Kijker in hoofdrol bij dertig-jarige TROS NOS toont de verdwenen wereld van bioscoopjournaal van Polygoon Rtv show 'Het liefst zou ik het de hele avond hebben gedaan' Pieken, punten en plakgeï bij Peetoom VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 Een reportage over het vernie tigingskamp Auschwitz vormde zeven jaar geleden het einde van het Polygoonjournaal. Voor programmamaker Philip Bloe mendal, de stem van Polygoon, waren het vijf, zes minuten van grote betrokkenheid. „Want mijn hele familie was door de moffen vermoord. Het bioscoopjournaal van Polygoon was een belangrijke nieuwsbron in het tijdperk voor de televisie. Vijfenzeventig jaar geleden werd de Haarlem se filmfabriek Polygoon opge richt. De NOS zendt vanavond De wereld van Polygoon uit om 20.29 uur op Nederland 3. Sa mensteller Wil de Jong toont de verdwenen wereld van het bio scoopjournaal in een menge ling van filmfragmenten en ge sprekken met de hoofdperso nen van destijds. Windhondenrennen in Zeist, de 107e verjaardag van opa Kip en het zoveelste afscheid van Heintje Davids. Typisch onder werpen voor het journaal van Polygoon. Het waren onder werpen met een betrekkelijke nieuwswaarde; een grote kijk dichtheid was echter gewaar borgd. Bloemendal is met recht de stem van het Polygoonjour naal. Hij was commentator en hoofdredacteur en volgens ve len was hij tevens de drijvende kracht achter dit 'gefilmde weekblad'. Hij had ervaring op gedaan bij Radio Herrijzend Nederland. De Wereldomroep had hem ook gevraagd, maar Polygoon betaalde beter. Toen hij een proefcommen- taar insprak, wist hij dat het anders moest. „Ik had het idee dat de man die achter het doek zit met zijn stem nooit het ein de van de zaal bereikte. Ik heb gevraagd of ik het over mocht doen. Toen heb ik mijn stem opgezet. Dat is al die jaren zo gebleven." Polygoon werkte commer cieel. In de jaren dertig draaide het journaal in ruim vierhon derd bioscopen. Daarvoor wer den 130 kopiën gemaakt die weken lang rouleerden. Bloe mendal: „De eerste week in Rotterdam, de tweede in Dordrecht, de derde in Breda, de vierde in Reusel en de vijfde in Teteringen. Na vijf weken kreeg je het nieuws voorge schoteld. Het was oud, maar als je het nooit gezien had, was het toch weer nieuws." Geluidsfim De introductie van de geluids film voor de oorlog was een be langrijke stap voor Polygoon. Onder het motto Polygoon spant de kroon ook in toon, zocht de redactie naar nieuwe onderwerpen. Cameraman Piet Buis, die later directeur zou worden: „Bij voorbeeld een ka- nariepietententoonstelling of een bekende harpiste. Als het maar geluid gaf. Het bioscoop programma was entertain ment, het journaal moest daar op aansluiten." Dergelijke onschadelijke on derwerpen konden tijdens de oorlog zonder bezwaar worden vertoond. Aan het 'repertoire' moesten op last van de bezet ter wel een, meestal twee 'Duit- svriendelijke' onderwerpen worden toegevoegd. De jour nalist Thomas Leeflang be- schijft hoe het journaal tijdens de bezetting geheel wordt over genomen door de Duitsers. Het journaal wilde de werke lijkheid wel eens aanpassen. Ooit kreeg Prinses Beatrix die een schip te water liet de la chers op haar hand toen de champagne een aantal hoge mariniers nat spatte. De came ra's van Polygoon misten de beelden. Bloemendal vroeg een boekhouder de mariniers te vervangen en zeepsop fungeer de als champagne. „Zo word je nu belazerd. Excusez le mot. Dat is natuurlijk niet waar. Ik heb alleen in scène gezet wat we misten." De lijn werd in