'Wij spelen niet traditioneel' 'Markies' zaait verwarring Cultuur Kunst Spaans programma achter glazen wand Beatcream - trekpleister in popwereld Kelen publiek zijn het best gesmeerd Radius danst op video onvermoeibaar door Bomschuiten bij Christie's MAANDAG 17 OKTOBER 1994 RUYGROK. 071 -356471PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356472 Cela wint ook Spaanse literatuurprijs Barcelona Dc Spaanse Nobelprijswinnaar Camilo José Cela heeft dc belangrijkste literatuurprijs van Spanje gewonnen. Cela, Nobelprijswinnaar in 1989, ontving in het weekeinde in Barcelo na voor zijn roman La cruz de San Andres de Planeta-roman- prijs. Aan de prijs is een bedrag van 675.000 gulden verbonden. In Het kruis van San Andres beschrijft Cela de levensgeschiede nis van een vrouw, haar familie, buren en vrienden. Biiehner-prijs voor Zwitserse auteur darmstadt De Zwitserse auteur Adolf Muschg krijgt zaterdag in Darmstadt de hoogste Duitse literatuurprijs. Het gaat om de Büchner-prijs, waaraan een bedrag van 60.000 mark is verbon den. De thans 60-jarige Muschg geldt als een indringend vertel ler, die zwarte humor met psychologische diepte verbindt. Een plaats in de Duitse literatuur verwierf hij al in 1965 met zijn eer ste roman lm Sommer des Hasen. Sindsdien produceerde hij et telijke andere romans, essays, drama's en hoor- en tv-spelen. Hanco Kolk krijgt prijs voor stripboek breda Gilctte van Hanco Kolk is gisteren uitgeroepen tot Ne derlands stripalbum van het jaar. Krijtlijn van de Spaanse teke naar Miquelanxo Prado werd als beste buitenlandse album on derscheiden. Uitgeverij Sherpa ontving de jaarpijs wegens bij zondere verdiensten. De prijzen zijn tijdens de Stripdagen in Breda uitgereikt. De jury prees Kolk orri zijn eigenzinnig kleurge bruik, bizarre tekenstijl en extreme plot. Gilette is de vrouwelijke hoofdpersoon in de jet set van de ministaat Meccano, waar sex de basis is van alles. SFeQ speelt zaterdag in Leidse Waag Falla, Otte e.a. door het Nederlands Gitaarduo m.m.v. Marianne Kweksilber. Gehoord: 16/10, WilleDrordkerk, Oegst- Glashelder, haarzuiver, ingeto gen en knap. I let concert van Juun Voorhoeve en Erik Otte is zo het best te omschrijven. So praan Marjanne Kweksilber schikte zich ook geheel naar die stijl. Echt voor de hand liggend was deze koele, voorzichtige aanpak eigenlijk niet, het Spaanse programma in aan- merking genomen. Een argu- ment vóór deze opvatting is dat de muziek zelf kan spreken, niet gehinderd door allerlei fratsen, l!en nadeel, althans bij dit con cert, is dat musici en muziek zich achter een glazen wand lij ken terug te trekken. De akoes tiek van het Groene kerkje ver sterkte dit effect nog. Toen in het laatste lied van de serie van De Falla wat meer uitgepakt werd, steeg de temperatuur meteen. Warmer werd het ook tijdens 'Burengerucht opus 67' van Erik Otte zelf. Deze pastiche op het gemiddelde modern-klassiek repertoire werd toen gespeeld omdat hun oorspronkelijke keus als 'candlelight' werd afge keurd. Maar zonder deze venij nige toelichting had ik het ver- moodelijk niet als satire her kend. Prachtig waren 'Trois aspects de Baudelaire'. Het eerste deel, een strofe uit het gedicht 'Spleen', groeide door de kaai en kilheid. Ingetogen gitaren wisselen een eenzame stem af. liet accent op hoop en angst versterkt de melancholie. In 'Parfum exotique' zorgt de me lodische lijn voor een zweveri ge, nevelige sfeer. In deze liede ren is Kweksilber op haar best. Mooi zijn ook de 'Siete can- ciones populares espanolas' van De Falla. Nu eens lieflijk, zoals het wiegeliedje, dan weer ge meen, zoals de 'Segeduilla mur- ciana', een regelrechte beledi ging. Verdriet onlokte Kwekwilber prachtige pianissimi en fors ge zongen weeklachten. Haar in terpretatie van De Falla was èf. 