Groninger museum open Gewauwel Mars Teunisz zorgt voor slechte start van cabaretserie Een requiem vol toekomstmuziek Cultuur Kunst 'Slokjes' van Graham Greene op veiling Picasso tegen bodemprijs Monet uit de handel Uhlhorn en Kakudo soms gelijkwaardige partners Meesterserie-concert Mozart zonder verrassingen Getty-museum verliest slag om Drie Gratiën TAANDAG 31 OKTOBER 1994 Ralf van Meer wint pianoconeours {utrecht De 20-jarige Ralf van Meer heeft de finale gewonnen Ivan het eerste studenten pianoconcours van de Universiteit Utrecht. De student aan de Technische Universiteit Eindhoven kreeg een geldbedrag van 2.500 gulden. Aan het concours na men 26 pianist-studenten uit zeven landen deel. Krista Kolacny, (studente farmacie in Leuven, eindigde als tweede, Mijam Mathot, studente geneeskunde in Utrecht, werd derde. Nationaal indianenmuseum in VS new vork De Verenigde Staten hebben sinds gisteene een Na tionaal Museum van de Amerikaanse indianen. Het Heye-cen- trum is gevestigd in Manhattan, New York, in een gerestaureerd douanehuis uit 1907. Het ontleent zijn naam aan de rijke ban kier George Gustav Heye uit New York. Die verzamelde tussen 1903 en 1954 meer dan een miljoen voorwerpen die indianen in gebruik hadden. Het museum in New York is voorloper van het grote nationale museum voor de indiaanse cultuur dat in het jaar 2001 in Washington moet openen. Dat komt tussen het Ca- pitool en het Lucht- en Ruimtevaartmuseum. Twaalfde Concours de Ia Chanson Amsterdam De Alliance Frangaise organiseert voor de twaalfde keer een concours de la chanson. Iedereen die in het Frans zingt, amateur of semiprofessioneel, kan meedoen. Deelnemers (solisten, duo's of groepen) kunnen een cassette-bandje, waarop drie liedjes zijn ingezongen, vóór 27 januari sturen i de Keizersgracht 708, 1017 EW Amsterdam. Een jury, bestaande uit Hans van Willigenburg, Liesbeth List, Imanda Wapenaar en Michel van Bergen Henegouwen, beoordeelt de liedjes. Uit de inzendingen worden tien kandidaten gekozen voor de Finale op 26 februari in De Kleine Komedie in Amsterdam. Er zijn drie prijzen te winnen. De RVU zendt de Finale uit in het culturele rogramma De Schatkamer, op Radio 5. Architectuurprijs Waterloo-station brussel De Europese architectuurprijs gaat dit jaar naar het Britse bureau Nicholas Grimshaw en partners voor het ontwerp van de Eurostar-terminal in het Londense Waterloo-station, zo is in Brussel bekendgemaakt. Een internationale jury bestaande uit acht architecten onder leiding van Sir Norman Foster koos het project uit 28 Finalisten. Onder hen zijn ook twee Nederlan ders: Wiel Arets met zijn ontwerp voor de Academie Beeldende Kunsten en Academie van Bouwkunst in Maastricht en Hans Kollhoff met zijn huisvestingsproject op het KNSM-eiland in Amsterdam. Ze werden geselecteerd uit 69 kandidaten. Koningin maakt avontuurlijke wandeling De kleurrijke vuurwerk show boven het centrum van Groningen liet zater dagavond niets te raden over: het nieuwe Groninger Museum is officieel ge opend. Zeven jaar nadat de Gasunie de gemeente ge nereus 25 miljoen gulden voor de bouw schonk, wandelde zaterdagmiddag H.M. Koningin Beatrix met haar gevolg over de smalle, blauwe brug naar het Mu seumeiland en verrichtte daarmee de officiële ope ning van het veelbespro ken gebouw in het water van het Groninger Verbin dingskanaal. groningen gpd Na de ontvangst in het pavil joen van Coop Himmelb(l)au, in gezelschap van de 