Schepnet wekt verkeerde suggestie Vrije tijd Zelf gemaakte verwisselbare sierknoopjes 2(JRUDAG 23 SEPTEMBER 1994 REDACTIE HENRIETTE VAN DER NIEUWE CD'S m-ljc Clapton - From the cradle - 'UVEA. itefoor jongeren was de 'Unplug- r'.[ed'-CD van de 49-jarige Eric anhapton de eerste serieuze ken nismaking met de Britse gitaar- De huidige MTV-generatie deze plaat, die bol staat van wel waarderen, de wat oudere liefhebbers, 'P-Üe Clapton door hypotheek, te-jezin en de drukke baan weer (en beetje waren vergeten, was Pnplugged' sensationele iostalgie: 'Layla' kan ook met [en akoestische gitaar! i)p From the cradle doet Clap- bn vooral waar hij zelf zin in leeft. De stekkers gaan gewoon veer in het stopcontact en hij vordt ook niet langer vastgezet li die galmsound met vette Irumldappen, die producer Phil Jollins hem in de jaren tachtig jplegde. Bijgestaan door gere- (ommeerde studiomuzikanten pnder wie drummer Jim Kelt ier en toetsenman Chris Stain- 'k'Dn) speelt hij maar liefst zes tien bluescovers. Van eigen in is vrijwel geen spra- Wel weer van een groot vak- De precisie waar mee Clapton speelt is adembe nemend. In zijn vertolkingen ^eian nummers van onder ande ren Freddie King, Elmore James ^'jn Willie Dixon klinkt zijn be- -lwvondering voor deze bluesmu- nkanten door terwijl Clapton 'jelf toch ook geen kleine jongen O' Connor - Universal mo - Ensign. e'"Does humour belong in music? 3e~ vroeg wijlen Frank Zappa zich anjlijkens een CD-titel in 1987 al an ens af. Absoluut niet, meent °st|inead O' Connor. Na haar mis lukte coverplaat vol 'evergreens' astk m I not your girl) en haar me- 'geledeling dat ze alleen nog maar zou maken, komt ze met CD vol eigen en wereldleed, defoals wel vaker vertilt de kort- Atlas van de popmu- ,enöek zich enorm. Ondanks haar jeweldige stem, waarmee ze op AlsUniversal mother herhaaldelijk 'eninvponeert, slaagt ze er maar es-n/et in goede liedjes te maken, ei-fri de beperkingen toont zich de neester maar bij de Ierse zan- jeres is het probleem precies imgekeerd. Haar compositori- che vermogens zijn zo beperkt lat bijna al haar nummers veldra als zeepbellen uiteen- patten. Haar muziek nodigt liet uit tot intensieve en her- 2 (aaldelijk beluistering. )m het album wat meer ge richt te geven, zet ze de trucen loos wagenwijd open. En krijgt Ie luisteraar minutenlang het itemgeluid van de feministische nibliciste Germaine Greer, een ample met Miles Davis-muziek :n een belachelijke cover van Nirvana's All apologies' te ho- ug. rdtJAZZ )ef-an Garbarek/The Hilliard Ensem- °P)le - Officium - ECM New Se- hHies/PIAS/VIA. Ter gelegenheid van het vijfen- ^vintigjarig bestaan van dit la- )el is deze bijzondere produktie litgebracht. ECM, oorspronke- ijk begonnen als een free jazz- abel, heeft zich in de loop der ijd ontwikkeld van een jazzpro- iucent met een eigen geluid tot Jen merk dat ook geassoeieerd wordt met afwijkende nieuwe geschreven muziek en geïmpro- riseerde muziek met sterke Eu ropese en niet-Westerse inslag, /oorbeelden daarvan zijn de CD's van Arvo Part en zeker ook ie projecten van de Noorse te- ,e|.tor- en sopraansaxofonist Jan ,mt3arbarek heeft met deze pro- als het ware de hele ont- ajs wikkelingsgang van ECM door- gemaakt. Het Hilliard Ensemble brengt hier interpretaties van geestelijke middeleeuwse zang, waarvan voor een groot deel de auteurs onbekend zijn. De meerwaarde van de CD wordt gecreëerd door de improvisaties van Garbarek die door hun een voud als een natuurlijke exten sie van de statige zang klinken. De in een klooster opgenomen stukken zijn misschien niet al tijd even dynamisch, maar al leen al door hun klankschoon heid zullen ze minder vooringe nomen luisteraars overtuigen. I Compani - Sogni d'Oro - BVHaast/BVHaast. I Compani, een Nederlands ge zelschap onder leiding van saxofonist Bo van de Graaf, gaat op hun nieuwe CD door op een al eerder ingeslagen weg. Onge veer de helft van liet materiaal hier is nog van Nino Rota, de oorspronkelijke inspiratiebron voor dit middelgrote orkest, het meeste andere schrijf- en arran- geerwerk is van de leider. De stukken van Rota zijn de beken de, meestal vrolijke en dromeri ge miniatuurtjes voor Fellini, met veel routine gebracht. Wa ren de eigen composities op de vorige CD nog grotendeels in een vergelijkbaar idioom ge schreven, enkele stukken heb ben een meer algemeen Euro pees karakter, zoals het bijna Breukeriaanse 'Mach Schnell!'