'Ik ga niet opgefokt lollig doen' Rtv show Briljante onzin van 'Monty Python' nu verkrijgbaar op videoband Herinnering aan Bertus de Harder de Goddelijke Kale Lachen, gieren, brullen tijdens finale VRYDAG 28 OKTOBER 1994 groningen. fred v Wereldberoemd werd de mi- histei van Silly Walks; John Cle- ese, uitgedost als gentleman compleet met paraplu en bol hoed, slingert /.ijn benen in al lerlei bochten door de kaars rechte straten van de City of London. Minder beroemd, maar net zo grappig, zijn de avonturen van Dennis Moore; weer John Cleese speelt dit keer een variant op Robin Hood („he gives to the poor and steels from the rich") die vooral geïnteresseerd is in het stelen van lupines, dit tot grote erger nis van zijn beschermelingen die de bloemen niet meer kun- l'wee willekeurige voorheel den van de videoband Het besté van 25 jaar Monty Pythons Fly ing Circus die onlangs op de Nederlandse markt verscheen. In ruim een uur tijd schiet een kwart eeuw humor aan de kij ker voorbij. Alles even snel, al les even chaotisch en alles even briljant. De een noemt het me lig, de ander houdt het op anarchistisch. Feit is en blijft dat het om te lachen is. De quiz World Forum met kandidaten Karl Marx, Lenin, Che Quevara en Mao (Wie won the FA-cup in 1949?), de voetbalwedstrijd tussen Duitse en Griekse den kers (Socrates - Eureka! - krijgt twee minuten voor tijd een idee, trapt af en laat Archime des met het hoofd scoren) en hel vliegende schaap, geïntro duceerd door haar twee Franse ontwerpers. Monty Python- fans kunnen die sketches dro men, maar zitten toch weer aan de buis gekluisterd als ze er op zijn. De kapper die panisch wordt van haar en eigenlijk houthak ker wilde worden, de man die muis wil worden („Het begon op een feestje toen ik zeventien was. We hadden wat gedron ken en toen begon één iemand aan de kaas. Toen heb ik ook wat geprobeerd...") en de bekakte jonge mijnwerker die thuiskomt bij zijn prole- terige toneelschrijvende va der („Hampstead was niet goed genoeg. Jij met je mijnwerkersvriendjes moest zonodig naar Barn- sley". „Er is meer dan cul tuur, vader. Rook, vuil en eerlijk zweet." „Ach rot op, arbeider!") Kan het onzinniger? Maar kan het leuker? Dat Monty Python voorgoed verleden tijd is, bleek vorige maand in een uitzending van NOVA. In Londen werd toen het 25-jarig jubileum gevierd. Leuk op dat feestje waren de nieuwe mediavormen waarin Monty Python-typetjes een rol speelden: Monty Python op CD-Rom en op CD-i. Maar pijnlijk saai waren de hoofdrol spelers van het eerste uur. Flauwe ijdeltuiterige grappen van Michael Palin en een wat norsig ogende John Cleese. De Voor de fans van 'Monty Python's Flying Cir cus' is er nu een 73 minuten durende video band verkrijgbaar. foto archief vaart was er bij de heren uit. Maar een goede herinnering is meestal de best bewaarde schat. Lyrisch babbelen op feestjes of in de kroeg over de schitterende humor van het Britse zestal. Die verhalen kun nen nu worden opgefrist; al thans vele. Want niet alles staat op de verzamelband. Op de omslag van de videoband st heel duidelijk vermeld: 'Parrot Sketch not included'. En dat i geen grap. Het beste van 25 jaar Monty Python's Flying Circus, inge leid door Steve Martin. 