'Ik heb geen verleden met woorden' 'Kinderen houden van enge dingen, de wereld is nou eenmaal niet zoet' Hollywood in Hoofddorp T Rtv show Speciale playback-shows,'Telekids' en 'Wie ben ik'? VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1994157 Marianne Busier speelt hoofdrol in 'Het verdriet van België' DEN HAAG BERNiCE BREURE Marianne Basler baalt. En pers of geen pers, de Zwitserse actrice, die vanaf vrij dag wekelijks is te zien in de groots opgezette NOS-serie Het verdriet van België, is niet van plan dat te verbergen. Moppe rend loopt ze in Huizen rond op de set van alweer een nieu we Nederlandse televisiefilm, De Opvolger. Bron van haar verbolgenheid is het feit dat de laatste opnamen tot de volgen de dag zijn uitgesteld. En dat ze dus nog een dag langer in Ne derland moet blijven. „Belachelijk. Ze doen het ex pres, ik weet het zeker. Ze wil len gewoon niet dat ik naar huis ga", pruilt Basler. Een onverwachte reactie van een actrice die inmiddels toch wel gewend moet zijn aan een leven in hotelkamers. De in Pa rijs wonende blondine werkt immers regelmatig mee aan buitenlandse produkties. Ook in Nederland. Zo vertolkte ze drie jaar geleden Eline Vere in de gelijknamige speelfilm, die vorig jaar nog door de AVRO in een mini-serie op TV werd ge bracht. Daarna verdween ze - althans hier - even uit het zicht. Maar nog deze maand zal ze weer volop in de Hollandse schijnwerpers komen te staan door haar rol in Het Verdriet van België. De film, gemaakt naar het beroemde boek van Hugo Claus, ging onlangs in première tijdens het Neder landse Film Festival in Utrecht. Inmiddels weer afgekoeld, vertelt de eigenzinnige actrice enthousiast over haar tweede "Nederlandse avontuur. „Ik ben bijzonder blij met mijn rol in Het Verdriet van België. Het is een schitterend verhaal, net als Eline Vere. Ik hou erg van dit genre: romantische, literaire films die in een ander tijdperk spelen. Bovendien vind ik het belangrijk om ook in andere landen te werken. Dat biedt een verfrissende kijk op het vak." Basler werd in 1961 in Zwit serland geboren, maar het grootste deel van haar jeugd bracht ze door in Brussel. Daar deed ze de toneelschool en volgde een studie kunstge schiedenis. Op haar 23e ver huisde ze naar Parijs, omdat ze vond dat haar mogelijkheden in België waren uitgeput. Een beslissing die haar vruchten inmiddels ruim schoots heeft afgeworpen. Basler heeft tientallen Franse theater- en filmprodukties op haar naam staan en is daarmee een veelgevraagd actrice ge worden. Wat haar niet weer houdt om ook buitenlandse aanbiedingen te accepteren. Hier in Huizen werkt Basler nu aan de laatste opnamen van De Opvolger, een co-produktie van Frankrijk, Nederland en België die deel uitmaakt van een reeks Europese melodramatische films. Het eigentijdse verhaal draait om een jongetje die na de scheiding van zijn ouders te maken krijgt met de tomeloze ambitie van zijn vader. Basler speelt in deze film, die begin volgend jaar door de NOS wordt uitgezonden, de moeder van de hoofdpersoon. Ook Constance Seynaeve, de rol die Basler in Het Verdriet van België kreeg toebedeeld, is de moeder van het belangrijk ste personage, het 11-jarige jongetje Louis. Het verhaal speelt zich af in Vlaanderen, tij dens de Tweede Wereldoorlog. Als de nazi's België binnenval len wordt Louis van de kost school gehaald en keert hij te rug naar zijn familie en geboor tedorp Walle. Hier komt hij te recht in een gemeenschap vol verwarring, verraad en verlan gen. De familie Seynaeve blijkt een broeierig nest van collabo ratie, katholicisme, overspel en incest te zijn. Zo gaat zijn moe der bijvoorbeeld vreemd met een Duitse officier. „Het is geen standaard moe derrol", vindt Basler, die zelf anderhalf jaar geleden haar eerste kind kreeg. „Deze vrouw heeft haar zoon niets te zeggen. Ze heeft het veel te druk met zichzelf. Constance is ver dwaald in het leven." Hoewel ze in het bezit is van een Zwitsers