Uniek naslagwerk Friese en Hollandse klok
Vrije tijd
Tnorws
Antislip
Gasaansteker
My way
Nieuw blad voor
woningzoekers
Gebruikte spullen
telefonisch
verhandelen
VRIJDAG 7 OKTOBER 1994
11
NIEUWE CD'S
DINGEN
Joe Jackson - Night music - Vir
gin.
Het hoge woord moet er maar
eens uit: Joe Jackson heeft sinds
Big world uit 1986 niet meer ge
piekt. De boomlange muzikant
is al tijden de weg kwijt. In de
jaren tachtig was hij zo'n beetje
de beste songsmid maar net als
zijn tijdgenoot Elvis Costello
verloor hij zijn interesse in al
bums met een stuk of twaalf
sterke liedjes.
De laatste jaren sleept hij orkes
ten mee de studio in, hangt hij
zijn steeds pompeuzere werk op
aan vergezochte concepten en
komen zijn songteksten niet
meer voort uit vlijmscherpe ob
servaties maar uit lamlendige
navelstaarderssessies.
Het kost hem ook steeds meer
tijd en moeite om platen te ma
ken. Tussen de vorige CD en dit
druilerige album zitten driejaar.
Night music is een absoluut
dieptepunt in het oeuvre van
Jackson. De muziek klinkt als
dikke stroop. De bijdragen van
i ngehuurde operazangeressen,
violisten en blazers zijn van een
weerzinwekkende gewichtdoe-
nerij. Pop is Joe te min gewor
den. Songtitels als 'Nocturne
no. 1' zeggen genoeg.
koos contrabassist Mark Dres
ser de stomme filmklassieker
'Das Kabinett des Dr.Caligari'
WALL works
Sylvian/Fripp - Damage - Virgin.
De samenwerking tussen de
muzikale tegenpolen David Syl
vian en Robert Fripp blijkt toch
niet eenmalig te zijn. Op Dama
ge, een live-plaat, wordt The
first day weliswaar dunnetjes
overgedaan maar er is meer dan
een herhaling van zetten. Zo
staan er enkele prachtige nieu
we nummers op (onder meer de
titelsong) en speelt de rond Syl
vian en Fripp geformeerde band
ook materiaal van Sylvian's so
lo-platen en van Sylvian's vroe
gere band Japan, later Rain Tree
Crow geheten.
De zweverige Sylvian en de
neurotische gitaaranarchist
Fripp passen andermaal uitste
kend bij elkaar. Damage is zelfs
nog een slag beter dan The first
day omdat er wat minder op
twee gedachten wordt gehinkt.
Fripp en Sylvian zijn nog meer
naar elkaar toegegroeid. Bassist
Trey Gunn schittert op zijn
Chapman Stick en de geluids
kwaliteit is sensationeel goed.
Het kan bijna niet anders of er
is in de studio nog wat geknut
seld aan deze live-plaat.
WK
Vingerhoeds, Van Binsbergen,
Niks Kool - Wall Works -
BVHaast
In dit nieuwe kwartet van be
kenden spelen alle muzikanten
een ongeveer een even grote
rol, hoewel de taakverdeling ta
melijk traditioneel is door de
sterk ondersteunende functie
van basgitarist Mischa Kool en
slagwerker Arend Niks. Teke
nend is echter dat ook zij hun
bijdragen leveren als componis
ten, en zeker het korte titelstuk
van Niks is tegelijk een van de
betere nummers van het album.
Door het vele strakke ritmewerk
doet het groepsgeluid denken
aan fusion-jazz, maar dan met
wat ongebruikelijke invloeden
uit de geïmproviseerde muziek.
