'We brengen ze op vlieghoogte' 'Ik wil weten naar wie ik lach' Cultuur&Kunst Julie Andrews keert Talent mist overtuiging terug op Broadway R-CflCX" dans èn theater over Picasso treedt vanavond op in LVC: RDAG22 OKTOBER 1994 i that Jazz in Warmond klasst, iAONd All that Jazz (de voormalige Ted Easton Jazz Band) jlt zondag 23 oktober bij Dekker in Warmond. Het Concert 3 en vanafElephant Club aan de Veerweg 14 begint om 15.00 uur. iessenhunten zijn jn voorverkoop te verkrijgen en aan de zaal. outertje Pieterseprijs verhoogd jor de parfENDe sponsor van de Libris Woutertje Pieterseprijs, de Li- Boekhandelsgroep, heeft het geldbedrag verbonden aan de- -19.30 ui>ugdboekenprijs verhoogd van 10.000 naar 25.000 gulden. ie )rijs wordt jaarlijks toegekend aan de schrijver en of illustra- /an het beste kinderboek van het jaar. Het boek moet zich erscheiden door taalgebruik, illustraties, vormgeving, genre hema. Dit jaar viel Toon Tellegen in de prijzen met 'Bijna ie- :en kon omvallen'. Op 2 maart volgend jaar wordt de nieuwe winnaar bekend gemaakt, rs tot 21 apino treedt vaker op 8.30-19. rERDAMMeer voorstellingen, minder personeel en goedko- werken. Met die maatregelen hoopt het Scapino Ballet Rot- lam jaarlijks vier ton te bezuinigen om het tekort van 1,6 mil- uur Kla 1S^den we8te werken. Eerder was er sprake van dat Scapi- svanwege de financiële problemen juist minder het podium zou gaan. Nu wil het gezelschap het aantal voorstellingen per :oen verhogen van 100 naar 130. Ook zal het aantal optre- 15-15.0|s in Rotterdam verdubbelen en komen er meer voorstellin- 3 00 uur1 *n ^et bu'tenland- uitend Ancona voorzitter architectuurclub 'me b0z terdam Oud-minister H. d'Ancona van cultuur is gekozen irheelkurvoorzitter van de internationale Europan Vereniging. Euro- le en wil de kwaliteit van de architectuur, met name van de wo- de stad, bevorderen. Met het oog op dat doel orga- eert de stichting prijsvragen, symposia en tentoonstellingen, grond van het architectuurbeleid tijdens haar ministerspe- de, haar contacten in het Europese parlement en haar be- nrliikp ervaring is D'Ancona door het bestuur van de Neder - idse afdeling naar voren geschoven. D'Ancona volgt de aanse Maria de Corral op. Ma°™™i'euwe grafiekprijs Royal Nederland aarvindttEN. R0ya] Nederland, een bedrijf in levensverzekeringen, aat 66 een grafie^prijs ingesteld van 35.000 gulden. De onder- iim uit sneiding wordt jaarlijks uitgereikt aan een jonge veelbelovende usty Jamnstenaar. De prijs maakt deel uit van een kunstcampagne die fY^ Nederland is begonnen. Een andere actie is dat klanten lie ai majnstwerken tegen tegen sterk gereduceerde prijzen kunnen ko- iwSrdenr op. lairck voorlopig niet in Katwijk 'indaP?r .TWUK ^et 0Ptreden van Flairck op 5 november in Tripodia in niet door. Het muziekgezelschap komt nu op 18 at hij zicaart naar de badplaats. Kaarten voor Flairck zijn te koop bij K gstfgerrP aan Sluisweg 16. Mensen die al entreebewijzen hebben m>or 5 november kunnen die uiteraard gebruiken voor de voor nnis Hoelling op 18 maart. -17 00 1 Laktheater geeft nieuwe theatermakers een kans om zich te presenteren: Nieuw theatertalent krijgt maar zelden de gelegenheid om in de programmering van theaters door te dringen. Om opvallende produkties toch een kans te geven, bren gen tien verschillende Nederlandse theaters, in samen werking met het Theater Netwerk Nederland (TNN), de ze maand de eerste voorstelling in de serie 'De Nieuwe Theatermakers' op hun podia. Het Leidse LAKtheater is één van de deelnemers en op 26 oktober speelt Kathenka Woudenberg daar haar voorstelling 'Het is laat, ik kan niet ademen'. leiden maria straatsma Het idee voor het project 'De Nieuwe Theatermakers' is af komstig van het theater net werk, een bureau dat zich inzet vpor de presentatie en promotie eigentijds theater. De opzet is eenvoudig: de deelnemende theaters houden minstens