'De meeste rottigheid leer je nog in de bajes zelf 'Tuurlijk weet Joop ervan' anders Begraven in Suriname gaat heel Het Gesprek van de Dag D VRIJDAG 14 OKTOBER 1994 Tour via Den Haag ook naar Noordwijk? Het schema van de Tour de France van 1995 is nog maar net gepresenteerd of er wordt alweer vooruitgeblikt naar de start in 1996. De stad Den Haag heeft zich daar voor officieel kandidaat gesteld en is vol gens organisator Jean-Marie Leblanc een serieuze kanshebber om de proloog van 's werelds grootste wielerspektakel ook daad werkelijk binnen zijn muren te krijgen. Ge ruchten doen dan prompt de ronde als zouden ook het Westland, Zoetermeer en Noordwijk straks een graantje meepikken. Hoog tijd dus weer om een lijntje naar Joop Riethoven te leggen. Weet de sportor- ganisator, die in 1978 zelf de Tour naar zijn woonplaats Leiden haalde, hier soms iets van? .Tuurlijk weet Joop Riethoven hiervan", antwoordt de man-himselfmet een van zelfsprekendheid alsof er geen renner door de regio kan rijden of hij moet er kennis van hebben. „Het is niet eens een nieuw verhaal. Racké is acht maanden geleden al bij mij en Wim van Duivenbode over de vloer geweest om te kijken of het mogelijk was om de Tour via Den Haag en het Westland ook naar Noordwijk te krijgen. Als het allemaal lukt met Den Haa^, want ook Den Bosch en Tilburg zijn nog altijd in de markt voor '96." Fred Racké? Waar kennen we die ook weer van? O ja, dat is de oud-sportcommentator van de NOS, de man met het mooie sono re stemgeluid dat zo deed denken aan stokoude malt-whisky in nog oudere sher ry-vaten. Na zijn journalistieke werk en wat omzwervingen in het bedrijfsleven is hij voorlichter van zijn geliefde stad Den Haag geworden. In die hoedanigheid gaat hij samen met raadslid Den Duik - de oud voorzitter van FC Den Haag - voorop in het streven om de Tour naar deze kusten te krijgen. Ze schijnen daarover reeds in een vergevorderd stadium te verkeren. Naar verluidt staan sponsors al voor twee van de drie miljoen benodigde guldens ga rant. Nog maar een stapje dus. Wat dat betreft staat Joop Riethoven met Noordwijk helemaal aan het begin. Goed, de intentie is er. De interesse ook. Maar verder liggen er hier nog geen garanties op tafel. „We wachten op de toewijzing van Den Haag. Als dat allemaal rond komt, gaan we pas serieus op zoek naar spon sors. We zouden dan, na de proloog, een etappe kunnen maken die begint of ein digt in Noordwijk. In Den Haag hebben ze daar wel oren naar. De organisatie vergt tegenwoordig zoveel geld en mankracht dat het haast niet alleen meer te doen is. Dus ja, we zijn geinteresseerd en ja, we gaan daadwerkelijk een gooi doen. Al moet het spel nog beginnen." Nog een grote pompoen Jazeker. Cornelis Langeveld vindt de pompoenen van Annetje Ot- tow en Philip Backx groot. Heel groot zelfs. Maar volgens de ad junct-directeur van het Florens College in Aalsmeer is zo'n kalebas zeker niet uniek. Hijzelf had laatst ook een enorme pompoen ge zien. De Lissenaar belde dus maar eens met het Leidsch Dagblad, om te reageren op het artikel dat vorige week deze pagina sierde. 