'Dit ontslag heb ik niet verdiend' Rtv show VPRO bundelt columns van Gied Jaspars en Cor Galis De Meester en zijn Klasgenoten In Diatock wordt Menno op handen gedragen VRIJDAG 11 NOVEMBER 1994 VARA zet discjockey Carola Hamer op de keien Nog zo'n dertig uit zendingen heeft ze te gaan. Maar dan is het voor Radio 3-discjockey Ca rola Hamer (31) over-en-slui- ten. Op 1 januari zet de VARA een punt achter het contract met Carola, die met Jeanne Kooijmans de vrouwelijke in breng op 'de jongste zender' verzorgt. Ais Carola in de ether is, zitten elke werkdag zo'n mil joen luisteraars gekluisterd aan hun transistortje danwel high tech computergestuurde tuner. Desalniettemin heeft Carola haar congé gekregen: ze kreeg een te lage waardering van de luisteraar. Een gesprek over rapportcijfers, stevige muziek en vrije keuzen. Een kleine twee jaar nu heeft Carola haar dagelijkse program ma op Radio 3. Daarvoor was ze anderhalf jaar lang elke dins dagochtend enkele uren te ho ren op de popzender. De radio haan kwam destijds volkomen uit de lucht vallen. Op een kwa de dag was Carola's opgekalefa terde Fiat 500 gestolen. Xe start te een grootscheepse zoektocht en zocht de publiciteit om haar geliefkoosde vervoermiddel te rug te vinden. Zo had ze een in terview met een plaatselijk dag blad, vroeg ze Paul de Leeuw (destijds presentator bij VARA- Radio) om hulp en liep ze als een 'Dwaze Moeder' op de Dam rondom vijftien Fiatjes om haar vermiste autootje te treuren. Haar eigen vierwieler kreeg ze er niet door terug, maar met alle publiciteit had ze wel de inte resse van de VARA gewekt. „Ik kreeg een eigen radioprogram ma. En dal terwijl ik nog nooit een microfoon van dichtbij had gezien." Toen de 'horizontale pro grammering' werd ingevoerd, in januari '93, dacht Carola dat het doek voor haar wel zou vallen. ,,lk wist zeker dat ik er niet voor zou worden uilgekozen. Want er waren andere VARA-dj's die in mijn ogen veel beter waren, zoals Willem Ekkel en Jan Dou- we Kroeske. Maar tot mijn stomme verbazing werd ik ge vraagd voor een dagelijks pro gramma." Rapportcijfer Nu valt, met een vertraging van twee jaar, het doek toch voor Carola. 1 loewel ze elke dag rond een miljoen luisteraars aan zich weet te binden, is datzelfde pu bliek er indirect de oorzaak van dal Carola's radioloopbaan ten einde loopt. Peter Clement, re gisseur van het programma Ca rola vertelt hoe dat komt: „Een keer per maand wordt er een luisteronderzoek gehouden. Met de aantallen luisteraars gaat het heel goed. Maar een keer per jaar wordt er ook een AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Ruitjesbroeken. Drempelverla ging. Profielzolen. Afzuigkap pen. De taille van de walvis. Li chaamstaal. Maartje van Wee gen. Jacques d'Ancona. Er is ge noeg waarover een mens zich druk kan maken. Cor Galis, De inmiddels 84-jarige Stem van de VPRO, deed dat wekelijks op onnavolgbare wijze in zijn co lumns in het inmiddels verdwe nen radio-programma Het Ge bouw. De VPRO heeft een aan tal van deze columns uit de laatste twintig jaar gebundeld en uitgebracht in een boekje én op CD, want Galis, daar moet je naar luisteren. De mening van Cor Galis, zo heet de uitgave (f 24,90, uitge verij Balans) die overigens niet écht de mening van Galis weer geeft, maar die van Ischa 'Izzie- boliekietje' Meijer, Wim Noord- hoek, Chris Kijne, Peter Flik, Anton IJdo, Ronald van den Boogaard en Rogier Proper. Ga lis draagt de stukjes van deze schrijvers voor, dat „timbre uit duizenden. Schrik der Logope die. Berucht, barok, basaal, ba salt. Op temperatuur gebracht met rasp en schraap, galm en gier, vloek en zucht, rochel en kuch", aldus Jan Haasbroek, hoofdredacteur Radio bij de VPRO in zijn voorwoord. Haasbroek vraagt zich in die inleiding af waar de bejaarde ra dioman