. Hierin krijgen de blazers - er is op de plaat improvisatorisch vooral stevig tenorsax- en trom petspel te horen - wat meer vrij heid dan in de stukken van Ro ta. Een produktie met tege lijk onderhoudend gearrangeerde zondagsmuziek en solide impro visatiewerk. KV WK RimskiKorsakov - Sheherazade, op. 35; Russische Paasfeest, op. 36. - Wiener Philharmoniker o.l.v. Seiji Ozawa - Philips. De samenwerking van de Ja panse dirigent Seiji Ozawa met de Wiener Philharmoniker leidt niet altijd tot de spannendste interpretaties, maar de klank schoonheid bij dergelijke uit voeringen is optimaal. De Phi- lips-technici leveren bovendien iedere keer superieur werk als zij zo'n concert 'live' vastleggen. Een hoogtepunt in de reeks is de opname van Rimski's Shehe razade uit april '1993. Deze sym fonische impressie van enkele 'sprookjes van 1001 nacht', met wellicht de beroemdste vioolso lo uit de hele muziekgeschiede nis, moet het juist in hoge mate hebben van klankschoonheid en frasering. Op dat punt ko men Ozawa en zijn musici tot schitterend resultaten, zowelin Sheherazade als in de ouverture 'Russisch Paasfeest'. Delibes - Coppélia - Orchestre de l'Opéra de Lyon o.l.v. Kent Naga no - Erato. Nog een opmerkelijke combi natie is die van de Japanse- Amerikaanse dirigent Kent Na gano met het orkest van de Opéra te Lyon, waar hij sinds enige jaren chefdirigent is. Na gano lijkt gespecialiseerd in de (tonale) 20ste-eeuwse muziek, maar voelt zich daarnaast voor een niet-Fransman in het tradi tioneel Franse repertoire even eens opmerkelijk goed thuis. Dat blijkt ook uit deze opname van Delibes' ballet 'Coppélia', Fran-sromantische muziek met weinig diepgang maar bijzon der veel charme, die in deze uit voering precies de benadering krijgt dier erbij past. Het hoge niveau waarop Nagano en zijn voorganger John Eliot Gaardi- ner dit orkest gebracht hebben, werpt hoorbaar vruchten af. PK DINGEN Henriette van der Hoeven Pannenwarmer uit magnetron ers of rechauds met waxinelichtjes raken uit de tijd. Het nieuwste is een plaat die wordt opgewarmd in de magnetron. In twee minuutjes is het ding 150 graden heet. Een half uur lang straalt het vervolgens voldoende uit om een pan op tafel warm te houden. Een kunststof omhulsel voorkomt dat u zich er zelf aan brandt. Deze 'hotplate', door importeur Homecraft gepresenteerd op de Utrechtse Najaarsbeurs, moet 69,50 gulden kosten. Meer informatie: tel. 0 78-14 70 00. Kandelaar Druipsteengrotten inspi reerde de Parijse ontwerp ster Andrée Putman tot de ze kandelaar. De kandelaar bestaat uit vijf perfect gesle- penm kristallen conusssen die rusten in een verhoogd verchroomd stalen. Het is een stuk uit de Swarovski Selection dus behoorlijk aan de prijs 1595. (Swarovski. tel. 0 2230 - 60 500). Stekelig De cactus, een paar je geleden niet weg te slaan uit de vensterbank, vecht zich terug in het interieur. Dit keer niet als plant maar als decoratie bijvoorbeeld in de vorm van kaarsjes. Met z'n drietjes op een bankje kosten ze 19,95. (Inspiration, tel. 01718 - 23334). In evenwicht Geduld, behendigheid en een vaste hand heb je nodig voor TOP DOP. Om de beurt leggen spelers een houten schijfje op de flessehais. Vantevoren wordt afgesproken hóe hoog te stapel mag worden (aangege ven met een rode schijf) voordat in de breedte moet worden gewerkt. Wie een aantal schijfjes laat vallen moet tweemaal zoveel schijven terugleggen. Zes is de limiet, dan is voor die seler het spel voorbij. Prijs 39,95. (Kenner Parker, tel. 0 30 - 80 96 00). Paren Nu nog de trend dat je twee horloge te gelijk kunt dragen, dan komt deze set Swatch-horloges het beste uit. Maar het is natuurlijk ook leuk om als koppel zo'n set te kopen. Op de wijzerplaat links Napoleon Bo naparte, rechts van Martinique afkom stige echtgenote Jo sephine (de Beau- harnais). Prijs per stuk 85. VISSPORT Bram van Leeuwen Schepnet: het is nog steeds de meest ingeburgerde benaming voor een handig attribuut om een gevangen