'Ik wil publiek dat z'n kop houdt t -tt Cultuur Kunst Koorserie moet kloof tussen beroeps en amateurs dichten Eerste Leidse Open Atelier-route Imponerende tekeningen Jacobien de Rooy 'Vergeten' impressionist krijgt alsnog erkenning J.J. Cale als normaal terug VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1994 Zeven cantatediensten in Leiden leiden De Leidse Stichting Cantate Domino begint zondag 25 september met de traditionele cantatediensten, die sinds 1989 elk jaar beurtelings in de Pieterskerk (5 x) eri de Hooglandse Kerk (2x) worden gehouden. Het Leids Barok Ensemble en het Leids Vocaal Ensemble o.l.v. Theo Goedhart zullen in de Hoog landse Kerk de Cantate 47 van J.S. Bach uitvoeren. Solistische medewerking verlenen de sopraan Renate Arends, de bariton Theo Goedhart en de organist Michiel Ra's. Aanvang van de can tatedienst: 19.00 uur. Laatste dagen De Hollandse Tuin leiden Morgen en zondag zijn de laatste dagen van de beelden de kunstmanifestatie 'De Hollandse Tuin'. Het Centrum Beel dende Kunst (CBK) aan de Hooglandse Kerkgracht 19, waar de route langs tien tuinlocaties begint, is tijdens die twee dagen van 11.00 tot 17.00 uur geopend. Vanaf heden is ook het supplement van de catalogus 'De Hollandse Tuin' verkrijgbaar waarin kleu renfoto's en artikelen die de afgelopen maanden in het Leidsch Pagblad zijn verschenen zijn opgenomen. De catalogus inclusief supplement is verkrijgbaar bij het CBK voor 15 gulden. Lezing over Kelten bij Oudheden leiden Over de Kelten gaat de lezing die drs. A. Peddemors, conservator middeleeuwse archeologie van het Rijksmuseum van Oudheden zondagmiddag 25 september houdt. De lezing, die om drie uur begint, is in het museum aan het Rapenburg 28. Concert José Carreras in Rotterdam Rotterdam De Catalaanse operaster José Carreras geeft 20 okto ber een eenmalig concert in de Doelen in Rotterdam. De op brengt van het optreden is bedoeld voor de uitbreiding van de afdeling hematologie van het Dijkzigt Ziekenhuis in Rotterdam. Hematologie richt zich op de genezing van bloed-, beenmerg - en lymfklierkanker. Het Nationaal Philharmonisch Orkest onder leiding van David Giménez begeleidt Carreras in Rotterdam. Dansprijs voor Jeanette Vondersaar Maastricht De Gouden Theaterdansprijs 1994 is toegekend aan de Amerikaanse danseres Jeanette Vondersaar (1951). Zij i bonden aan Het Nationaal Ballet. De Zilveren Theaterdansprijs is toegekend aan Cathy Dekker (1962) die bij Dansgroep Kriszti- na de Chatel danst. De prijzen zijn ingesteld door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). De Lucas Hovingprijs 1994 ging naar Paul Lightfoot (1966), de Britse dan ser en choreograaf die verbonden is aan het Nederlands Dans theater in Den Haég. Arnold Goores ontving de VCSD-choreo- grafie/produktieprijs voor P.I.M.P (Private Items Made Public). Openluchtmuseum moet bezuinigen arnhem» Het Openluchtmuseum in Arnhem moet het komend jaar aanzienlijk bezuinigen. Tegenvallende bezoekersaantallen hebben de afgelopen twee jaar een gat van bijna 700.000 gulden in de begroting van het eerste geprivatiseerde museum in Ne derland geslagen. Binnen twee weken wordt bekend welke maatregelen nodig zijn om de begroting voor het komende jaar sluitend te krijgen. Volgens directeur J. Vaessen zijn gedwongen ontslagen vooralsnog niet aan de orde. Musicus Jimmy Hamilton overleden new york Jimmy Hamilton, een van de grootste klarinettisten in de geschiedenis van de jazz, is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij stierf na een hartaanval. Hamilton was 24 jaar lid van het or kest van Duke Ellington. De Waag na acht jaar open Amsterdam De Waag aan de Nieuwmarkt in Amsterdam