De revanche van Beatcream Musea werken aan veiligheid Cultuur Kunst Bauer realiseert prettige lyrische effecten Vulcanus onder drukpers DINSDAG 11 OKTOBER 1994 chef annemiek ruygrok, 071 -356471, plv -chef Exposities in Leiden en de regio leiden In hel Diaconessenhuis in Leiden zijn tot en met 16 no vember aquarellen te zien met bloemen, tuinen en oude voor werpen, van Mariëtte Oostveen. De expositie is dagelijks te be kijken van 8.00 tot 20.00 uur. Jeanne v.d. Eist exposeert tot en met 25 november haar schilderijen en collages in De Eendekooi aan het Kooikerpad in Zoeterwoude. De Eendekooi is dagelijks geopend van 9.00 tot 21.00 uur, op zondag van 9.30 tot 15.00 Dichtersfestival in Volkshuis leiden In het Leidse Volkshuis wordt vrijdag 18 november voor de vierde keer het dichtersfestival gehouden. Behalve het voor dragen van gedichten wordt een verhalenwedstrijd gehouden die bedoeld is voor Leidenaars die kleurrijke verhalen weten te vertellen over het Leidse Volkshuis. Tot 1 november kunnen in zendingen voor deze wedstrijd gestuurd worden naar het Leidse Volkshuis, Apothekersdijk33a, 2312 DD in Leiden. Het festival begint om 20.00 uur. Mondriaan lezing in Woubrugge woubrugge De Stichting Cultura Jacobswoude houdt in het ka der van het Mondriaanjaar een lezing over deze schilder. Op 13 oktober zal de kunstenaar en docent Erwin van Zijl in café res taurant 'Het Oude Raedthuys' in Woubrugge spreken over Piet Mondriaan die gezien wordt als een van de grote pioniers van de abstracte schilderkunst. De lezing begint om 20.00 uur en is gra tis toegankelijk. Rondleidingen in Leiden leiden» K&O heeft twee rondleidingen georganiseerd door Leid se gebouwen. Op 18 oktober brengt men een bezoek aan de joodse synagoge. De geschiedenis daarvan voert terug naar 1723 en zal worden verteld door een lid van de joodse gemeenschap. De tweede rondleiding is op 25 oktober in de Lodewijkkerk. Naast een harmonieus interieur en kunstschatten heeft deze kerk een bizarre geschiedenis. Aanmeldingen voor de rondlei dingen, die beide om 14.00 uur beginnen, bij K&O, Oude Vest 45. Tel: 071-141141 Koningin reikt schildersubsidies uit Amsterdam Koningin Beatrix reikt aanstaande vrijdag in het Ko ninklijk Paleis te Amsterdam de jaarlijkse Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst uit aan zes jonge kunstenaars. De win nende schilderijen worden daarna, met een selectie uit de overi ge inzendingen, gedurende een week in het paleis tentoonge steld. Elk jaar kunnen beeldende kunstenaars onder de 35 jaar meedingen naar een koninklijke subsidie. Dit jaar deden 693 kunstenaars mee. Uit hen koos de jury zes winnaars: Irina Balen uit Amstelveen, Hannah van Bart, Koen Ebeling Koning en Gijs Frieling uit Amsterdam, Elsa Hartjesveld uit Den Haag en Rob Verf uit Rotterdam. Zij ontvangen uit handen van de Koningin het bedrag van 5.000 gulden. Concert Slayer in Rotterdam Rotterdam Slayer geeft op woensdag december een concert in Ahoy'. De Amerikaanse formatie geldt al jaren als een van de pioniers op het gebied van de underground metal en heeft net het album 'Divine Intervention' uitgebracht. Als support act neemt Slayer Machine Head mee naar het Rotterdamse sportpa leis. De kaartverkoop begint aanstaande zaterdag. Jeugdtheaterprijzen uitgereikt Amsterdam Het jeugdtheatergezelschap Artemis heeft de Hans Snoekprijs 1994 gekregen voor de produkties 'Het Laatste Kind' en het project 'Broer Zus Zo'. De Puckprijs 1994 ging naar