paspoort, acht Basler zichzelf Belgisch genoeg voor deze film. „Mijn vrienden zijn Belgisch, ik ben getrouwd met een Belg; mijn kind heeft nu ook de Belgische nationali teit. Dat maakt me net zo be trokken bij het land als elke an dere inwoner." De actrice was echter onbe kend met het gegeven van Vla mingen, zoals de ouders van Louis, die heulen met de vij and. „Mijn ouders komen uit het Franstalige gedeelte van België. Die bevonden zich tij dens de oorlog in een andere situatie. Maar mijn Vlaamse collega's in de film hebben me uitgelegd dat sommige Vlamin gen liever onder Duitse dan Franse overheersing leefden. Ik heb veel van hen geleerd daar over. Heel interessant." Hoewel Basler zegt de Neder lands taal wel machtig te zijn, staat ze de pers in het Engels te woord. Ook in Het Verdriet van België zullen de kijkers Basler geen Nederlands horen spre ken. Haar stem zal, net als in Eline Vere en De opvolger, wor den 'gedubd'. Dat betekent dat haar tekst later door iemand anders wordt ingesproken. Het maakt voor het acteerwerk niet zoveel verschil, vindt Basler. „Het is op zich niet veel moei lijker. Alleen betreur ik het soms dat ik niet met de taal kan spelen. Ik heb geen verleden met de woorden. In het Frans kan ik muziek in de zinnen leg gen, nu niet. Maar ik begrijp dat mijn accent bij films als Het Verdriet van België of Eline Vere storend zou kunnen zijn." Ach teloos wijzend naar de verwik kelingen op de set achter haar, vervolgt ze: „Maar hier, bij De Opvolger bijvoorbeeld, had het verhaal zich er wèl voor ge leend. Dit verhaal is heel eigen tijds. Ik had makkelijk een moeder van buitenlandse af komst kunnen spelen. Ik hoop dat ik een volgende keer wèl die gelegenheid krijg." (Uitzending, vanavond om 20.29 uur, Nederland 3) Ineke Houtman regisseerde Madelief'-serie voor VPRO In haar kinderjaren hadden ze nog geen TV. Althans, niet bij haar ouders thuis. Kijken deed de VPRO-regisseu- se toen bij de buren. „Ik herinner me nog goed al die schoentjes in de gang. Vooral Floris' vonden we geweldig." Het aanbod van Nederlandse kinderprogramma's is sinds die tijd enorm uitgebreid. Ineke Hout man (37) heeft daar zelf ook een bijdrage aan geleverd: ze regisseerde voor de VPRO onder meer De Freules en ldomene, beiden bekroond met de Kinderkastprijs. Vanaf 2 oktober wordt haar nieuwste project uitge zonden: Madelief - Met de poppen gooien, de verfilming van het bekende boek van Guus Kuijer. Met de poppen gooien is het eerste boek van de schrijver over het leven van het ze venjarige meisje Madelief. Ze groeit op in een nieuwbouwwijk waar ze samen met haar moeder in een rijtjeshuis woont. Haar vrije tijd brengt ze door met haar vriendjes Roos en Jan-Willem. Omdat volgens Made lief aan de waarheid 'niks an' is beleven ze - vooral in hun hoofd - veel spannende avon turen. In de boeken Op je kop in de prulle- bak, Grote mensen, daar kan je beter soep van koken, Krassen in het tafelblad en Een hoofd vol macaroni, volgt Kuijer de verdere ontwikkeling van het meisje. Een jaar geleden gaf de VPRO aan Hout man de opdracht om Kuijers eerste Made lief-boek Met de poppen gooien tot een TV- serie te bewerken. De serie bestaat uit elf filmpjes die elk ongeveer tien minuten du ren. De genres zijn afwisselend: komisch, ernstig, spannend en ontroerend. Inmid dels heeft de omroep het plan opgevat om ook de andere Madelief-boeken op het scherm te brengen. Van het - met de Gou den Griffel bekroonde - Krassen in het tafel blad zal zelfs een speelfilm worden ge maakt. „Madelief is een ondernemend, zelfstan dig meisje, maar vooral heel fantasierijk. Juist door die fantasie is het ook zo'n sterk verhaal. De boeken gaan over hele alledaag se dingen, maar dan verteld vanuit de bele vingswereld van kinderen. Op een onalle daagse manier dus", aldus Houtman. „En de Onderwereld is echt een aparte wereld, Madelief (midden) met haar vriendjes Roos en Jan-Willem. foto pr totaal anders dan die van de grote mensen. Dat weet ik nog heel goed van vroeger. Ik snapte bijvoorbeeld nooit waarom grote mensen altijd zeggen: hoe gaat het? Dat vond ik zo'n ontzettende domme vraag." 