zijn roem in hemels naam vandaan heeft. De stem alleen, die kan het niet zijn, of schoon zo inmens krachtig. Nee, Corriebobiebootje, zoals Ischa Meijer hem pleegt te noe men (Of Corretje, Corriemans De Super de Luuks, Corrieolie- lootje), heeft een onkreukbare afkeer van rages en kapsones. En daarbij komt volgens Haas broek dat hij van teksten wordt voorzien van 'zijn jongens'. „Een puike symbiose. Radio op eenzame hoogte, luisteraars in de wolken, huiszwaluwen gered en Riagg's uit de brand. Onver werkte onvredes via een levens wijze man de ether in." Zoals de ergernis over trai ningspakken. Het reizen per trein. Radioprogramma's over zweetvoeten. Postzegels met daarop de beeltenis van beken de Nederlanders. Nou ja, erger nisWant hoe gaat dat, het opplakken van een postzegel. Dat gaat als volgt: men neme een zegeltje, men likt es wat, men legt 'm in de rechterboven hoek en WHAM, met de zijkant van de rechtervuist vol op het gelaat van hare Majesteit. En ik moet zeggen dat ik wel een paar andere smoelen weet in dit land. Een Brinkman, Wham!; Hans van der Togt. WHAM! Zal ik u eens wat zeggen, luiste raars. Dit is de finale remedie tegen agressieve opwellingen. U krijgt een opwelling, U gaat! naar het postkantoor, IJ zegtj 'Ach, doet u mij maar een velle tje Simonis en WHAM! WHAM! WHAM! Verdomd zeg, wat eeni goed idee. En wat ga ik een brieven schrijven." Jaspars Van geheel andere aard zijn dej lyrische columns van Gied Jas-j pers die op het eigen VPRO-la- bel Eigen Wijs zijn verschenen. Het gaat om kleine verhaaltjes, poëtische overdenkingen als Klaprozen, Waterlelies en Ster ren en De Tuinfluiter, die Jaspars uitsprak in het radio programma Ontmoetingen met\ de Natuur, door de VPRO-radio j in het seizoen 1992 - 1993 uitge zonden. De mijmeringen wer den opgenomen tijdens Jaspars' wandelingen in de bossen rond Hilversum en langs het riviertje Het Gein vlakbij Amsterdam. Tijdens de opnamen voor die mijmeringen vertelde Jaspars j ter plekke wat hem in het hoofd j opkwam. Omdat er zoveel reac-j ties kwamen van het publiek, besloot de VPRO ook deze co lumns uit te brengen. Carola Hamer: „Ik ben iemand van extremen. kwalitatief luisteronderzoek ge houden. Vorig jaar is dat voor het eerst gebeurd en daar kwam Carola niet zo heel goed uit. Dit jaar is dat onderzoek weer ge daan. Er was niet echt duidelijk sprake van een verbetering. Dat was voor de VARA aanleiding om te stoppen met Carola." Het 'lijdend voorwerp' kan zich over de hele kwestie knap boos maken. Carola: „De men sen mochten rapportcijfers ge ven. Van de ondervraagde men sen gaven er drie mij een 1. Daarentegen noteerde dertig procent mij voor een 8 of hoger. Op basis daarvan werd mijn rapportcijfer samengesteld. Ik had een 6,5. Andere program ma's behaalden een 6,7. Die tweetiende punt wordt gezien als een vreselijk groot verschil. Die 6,5 vond men bij de VARA te laag. En dan sta je na vier jaar op straat. Ik moest op een dag bij mediadirecteur Vera Keur komen en die vertelde me dat het programma zou stoppen. Alsof je een knal voor je harses krijgt. Tsja, ik ben nu eenmaal een freelancer en dus makkelij ker opzij te zetten...". „Het gekke is - en dat is voor mij nog steeds een groot vraag teken - dat als je een program ma niet waardeert, dan luister je toch gewoon niet?! Hoe kan het dan dal mijn luistercijfers wel goed zijn?" Ze maakt een op waartse beweging met haar arm: „Dan had ik nog liever ge had dat alles 'ruk' was." Stevige platen De grootste kritiek op Carola betrof haar muziekkeuze, zo bleek uit het luisteronderzoek. En dat terwijl de samenstelling van haar programma groten deels het werk van anderen is. Carola: „Ik krijg van de muziek- samenstellers van de VARA een lijst met platen die ik moet draaien. Die lijst is volgens een bepaalde 