'Pompoenen zo groot als skippyballen', stond erboven. Otto en Backx vertelden daarin vol trots over hun twee vruchten met een omtrek van twee meter die ze in hun volkstuintje hadden ge kweekt. „Ik heb er ook een gezien met een omtrek van twee meter. En met een gewicht van 72 kilo", zegt Langeveld. Het college, waar in de Tuinbouwschool Lisse enige tijd geleden is opgegaan, deelde op 6 april van dit jaar pompoenezaadjes uit tijdens de manifestatie 'Florens op rolletjes 1994', een open dag. Het ging er uiteindelijk om wie de grootste en zwaarste kalebas zou kweken. Winnaar werd uiteindelijk de Noordense kweker Van Veen. Bijeenkomst freelancers Freelancen. Een begrip dat niet louter uit de journalistiek stamt. Een freelancer kan zelfstandig advies werk verrichten, dan wel diensten verrichten. Freelancers bewegen zich in het grensgebied tussen loondienst en ondernemerschap en hebben een aantal ken merken gemeenschappelijk. De voor en nadelen van een freelancer dan wel zelfstandig onder nemer liggen vooral op het gebied van belastingen. De gekozen constructie bevat verschillende voetangels en klemmen. Freelan cen biedt vaak wel vrijheid, maar niet de beste zakelijke voordelen. Over ruim een maand, op 22 november, organiseert het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) daarom over deze proble men in samenwerking met de Belastingdienst een voorlichtingsbij eenkomst voor freelancers en opdrachtgevers van freelancers. Die vindt plaats bij de Belastingdienst, Stationsplein 7 te Leiden om 19 uur. IMK is onder kantooruren te bereiken onder nummer 071 144004. De kosten van de avond bedragen 25 gulden per persoon. Het was even schrikken. Onlangs bleek uit een enquête dat een krappe meerderheid van de jongeren in Nederland voor herinvoering van de doodstraf is. Maar dat onderzoek werd uitgevoerd tfóor Van Damme werd opgehangen. Is de houding van de jeugd veranderd na deze executie? Als er mensen zijn die deze vraag zouden moeten kunnen beantwoorden zijn het de vrijwilligers wel van Delinkwentie en Samenleving, allemaal mensen met een strafblad. Zij trekken immers met name de scholen langs, met folders onder de arm en dia's in de tas. Om te proberen de vooroordelen weg te nemen die er bestaan ten aanzien van ex-gedetineerden. Om te proberen de jongeren te waarschuwen vooral niet van het rechte pad af te raken. „Je komt in een vicieuze cirkel terecht en dan is het bajes in en bajes uit." Of de houding van de jeugd ver anderd is na 'Van Damme'? Ruud (omwille van de privacy zijn de namen van de ex-gedeti neerden veranderd) krabt zich eens achter de oren. „Moeilijk te zeggen." „Wij merken wel dat de jongeren na deze voorlich ting doorgaans wat milder zijn in hun oordeel over straffen", zegt Marianne Gerrits, docente maatschappijleer aan het Aloy- siuscollege in Den Haag waar Delinkwentie en Samenleving al jaren lang voorlichting geeft, dit keer in samenwerking met Maggy Bourgonje van Amnesty International. „Delinkwenten blijken ineens een gezicht te hebben èn gevoelens." De leerlingen die het klaslokaal binnendruppelen zijn goed voorbereid, er zijn vooraf al les sen besteed aan délinkwentie en aan straffen. Om hun geest te scherpen en om te voorko men dat ze louter kreten slaken tijdens de discussies over dit heikele onderwerp zonder die met argumenten te onderbou- Nor De drie vrijwilligers i D S, vertellen op verzoek van de leerlingen over hun eigen verle den. Zo was Karei moeilijk op voedbaar, kwam terecht in een tehuis waar jongens zaten die al eens gestolen hadden, ging meedoen om erbij te horen en leerde uiteindelijk het meeste nog in de gevangenis. „Daar kom je te weten hoe je een brandkast moet kraken." Karei, 53 jaar nu, sleet 15 jaar van zijn leven in de nor wegens onder meer inbraken en een bank overval. Bea verbleef in totaal 3,5 