de gaten ge houden door een redactiecom missie, waarin de dichter Kees Stip (Trijntje Fop) zitting had. Beelden van een massa door de paus gezegende bromfietsen ontlokten Stip de opmerking: „Solex Deo Goria." Op grond van die uitlating kwam Stip in de commissie. Stip: „De stem van Flip, het was ook de mon tage van Flip. Hij schreef bijna altijd de tekst. Zonder Flip zou het Polygoon niet veel gewor- Het afscheid van Heintje Davids. Typisch een onderwerp voor het journaal van Polygoon. FOTO ARCHIEF den zijn." Het einde van Poly goon kondigde zich in de jaren zestig aan. Op initiatief van het WD-kamerlid Haya van Some- ren-Downer kreeg het bedrijf overheidssteun. Vijftien thea ters van het Tuschinski-con- cern hadden besloten dat ze het wel zonder het oubollige journaal af konden. De concur rentie van de televisie was te sterk. Het Polygoon was voor even gered, maar zou uiteinde lijk toch buigen voor het medi um van de tweede helft van de twintigste eeuw. (Morgen in de bijlage een in terview met Philip Bloemen dal) Utrechtse even gastomroepster bij jarige TROS Wat ze aan gaat trekken? Weet ze nog niet. Ze zal wel twee, drie dingetjes uitzoeken en meenemen. Mis schien moet ze qua garderobe wel rekening houden met het decor, geen idee hoe dat gaat lopen eigenlijk. De avond wordt een ontdekkingsreis in het land dat Te levisie heet, en Pien Rutten weet nu al dat die reis te kort gaat duren: „Ik denk dat het straks veel te snel voorbijgaat, dat het voor je gevoel maar twee seconden duurt, of zo. Het liefst zou ik het de hele avond hebben gedaan. Héérlijk, lijkt me dat." Maar Utrechtse Pien was gisteren in de Central Stu dios 'slechts' één van de drie gastomroepsters bij de TROS. Ze deden de teksten en aankondigingen voor die feestelijke avond. In totaal hadden zich zo'n 400 lief hebbers met hun hartewens een avondje omroepen bij de jubilerende TROS gemeld, dus verder zul je uitverkoren Pien („Ik ben wel een streber") niet horen klagen. „Televisie, daar gaat m'n hart naar uit", zegt de 23-ja- rige 'regelnicht', die in het dagelijks leven bij een pro motiebureau de contacten tussen beursklanten en hos- tessen onderhoudt. „Tot die conclusie kwam ik nadat ik m'n theateropleiding had gedaan. Liefst zou ik op tele visie iets willen presentéren, maar ja, je moet ergens beginnen, natuurlijk." Aan de verkiezing van 'een nieuwe Leontine', die bij Hans van der Togt in het Rad van Fortuin de bordjes om moest gaan draaien, heeft ze evenwel niet meege daan, omdat ze voorzag dat er duizenden reacties zou den komen. Voor je het weet wordt het dan weer zo'n vleeskeuring, daar paste ze voor. Maar voor bordjes draaien op zich voelt ze zich niets te goed. Als het maar doen in Love Letters? Uit de dui zenden inzendingen heeft de TROS een aantal kijkers gese lecteerd die hun wens in vervul ling zien gaan. Zo spelen Wilma van Hol- steyn en Monique van Aken mee in een speciale aflevering van Wordt u al geholpen? opge nomen in Maison de Bonneterie in Amsterdam. Bekende acteurs uit de serie zoals John Inmann (Mr. Humphries), Wendy Ri chards (Miss Brahms) en Frank Thornton (Mr. Peacock) staan hen bij. Wilma van Holsteyn solliciteert in de aflevering naar de functie van Mrs. Slocombe die tijdelijk geen tijd meer heeft voor haar baan als hoofd van de afdeling damesondergoed. Het zijn kleine gastrollen die de kijkers spelen in Wordt u al geholpen? Monique van Aken heeft slechts enkele zinnen tekst. Zij moet het vooral van haar sexy uiterlijk hebben. Ze speelt - hoe kan