is na acht jaar weer open. Komend weekeinde is in het historische pand een tentoonstelling met werk van 25 beroepskunstenaars uit de buurt. De presentatie maakt deel uit van de manifestatie Open Ateliers, waarvoor zo'n 50 kunstenaars hun werkruimte openstellen. Sinds het vertrek van het Joods Historisch Museum in 1987 was De Waag voor het publiek gesloten. De gemeente is nog steeds op zoek naar een nieuwe huurder - - - - Gouden Ezelsoor voor Kader Abdolah tSTERDAMKader Abdolah krijgt voor zijn verhalenbundel 'De Adelaars' de Gouden Ezelsoor 1993. De onderscheiding bestaat uit een plastiek en een bedrag van 10.000 gulden. Hij gaat jaar lijks naar een debuterende schrijver van een Nederlands literair werk. Het aantal verkochte boeken is een belangrijk criterium voor de toekenning. De prijs is ingesteld door het Koninklijk Ver bond van Grafische Ondernemingen. Angela Groothuizenzaterdag in Alphens Parktheater, speelt met problemen De theaters gebruiken voor de aankondiging van het eer ste theaterprogramma van Angela Groothuizenen vaag heden als 'rock 'n roll theater', 'de verrassing van het sei zoen' en 'dat het leuk wordt is Angela wel toevertrouwd'. Angela, zichzelf typerend als dwarsligger, is ook helemaal niet van plan voorspelbaar te zijn. ,,Ik begin met een te- ringherrie en als ze denken dat het lekker rustig wordt, dan komt er wel weer wat", belooft ze. ,,Ik verveel mezelf zo vaak in het theater; ik wil absoluut niet dat de mensen dat meemaken." Zelf verwacht de ex-Dolly Dot - en lead- zangeres van de rockband Angela The Rude - in het theater „eindelijk publiek dat z'n kop houdt, want ik heb nogal wat ervaring met dronken boeren." blijkt dat de bal onstuitbaar ver der rolt. ,,Ik heb dit voorjaar nog een proefprogramma gemaakt. Godzijdank is het afgeketst. Te levisie is enig, ik zal het altijd blijven doen, maar het is heel zwaar. Ik kan er even niets nieuws bij gebruiken, anders heb ik het straks weer zo druk." Al laat ze misschien 'de kans van haar leven' liggen, ze is vastbesloten zich niet te -laten ompraten. ,,De mensen komen met mooie kleren naar het the ater voor een lekker avondje uit, dan moet ik mij honderd pro cent kunnen geven." jacqueline visser Lullen kan ze wel. Op feestjes is het altijd: 'Angela vertel eens'. Die kant van haarzelf, waardoor ze ook in het vak van tv-presen- tatrice is gerold, wil ze wel eens verder ontwikkelen. „In het the aterwerk wil ik me echt bekwa men. Ik zie mezelf als een uit de voegen gegroeide zangeres, die terug gaat naar de basis, want dat is de bühne. Ik wil het ge- i het len. Spannend!" Twee jaar geleden kwamen de theaterkriebels opzetten. „Ik wilde gaan spelen, zo noem ik het maar, ik ben een vrij speels mens." Omdat Angela Groot huizen het leven niet onnodig ingewikkeld wil maken, hoefde ze ook niet verder te zoeken dan 'Spelen' als geschikte titel (met meerdere betekenissen) voor haar show. Vorig seizoen hadden de the aters Groothuizen al geboekt. Maar wegens drukke tv-werk- zaamheden, een virus op de stembanden en oververmoeid heid moest ze deze uitdaging een half jaar opschuiven. „Ik ben nou eenmaal een werk- monster, daar kan ik niks aan doen. Ik vind heel veel dingen leuk. Het valt niet mee om mij te zijn, maar ik moet er mee le ren leven." De 'handicap' van het succes van haar tv-programma's 'De uitdaging' en 'Sex met Angela' Purper 'Spelen' is een combinatie van stand-up comedy, rock 'n roll en theater. Twee keer drie kwar tier liedje-praatje-liedje-praatje door 'een gek mens met een raar leven dat mooi zingt'. De opzet is vrij sober („Ik kan me geen hele verkleedpartijen ver oorloven."), maar dynamisch en vrolijk. Met regisseur