vis binnenboord of op de kant te halen. Maar het is tegelijkertijd ook de meest verwarring stichtende benaming die vooral de beginneling op verkeerde gedachten kan brengen. Namelijk dat je een vis die aan de haak spartelt moet scheppen om hem in je bezit te krijgen. En dat is nou juist niet de bedoeling van zo'n net. Want daarmee loop je grote kans een vangst, die binnen handbereik is, alsnog te verspelen. Ik vind landingsnet een veel betere be naming omdat het precies weergeeft wat er dient te gebeuren: de vis dient voorzichtig naar de wal of naar de boot te worden gedirigeerd. Het afmatten van een gehaakte vis dient te gebeuren door de tegen krachten die een wegzwemmende vis zelf oproept te mobiliseren. Dat is de rek die aanwezig is in de vislijn, dat is de veerkracht van de hengeltop die in een bocht wordt getrokken. En ge bruiken we een werpmolen dan speelt in dat hele krachtcnverslinden- de proces ook het slipmechnisme van de molen nog een belangrijke rol. Alle drie elementen die - mits goed op elkaar afgestemd - ook een grote en krachtige vis binnen redelijke tijd tot capituleren dwingen. Zelfs krachti ge vissen als snoeken die naar de me ter gaan en karpers die de twintig pond zijn gepasseerd moeten het in een tijdspanne van maximaal tien mi nuten afleggen tegen deze drie-een heid. Zoals gezegd: het landingsnet speelt daarin geen enkele rol. Het is slechts zaak dat het net ge bruiksklaar binnen handbereik ligt en pas in het water wordt geschoven als de vis zijn verweer heeft opgegeven en met de kop een stukje uit het water zijn meerdere in de hengelaar heeft erkend. Een gulden regel in de vissport is namelijk dat je met een net nooit naar óen vis gaat scheppen. We zijn daar toe geneigd omdat we in onze jeugd jaren ook kikkervisjes schepten met een netje of watervlooien voor de aquariumvissen. Talloze grote en zware exemplaren zijn al verspeeld door een onverhoedse beweging met een landingsnet. De vis schrikt, boort zijn allerlaatste krachten aan. En kan doordat de opgespoelde lijn kort is en nog weinig rekkracht heeft en de vis zo dichtbij is dat de hengel vrijwel nooit meer een ideale curve kan aan- Een diep net. vooral bedoeld voor grotere vissen als karper en snoek. Inzet: het kleine pan-net, v voorn en blei snel naar de oever kan worden gehaald. nemen om de allerlaatste vluchtpo ging op te vangen, alsnog ontsnap pen. Er is maar één correcte manier om de vis in het net te krijgen en dat is door het net onder water te houden, de vis boven het net te 'sturen' met de hengel en als dat gelukt is vervolgens het net omhoog te tillen totdat de vis er niet meer uit kan. Dan rest er nog een kritisch mo ment waarbij de minder geoefende hengelaar af en toe in de fout gaat. Zij menen er goed aan te doen het net zo hoog op te tillen dat de vis uit het wa ter komt. Daarmee komt het hele ge wicht van de vis op de steel te rusten. En gelooft u me: daar zijn die vrijwel zelden op berekend. Ik heb meer dan eens sportvissers die dachten de vangst van hun leven te hebben gedaan en in hun enthou siasme de vis uit het water tilden even later vertwijfeld zien kijken naar een geknakte steel en een alsnog lang zaam uit het zicht verdwijnende vis. Het is van groot belang de steel langzaam naar binnen te halen en als het net hinnen handbereik is die aan de bovenkant samen te pakken en vervolgens op de kant te tillen. Want ook de 'armen' van zo'n landingsnet zijn er doorgaans niet bestand tegen om plotseling met zo'n fors gewicht te wórden geconfronteerd. Zorg er ook altijd voor dat het net in goede conditie is. Hoewel het tegen woordig toegepaste micromesh-ma- teriaal veel minder snel verrot dan het vroeger vaak toegepaste katoen of ge teerd touw is het belangrijk om een net na gebruik goed uit te spoelen, van eventueel aanwezig visslijm of plantenresten te ontdoen en goed te laten drogen. Het liefst op een winde rige maar niet door de zon beschenen plek En stop een landingsnet nooit terug in een hengelfoudraal alvorens je je ervan hebt overtuigd dat het net kurk en kurkdroog is. Want vochtige netten gaan niet alleen schimmelen maar verspreiden vaak ook een ondraaglij ke stank. Zeker als ze niet goed