één avond per maand vrij voor een voorstelling uit de serie 'Nieuwe Theatermakers'. Door deze open data is het mogelijk snel op de laatste ontwikkelingen in te springen. De directeur van het LAKtheater, R. Helmer, legt uit dat het voor de zelfstandige theaters moeilijk is dit sooit ver nieuwende projecten te presen ter. „Dat heeft onder meer te maken met het financiële risico dat theaters lopen met nog on bekende voorstellingen. Dat ri sico wordt nu gedragen door het Netwerk en het deelnemen de theater." „Het aanbod van aterprodukties is enorm groot. Het is echt een kwestie van op eikaars schouders klimmen. Slechts een enkeling slaagt er in om boven de rest uit te steken. Bovendien valt er weinig af van de huidige produkties." Volgens Helmer is het daarom zo moei lijk voor nieuw talent om door te breken. Door de theaters, en daarmee ook het publiek, te wij zen op nieuwe produkties die de moeite waard zijn, hoopt het Netwerk in te spelen op dit pro bleem. Het selecteren van produkties voor 'De Nieuwe Theaterma kers' is in principe in handen van het Theater Netwerk. „Wij als theaters houden geen uit puttende discussies. We ver trouwen op het Netwerk," ver telt Helmer. „Het gaat om thea termakers die de kwaliteiten hebben om in het circuit mee te draaien, maar die nog niet op eigen kracht daarin terecht zijn gekomen. Het doel is eigenlijk om ze op een zekere vlieghoog te te brengen." De opzet is om het project in ieder geval twee seizoenen te la ten draaien. Of het daarna wordt voortgezet, is nog de waag. Als het goed is zou de serie zichzelf op een gegeven moment overbodig moeten ma ken," aldus Helmer. Op woensdag 26 oktober is 'Het is laat, ik kan niet ademen' van Kathenka Woudenberg de eerste voorstelling in de serie 'De Nieuwe Theatermakers' in het LAK. Het stuk is een bewer king van de autobiografie van de jonge seropositieve Duitse schrijver Mario Wirz. In deze solovoorstelling speelt Kathenka Woudenberg een homoseksuele man die met de dood voor ogen de balans van zijn leven op maakt. De voorstelling begint om 20.30 uur. Kaarten zijn ver krijgbaar bij het LAK aan de Cleveringaplaats 1. Kathenka Woudenberg in 'Het is laat. ik kan niet ademen' FOTO REYN VAN KOOLWIJK recensie dick hermsen Actrice Julie Andrews keert te rug naar Broadway. Ze speelt er volgend jaar de hoofdrol in 'Vic tor/Victoria', een musical-versie van de gelijknamige film uit 1982. Voor de regie tekent Blake Edwards, die zijn vrouw An drews ook in de film regisseer de. De 59-jarige Andrews debu teerde in 1954 op Broadway met een hoofdrol in Sandy Wil sons musical 'The Boy Friend'. Haar grote doorbraak volgde twee jaar later met de rol van Eliza Doolittle in 'My Fair Lady'. Die rol speelde ze duizenden keren, zowel in New York als in Londen. In 1960 volgde haar tweede Broadway-hoofdrol in 'Camelot'. Andrews' filmcarriè re begon in 1964. Ze had graag de hoofdrol in de filmversie van 'My Fair Lady' gespeeld. Omdat haar naamsbekendheid volgens de producers niet groot genoeg was, ging die eer naar Audrey Hepburn. Walt Disney had meer vertrouwen in Andrews en koos haar voor de titelrol in 'Mary Poppins'. De van oor sprong Britse Andrews won er een Oscar mee. Het hoogtepunt op het witte doek vormde haar legendarische hoofdrol in de verfilming van de musical 'The Sound of Music'. Julie Andrews werkte sinds dien mee aan tal van films en televisie-shows, vaak met te leurstellende resultaten. Haar comedy-serie 'Julie' voor het Amerikaanse televisiestation ABC verdween twee jaar gele den van het scherm na slechte kritieken. In 1993 stond Julie Andrews Off-Broadway in de Sondheim-revue 'Putting it to gether'. De enthousiaste reac ties daarop resulteren nu in haar terugkeer naar Broadway. 