Bert Klunder (die onder meer met Brigitte Kaandorp samenwerkte) heeft Angela een keus gemaakt uit de 'honderdduizend verhalen' die ze zo kan opdissen. „Ik heb niet zoveel ervaring dat ik het op ei genwijsheid red. Ik heb de tekst met Bert vormgegeven Angela Groothuizen: „Ik ben nou eenmaal een werkmonster, daar kan ik niks aan doen. Toneelervaring deed ze op in het seizoen dat ze met Purper meedraaide. „Daar heb ik veel van geleerd, maar ik heb een heel andere smaak dan Purper. Ik heb liever zo min mogelijk „Het leven is lijden zegt men, maar het is maar hoe je er mee omgaat. Regels zijn er om je te dienen in plaats van je te be lemmeren. Je moet het leven te slim af zijn. Niet dat ik dat altijd ben hoor, maar in de show speel ik met problemen." Voor het muzikale gedeelte heeft Groothuizen geput uit be staand repertoire. „Er zijn al zo veel mooie liedjes geschreven", motiveert ze. Als voorbeeld noemt ze 'Het land van melk en honing' en 'Rozegeur en mane schijn' van Rob Chrispijn. Maar ze koos ook teksten van Jules de Korte, Jeroen van Merwijk, Bri gitte Kaandorp, Ramses Shaffy, The Scene, Sjako! en Raymond van het Groenewoud. „Een ratjetoe dus. Ik heb allemaal dingen verzameld die ik mooi vind." De nummers werden wel on der handen genomen. Sommige liedjes vertaalde ze in het Ne derlands, andere kregen een nieuw arrangement. Een spe ciaal voor het theater samenge stelde 'vrij stevige' viermans band begeleidt haar. Ze had ge- Nederlands Kamerkoor werkt samen met Leidse koren leiden» annemiek ruycrok Op initiatief van het Nederlands Kamerkoor begint ko mende zondag 25 september de Leidse koorserie. Be halve twee concerten van het Nederlands Kamerkoor, zijn in deze serie uitvoeringen door het William Bird Vocaal Ensemble, het Leids Vocaal Ensemble en het Leids Studentenkoor en Orkest 'Collegium Musicum' te beluisteren. Het samenwerkingsverband tussen de koren is, aldus adjunct-directeur Kristien Jansen van het Nederlands Kamerkoor, bedoeld om de kloof tussen de (I^eidse) amateurs en het professionele koor te slechten. „Er is in Leiden grote interesse voor zingen op hoog niveau. Lei den is ook een van de steden waar een goed publiek voor dit soort initiatieven is. Het Nederlands Kamer koor achtte daarom de tijd rijp om zelf eens iets te or ganiseren samen met de 'bovenlaag' van Leidse koren. En dan bedoel ik dat 'bovenlaag' niet denigrerend ten opzichte van andere koren. Maar deze drie passen qua repertoire en kleinschaligheid in ons programmabe leid." De samenwerkingsserie begint zondag met een con cert (om drie uur) door het William Byrd Vocaal En semble onder leiding van Nico van der Meel in de Lok- horstkerk, Pieterskerkstraat 1. Op het programma staan werken van Heinrich Isaac, Zoltón Kodaly en de Missa Pannonica van Sandor Szokolay die in 1987 zijn Neder landse première beleefde. Het Leids Vocaal Ensemble treedt op 8 oktober in de Marekerk op. Het Nederlands Kamerkoor waagt zich op 12 november 's avonds in de Taffehzaal van hel Rijks museum van Oudheden met dirigent en Middeleeu wen/Renaissance specialist Paul van Nevel tot ver in de 18de-eeuwse Franse polyfonie. Vervolgens treedt op 16 december 'Collegium Musicum' op in de Stadsgehoor zaal. Het Nederlands Kamerkoor sluit de serie op 21 maart af in de Taffeh-zaal. Dan presenteert het koor een bijzonder Frans programma, waarin ook werken van twee Nederlandse componisten zijn verwerkt. Het is mogelijk zowel per concert een kaart te kopen, als een abonnement voor de hele serie tegelijk. De prijs voor een dergelijk abonnement is 82 gulden, wat een reductie van ruim twintig gulden betekent. Zowel losse kaarten als een abonnement zijn zondag in de Lokhors- tkerk te koop. 1 Een mini-kunstmanifestatie :enpa" speelt zich dezer dagen in Lei kei Rjden af: open dagen in kunstcen- trum Haagweg 4. Leidse kunste- r 'naars stellen hun atelier open Ivoor het publiek en theater- RFsk&oep 'Allez les loups' treedt op PKJ in het kunstcentrum. 