'Wat zien ze in een kluns als ik?' UIT R.TV SHOW DINSDAG 4 OKTOBER 1994 Het artistieke leven van Bart Peeters liet zich tot dusver amper bijhouden. Nog maar 34 is hij, maar Peeters heeft zich al van vele kanten laten kennen. De blijmoedige Vlaming maakte naam als acteur, TV-presentator en als musicus. De laatste vier jaar legde hij z'n hele ziel en zaligheid in de rockband 'The Radios'. Het is nu tijd voor een adempauze, al zal Peeters zich in het landelijke Boechout niet verstoppen voor de buitenwereld. Portret van een veelzijdige kluns, die zich verbaast over z'n eigen succes. Bart Peeters en de grote verbazing over z.'n succes Bart Peeters: „Ik heb nooit aan carrièreplanning gedaan, wel a droomvervulling." 10 GESPROKEN Eens had het er veel schijn van dat de chaos structuur aanbracht in z'n bestaan. Alsof Bart Peeters in z'n jongere jaren geen wetmatigheden ken de, danste hij als het ware de dagen door. Gelijk een creatieve losbol, blijmoedig flie- refluiterend van de ene naar de andere in het oog lopende bezigheid. Wat kon hij druk doen in het bijzijn van TV-camera's. Of hij nu presenteerde, acteerde of musi ceerde, het daverde vooral rond Bart Peet ers. Het mankeerde er maar aan dat hij alles tegelijk deed. Hij heeft zichzelf wat dat be treft bijgestuurd. Door zichzelf kritisch te gen het licht te houden, kwam Peeters tot de conclusie dat hij nogal eens overdreef. „Zoals ze in Vlaanderen zeggen: het was er over. Een beetje overdone. Maar daar zijn we jong voor geweest." Zei hij, dertiger. Nooit eerder had Peeters zichzelf zo in de hand. Het gedrevene in hem is er nog wel. maar hij springt minder van de hak op de tak. Ten eerste, omdat hij naar eigen zeggen veel georganiseerder leeft. Ten tweede, om dat hij er op zeker ogenblik genoeg van kreeg de chaos tot kunst te verheffen. „Dus ik vind het leven nu heel overzichtelijk. We zijn op dit moment afwerkende een live- tour met The Radios, die ons in de gekste uithoeken van de wereld heeft gebracht. Zoals Afrika, Amerika, Hongarije, Frankrijk, Duitsland. En vooral in Nederland en Bel gië. We zijn vier jaar onophoudelijk op de baan geweest. Optredens. Platen gemaakt en gepromoot. Het is nu tijd voor een rust en adempauze. En in die periode is er dan weer tijd voor televisie, in de eerste plaats op de Belgische zender. Namelijk De Droomfabriek, een leuk wensprogramma. Live, doe ik graag. En dan komt dit voor mij ook wat onverwachte, intrigerende inter mezzo. Namelijk het Grand Gala du Disc. I lel hoefde voor hem in tvislr IIisl.il ïl I«- niet zo nodig, hel nieuw leven ingeblazen platenfestival aan elkaar praten. Toen Kees van Twist hem namens de AVRO telefo nisch benaderde voor deze klus reageerde Peeters zelfs tamelijk sikkeneurig. „Je neemt me dus niet au serieus als muzi kant." Van Twist slaagde erin de Belg, met wie hij ooit programma's maakte als DeKleinsw Show en Ontroerparkoer, om te praten. „Kees zei heel tactisch: we hebben een mu zikant nodig als presentator. Want alle ar tiesten in het programma spelen live. En jij, Peeters, jij weet maar al te goed dat daarbij totaal andere gevoeligheden om de hoek komen kijken dan bij hel playbacks- en vi- deoclipsgewijze promoten van produkten. Voor mij is het een voordeel dat ik met een aantal gasten op festivals heb gespeeld. Denk aan Wet, wet, wet. Denk ook aan Youssou N'Dour. En The Golden Earring zijn we natuurlijk heel veel tegengekomen de laatste jaren." Schuldgevoel Of hij zich bij nader inzien vereerd voelt met de uitnodiging het Grand Gala een ge zicht te geven? Ach, dat is te zeggen. Eerlijk gezegd bekroop hem een schuldgevoel. Waarom hij als Vlaming wel en bijvoor beeld niet types als Frank Masmeijcr of Ad Visser? „Eigenlijk is het toch ongehoord dat ik