73 mi nuten. Prijs: ƒ39,95 (Video film Express) Presentator/cabaretier Marcel Verreck: monique brandt Voor cabaretier Marcel Ver reck zijn drukke tijden aan gebroken. Hij werkt hard aan zijn nieuwe soloprogramma Verreck! dat begin november in première gaat. Daar naast neemt hij de presentatie van de ASO-show voor zijn rekening, een nieu we reeks KRO-programma's over asoci aal gedrag dat voorlopig acht keer te zien En alsof de duvel ermee speelt: sinds hij met het programma bezig is lijkt het alsof hij asociaal gedrag aantrekt, ver zucht hij. „Ik woon in de Amsterdamse Pijp, wat natuurlijk het episch centrum van asociaal gedrag is, maar ik word nu wel erg zwaar aangepakt. Deze week werd voor de tweede keer mijn fiets ge stolen, ik maakte een heftige bijna- vechtpartij in de tram mee en vanmor gen werd ik bijna doodgereden door zo'n gast op een opgevoerde brommer. Leuk, zo'n stad." De ASO-sliow is een idee van de KRO- leiding en producent Michiel PraaL In het programma worden filmpjes ver toond - al dan niet met een verborgen camera opgenomen - waarin omstan ders reageren op verschillende vormen van asociaal gedrag als winkeldiefstal, burenruzies, te hard rijden. In de studio zit ook een vast panel, bestaande uit ac trice Annete Barlo, communicatiedes kundige Stefan Schoor en zangeres Imca Marina, dat meepraat over de zaak. „Asociaal gedrag is natuurlijk een groot probleem in een klein land als Ne derland waar we zo dicht op elkaar le ven", zegt Verreck. „Af en toe kan het goed mis gaan. We hebben niet de pre tentie om problemen op te lossen met de ASO-show, wél moet het programma een spiegel zijn waarin mensen zich her kennen. En in sommige gevallen heeft een filmpje misschien een 'helende wer king'. /o hebben we een dame gefilmd wiens zoontje is doodgereden. Nu post ze met de politie bij plekken waar veel door rood licht wordt gereden. Zij spreekt automobilisten aan op hun ge drag. Het zal het probleem niet oplossen, maar mensen worden wel aan het den ken gezet." Schurken Marcel Verreck stond jarenlang in de theaters met het cabaretduo Verreck en Plezier. Met name in het laatste pro gramma kwam intolerantie ook al uitge breid aan de orde. „Het is niet zo dat ik een natuurlijke affiniteit heb met asoci aal gedrag, maar het interesseert me wel erg. Mensen zijn natuurlijk altijd geïnte resseerd in schurken en boeven. Asociaal gedrag heeft te maken met de neurose van de tijd. Mensen raken behoorlijk op gefokt omdat alles maar snel moet ge beuren en iedereen wil alles maar héb ben. Daarbij is het leven heel individua listisch geworden." „Die onrust is echt het kenmerk van Marcel Verreck: „We hebben niet de pretentie om problemen op te lossen met de 'ASO- show', wel moet het programma een spiegel zijn waarin mensen zich herkennen. foto cpd deze tijd. Ik ben in 1960 geboren, en ik groeide op in het Haagse Statenkwartier. Als ik foto's uit die tijd bekijk zie ik hoe veel er veranderd is. Toen was mijn va der nog de enige in de straat die een au to had. Je had nog van die enorme lege stoepen waar je als kind kon rondren nen, waar zie je die nu nog?" „Aan de andere kant. kankeren hoort nu eenmaal bij Nederland. Ik behoor niet tot die mensen die vinden dat ons land naar de verdommenis gaat. Ik ben vrij optimistisch. Ik zie nog wel eens een wondertje, zo hier en daar. Ik ben hele maal geen naïeve eikel, maar ik koester dat gevoel wel. Kees van Kooten zei ooit: 'iedereen heeft de opdracht om gelukkig te worden'. Het is misschien ouderwets, maar ik vind het wel een goede uit spraak. Ik maak me niet