1 bef^ In totaal 45 (Leidse) kunste- ?°hd? naars stellen vandaag, morgen batroien zondag hun atelier open. M) (a Kunst kijken op de plek waar 15 het wordt gemaakt, zo is de be- Biauj doeling van de manifestatie. In het Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19-21, is een presentatie van de deel nemende kunstenaars te zien. Zo kan het publiek op één plek bekijken welk atelier een be zoekje waard is. De open atelier-route begint op een steenworp afstand: bij Lous Stuifzand aan de Koppen- hinkstèeg 2b. In totaal zijn er 12 ateliers geopend, waaronder dat van Jacob Kanbier (Duizend- draadsteeg 10) en van de Meel fabriek, waarin onder anderen Jef Oltheten en Hans Bos domi cilie hebben gekozen. De ate liers zijn open van elf tot vijf uur. Een route-beschrijving is bij het CBK verkrijgbaar. In Haagweg 4 kan het publiek door de ateliers van meer dan 20 kunstenaars wandelen. Om drie 'uur zaterdagmiddag treedt hier de theatergroep 'Allez les loups' op, een gemêleerd gezelschap van Leidse muzikanten en spe lers. De acts die zij morgenmid dag spelen vloeien voort uit hun straattheatervoorstelling die zij afgelopen zomer in Frankrijk ontwikkelden. beeldende kunst recensie onno schilstra Expositie: tekeningen v^n Jacobien de j Rooy Te zien: t/m 16/10, dagelijks 10.00 4t/m 17.00 uur, galerie AZL, Academisch Ziekenhuis, Leiden. - Ba Het Academisch Ziekenhuis i biedt deze maand een herkan- EWA/|sing aan degenen die vorig jaar p; niet in staat waren de grote Pecojbndschapstentoonstelling in 1 Stedelijk Museum De Lakenhal lvantljte bezoeken. In de AZL-galerie oeverfis werk te zien van Jacobien de Rooy, destijds prominent aan- Hakjwezig in De Lakenhal. Ze pre- nhorsUenteert een serie monumentale H0, landschapstekeningen, voor een 'deel dezelfde als in het muse- daar blijft De Rooy nadrukkelijk realistisch, en waar Ernst zijn landschappen tot nachtmerries transformeerde, daar slaat Jaco bien de Rooy de omgekeerde richting in. Haar landschappen zijn sprookjesachtig en verstild. Het belangrijkste bestanddeel van De Rooy's composities wordt gevormd door slank oprijzende bomen. Door hun overwegend verticale lijnenspel, hebben de tekeningen iets go tisch. Die plechtstatige, mystiek aandoende uitdrukking, wordt nog eens benadrukt door zware houten lijsten. ttv\a u De tekeningen van De Rooy 'zijn absoluut bezienswaardig. Ze imponeren ogenblikkelijk door hun, voor tekeningen, on gebruikelijk grote formaat van gemiddeld twee bij drie meter. Bovendien hebben ze een ver leidelijke sfeer, die doet denken opgaan de vroege landschappen van Piet Mondriaan of aan de surrealistische drieluiken van Max Ernst. Maar waar Mondri aan gericht was op abstractie, De Rooy doet haar inspiratie onder meer op tijdens verre rei zen. Onderweg maakt ze een voudige schetsen, die ze thuis in het groot uitwerkt, op grauw bruin papier met houtskool en pastel. Foto's gebruikt ze niet. Misschien hebben daardoor de tekeningen een tamelijk alge mene uitstraling. Jammer is ook dat De Rooy haar werkstukken steeds op dezelfde manier de tailleert. De lijnsoorten zijn wat eentonig, met als gevolg dat de verrassing die de tekeningen in eerste instantie teweeg brengen vrij snel wegebt. Waar Jacobien de Rooy echter in uitblinkt, is haar kleurge bruik. De toepassing van volle dig verzadigde tinten, afgewis seld met meer fletse kleuren, verleent haar tekeningen