750 geno digden, nam Koningin Beatrix uitgebreid de tijd om het muse um te bezichtigen. Ze was on der de indruk van de creatie van Alessandro Mendini en de zij nen. Na afloop van de rondlei ding praatte zij - in vloeiend Ita liaans - geruime tijd na met Mendini, met de gastarchitec- ten Philippe Starck en Wolfgang PrLx en Helmut Swiczinsky, Co- op Himmelb(l)au en met tal van genodigden. V erontschuldigingen Burgemeester Hans Ouwerkerk bood in zijn toespraak zijn ver ontschuldigingen aan voor het feit dat de genereuze gift van de Gasunie zo weinig elegant was ontvangen, eerst doordat de ge meenteraad langdurig had ge kissebist over de plaats waar het museum moest komen, en ver volgens doordat een aantal bur gers - met succes - een be zwaarschrift indiende tegen de versnelde procedure bij afgifte van de bouwvergunning. Na toespraken van de burge meester, Frans Haks en Ales sandro Mendini, verlieten de koningin en haar gezelschap de zaal om het museum te bezich tigen. Koningin Beatrix was on der de indruk van de avontuur lijke tocht door het paviljoen Archeologie en Geschiedenis, de mysterieuze sfeer in het pa viljoen Kunstnijverheid, en de bijzondere wijze waarop het spraakmakende bouwsel zich naar de omvangrijke kunstcol lectie voegt. LONDEN RTR Slechts twintig cabaretliefheb- zijn naar de Kapelzaal ge en. Dat is om zo te zeggen echt gezellig. Daarom valt iet veelbelovende begin van de oorstelling van Mars Teunisz i op. Vrijwel direct weet hij aardig sfeertje te bouwen, achter uit de zaal komt hij htnet een grote kist aanzeulen, let blijkt dat die kist zijn kleed- r bevat. Hij drukt op de jrikklok en - alsof hij volgens io voor cabaretiers werkt - legint hij tijdens de voorstelling t schminken. Ja, tijdens de rstelling, en niet meer zoals 'oorheen voor aanvang van zijn iptreden in zijn eigen vrije tijd. let is ongedwongen leuk. Maar wat daarop volgt, valt jitter en bitter tegen. Hij begint een langdradig verhaal n hoofdpersoon Vos, een oort primitieve wilde, met ver- >azing naar onze zogenaamde leschaving kijkt. Op die manier jasseren ook andere persona- 'e revue, zoals een echte een legbatterij, een BOM- •moeder en haar zoon en de funeral'-manager oftewel de z. Gezien: 29/10, Kapelza moderne begrafenisonderne mer. Uiteindelijk blijken alle fragmentjes te passen als de stukjes in een puzzel. Het is echter allemaal zo gekunsteld, dat het eerder vermoeiend dan boeiend t Teunisz draaft maar door, houdt een gezapig tempo aan en lapt alle regels rond timing aan zijn laars. Voor de goede verstaanders heeft hij een braaf söort maatschappijkritiek in petto. Twee verschillende mu ziekstukjes zijn een paar maal via de luidsprekers te horen. Het is de enige muzikale onder steuning van zijn programma met slechts een enkele aardige opmerking. Voor het plaatsen van die opmerkingen moet hij echter verhaaltechnisch zo veel overhoop halen, dat zelfs de weinige grappen in alle ge wauwel verloren dreigen te gaan. De tweede aflevering in de Kapelzaal-cabaretserie heeft dus al met al een puur slechte start gehad. Na een abominabe le inspeelvoorstelling van Job Schuring en dit eindeloze gedoe van Mars Teunisz hebben Niek Barendsen en Maarten van Roozendaal in hun combinatie voorstelling van eind november veel goed maken. Meer dan 80 miniatuur-flesjes whisky uit de verzameling van de Britse schrijver Graham Greene worden kort voor Kerstmis geveild bij Christie's in Londen. De flessen