'Victor/Victoria' vertelt het verhaal van een zangeres (ge speeld door Andrews) die aan de grond is geraakt. Vermomd als man wordt ze echter dè gro te ster van de Parijse cabarets in de jaren dertig. De première van de musical is op 23 april 1995. Eén smalle palm torent tegen een licht getinte achterwand. Samen met een groot tekenvel op een 'flap-over' vormen ze het. sobere maar rake dekor voor de Bande Dessinée. Het is goed Frans voor stripverhaal. In dit verband echter duidt het op de band waarmee zangeres Fay Lovsky door het land trekt. Lei draad voor het programma, hoe kan het anders, is het stripver haal. De zangeres praat, maar tekent de nummers vooral aan elkaar. In snelle lijnen illustreert ze het thema van het stuk dat volgt. Fay Lovsky is een veelzijdig talent. Ze heeft een prachtig stemgeluid waarmee ze alles lijkt te kunnen: van hoog naar laag, van opera tot country. Daarnaast is ze reuze handig op gitaar, piano, vibrafoon en nog veel meer. Ze weet zich ge steund door een viertal prima muzikanten die allemaal een fikse staat van dienst hebben. In het programma passeren de meest uiteenlopende muziek stijlen de revue waaronder on vervalste Indianenmuziek, een jazzy 'Air Mail Special' uit het Benny Goodman-tijdperk en een regelrechte kraker uit het Hot Club de France-genre. Zelfs een zaagkwartet - jawel, u leest het goed - met gitaarbegelei ding ontbreekt niet. De teksten zijn speels en grappig soms ook vol humor. Ze gaan over 'made in China', voor de gelegenheid verbasterd tot 'meid in China' of voeren de loftrompet over de alpinopet. De overdaad aan afwisseling is helaas tevens een zwakte in de voorstelling. Door een ge brek aan eenheid mist het pro gramma overtuigingskracht. De verbindende teksten zijn mager en flauw. Halen bovendien veel vaart uit het programma. De ui terlijke effecten worden te veel tot doel verheven en schieten daarmee zichzelf voorbij. Het in ruime mate aanwezige muzi kaal talent van de groep, inclu sief de zangeres, wordt niet uit gebuit. De nadruk ligt te weinig op het muzikaal inhoudelijke en te veel op de grappen en grol len. Fay Lovsky is duidelijk in de eerste plaats zangeres, een hele goede, en pas ver daarna een entertainer. leflex beperkt zich niet pure 1 lans, maar zoekt naar combi- iatiemogelijkheden met thea- er. Vaak worden kunstenaars lie geen dansachtergrond heb- jen uitgenodigd een choreogra- ie te maken. In het nieuwste programma is dit Jim van der /Voude. In 'Dansende vis met i, jennende kok' herkennen we leze mimekunstenaar duidelijk ian de droge humor en fanta- lierijke associaties, die hem te- [echt een grote naam bezorgd hebben. De choreografie begint met een scène waarin dansers tas sen. Ze gebruiken hun hengels o. bp een komische manier ook als jwepen en zwaarden. Later blijkt dat er vis gevangen moet gorden om twee dames in een restaurant een maaltijd voor te kunnen zetten, waarbij van alles jnisgaat. De talloze humoristi sche vondsten van Van der Woude worden door de dansers hooi met de erbij passende mi miek uitgevoerd. 'Dansende vis met rennende kok' is leuk en onderhoudend, maar heeft ook zijn zwakheden. jVeel passages zijn niet kernach- |tig genoeg. De stramme manier jvan lopen van de kok en de ober bijvoorbeeld verliest op den duur zijn komisch effect. Op veel momenten -is Van der ;Woude er niet in geslaagd de mogelijkheden die de dans biedt uit te buiten. Vooral als het horecapersoneel de jassen van de gasten moet aannemen en later als ze in de weer zijn om de maaltijd op tafel te krij gen, blijf ik met het gevoel zit ten dat er kansen gemist zijn. In 'Rocky angel', het nieuwste werk van Patrizia van Roessel, beginnen drie dansers aan een rekstok te bewegen. Al gauw maken ze zich los en begeven ze zich op de dansvloer. De be wegingen zijn vrolijk en uitda gend. Door de wijnranken die om de rekstok gewikkeld zijn en door de traagheid en onder koeldheid van de bewegingen ontstaat er een licht onwerkelij ke sfeer. Later wordt het tempo opgevoerd. Een in het oog val lend aspect van 'Rocky angel' is dat de mannen naakt beginnen en zich geleidelijk in nette pak ken hullen. Het is echter niet duidelijk wat Van Roessel met dit gegeven wil. Het aankleden is weinig met de dans verweven en gebeurt en passant. Het aan- kleedritueel kan interessant be wegingsmateriaal zijn, maar in 'Rocky angel' is daar niet duide lijk voor gekozen. 