zoveel illusies over de ware aard van de mens, maar ik zie genoeg dingen die wél goed gaan. Die bieden houvast." Theater Dit jaar zal de cabaretier voor het eerst zonder Paul Plezier op het podium te zien zijn met zijn solo-programma Ver reck! „Paul is een echte muzikant. Hij zei altijd: „Ik wil niet dat ik op een dag een ongeluk krijg en dan in de berm lig te denken: 'had ik nou dat muziekpro gramma maar gemaakt toen het nog kon'. Het is vaak heel moeilijk om je ei gen drijfveren te peilen, maar hij wilde dat gewoon heel graag. We roepen el- kaars hulp overigens echt nog wel in als dat nodig is." „Mijn programma is, omdat ik nu al leen werk, veel persoonlijker geworden. Het is geen onderwerpencabaret waarbij je steeds een ander themaatje oppakt, het draait nu meer om liedjes en litera tuur. Ik ben zelf ook veranderd. Ik heb wat nare dingen meegemaakt, en daarna ga je het leven toch iets anders bekijken. Ik was vrij cynisch en had vooral veel oog voor de rottigheid waar je tegenaan loopt. Na deze vervelende tijd haal ik mijn geluk niet meer alleen uit juichende volle zalen." Vorig jaar maakte Verreck zijn TV-de- buut in de geflopte zomershow Nou dit weer. Echte TV-ambities heeft hij niet. Hij vindt het prima zoals het nu gaat, al lijkt het hem 'wel leuk om een pro- gramma vol geestige gesprek ken te maken'. Verrecks vi grote liefde ligt bij schrijven en cabaret. „Ik heb een haat-liefde verhouding met J schrijven. Ik heb nu een liedje in mijn programma dat heet Opgeruimd: De kamer was nog nooit zo op geruimd de vloergeschrobt het glaswerk blinkt op het plankier Ik heb met een kruimeldief de plin ten afsgeschuimd en op de tafel ligt een hagelwit pa pier...' „Het liedje gaat over het gevecht met de taal. Ik geniet ervan als ik door middel van taal iets wezenlijks kan uit drukken. Een heerlijk gevoel. Maar ja, theater is een onzeker bestaan, je bent vrij ondernemer, en je moét er gewoon andere baantjes bij hebben. Televisie bij voorbeeld. Daarnaast vind ik het wel heel leuk om me te bekwamen in zeer verschillende dingen. Ik hou ook erg van radio bijvoorbeeld." „TV is zo énders. Je kunt jaren in het theater staan, en met één TV-avond krijg je dan het publiek waar je nooit van had durven dromen. De mogelijkheden met het medium zijn groot. De shows van Paul de Leeuw bijvoorbeeld zijn meestal geweldig, soms geweldig slecht, maar hij buit wel al zijn mogelijkheden uit. Ik be wonder hem zeer. Ik betwijfel sterk of ik ooit die uitstraling krijg van de 'Grote publieksvriend'. Daarvoor ben ik ver moedelijk niet echt geschikt. En dat hou ik maar zo. Ik ga niet opgefokt lollig doen, ik blijf wie ik ben." DER Ik weet niets van sport. En al helemaal niets van voetbal. Zou u mij vertel len dat PSV staat voor 'Plaatselijke Stoomboot Verve rij' of dat de gebroeders Koe man uitblinken in de edele competitie van het tafelbiljar ten, ik nam het zonder meer van u aan. Verder heb ik de in mijn kennissenkring beruchte gewoonte altijd net dan op te bellen als er een wedstrijd van levensbelang aan de gang is, liefst precies tijdens de beslis sende penalty of anderszins waanzinnig importante dood schop. U begrijpt dat een en an der mij in bepaalde fanatiek de heilige grasmat vererende krin gen niet bijzoner populair maakt. Maar met sinterklaas, kerst en verjaardagen maak ik immer mijn gedrag meer dan goed. Ik mag dan niets van sport begrijpen, wèl