'format' vastgesteld: eerst krijg je een gouwe ouwe, dan volgt een plaat waarvan men denkt dat het een hit zal worden, vervolgens komt een single uit de Mega Top 50 en een track van een CD uit het al bum Top 100." „Van de twaalf plaatjes die je per uur draait, mag ik er twee zelf uitkiezen. De meeste ande re dj's zouden house opzetten, Dr. Alban en 2 Unlimited draai en, maar ik neem dan echt iets bijzonders. Een muziekstuk dat nooit wordt gedraaid op de ra dio, maar waarvan ik vind dat het aandacht moet hebben. En dat kunnen wel eens stevige platen zijn, maar ook ballads of vioolstukken van een band die ik ontdekt heb. Het zijn de krenten uit de pap die ik pro beer te pakken. Het vervelende is wel dat als ik tien middle-of- the-roadnummers draai en daarnaast twee zeer afwijkende platen, dan vallen die twee wel tien keer zo vaak op dan wan neer ik twee singles uit de Mega Top 50 opzet." „Uit dat luisteronderzoek in '93 kwam naar voren dat ik te veel hardrock in mijn uitzen ding had. Onzin natuurlijk, want als je twee wat 'heavier' stukken opzet, dan heb je nog geen hardrockprogramma. We hebben ondertussen wel wat gesleuteld aan de formule. Sinds oktober '93 zijn we wat 'zachtere' vrije keuzes gaan draaien. Maar als je eenmaal een hardrock-etiket op je hoofd hebt, dan krijg je dat er niet zo snel meer vanaf." Extremen „Ik ben iemand van extremen", vervolgt Carola, zich onge- FOTO ROLAND DE BRUIN vraagd verontschuldigend. „Er zijn mensen, die haten mij, er zijn ook mensen die mij gewel dig vinden. Ik weet 't, ik val op, ik druk een stempel op Radio 3 vanwege mijn anti-discjockey manier van presenteren. Ik zit daar mezelf te zijn. Nu blijkt dat ik dus niet voldoe aan de stan daardeisen voor een discjoc- key." „Ik vind het een strenge, voorbarige beslissing van de VARA. Dit ontslag heb ik niet verdiend. Ik heb me altijd voor honderd procent ingezet. Je mag wel stellen dat ik zeer te leurgesteld ben. En dat is nog zachtjes uitgedrukt." De discjockey benadrukt ove rigens dat de luisteraars de ko mende weken geen treurende Carola zullen horen. „In het be gin heb ik wel eventjes gejankt en gedacht 'wat is dit toch een klotewereldje'. Maar ik ga niet met de pest in m'n lijf naar mijn werk. Het is en blijft toch een gaaf beroep. Vooral als er leuke bandjes 'live' in de studio spe len. Ik denk wel dat ik het in de laatste week een beetje te kwaad zal krijgen. Misschien doe ik mijn laatste uitzending wel vanaf een band..:" Gerrit den Braber centraal in laatste aflevering Gerrit den Braber is de ster in de laatste aflevering van 'Klasgenoten'. HILVERSUM GPD FOTO THEA BIERMAN Leonardo (links) en Anselmo. HILVERSUM/AMSTERDAM JOHN OOMKES Braziliaanse voetballers dragen een aureooltje met zich mee in Nederland. Als Romario het op zijn heupen had in zijn PSV-dagen, dan scan deerde het F.indhovense publiek diens volledige naam, iedere lettergreep ervan met verrukking proevend: Romario de Souza Faria. Cineast Jos de Putter (hij schrijft filmrecensies voor deze krant) maakte vorig jaar furore met zijn eerste film, Het is een schone dag geweest, waarin hij de laatste actieve jaren van zijn Zeeuwse boe- renouders documenteerde. In opdracht van de VPRO heeft hij dit jaar zijn tweede film gedraaid in de favela's, de sloppen van Rio de Janeiro. Aanvankelijk wilde De Putter het leven in de fa- vela portretteren doorzijn camera's te concentre ren op een pleintje waar de straatjochies iedere dag hun fanatieke partijtjes, futbol spelen. De open ruimte stond model voor een oase temid den van het bikkelharde milieu van de sloppen, waar overleven al een kunst is en voetbal de sta tus van religie geniet. Voor de straatschooiertjes van elf, die een zakcentje verdienen met schoe nen poetsen, is een profcarriere een van de weini ge