Macht aan vrije woord de meeste punten Leidse Ex Animo viert jubileum in Pieterskerk Durlacher: toch Biesheuvel-bewerkingen missen droefenis Cultuur Kunst Willie Nelson mijdt voorspelbaarheid Ambtelijke stoelendans verloopt in etappes OENSDAG 26 OKTOBER 1994 KU1ÓKOKOU r.\ l. HU l'VI KIJSUAM D '1 L-.vl V Abstracte schilderijen en beelden vanaf lEGioIn het Oude Raadhuis in Warmond zijn vanaf 30 oktober van Ans Rotteveel te zien en sculpturen van Janie Bontenbal en Kees Doedeijns. De beeldhouwers werken met ab- itracte figuren in marmer. Rotteveel probeert in haar doeken het jngrijpbare te vangen. De tentoonstelling aan de Dorpsstraat 36 s tot 25 november te bezichtigen. artners i 3ou^ermeerssen Quartet in de Burcht ■EiDENHet Frans Vermeerssen Quartet geeft donderdag 27 ok- ;ober een concert in sociëteit De Burcht in Leiden. Op het pro gramma staat de muziek van de blinde jazzsaxofonist Rahsaan Roland Kirk, een muzikant die tot zijn dood in 1977 voorname- klasse lijk als freak werd beschouwd. Naast saxofonist Vermeerrsseen bestaat het kwartet uit cellist Paul Stouthamer, pianist Michiel %raam, bassist Wilbert de Joode en slagwerker Michael Vatcher. Het gezelschap begint om 21.30 uur te spelen aan de Burgsteeg 'Verzets-uitgeverij' De Bezige Bij viert 50-jarig jubileum HILVERSUM ANP Uitgeverij De Bezige Bij bestaat in december vijftig jaar. Dat jubileum zal met veel trommels en trompetten wor den gevierd. Naast nieuwe uitgaven is er een jubileum festival dat, met een verwijzing naar de verzetsactivitei ten van 'De Bij', luistert naar de titel 'Het Vrije Woord'. voering van Jan Camperts ge dicht 'De achttien dooden' door het gezelschap De Verwonde ring. De muziek bij deze uitvoe ring werd gecomponeerd door Henny Vrienten. 'De achttien dooden' was de eerste 'illegale' uitgave van De Bezige Bij. De auteurs Marja Brouwers, Hans Magnus Enzensberger, Harry Mulisch en Siegfried Un- seld zullen onder leiding van Adriaan van Dis spreken over de plaats van het Vrije Woord binnen de literatuur van dit moment. Opmerkelijk in het ju bileumprogramma is een ge sprek tussen W.F. Hermans en Theo van Gogh, twee persoon lijkheden die niet gewend zijn hun kritiek op maatschappij en vakbroeders achter de haag van hun tanden te houden. Voorts is er een literaire lunch met Mar ten Toonder, een poëziemara- thon en als slotmanifestatie een avond met vertellers die een tijdbeeld schetsen van de jaren zestig tot heden. op RECENSIE LOUIS DU MOULIN de lo-Willie Nelson (zang, gitaar), Jody Paine zichigitaar, zang), Bobbie Nelson (toetsen), s Isa- paul English (drums), Billy English (percus- ;e mo5je)i Bee Spears (bas) en Mickey Raphael /an Een staande ovatie ter verwel koming van een onverbeterlijke outlaw. Onmogelijk? Niet bij ).oo, [Willie Nelson. De Amerikaanse countryveteraan met de nasale 5 stem werd gisteravond bij op komst in het Haagse Congres gebouw ondergedompeld in (een warme applausgolf zoals al leen zogeheten 'levende legen- den'soms ten deel kan vallen. Voor de bijna 2000 fans was het weerzien met de markante 30 zanger-gitarist uit Texas dus al bijvoorbaat geslaagd, maar ge- lukkig trok hij zich van die we- hun u t 4 tenschap niets aan. Zo routi- neus als de inmiddels 61-jarige Nelson de gloedvolle ontvangst over zich heen liet komen, zo enthousiast stak hij (met 'Whis- ky River') van wal voor het eer- vr