'Low Impact, High Energy, Totale Body Work Out'. Het was de aanbeveling voor een of andere Fitnes smachine. Toen alle regu liere tv-uitzendingen wa ren afgelopen, hadden ze daar toevallig een recla mespotje van gezien. Bij de muzikanten van SFeQ be gon het direct te borrelen. Dat was een mooie titel voor hun tweede cd. Beetje langer dan die van hun de buutplaat: 'Rumble'. Net voordat de groep voor drie maanden naar de Verenig de Staten vertrok, ver scheen de cd. amsterdam ton ouwehand Na afloop van de bruisende SFeQ-muziek klinkt die rare stem uit dat reclame-spotje: 'Low Impact, High Energy, To tale Body Work Out'. SFeQ is in bijna vijfjaar uitge groeid tot een uniek ensemble van vier muzikanten en scrat- cher Dl Git Hyper dat zowel pop- als jazzpodia bestormt. Begin dit jaar zat de groep voor drie maanden in New York. Met een beurs van WVC studeerden ze er als groep bij een aantal jazzmusici en ze gaven vier concerten in de befaamde Knit ting Factory. SFeQ speelt op North Sea, maar ze zetten net zo goed hun schouders onder concerten op progressieve poppodia. ,,We hebben een jazzopleiding, maar we zijn aan de andere kant ook afkomstig uit de jaren '60 en '70. Vanuit de saxofoon merkte ik dat als ik goed wilde leren spelen dat ik veel aan jazz had. Het instrument is ontwik keld door jazzmuzikanten. Vanuit die associatie sprak de jazz me aan. Maar uiteindelijk ben ik ook opgegroeid met he dendaagse popmuziek", aldus Bart Suèr. „We zagen al gauw dat er naar jazzconcerten toch een heel select publiek komt. We merkten a«in de andere kant dat mensen die helemaal geen jazzplaten in de kast hebben SFeQ. „Met die kleine 'e' lijkt het net een woordje." staan, onze muziek toch leuk vinden. In mijn directe omge ving zijn een heleboel mensen die niet van jazz houden. De hoeveelheid jazzliefhebbers van mijn leeftijd, is gewoon erg klein. Uit documentaires heb ik begrepen dat je vroeger uitver kochte jazzconcerten in het Concertgebouw en in Paradiso had. Dat is nu ondenkbaar. Het is een heel andere tijd. Daar door zijn we gesterkt in het feit dat we best in de progressieve popzalen zouden moeten kun nen spelen." Nooit keurig „Bij onze muziek hebben we nooit een keurige afwisseling tussen thema's en improvisa ties. We hebben altijd veel aan dacht aan arrangementen ge schonken. De grens tussen be geleiden en soleren is in onze muziek niet zo vanzelfsprekend. Wij laten bijvoorbeeld een drumsolo begeleiden door een melodie van de sax. Wij zitten daarmee niet op de traditionele indeling tussen thema en im provisatie." Suèr gebruikte de New Yorkse periode om o.a. bij de saxofo nisten Lee Konitz, Steve Cole man en Joe Lovano te studeren. „Als groep hebben we workshops gedaan bij Steve Co leman. Hij heeft een concept dat niet alleen op saxofoon slaat. Hij schrijft veel zelf, hij weet daarom ook veel dingen te vertellen die voor andere muzi kanten dan saxofonisten inte ressant zijn. Hij bracht ontzet tend veel tijd met ons door. Naast Coleman stond ook Bill Frisell op ons lijstje. Die bleek het veel te druk te hebben in de periode dat wij er waren. En an dere muzikanten wilden we ei genlijk niet. Je kunt wel gaan sa menspelen met heel goede mu zikanten, maar meestal kom je dan niet veel verder dan dat je er energie van opdoet. Daar blijft het dan bij." Heimwee „We hebben allemaal alweer heimwee naar New York. Je krijgt er een enorme energie. Je kunt daar zoveel muzikanten ontmoeten, dat je het idee krijgt dat de hele wereld daar jazz speelt." Toen Bart Suèr, Francois van Bemmel, Peter Bergman en Stefan Kruger in oktober 1989 met hun respectievelijke