weet ik heel pre cies wat ik sportminnende vrienden bij dit soort feestelijke gelegenheden ten geschenke moet geven: een deeltje (als ik mij zeer ernstig misdragen heb twee) uit de roemruchte Neder landse Sportbibliotheek van uit geverij Thomas Rap. Gelukkig zijn er net weer twee nieuwe verschenen. Chris Willemsen schreef De moeder aller nederla gen en Piet van der Eijk tekende voor Bertus de Harder, het ver haal van de Goddelijke Kale. In het Volksbuurtmuseum in de Haagse Schilderswijk werden beide boeken dezer dagen on der de sportieve supervisie van Paul van Vliet en Herman Kuip hof op passende wijze 'gelan ceerd'. De foyer van het Volksbuurt museum is rijkelijk gevuld met voetballiefhebbers m/v. Onder het genot van een 'Haags bak kie' (een kopje met te weinig koffie erin, te vergelijken met een Haagse borrel, maar hoe ingewikkeld weer vooral niet met Haagse leverworst) bekij ken ze met enige weemoed de Bertus de Harder-expositie, die speciaal voor de gelegenheid is ingericht. Vrijwel alle aanwezi gen hebben Bertus persoonlijk gekend. Allergrootste Bertus was een echte Schilders- wijker. Hij woonde ddór, op de hoek. En daar ging hij op school, déar haalde hij zijn... Ho! Wacht even! U weet niet wie dat was, Bertus de Harder? Dé Bertus de Harder, de Held van de Hoefkade, de Koning der Girondijnen, de Braziliaan uit de Schilderswijk? Dan wordt het dus hoog tijd dat u dat deeltje uit de Nederlandse Sportbiblio theek aanschaft. Want Bertus de Harder (1920-1982) was mooi wèl een van de allergrootste voetballers aller tijden. Althans volgens Piet van der Eijk en Thomas Rap. En volgens Her man Kuiphof en Paul van Vliet. En die kunnen het weten. Niet voor niets zijn ze lid van het geheime Bertus de Harder Genootschap. Herman Kuiphof: „Wat Coen Moulijn langzaam deed, deed Bertus vlug. Helaas werd hij te vroeg geboren. Hij heeft in zijn nadagen behoorlijk verdiend. Maar had zijn top in de jaren '60-'70 gelegen, om nog maar te zwijgen van de ja ren '80-'90, dan was hij super rijk en superberoemd geweest." Paul van Vliet is een De Har- der-fan van het eerste uur. Toen hij als jongetje in de oorlogsja ren aan de Haagse Juliana van Stolberglaan voetbalde -eerst met een oude, versleten tennis bal, toen die kapotging met Haagse Harry, de neef van Bertus. proppen gedroogd krantepa pier- schreef hij middenin zijn met krijt op de muur getekende doelpalen in grote letters 'V.U.C.' En nee, dat was niet een verkeerde spelling van het lelijke woord dat we in de mo derne graffiti zo vaak aantreffen. V.U.C. was de club van Bertus. En achterop het meisjesjasje dat hij noodgedwongen droeg, speldde hij een uit een laken ge knipte witte band: het symbool van V.U.C. V.U.C. was zijn club, en Bertus was zijn held. Van Vliet: „Het wach ten is alleen nog op de heiligverklaring van Bertus de Har der. Sanctus Ber tus. Maar als dat ooit gebeurt, zullen ze in Den Haag wel zeggen 'Kuns! De Paus is omge- koch." Dus dat deeltje Nederlandse Sportbibliotheek gaat hij beslist aan schaffen? Van Vliet: „O ja. Als je Bertus ge kend hebt, dan is het geweldig. Je Het Wereldje PANDA DE L'ISLE En dan moet professor Hig^-j gins rennen, want hij heeft nóg een optreden vanavond. Zijn schoonmoeder wordt tachtig, en dat gaat gevierd worden mei een groot diner mèt sketches, gedichten en voordrachten. Thomas Rap: „Ah. Humor!" 