'Wiegeling' is een solo, ge maakt door Nori Mamiya en ge danst door Patrizia van Roessel. De in een deken gehulde danse res beweegt zich eerst angstval lig, maar verovert met een prachtige, sobere spanningsop bouw de hele dansvloer, waarna de choreografie met een zeer overtuigende triomf eindigt. rotterdam peter bruyn Een kolkende en bruisende brij van muziekstijlen. Funk, rock, folk. John Lindland en zangeres Janice Williams springen tussen het publiek en dansen met wie maar wil. Ook de gitaristen Lar ry Burns en Joe Stary hebben zich inmiddels onder de menig te gemengd. En ondertussen wordt er fouüoos doorgespeeld en -gezongen. Een concert van Painting over Picasso is niet zo maar een muziek-uitvoering. Een concert van Painting over Picasso is een happening. Van avond kan Leiden dat zelf zien in LVC. „Die afstand tussen band en publiek die je vaak bij grote rock-acts hebt zie ik niet zit ten," vertelt bandleider John Lindland. „Het beste wat ons kan overkomen is, dat we één worden met ons publiek. Toen .we vorig jaar op het grote Be- wijdingspopfestival in Haarlem stonden, hebben we zelfs lad ders neer laten zetten omdat de fans anders niet op dat hoge podium konden klimmen. Ik kan ook niet optreden als er spots op m'n ogen gericht zijn. Dan kan ik m'n publiek niet zien. Ik wil weten naar wie ik lach..." Lindland is de artistiek leider, de oprichter, de inspirator en volgens sommigen zelfs de dic- Janice Williams en John Lindland, de boegbeelden van het bruisende Painting tator van Painting over Picasso. Hij was het die eind 1992 Los Angeles verruilde voor Amster dam. „Hier in Holland voelde ik mij onmiddellijk thuis. De 'spi rit' was goed. Ik was amper twee dagen in Amsterdam toen ik de anderen belde om te zeg gen dat ik het gevonden had. En een week later was de hele band hier. Ik begrijp nog niet hoe we die eerste tijd overleefd hebben. We leefden met z'n allen op een zoldertje in Amsterdam. Met één wc voor tien mensen. En bijna geen geld. We hadden geen eigen lichtman of geluids technicus. Alles moesten we zelf doen en met minimale midde len." Painting over Picasso is in middels een begrip in het Ne derlandse concertcircuit en is van plan om dat ook daarbuiten te gaan worden. De eerste stap is de zojuist verschenen de- buut-cd 'Hello', die binnenkort ook in België, Frankrijk en Duitsland op de markt komt. Het album bewijst eens te meer dat je de band vooral live moet horen en zien. De ratjetoe aan stijlen, van metal tot hillbilly, wordt op het podium bijeenge houden door de kleurrijke ver schijning van de groep. Op de plaat niet. „Ik wilde een album maken waarop het lijkt alsof ie der nummer door een andere band gespeeld wordt," verklaart Lindland. Dat is hem dan aardig gelukt. Maar het gevolg is toch dat de cd door gebrek aan lijn ook wat aan impact verliest. „Weet je, toen ik de naam Painting over Picasso verzon, betekende het eigenlijk hele maal niets," vertelt de zanger. „Maar langzaam maar zeker be gint die groepsnaam ook echt ergens voor te staan. Niet dat Picasso mijn favoriete schilder is, maar zijn eigenzinnigheid spreekt mij wel aan. Ik was eens op tentoostelling waar ook werk van Picasso hing. Die schilderij en deden mij niet zoveel, maar de lijsten die er omheen zaten waren echt fantastisch. Dat sprak mij nou aan, dat dat werk andere mensen inspireerde om hele excentrieke lijsten te kie zen. Kijk, op die manier willen wij nu ook mensen inspireren." Painting over Picasso treedt vanavond op in LVC met in het voorprogramma Behind the sofa vanaf 22.00 