jaar achter tralies. Wegens onder meer diefstal, een overval met geweld en verboden wapenbe zit. Ruud ten slotte, woonde 6 van de laatste 11 jaar in de ba jes. Veroordeeld wegens vals heid in geschrifte, inbraken en overvallen met geweld. Om zijn verslaving te kunnen bekosti gen. De leerlingen moeten dui delijk even slikken. Of Karei geen spijt heeft van zijn daden? „Achteraf wel. Het is het niet waard geweest." „Weet je hoe het komt", verklaart Bea. „Op het moment dat je iets doet, heb je schijt aan iedereen. Je hoort erbij voor je gevoel en je krijgt een kick van de span ning. Je rolt er steeds verder in." Ruud beaamt dat. „Toch baal je. Je hoort de bewaarders tegen je zeggen: hallo, ben je daar weer? Maar je komt er niet uit. Je hebt gewoon de kracht niet. De omgeving laat dat niet toe. De sfeer is er niet naar. En in de gevangenis heb je best wel eens het gevoel van rust. Dat gejaag de, het idee dat je gepakt kan worden, is even weg. Maar daar komt wel een nieuwe druk voor in de plaats. De druk van het gevangenzitten." Hij probeert duidelijk te maken dat langere straffen meestal niet helpen. „De meeste rottigheid leer je in de gevangenis. Het gaat er om dat je gedetineerden beter begeleidt. Ze leren naden ken over zichzelf. Hun eigen normen en waarden weer bij stellen. Ik ben dat gaan doen tij dens mijn afkickprogramma. Maar in de gevangenis is er te weinig begeleiding. Karei is het daarmee wel eens. Hij ziet wel wat in alternatieve straffen. „Zo krijg je misschien je gevoel voor eigenwaarde weer een beetje terug." Maar dan moet er ook wat gebeuren als je eenmaal vrijkomt, meent Ruud. „Je krijgt nu alleen een treinkaartje naar je woonplaats. Maar als je lang hebt gezeten, ben je je huis natuurlijk kwijt. En voor een uitkering hoef je niet te komen. Daarvoor heb je een vaste woon- en verblijf plaats nodig. Dan raak je al gauw weer op het slechte pad." Zo verlopen ook de volgende twee uren op de school. De ex- delinkwenten vertellen hun ver haal, al dan niet verluchtigd met dia's uit de gevangenis, en dan is het tijd om te discussiëren. De leerlingen zijn opvallend rustig én gematigd in hun oor deel. Behalve het laatste uur. Dan blijken er toch een paar te zijn die sterk voor de doodstraf zijn. De tragiek van Van Dam me ten spijt. „Dat was bij ons thuis niet eens onderwerp van discussie." De jongen is heel stellig in zijn oordeel. „Ik ben voorstander. Het hangt alleen van de mis daad af. Ik zou zeggen: de doodstraf voor meer aan één moord. Wie meer mensen ver moordt is niet normaal. Iemand die 12 kinderen vermoordt, heeft niet het recht om te leven. Bovendien: opsluiten kost geld." „Maar", zo betoogt Maggy Bourgonje van Amnesty Inter national, „in Amerika kost het tien keer zoveel om iemand ter dood te brengen - onder meer door de hele rechtsgang - dan om hem alleen maar op te slui ten." „En het is gebeurd dat on- schuldigen ter dood zijn ge bracht", probeert Ruud. longen: „Het moet ook abslouut zeker zijn dat iemand de moorden heeft gepleegd. En er zijn ook genoeg gevallen waar dat bewijs wel is geleverd." Bea: „En de omstandigheden dan waaronder de moorden zijn gepleegd? Amerikaanse solda ten die in Vietnam hebben ge vochten, eenmaal thuis de kluts helemaal kwijt zijn geraakt en zijn gaan schieten?" Nee, die verdienen de doodstraf niet, be kent de jongen. „Je moet wel de achtergronden kennen." „Het is stom van Van Damme", weet een andere jongen. „Hij wist dat hij de doodstraf