UIT Familie Flodder boert nog steeds goed Rtv show De erfgenamen van Motown Kindernet wil zelf programma's maken gesproken WOENSDAG 12 OKTOBER 1994 Een bezoek van de vier Boyz II Men aan Neder land gaat niet onopgemerkt voorbij. Het veer tien man sterke gevolg vestigt zich in het luxu euze, peperdure Amstelhotel in Amsterdam. De talloze koffers puilen uit van het overgewicht, twee managers rennen hypernerveus met hun draadloze telefoons heen en weer. Maar als de vier gouden keeltjes aan het eind van een boottocht door de Amsterdamse grachten zon der enige hegeleiding een vlekkeloos 'Yesterday' ten bes te geven, meer voor de televisiecamera's dan voor de op varenden trouwens, dan hebben ze het pleit eigenlijk al gewonnen. Ze lijken onvervalste lulletjes rozewater, maar vallen in de praktijk reuze mee. En zingen kunnen ze! BOYZ JACOB HAAGSMA/GPD De tijd was rijp voor Boyz II Men, (oen ze enkele jaren gele den dooi het Motown-concern gelanceerd werden. Hun de buut -cd Cooleyhighharrnony verkocht het onwaarschijnlijke aantal van dik acht miljoen exemplaren. Hun nieuwe, sim pelweg '11' gedoopt, gaat dezell de kant op. „Een kwestie van ti ming", verklaart baszanger Mi chael McCary het immense suc ces van het kwartet dat verder bestaat uit Nathan Morris, Shawn Stockman en Wanya Morris. „Het gaat altijd heen en weer: dan zijn solozangers weer in, dan weer bands, dan weer zijn vocalen minder belangrijk en op een gegeven moment ko men vocale groepen weer in de belangstelling." Bovendien is de opmars van de Boyz deels te verklaren uit wat het Milli Vanilli-effect ge noemd zou kunnen worden. „Toen wij opkwamen, had je net die rel gehad rond Milli Va- nilli, je weet wel, of ze nu echt zongen of niet. Het publiek was toe aan iets echts, aan mensen die echt konden zingen en niet een of ander fake-image ophin gen. Wij waren niet de eersten, hoor, maar we kwamen wel op het goede moment." Stemmenpracht De grote kracht van Boyz II Men ligt in hun onwaarschijnlijke stemmenpracht, hun perfecte opvattingen van close harmony. Daarmee maken ze het wat ziji ge karakter van hun platen weer aardig goed. Boyz II Men is trouwens geen door de platen maatschappij bijeengeraapt groepje. De vier kennen elkaar al jaren en hebben gaandeweg hun vocale capaciteiten aan het groepsconcept aangepast. De wortels van de groep lig gen in het koor van de High- school for Creative and Perfor ming Arts in Philadelphia. „Be paalde stemmen daar sprongen eruit. Nathan, onze oprichter, zocht die stemmen bij elkaar en zodoende zijn we aan de slag gegaan." Shawn: „We raakten meer en meer gewend aan el- kaars stemmen en slaagden erin die op de juiste manier te men gen." Dat is ook het uitgangspunt bij het arrangeren en opnemen van de songs. „We kijken naar MEN waartoe een ieder in staat is en werken van daaruit", legt Shawn uit. Michael: „We probe ren ieders persoonlijkheid steeds naar voren te brengen, in elke song. We proberen ons niet voor te stellen als alleen maar een groep, maar als een stel in dividuen die samenwerken en zo de groep maken tot wat die is." Shawn: „Bij het arrangeren gaan we uit van de 'vibe' van het nummer, dat bepaalt uitein delijk wie wat zingt." Michael: „Meestal weten we van tevoren al wie de leadpartij zingt, al kan dat ook altijd nog veranderen natuurlijk, en de rest gebeurt min of meer spontaan in de stu dio. Je moet altijd op je oren af gaan." Na dit instructieve kijkje in de keuken graven we wat dieper naar de recepten die aan het Boyz II Men-geluid ten grond slag liggen. Want hun spectacu laire harmonieën staan natuur lijk in een lange, zwarte traditie. Neem nou doowop. „Daar zijn we mee opgegroeid", zegt Mi chael enthousiast. „Onze ou ders, iedereen luisterde ernaar. Vocale groepen zijn altijd be langrijk geweest: The Tempta tions, Harold Meivin and The Blue Notes, noem ze maar op. En momenteel