ontsnappingsroutes uit het ghetto van de ar moe. Tijdens het WK Voetbal ziet De Putter zijn kans schoon - Brazilië", met Romario in een hoofdrol, speelt de sterren van de hemel. Via zijn fabelach tige cameraman (Brian Sewell) registreert hij hoe het openbare leven stil ligt, iedere armoedzaaier uit zijn dak gaat als het nationale team scoort en hoe desondanks op de achtergrond de bendes hun eigen wedstrijdje spelen. De shots zijn lang, meeslepend - de invalshoek die van een voyeur. De Putter schiet geen kant-en-klare documen taires; omdat hij vindt dat iedere camera de wer kelijkheid sowieso al beinvloedt, helpt hij het dra ma een handje. Hij concentreert zich op twee jo chies van elf, Anselmo en Leonardo, die op hun beurt worden gevolgd door de belangrijkste voet balclubs van Rio: Fluminense. Vasco da Gama, Flamengo. Vanaf dat moment Iaat hij het ghetto- pleintje los als centraal thema en wordt de ver haallijn een hel andere. Het drama ontwikkelt zich zonder dat De Put ter kan ingrijpen. Leonardo krijgt een profcon tract, Anselmo niet. omdat hij in de beslissende testwedstrijd moet spelen met geleende, te grote kicks. Het is de wet van de favela: ieder voor zich. De laatste shots laten zien hoe Anselmo het moet zien te rooien in zijn sloppenbuurt: het is alsof het gozertje beseft dat hij levenslang heeft gekre gen. Ontroerend geregistreerd. Aandoenlijk portret ontwikkelingswerker HILVERSUM GPD Een blanke die het plaatsje Dia tock midden in het oerwoud van het Afrikaanse Senegal be zoekt, wordt door de dorpsbe woners steevast Menno ge noemd. En dat is niet zo gek, want voor de bewoners van Diatock is Menno alles. Menno is Menno Sypkens Smit (43) uit Hattum. Hij woont en werkt al bijna twintig jaar in Diatock. Sypkens doet in het plaatsje kleinschalig ontwikkelingswerk. Hij koopt pannen, een tweede hands naaimachine of bedenkt een eenvoudige palmpitten- pers. Hij wordt op handen ge dragen en geniet een behoorlijk aanzien. Programmamaker Steef Meyknecht filmde een aantal maanden het werk en le ven van Sypkens. In de NOS- documentaire 171 gulden 15, te besteden in Afrika legt Mey knecht de beweegredenen voor het niet alledaagse bestaan van Sypkens bloot. Meyknecht weet bij de kijker met zijn film bijna vertederende gevoelens op te roepen voor Sypkens. Dat komt niet in de laatste plaats door het gesprek met de ouders van Sypkens, thuis in Hattum. Zijn vader voelt zich als oud-huisarts over duidelijk tot de notabelen van het dorp behoren en laat soms wat omzichtig weten teleurge steld te zijn in de levenskeuze van Sypkens. Hij had zijn zoon graag'de huisartsenpraktijk zien overnemen. Sypkens koos ech ter voor een studie antropolo gie. Zijn ouders vinden het 'ge rommel' van Sypkens in het oerwoud soms maar raar en hebben nog altijd hoop dat hij een echte baan in Nederland vindt. Ze koesteren echter 'hun' Sypkens met hart en ziel en dat maakt de film zo aandoenlijk. Sypkens is inmiddels ge trouwd met de 23-jarige Touty en lijkt in de verste verte niet de Joop Stokkermans over Gerrit den Braber: „Ik moest eens een tekst van hem op muziek zetten. En die tekst ging als volgt: 'Dan was er een dame die hield er niet van, dat wou ze tenminste beweren. Maar ik sprak: weledele, madame, dan moet u de mijne eens proberen. Enfin, na veel aarzelen heeft ze dat gedaan. Nu reist ze aan een stuk door achter mij aan'. En dan moet je weten dat dit een liedje was over poffertjes." Den Braber vult hem aan: „Dat was het thema kermis. Ik heb ook nog eens een slagzin voor de Pil gemaakt. Die luidde: 'Ik gaf ze ook aan mijn konijnen en zag de plaag terstond verdwij nen'." Een fragment uit de laatste aflevering van Klasgenoten. Die wordt vanavond om half elf op RTL 4 uitgezonden en is een bijzondere. Centrale gast is 'Mijnheer