gaan vergezeld van een authentici- teitsverklaring van de auteur en kunnen 6.000 gulden op brengen. De flesjes zijn vooral inte ressant omdat Greene ze uit leende aan regisseur Carol Reed voor zijn film naar Gree ne's boek „Our Man in Hava na". In een cruciale scène weet de held, een vertegen woordiger in stofzuigers, een officier van de geheime poli tie voor zich in te nemen door het damspel te spelen met de whisky-flesjes in plaats van stenen. Elk genomen stuk werd opgedronken. De flesjes zijn ongeveer tweemaal zo groot als de mo- der: de houd is sterk van gehalte, rond 70 procent. De verzame ling telt veel bijzondere mer ken en sommige zijn door Greene gesigneerd. Mars Teunisz is als hoofdpersoon Vos e De recessie op de kunstmarkt drukt zelfs de prijzen van wer ken van grote meesters al Picas so en Monet, die eerder steeds weer astronomisch hoge bedra gen opbrachten. Een schilderij van Pablo Picasso waarop spe lende meisjes zijn afgebeeld, bracht vorige week onder de veilinghamer 20,7 miljoen franc (673.000 gulden) op, minder dan de geschatte waarde. 1-es Blondes Chevelures' (Blonde hoofdjes), dat sinds 1921 tot een privé-collectie be hoorde, werd in het belangrijk ste Parijse veilinghuis Drouot aangekocht door een Frans- Amerikaanse handelaar. Picasso zette het werk dat ook wel 'La Ronde Fillettes' (De Ronde van de meisjes) wordt genoemd in 1901 met olieverf op doek gezet tijdens zijn 'blauwe periode'. '1x2 Bassin des Nymphéas' van Claude Monet werd niet ver kocht omdat de bieders niet over de minimumprijs van de verkoper heengingen, hoewel het laatste bod 21,9 miljoen franc (712.000 gulden) was. De waarde van de schilderijen werd voor de veiling geschat tussen de 28 en 30 miljoen frand (910.000 en 975.000 gulden). recensie lidy van der spek K&O-Koffieconcert Kaoru Kakudu, viool. ian Uhlhoin. plano; werken v, „Chausson verschijnt als een d'union tussen Franck en De bussy", zo schreef de criticus Arthur Hoérée eens over de enigszins melancholieke im pressionistische kunst van Er- nest Chausson (1855-1899). De ze componist, die op drieënder tigjarige leeftijd verongelukte, zorgde voor een ware omme keer in het optreden van de vio liste Kaoru Kakudo en Herman Uhlhorn en daax was vooral k.i kudo debet aan. Zo vitaal en stoïcijns, met een volle diepe streek zij Vitali en Tartini ver tolkte zo meditatief, sfeervol, met een ingehouden hartstocht weerklonk 'Poème', oorspron kelijk geschreven voor viool en orkest. Uhlhorn en Kakudo wa ren hier gelijkwaardige partners in dyna ming. Ze tonen h zeldzaam alsof zij moest on re stuk te Uhlhor aanslag v kelijk Qui Uhlhorn, nieuwde' ele partijen. Zo 1 dit /oor elkaar geschapen; •n samenspel vormden achtige twee-eenheid niek, frasering en ti lls in de allerhoogste ad Kakudo nog een i mooie klank. Het leek eerst energie kwijt n aan dit veel delicate- kunnen beginnen, is' altijd al fijnzinnige as deze keer opmer- ,elig. da. lagniet aan klank van de geheel •erde vleugel, die zijn teer deed floreren. Hoe spanningsvol en krachtig Kakudo de 'Chaconne' in g. en hoe virtuoos de bewerkte "l'rillo del Diavolo' van de twee Italia nen romasso Vltall en Gluaep» pe Tartini ook mochten klinken, op zich een lust voor het oor, de balans helde hier nog te veel over naar Kakudo's enorme uil voeringspraktijk. In het allegro energico dreigde Kakudo zelfs even op hol te slaan, het strakke tempo van Uhlhorn even aan haar elegante laarsje lappend. Koningin