schoongemaakt zijn. Bovendien verliest zo'n net daar door vrij snel zijn stevigheid en kan het gebeuren dat het bij het optillen van de vangst scheurt. Het is trou wens toch aan te bevelen op gezette- tijden te testen of een net nog sterk genoeg is om te vangst te kunnen dra gen. Bij twijfel altijd vervangen. Als u een landingsnet aanschaft, houd er altijd rekening mee op welke vis u het gemunt heeft. I let heeft geen zin voor een wedstrijdvisser om een driehoekig net met armen van 80, 90 centimeter en even grote diepte aan te schaffen. Met zo'n net kost het lan den van een voorntje, brasem, of blei veel te veel moeite en tijd. Andersom is het spelen met vuur om te prohe ren met een ondiep pan netje een flinke karper of snoek te landen. HOBBY Knopen zijn onmisbare attributen voor al lerlei kledingstukken. Van die vaak saaie dingetjes kun je leuke, decoratieve 'onder delen' van de kleding maken. Vooreen be paalde gelegenheid, of aangepast aan het seizoen. I leel aantrekkelijk ook voor kinder kleding. Met de huttoncover kan van elk knoopje (tot een diameter van 15 mm) een sieraad naar eigen idee worden gemaakt. De but toncover (knoopbedekker) wordt, na te zijn beschilderd of op andere wijze tot sieraad gepromoveerd, over de oorspronkelijke knoop heen geklikt. I lij wordt 'kaal' gele verd en de versiering maak je zelf. Ie kunt er van alles mee doen: beschilderen, beplak ken met kralen of decoraties met fimoklei maken. Dit laatste biedt verreweg de mees te mogelijkheden. De sierknopen hoefje dan meestal niet meer te beschilderen, want de zogeheten keukenovenklei is te koop in vele kleuren, die onderling ook nog gemakkelijk kunnen worden gemengd. Om enkele voorbeelden van decoraties te noemen: bloemen, beest jes, fruitsoorten, Engelse dropjes, in zwang zijnde symbolen enz. Veel spullen zijn er niet hij nodig: uiteraard de blanco buttoncovers zelf, Fimoklei in di verse kleuren, een mesje, een speld en con tactlijn! zijn onmisbaar. Verder kunnen goudpoeder, een zacht penseeltje en fimo lak goed van pas komen. Ga als volgt te werk. Kneed de klei heel soc pel. meng altijd een beetje wit door de ge kleurde klei, om verkleuring tijdens het bakken tegen te gaan. Wil je een goudkleu rig produkt maken, breng liet poeder dan aan voordat de klei wordt gebakken. Bak de werkstukjes in de keukenoven onge veer 25 minuten op 130 graden, iets langer dus dan voor andere toepassingen van fimoklei wordt aangeraden. De iets langere baktijd maakt de knoopjes minder kwets baar. l ak goudkleurige produkten na het bakken af met fimolak, om beschadiging van de goudlaag te voorkomen. Lijm ze ten slotte met contactlijm op de buttoncovers. I let maken van bijvoorbeeld een sierknoop- je in de vorm van een zonnebloem gaat als volgt: maak een rol van gele klei en snijd deze in plakjes van gelijke dikte. Rol daar balletjes van en druk deze plat tot sc hijfjes kleinere balletjes, maak er een puntje aan en duw ze met de ronde kant op de zon vast. 'Teken' met een speld een gezicht in de klei en breng met het penseel het goud poeder aan. Meer informatie: 1 lohbyl landig, 04125- 2331. Een saai kledingstuk vrolijkt helemaal op van deze zonnebloemknoopjes. toto Kijkgidsen voor stoken en baden De belangstelling voor haarden en kachels leeft. Zo'n twintig procent van de Neder landse huizen heeft een stookplaats, niet al leen in de woonkamer maar bijvoorbeeld ook in de serre. In technisch opzicht is er aan de ontwikke ling van nieuwe warmtebronnen veel ge beurd en ook wat vormgeving betreft zitten ontwerpers en fabrikanten niet stil. Een vrij wel compleet overzicht van wat de markt op dit ogenblik biedt is te vinden in de pas verschenen Welke-gids 'Haarden en ka chels' die, met het oog op de aanstaande winter het doorbladeren waard is. I )c gids bevat ook praktische stookinformatie, waar bij milieuzorg veel aandacht krijgt. Voor 5,95 in tijdschriftenwinkels te koop. De belangrijkste aspecten van de moderne 'badcultuur' zijn comfort, luxe en, zeker niet in het minst, waterbesparing. I )aarover valt in de nieuwste Welke gids Badkamers 6.95) veel wetenswaardigs te lezen, en te bekijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 27