ste eigen onderonsje met zijn Nederlandse achterban sinds 'Alioy' in 1988'. ',e In zijn streven om anders dan vertrouwd over te komen maak te de onverwoestbare cowboy al gauw korte metten met drie van zijn meest bekende nummers: Funny How Time Slips Away', 'Crazy' en 'Night Life' werden bijna samengeprakt tot één 'te gendraads' geheel, dat alleen op het podium ten volle werd ge waardeerd. Die eigenwijze benadering zou gaandeweg (onder meer via een driedelig eerbetoon aan zijn goede vriend Kris Kistofferson) verminderen, maar Nelson bleef er toch voor waken om niet te vervallen in voorspel baarheid. Waardoor een hele rits klassiekers, uit eigen koker en van anderen, bondiger dan wel hoekiger klonken dan men van de platenartiest Willie Nelson gewend is. Een voorbeeld: aan 'All Of Me' gaf hij een draai alsof hij zich kandidaat wilde stellen voor het eerstvolgende North Sea Jazzfestival. In heel wat an dere gevallen mochten zijn (zes) bandleden tekenen voor de ver frissende 'gelegenheidsaccen ten', met name tweede gitarist Jody Payne en toetseniste Bob bie Nelson, Willie's oudere zus. De vitaliteit van de oude meester, die de afgelopen jaren toch menige forse dreun (zelf moord zoon, uitputtingsslag met belastingdienst, arrestaties wegens bezit soft drugs) moest incasseren, bereikte zijn hoog tepunt bij de 'toetjes'. Kennelijk toch opgelucht na het opdissen van alle verplichte kost ('On The Road Again', 'Always On My Mind') dook hij onverwacht in het grijze verleden en toverde onder meer Robert Johnson's 'Milkcow's Calf Blues' tevoor schijn. AMSTERDAM CEES VAN HOORE De festiviteiten worden op 9, 10 en 11 december in Amsterdam gehouden in de Stadsschouw burg, de Melkweg, Paradiso, het Barbizon Hotel en Hotel Améri- cain. Ze worden afgesloten met een groot literatuurfestival op het Leidseplein. De rode draad door alle activiteiten heen is de macht van het woord, zo werd gisteren bekend gemaakt tij dens een persconferentie in de Amsterdamse Stadsschouw burg. Auteur/journalist Henk Hof land zal ook van de partij zijn. Wat vindt hij als bestuurslid ei genlijk van zijn uitgeverij? „Wat ik vind van De Bezige Bij? Dat is net zo'n vraag als: 'Wat ging er door u heen toen u de honderd duizend won?' Nou ja, ik vind het een goede uitgeverij. We zijn als auteurs mede-eigenaar. En dat geeft je de garantie dat de binnenkomende gelden ook gebruikt worden voor de uitge verij zelf en niet wegvloeien naar de een of andere schimmi ge moedermaatschappij. Kijk, ik beschouw De Bezige Bij niet als een grote familie. Dat is mis schien iets te intiem, dan moet je met je lelijke neefje aan tafel zitten. Maar we hebben toch wel iets gemeen. Wat zegt u? Dat we strijdbaar zijn? Nou, dat vind ik een compliment. Daar kan ik me wel in vinden." De jubileummanifestatie zal worden geopend met een uit- Henk Hofland zal op vrijdag 9 november in Paradiso een le zing geven waarin hij de crisis binnen de Westerse cultuur aan de orde stelt. Hij zal in die le zing onder meer spreken over de rol van het herlevende natio nalisme. Vindt hij dat De Bezige Bij, die toch uit het verzet tegen het fascisme is voortgekomen, in deze tijden, waarin een be weging als het Vlaams Blok zo goed kan gedijen, een extra ver antwoordelijkheid heeft? De winnaar van de AKO Literatuurprijs 1994, G.L. Durlacher, blijkt toch de meeste punten van de juryleden