De produktie bewijst ook dat
Vera Vingerhoeds uitgegroeid is
tot een tenorsaxofoniste die
speelwijze en geluid naar be
hoefte sterk kan variëren. Een
goed voorbeeld daarvan zijn de
eerste drie stukken van de CD,
genaamd 'Kassandra Revisited,
part 1, 2 3' die elk een geheel
eigen karakter hebben rfiet tel
kens een heel andere sound van
Vingerhoeds. De enige die af en
toe tegenvalt is gitariste Corrie
van Binsbergen die wat bleekjes
is opgenomen en niet altijd
even origineel klinkt. Haar solo
in 'Frazatatie' bijvoorbeeld lijkt
qua vorm en geluid van een
jazzrock-LP uit de jaren zestig
te komen. Een interessante CD
met wat kleine zwakheden in de
uitvoering.
Mark Dresser - The Cabinet of Dr.
Caligari - Knitting Factory Works.
Voor zijn eerste album als leider
als inspiratiebron. Dresser heeft
vooral naam gemaakt als lid van
het Arcado String Trio en het
Anthony Braxton Quartet. De
muziek wordt uitgevoerd met
de trompettist Dave Douglas en
Denman Maroneyop piano
met hulpstukken op en aan de
snaren. Dressers stukken zijn
niet bedoeld als een lopend
commentaar op de macabere
en verwarrende gebeurtenissen
in de film, maar een weergave
van de sfeertekeningen en emo
tionele suggesties. De stukken
van Dresser neigen naar een ze
kere abstractie, maar dan wel
met een directheid die ook zon
der de filmbeelden duidelijke
associaties oproept. Behalve het
fraaie en expressieve baswerk
van de leider valt vooral het dy
namische en wendbare trom
petspel op waarbij Douglas zich
een meester toont van de klei
ne, zachte nootjes. Maroney's
pianospel treedt melodisch
minder op de voorgrond en
wordt vooral ingezet als harmo
nisch en ritmisch contrast en
houvast voor de beide andere
instrumenten. Spannende nieu
we muziek die ook zonder de
film zijn bestaansrecht waar
maakt.
KV
KLASSIEK
Rachmaninov - Vespers, op. 37.
Olga Borodina (alt), Sint Peters
burg Kamerkoor o.l.v. Nikolaj
Kornjev - Philips.
Hoewel hij zelf geen bijster reli
gieus mens was, werd Rach
maninov wel altijd gefascineerd
door oude religieuze gezangen.
Op basis daarvan voltooide hij
in 1915 een van zijn aangrij
pendste composities: een 15-
delige Vespers voor gemengd
koor met een paar kleine vocale
soli. Zo'n werk horen vertolken
door een Russische koor van ni
veau, is een ervaring op zich,
zoals blijkt uit deze opname van
het Sint Petersburg Kamerkoor.
Er zijn nu eenmaal vocale wer
ken die bijna uitsluitend ver
tolkt kunnen worden door zan
gers die niet alleen de tekst en
de muziek, maar ook de sfeer
met de paplepel ingegoten heb
ben gekregen. Dat blijkt ook
weer uit de intensiteit van deze
uitvoering, met een prachtige
altsolo van Olga Borodina.
Mahler - Lieder eines fahrenden
Gesellen, Frühe Lieder, Fünf frühe
Lieder, Sechs frühe Lieder - Tho
mas Hampson (bariton), David
Lutz (piano), Philharmonia Or
chestra o.l.v. Luciano Berio -
Teldec.
Een andere vocale CD werd
door de bariton Thomas Hamp
son, die volgend jaar een cen
trale rol zal spelen in het Am
sterdamse Mahler Feest, gewijd
IWIPSON
UEDER EINES
FAHRENDEN GESELLEN
FRÜHE UEDER
aan liederen van Mahler. Hij
zingt de bekende Lieder eines
fahrenden Gesellen en 18 'vroe
ge liederen', waarvan elf in de
orkestratie van Luciano Berio.
Dat laatste is trouwens niet zo
verrassend. Niet alleen omdat
Mahler zelf al veel van zijn lie
deren orkestreerde, maar ook
omdat in de pianoversie vaak al
aangegeven staat welke instru
mentale kleuren of effecten de
componist zich had gedacht.