uur. ONNl SCHILSTRA Het bezoekersaantal viel tegen, en dus dreigen er nu al ontsla gen voor het personeel. De bouw van een aantal nieuwe projecten is op losse schroeven komen te staan. Pessimisten hebben het al over sluiting. Maar is Archeon, het 'archeolo gisch themapark' in Alphen aan den Rijn, door dat matige ope ningsseizoen een misluicking, zoals sommigen beweren? Toen ik kortgeleden voor het eerst door de poort van Archeon liep, zat ik nog boordevol voor oordelen, ingefluisterd door alle negatieve verhalen die er, om mij niet geheel duidelijke reden, over Archeon de ronde doen. Mij was verteld dat het een soort veredeld pretpark was, waar je als beschaafd mens je neus voor ophaalt, maar ik kwam terecht in een ingenieus en wetenschappelijk meer dan verantwoord open luchtmuse um. Niks Walibi, niks Euro Dis ney. Wel: de allerzorgvuldigst mogelijke reconstructie van een aantal momenten uit de ge schiedenis. Over die archeologische weder opbouw van het verleden in Ar cheon wil ik hier eens even uit wijden. Persoonlijk heb ik ar cheologie altijd geassocieerd met de klassieke oudheid: met Farao's, edele Grieken en deca dente Romeinen. Met zuilen, slaven en met de Vesuvius die Pompeii verwoest. Voor mij is archeologie grandeur en dra matiek, de ondergang van grote culturen, de romantiekvan de schatgraver en de pathetiek van Ben Hur. In Archeon blijkt, dat de moder ne archeologie noch met dat ge romantiseerde geschiedbeeld, noch met schatgraverij iets te maken heeft. Moderne archeo logie lijkt vooral gericht op de ontnuchtering van de histori sche visies, zoals die ons zijn in gepeperd door de spektakel films van de jaren vijftig. De oudheidkundige van vandaag doet er alles aan, om ons af te helpen van het idee, dat Pom peii bevolkt werd door dappere gladiatoren en beeldschone vrouwen. Recent onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de Pompeiaanse dames ge kenmerkt werden door inteelt- verschijnselen, zoals overmatige beharing en paardegebitten. Wat in Archeon opvalt, is dat de romantiek, de verdichting, de ankdote nadrukkelijk ontbreekt. Volgens de slagzin, waarmee Archeon wordt aangeprezen, brengt die methodiek 'het verle den wel héél dichtbij'. Hoe dichtbij? Zeker, de reconstructies zijn fascinerend, maar in Archeon had ik alles behalve het gevoel opgenomen te worden door het verleden. Ik had eerder het ge voel in een eigenaardig stukje tegenwoordige tijd rond te lo pen. Het klinische, objective rende denken, zo eigen aan on ze tijd, waart als een spook door het Romeinse badhuis, door de middeleeuwse abdij, ja zelfs .door de prehistorische neder zetting. De moderne archeologie brengt de stoffelijke gedaante van het verleden ongetwijfeld dichter bij, maar de menselijke, invoel bare kant blijft in nevelen ge huld. Waar je geheel lijkt op te gaan in de oudheid als je de zwijmelfilms van Cecil B. de Mille bekijkt, daar blijf je in Ar cheon toch steeds buitenstaan der. Daarom blijf ik hechten aan mijn ouderwetse, geromanti seerde, wetenschappelijk onver antwoorde geschiedbeeld. Ro mantisering is toch het middel bij uitstek om het verleden dichterbij te brengen. Hoe on juist ook. ONNO SCHILSTRA Musea zoeken meer vrienden den haag anp Prins Bernhard heeft vandaag het startsein gegeven voor een landelijke actie om museum vrienden te werven in het Allard Pierson Museum in Amster dam. Van de ongeveer duizend musea in Nederland hebben er thans bijna 400 een vriendenor ganisatie met in totaal zo'n 200.000 leden. De totale bijdra ge van de vrienden aan de acti viteiten van de musea is vorig jaar na een enquête onder de verenigingen op een kleine 100 miljoen gulden per jaar becij ferd. Voor verreweg het grootste deel, 83 miljoen gulden, is dat een financiële vertaling van het vele vrijwilligerswerk (jaarlijks 1500 manjaren) dat de vrienden verrichten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17