'Levensgevaarlijk' Een cruciaal onderdeel van Houtman's taak was uiteraard het vinden van een geschikte Madelief. „Daar ben ik bijna gek van gewor den. Eerst heb ik het bij vrienden en ken nissen geprobeerd, later ben ik wat scholen gaan afstruinen. Maar ik vond haar niet. Juist op die leeftijd zijn kinderen zich heel bewust dat ze gefilmd worden. En dan is de spontaniteit verdwenen. Toen hebben we uiteindelijk, anderhalve maand voordat de opnamen begonnen, een advertentie gezet. Tachtig meisjes kwamen op auditie: en bij de negenenzeventigste was het raak. Dit meisje was net zo natuurlijk en onderne mend. En weet je hoe ze heet? Madelief. Haar ouders hebben haar destijds naar de boeken vernoemd." In één van de eerste afleveringen van de serie scheppen Jan-Willem, Roos en Made lief enorm op over de 'levensgevaarlijke' ongelukken die ze in hun jonge leventje al hebben meegemaakt. Zo kleurde het hele zwembad ooit rood van het bloed toen Jan Willem zijn hoofd aan de rand had gesto ten. Roos komt met een soortgelijk verhaal na een ongeluk leek haar voet wel eer openstaande kraan met bloed. Bij Madelief in het nauw gedreven door de sterke verha len van haar vriendjes, slaat haar fantasie op hol. Uitgebreid vertelt ze over die keei dat ze haar hoofd in een draaiende wasma chine had gestopt. En over haar nieuwe hoofd, dat ze toen bij de dokter heeft uitgei zocht. Een nogal bloedige aflevering dus. Hout man is echter niet bang dat het te eng is: „Kinderen houden juist van enge dingen, Dat zoeken ze zelf ook vaak op. Ik ga zulke beelden niet uit de weg, anders verval je z( snel in de categorie 'zoet'. Daar hou ik nie van en het is ook niet realistisch. De wereli is nou eenmaal niet zoet. En als ouder kuj je je kind niet overal tegen beschermen. Bg vendien is de kinderwereld zelf ook niet al tijd zo aardig." Houtman streeft er wel naar met haai filmpjes de jonge kijkers na te laten denkej over 'bepaalde principes uit het leven'. Ii het filmpje Slak testen de kinderen wat e gebeurt als je zout strooit op een slak. D< regiseusse heeft bewust het resultaat van d< proef niet in beeld gebracht, de camera laa de gezichten van de kinderen boekdelei spreken. „Ik hoop dat dit wat vragen op roept bij de kinderen. Je mag een slak nie zomaar dood maken. Maar ze worden we gegeten in een restaurant, mag dat dan wel Mag het dan alleen als je honger hebt? Ma| je überhaupt dieren dood maken? Is dat we eerlijk?" Houtman is niet van plan om de ve'j filming van alle vijf boeken van Madelie voor haar rekening te nemen. Ze heeft ge noeg programma's voor de jongsten maakt, vindt ze. „Ik wil ook andere gevoe lens in mezelf aanspreken." Ze benadruk dat dit niks te maken heeft met de statu van kindertelevisie. „Dat is niets minde dan TV voor volwassenen. Maar ik wil me zelf gewoon vernieuwen. Elke formule ken nu eenmaal zijn einde. En vaak heeft eei maker daar eerder genoeg van dan het pu bliek." (Uitzending, zondag 2 oktober om 9.2! uur, Nederland 3) krijgt: wethouder Van der Geest speldt haar de gouden eremedaille, verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau op. En dan mogen we weer lol hebben, want vanavond zijn wij, de gasten, de sterren van de avond. Feest dus weer. Food fun! De champagne vloeit, de exquise buffetten vin den gretig aftrek en op het hoofd-podium gaat de Hooray for Hollywood Show in pre mière. Een programma van zang, dans en illusies, speciaal voor Claus geproduceerd door De Mol/Wentink Evenementen. Leading ladies zijn de blonde spetter-da mes Denise en Doreen (voorheen het duo Chess) en absolute klapper van het spekta kel is Jorge Castro, ooit (als Pavarotti) win naar van de Soundmixshow, en nu gelukkig weer opgedoken in Hoofddorp. Hooray for Hoofddorp! Rond middernacht druipt in de