ben gevraagd. Maar goed, laat ons zeg gen dat er een Grootnèderlandse gedachte achter schuilt. Oké, die valt even weg als wij tegen jullie moeten voetballen. We waren met The Radios in Amerika toen die be roemde WK-match werd gespeeld. Moet je weten dat de band en de crew voor een ge deelte uit Belgen en voor een gedeelte uit Nederlanders bestaan. En dan is het heel raar om als vrienden naar een voetbalwed strijd te kijken en daar compleet tegenge steld op te reageren. Maar na de match zijn we toch weer in eikaars armen gevallen." Hij respecteert zijn jeugdherinneringen en daar is het pompeuze festijn rond de Edison-uitreiking er een van. Grand Gala du Disque, heette het toen nog. „In de tijd dat wij thuis alleen de Vlaamse TV konden ontvangen, had mijn tante al een soort wonderajitenne waarmee ze de Nederland se TV kon ontvangen. Zij het in zwartwit kon ik zodoende al in een vroeg stadium kennis maken met fenomenen als Willem Duys en Mies Bouwman, ze werden de hel den van mijn jeugd. Nu vind ik het nog wel wat, het Grand Gala. Maar m'n nachtrust zal ik er nie voor laten. Ik bedoel: het is een soort programma dal ook in andere landen te zien is. In z'n algemeenheid kan ik zeg gen dat het medium televisie niet het aller hoogste is, ook al beweert menigeen het te gendeel. Ik heb televisie leren relativeren." Overal waar hij met The Radios kwam. zag hij programma's die hem definitief wonnen voor de gedachte dat televisie als een ware veroorzaker van cultuurschokken door diverse samenlevingen dendert. „Vooral als je zulke gekke dingen mee maakt als interviews op de Afrikaanse tele visie, zie je ineens dat ze daar ook een plaatselijke Hans van der Togt hebben. Een pak dat vragen stelt. Je zou voor de grap een schotelantenne moeten nemen en dan naar alle televisiezenders van de wereld zappen. Dan schrik je, hoor. Dan zeg je: 't Is dat ik weet dat nu Egypte 1 opstaat, anders zou ik nu niet beter weten dan naar RTL 4 te kij ken. Het komt allemaal op hetzelfde neer en dat kom je pas te weten als je in al die landen komt." Als de man die 'smoel' geeft aan De Droomfabriek laat Peeters geregeld wensen van Vlaamse kijkers in vervulling gaan. Maar ook in zijn geval zijn, achteraf be schouwd, de jeugddromen van Bart geen bedrog gebleken. „Ik heb nooit aan carriè replanning gedaan, wel aan droomvervul ling. Hoe vaak ik vroeger niet dacht: het zou toch te gek zijn als... I Iele rare dromen had ik vroeger: dat ik in een rockgroep speelde of dat ik eventjes Willem Ruis was. Of, of, ik droomde van een Sinterklaas-interview. En ook dat is bewaarheid." Dat Peeters zijn eigen twijfel cultiveert, weerspreekt hij. Wel verbaast hij zich al ja ren over z'n succes. „Nu nog denk ik: wat zien ze in mij? Van jezelf onthoud je alleen je eigen stomme eigenschappen. Mijn on handigheid, die ik niet goed kan verbergen. Of een soort existentiële verstrooidheid. Die het wel eens maakt dat ik, ja, mijn kind in de achterbak dreig te stoppen. En dat ik dan ineens besef dat baby's daar niet in ho ren. Het is maar eventjes dat je die vergis sing maakt, maar het zijn wel dingen die veel voorkomen in mijn leven. Je ziet jezelf als een onhandige kluns, en ja, een presen tator of een muzikant moet toch een soort handigheid hebben. I let klopt nie. We wer ken met The Radios met zendapparatuur voor de gitaareffecten. Maar die worden wel ingesteld door een roadie achter de scher men. Ik ben niet eens in staat om op een ef fectprocessor het juiste kanaal in te druk ken. Ik weet ook nog altijd niet hoe de zen der op m'n gitaar werkt, terwijl ik toch al vier jaar op tour ben. Dat doet de gitaar technicus wel, gelukldg." Iets natuurlijks Al op prille leeftijd voelde Bart Peeters zich gegrepen door de passie om