Beatrix verrichtte zaterdag de officiële opening van het door de Italiaanse architect Alessandro Men dini ontworpen Groninger Museum. Na afloop sprak zij informeel met onder anderen de directeur van het Frans Haks. foto anp Ondanks de stromende regen en de vroeg invallende duister nis, stond nog een groot aantal applaudiserende mensen te wachten toen koningin Beatrix om kwart voor vijf het museum verliet. Maar het zou nog veel drukker worden in de avondu ren toen het museum voor dui zenden mensen feestelijk werd ingewijd door het Willem Breu- ker Kollektief en een grandioze ïrkshow. muziek op elkaar ingespeeld raakten. Steeds minder ongelijkheden in tempo tussen solist en orkest en recensie monica schiks Meesterserie-concert door het Residentie Orkest o.l.v Vassili Sinaiski met Mozart en Mahler. Solisten: Andrea Lucchesini, plano en Andrea Catzel, sopraan. Gehoord 29/10, Stadsgehoorzaal, Leiden Voor luisteraars die niet van verrassingen houden, moet de interpretatie van de pianist Luc chesini van Mozarts laatste pia noconcert een genot zijn ge weest. Voorspelbaar als een ou de, vertrouwde opname. On danks zijn virtuoos en parelend spel was het toch alsof de solist zichzelf niet helemaal wilde ge ven en de weinig fantasievolle visie van de dirigent kon daar- aan helaas niet veel verbeteren. In de eerste delen was de bege leiding van het orkest nogal zwaar aangezet; de houtblazers die hierin een prominente rol hebben, voerden vaak de bo ventoon. Dit alles verbeterde pas in het derde deel waar de pianist en het orkest eindelijk een ware dialoog aangingen en vooral de blazers onderling. Eindelijk een klassieke Mozarti- aanse balans Na de pauze werd alles an ders. Geen Mozart, maar Ma hler. Alhoewel de vierde symfo nie minder gecompliceerd is dan zijn overige, blijven er nog heel wat momenten over die te genstrijdige gevoelens en angstige gedachten laten door schemeren. Boodschappen uit de sinstere wereld van liet on derbewuste, waarvan Mahler de muzikale spreekbuis lijkt te zijn. Sinaiski betrok de toehoorders dan ook van meet af aan bij zijn avontuurlijke vertolking, waar bij hij de contrasten nog eens wal aandikte. De zangeres die in het vierde deel de hemelse geneugten bezingt, Andrea Cat zel, paste met naar gedreven zangkunst helemaal bij de visie van Sinaiski. LONDEN AFP Groot-Brittannië heeft de slag om het beeld de Drie Gratiën definitief gewonnen. Het Gali- fomische Getty-museum had het beeld aangekocht, maar het mocht niet naar Amerika wor den geëxporteerd. Britse musea hebben inmiddels het aankoop bedrag ingezameld zodat het beeld voor Groot-Briltannië be houden blijft. Het beroemde en zeer rijke Getty-museum in Maltbu maakte zes jaar verbeten jacht op het beeld, dat hèt voorbeeld van neo-classlcistlsche beeld houwkunst is. Maar De Drie Gratiën werd in Groot-Brittan- nië een symbool voor naar het buitenland verdwijnend cultu reel erfgoed. In 1814 kocht de Hertog van Bedford het beeld van de drie dochters van Jupiter van de Ve- netiaanse kunstenaar Antonio anova. Toen Bedfords erfgena men het in 1989 niet met de Britse fiscus eens werden over de opbrengst, kocht het Califor- che hel 18 Cinekid Award voor twee films 1 ANP De Cinekid Award '94 is za terdag toegekend aan de Franse Film Killer Kid van Gilles de Maistre, èn aan de Duits-Turkmeense produktie Karakum van Arnd Agthe. De Nederlandse jury vond Killer Kid de beste film en Kara kum de beste