Adventu re Room het kalfsvlees met tongfilet van de muren. In de l ood Fun Street galmt de stem van Freddie Comelli, de zingende ijs coman. In de ballroom zwiert Wubbo Oc- kels in het rond met een geheimzinnige blonde dame, als was hij eindelijk gewicht loos. Aan een tafeltje apart zijn kunstenares Patty Harpenau en 'haar' Jos in de strijd met een berg slagroomsoesjes. Op een trap trede zit Jorge Castro zachtjes voor zich uit O sole mio te zingen en in een van de gan gen is de reuzenpanda bezig de wethouder van Haarlem de VVeense Wals te leren. Als ten slotte de groep Timeless op daverende wijze het verjaardagspartijtje besluit, moge het iedereen duidelijk zijn: die Clausen hebben verstand van feesten. Met mijn schoenen in de hand (zou dat done, of not done zijn?) strompel ik naar buiten. O nee, pffff, even geen handteke ningen nu. Sorry. Programma 's RTL 4 twee dagen in teken eerste lustrum RTL 4 staat in het weekeinde van zaterdag 1 en zondag 2 ok tober helemaal in het teken van het eerste lustrum van het commerciële station. Het vijf jarig bestaan wordt gevierd met verschillende speciale af leveringen van de populairste RTL 4-programma's. De feestelijke uitzendingen beginnen zaterdagmorgen om 7.00 uur met de Telekids Me- gadag. Irene Moors en Carlo Boszhard presenteren dit tien uur durende live-programma. Het kinderprogramma bestaat eveneens vijf jaar. In het pro gramma zullen artiesten uit binnen- en buitenland optre den en er is een gigantisch ontbijt gepland. Tevens bevat het programma terugblikken op vijfjaar Telekids. Na een reguliere aflevering van Eigen Huis Tuin, volgt een speciale aflevering van het spelletje Denktank. De kandi daten zijn drie leden van de cabaretgroep Purper. Na het nieuws begint om 20.00 uur de Mini Sterren Playback Show met kinderen van bekende Ne derlanders. Zo imiteren de zo nen van Ron Brandsteder en ex-LuvJosé Hoebee de En gelse band Wet Wet Wet. De dochter van Corry Konings en de zoon van Liz Snovink doen ma's van de volkskomiek, ge- Paul de Leeuw en Ruth Jaccot programmeerd. Daarna krui- na. pen de bekende Nederlanders Om 21.20 uur staat Bij Van in de Sterren Playback Show in Duin, de eerste aflevering van de huid van een ander. Zo zijn een reeks nieuwe program- Miep Brons en Herman Brood te zien met het nummer Het spook van de opera en Robert ten Brink en Mare Klein Essink Wie ben ik? Zondag 2 oktober gaat RTL 4 verder met feestelijke pro- i gramma's. Tussen twaalf en twee uur presenteren Mireille Bekooij en Hans van Willigen - burg een extra aflevering van Koffietijd. Om 19.45 uur blikt het station een kwartier terug op de afgelopen vijf jaar met oude fragmenten. Daarna spe len Caroline Tensen, André van Duin en Ron Brandsteder een speciale versie van Wie ben ik? met Jeroen Pauw, Loretta Schrijver, Ruud Hendriks en Bert van der Veer. Tussen, 21.00 uur en 21.40 uur blikt RTL nogmaals terug op vijfjaar i RTL 4. Dan zijn er reportages en interviews te zien met on der anderen leden van de di rectie en de programmalei- ding. Na Moppentoppers wordt het feestweekeinde afgesloten met een bijzondere aflevering, van Rolf Wouters' Liefde op het eerste gezicht. De vrijgezelle ac teurs Tim Immers. Jimmy Ge- i duld en Joris Lutz kunnen op stap met Mandy Huijdts, Jessi ca Gal of Paulien Huizinga. Leo Claus (links) en broer Rick delen handtekeningen uit op hun feestje. wee glanzende li mousines (formaat M vierpersoons bad kuip) flankeren de feestelijk verlichte ingang. De rode lo per ligt uit. Aan weerszijden verdringen zich juichende mensen en paparazzi-foto- grafen. Ik schrijd zo elegant mogelijk in de richting van twee buigende portiers. En word halverwege staande ge houden. „Mevrouw Deliel, mag ik een handtekening van u?" duistert een fan eerbiedig. „Het is De I'Isle, jongeman." zeg ik, en gevleid grijnzend schrijf ik mijn naam in zijn boekje-vol-beroemdheden. Dan word ik hoffelijk uit mijn jas geholpen en word mij een glas