de voorstelling Bos en Lommer van de Stichting Kroost. De Ver enigingvan Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) heeft dat bekendgemaakt. Beide voorstellingen worden het ko mend seizoen nog gespeeld. De prijsuitreiking vond plaats na afloop van een symposium over jeugdtheater waar een plan werd gemaakt om het aantal jeugdtheatervoorstellingen te laten groeien naar 10.000 per jaar. Momenteel zouden dat er iets meer dan 7400 zijn. Semprun krijgt Duitse vredesprijs frankfurt am main T)e Spaanse auteur Jorge Semprun (70) is zondag in Frankfurt am Main onderscheiden met de gerenom meerde Vredesprijs van de Duitse Boekhandel. De ex-commu nist en voormalig gevangene in een nazi-concentratiekamp kreeg de prijs omdat hij ,,de Europese geschiedenis van deze eeuw voorbeeldig geleefd en literair tot uitdrukking gebracht heeft." De Vredesprijs bestaat uit een oorkonde en 25.000 mark. Bijzondere serie in Filmmuseum Amsterdam In het Filmmuseum in Amsterdam worden op 14, 21 en 28 oktober compilaties van vier volledige afleveringen van Secret File USA vertoond. Deze Amerikaanse televisieserie werd veertig jaar geleden in Amsterdam opgenomen. Nederlandse lo caties en Nederlandse-acteurs spelen een, volgens het Filmmu seum, opvallende rol in deze oorlogs/spionage-serie. Aanvang 20.00 uur. Joost Zwagerman signeert bij Kooyker leiden Joost Zwagerman signeert op zaterdag 15 oktober zijn nieuwste boek 'De Buitenvrouw' bij boekhandel Kooyker aan de Breestraat 93 in Leiden. De auteur is in de boekhandel aanwezig van 11.00 tot 12.00 uur. 'Lage btw is goed voor werkgelegenheid DEN HAAG ANP De werkgelegenheid is zeer ge diend met een verlaging van het btw-tarief van 18,5 tot 6 procent voor de toegang tot culturele evenementen. De Raad voor de Kunst, die al eerder voor zo'n verlaging pleitte, zegt dat in een advies aan de staatssecretaris sen Nuis (cultuur) en Vermeend (financiën). Bij de podiumkunsten zou verlaging van het btw-tarief bij gelijkblijvende toegangsprijzen tot extra middelen leiden die bijvoorbeeld zaalexploitanten kunnen gebruiken om gezel schappen uitkoopbedragen te garanderen. Zo zouden de eigen inkomsten van de gesubsidieer de podiumensembles omhoog gaan. Omdat het bij die gezel schappen om 60 tot 80 procent loonkosten gaat, leidt de maat regel tot meer werkgelegenheid, aldus de raad. Een ander deel van het vrijkomende geld kan naar het Fonds voor de Po diumkunsten gaan om meer produkties te financieren. In de filmsector is volgens de raad een deel van de middelen te besteden aan een verlaging van de toegangsprijs van bio scopen en filmhuizen. Verder zou het Nederlands Fonds voor de Film extra geld moeten krij gen om aan de produktie van films te besteden. In beide ge vallen moet dat tot meer werk gelegenheid leiden, stelt het ad vies. Een btw-verlaging heeft ook een breder aanbod van cul tuuruitingen tot gevolg. Daar zullen niet alleen meer mensen van profiteren, het verhoogt ook de aantrekkingskracht van Ne derland voor toeristen en bui tenlandse bedrijven, aldus de Raad voor de Kunst. Het vorige kabinet heeft al la ten weten in beginsel niet on welwillend tegenover een verla ging te staan, maar had er geen geld voor. Afgelopen vrijdag zei staatssecretaris Nuis dat de btw-verlaging betrokken wordt bij de vraag hoe de bezuinigin gen op cultuur zoveel mogelijk ongedaan kunnen worden ge maakt. Haarlemse rockgroep zaterdag in het LVC Hun debuutalbum 'People Stink' werd door de critici twee