Tips voor 'winterharde' sportvissers Vrije tijd Isolatie-vouwplaat voor vloeren Nieuw systeem huisnummer of naamplaat Kabouter Prijs winnnend ontwerp Bootier Verzamelaars J VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1994 REDACTIE HENRIETTE VAN DER HOEVEN DINGEN Henriëtte van der Hoeven NIEUWE CD'S 'Monster' - REM - Warner. 'Singles collected' - REM -IRS/E- Ml. Monster zal dat deel van het pu bliek dat REM in 't hart heeft gesloten sinds het ingetogen Automatic for the people uit 1992 weer op de vlucht doen slaan. Van de melancholie, de hartverscheurende ballads met de gekwelde zang van Michael Stipe en de (glad)strijkers van die tot dusverre best verkochte REM-plaat, is op Monster geen spoor meer te bekennen. Alleen 'Strange currencies' doet aan Automatic for the people den ken. Op de andere nummers zet de zich als een gitaarbeest mis dragende Peter Buck de rafelige lijnen uit. Het verst gaat hij daarmee op 'Let me in' en 'Circus envy'. Op het hoogtepunt van Monster, datzelfde 'Let me in', staat de gitaarmuur die hij optrekt sym bool voor de onbereikbare per soonlijkheid die wijlen Nirvana- voorman Kurt Cobain in de laatste dagen van zijn leven was. Ook zanger Stipe, een vriend van Cobain, dringt met zijn smeekbede niet door. Het is moeilijk om de ogen droog te houden tijdens dit nummer. Zoals op bijna alle REM-platen wemelt het ook op Monster weer van de raadsels. De al bumtitel is nergens terug te vin den, Stipe's zang is dikwijls on verstaanbaar en ook songtitels als 'What's the frequency, Ken neth?' en 'Crush with the eye liner' worden niet verduidelijkt. Monster is een eigenwijze plaat waarmee REM zijn belangrijkste handelsmerk, onvoorspelbaar heid, vet onderstreept. Geduld en doorzettingsvermogen zijn vereist om dit album te kunnen waarderen. De aanhouders worden echter rijkelijk beloond. 'Singles collected' verscheen enkele dagen voor Monster. On danks de grote kans op dou blures die de koper loopt, is de ze klant-onvriendelijk geprijsde plaat de moeite waard. Vooral tussen de B-kantjes van de in deze collectie opgenomen sing les zitten niet meer of heel lastig te verkrijgen pareltjes, zoals het bijna tien minuten lange 'Time after time', opgenomen in 1987 in het Utrechtse Vredenburg. Verder biedt 'Singles etc.' maffe instrumentaaltjes, dronkemans sessies, alternatieve mixen en li ve-materiaal. De CD laat zich beluisteren als een documentai re over REM. De beelden moet de luisteraar er zelf maar bij verzinnen maar dat is niet zo moeilijk. Peter Hammill - Roaring forties - Rough trade. Voor zanger/gitarist Peter Ham mill zijn CD's lopende-band- werk geworden. Hoewel hij nog altijd niet tot het grote publiek is doorgedrongen en de kans dat dat ooit nog eens zal gebeu ren bijzonder Idein is, maakt hij platen alsof zijn leven ervan af hangt. De kwaliteit en integriteit van Hammill's werk staan zelden ter discussie maar door de enorme hoeveelheden muziek die hij uitbrengt, dringt de vraag zich op of Hammill zelf nog wel de kunst van het kiezen verstaat. De hoofdmoot van Roaring for ties, het bijna twintig minuten lange 'A headlong stretch' is een sterk voorbeeld. Hammill heeft al heel wat van die opera-achti- ge, pompeuze stukken gemaakt en 'A headlong stretch' voegt daar in zowel tekstueel als in muzikaal opzicht niets aan toe. Hammill komt ook op een raar moment met nummers als deze want de laatste jaren heeft hij zich toegelegd op wat beknop tere en meer sobere composi ties, waardoor zijn loodzware muziek toegankelijker is gewor den. Vanwaar die plotselinge te rugkeer naar