bruisende Bernard Mas- sard geoffreerd. Verkeer ik middenin een aangename droom, sta ik op het punt te trouwen met de kroonprins van het een of an dere Caraïbische belastingpa radijs, heb ik een hoofdprijs met aantrekkelijk veel nullen achter de komma gewonnen in de Postcodeloterij? Niets van dit alles. Ik ben gewoon op een Hoofddorps verjaar dagsfeestje. Hiep, hiep, de Claus Food Fun Company is vijfentwintig jaar gewor den! En die company is de naam zegt het al gespecialiseerd in het verzorgen van daverende knalparty's, vol long-, oog- en egostrelingen. Wilt u uw jubilerende boek houder verrassen met een zeebanketje vol rondborstige zeemeerminnen? De meisjes van uw typekamer de avond van hun leven bezorgen met, ik noem maar wat, dertig ge bronsde limbo-dansers die persoonlijk aan tafel de chocolademousse komen flambe ren? Uw familie tracteren op elegant bij aanpas sen. Dus géén spij kerbroeken, soep jurken of van die irritante korte leren broekjes. En al he- lem&il niet met van die extreem foute cowboylaar zen eronder. Nog een tip: laat de feestkleding vooraf even stomen. Een penetrante mot- tenballengeur ver klapt dat u geen doorgewinterde partyganger bent. En als laatste: prop nou niet uw hand tas of binnenzak vol met de op de toiletten gratis ver strekte toilet seat- cleaners. Ook al lijkt u dit nog zo handig voor op de camping, het is niet chic. Not do ne. Komt u er écht niet uit of u nu wel of niet witte sokken bij uw lakmolières kunt dragen en of u de overdwars gesauteerde kippepootjes in bosbessengelei nu wel of niet met de pink omhoog mag kluiven, bel dan gewoon naar mevrouw Agnies Pauw van Wieldrecht, Neerlands ongekroonde koningin op het gebied van de etiquetette. Voilé! We nemen nog een half bubbeltje (lieder lijk dronken geraken is niet chic volgens mevrouw Pauw van Wieldrecht) en begeven ons naar de fraaie ballroom, waar het Hol lands Showballet lenig over het podium flitst. Waarna onze aandacht gevraagd wordt voor een aantal verrassingen, door en Het Wereldje PANDA DE L'ISLE gangen-diner, met als hoogtepunt uw voor de jarige. Om te beginnen geven de di- choonmoeder die gezellig knapperend ronddraait aan het spit, een glanzend ge poetst goudreinetje tussen de kronen? U zegt het maar, Claus Food Fun regelt het. Ik neem nog een glaasje prik op de ge zondheid van de jarige en meng mij onder de fraai uitgedoste genodigden. Black Tie stond er op de uitnodiging, en dat had nog voor heel wat verwarring gezorgd, vertelt een Food Fun-medewerker me. Zo'n honderd mensen hebben in de dagen voor afgaand aan Het Feest opgebeld met de vraag wat dat precies inhield, Zwarte Das. Wordt het niet eens tijd dat iemand (Gert- lan Droge?) een slim handboek schrijft: 'Hoe ga ik ter party hoe gedraag ik mij daaif Soepjurken Als gratis tip kan ik u vast melden dat met Black Tic bedoeld wordt dat de heren een zwart vlinderdasje ontknopen, waarna ze de rest van het feestend lichaam liefst in een smoking hullen en dat hun dames zich daar recteuren Rick en Leo Claus hun verjaar dagscadeau weg. Aan Professor, doktor, ruimtevaarder Wubbo Ockels en een reuze panda. U begrijpt dat het hier gaat om een vette cheque voor het Wereld Natuur Fonds, waar Wubbo en de reuzenbeer erg mee in hun sas zijn. Vervolgens wordt, in navolging van de Emmy's en de Oscars een splinternieuwe award uitgereikt: de Claus Clown. Familieruzie De winnaars in de vijf categorieën -de trouwste leverancier, de beste adviseur, de beste gast, de beste oud-medewerker en de beste vrouwelijke hoofdrol- houden trots hun vers verworven trofee omhoog. Bij de categorie 'beste vrouwelijke hoofdrol' is lis tig een familieruzie vermeden door ALLE genomineerden -de mevrouwen Henny, Curola en Joos Claus- een award te geven. Waarna Joos Claus, directrice vanaf het eer ste uur en de moeder van Rick en l^o ook nog eens een Koninklijke Onderscheiding foto frank fahrner

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12