zou krijgen als hij daar zou worden gepakt. Al vind ik de straf onre delijk. Hij heeft niet eens een moord gepleegd. Niet dat ik daar de grens leg hoor. Mis schien had je hemzelf moeten laten kiezen: of de doodstraf wensen of levenslang vastzit- Hitler „Nou", verweert Ruud zich. „Kiezen? Elk mens heeft de hoop en de wil om te blijven le ven. Ik denk niet dat iemand zo maar voor de dood zou kiezen." :r een andere jongen dergelijke keuze hele :t ter discussie. De doodstraf moét voor heel ernsti ge misdrijven, vindt hij. „Neem Hitier nou. Die heeft miljoenen mensen omgebracht." „Nou", oordeelt Maggy Bourgonje, „Hitier zou naar het Pieter Baan Centrum moeten, als hij nog zou leven. Daar zouden ze dan kunnen bekijken of hij tbs nodig heeft. Net als Milosevic trou wens." „Maar heeft iemand dan het recht te leven als hij zoveel mensen heeft vermoord?", wil een andere jongen weten. Bea: „Welk recht heb jij om hém te doden?" Marianne Gerrits ein digt het gesprek bij de bel. „Ik denk dat deze discussie nog lang niet is afgelopen." Daar is het Delinkwentie en Sa menleving ook om te doen. Voor staat maal HERMAN JOUSTRA» Reacties en suggesties voor "Gesprek van de Dag" Telefoon 071-356444 of Postbus 54,2300 AB te Leiden Bruikbare tips worden beloond met een cadeaubon van 25 gulden. Schrijfwedstrijd 'Stad van Vluchtelingen' De werkgoep 'Lelden, Stad van vluchtelingen' organiseert een schrijfwedstrijd voor kinderen tussen 8 en 15 jaar. Voor drie verschillende leeftijdsgroepen (8 tot 10 jaar, 10 tot 12 jaar, 12 tot 15 jaar) is door een Iraanse vluchtelingen schrijver een be gin van een verhaal geschreven. De kinderen worden uilgeno digd dit verhaal af te schrijven. Bij de club- en buurthuizen en bij de Openbare Bibliotheek in Leiden is voor elke leeftijdscate goric het begin van het verhaal verkrijgbaar. De inzendingstermijn voor de wedstrijd sluit op dinsdag 1 no vember 1994. Een deskundige jury zal de inzendingen beoor delen. In elke leeftijdsgroep zijn er drie prijzen te winnen die begin de cember tijdens een feestelijke bijeenkomst worden uitgereikt. De prijswinnaar mogen nun vrienden, vriendinnen en klas genootjes uitnodigen om bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn. Inzendingen kunnen zonder postzegel worden verzonden naar: 'leiden, Stad van Vluch telingen, Buro Sociale Vernieu wing, Antwoordnummer 9131507, 2300 PC Lelden. Voor eventuele nadere inlichtingen kan contact worden opgeno men met Mascha Brand, tel. 071-167027. Stampend en zingend pakken de leden van Bethania een broodje kaas. „I Iet 'salaris' van de overledene", aldus Ubber- gen. „Dat betekent heel veel voor ons. I let krijgt dan ook een goed plekje in onze maag. I let is eigenlijk een zegen." De kist wordt weer weggereden. Een zuster laat zich gaan en huilt hysterisch. De ceremonie is voorbij. I let publiek is dolenthousiast. Bethania krijgt een staande ova tie. Dit is nog eens een ritueel. Heel anders dan de koude be doening in ons nuchtere kikker landje. Hiervoor zijn de bezoe kers gekomen. Nu hebben ze eens iets anders gezien. Je kan van een begrafenis dus ook een 'hartverwarmend'gebeuren maken. echt?", fluistert een bezoekster haar buurvrouw ontsteld toe. Na een korte pauze was het dan zover: de voorstelling van de broeders en zusters van Betha nia, vernoemd naar het dorp waar Jezus volgens de bijbel voor het eerst iemand uit de dood opwekte. De vereniging is aangesloten bij de Evangelische Broedergemeente in