kinderfilm. De Gouden voetbal van de Frans-Guinese filmer Cheik Doukouré kreeg een eervolle vermelding. De publieksprijs ging naar Corrina, Corrina van de Amerikaanse regis- ur Jessie Nelson. De VPRO-programma's Tijger (categorie fictie) en Pootjes II (non-fictie) won- elk een Gróte Kinder- kastprijs voor de meest ver dienstelijke Nederlandstalige tv-programma's voor de jeugd. De Kleine Kinderkast- prijzen waren voor de spe ciale Kinderen voor Kinde ren-editie Een reis door de tijd van de Vara (Fictie) en hel Ikon-programma Ik hou van lawaai (non-fictie). Volgens de stichting werd dit achtste Cinekid-festival bezocht door een recordaan tal bezoekers: 28.500. Zappa's eerste plaat na zijn dood LOS ANGELES/LEIDEN WIM KOEVOET Met 'Civilisation Phaze III', de eerste cd die na zijn dood ver schijnt, wakkert Frank Zappa (1940-1993) de discussie over de positie van de computer in de muziek flink aan. Net nu voor- en tegenstanders van samples, ritmeboxen en synthe sizers tot het inzicht zijn geko men dat ambachtelijke en elec- tronische muziek elkaar niet uitsluiten maar juist verrijken, wordt Zappa's magnum opus wereldkundig gemaakt. De wonderbaarlijke suite, met een speelduur van dik twee uur, is volledig gecomponeerd en uitgevoerd op Synclavier. Deze uiterst geavanceerde muziek- computer lijkt een regelrechte bedreiging voor muzikanten. Zappa heeft het apparaat al eens gedefinieerd als het enige middel voor een componist om totale controle over de uitvoe ring van zijn ideee'en te krijgen. Op 'Civilisation Phaze III' zijn de digitaal opgewekte blazers, percussionisten, strijkers, toet senisten en bassisten niet van echt te onderscheiden. Toch laat Zappa de leden van zijn computerorkest strakker, sneller en preciezer spelen dan hij zijn muzikanten van vlees en bloed ooit heeft kunnen laten doen. De luisteraar valt van de ene verbazing in de andere. Hij hoort blazerspartijen, ritmepa tronen, melodielijnen, klanken en tempowisselingen, waarvan hij weet dat ze onmogelijk het werk van mensenhanden kun nen zijn geweest. Toch is ook eenvoudig vast te stellen dat de grillige composi ties alleen maar aan Zappa's brein kunnen zijn ontsproten. Dat geldt ook voor de wijze waarop het uit zo'n veertig on derdelen bestaande stuk is aan gekleed. De muziek wordt veel vuldig afgewisseld met frag menten van conversatietapes die Zappa ook al gebruikte voor 'Lumpy Gravy' uit 1967. Het volslagen absurde en ui terst komische gesprek tussen mensen die in een piano ver blijven en ruzie krijgen over wie op welke snaren mag zitten, krijgt 27 jaar later een vervolg met enige nieuwe deelnemers, onder wie Zappa's dochter. Wie anders dan Zappa bedenkt zo iets en voert het nog uit ook? Met zijn Synclavier heeft Zap pa de mens in de kunst dus geenszins buitenspel gezet, zoals zijn critici hem al sinds 1982 verwijten. In dat jaar kocht Zappa het apparaat als een van de eersten op aarde en liet hij het in de kelder van zijn villa in stalleren. „Dit is alles wat een hedendaags componist nodig heeft", lichtte hij de opmerkelij ke aanschaf toe. Belangrijke drijfveer voor de investering van zo'n half mil joen gulden was zijn frustratie over het vermeende gebrek aan accuratesse en beschikbaarheid van de rockcombo's en orkes ten waarmee hij werkte. „Ik had twee van deze machines kun nen kopen voor het geld dat m'n platen met die ongemoti veerde klojo's van het Ixmdon Symphony Orchestra me heb ben gekost", is in