sax, gi taar, basgitaar en drumstel bij elkaar kwamen, kwam diezelfde dag ook de naam van het gezel schap uit de lucht vallen. „Die dag was er een aardbeving in San Francisco. Dat vonden we een aardige naan\: San Francis co Earthquake. En om te voor komen dat de naam uitgespro ken zou worden als vier losse letters, zijn we het gaan schrij ven met een kleine 'e'. SFeQ. Dan lijkt het net een woordje." De formatie SFeQ is zaterdag 22 oktober om 21.30 uur in de Waag, Leiden; op 6 november spelen zij in het Haagse Spuit- heater. recensie hans keuzers Beatcream P P - zang, hoorn, J. - gitaar, zang, D.R.E - bas, Hi-O - drums Gezien-15/10, LVC, Leiden. 18. Met het uiteenvallen van de groep Gotcha! viel voor het Haarlemse popwereldje een scorende landelijke exponent weg. Flet wat meer op de achter grond opererende Beatcream staat te trappelen om het esta- 18 fette-stokje over te nemen. In het verleden zette Beatcream al tijd een zeer energieke set neer, 118 maar bleef teveel hangen aan het aan een groove opgehangen een-dimensionale Red Hot Chili Peppers-materiaal. Een aantal jaren intensief toeren door een groot aantal landen heeft de band zeker qua podiumper- 19 soonlijkheid geen windeieren gelegd. Veel van het nieuwe materi aal, afkomstig van het net uitge komen album 'Master of bad taste' is veel avontuurlijker van opzet. Binnen de nummers 2C durft Beatcream het nu veel ,2C meer aan om wat gas terug te 2C nemen en ruimte te laten voor funk en uitgekiende jazz-ele- menten. Een mooi voorbeeld is het in het begin van de set ge speelde 'Newly hurt souls'. 21 Jeroen van de Hengst - alias P.P. - had zich zaterdag in het 21 LVC met zijn punkie uiterlijk in het drie-delig gehesen. Zijn vo cale vermogens baren niet zo- 2'. zeer opzien, maar juist de waanzinnige energie die de zanger uitstraalt, gekoppeld aan een gave podiumpersoonlijk heid maken dit meer dan goed. Gitarist J., het gehele concert al zo overtuigend met zijn hel dere achtergrondkoortjes, steelt aan het eind van de de set nog 2 even de show met 'Not so long ago'een melodieuze cover van de Australische Hunters Col lectors. Met de toegift keert J. met de aanstekelijke ballad 'Mi- 2 ne' alleen terug op het podium. De Haarlemmers zetten de boel daarna nog flink op stelten met het rappende en sterk grooven- 0 de 'Pinball Boogie' en 'People 0 Stink'. Met Beatcream heeft de Nederlandse popwereld er ge- lukkig weer een live-trekpleistèr S bij. Theo Pont en Elja Pelgrom in 'De Markies van Keith', melige voorstelling, foto pr/eduard coblijn RECENSIE WUNAND ZEILSTRA ■De Markies van Keith' van Frank Wedekind door het Thea Oosten. Regie: Leonard Frank. Spel: Theo Pont, Han Rö Donk, Elja Pelgrom e.a. Cezien: 15/10, schouwburg Li Het programmaboekje meldt dat 'De Markies van Keith' - bijna op de kop af 93 jaar geleden in pre mière gegaan - een 'parabel over onze tijd' is. Het zou namelijk gaan over 'commercieel opportunis me, cultureel cynisme en ideologische verstar ring'. Tjonge, dat is nogal wat. Helaas toont de voorstelling van het Theater van het Oosten voor namelijk verwarring. Het verhaalkader komt te weinig satirisch over en de thematiek blijft in on duidelijke woordenbrij steken. We zien hard wer kende acteurs en veel gedoe in de enscenering, maar dat alles leidt uiteindelijk tot een allerminst bevredigend resultaat. Het verhaal gaat over een oplichter die zich markies noemt en geld weet los te krijgen voor zijn idee van een Paleis voor Schone Kunsten. Van het aandelenkapitaal maakt hij voor zichzelf goede sier en al gauw wordt hij de stad uitgewe zen. Einde verhaal. Even overweegt hij zelfmoord, maar dan zegeviert toch zijn ware aard: met wat geld gaat hij opnieuw zijn