heb je weer een hele opleving van mannelijke groepen. En vrouwelijke, niet te vergeten." De vier presenteren zich altijd in uiterst nette, om niet te zeg gen kakkineuze kledij. En ze hebben altijd alle vier hetzelfde aan. Shawn: „We zijn geen vooruitbedacht concept, we zijn onszelf en drukken onszelf en onze gevoelens uit. Boyz II Men staat voor groei, iets waar ieder levend organisme mee te ma ken heeft. We zingen over onze eigen ervaringen, over hoe je met bepaalde situaties kan om gaan. Neem nou relaties: je ziet veel te vaak dat die niet stand houden, dat mensen bij de min ste of geringste tegenstelling uit elkaar gaan. Het is makkelijk om vijf, zes, zeven vrouwen of mannen, net hoe het uitkomt, te verslijten, maar het is veel moeilijker om op termijn met een en dezelfde partner de pro blemen te lijf te gaan." Dat mag voor ons wat betut telend overkomen, een typisch Amerikaans staaltje bescher men van conservatieve familie waarden. maar in zwart Ameri ka ligt dat nou eenmaal een beetje anders. Michael: „De meesten van ons komen uit éénoudergezinnen. Dat levert problemen op en het is mis schien niet eerlijk, maar het le- t eerlijk. Het TON DE JONG Ongetwijfeld zullen er nog heel wat boer tjes en winden wor den gelaten, voordat de familie Flodder voorgoed uit het ge zichtsveld van de Nederlandse TV-kijker verdwijnt. Want van onbekommerd, onaangepast gedrag lust Holland wel pap. Vandaar dat Veronica er nog twee TV-series tegenaan smijt. Bovendien wordt in Almere nog even de derde, tevens laatste I lodder-film gedraaid. (Burp!) Noteer maar vast in de agenda: oktober 1995. Dan gaan de laatste dertien afleveringen de buis op. Daarvoor zijn de opna men inmiddels al gemaakt in Almere, op de back lot van First Floor Features van Dick Maas en l.aurens Geels. I let is een wonderlijk gezicht. Van bordkarton zijn daar com plete villa's opgetrokken en er is een stuk weg geasfalteerd: de wijk Zonnedael, zoals de Flod der-volgelingen inmiddels al weten. I let is de omgeving waarin Ma Flodder en haar on geregelde kroost per ongeluk te recht zijn gekomen, tot onge legen van de bekakte buurt- bev Wat- en waarden hebben de Flodders weinig op. De familie Flodder is in Nederland synoniem gewor den voor asociaal gedrag. Voor non-conformisme in ultravorm. Als Nelly Frijda in de eerste afle vering van de nieuwe reeks het toilet verlaat nadat ze haar maaginhoud heeft uitgekotst, heet het: „Zo. het meeste is er nu wel uit." Waarna ze weer een sigaar in haar mondhoek propt en wegstiefelt in die bloemetjes- duster en haar rubberlaarzen, ongetwijfeld op zoek naar een nieuwe whisky. (Op de aftiteling staat de whiskv-coördinator te genwoordig zelfs apart ver meld.) Brutaler Het is een vleesgeworden strip verhaal. het leven van de familie Flodder, een gefilmde karika tuur. Het is een kwestie van leuk vinden of ervan walgen. Feit is dat hoofdrolspelers Coen van Vrijberghe de Coning (zoon Johnny) en Tatjana Simic (dochter Kees) bij de opnamen voor de reprise in mei al lieten weten dat ze de nieuwe scripts beter vonden dan die van de eerste reeks. Toch keken naar die eerste televisie-afleveringen toch gauw zo'n anderhalf mil joen mensen per keer. Van Vrijberghe de Coning, die Huub Stapel kwam aflossen, vond dat de scriptschrijvers be ter op elkaar ingespeeld waren geraakt. En Tatjana, vrouw van het eerste uur, vond in de nieu we serie iets meer terug van de schalkse, rondborstige dochter, die ze ooit met zoveel succes had geïntroduceerd: „Ik had ge vraagd of ik in de rol van doch ter Kees weer een beetje dat brutale van de eerste Flodder film terug kon krijgen. En dat is gebeurd." In aflevering twee (getiteld: In de ring) wordt Tatjana door haar broers Johnny en Kees in geschakeld om een bokser uit te putten die op het punt staat slo me Kees onder handen te ne men. Dat vlieggewicht Kees de ring in