te hebben gekre gen. De commotie over de toekenning van de AKO Literatuur prijs, zaterdagavond in het programma van Sonja Barend, is achteraf onnodig geweest. Dit bleek gisteravond in het tv-pro- gramma NOVA. Durlacher en zijn collega-schrijver Nicolaas Matsier kregen zaterdagavond in het televisie-programma van Sonja Barend ieder 212 punten. Maar omdat Durlacher iels meer tienen kreeg dan Matsier, mocht hij de prijs van 100.000 gulden in ontvangst nemen. NOVA telde de punten gisteravond opnieuw aan de hand van de beelden van het programmma en kwam tot de conclusie dat Durlacher geen 212, maar 213 punten had gekregen. De juryleden moesten voor de uitzending hun punten opgeven aan de notaris. Een van hen kende de schrijver in de uitzending echter een puntje meer toe dan ze aan de nota ris had opgegeven. Voor de einduitslag maakte dit niet meer uit: Durlacher blijft de winnaar. Verhuizing cultuurambtenaren anilers te duur Henk Hofland: „Ach, dat schoelje draait elkaar zelf de nek wel om." „Ach, dat schoelje draait el kaar zelf de nek wel om. Dat zie je aan Janmaat en aan Le Pen. Er wordt vaak gezegd dat de schrijvers van tegenwoordig geen belangstelling meer heb ben om zich te verdiepen in de gang van zaken in onze maat schappij. En dat is voor sommi- ARCHIEFFOTO CPD ge schrijvers ook wel waar. Maar vraag eens aan een schrij ver of hij tegen het fascisme is, dan zal hij meteen zeggen: 'lk, meneer, ik was de eerste'. Als ik naar De Bij kijk, is dat maat schappelijke engagement er ze ker nog wel. Ook in geschrifte." DEN HAAG GPD De bureaucratische stoelendans tussen de ministeries van volks gezondheid en onderwijs zal, vanwege de hoge kosten, in etappes verlopen. Slechts 70 van de 250 cultuur-ambtenaren van het oude WVC zullen eind dit jaar staatssecretaris Nuis gaan omringen op het ministe rie van onderwijs, cultuur en wetenschappen in Zoetermeer. De rest blijft voorlopig nog in het ministerie van Volksgezond heid in Rijswijk zitten. Een alge hele verhuizing zou 30 miljoen gulden kosten en is daarom door het kabinet afgewezen. Het grote probleem bij de stoelendans is het gebrek aan voldoende werkkamers voor alle ambtenaren. Pas in de loop van de komende twee jaar komen er voldoende ruimtes in Zoeter meer vrij om alle cultuur-amb tenaren te huisvesten. Om voor de naaste medewerkers van de staatsecretaris bureaus vrij te maken, gaat de accountans- dienst van Onderwijs uit het ministerie weg. Zij verkassen naar de vrijgekomen ruimtes in Rijswijk. Overigens gaan alle ambtena ren van Onderwijs, inclusief die van Cultuur, en van Volksge zondheid over vijf jaar naar de twee nieuwe ministeries die bij het Centraal Station van Den I laag worden gebouwd. Pas dan komt de I laagse stoelendans tot een (voorlopig) einde. 'Bescheiden protest tegen racisme LEIDEN MARIA STRAATSMA Aan belangstelling geen gebrek, na 75 jaar is de Leidse oratori umvereniging Ex Animo vol gens secretaris M. Winterkamp nog springlevend. Het koor telt op het moment 110 leden en het geniet vooral bekendheid door de jaarlijkse uitvoering van Bachs Matthaus Passion. Om het jubileum luister bij te zetten wordt morgenavond om 20.00 uur een concert gegeven in de Pieterskerk in Leiden. Ex Animo (wat 'met bezieling' betekent) ontstond in 1919 toen twee hervormde kerkkoren uit Leiden werden samengevoegd. Na de komst van een nieuwe