een atmosferische dieptewerking, die telkens weer anders uitpakt. De ene keer loop je door een vochtig Noors bos, dan weer •langs een tropische rivier, ver volgens bevindt je je in een Hol lands veenlandschap. Juist door die kwaliteit laat Jacobien de Rooy zich in één oogopslag her kennen als een bijzondere kun stenares. parus Het kan soms raar lopen in de wereld van de kunst. Neem nu het geval van de schilder Gustave Caillebotte (1848-1894). Bij leven genoot hij een behoorlijke reputatie als impressionist, maar al kort na zijn dood raak te de steenrijke scheepbouwkundig ingenieur als schilder in de vergetelheid. Nu, precies een eeuw na zijn dood, blijkt uit een over zichtstentoonstelling in het Parijse Grand Palais dat dat volslagen ten onrechte was. De tentoonstelling van 89 schilderijen en 26 schetsen van Gustave Caillebotte, voor het overgrote deel afkomstig uit particuliere ver zamelingen verspreid over de wereld, maakt duidelijk dat Caillebotte niet voor niets door erkende meesters als Renoir, Monet en Pisar- ro als volwaardig lid van de impressionis tische voorhoede werd beschouwd. Hoewel niet het hele oeuvre van Caillebotte van de zelfde hoge kwaliteit is, is de tentoonstelling die tot en met 9 januari in het Grand Palais te zien is, een bewijs van Caillebotte's virtuosi teit en originaliteit. foto cpd hoopt dit 'grote kleine zaaltjes en buiten de aan dacht van de media te kunnen uitproberen. Maar dat zat er door haar bekendheid niet in. „Ik blijk een eigen publiek te hebben, dat op alles wat ik doe afkomt." 'Spelen' is zaterdag 24 sep tember te zien in het Parkthea ter in Alphen aan den Rijn. recensie louis du moulin Roem en rijkdom. Zanger-gita rist J.J. Cale kreeg als late ont dekking begin jaren zeventig de gelegenheid beide bonussen in de wacht te slepen. De ruwe bolster uit Oklahoma, die als componist van 'After Midnight' en 'Cocaine' onder anderen Erie Clapton de hitparade had bin nengeloodst, koos al snel voor de weg van de meeste vrijheid, waardoor hij nooit de cultstatus ontsteeg. Bleef Jean Jacques Cale 1936) zelf 'The Sphinx Of Rock', zijn 'lekkere luie geluid' werd des te .vermaarden Cale bleef ook pla ten maken. En toeren. Zij het al leen in eigen land, wegens een enorme vliegangst. Vandaar dat J.J. Cale slechts één keer (in 1976) naar Europa trok. Die concertreis zou wel meteen zijn faam als zonderling genie ver der vergroten, omdat hij op het podium er telkens alles aan deed toch maar vooral buiten het licht van de schijnwerpers te blijven. Bij de hernieuwde kennisma king met deze Cale gisteravond in een (verwachtings)vol Con gresgebouw in Den Haag ble ven dergelijke fratsen achterwe- ge. De 'levende legende', over gekomen ter promotie van zijn elfde solo-album 'Closer To You', presenteerde zich in feite als een doorsnee vertegenwoor diger van de stressverjagende country-blues. Daarnaast als een zeer aimabele aanvoerder voor zijn vijf begeleiders, onder wie tweede gitariste en dito stem Christine Lakeland, die eerder dit jaar nog onder eigen naam de Europese podia af stroopte. Ondanks alle goede bedoelin gen schoot J.J. Cale juist in zijn rol als bandleider ernstig te kort. Met als gevolgen een te zwak samenspel en een ware overdo sis aan persoonlijke slordighe den. Natuurlijk hoort noncha lance bij deze unieke eigenhei mer, maar te vaak werd de don kerbruine sfeer toch doorbro ken door een pijnlijke misser van de maestro. 'Den Haag' had wel de mazzel dat Cale zien vol ledig op zijn gemak waande, waardoor hij na zijrr reguliere set van een uur (afgerond met 'After Midnight') zowaar nog een half uur 'toegaf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21