Radio' Gerrit den Braber die plaats neemt in de klas waarvoor hij stond. Als hoofd opleidingen van de AVRO was Den Braber in de jaren vijftig en zestig de gedreven man achter het jonge AVRO-talent van Minjon. Hij deed dat met overwicht. De oud-nieuwslezeres Eugenie Herlaar: „Oom Herman was oom Herman (Herman Broekhuizen, de oprichter van Minjon, red.), maar hèm durfde je niet bij zijn voornaam Menno Sypkens Smit met de fiets op weg n behoefte te hebben om zich defini tief in Nederland te ve&tigen. Diatock is zijn lust en zijn leven. Wel vertoeft hij regelmatig in Hattum bij zijn ou ders om nieuwe sponsors en dona teurs te vinden voor zijn ontwikke lingshulp. Programmamaker Steef Meyknecht ging mee naar een lezing en modeshow die Sypkens en Touty gaven voor de Vereniging van Platte landsvrouwen en filmde de schen king van de collecte die avond. Op brengst: 171 gulden en 15 cent. Syp kens is verguld. Steef Meyknecht kwam Sypkens een aantal jaren geleden op het spoor. Hij bezocht hem enkele keren in Senegal voordat hij aan zijn docu mentaire begon. „In eerste instantie wilde ik een film maken over een Ur- ker visser die Sypkens naar Senegal haalde om daar visies te geven. Dat was te mager. Daarbij bleek het ver haal van Sypkens zelf veel interes santer. De relatie met zijn vriendin bleek boeiend. Evenals de relatie met zijn ouders. En de projecten die hij opstart in Senegal zijn aardig." Filmen in Afrika bleek een makkie voor Meyknecht. „Ik had via Sypkens natuurlijk een prachtige introductie in het dorp. Het viel me op dat de bewoners niet raar reageerden op de aanwezigheid van.de camera. In Ne derland is het soms lastiger om te fil men. Hier gaan mensen nogal eens gek staan springen in beeld als je er gens aan het filmen bent." (Uitzending, vanavond, 20.31 uur, Nederland 3) In de klas voor Koos Postema zitten bekende gezichten of, zoals Den Braber het bij binnenkomst omschrijft: „Het room van de Nederlandse omroep." Componist Ruud Bos, nieuwslezer Donald de Marcas, duizendpoot Ad 's Gravesande, misdaadverhalenschrijver Will Simon, pre sentatrice Audri van der Jagt, zanger Peter Blanker en discjockey Theo Stokkink. De oud-Groningers Eef Brou wers (voormalig hoofdredacteur van het Nieuwsblad van het Noorden) en Klaas Jan Hindriks (documentairemaker) zitten naast elkaar. De oude vrienden groeiden op aan het Bemouilleplein. Verlegen Eef en brutale Klaas Jan maak ten samen hoorspelen en aten ijs bij Talamini. Nieuwsle zer Joop van Zijl had op zolder in het ouderlijk huis een radiostudio ingericht. „Met een tafel en een stoel met voor me een microfoon en aan de wand wat foto's van big bands. Vanaf de zolder liep een draadje naar beneden en dan kiende ik het zo uit dat na het nieuws in de kamer be neden een politiebericht klonk dat bestemd was voor de visite van mijn ouders, die dan hals over kop het huis ver lieten." De laatste Klasgenoten is een ode aan Den Braber en daarom eigenlijk niet op zijn plaats bij RTL 4. De uitzen ding had beter gepast in zendtijd van de AVRO, waarvoor j Den Braber 'eeuwen' werkte. Maar die omroep gaf hem bij zijn afscheid deze zomer slechts een receptie. De uit- I zending geeft een prachtig beeld van de Nederlandse om- roep in vervlogen tijden. Pioniers hadden het toen nog voor het zeggen. En plezier was belangrijker dan mark- I taandelen. Den Braber, die met zijn kennis, programma's en vooral liedteksten, een stempel heeft gedrukt op de naoorlogse omroepgeschiedenis, krijgt, na de nalatigheid van de AVRO en het op één stem mislopen van de Ere-Reissmi- crofoon, zo toch nog de erkenning die hij dubbel en dwars verdient. Een gemiste kans van de AVRO. Maar goed dat er concurrentie is. (Klasgenoten, vanavond 22.30 uur, RTL 4)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8