Berio heeft daarvan uiterst
smaakvol en effectrijk gebruik
gemaakt, en de uitvoeringen ge
tuigen van de grote affiniteit die
Hampson heeft met de muziek
van Mahler.
PK
Dit anti-slip dien
blad van vrijwel
onbreekbare ABS
kunststof, wordt
door Widemexin
de handel wordt
gebracht. Op het
eerste gezicht is er
van dat anti-slip
niets te zien. Het
bladoppervlak
voelt zacht en glad
aan. Zet je er een
glas of kopje op, dan kun je het geheel gerust enigszins scheef hou
den zonder dat de zaak gaat glijden. Het blad heeft een flinke maat
(445 x 32 cm bruikbaar oppervlak) en twee handzame, geïntegreer
de grepen.
De bladen in zwart en wit) kunnen in de afwasmachine. Prijs 45.
Meer informatie: tel. 040 - 862911.
Binnen de 'lijntjes
Met deze kleurplaten is het gemakkelijk om binnen de lijntjes te
blijven, want deze zijn van vilt en liggen dik op de ondergrond.
Twee kleurplaten, met zes viltstiften kosten 7,95. Geschikt voor
kinderen van 3-12 jaar.
Meer informatie: tel. 053-283666.
Dutch Delight
Nee, geen snoepgoed maar een samenwerkingsverband tussen jonge DEsigners (William Brand
en Annet van Egmond) en Koot LIGHT. Het ontwerpers duo Brand en Van Egmond ontwikkelde
voor Koot Light een bijzettafeltjes en kastenlijn. Deze drie tafeltjes zijn uit die Dutch Delight-col-
lectie. Meer informatie: 020-6225840. foto pr.
In deze houder doe je een gewone werpaansteker (Bic)
en je kunt kaarsen, sigaretten een pijp enz. veilig aan-
stekeh. De ontsteking is een piezo-systeem. Wil je al
leen het gas aansteken heb je ook die Bic niet nodig.
Dan is gewoon twee keer klikken genoeg om het gasfor
nuis aan te steken. Prijs 19,95.
Meer informatie: Vogels Agenturen 04904 - 17105.
Voor Villeroy Boch ontwierp
Paloma Picasso het exclusieve
decor My Way, waarmee het
serviesmodel Stella is aange
kleed. Het gaat hierbij om een
randversiering in purperrood,
geelgoud em smaragdgroen,
met vergulde accenten, die het
servies een kostbare uitstraling
verleent.
Het is ook vrij prijzig. Voor een
plat bord betaal je 122 gulden,
een kop en schotel komen op
110 gulden. De kleuren en ver
gulde accenten passen in de als
'Oosterse Mystiek' aangeduide
woontrend die momenteel op
gang maakt. Aardig accent van
dit decor is dat de ontwerpster
er haar handtekening aan heeft
verbonden.
HOBBY
Tot in alle uithoeken van ons land
kennen ze hem als dè expert op het
gebied van Friese en Hollandse klok
ken: Herman Bossink (52) uit het
Overijsselse Rijssen. Vraag hem iets
over kortstaartwijzerplaten, kapver-
sieringen of klokschilders en er volgt
gedetailleerde uitleg. Bossink stelt zijn
indrukwekkende kennis nu beschik
baar aan de mensheid: in eigen be
heer geeft hij hèt grote Nederlandse
klokkenboek uit, zes kilo documenta
tie met 480 kleuren- en 95 zwart/wit
foto's. Antiquairs, verzamelaars, poli
tiekorpsen, verzekeraars musea, bi
bliotheken en veilinghuizen keken er
reikhalzend naar uit.
Geen uitgever in Nederland hapte
toe. Onhaalbaar en onbetaalbaar. Dat
kreeg Herman Bossink steevast te ho
ren, als hij z'n op schrift gestelde le
venswerk weer eens onder aandacht
bracht. Vooral kleurgebruik zou de
uitgave 'Friese en Hollandse klokken
uit de periode 1600-1900' te kostbaar
maken.