jaar geleden naar een plek achter in de Red Hot Chili Peppers-klas verwezen. De prachtsingle 'Bridge over troubled water' ging genadeloos ten onder. Dus bleef de Haarlemse rockgroep Beatcream maar één ding over: in een busje Europa rondjakkeren en de fans één voor één winnen met heel veel liveconcerten. Nu moet er dan echt geoogst worden. Enkele weken terug verscheen de nieuwe Beatcream-cd 'Masters of bad Taste'. Zaterdag staat de groep in het LVC in Leiden. om. Dat was precies de kritiek op de in 1992 verschenen de buutplaat van groep. Dat het van het eerste tot het laatste di gitale putje doorbeukte. Zonder werkelijke adempauze. Zonder die kwetsbare momenten. Live werkte de overrompelingstech niek van gitarist J.J., de charis matische zanger P.P. Fischer, bassist D.R.E. en drummer Hi-0 - die al snel de oorspronkelijke slagwerker Stud verving - uitste kend. Maar bij het stereotoren tje thuis bleven alleen de cover 'So long ago' en de spijtig ge flopte single 'Bridge over trou bled water' overeind. De nieuwe cd, 'Masters of bad Taste', kent in ieder geval al drie songs die blijven hangen: het al genoemde 'Mine', het funky popliedje 'Thinking all Day' en het open en spannend klinken de 'Weeping Willow'. Daarom heen weer veel loodzware rock waaroverheen P.P. Fischer diep rochelend in de donkerste me- tal-traditie alle kwaad van de wereld lijkt te willen uitspuwen. haarlem/leiden peter bruyn Telkens weer liep ik afgelopen maanden Beatcream-gitarist Jeroen den Hengst, alias J.J. te gen het lijf. En telkens weer zei hij: „Let op onze nieuwe plaat. Die wordt helemaal anders. Je weet niet wat je hoort." Wow, dat belooft wat. Dan ligt op een dag het cassettebandje in de bus. En het klinkt als Beat cream. Muziek als een wals van funk en hardrock. Het mare chausseebusje in de openings song 'Blue Van' komt al als een bulldozer aanstormen. Zo gaat het door. Song na song. Maar dan opeens, bij het elfde num mer: Héepoppelepée. Dit is he lemaal anders. Had Jeroen dan toch gelijk? Het liedje heet 'Mi ne' en is een op en top ballad. De ballad. Door de jaren heen het beproefde middel om hefti ge of in zwaar metaal grossie rende rockbands toch op de ra dio te krijgen. Denk aan de Red Hot Chili Peppers ('Under the Bridge'), aan Sjako! ('Hurt') aan Metallica ('Enter Sandman'), Extreme ('More than Words') of Nazareth ('Love Hurts'). Aan 'Mine' ligt volgens Jeroen een puur artistieke motivatie ten grondslag. „Kijk, je kunt 24 uur per dag pretenderen dat je heel stoer bent. Maar dat ben ik niet. Dat zijn wij allemaal niet. Dus is het niet meer dan logisch dat je op een gegeven moment ook eens zo'n, eh... kwetsbaar liedje op de plaat haalt." Adempauze Maar daar draait het nou net Niveau „Nee, ik heb niet het gevoel dat we miskend zijn in Nederland," zegt Jeroen. „Ook niet door de reacties op onze debuutplaat. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe de nieuwe cd wordt opge pikt. Want die is toch echt van een niveau dat je weinig hoort in Nederland. En dan heb ik het over de combinatie van compo sitie, techniek en productie." Geen spoor van ironie. „Onze reizen naar het buiten- Beatcream, „een kwestie van overal land hebben ook hun invloed gehad," vult drummer Hi-0 aan. ,A1 die plaatselijke bandjes die in ons voorprogramma stonden, of het nou in Frankrijk of in Zwitserland of in Scan dinavië was, die klonken alle maal hetzelfde. Die stonden al lemaal na te doen wat ze op MTV zagen. Toen beseften