di rigent in 1927 groeide het koor uit tot een volwaardige oratori umvereniging. „Zo'n vijftig jaar geleden had Ex Animo z'n hoogtepunt met ruim duizend leden", vertelt Winterkamp. De huidige dirigent, Wim de Ru, trad 16 jaar geleden aan. Onder zijn leiding voert het koor ook moderne werken uit. De dirigent heeft met de uit voering van het jubileumcon cert ook voor een betrekkelijk nieuw werk gekozen. De canta te 'Dona nobis pacem' van de componist R. Vaughan Williams is in 1935 geschreven als cultu reel protest tegen het opko mend fascisme van die tijd. De Ru koos met name voor dit werk omdat racisme opnieuw een actueel probleem is. Op de ze manier hoopt hij met het koor 'een bescheiden steentje bij te dragen aan het protest daartegen'. „Voor ons is deze cantate wel even wennen," be kent Winterkamp, die naast se cretaris ook koorlid is. „De klan ken zijn anders dan in oudere werken."„Maar, voegt hij hier aan toe, de samenzang klinkt prachtig." Behalve dit werk brengt Ex Animo morgen de 'Messa di Gloria' ten gehore gebracht. „In deze lofmis van Puccini komt duidelijk de opera-achtergrond van de componist om de hoek kijken," aldus Winterkamp. Ter gelegenheid van het 75- jarig bestaan van Ex Animo is er een jubileumkrant verschenen die onder meer een historisch overzicht van de vereniging be vat. Kaarten voor het jubileum concert in de Pieterskerk zijn verkrijgbaar bij het VW kantoor Leiden, K&O aan de Oude Vest en op donderdagavond aan de kerk, voor de aanvang van het concert om 20.00 uur. AMSTERDAM ANP De Anne Frank Stichting hoopt begin volgend jaar met de res tauratie van het Anne Frank huis te beginnen. Ook start dan de renovatie van het aangren zende museumpand. Voor waarde is dat Amsterdam de bouwaanvraag die nu is inge diend, goedkeurt. Inclusief de nieuwbouw bedragen de kos ten van het totale project onge veer vijftien miljoen gulden. De plannen voor aanpak van het Anne Frankhuis dateren al van jaren terug. Behalve on derhoud aan Prinsengracht 263, waar Anne Frank onderge doken zat, is ook uitbreiding van de museumruimte nodig om de groeiende bezoekers stroom op te vangen. Er ko men jaarlijks 600.000 mensen. Het aanvankelijke idee voor nieuwbouw in de tuin sneuvel de door bezwaren van omwo- Restauratie Anne Frankhuis begint in 1995 nenden. Er werd uiteindelijk gekozen voor uitbreiding op de plaats van de naburige studen tenflat. Studenten krijgen alter natieve woonruimte aangebo den. De nieuwbouw moet in 1997 klaar zijn. De bouwaan vraag daarvoor komt volgend jaar op tafel. Het pand wordt in elk geval niet hoger dan het museum en krijgt een gevel in dezelfde stijl, aldus een woord voerster. Nu staan eerst de restauratie van het Anne Frankhuis en aanpassingen in het naastgele gen museumpand op stapel. De Anne Frank Stichting wil het beroemde voor- en achter huis zoveel mogelijk in de authentieke staat laten en brengen. Het huis staat bloot aan de tand des tijds en vergt onder houd. Conservatie van het be hang is daar een voorbeeld van. Verder wordt 'kritisch ge keken' naar storende elemen ten zoals lichtschakelaars en luchtverversingsinstallaties. Die moeten zo onzichtbaar mogelijk zijn. „Mensen willen de sfeer aanvoelen van de on derduikperiode", verklaart woordvoerster I. Amahorseija. Zo zal ook het videoscherm in de introduktieruimte in het pand verhuizen naar het mu