„Toen kwam ik op het idee een
klokkenboek samen te stellen dat al
tijd in beweging blijft", vertelt de trot
se auteur/uitgever.
De in twee mappen verzamelde ge
gevens vormen een uniek naslagwerk.
„Zo'n klokkenboek vind je nergens. Ik
kan het op elk gewenst moment aan
vullen, corrigeren, splitsen of in klei
nere vorm uitbrengen. Een gewoon
boek wordt smerig en krijgt kreukels.
Bij mij zit elke bladzijde in plastic en
zijn de kleurenkopieën ook nog eens
van fantastische kwaliteit. Wat wil je
meer?"
Gekkenhuis
Bossink is van huis uit geen klokken
maker. Hij verdiende aanvankelijk de
kost als stoffeerder. Tot de liefhebber
restaurateur zestien jaar geleden een
methode ontdekte kostbare klokken
ingenieus te beveiligen tegen diefstal.
„Vanaf dat moment werd het een
gekkenhuis. Overal in Nederland
kreeg ik opdrachten. Met mijn vin
ding en een speciale code zorgde ik
dat de klokken absoluut niet meer
van de wand gehaald konden worden.
Zo kwam ik op plaatsen met prachti
ge antieke exemplaren, bij verzame
laars en musea, maar ook bij particu
lieren waar anderen nooit een kijkje
kunnen nemen".
Herman won het vertrouwen van
cliënten, fotografeerde Zaanse, West-
friese, Twentse, Gelderse en Reum-
polklokken, legde gegevens vast (ma
teriaal, techniek, signatuur, beschil
dering, jaartallen, versiering e.d.) en
bouwde zodoende aan een omvang
rijk archief. Het aanbrengen van be
veiliging heeft hij inmiddels overge
dragen aan een oud-collega.
Buitenland
Met Bossinks boek krijgen kloklief-
hebbers de mogelijkheid hun speel
tjes vrij nauwkeurig te determineren.
„Het buitenland toont ook belangstel
ling", zegt de auteur langs de neus
weg. Hij heeft al één exemplaar in
België verkocht.
Een populaire best-seller zal de
driedelige map niet worden. Prijs
(ƒ275, compleet) en inhoud zorgen
voor een selectief publiek. „Ik heb er
trouwens al 26 verkocht", klinkt het
opgetogen uit de mond van de debu
tant op de uitgeversmarkt, die uitslui
tend op bestelling werkt. „Liefst heb
ik dat mijn klanten het boek komen
afhalen. Het verzenden kost me al
veertig gulden aan postzegels".
Herman kreeg medewerking van
zowel gerespecteerde collega-experts
als het klokkenmuseum (Schoonho
ven), het Scheepvaartmuseum
(Sneek), de Jouster B.V. (Joure) en het
klokkenmuseum in Frederiksoord,
waar zijn leermeester Geert Luitzens
Tasma (71) de scepter zwaait. „Op
deelterreinen was er wel informatie,
maar het bijzondere is dat er nu een
compleet overzicht van antieke Ne
derlandse klokken is".
Herman Bossink met zijn zes kilo boek over antiek uurwerk. FOTO GPD.
REDACTIE HENRIETTE VAN DER HOEVEN
DHZ Mar Groen
Onder de velen die op zoek zijn naar een
huis is een vrij grote groep mensen die
daarbij denkt aan een nieuw te bouwen wo
ning op een eigen stuk(je) grond. De weg
om van plan naar werkelijkheid te komen is
vaak lang en vol obstakels. Voor deze groep
is een nieuw blad verschenen, Van eigen
grond naar eigen huis, dat over alle aspec
ten van het proces informatie biedt.
Kwesties als financiering, verordeningen, de
makelaardij, het notariaat en alle papieren
rompslomp die de eerste voetangels en
klemmen vormen, keuze uit woningtypes,
het bouwproces, enz. worden door deskun
digen op elk van die gebieden belicht.