het ook anders - de rol van de sexy assistente van Young Mr. Grace. Ook Mar- tijn Krabbé en Jaap Jongbloed spelen een rolletje in de afleve ring. Tijdens de jubileumuitzen ding zal de kijker ook regelma tig een traantje kunnen wegpin ken. Zo is het huwelijksaanzoek dat Ad Bruynzeel zijn vrouw Greetje na 30 jaar opnieuw doet ontroerend. De TROS biedt een aantal paren dat dit jaar 30 jaar getrouwd is de kans om a la Lo ve Letters het huwelijksaanzoek over te doen. Ad verrast zijn Greetje tijdens een concert van André Rieu in De Doelen in Rotterdam. Nietsvermoedend wordt Greetje het podium op gehaald en komt haar Ad trom petspelend achter de coulissen vandaan. Naast de fragmenten met TROS-kijkers bestaat het jubile umprogramma uit oude beel den en objecten uit de 30-jarige TROS geschiedenis, waaronder het REM-eiland waar het alle maal is begonnen. En uiteraard Joop Landré, die jarenlang het gezicht van de omroep bepaal de. Ook voor dit onderdeel is de hulp van de kijker ingeroepen. Zij zijn de afgelopen maanden De grootste familie van Nederland viert jubileum op televisie is: „Waarom niet? Kijk maar naar Leontine, die kreeg toch ook haar eigen programma, en gaat nu voor Veronica allerlei dingen doen. Leuk toch? En mis schien vinden de mensen het dom, bordjes draaien of omroepen, maar wat je ook doet: de mensen vinden al- tijd wel wat. Het zou me niets doen als mensen het j dom zouden vinden." Een beginnetje is er. Liedje ge zongen bij Ivo Niehe, in Zo vader, zo dochter gezeten, iets in AVRO's Servicesalon gedaan, maar dat is alle maal alweer een tijdje geleden. Die omroepbeurt giste- I ren (vanavond bij de TROS op Nederland 2 te zien) was dus een welkome impuls. Want ze staat dan wel bij wat j castingbureaus ingeschreven, je moet maar net in de smaak vallen: „Het is tegenwoordig bijna allemaal 'ty pe-casting', hè. Dan doen ze audities, maar zoeken ze juist weer iemand die klein en donker is. En dat ben ik dus niet. Ik ben gewoon lang en blond." p B—4 ijn dat u zich weer I hebt afgesteld op de -Jl. TROS." „Uw presenta tor is Jaap Jongbluuh...eh Jaap Jongbloed." „Ivo Niehe heeft een inclusief...exclusief inter view." „Ik heb een droge mond. Sony hoor...maar het plakt zo." Omroepen is een vak. Dat on dervonden de afgelopen weken tientallen mannen en vrouwen die een screentest deden om één avondje omroep(st)er te mogen zijn bij de TROS. Een greep uit de pogingen die zij waagden voor de camera is vanavond te zien in het feeste lijke avondvullende jubileum programma, De grootste familie van Nederland, waarmee de TROS haar 30-jarig bestaan viert. De TROS belooft de kijker een avond vol verrassingen, amusement en curieuze zaken, waarbij de hoofdrol is wegge legd voor de kijker. Opzet van de feestavond is dat de omroep de kijker in het zonnetje zet. De avond wordt als het ware voor een deel teruggegeven aan de kijkers. Een paar maanden geleden konden zij hun hartewens in sturen naar de TROS. Wilde je een keer meespeuren met Der rick, een avondje omroepster Ellen Brusse assisteren, een rol letje spelen in Wordt u al gehol pen?, Bassie Adriaan terzijde staan of een huwelijksaanzoek Het REM-eiland waar het voor de TROS allemaal is begonnen. Ivo Niehe praat met oud-voorzitter van de TROS Joop Lan dré over de ge schiedenis van de omroep. FOTO ANP Pien Rutten, even gastomroepster bij jarige TROS: „Het was héérlijk." aangespoord om thuis tussen de oude filmrollen en op zolder te snuffelen naar oude TROS-at- tributen of fragmenten. Aan het drieënhalf