UIT: Zeven dagen per week op zoek naar sluikreclame 'Een klankbeeld vol hoogtepunten' Rtv show De laatste 'dahagvan the girl with the most sexy voice GESPROKEN MAANDAG 26 SEPTEMBER 1994 Omroep haalt thuis televisie kijkende 'profs' naar Hilversum Vanuit hun woonkamers struinen anonieme Neder landers de televisiezenders af. Op zoek naar verboden reclame. Overtredingen worden doorgegeven aan het Commissariaat voor de Media, die bekijkt of er be boet of berispt moet wor den. Na vijfentwintig jaar gaat op 1 december het beeld voor de thuiskijkers op zwart. Hilversum reor ganiseert en 'heft' de be staande kijk- en luister- dienst op. Voor Dik de Mo- nyé en zijn vrouw Inge uit het Brabantse Oisterwijk het einde van een 'mara thonuitzending': ,,We heb ben er vierkante ogen van gekregen." HILVERSUM/OISTERWUK Hij bekijkt 'de wereld' altijd vanuit de huiskamer. Zij heeft haar 'studiootje' met lease-tele visie op de eerste verdieping van hun villa ingericht. Dik en Inge de Monyé. Professionele televisiekijkers. Getrouwd met elkaar en het televisiescherm. Hij hoeft straks nooit meer naar de programma's van de HO te kijken. En daar is-ie blij om. „Dat vond ik vaak erg. Aan mij was de EO-boodschap niet be steed. Vooral het programma Mag ik even met je praten vond ik vreselijk. En heiaas was er zelden of nooit een overtreding bij de EO. Dat had ik wel graag gewild. Maar ja, zo vond een christelijke collega van mij Koot en Bie weer erg om naar te De Brabander Dik de Monyé kijkt nog enkele weken 'professioneel' televisie: op zoek naar verboden reclame. i kijken." In 1980 werd Dik de Monyé (58), toen werkzaam op het mi nisterie van WVC, gevraagd of hij niet professioneel televisie kijker wiide worden. Jaren later ontmoette hij bij de dienst ook zijn huidige vrouw Inge. „Het werk leek me wel wat. In die begintijd keken we als me dewerkers van de kijkdienst nog integraal naar alle programma's van de Nederlandse omroepen. We keken echt de hele avond. Er waren nog geen videorecor ders. Later zijn we selectiever gaan kijken. De buitenlandse films spoelen we nu door." Dik zat in die beginjaren met een stopwatch in zijn hand bij de te levisie. „De aanvangstijden van de programma's werden ge klokt. Aan het einde van ieder jaar werd afgerekend. Dan werd gekeken of de omroepen niet teveel zendtijd hadden ge bruikt." Geheime dienst In de beginjaren was de kijk- en luisterdienst een onbekend ge nootschap dat angstvallig werd afgeschermd voor de buitenwe reld. „Het was een soort gehei me dienst. Niemand kende ons en niemand mocht ons ook FOTO CPD kennen. Je mocht niet over je werk praten. Op de rapportages werden onze namen afgeplakt." Dik de Monyé heeft nooit be grepen waar die rigide huisre gels vandaan kwamen. „Het waren ook de jaren van artikel 10 in de Omroepwet. Er kwamen toen regelmatig klach ten over de aantasting van de goede zeden in programma's. Zoals bij Sjef van Oekel. Maar die klachten werden altijd gese poneerd. Je zit als medewerker ook absoluut niet voor de in houdelijke beoordeling van pro gramma's." In 1986 kwam er een cultuur verandering en mocht de dienst plotseling wel voor het voet licht: „Of ze voor die tijd bang waren voor het omkopen van de medewerkers weet ik niet, maar ik heb hier nooit een om roep aan de deur gehad met een postzak met geld opi recla me-overtredingen niet te zien." Slaapmiddel De profs speuren naast techni sche overtredingen vooral naar verboden reclame: de Alfa Ro meo's in een eigen quiz, het Martin-Air-vliegticket in een speluitzending, een slaapmid del in de soapserie Medisch Centrum West (MCW). Ze kon den geen genade vinden en vie len door