zich te genover anderen artistiek te bewijzen. En dat gedrevene, het gevoel dat hij zo nodig moest, heeft volgens hem iets natuurlijks. „Laat ons zo zeggen: toevallig was mijn va der opnameleider bij de televisie. En die kende veel acteurs en muzikanten. Ik neem aan dat als je vader apotheker is je vanzelf al gif gaat mengen. Enne als je vader iets met acteurs te maken heeft, dan denk je aaéah.... Op heel jonge leeftijd schreef ik al musicals die we met de kinderen uit de straat uitvoerden. En plotseling heb je zoiets van: o tiens, het wordt je beroep. Het is iets dat je niet kunt laten. Terwijl ik in het gewo ne leven eerder schuchter ben. Maar dat zie je ook bij veel mensen die optreden. Dat ze buiten het toneel om veel minder praats hebben." Peeters senior had destijds weinig op met Barts wens om zich beroepshalve creatief te ontladen. Als opnameleider bij de televisie had hij bij herhaling vastgesteld dat het kla tergoud niet altijd blonk. Op uitdrukkelijk verzoek van vader ging zoon studeren. Wijs begeerte, letteren en theaterwetenschap pen. Met goed gevolg. „Ik vond de universi teit leuk hoor, maar op den duur kon ik er niet meer tegen om altijd maar voorstellin gen, boeken, scenario's of toneelstukken te bestuderen en te beschouwen. Ik wilde zelf voorstellingen en scenario's schrijven. Ik wilde het podium op. En dat is gebeurd, tot nu nog toe heb ik niets gedaan met mijn di ploma." Bezwaren Achteraf moet Peeters erkennen dat de vaderlijke bezwaren tegen het artiestenle ven wel degelijk enige grond hadden. Inder daad is het bestaan onzeker. En het is waar dat het beroep diep ingrijpt in het familiele ven. „Het is niet altijd makkelijk. Het is een soort motor in je buik, die je niet kunt stil zetten. En die je de gekste dingen laat doen. Er heeft nog nooit een gedreven muzikant of acteur tijdens het optreden last gehad van buikgriep. D'r voor of ema, o Jezus! Dat kan soms hele dwangmatige vormen aan nemen. Zeker. Je twijfelt ongelooflijk aan je zelf, anderzijds ben je je zwaarste criticus. Er heeft nooit iemand verwoord wat ik over mezelf heb gedacht in een depressieve bui. Gelukkig niet. Ik weet wat faalangst is. Mis schien heb ik ondertussen genoeg leren re lativeren om zoiets als het Grand Gala du Disc te kunnen plaatsen. Het is wel belang rijk, maar de gasten en de mensen die de Edisons krijgen zijn veel belangrijker dan de presentator." Hij behoort tot het selecte groepje Vlaam se artiesten die, zoals Peeters het formu leert, de hartslag van België en Nederland kent. Voor de meeste van zijn collega's ver stomt het applaus benoorden Wuustwezel. „Jullie hebben de perfecte invulling voor Rob de Nijs, namelijk De Nijs zelf. Vermoe delijk bestaat er ook een Vlaamse Rob de Nijs, maar daar hebben jullie vanzelfspre kend geen boodschap aan. Ik denk dat het daar een beetje mee te maken heeft. Er is geen Nederlandse Urbanus en er is blijk baar ook geen Nederlandse ik, een Holland se Bart Peeters. En daarom voel ik me wel bevoorrecht, ja." Als TV-persoonlijkheid werd Peeters hier eerder voor vol aangezien dan in eigen om geving, waar hij zich naar eigen zeggen eni ge tijd een niet geëerde profeet voelde. „Vroeger, toen ik in Nederland al veel televi sie deed, waren er voor mij in België geen mogelijkheden. Ik was in Vlaanderen een gedoodverfde presentator van jongerenpro gramma's. Dus ik hoorde alleen maar rock roll-programma's te doen. Maar na m'n 25ste vond ik het toch tijd om eens een keer te roepen: het spijt me, ik zou ook wel eens graag een programma willen maken voor hèt publiek. Niet alleen maar voor jongeren. Ik voelde er niets voor een tweede Herman Stok of een tweede Ad Visser te worden. Jeugd is gelukldg eindig, maar in mijn geval werd dat in België