moet. in plaats van zijn meer gespierde broer, vindt Johnny trouwens de gewoonste zaak van de wereld: „Waarom niet? Kees kén tenminste geen hersenbeschadigingoplopen, want er valt weinig te beschadi gen..." Dubbelgangster Aflevering één voerde een dub belgangster van Ma Flodder ten tonele. Die trekt als een soort Robocop (Hoboflodder?) een Tatjana Simic als dochter Kees in Flodder. spoor van vernieling door de sjieke villawijk, in een poging de ware Ma Flodder in een kwaad daglicht te stellen. De onschul dige moeder wordt vervolgens ingerekend, verdacht van inti midatie van klaar-overs en mis handeling met een salami- Flodder ten voeten uit. De grootste kul, geschreven door Wijo Koek en Dick Maas en ge regisseerd door liefst zeven ver schillende mensen: Dick Maas zelf, Pieter Walther Boer, Myrna van Gilst, Hans Scheepmaker, Allard Bekker. Ine Schenkkan en Martin Lagestee. Omdat afscheid pijn doet. om dat alle decors er toch nog staan, omdat Dick Maas nog één keer alles uit de kast wilde halen en omdat alle hoofdrol spelers daar ook wel trek in hadden, worden bij First Floor Features op het moment opna men gemaakt voor Flodder-rol prent nummer drie. Daarmee is onlangs een begin gemaakt; de laatste draaidag is eind novem ber. Een titel is er nog niet echt, maar het verhaal opnieuw geschreven door Koek en Maas draait rond het jubileum van de villawijk Zonnedael. Het heet, volgens een woordvoerster van First Floor, de spectaculair ste Flodder-film uit de cyclus te worden. Binnenkort in het thea ter. dat wil zeggen volgend jaar en alleen dan als ma Flodder het goed vindt. Gastrollen zijn er onder anderen voor Gees Linnenbank, Hugo Metsers en Alfred van den Heuvel. (Flodder-reeks: op donderdag avond op Nederland 2 om 19.30 uur). AMSTERDAM GPD Violet Valkenburg, foto Het commerciële tv-station KinderNet wil in de loop van volgend jaar zelf-geprodu- ceerde programma's op het scherm gaan brengen. Het station is op dit moment be- 7' vet de aankoop van faci- i en. Ook zal vermoedelijk nog dit jaar een programma directeur worden aangetrok ken die dit nieuwe beleid vorm gaat geven. Tot nu toe zendt het kin derkanaal alleen aangekoch te, voor het merendeel Ne derlandstalige produkties uit. „We denken voorlopig aan een live-programma van een uur in de week met een presentator en publiek a la Telekids, maar dan anders. In Telekids zijn de presentatoren veel te lang aan het woord. We willen sneller doorschakelen naar de program ma's", zegt Marc Vooges van KinderNet. „Het is een experi ment. Slaat het niet aan. dan zullen we weer snel op onze schreden terugkeren". KinderNet. dat dagelijks programma's brengt voor kinderen tot dertien jaar, zendt op w erkdagen van zeven tot tien uur 's ochtends uit. In de weekeinden zijn de programma's tot twaalf uur 's ochtends te bekijken. De zender, waarvan de programma's en commercials geen geweld mogen bevatten, is te ontvangen in ongeveer 96 procent van de Nederlandse bekabelde huishoudens. In de meeste gemeenten wordt Kin derNet in combinatie met BRT 2, Discovery Channel of het Turkse kanaal TRT doorgegeven. KinderNet heeft, net als RTL's Telekids. een marktaandeel van 35 procent onder jeugdige kijkers. De VPRO, met het zondagochtendblok Villa Achterwerk, blijft daar ver onder. Vooges: „Wij maken programma's die kinderen écht aanspre ken. De VPRO heeft ook mooie programma's die worden ge maakt met de gedachte dat je zulke programma's nu eenmaal moet maken voor kinderen. Wij kijken meer naar wat kinde ren echt leuk vinden". heeft ons sterk gemaakt. Wat wij proberen is om zo eerlijk mogelijk te zingen over onze er varingen. We gaan niet vertellen wat goed is en wat slecht. Ik ge loof ook niet dat éénouderge zinnen de oorzaak zijn van de problemen in Amerika." Samen Een succesvol stel zwarte arties ten als Boyz II Men wordt al snel in de positie van voorbeeld, van