de mand. Evenals de nadrukkelijke beelden in een NOS-journaal van een KLM- logo op het vliegtuig, of de inge zoomde pakken Uniemelk in Sesamstraat. De thuiskijkers sig naleren en rapporteren. Dag in, dag uit. Zeven dagen per week. Onverbiddelijk. In Hilversum bekijkt het Commissariaat voor de Media aan de hand van de beelden op de videobanden en de rap portage of er boetes moeten volgen. En dat kan flink in de papieren lopen. Zo leverde het slaapmiddel in MCW de om roep een boete op van 70.000 gulden onvoorwaardelijk. Met zijn vrouw discussieert Dik ook nog steeds over (ver meende) overtredingen: „En als we het niet eens worden, pak ken we de Mediawet erbij. Vooral informatieve en educa tieve programma's willen nog weieens stof voor discussie op leveren hier in huis." Dik vindt ziclizelf beslist niet roomser dan de paus in zijn hoedanigheid als profkijker. „We zijn mensen met realiteits zin en we zijn gemotiveerd. Bin nen het huidige bestel krijgen publieke omroepen geld voor de programma's en ik vind dat we het scherm behoorlijk zuiver hebben gehouden en ook zui verder hebben gekregen. We willen binnen dit bestel geen sluikreclame. Dat zit bij de commerciële omroepen. Daar zit ook het probleem. We heb ben onszelf uit de markt ge prijsd. De overtredingen vinden plaats achter de schermen bij sponsoring van programma's." Dik vormt nu nog samen met zijn vrouw en negen andere col lega's uit het land de kijkdienst van het Commissariaat voor de Media. Nog acht anderen zitten met het oor aan de radio om de overtredingen uit de ether te plukken. Vanaf december wor den de programma's vanuit Hil versum gecontroleerd door toe- zichtmedewerkers. „Het moet allemaal doelmatiger, doeltref fender en sneller worden", .al dus W. Moerer, hoofd afdeling zendtijd- en toezichtzaken. Dik de Monyé zal er niet wak ker van liggen alhoewel hij het werk vijftien jaar met plezier ge daan heeft: „Er valt een stuk voor ons weg. Ook een hele be lasting trouwens. In het verle den kon ik als ik zaterdag dienst had geen visite hebben. Ook mijn kinderen wilden weieens een ander programma zien dan ik moest bekijken volgens het rooster van de baas. Ik zal een aantal dingen moeten afleren bij het kijken. Ik moet gewoon gaan genieten van een pro gramma, zonder me af te vra gen of het Commissariaat die en die overtreding wel heeft ge zien. Dat is nog het moeilijkste denk ik." CD-serie als herinnering aan de muzikale stal van John Vis ZANDVOORT CPD In de jaren zeventig vormden ze één grote club: Thijs van Leer, Rogier van Otterloo, Louis van Dijk, Chris Hinze, Wim Overgaauw, Rita Reys, Pim Jacobs en niet te ver geten Toots Thielemans. Onafhanke lijk van elkaar, maar ook nauw sa menwerkend, brachten ze de ene na de andere prachtige LP op de markt. Onlangs zijn er tien CD's uitgebracht met daarop de muziek waarmee be doelde musici ruim twintig jaar gele den veel opzien baarden. De man achter dit project heet John J. Vis. Hij was het ook die des tijds al die beroemdheden naar zijn platenmaatschappij haalde. Hij is in middels vijfenzestig jaar, met pen sioen, maar achter de schermen nog druk in de weer. „Louis van Dijk heeft mij ooit een gedrevene genoemd. Een soort godsdienstwaanzinnige, maar dan met betrekking tot muziek." Muziekliefhebbers die de CD-serie in huis willen halen, hoeven daarvoor geen groot financieel offer te bren gen. Eén compact disc komt op nog geen twintig gulden en dat vindt Vis wel'zo aardig. „Het bijzondere van deze CD's is dat er uitsluitend num mers van hoge kwaliteit op staan. Hoeveel CD's ver schijnen er niet waarvan je zegt: 'Er staan pareltjes op hoor, maar het zijn er in