots en meeslepend en vorm den méér dan een decor achter van Gijsegems so lozang. De gemengde koren brachten dat actieve zin gen minder op. In de 'Missa octavi toni' van Or lando di Lasso waren zeker flitsende en golvende- passages te beluisteren. In het koraal 'Nun danket alle Gott' van Bach werd zorgvuldig gelet op het inhouden van de klank aan het eind van elke zin. Toch had de vrouwelijke sektie nog al eens iets flets en donzigs en ontbrak het hier en daar aan puntige articulatie. Het vrolijke koper en de diverse toetsinstru menten gaven de finishing touch aan het Bene fietconcert dat de jubilerende René Verhoeff v ■ÉÉttilfa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13