Verder wordt veel aandacht besteed aan
veiligheidsvoorzieningen, isolatie, begla
zing, geluidwering en diverse andere zaken
die aandacht vereisen. Uiteraard is ook de
inrichting niet vergeten, evenmin als het
wooncomfort.
1 let blad verschijnt tweemaal per jaar. zo
dat elke 'generatie' plannenmakers telkens
geactualiseerde voorlichting krijgt. Van ei
gen grond naar eigen huis is tot stand geko
men door samenwerking tussen Bouwcen
trum Expo en Pressofoon Uitgeverij. De
prijs is 6,75. Behalve in de boekhandel en
tijdschriftenwinkels is het blad ook te koop
bij Bouwcentrum Expo (Rotterdam) en ma
kelaars.
Er bestaan diverse manieren om gebruikte
goederen (van kleding tot de auto) aan par
ticulieren te verkopen: een advertentie zet
ten, een briefje in de supermarkt ophangen,
de auto met een bordje langs de stoep zet
ten, enz. Een nieuwe mogelijkheid is de
Koopfoon Wie wat heeft aan te bieden belt
06-9227 en geeft alle gegevens door. Dat
gaat allemaal in de computer (tegen beta
ling van 25 gulden) en dan is het wachten
op iemand die nou juist naar zo'n aanbod
zoekt. De Koopfoon brengt aanbieder en
zoeker met elkaar in contact.
De privacy is gewaarborgd, want de zoe
kende partij krijgt alleen het telefoonnum
mer van de aanbieder, geen naam en adres.
De computer probeert daarbij steeds de af
stand tussen beide partijen zo kort mogelijk
te houden door de adressen via de postcode
te selecteren. Gedurende werkdagen van 9
tot 21 uur is de Koopfoon bereikbaar.
Boorschroefmachine
met leuke snufjes
Met deze machine kom je wat gemakkelijker
In krappe ruimtes. foto gpd
Voor Doe-het-zelvers die aan hun gereed
schap zeer hoge eisen heeft Festo nu een
accu-boorschroevedraaier met nieuwe en
opmerkelijke eigenschappen. Ten eerste zit
de motor niet op de plek waar je die zou
zoeken, maar helemaal onderin de greep-
beugel. Die greep heeft een gesloten vorm
en biedt ook plaats aan de daarin geïnte
greerde accu. Waar bij elke andere machine
van die soort de motor zit, bevinden zich
het versnellingsmechanisme en de aandrij
ving.
I let bovendeel van de machine kon mede
daardoor opvallend kort worden gehouden,
zodat krap bemeten ruimten makkelijker te
bereiken zijn. Vanaf de boorkoppunt tot de
achterkant van het machinehuis wijst de
maatlat maar 18 cm aan. Als er in serie
moet worden geschroefd kan de boorkop
worden verwijderd; er wordt dan een zes-
kant-opname zichtbaar waarin een schroef-
bitje kan worden geplaatst. De machine is
dan nog zo'n 4 cm korter.
Achter de snelspanboorkop zit een stelring
waarmee naar keuze uit negen draaikop
pelinstellingen kan worden gekozen. In elk
van die standen kan een hoog en laag toe
rental worden ingesteld. Verder is de ma
chine voorzien van een dircct-remsysteem.
Het zeer veelzijdige toepassingsgebied kan
nog worden vergroot door zowel de 7,2 V
als de 9,6 V accu-unit aan te schaffen. Met
de 7,2 V is de machine iets lichter, met de
9,6 V zijn de prestaties hoger.
Het gereedschap ligt dank zij de ergonomi
sche vormgeving en de gewichtsverdeling
prettig in de hand en je nebt een goed zicht
op de juiste (horizontale) stand van de ma-
Inclusief oplaadapparaat, bit-opbergingen
twee bits, te zamen in een transportkoffer
tje, kost de machine ongeveer 530 gulden
met 7,2 V accu, en ca 580 met een 9,6 ener
giebron.
Meer informatie: tel.015-699858.