seumgedeelte. Dat gedeelte wordt gereno veerd en krijgt onder meer een doorgang naar de nieuwbouw. De werkzaamheden gebeuren in fases. Het Anne Frankhuis en het museum blijven ge woon toegankelijk voor bezoe kers. Schrijver op Leidse première THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'Nooit zal het paradijs aanbreken, toch i moet ik leven', theaterprodukbe naar twee verhalen van J.M.A. Biesheuvel. Be werking en regie: Shireen Strooker. Spel Mies de Heer, Bruun Kuijt, Onno Roozen, Herman Bolten en anderen Gezien: 25/10 (landelijke première), schouwburg, Leiden. Om de verhalen van J.M.A. Biesheuvel valt heel wat te gnif felen. Wat hij beschrijft, is veelal troosteloos triest, en deson danks werkt het door die typi sche Biesheuvel-toon op de lachspieren. Shireen Strooker heeft twee verhalen, 'Mijn grootste schrik' en 'Onttake ling', voor toneel bewerkt. Dat is een zware klus, want het is nu maar net de vraag, of het lukt om die dubbelheid van triest en toch leuk op toneel over te j brengen. I Helaas heeft ze dat niet voor elkaar gekregen. De beide be- i werkingen zijn vermakelijk, soms zelfs zeer vermakelijk, maar de andere, de droevige kant van de medaille laten ze niet of nauwelijks zien. I Een pracht van een tableau vivant vormt het muzikale kerstavondje bij de ouders thuis van David Nyborg. De stichtelij ke bijeenkomst, met als frivole bijkomstigheid het drinken van een glaasje bowl, ademt de sfeer van de jaren vijftig. Na het j feestje mag zoon David de door de drank lichtelijk aangescho ten dominee naar huis brengen. Onderweg biecht dominee zijn twijfels aan het geloof op. Bruun Kuijt speelt de domi- De bewerkingen van 'Onttakeling' en 'Mijn grootste schrik' zijn zeer vermakelijk, maar missen de droevige kant van de medaille. FOTO PR/L PIEF WETMAN nee en maakt er een cabaretscè ne van. Zonder meer leuk, je verveelt je geen minuut, maar ook hier geldt dat alle emoties volstrekt aan de buitenkant blij ven. Hoofdpersoon David Nyborg (gespeeld door Herman Bolten) wordt in dit deel vooral als ver wonderd kijkend, maar verder zwijgend personage opgevoerd. In de andere verhaalbewerking is het Onno Roozen die de Da- vid-rol vertolkt. In stemgebruik, motoriek en aankleding heeft Roozen zich in sterke mate door de persoon van schrijver Maar ten Biesheuvel laten inspireren. Roozens typeringskunst heeft hier grote klasse. Groot nadeel is alleen, dat we de schrijver zelf van televisiedocumentaires maar al te goed kennen. En om dat het werk van Biesheuvel dichtbij de persoon van de schrijver staat, blijft het spel van Onno Roozen - hoe vermakelijk de gehele enscenering op zich zelf ook mag zijn - toch te veel namaak. Vanuit loge D keken Biesheu vel en zijn vrouw gisteravond in de Leidse schouwburg naar de voor hen zo vertfouwde perso nages die hier tot leven kwa men. Na afloop applaudisseer den beiden beleefd mee. De schrijver leek tevreden. Conflict over archief Ivens uit de wereld DEN HAAG ANP Het conflict tussen het Neder lands Filmmuseum en de we duwe van de cineast Joris Ivens over de archieven van deze fil mer is uii de wereld. Partijen bereikten overeenstemming tij dens een overleg op initiatief van het ministerie van onder wijs, cultuur en wetenschappen. Flet conflict draaide om het eigendom van een deel van het Joris Ivens-archief. Dit archief ligt opgeslagen in het Filmmu seum