wijdlopigheid, bombast en overkill aan diep gang? Roaring forties is gewoon de zo veelste kwaliteitsplaat van de nijvere Brit. Dat klinkt niet al leen saai maar is het ook. JAZZ Cyrus Chestnut (1963) is een begenadigd technicus, die af en toe aan Art Tatum of Oscar Pe ter son doet denken, maar hij heeft ook een behoorlijke dosis dynamische swing a la Ahmad Jamal in een speelse, moderne re stijl. Efficiënt ondersteund door bassist Christopher J. Tho mas en drummer Clarence Penn, speelt hij grotendeels ei gen stukken met een groot zelf vertrouwen. De kunst is het voor een dergelijk goed onder legde muzikant om zijn creati viteit niet te laten overwoekeren door populaire circtis-achtige capriolen. Daarin slaagt Chest nut heel goed. Mijn enige be denkingen gelden de wat over dreven versieringen in enkele langzamere stukken. Een uitste kend album van een pianist die heel belangrijk kan worden voor de toekomstige jazz. Chestnut doet ook mee op het album van de Nederlander Joris Teepe en de Amerikaanse te norsaxofonist Don Braden. Hier speelt hij ook een belangrijke rol, maar de atmosfeer van deze plaat is heel anders. Het plooi bare basgeluid van Teepe en het enigszins hoekige spel van Bra den creëren met de vol klinken de drummer Carl Allen krachti ge en soms avontuurlijke neo- hardbop. In deze omgeving re lativeert het vindingrijke solo- werk van Chestnut en van trompettist Tom Harrell de jeugdige ernst van hun colle ga's. Teepe kan echter goed ar rangeren en zeer behoorlijk schrijven, zodat er voortdurend kleine, interessante dingen ge beuren. Zonder meer een goede CD. Michael Moore Trio - Chicoutimi - Ramboy/BVHaast. Naar eigen zeggen onder meer geïnspireerd door de muziek van de Jimmy Giuffre 3 met Paul Bley en Steve Swallow uit de jaren zestig, maakt klarinet tist Michael Moore in eenzelfde bezetting met Fred Hersch (pia no) en Mark Helias (contrabas) flexibele kamermuziek, waarin naast improvisatie de klankhar monie van het moment van minstens even groot belang is. Met het subtiele toucher van Hersch en de swingende, vette toon van Helias is dat een fluitje van een cent. De zestien stuk ken van de doelbewust fra serende Moore bestrijken stilis tisch en emotioneel een breed scala; van het impressionis tische land schap in 'Anoma lous Soul' of de uitbundige ef fecten van 'Bruce' via het exoti sche titelstuk tot de moderne 'Tango' zijn het allemaal ver fijnde muzikale lekkernijen. KLASSIEK Rachmaninov - Symfonie nr. 2 in e, op. 27 'De Rots', fantasie op. 7 - Russisch Nationaal Orkest o.l.v. Mikhajl Pletnev - DGR. Rachmaninov - Symfonie nr. 2 in e, op. 27 Scherzo Vocalise, op. 34/14 - Philharmonisch Orkest van St. Petersburg o.l.v. Mariss Jansons - EMI. Onder de recente opnamen van Rachmaninovs Tweede Symfo nie zijn dit twee aantrekkelijke alternatieven. Het nog jonge Russisch Nationaal Orkest uit Moskou bezit reeds een opmer kelijke klankrijkdom en onder leiding van Mikhajl Pletnev maakte het snel naam als een van de beste orkesten van Rus land. Het toporkest was echter lange tijd het Philharmonisch Orkest van St. Petersburg, voor al dank zij de dirigent Jevgeni Mavrinski. Onder diens leerling Mariss Jansons weet het nog al tijd het vroegere niveau terug te halen. Het feit dat de dirigenten elkaar (althans in deze opna men) in artistieke persoonlijk heid weinig ontlopen, maakt de keuze extra moeilijk, maar toch voel ik een lichte voorkeur voor de cd van Jansons. De EMI-op- name, helderder met iets meer diepte, verleent vooral de strij kers meer glans, maar ook de 'toegiften' kunnen de doorslag geven. Schumann - Dichterliebe, op. 48. Liederen van Mendelssohn en Schubert - Christoph Prégardien (tenor), Andreas Staier (fortepia no) - Deutsche Harmonia Mundi. Hoogtepunt van het Festival voor Oude Muziek in Utrecht was vorig jaar de uitvoering van Schumanns Dichterliebe door Christoph Prégardien, die kort daarna deze opname maakte. De geluidsband uit Utrecht laat misschien nog iets meer span ning horen, maar deze uitgave bewijst wederom dat Prégar dien tot de grote vertolkers van deze tijd behoort, (raai van tim bre, technisch heel evenwichtig (ondanks een enkele niet hele maal geslaagde intonatie), maar vooral muzikaal, met een prachtig legato en met een fra sering die al meteen interpreta tieve diepte verraadt. PK VISSPORT Wie onder een nieuwe parketvloer (hout of laminaat) kurk of een andere isolatie wil aanbrengen kan kiezen uit verschillende produkten. Een veel toegepast materiaal is polystyreenschuim, te koop in de vorm van een paar millimeter dikke folie. Nieuw is Mac Floor, een produkt dat niet zoals tot dusver gebruikelijk 'aan de rol' wordt gele verd, maar in plaatvorm. De platen zijn 250 x 80 cm groot, maar wor den dubbelgevouwen verpakt, in een hand zaam formaat 125 x 80 cm) om naar huis te vervoeren. 1 let uitleggen op de vloer werkt gemakkelijker dan soortgelijk materiaal op rollen. De platen zijn volstrekt vlak en van opkrullen heb je geen last. Bovendien zijn ze aan één kant voorzien van zogeheten compensatiegroeven (smalle ingeperste ribbeltjes) die kleine oneffenhe den in het vloeroppervlak wegwerken. I Iet schuimmateriaal is fijn van structuur (ruwe dichtheid 45 kg per kubieke meter) en de dikte van 3 mm loopt bij een belasting van 200 kg per vierkante meter slechts ongeveer 1/10 terug. Het levert een goede warmte- isolatie op, beschermt tegen bouwvocht uit de ondervloer en bezit ook akoestisch-isole rende eigenschappen. Het moet met de gegroefde kant op de vloer worden gelegd (eventueel over de naden zelfklevend aluminium plakband aanbren gen). Mac Floor kan ook worden toegepast als isolatie op wanden die worden betegeld, met schroten, e.d. op een regelwerk be kleed, of behangen. In dergelijke gevallen kan het materiaal met lijm voor polys tyreenschuim of tegellijm worden aange bracht. Als op het materiaal wandtegels worden ge lijmd is het beter de platen met de vlakke kant op de muur te bevestigen, zodat de te gels op het vlak met de ribbeltjes komen. De tegellijm (vrij van organische oplosmid delen!) bewerkstelligt op het gegroefde op pervlak een gelijkmatige verdeling van de lijm als de lijmribbels met een getande kitstrijker haaks ten opzichte van de groe ven worden gestreken. Mac Floor wordt geleverd in kartons met 5 platen (totaal 10 vierkante meter), prijs on geveer 50 gulden. Meer informatie: Mac Lean, Dodrecht, 078 139500. Napoleon zal nooit hebben bevroed wat hij overhoop haalde toen hij in ons land de huisnummering liet invoeren. Pas een klei ne twee eeuwen na zijn dood werd het huisnummer ontdekt als een manier om je van de buren te onderscheiden. De industrie speelt daar handig op in, door losse cijfers in allerlei stijlen en van diverse materialen te vervaardigen, die je zelf op de gevel kunt lijmen of schroeven. Een pas verschenen nieuwigheid is New Sign van Non Stop Belettering. 