wij dat we met iets heel anders moesten komen." vlaggetjes planten." Beatcream en het buitenland. In Nederland mogen ze dan tot dusverre buiten de hitlijst ge schoten hebben, over de grens bouwden de Haarlemmers reeds het nodige krediet op. Een aantal Europese landen was ge ïnteresseerd in 'People Stink', maar alleen als de groep ook op tournee kwam. Dat werd dus 'met een busje door Europa jak keren', zoals Jeroen het noemt. Gevolg was, dat de belangstel ling voor 'Masters of bad Taste' werd gewekt. D.R.E.: „Het was een kwestie van overal vlagge tjes planten en nu maar kijken wat voor effect het gehad heeft." Beatcream treedt zaterdag 15 oktober op in LVC, Breestraat 66 in loeiden. beeldende kunst recensie onno schilstra Expositie: Renata Bauer, recent werk. Te zien: t/m 6/11, wo t/m za 12-17, do 19- 21, zo 13-17 uur. Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht, Leiden. Renata Bauer is een schilderes van wie de ontwikkeling de laatste jaren goed te volgen was in verschillende tentoonstellin gen ln Leiden. Zo exposeerde ze een jaar of wat geleden bij Gale rie Stelling een serie sobere, ab- stract-geometrische doeken, waarin het geheel ging om een zorgvuldige bepaling van de verhoudingen tussen kleur, vorm en maat in composities van eenvoudige vormen, zoals cirkels, vierkanten en driehoe ken. Enige tijd later was haar werk te zien in De Waag, waar ze haar abstracte idioom gebruikte als achtergrond voor blokken tekst. In haar meest recente werk, tot 6 november te zien in het Centrum Beeldende Kunst (CBK), voegt ze haar abstracte schilderijen samen met doeken, waarop foto's zijn afgedrukt met uiteenlopende onderwer pen, zoals landschappen, was lijnen, en handen. Na in eerste instantie de ver schillende samenstellende ele menten van de schilderkunst te hebben onderzocht aan de hand van afzonderlijke kleur-, textuur-, vorm-, en structuur studies, lijkt Bauer de laatste ja ren op zoek naar manieren waarop zij de algemene resulta ten van haar formele onderzoe kingen een persoonlijke inhoud zou kunnen geven. Haar eind punt heeft ze daarin nog niet Werk van Renata Bauer in het Centrum Beeldende Kunst. bereikt. Wat opvalt aan de ten toonstelling in het CBK, is dat er nog een zekere onevenwichtig heid bestaat tussen de trefze kerheid van de algemene, ab stracte composities en de meer persoonlijke anekdotische ter loopsheid in de foto's. Dat dit niettemin een zeer aangename tentoonstelling op levert, wordt niet zozeer veroor zaakt door de fotografische doe ken, maar door de rust die de geschilderde doeken uitstralen. Het palet van Renata Bauer is uiterst beheerst en ingehouden. Haar schilderijen zijn geen emotionele explosies, maar ogen eerder als de weergaven van perioden van lang volge houden meditatieve concentra tie. Nu eens versterken de vele mat gekleurde verflagen elkaar in intensiteit en helderheid, dan weer versluieren ze elkaar, dat alles in een mooi en ongrijpbaar ritme. Hoewel Bauers vormen kaal en simpel zijn, krijgen ze nergens de hinderlijke steriliteit, die zoveel andere geometrische en constructivistische schilder kunst kenmerkt. Integendeel, omdat de penseelstreek steeds duidelijk zichtbaar blijft, reali seert ze uitgesproken prettige, lyrische effecten. FOTO PR/HOLVAST/MARKLAMERS Lof dus voor dit werk, maar ook de kanttekening dat er nog iets ontbreekt. De specifieke ontwikkeling die zich de afgelo pen jaren aftekende in het werk van Bauer, wijst erop, dat er nog een groot