geluk zoeken. Want 'das Leben ist eine Rutschbahn', 'het leven is een achtbaan' - nieuwe ronde, nieuwe kansen. Tegenover deze vrijbuiter die het met niets en niemand zo nauw neemt, staat in dit stuk een tobberige moralist. Tegen betaling wil hij iets van de levensvisie van de markies leren. Zo'n zelfde soort tegenstelling is er tussen de echtgenote en de vriendin van de markies. Eerstgenoemde is vol toewijding voor haar man en pleegt teleurgesteld zelfmoord, laatstgenoemde kiest uit berekening een ander. De opzet van dit stuk is dus betrekke lijk doorzichtig, de uitwerking in deze voorstelling beduidend minder. Waar dat precies aan ligt, valt moeilijk te achterhalen. Misschien hadden de ge noemde tegenstellingen strakker, soberder en daardoor helderder uitgewerkt moeten worden. Om 'De Markies van Keith' zo maar tot 'parabel over onze tijd' te bombarderen, is een boude be wering. De rommelige, weinig grijpbare voorstel ling geeft daar in elk geval geen aanleiding toe. Vierde Night Of The Proms Hoogtepunten danscarrière HAARLEM JOHN OOMKES Het is aan het hardnekkige doorzettingsvermogen van een leek te danken dat de danscar rière van Nederlands' beste pri ma ballerina een tastbaar ver volg krijgt. Toen zij in 1990 een einde maakte aan een actieve loopbaan van liefst 31 jaar, ge beurde dat na een imposante afscheidstournee langs Neder landse schouwburgen. Alexan dra Radius stond bij wijze van spreken nog op ieders netvlies toen zij terugtrad. Vier jaar later is dc herinne ring aan haar veelzijdige talent en haar vermogen om zowel het klassieke ballet als dc moderne dans te dienen vergleden lot die van een zoete mijmering. In te genstelling tot schrijvers die boeken nalaten of zangers die je ver na hun dood tot tranen toe kunnen bewegen, resteerde er van 'Lcx' Radius geen docu ment. 1 loc subtiel was haar Voe tenwerk? Hoe sterk haar inle ving van choreografieën van Hans van Manen? Tot dusverre kon je dat alleen maar beschrij- Vandaag komt daar verande ring in. Na twee jaar van inten sief lobbyen kan Sony-directeur Paul Hertog het eerste exem plaar van de videocassette 'Alexandra Radius - Souvenirs' overhandigen aan de ballerina in ruste. Dat gebeurt in het Mu ziektheater tijdens de bekend making van de jaarlijkse prijzen van de Stichting Dansersfonds '79. Aan deze non-profit-instel- ling, die zich ten doel stelt aan komende dansers te begeleiden, komt de netto-opbrengst van de cassette ook ten goede. De 120 minuten tellende tape is van een verbluffende kwaliteit en toont dertien kostelijke frag menten uit Radius' internatio nale loopbaan. Voor een bedrag van f 39,95 zie je niet alleen een paar historische pas-de deux waarin Radius schittert met haar vaste partner en echtge noot Han Ebbelaar, maar ook haar samenwerking met de be treurde Henny Jurriëns (Sleep ing Beauty), wijlen Rudolf Nu- reyev (Le Corsaire), Fred Berlips en Alan Land wordt in beeld ge bracht. Hoogtepunt van de tape is een, in visueel opzicht extreem verbeterde, registratie van Van Manens ballet Twilight, dat in 1976 door de NOS werd opgete kend tijdens een uitvoering bo ven op een fabrieksdak in het Amsterdamse industriegebied. Amsterdam Onder kavelnummer 238 is bij veilinghuis Christie's in Amsterdam een schilderij van J.H.B. Koekkoek (1840-1912) te koop dat visserslieden bij aangemeerde bomschuiten in Katwijk als onderwerp heeft. De geschatte waarde van het schilderij, dat donderdag tijdens een veiling van andere 19de-eeuwse Europese schilderijen, aquarellen en tekeningen onder de hamer komt, ligt tussen de tien- en de vijftiendui zend gulden. foto pr ROTTERDAM LOUIS DU MOUUN De vocale begeleiding van het publiek liet zaterdagavond bij de vierde