niet meteen geaccep teerd. En dan kwamen er toevallig aanbie dingen van de NOS, Veronica en de VARA enzovoort. Gek genoeg werd ik daarna ook geaccepteerd door het publiek in België. Ik heb eigenlijk de omgekeerde weg bewan deld. Nu mag ik in België De Droomfabriek doen. Wat zich overduidelijk richt tot hèt publiek. En dat heb ik aan Nederland te danken. Het is gek, maar het is zo." Bart Peeters zien, doet geloven dat hij er een is van het slag dat aardig gevonden wil worden. Zijn ogen gloeien constant als pret- lichten op, zijn dictie is zelden geladen met venijn. Peeters een allemansvriend? „Nee dus. Een misvatting. Je bent een slaaf van de wereld als je probeert het voor iedereen goed te doen. Dat lukt nooit. Zou ik ook niet willen. Ik wil absoluut geen grijze meneer Middelmaat zijn." Gezien de talloze aanbiedingen die hem in de loop der jaren zijn voorgehouden, schijnt Peeters aardig in die opzet te zijn ge slaagd. Ooit vroeg de ARD hem voor de Duitse televisie te komen werken, maar die uitnodiging wimpelde hij fijntjes af. De eis om zich in Duitsland te vestigen vond hij 'nogal heftig'. „En zo was er ook een Neder landse TV-producent die het de hoogste tijd vond dat ik in Blaricum ging wonen. Over een jaar of vier is iedereen hier vergeten dat je een Belg bent, zei die man. Raar hoor, want ik ga mijn afkomst toch niet verloo chenen. Trouwens, een echte Nederlander word ik nooit en wil ik ook niet worden. We worden allemaal als individu geboren en het is onze straf dat je niet aan jezelf kunt ontsnappen. Wie dat wel probeert, valt on herroepelijk door de mand, zeker voor de Bart Peeters: acteur, TV-presentator. rockmuzikant. Welke bezigheid hem het meest na staat, hangt af van het moment. „Of nu een gitaar, je zang- of spreekstem je wapen is, het komt heel erg op hetzelfde neer. Waar ik mee bezig ben, is voor mij het belangrijkste." De laatste jaren werd Peeters als bandlid en artistiek leider vrijwel geheel opgeslokt door The Radios. Nooit had hij bevroed dat de groep zo veel furore zou maken. In we zen ging hij de muziek in om vrijblijvend z'n andere besognes van zich af te spelen. „Ik dacht in m'n naïviteit: ha, muziek is te gek. Maar tegelijkertijd belandde ik wel in de wereld van de platen, de promotie, al dat soort dingen. Het gekke was: ik wilde de muziek in om de televisie even voor beke ken te houden. Maar ik heb de laatste jaren nooit zo veel TV gedaan. Laat ons zeggen, dat ik me stilaan wat zorgen maak over waar het allemaal toe leidt, die muziek. Ik heb iets heel dubbels op dit moment. Ik vind het te gek dat we op die verre uithoe ken van de wereld mogen gaan spelen. Ik vind het te gek dat we nummer 1 staan in Indonesië. Maar tegelijk ben ik, en vrij re centelijk, een trotse vader van twee doch ters geworden. En begin ik gek genoeg, ik had het van mezelf nooit verwacht, ook wat familiaal te denken. En zoiets te hebben van: ja, ik wil wel naar Burkina Faso of Papoea Nieuw Guinea, daar gaan we ook binnenkort naartoe. Maar dan wil ik wel m'n vrouw en twee kinderen meenemen, wat een gekke reflex is voor een rockmuzi kant." Draaikolk Hij wil absoluut verder gaan in de mu ziek, maar de radiostilte die binnenkort rond The Radios intreedt, komt Peeters goed uit. „Nee, we hebben nie genoeg van elkaar, we schieten zelfs goed met elkaar op en we blijven elkaar de komende winter ook zien. Het is alleen niet mogelijk constant op de baan te zijn. Het is maldcelijk om het van jezelf te zeggen, maar ik heb in de voorbije jaren echt hard gewerkt. En, en, en, veel mensen meegesleept in een draaikolk van keihard werk. We hebben allemaal onze ge zinnen. Niet dat ik nu thuis een vreemde ben, ik heb me gelukkig niet nog eens aan mijn vrouw moeten voorstellen en"de