1 Iet is een vrij strak systeem (één formaat 15 x 20 cen timeter, vier lettertypes, vier kleuren) maar daarmee kunnen heel wat verschillende 'gezichten' worden gecreëerd. De plaat kan liggend of staand worden uit gevoerd, de letter- en cijfergrootte kan naar keus worden bepaald, je kunt twee kleuren in gelijke of verschillende vlakken, recht of diagonaal laten uitvoeren en bovendien is het mogelijk om het transparante perspex waarvan de plaat is gemaakt, te laten mee doen in het totale beeld. De belettering en becijfering wordt in zeef druk opgebracht en de plaat is perfect ge polijst en gecoat. Er worden schroeven en afstandhouders bij geleverd, en een afte- kenmalletje voor de boorgaten. Adviesprijs 98 gulden, meer informatie Non Stop Belettering, 01860-14355. Zo kan het nieuwe hulsnummer eruit zien. FOTO CPD. Geïnspireerd door de art-deco-achtige betegeling van zijn hal ont wierp bloemist Theo van Adrichem dit decor (de versiering) voor Des Pots in Best. Als afnemer van Des Pots was hij uitgenodigd om ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van dit bedrijf decors te ontwerpen voor hun aardewerk. Zijn ontwerp uitgevoerd in licht geel met daarop donkergroen, zwart en okergeel 'tegelwerk' viel vooral in de smaak bij de pottebakkers; de jury vond het een twee de prijs waard. Prijs van een kan 32,50. Meer informatie: Bloembinderij Adrichem, tel. 023 - 371509. FOTO UNITED PHOTOS DE BOER OLAF KRAAK. In deze laatste visrubriek van dit seizoen blik ik eventjes met u vooruit naar de ko mende winterperiode. Voor .een grote groep hengelaars betekent het aanbreken van het koudste jaargetijde dat men de hengel in de foudraal opbergt en niet eerder dan in het vroege voorjaar weer te voorschijn haalt. Dat men door deze 'winterslaap' veel vangstkansen ongebruikt laat, wordt vaak niet beseft. Het is waar dat de vis als de watertemperatuur onder de tien graden daalt passiever wordt. Maar dat wil zeker niet zeggen dat de vis dan ook on- vangbaar is. Meestal blijft de vis nog wel azen, maar doet dat slechts een zeer beperkt deel van de dag en is daar voor meestal op nagenoeg dezelfde plekken aanwezig. Het is zaak voor de 'winter harde' visser om die overwin- teringsplekken te ontdekken en er achter te komen wan neer die schaarse uurtjes zijn waarop de vis nog wel dege lijk naar voedsel zoekt. Door gaans zoekt de witvis in de winter de wat diepere plek ken op. Zo vindt je de voorn en de brasem in de vaargeu len van de grotere meren en plassen, tref je scholen witvis in kanalen ook meestal op de diepere plekken aan. Maar te gelijkertijd geeft de vis de voorkeur aan plekken wan neer het relatief het rustigst is of waar het voedsel het ge makkelijkst kan worden ver kregen. Vaak is dat in de buurt van meerpalen, houten beschoeiingen en aanwezige obstakels onder water. Vaak wordt succes geboekt in recreatiehavens waar het zomers erg druk is, maar waar nu de boten voor de winterberging liggen afge meerd. Niet zelden blijken grote scholen voorn, blei of brasem te overwinteren on der of in de buurt van aanleg steigers. De beste kansen biedt de warmste periode van de dag, dus tussen een uur of 12 en een uur of 3 's middags. Het is duidelijk dat de vis die in de laagste versnelling opereert geen behoefte heeft aan grote hoeveelheden voedsel. De verbranding staat op een laag pitje en daarom moet ook het lokvoer goed Als het nog wat vroeg is voor de kerstman, komt de winterkabouter voor wat sfeer zorgen. Soms doet hij ook heel nuttig werk, zoals de deur tegen houden als je met een tas vol bood schappen komt aanzetten. Prijs doorstopper 29,95 (Inspiration, tel. 01718-23334). Ze zijn in korte tijd ongelofelijk populair geworden, de Crystal Memories van Swarovski. Niet meer dan een paar centimeter zijn het ideale verzamelob- jectjes. Leuk ook om cadeau te geven. Nieuw in de collectie is o.a. dit roei bootje (ƒ52). (Swarovski, tel. 022 30 - 60 500). Een uitkomst voor mensen die veel in de tuin werken, deze slimme deurmat van Sunware. Eerst schraap je, staande op de mat het grove vuil van je laar zen of schoenen, daarna haal je zo over de borstel in het mid den voor het laatste vuil. De laarzenknecht, de uitsparing vóór de borstel in het midden, maakt het uittrekken gemakke lijk. De laarzen kunnen op de mat blijven staan. Prijs 14,95. Meer informatie: tel. 013- 703200. Wakvissen wordt vaak druk beoefend in Noordhollandse havens, zoals op de foto In Broekerhaven. worden gedoseerd. Overma tig voeren werkt averechts en omdat de vis het niet opeet kunnen stekken gemakkelijk verzuren door rottend lok- voer en aas. Een aparte bekoring schuilt voor mij nog altijd in het zo genaamde 'wak- of bijtvissen' wanneer er een laag ijs op het water ligt. Je kunt dan werke lijk met het allerlichtste mate riaal aan de slag en omdat je met je neus vlak op het pen netje staat zijn ook de meest subtiele aanbeten goed te zien. Dat is ook wel nodig want - zoals gezegd - de vis aast meestal traag. Soms kan er minuten aan een enkele made worden gesabbeld als- voren het minuscule penne tje schuin onder het ijs wordt getrokken. De beste periode voor ijs- vissen is meestal wanneer het al een wat langere periode flink gevroren heeft en de dooi intreedt. Het is belang rijk om al in het begin van een vorstperiode een paar bijten te maken (liefst op ver schillende plekken) en die open te houden en geregeld van een bescheiden hoeveel heid voer te voorzien. Als je op die manier een bijt 'bij houdt' zul je merken dat vaak steeds meer vis op die plek te vinden is. Aanvankelijk is dat meestal alleen voorn, later neemt ook de brasem bezit van de stek. Dat vooraf 'zaaien en later oogsten' heeft onder meer te maken met het feit dat het hakken van een bijt altijd met het nodig lawaai gepaard gaat, waardoor de vis op de vlucht wordt gejaagd. Maak de visbijt ook nooit te groot. Een rond gaatje met een doorsnede van 20 centimeter is meer dan voldoende. Gro ter kost alleen meer moeite en tijd en het wordt je niet in dank afgenomen door schaatsers, ijszeilers enz. Markeer een bijt als je hem niet (meer) gebruikt altijd met een paar takken, een stuk hout of wat rietstengels. In tegenstelling tot het win- tervissen zonder ijs, geeft bijt vissen meestal de beste resul taten in de late middaguren. Zo vanaf een uur of 4 tot aan de schemering. Ik heb wel visdagen meegemaakt waar op de vis 's ochtends geen te ken van leven gaf en de vis na de middag plotseling acte de presence gaf. In een paar uur tijd kunnen er dan soms een stuk of 20, 25 mooie voorns worden gevangen. Gebruik een licht zwevend voertje. U kunt bijvoorbeeld een drijvend balletje voer in de bijt gooien zodat er steeds stukjes naar beneden dwarre- Archicltoto ANP len. Hoewel de vis ook nu vaak boven de bodem te vin den is, kan het gebeuren dat een diepteverschil van tien centimeter bepalend is voor niets zien of geregeld vangen. Wat aas betreft zijn in de win ter de zachtere deegsoorten favoriet. Ik vis zelf nogal eens met smeerkaas. Moeilijk op de haak te zetten? Dat valt best mee. Fak het haakje bij de steel haalt het een paar maal door de kaas en er ont staat een balletje dat je met vochtige vingers rondom het haakje kunt modelleren. Het hoeft geen betoog dat je op zo'n visdag goed ge kleed moet zijn. Een paar laarzen met dikke isolerende zolen of zoals je ook nog vaak ziet een paar geitenwollen sokken in wat ruim zittende klompen.,..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11