uur duren de programma wordt meege werkt door alle bekende TROS- gezichten. Van Linda de Mol tot Martin Gaus en van Bert Krui- zenga tot Jan Pieter Glerum. Linda de Mol zingt onder meer een duet met Koen Wauters in een showblok met hits uit de ja ren zestig. Ivo Niehe praat met Joop Landré over de geschiede nis van de omroep. In een speciale aflevering van Triviant voelt Tineke Verburg zes collega's aan de tand over hun kennis over het TROS-ver- leden. Twee musicerende fami lies uit Zwolle en Beek en Donk spelen samen met het Metropo- le Orkest. Het televisiefeest wordt afgesloten met een regi stratie van het eerste deel van het jubileumconcert vanuit mu ziekcentrum Vredenburg, waar het Radio Symfonie Orkest on der leiding van Andrei Boreyko muziek van Beethoven, Schu mann en Rachmaninov uitvoer de. (De Grootste Familie van Ne derland, TROS, vanavond, 19.29 uur, Nederland 2) lezeressen- volg ik de meester van de hogere kapselkunst naar zijn kleedkamer. Rob Peetoom is inmiddels bijna vijftig, maar dat is hem beslist niet aan te zien. Hij lijkt op een opvallend fit en vief jonger broertje van ex-voetbalheld Hans van Breu- kelen. Dat komt natuurlijk om dat zijn haar zo goed zit. Wat doet hij er zoal aan? Peetoom: „Weinig eigenlijk. Ik ben nu al vijfentwintig jaar heel 'basic' bezig..." Heel wat? „Basic. Dat houdt in dat je zó moet knippen dat ze later thuis zeggen 'goh, wat zie jij er lekker uit'. Je kunt de lengte variëren, maar verder moet 't gewoon mooi en natuurlijk zijn. Als je mij zou metamorfose ren, wat zou je dan doen? Peetoom: „Ik denk dat ik het zo zou laten." Ai. Er is niets meer aan te red den, bedoel je? „Ik bedoel dat ik, zonder er aan te komen, bij wijze van spreken al voel,dat jouw haar heel zacht en fijn is. En dat moet lang zijn, kort past niet bij je haartype. En ook niet bij jou." En de kleur, moet er niet dringend een paarsspoelinkje in of zo? „Zo laten, zou ik zeggen. Het past bij je. Maar zeg, jij wil ei genlijk gewoon stiekem per soonlijk advies, geloof ik?" Volgeboekt Waarmee ik toch maar mooi even een fiks bedrag heb uitge spaard. Adviseren is overigens het enige dat Peetoom, naast zijn vele werk voor bladen en shows en zijn functie als directeur van Puntige sprieten Als de door Kervrans Silica (pil len met organisch aan flavonoï- Na de behandeling van Rob Peetoom zijn de modellen weer als nieuw. 'Intercoiffure Mondiale', nog doet in zijn zaak. Zijn schaar heeft hij in de wilgen gehangen. .Ik was steeds voor een maand j of drie volgeboekt. Dus als je in j augustus belde, was je pas in november aan de beurt. Dat i kon natuurlijk niet." I f Voor het dagelijks knip- en krulwerk beschikt Peetoom i daarom over een speciaal ge- traind, twintig m/v sterk 'artistic j team', dat de beroemde hoof- i den van onder anderen Tatjana Simic, Irene Moors en Leontine 1 Jansen artistiek verantwoord 'onderhoudt'. En wat ze zoal kunnen met de hoofden van 'gewone' Nederlanders, is even later te zien op het podium, J waar onder gejuich van het pu- bliek ware haarwonderen wor- den verricht. Op de valreep nog een gratis l kapsel-advies van de meester voor de komende winter: „Er komt wat meer 'femininity' Pardon? I „Het wordt allemaal wat vrouwelijker. Wat meer krul, wat verzorgder. Niet dat jog- gingpakken-gedoe. Waarbij als altijd een goede coupe van het grootste belang is. Als je onder de douche vandaan komt, moet 1 je kapsel meteen goed zitten." Enige tijd later, als na nog een j spectaculaire show en diverse i optredens het jubileumfeest ten t einde is, ondergaat mijn coupe 1 onvrijwillig de voor het komen de seizoen vereiste douche-test als ik door de stromende regen naar de auto hol. Resultaat: een treurig hoopje uitgezakte natte hond. Geen echte Peetoom, dat is wel duidelijk. Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Ook al loop je rond fraaiste met blinkend gepoetste schoe nen, dito juwelen en elke wim per, echt dan wel vals, perfect op z'n plaats gepla muurd, het is alle maal niets, NIETS, als je haar niet goed zit. Rare pieken, do de punten en/of uit gegroeide scheidin gen, zij kunnen uw algehele verschij ning danig verpes ten. Om nog maar te zwijgen van een To taal Foute Coupe! Niemand die dit be ter weet dan Neer- lands beroemdste kapper, Rob Peet oom. Deze Haarlem se metamorfose kunstenaar -wilt u een totaal nieuwe 'look', uw hoofd eens helemaal laten ombouwen: wend u tot Rob Peetoom- zit inmiddels alweer vijfentwintig jaar in 'het vak'. Een jubile um dat dezer dagen werd gevierd met een party in het Concertgebouw te Haarlem. Panda haalde de Carmen-set van zolder, draaide hier en daar een modieus verantwoord krul letje, en ging een kijkje nemen. Eigenlijk heb ik het niet zo op kappers. Ze doen altijd iets an ders dan je vraagt. Wip je even de salon binnen voor het laten snoeien van wat zielige puntjes, gegarandeerd dat je enige uren later het pand verlaat met een gemillimeterde rattencoupe die stijf staat van een enge gel. En dan willen ze ook altijd per se kléuren. De ene maand moet het rood (staat zo leuk bij de herfstblaadjes), dan weer eek hoornbruin (terug naar de na tuur) en net als dat erin is ge smeerd is het alweer totaal pas sé en word je in in een houd- klem genomen en in de peroxi de gedompeld voor de laatste supermoderne blond-variant (romantisch jeugdig). Ik ben niet zo'n Viola Holt-ty- pe (eiken week een kleurtje) en bij het betreden van het Con certgebouw poog ik dan ook lis tig aan de vele stands op haar- kleuringsgebied voorbij te slui pen. Mislukt: een mevrouw van Wella Haarprodukten krijgt me in de gaten en komt op me af met de reuze handige Wella Co- lor Disc. Een soort parkeerschijf, waarmee ik er in luttele minu ten achter kan komen welke 'ideale nuance' bij mijn natuur lijke haarkleur past. We zijn snel uitgepraat, want dat is er slechts één: lichtblond. En dat ben ik dus al. Dag r den verbonden silicium, twee per dag en alreeds met de kerst prachtig haar) aangeboden champagne genuttigd is, is het tijd voor de eerste van drie wer velende shows die de superkap per zijn gasten aan biedt: 25 jaar Rob Peetoom-haar. We blikken terug op de flower-power, de soultijd, de disco, de punk en de hou se, om uit te komen bij Peetooms inter pretatie van wat ons in de toekomst op haarmodegebied te wachten staat. Wel dames, en he ren ook, opgelet: bereid u voor op puntige sprieten, op vlechten, op hoog opgewerkte sui- kerspin-achtigen en op een hele hoop kleuraccenten, waarbij met name de metallic-varian ten in het oog springen. Prachtig bij uw Toyota! punt zijn t gelokte meisjes van wie de vlechten op Siamese tweeling achtige wijze met elkaar ver bonden zijn. Handig om elkaar in de drukte niet kwijt te raken. Wel een tikkeltje lastig bij, ik noem maar wat, toiletbezoek en roltrappen. Als na de show het podium in gereedheid wordt gebracht voor de presentatie van de me tamorfosen -dè specialiteit van Peetoom, reeds toegepast op duizenden dolgelukkige Libelle- Hoogte- wee lang-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10