na-. men van mijn dochters ken ik ook nog. Maar het is nu zaak eventjes gas terug te nemen en dan zien we wel weer of we met z'n allen het pedaal intrappen." Hij verheugt zich erop om in alle rust aan nieuw materiaal te kunnen werken zonder 's avonds ergens op een podium te moeten staan. „In alle rust liedjes verzinnen is heel plezant. Maar wees zeker dat het ook een kwellende bezigheid kan zijn. Ik herinner me, bij She goes na na hebben we een half jaar gezocht naar de strofe. Ik bedoel, het refrein was er zo. Maar kom, dat kan wel eens gebeuren. Wat is er mooier dan muzi kaal gezien via onbekende oorden op een aantrekkelijke bestemming uit te komen?" Bart Peeters presenteert op 5 oktober het Grand Gala du Disc; het pompeuze platen- festival wordt twee dagen later op TV uit- Actrice Fran Dre- scher in Humo: „Als je altijd an dermans proble men oplost, gaat men je in die rol be krachtigen. En als je één keer succesvol bent, wil je dat blij ven. Maar ik besefte niet wat ik mezelf aandeed, tot ik emotio neel bankroet was. Ik gaf altijd, maar vroeg nooit. Toen de psy choloog me uitlegde wat er met me aan de hand was, heb ik drie weken zonder ophouden ge huild." Filmmaker Claude Goretta in Humo: „De schrijver Hugo Claus gunt de burgers geen gerust ge weten. Hij wil niet dat ze zich goed zouden voelen in hun leu ke België met hun aardige ko ning. Een land heeft zulke pro vocateurs als Claus nodig: al leen als zij een scalpel gebrui ken, kan het abces leeglopen." Talkshow presentatrice Ricki Lake in TV Studio: „Ik verbaas me weieens over de gasten in mijn show. Een man die voor de camera vertelt dat hij zijn vrouw 37 keer be drogen heeft terwijl zij naast hem zit. Een andere kerel die naast zijn veel te dikke vrouw zit en zegt dat hij haar zal verla ten als zij niet op dieet gaat en flink zal afvallen. Ik denk dat de meeste mensen zulke dingen vertellen omdat ze het gevoel hebben gedurende vijftien mi nuten beroemd te zijn." Adriaan van Dis in Humo: „Ik schrijf met horten en sto ten; soms komt er een heleboel in een keer, soms stokt het vol komen. Ik ben een worstmachi ne met van tijd tot tijd een steen tussen het vlees. Dan draai je en draai je, en sijpelt er hoogstens iets smerigs uit, todat er weer een geweldige worst uitkomt." Charles Groenhuijsen in VARA TV-Magazine: „Televisie is vandaag de dag erg onderhevig aan de wens van het kijkersvolk. Dat is weieens tenenkrommend. Zo'n Maya Eksteen met 'Lief en leed'. Ik vind dat dus echt vre-se-lijk! Het is van een soort voyeurisme dat wel héél erg ver gaat." Charles Groenhuijsen vindt 'Lief en leed' vre-se-lijk. foto ar chief Actrice Brett Buttler in VARA TV-Magazine: „Beroemd zijn, het krijgen van zoveel macht en aandacht is te vergelijken met het effect dat je krijgt als je een baby een geladen geweer geeft. Uiteinde lijk zal de baby zichzelf verwon den, of iemand anders. Ik zal er voor zorgen dat ik dat in elk ge val niet doe." 'Dierenmagnaat' Martin Gaus in Story: „Hoe bedoel je ouwe lui? Ik heb gisteravond tegen een jon gen van vijftien jaar op de ten nisbaan gestaan en hij ging bra kend van het veld. En ik voel me nu nog lekker. Dus begin niet Idem: „Ik gedraag me als een apa thisch muurbloempje op een feestje? Nou ja, ik kan nu een maal niet langer dan een half uur met iemand over koetjes en kalfjes praten. Dan wil ik de diepte in. Dus wanneer ik met iemand zit te praten en er komt een ander bekend gezicht langs en ik zie die kop meteen weg draaien. dan voel ik me niet op m'n ge mak. Als je zoiets doet, ben je voor mij gewoon een klootzak." W The Radios wacht een adempauze: „Nee, we hebben 'nie' genoeg van elkaar, goed met elkaar op." schieten zelf archieffoto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10