de regel niet meer dan twee of drie." Afgezien van de prijs en de zorg die eraan is besteed, ge ven de CD's ieder afzonderlijk een mooi muzikaal tijds beeld. Vis: „Ik herinner van Dijk als beginnend pianist zag. Hij speelde Amerikaanse jazz. Dat deed hij goed, maar... Ik stapte op hem af en zei: 'Je kan toch ook wel iets van jezelf toevoegen?' Met zo'n 'Op de CD's staan uitsluitend nummers van hoge kwaliteit' dat ik Lc opmerking zet je iemand aan het denken en Van Dijk heeft gehoor ge geven aan mijn suggestie. Dat deden cr meer. Zo begin je klein en op een bepaald ogenblik vorm je een soort familie. 'De Vis-stal' noemden ze het. Later kwamen alle groten naar ons toe. Ze hadden alle maal behoefte aan een dergelijke aan pak." Vis bracht zijn mu zikale troetelkinde ren destijds origi neel aan de man; hij kwam op het idee om collages te maken. „De eerste plaat die we op de ze manier hebben opgezet, was Intro spection van Thijs van Leer. Ik ben dol op dat soort ti tels. Maar je had in eerste instantie de reacties moeten horen. 'Waar slaat dat nou op?', werd er geroepen. En: 'Wat is dat nou voor muziek?' En dan zei ik: 'Ik geloof er gewoon in'. Korte tijd later kreeg ik verzoeken: 'Kan ik die plaat in mijn bezit krijgen, niet voor mezelf, hoor, maar m'n vrouw vindt het zulke mooie muziek." Hij is er altijd van uitgegaan dat je moet durven investeren, wanneer je vindt dat er iets moet gebeuren. En daama, zo is zijn stellige overtuiging, bepaalt vooral de tijd wie als musicus een blijverdje is en wie een afvaller. „Je mag nu constateren dat bij voorbeeld Rogier van Otterloo uniek was. Met alle respect voor de grote ta lenten die na hem zijn gekomen: Ro gier heeft een aparte stijl van compo neren en orkesteren bedacht. Dat duidt op genialiteit. Hij heeft een nieuwe klankkleur geïntroduceerd." Hetzelfde geldt volgens Vis voor Wim Overgaauw. Hij kent in zijn gen re geen gitarist die zo speelde als 'de Stille'. Chris Hinze vindt hij nog zo'n voorbeeld. „Hiermee wil ik niets ten nadele zeggen van wat tegenwoordig op mu zikaal gebied gebeurt. Je moet maar denken: dit is eea andere tijd met een heel ander klankbeeld. Je moet als John Vis. platenmaatschappij proberen zo veel mogelijk eigentijds te zijn. De musici van nu klinken uiteraard anders dan die van twintig jaar geleden. Maar het is toch ook niet zo dat je helemaal niets meer hoort toen. Luister naar Liesbeth List. Daar is niks r moet alleen af en toe een valshoek zoeken. Nou, dat heeft zij gedaan. Laurens van Rooyen is ook doorgegaan. Wat te denken ook van Laura Fygi samen met Jurre Haans tra. En neem Gerard Cox die op zijn eigen manier heel goed bezig is." Op de dag dat Vis de pensioenge rechtigde leeftijd bereikte, ontving hij De Zilveren Phonograaf, de hoogste onderscheiding die de Nederlandse muziekwereld kent. „Toen was ik wel even ontroerd. Ik heb nooit de publi citeit gezocht. Daar voelde ik niet zo veel voor. Maar die onderscheiding vond ik toch wel iets. Ik heb het eens nagekeken: Bernard Haitink heeft er ook een: Toen ik dat las, dacht ik: 't kon geloof ik slechter." Tosca. Dat is een opera. Dat was het zeilbootje van oom Kees, waarop ik, in een grijs verleden, als een vol leerd I.oosdrechtse Piassen-matroos het grootzeil leerde hijsen. Het is tevens een dubieus riekend eau de colog- netje voor oudere dames. En Tosca is Een Stem. Een zwoele, sexy stem, die gedu rende de afgelopen vijftien jaar eenmaal per week eerst op de maandag, later op de zaterdag tout nacht brakend Nederland in een aangename slaap wiegde, vol zoete dromen: „Dit is Easy Listening, met Tosca Hoog duin." Wie heeft niet ooit een prettig