2\ Van Vliet: „Humöö!" Als de tentoonstelling officieel is geopend en de eerste sport- deeltjes plechtig zijn overhan digd, pinkt mevrouw Qg Jitske de Harder, de'^g weduwe van Bertus,' een traantje weg. Mevrouw de Harder volgde haar man in-_ dertijd naar Frank-t. r rijk, waar hij als eei>" van de eerste Neder-1 landse profs ging,..-, spelen bij Girondins' de Bordeaux. ZèPJH woont nog steeds inrrna Frankrijk en is in-h jon middels het Neder-erft; lands een beetje ver-'teei leerd. Hoe het voeltj^J dat er nu eindelijk, eindelijk een boek- deri; werk gewijd is aan haar zo briljante bal-'1'" lende wederhelft? „Ahhh..., dat is, hoejvan moet ik zeg.., c'estbmi sublime! Weet u watt>nd dat is?" ?Te Eens raden. Subliem? M „Oui, d'accord." L0{ Mevrouw de Harder plaatst jder meteen een flinke order. „De laatste jaren van zijn leven f® speelde Bertus bij de v En die willen het boek allemaal hebben." U ziet het, die Sportbiblio theek is reuze handig. Een 'must' voor de liefhebber ei uitkomst voor notoire spelbe- dervers als ondergetekende. Als ik straks 'de Goddelijke Kale' bij jetp mijn getergde voetbalvrienden F- onder de kerstboom schuif, is ['k< mijn balmisbruik r (Verreck! zal vanaf begin november in de theaters te zien zijn) Begtus zeggen, met een g. Dat is Haags." En als je nu per ongeluk Begtus niet gekend hebt? HigginS Uitgever Thomas Rap, pardon, Gap: „Dan is het óók geweldig. Óm even snel een uitstapje naar een heel andere sport te maken: met de musical My fair lady en Van Vliets hoofdrol daarin als professor Higgins, gaat het meer dan voortreffelijk. Van Vliet: „Ik heb het er heel erg naar mijn zin. Volgens planning mijn balmisbruik me weer voor kroc spelen we nog tot en met 18 ju- een jaartje vergeven. Ook 'De ni, maar er wordt al hevig ge-moeder aller nederlagen' zal ik H zeurd over extra voorstellingen, per gros inslaan. Al is dat meer - r|l We moeten nog even praten de naam zegt het al- voor ken- met Joop, maar het is dus wel nissen met een hoog masogis- de bedoeling dat we nog even tisch gehalte. De verloren WK- |R1 doorgaan." finale'74 en zo. Weet u nog? fani wmmmmtm 'Moppentopperskrijgen publiek volledig plat Als de vakjury met Carry Tefsen, Simone Klein- sma, Haye van der Hey- den, Henny Huisman en voorzitter André van Duin de studio van Aals meer binnenkomt, is het publiek al niet meer te houden. En het publiek wïts al bijna niet meer te houden, zo vlak voor de opnamen van de finale- aflevering van de Moppentoppers, het veelbekeken RTL 4-programma dat door Ron Brandsteder wordt ge presenteerd. De afgelopen zeven weken heeft een groot aantal moppentappers hun repertoire op de zaterdagavond aan den volke kunnen laten horen. In elke aflevering kon het publiek, dat naar de loop van den Ende-stu- dio's in Aalsmeer was gereisd, een winnaar aanwijzen. De finalisten zijn die zeven afleverin gen èn de winnaar van de halve fina le, die op 22 oktober is uitgezonden. Daarin kregen vier tweede-plaats- winnaars nogmaals de kans om een plaats bij de laatste acht te verove- Morgenavond wordt de titel Mop pentopper 1994 bekendgemaakt. Er zijn drie 'bekers' te verdelen: de zil veren Moppentopper-microfoon voor de vakjury-winnaar, een dito exem plaar voor de zaaljury-winnaar en een gouden Moppen topper-micrtr- foon voor de kandidaat die opgeteld de meeste punten van zowel de vak als de zaaljury vergaarde. De acht deelnemers aan de finale zijn Peter Vaassen uit Beegden, Ronald