Heineken Night Of The Proms in Ahoy' niets te wensen over. Presentator Jeroen van Inkel hoefde maar te kikken of uit ruim 10.000 kelen steeg telkens weer een imponerende samenzang op. Veel minder ge smeerd bleken diverse profes sionele stemmen tijdens deze feestelijke ontmoeting tussen populaire en klassieke muziek. Met name de ooit voor goud versleten strot van Paul Young bleef ver onder het gewenste ni- Voor de goede verstaander was het zeer pijnlijk te moeten constateren dat de Engelse zan ger, die in de eerste helft van de jaren tachtig uitgroeide tot een van de meest interessante neo- soul-zangers, haast geen stem meer over heeft. Drie 'gouwe oqwe' lang ('Love Of The Com mon People', 'Don't Dream It's Over', 'Come Back And Stay') zocht de inmiddels 38-jarige Young tot in zijn tenen naar zijn vertrouwde geluid, maar perste hij er slechts schrale aftreksels uit. Zodoende werd het al lan ger bestaande vermoeden over het blijvende waardeverlies van zijn kapitale instrument weer eens bevestigd. De enige vrouwelijke ster (van weleer) van 'The Night', Belinda Carlisle zong haar twee grootste successen ('Heaven Is A Place On Earth', 'Circle In The Sand') wel net op aanvaardbare wijze, maar ook alsof ze thuis voor de spiegel stond. Anders gezegd, de ex-frontvrouw van The Go- Go's vergat dus helemaal dat ze voor een uiterst gretige meute stond. Om het hoofdstukje 'matige zang' af te ronden: ook Toto kent in de huidige bezetting geen stem die echt tot de ver beelding spreekt. Voorman Ste ve Lukather mag dan een be genadigd gitarist zijn, als zanger is hij hooguit doorsnee. Hetzelf de geldt voor toetsenist David Paich, die hem incidenteel (zoals bij 'Africa') als voorzanger vervangt. Getuige het inhuren van een 'hulpstem' in cfe per soon van John James zijn 'de Toto's' zich ook wel van hun vocale beperkingen bewust. Waarom echter deze betere zanger niet ruim baan gegeven? Voor het gros van de Proms- bezoekers (de een nog carnava- leSker uitgedost dan de ander) deden voornoemde minpuntjes er overigens maar weinig toe. Wellicht dat menigeen zich meer zal hebben gestoord aan de lengte van sommige klassie ke gedeelten. Zoals bijvoorbeeld het ingetogen optreden van gi tarist Manuel Barrueco. Deze Amerikaan van Cubaanse koijiaf stelde het geduld van de zaal danig op de proef door na het adagio uit 'Concierto de Aranjuez' van Rodrigo ook nog op z'n gemak uit te pakken met 'Asturias' van Albeniz. Verder hoorde de inbreng van het vaste Night Of The Proms-orkest on der leiding van Robert Groslot, II Novecento, met onder meer 'Russian Ludmilla' (van Glin ka) en 'Les Préludes' (van Liszt) wat minder luchtig weg dan in voorgaande jaren. Op de valreep kon iedereen op de tribunes en in de arena echter toch helemaal loos gaan bij eerst een vlammende mon sterversie van 'Rosanna' en ver volgens de traditionele finale 'Land Of Hope And Glory', waarvan de tekst zowaar op het videoscherm werd vertoond. Omdat Veronica 'The Night' gaat uitzenden (donderdag 10 november, 21.55 uur) fungeerde Jeroen van Inkel voor het eerst als gastheer. Helaas ontpopte deze typische radiomaker zich niet tot een gouden greep, om dat hij hoorbaar geen affiniteit heeft met klassieke muziek: bij het uitspreken van nagenoeg al le componistennamen legde Van Inkel de klemtoon op de verkeerde lettergreep. '4e Heineken Night Of The Proms'. Met Manuel Barrueco, Paul Young, Belinda Carlisle, John Miles, Toto en II Nove cento, het orkest van de XXe Eeuw onder leiding van Robert Groslot plus koor. Eerste uit voering: Brabanthallen, Den Bosch, donderdagavond jl. Ge hoord: in Ahoy', zaterdag avond. Herhaling: gisteravond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10