rolmodel gedrukt. Shawn reageert daar wat kriebelig op. „We zijn blij dat mensen naar ons kijken en daaraan de kracht ontlenen om ook iets te berei ken. En niet alleen ons: het is beter om te proberen net zo'n goede rapper te worden als Snoop Doggy Dogg dan om iets illegaals te doen. Maar rolmo dellen? Wij maken ook fouten, net als iedereen. We zijn in de eerste plaats mensen, dan pas rolmodellen." De Boyz staan onder contract bij Motown, een label dat al een roemrucht verleden achter zich heeft. Ze zijn trots om bij deze familie te horen en hebben al met tal van groten uit het Mo- town-verleden opgetreden. Mi chael: „Motown beïnvloedde het geluid van Amerika, van de wereld. Het is een eer om deel uit te maken van die erfenis. Die oude Motown-sterren zien ons als hun erfgenamen. De Temptations gaven ons goede adviezen: gooi er nooit iemand uit, probeer dezelfde bezetting bijeen te houden." De Tempta tions? Die moeten minstens vijftig leden hebben geteld in de loop der jaren. „Precies, daarom gaven ze ons die raad. Wij blij ven samen, zolang de ons willen horen. Lee Towers in Privé over een bezoek aan het graf van Elvis Presley: „ik heb me goed kunnen houden, met moeite. Dit be zoek betekent heel erg veel voor me, het is alsof ik het graf van een broer heb bezocht. Een idool waar ik alles mee heb gedeeld, iemand die mij begreep en bij wie ik te recht kon als ik niet begrepen werd. Ik voel een bloedband met Elvis." Goed nieuws schijn je lang te voren te moeten aankondigen. André Hazes, 43 pas, in Week end: „Op mijn 50ste stop ik ermee." Violet Valkenburg in TV Stu dio: „Ik denk weieens dat het op te levisie wat beter zou werken als ik wat ordinairder zou zijn, of wat meer op de voorgrond zou treden. Daar wordt nu aan ge werkt. Ik krijg soms te horen dat ik in het echte leven veel direc- teer en spontaner ben dan op televisie." Julia Samuël, presentatrice van Veronia Auto in de Veronica- gids: „Ik houd van auto's, dat is altijd zo geweest. Van grote auto's vooral. Die kleine, zogeheten boodschappenautootjes heb ben mijn belangstelling niet. Ik vermoed dat ik gevoel heb voor autorijden, want ik haalde in één keer mijn rijbewijs. Ik hou van pittig rijden en geen ge- Julia Roberts in TV Studio: „Als ik een wijde jurk draag, schrijven ze dat ik zwanger ben. Als ik er te mager uitzie, ben ik verslaafd aan drugs. Waarom nemen ze geen genoegen met de waarheid?" Kees van Kooten en Wim de Bie in Humo: „Eigenlijk is het heel simpel: we hebben de matteklopper, sinds 1974 het huissymbool van ons Symplistisch Verbond, gedigita liseerd en hij blijkt het hele spectrum van menselijke bezig heden en interesses te beslaan. Dit Tweekmenu (van tweewe kelijks) fungeert dus als hoofd menu. waaruit men zelf zijn keuze bepaalt. Kijkers naar ons programma dienen te beschik ken. over een computer met Pentiumprocessor, die via een VRA-bus is gekoppeld aan hun TV-toestel." idem: „Onder het submenu God bij voorbeeld valt de complete theologie, het Oude en het Nieuwe testament en verder al les wat er ooit maar is gedacht, gezegd en geschreven over het Godsbegrip. De matteklopper heeft een capaciteit van 19 giga byte, dus kun je ook een frag- Martin Luther King, een paar maten uit 'Ik dans met God zo goddelijk de tango' van gerard Cox, plus dat je Ruud Krol nog een jceer 'ja god' kunt horen zeggen. Maar de laatste troon rede zit er dan weer niet in, om dat God daar als trefwoord niet in voorkwam." Flip Voets in Humo: „Er is op de Evangelische Om roep een praatprogramma, waarin een ouwe man poeslief mensen uitzoekt, soms gewoon van de straat haalt, hen over hun bitterste mise rie laat vertellen, om dat onverander- lijk met de bood- schap te komen dat God het antwoord op alle vragen heeft. Zó slecht, zó ver schrikkelijk hypo criet dat ik zijn geet."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10