stuk onontgonnen terrein ligt te wachten. Na het zorgvuldige onderzoek van de formele en technische aspecten van de schilderkunst, is het nu de beurt aan de inhoud. Haar werk zal ongetwijfeld aan zeg gingskracht winnen, zodra de fi guratieve elementen duidelijker gaan functioneren binnen een strengere iconografie. Die is nu nog iets te vrijblijvend. beeldende kunst recensie onno schilstra Expositie: Jan Hofman, kleuretsen Te zien: t/m 23/10, do t/m zo. 13-18 uurCal- leria Propitia, Nieuwe Rijn 93, Leiden. Uit het curriculum van Jan Hofman blijkt, dat hij succesvoller is in het buitenland dan in Nederland. Met name in Dost-Euro pa zijn z'n kleuretsen geliefd. Hij won prijzen in Rusland en Oekraïne, en zijn werk is opgenomen in de nationale musea van onder meer Polen en Hongarije. Dat hoeft eigenlijk niet te verwonderen. Want waar in ons eigen land de belangstelling voor kunsldrukwerk nogal minimaal is, daar bestaat in Oost- Europa nog altijd een rijke grafische traditie. In die landen is de liefde voor vakmanschap groter, en juist dal laatste bezit Jan Hofman in hoge mate. Jan Hofman, die tot 23 oktober exposeert hij Galleria Propitia in Leiden, woont en werkt in Leeuwarden. Het kan toeval zijn, maar het lijkt of in zijn etsen iets van de stugge, ingehouden sfeer van hel Friese land wordt weerspiegeld. Hofman is alles behalve Bourgondiër. Zijn hoofdzakelijk geometrische compo- s11ii". 1j11 vvrli'.vva.ii nniiil saai of doods, maai hij weet de on derhuids voelbare passie telkens volledig onder controle te houden. Het verleent Hofmans etsen een geheel eigensoortige charme. De combinatie van onbuigzame, krachtige vormen, heldere kleuren en een ambachtelijke afwerking wekt eigenlijk dadelijk sympathie. Je moet als het ware ln deze prenten kruipen. Dan ga je plot seling zien uit welke onderdelen ze zijn opgebouwd. Dan valt ineens op dat er platgedrukte bierblikjes zijn gebruikt als ets plaat, en stukken geperforeerd metaal. Wat dat betreft is Hol man een geboren graficus: hij is geïnteresseerd in alle mogelij ke drukeffecten. Geen materiaal wil hij onbeproefd laten om onder zijn pers door te laten gaan. Zelfs is er een prent waarin een met inkt bestreken putdeksel van het merk 'Vulcanus' is afgedrukt: een mooi symbool voor de sluimerende hartstocht in zijn werk. Overigens zijn dergelijke signalen schaars. Als er al herken bare figuren worden verwerkt, dan gebeurt dat zeer onnadruk kelijk. De boodschap van Hofman wordt overgedragen door puur beeldende factoren. Je zou Hofman daarom kunnen om schrijven als iemand die schildert, niet met een penseel, maar met zijn drukplaten. Omdat Hofman overwegend zeer grote formaten hanteert, en omdat elke ets een groot aantal afzonderlijke drukgangen vergt, is de oplage van zijn werken doorgaans klein. Des te op merkelijker is het daarom, dat de prijzen die men bij Propitia voor de prenten moet betalen zo laag liggen: tussen de 420 en 770 gulden! Een buitenkansje dus voor wie van een gedegen en appetijtelijk stuk grafiek houdt. De Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) werkt aan een register van professionele restaurateurs in Nederland. Het register zal over 2,5 jaar zijn voltooid, zo meldt de RBK. Er zijn naar schatting zo'n 500 restaura teurs. Het toezicht op het register berust bij de Nederlandse Mu seumvereniging (NMV), het Centraal Laboratorium voor Onderzoek van Voorwerpen van Kunst en Wetenschap, de Oplei ding Restaurateurs, het Lande lijk