Amster dam. Op verzoek van de nabe staanden komt Bethania na het overlijden bij de familie thuis. Daar leggen ze het lijk op tradi tionele manier af. Elke hande ling heeft zo zijn eigen lied. Vanavond geeft Bethania een impressie hoe dat in zijn werk gaat. Het eerste lied begint. Luid zin gend komen ze op. Niet in het zwart, zoals bij ons de gewoonte is. Nee, integendeel, helemaal in het wit. Behalve de vrouwen. Die dragen onder de witte kledij zwarte schoenen. Nadat ze el kaar een hand hebben gegeven, met kniebuiging, stellen ze zich in een rij op. De broeders en zusters bereiden zich voor op de begrafenis van een zojuist overleden persoon. Ceremoniemeester Ubbergen geeft bij elk lied uitleg: „Onze vereniging heeft een christelijke basis. We hebben een hiërar chie. Niet gebaseerd op leeftijd, maar op kennis. We laten u zien wat we doen als iemand is over leden. We 'zingen' onze hande lingen. Zo overschreeuwen we het verdriet. Wat niet betekent dat we niet rouwen. Van binnen doet het pijn." De voorstelling gaat verder. Met het lied waarbij het bed van de overledene uit elkaar wordt ge haald. Vooral zuster Holband, een struise Surinaamse die zo achter het fornuis weggelopen lijkt te zijn, leeft zich helemaal uit, terwijl het hier nog niet eens om een echte aflegging gaat. Ze overstemt nog net niet de rest van het gezelschap. Als de groep in het uitvaartcentrum is aange komen, roept ze eerst met het lied 'Ga je mee, als Jezus je roept' God aan. Hij moet hen leiden tijdens de werkzaamhe den. Het volgende lied heeft weer wat uitleg nodig. Ubbergen: „Toen er vroeger nog geen we gen waren, werden de overlede nen bij ons met de boot naar het binnenland vervoerd. Om ze te begraven. Tijdens het va ren zongen de roeiers om het ritme erin te houden." Terwijl ze met hun handen roeibewe gingen maken, zetten de broe ders en zusters van Bethania 'Grote God wij loven u' in. Daarna moet de slang nog ver morzeld worden. Ubbergen: „Om het slechte uit de wereld te verdrijven. Je moet oppassen dat de slang je hielen niet ver brijzelt." Met stampende voeten maken de broeders en zusters een einde aan het leven van het serpent. Dan, bij wijze van climaxvoe ring, rolt de kist binnen. De hele groep gaat er omheen staan. Bethania tijdens het slot van de voorstelling: met broodje kaas rond de kist. „Het 'salaris' van de overledene." FOTO BEN DE BRUYN „Ik heb nu tien uitvaarten in Nederland meegemaakt. Ze zijn zo saai en emotieloos. Ik wil wel eens kijken of dat anders kan", aldus een bezoeker in de Lei- derdorpse Muzenhof. Nou dat kon. Tijdens de thema-avond 'Uitvaartrituelen en Levens overtuiging'. Eigenlijk keek iedereen vanaf het begin al uit naar het optre den van de Surinaamse afleg gersvereniging Bethania, maar dat stond pas na de pauze op het programma. Het overwe gend oudere publiek kon eerst in een film zien hoe andere cul turen met een begrafenis om gaan. Heel anders dan ons kille kopje koffie met cake na afloop. Zo mogen bij een orthodoxe mos lim-begrafenis geen vrouwen aanwezig zijn. Die zouden wel een hysterisch kunnen gaan doen. Dat moet je natuurlijk niet hebben. En Hindoes blijven tijdens de crematie wachten tot de kist brandt. „Doen ze dat In discussie met de klas zaken. Wat niet weg neemt dat gonje van Amnesty In ternational en Ruud van Delinkwentie en Samenle ving af en toe tijd vin den voor een vrolijke noot. FOTO HOL VAST/MARK LA- MERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21