Lan- genberg uit Zwolle, Jan van Diem uit Rotterdam. Jeroen Sorée uit Breda, Jeroen Smits uit Voorburg, F.dgar Buysman uit Almere, Jan Houben uit Purmerend en F.ef Brand uit Amstel- Rond Moppentoppers is intussen eqn zekere cultus ontstaan. Want wie z'n ogen de kost geeft, zal ontdekken dat er in de winkels plotseling allerlei attributen liggen die met het pro gramma te maken hebben, zoals CD's, boeken en videobanden. Als opwarmertje voor TV-kijkend Nederland (en dat zijn er heel wat) en publiek mogen de acht finalisten voordat de werkelijke finale als hoog tepunt begint het studiopubliek al vast even gek maken met een een voudig, doch (vaak) pikant mopje. Dat publiek is al dermate opge zweept en verkeert bijgevolg al in ex tase, dat het regelmatig voorkomt dat de bulderlach al wordt ingezet nog vóór de amateur-conférencier z'n mop heeft beëindigd. Sommige moppen zijn kennelijk zo leuk, dat je maar slechts de helft hoeft te horen. Vidi-wall De volgorde van opkomst van de acht finalisten wordt bepaald door een zogenaamde vidi-wall. Op een grote video-wand knipperen de ge zichten van de acht kandidaten op. Brandsteder drukt als scheidsrechter op een grote rode knop zodat de foto van één van de portretten oplicht. De afgebeelde deelnemer mag het spits afbijten. De overige zeven finale kandidaten worden volgens hetzelf de systeem vanachter de coulissen naar het toneel gehaald. Je hebt flauwe moppen en leuke moppen, schuine en minder schuine bakken en natuurlijk de racistische grappen. Wat opvalt bij het Moppen- toppers-publiek is dat er werkelijk om alle grappen - hoe flauw of racis tisch ook - tot tranen toe wordt gela chen. Heel wat mascarastreepjes lo pen bijgevolg over de wangen van vrouwen, die de ogen niet droog we ten te houden. „Komt een vrouw bij haar huisartsroept één der fina listen. Eigenlijk kan hij al stoppen, want de zaal ligt al in een deuk. Hij geeft de moed echter niet op en als de conférencier z'n grap tot het ein de toe heeft verteld volgt de grote ontlading op de tribunes: een luide mengeling van een lach, een traan en applaus. Wat dat betreft heeft Ron Brand steder wel gelijk als hij roept dat Moppentoppers de 'championslea- gue' van de lach is. Zolang je dat maar vaak genoeg roept, gaat ieder een er nog in geloven ook. Voor beeld? Een stel komt terug van va kantie uit Parijs. Vraagt vriendinnetje aan het meisje: 'Heb je nog aan de Seine gezeten?' Antwoord: 'Nee, maar hij wel aan de mijne'. Het blijkt een dijenkletser. En deze: komt een man bij de politie met de medede ling dat 'ie is verkracht. Antwoord van de agent: 'Bofkont'. Of deze: wat is de overeenkomst tussen de Beatles en de benen van Madonna? Ze zijn sinds 1970 niet meer bij elkaar ge- Het is dijen kletsen geblazen tijdens de finale v presenteerd door Ron Brandsteder. weest. Ook de homoseksuele mede- beeld) in lachstand te houden, z'n It mens blijkt het in moppen nog altijd parelwitte tanden aan het publiek to- goed te doen. De mensen komen nend. Net als de assistentes trou- f niet meer bij en hebben ogenschijn- wens, die zich in Moppentoppers T- r lijk eerste medische hulp nodig, s/nrtdrie uur lang breed glimlachend L Brandsteder lijkt het publiek nog wat door de studio verplaatsen. pi extra op te zwepen door onafgebro- (Uitzending, morgenavond, 21.00 fa ken z'n gezicht (als ir, RTL 4)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8