nachtelijk uurtje gezwijmeld/romantisch getafel d/gedroomd/gefantaseerd/clo se gedanst of gevreën met het beroemde hese gefluister van Tosca Hoogduin op de achter grond. Wat? U? Dan bent u a) de enige in Nederland en dan heeft u b) grote pech, want sinds de nacht van afgelopen zaterdag op zondag, is Easy Lis tening niet meer. Dat is niet he lemaal correct. Het programma blijft bestaan. Maar zónder de karakteristieke keelklanken van Tosca. Want Tosca hoiidt het na een carrière van vijfendertig jaar voor gezien. Ze heeft er genoeg van. Ze gaat met de VUT. Een nationale ramp voor nachtelijk radiominnend Nederland. Want Tosca is een INSTITUUT. Een begrip. De heldin van het rusti ge luisteren. De zaterdagnacht tussen twaalf en twee, kortom, zal nooit meer dezelfde zijn. Om haar afscheid waardig te vieren biedt de AVRO Tosca een cadeautje aan: een laatste live uitzending vanaf locatie. En welke zou die locatie anders kunnen zijn dan dat andere bij nachtbrakers en genieters van de goede dingen des levens fa voriete Instituut, Le Garage, hèt restaurant van dè Joop Braak- hekke? Een grote schare fans pinkt vanachter een glaasje champag ne en schalen met frivole hapjes en pasteitjes treurig een traantje weg. En Tosca presenteert, bij gestaan door vriendin en mede Sinatra-fanate Margreet Dol man, de aller- allerlaatste Easy Listening In Le Garage is het stampvol. Tosca, wie de pensioengerech tigde leeftijd beslist niet is aan te zien, zit klaar achter de pre sentatietafel. waarop de af scheidscadeaus zich opstape len. Bloemen, bloemen en nog Tosca Hoogduin neemt afscheid; de zaterdagnacht zal nooit meer dezelfde zijn. eens bloemen, een veelbelo vend kryikje, en een kratje wijn van John Lanting, waarop hij heeft geschreven For the girl with the most sexy voice. Wat moeten we nu straks, zonder Tosca, meneer Lanting? „Huilen. Huilen! Als wij na een voorstelling terug naar huis re den. luisterden we altijd naar Tosca. Dat sloegen we nooit over. Of het verdwijnen van Tosca een nationale ramp is? Nou, het zou natuurlijk ontzet tend leuk klinken als ik ja zei. Maar ik denk stiekem dat ze te rugkomt. Na een jaar of zo." Easy Listening wordt vanaf aanstaande zaterdag gepresen teerd door Audrey van der Jagt. Blijft u luisteren? „O ja. Audrey heeft ook een heel mooie stem. En ze spreekt uitmuntend Nederlands. Dat mag wel eens gezegd, want dat komt nog maar weinig voor te genwoordig. Ja, ik blijf luisteren. En met veel tranen in mijn ogen zal ik altijd aan Tosca blijven denken." Margreet Dolmans weder helft, Dammie van Geest, denkt dat hij Tosca beslist zal gaan missen. „De muziek minder, maar die stem wèl." Margreet houdt ondertussen achter de AVRO-mi crofoon een pleidooi voor de oudere ar tiest: „In Nederland heeft men minach ting voor oudere ar tiesten, met uitzon dering van Mary Dresselhuys. Maar ik ben juist voor het aanschouwen van de opgang èn de onder gang van een artiest. Dat Frank Sinatra gewoon doorgaat en af en toe een hoog nootje mist, dat is juist heel charmant. En daarom moet jij óók doorgaan, Tos- Mevrouw Dolman, over luttele minuten heeft Nederland geen Tosca meer. Wat nu? Margreet: „Er moet actie gevoerd worden! Ze moet blijven! Zulke markante mensen mogen niet stoppen, die moet je behouden." Gaat u met spandoeken lo pen? „Dat moeten anderen maar doen. De omroep bijvoorbeeld. Die moet haar gewoon iets leuks aanbieden. Er is best iets te vinden dat ze graag wil doen." Dahag En dan is het twee uur. De af scheidswoorden van Tosca Hoogduin vullen de ether: „Ik Het Wereldje PANDA DE L'ISLE zeg goeienacht." Gevolgd door een laatste, extra zwoel „Dahag." In Le Garage