dit verband een veelzeggend citaat. Toch heeft Zappa na de plaat sing van de Synclavier in zijn villa nog tal van projecten met muzikanten buitenshuis ge daan, waaronder de succesvolle wereldtoernee van 1988, met naar zijn smaak de beste band die hij ooit heeft gehad. Door de prostaatkanker die niet veel later werd ontdekt en die hem uiteindelijk het leven kostte, werd de band tussen Zappa en zijn machine inniger. Ondanks zijn slopende ziekte, kon hij muziek blijven schrijven en uitvoeren. Hij heeft in de laatste jaren van zijn leven da gelijks zestien tot achttien uur achter het apparaat gezeten. Het resultaat: 500 geregistreerde Synclavier-composities. 'Civili sation Phaze III' bevat nog geen tien procent van die gigantische produktie. Het is niet bekend of de rest ooit nog zal worden uit gebracht. Als dat gebeurt dan zal dat in elk geval niet in de door Zappa zelf gekozen vorm zijn. Die tijd was hem niet gegund. 'Civilisa tion Phaze III' kan dan ook met recht zijn muzikale testament worden genoemd, hoe groot de stroom releases na deze dub- bel-cd ook mag zijn. Zes jaar heeft hij over dit al bum gedaan. Het had al enkele jaren voor zijn dood kunnen worden uitgebracht maar Zap pa trok het project telkens te rug. Hij bleef het boetseren en actualiseren. Totdat zijn zieke lichaam een verblijf in zijn mu- ziekkelder niet meer toeliet. 'Ci vilisation Phaze III' is Zappa's zelfgemaakte requiem en het zit barstensvol toekomstmuziek. Een passend afscheid van een componist die zijn tijd altijd ver vooruit is geweest. Bronnen: Rens van der Meer, Leidse muzikant en Zappa-ken- 'The negative dialectics of poodle play' - Ben Watson 'Civilisation Phaze III' - Frank Zappa 'Civilisation F Zappa. miljoen gulden. Maar het Britse ministerie van cultureel erfgoed weigerde een exportvergunning en zei dat Britse instellingen eerst het recht hebben het aan koopbedrag in te zamelen en het neeld zo voor het land te be houden. Onder leiding van het Victoria en Albert museum In Londen en het Nationale Muse um van Schotland is het geld inmiddels bijeen gebracht. De nog ontbrekende drie miljoen gulden zijn betaald door baron Heinrlch Thyssen en... John Paul Getty II, kleinzoon van de stichter van het museum in Ma- libu, die in Engeland woont. Leidse jongeren maken in 'Kassa!' kennis met toneel Het houdt het midden tussen theater en hulpverlening. In het kader van het project 'Kassa!' geven jongeren van de stichting I )e Mare op zondag 6 november een voorstelling in het Imperi umtheater in leiden. Aan het project doen jonge- ren mee uit arie verst billende instellingen, waaronder het r jeugdhulnverle- re. Onder leiding van een dramadocent hebben de jongeren, die tussen de 14 en 18 jaar zijn, een theaterproduc tie van een half uur gemaakt. De voorstelling is gebaseerd op eigen ideeën van de Jongeren, voor wie de deelname aan 'Kas sa!' vaak hun eerste kennisma king is met toneel. Het thema van de voorstelling is geld, een onderwerp dat veel jongeren aanspreekt. 'Kassa!' is een initiatief van de stichting Program die onder meer als doei heeft jongeren kennis te laten maken met een stukje cultuur. Stichting Pro gram helpt hen door een deel van de organisatie op zich te nemen en hen ook financieel bij te stfian. De voorstelling van 'Kassa!' in het Leidse Imperiumtheater aan de Oude Vest 33 begint zondag avond 6 november om 20.00 ning De Ma

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11