in Amsterdam. Het was de bedoeling dat het aan de we duwe en erfgename van de in 1989 overleden cineast, Marce- line Loridan, zou worden over handigd. Zij zou het op haar beurt aan de Joris Ivens Stich ting geven, die het zou gaan be heren. Gebleken is dat de afge lopen jaren andere stukken aan de collectie zijn toegevoegd, waarop de weduwe geen recht heeft. Merceline Ixiridan, zelf film maakster, dreigde de gehele collectie mee te nemen naar Frankrijk. Zij vindt dat het Film museum niet het recht had stukken toe te voegen. Beide partijen zijn gisteren overeengekomen dat de ar chiefstukken waarover het ei gendom onbetwist is, zo snel mogelijk aan de Joris Ivens Stichting worden overgedragen. De stukken waarover wel wordt getwist, gaan naar neutraal ter rein: het Rijksarchief in I-cly- stad. Daar worden ze onder toe zicht van de Rijksarchivaris ge ïnventariseerd. De advocaten van beide partijen zullen daarna op basis van juridische bewijs stukken een 'minnelijke rege ling' proberen te treffen. NEEDLES OPIUM Robert Lepage Intrigerende beeld- en muziekcollage rondom Jean Cocteau, Miles Davis en Juliette Gréco in het Parijs van de 50-er jaren. '...inkijk in het bewustzijn van een groot beeldend theatermaKer.' (De Volkskrant) Toveren met techniek.' (De Telegraaf) vrijdag 28 oktober, 20.15 uur LEIDSE SCHOUWBURG Tel. 071-131943 Manuscript Schumann voor twee miljoen onder de hamer LONDEN DPA/RTR Reddingspoging concertzender AMSTERDAM GPD Het Nederlandse muziekleven wil proberen De Concertzender in de lucht te houden. Een te kort van een half miljoen gul den dwingt de smaakvolle klas sieke muziekzender om de uit zendingen per 1 november te staken. Vertegenwoordigers van een groot aantal organisaties uit het Nederlandse muziekleven noemden dat tijdens een verga dering in de Beurs van Berlage een ramp. „We willen nu een laatste poging doen om De Concertzender te redden", al dus Rudolf Wolfensbcrger van Kunsten '92. een van de instel lingen. Dp korte termijn wil het muziekleven bekendmaken hoe de reddingsactie vorm krijgt. Het manuscript van de Tweede Symphonic van Robert Schu mann (1810-1856) komt op 1 december bij het Britse veiling huis Sotheby's onder de hamer, Het manuscript is onlangs te ruggevonden in een privé ver zameling, een ontdekking die Sotheby's beschouwt als mis schien wel de belangrijkste mu sicologische vondst sinds de Tweede Wereldoorlog. I)e waar de van het manuscript wordt voorlopig getaxeerd op 2,2 mil joen gulden. Experts van Sotheby's menen _dat het stuk, dat talloze correc ties en aanwijzingen bevat, waarschijnlijk de laatste roman tische symphonic is die nog in zijn geheel op de markt zal ko men. Alle andere werken van componisten als Beethoven, Brahms en Bruckner zijn al lang niet meer in privébezit. Het werk van Schumann gaat door voor een hoogtepunt van de Duitse romantiek, vooral door zijn composities voor piano, zijn liederen en zijn kamermu ziek. Het handschrift staat vol ver beteringen die volgens de vak wereld aangeven hoe moeilijk Schumann, die van huis uit pia nist was, het had met het schrij ven voor orkest. De Tweede Symphonic ontstond in de jaren 1845-1846, ongeveer tien jaar voor Schumann een zelfmoord poging deed en definitief werd opgenomen in een inrichting. In totaal schreef Schumann vier symfonieën.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21