klinkt een klaterend ap plaus op. De sinds twee minuten ex- presentatrice stort zich op een pastei tje. Hoe moeten we nu -snik- verder, Tos ca? „Haha. Aandacht besteden aan de jongeren. Er zijn verschrikkelijk veel goeie jongeren bij de radio." Maar wat is, par don was, nu het ge heim van je stem? „Dat weet ik eigen lijk zelf niet. Mis schien is het ge heim wel dat ik al- t ik zeg. Dat je dat hele- Midas Dekkers ii VARA TV-MagazJ. „'Easy Listening1, het late radiopra gramma van Tosc^ Hoogduin, brengt veel mam tot vertwijfeling. Terwijl ze de plaatjes in een diepe si; dreigen te vallen, houdt de st van de presentatrice ze klaaö wakker. Tosca heeft nu eenma^ een bijzonder geluid, door ha Algemeen Dagblad ooit onr schreven als 'de stem met d warme hartelijkheid van Pleeg zuster Bloedwijn en de ba schaafde erotiek van de stewan dess die hunkert naar de gez; voerder'. Er broeit iets in i FOTO ARCHIEF tijd meen w kunt horen. En kom je echt noo maal nooit meer terug? „Nee. Ik geloof dat je nooit tè lang moet doorgaan. Op een hoogtepunt stoppen, dat is het mooiste." Wenend en elkaar ondersteu nend verlaten de gasten 'Le Ga rage'. Als laatste eerbetoon aan de beroemdste stem van Neder land, zetten we buiten plechtig onze horloges een uur terug. Annette Barlo is in het dagelijks leven een verlegen typetje. FOTO ARCHIE Actrice Annette Barlo in Ve, „Normaal ben ik verlegerj maar als ik eenmaal de camerj zie, dan durf ik wel. Ik vind miji rol als Anna in 'Oppassen' hea leuk. Ze vragen me altijd voo grappige rollen. Ik denk dat hel gewoon door mijn uiterlijj komt. Maar ik zou ook wel 'nt iets zieligs willen spelen. Ik kaq namelijk op commando huij len." Ben Cramer in TV Studio: „Er waren mensen die teleur gesteld reageerden toen ze ve namen dat ik de hoofdrol The Phantom' vertolkte en ni Henk Poort. Sommigen vroege bij de kassa zelfs hun geld teruj Dat was wel pijnlijk, m< neem het niemand kwalijk. Al ik bijvoorbeeld naar het theate ga en ik zie Gerard Joling 'Ham let' spelen, zou ik ook denker wacht eens, wat is hier aan hand." Acteur Marlon Brando Humo: „Ik was drie, vier jaar o toen ik mijn kinderjuf kreeg. Di hele dag deden we spelletje: Nachts sliepen we samen. Alle bei naakt. Dat was een heerlijki ervaring. Ik zie haar nu nog ir ons bed liggen terwijl de r haar huid verlichtte. Ik zat daa naar haar lichaam te kijken haar borsten te strelen, en d< kroop ik bovenop haar. Ze w helemaal van mij; ze behoordi mij toe en niemand anders." Als jochie van tien nam mijt vader me mee naar een voor stelling van 'Goldfinger'. Ik za' daar met kloppend hart te kij ken naar die vrouw, die hele maal met goudverf bedekt naakt op bed lag. En die duivel se Sean Connery die wat boe ven onschadelijk maakte. Z jong als ik was begreep ik da dit een aangename manier wai om je geld te verdienen. Het ii me nog gelukt ook. Ja, ik ber •een bofkont." Cameraman Frans Brome in TV Studio: „Zonder camera ben ik vri verlegen. Ja, ik heb een instru ment nodig om me wat zeker der te voelen. Met een camen op mijn schouder durf ik vri veel. Je kunt het vergelijken me een ongewapende soldaat. Pa als hij een geweer heeft, durft-ii wat. Zonder wapen ligt hij ti bibberen in de loopgraven." Fotomodel Naomi Campbel in Humo: „Ik zou nooit operaties latei uitvoeren om mijn uiterlijk ti veranderen of de waarde op ti drijven. Sommige modellen la ten hun borsten vergroten. E zijn er zelfs die sinds de plots* opgang van de 'waif-look (anorexie-dunne kindvrouwtjes hun 'implants' weer hebben laten ver- wijderen. 'Crazy'! En zelfbedrog, want zo haal je nooit de top."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12