Contact van Museumconsu lenten en de RBK zelf. Die laatste zal ook belast zijn met het dagelijks beheer. Zowel mu sea als particulieren zullen het register kunnen raadplegen. DEN HAAG GPD De diefstal van een schilderij uit het Rembrandthuis in Amster dam, de tweede in korte tijd, betekent niet dat Nederlandse musea een makkelijk doelwit vormen voor inbrekers. De laatste zes jaar heeft de veilig heid in verband met het toene mende aantal vernielingen en diefstallen juist steeds meer de aandacht, zegt directeur M. Brinkman van de Nederlandse Museumvereniging. Op dit mo ment loopt een preventiepro ject dat samen met Justitie is opgezet. „In het best beveiligde muse um ter wereld, het Louvre in Pa rijs, is onlangs op klaardichte dag een schilderij gestolen". Brinkman illustreert hiermee dat museumdiefstallen nooit zijn te voorkomen. Over het vei ligheidsaspect in Nederland: „Er bestaat niet zoiets als regel matig overleg tussen musea, maar er loopt nu wel in samen- werjubg net Justitie een project. Het is een half jaar geleden be gonnen als vervolg op een eer der project over criminaliteits preventie". De inbraak in het Rembrandthuis vormt daarom geen aanleiding tot paniek of spoedoverleg in het museum wereldje. Alle Nederlandse musea krij gen tijdens het project te horen op welke punten ze moeten let ten om vandalisme of ont vreemding van bezit te voorko men. Aan de hand van een risi co-analyse moeten ze dan zelf eventueel maatregelen treffen. Maar dan nog. Ook als de tech nische beveiliging perfect lijkt, zijn dieven soms creatief ge noeg hun slag te slaan. Of men selijke fouten kunnen alle mooie voorzorgsmaatregelen en wijze adviezen waardeloos ma ken. Brinkman: „Je moet altijd op je qui-vive zijn. Het kan net die ene keer gebeuren als je bij voorbeeld de sleutel in de deur van het depot hebt laten zit ten". Eind jaren tachtig was in Ne derland sprake van een inbraak golfje met diefstallen van Van Goghs uit het Kröller-Muller in Hoenderlo en het Stedelijk Mu seum in Amsterdam. Dit decen nium baarde het verdwijnen van twintig werken van Hol landse impressionisten uit het Van Gogh Museum in de hoofd stad veel opzien. Hiermee zou een miljard gulden gemoeid zijn geweest. De buit in het Rembrandthuis - geschatte waarde 350.000 gulden - is be duidend kleiner. Over het Rembrandthuis zelf en de exacte uitwisseling van gegevens over diefstallen en vernielingen, wil Brinkman wei nig kwijt. „Dat moet je niet te veel in de openbaarheid bren gen". Musea zullen echter nooit bunkers mogen worden, stelt hij. Het is de tegenstrijdigheid waar elk museum mee te ma ken heeft: aan de ene kant de veiligheid en aan de andere kant de publieksvriendelijkheid. Schilderijen zijn het popu lairst bij dieven, maar ook ande re museumschatten worden soms gestolen. Zoals het skelet van een prehistorisch dier in Denekamp (Overijssel) tijdens de dinosaurausgekte. Record-bezoek aan Buchmessc FRANKFURT AP De 46ste internationale Frankfurter Buchmesse is gisteren met het record aantal bezoekers van 298.000 afgesloten. Direc teur Peter Wiedbaas meld de dat de grootste boeken beurs ter wereld bijna 20 Krocent meer bezoekers eeft getrokken dan vorig jaar. Ruim 8.600 deelnemers uit 105 landen hebben de afgelopen week hun nieuw ste gedrukte en elektroni sche media in Frankfurt ge presenteerd. De Buchmesse van volgend jaar krijgt als thema het land Oostenrijk. Joost Zwagerman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17