'Niet braaf nieuws volgen, maar zelf nieuws maken' Rtv show Openbaar vervoer decor voor mensen met eigen verhaal 'Bij de NOS vertel ik vaak wat een ander mij souffleert' Nominaties TV-prijzen 'Kinderkast' bekendgemaakt WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1994 8bi KRO's Ton Verlind verkondigt geloof in researchjournalistiek Ui De KRO profileert zich meer en meer als dé omroep van de informatieve programma's. De actualiteitenrubriek Brandpunt en Reporter brengen geregeld nieuws. Niet voor niets besloot de katholieke omroep ook door te gaan met Ontbijt TV, nadat de NCRV was afgehaakt. Dit win terseizoen brengt de KRO veel eigen nieuwe informatieve programma's op het scherm. Ton Verlind zwaait sinds twee jaar de scepter op de informatieve afdeling van de KRO. „We stoppen dit jaar evenveel geld in informatie als in amusement. Dat was jaren geleden met bijvoorbeeld de grote shows van Henny Huisman wel even anders." wat zwaar voor het vroege tijd stip. Joegoslavië was wel erg vaak in beeld. Ik had wel eens de indruk dat de makers dach ten dat ze alleen serieus geno men werden, wanneer er elke dag dat soort zware onderwer pen inzaten. Het wordt iets iuchtiger, maar met behoud van het journalistieke en serieuze karakter." Koerswijziging Ruim twee jaar geleden besloot de KRO de programmering een meer informatief tintje te geven. Een koerswijziging, min of meer uit nood geboren. Net als de an dere publieke omroepen kreeg de KRO minder zendtijd toebe deeld, omdat de EO en de VPRO de A-status hadden verworven. De KRO-leiding maakte van de nood een deugd door nieuwe prioriteiten te stellen. Verlind: „De KRO draaide al jaren op de zelfde gezichten en dezelfde programma's. We bereikten met onze programma's vooral de oudere kijker en dat bete kende slecht nieuws voor de toekomst. Ouderen houden nu eenmaal op te bestaan. En we waren niet in staat de jongeren, toch de potentiële leden van de toekomst, aan ons te binden." 'Uitstappen!': Programma over reizigers HILVERSUM «GPD De afdeling informa tie krijgt het bij de KRO steeds meer voor het zeggen. De redactie van Ontbijt TV onderging in middels forse uitbreiding; van daar dat het studiorestaurant binnenkort wordt omgebouwd tot het nieuwe onderkomen van de makers van het programma, dat op 17 oktober wordt hervat. Kosten noch moeite worden ge spaard: Ontbijt TV krijgt onder meer de beschikking over een gloednieuwe digitale TV-studio in hetzelfde gebouw. „Ontbijt 7V is een kansrijk initiatief. Het moet de markt kunnen veroveren", meent KRO's hoofd Informatie Ton Verlind op grond van de kijkcij fers te kunnen stellen. „Er ke ken vorig seizoen toch gemid deld tussen de 180.000 en 210.000 mensen, terwijl er voor heen op dat tijdstip slechts zo'n 50.000 mensen televisie keken. Ik ben daar zeer tevreden mee." Verlind kondigt aan dat het programma in het komende seizoen lichter van toonzetting wordt. „I Iet was vorig jaar soms Harmke Pijpers ontmoet passagiers op tram, bus of trein en gaat in een aantal gevallen met hen mee naar de plaats van bestemming. foto pr HILVERSUM Bus, Tram, Trolley. Een nieuws gierig mens hoeft maar enkele minuten naast iemand te zitten, om zich heel wat af te vragen. Wat leest die nou? Wat zit er in die tas? Wat is haar parfum? Soms kruisen blikken eikaar en dat leidt weer tot nieuwe vra gen: waarom die lach, die naar binnengekeerde blik. waar gaat hij naar toe, waar komt zij van daan? Drama en poëzie liggen op straat. Voor wie er oog voor heeft tenminste. Uitstappen! is een programma over reizigers. Het openbaar vervoer is het de- verhaal, en soms met een bij zondere bestemming. De tram, de trein, de trolley of de bus vormen de aanleiding voor een toevallige ontmoeting, een kor te maar intense kennismaking. In de nieuwe RVU-serie Uit stappen! ontmoet Harmke Pij pers passagiers op de tram, bus of trein, en gaat in sommige ge vallen met hen mee naar de plaats van bestemming. Zo ont staat, steeds via trajecten door heel Nederland, een aaneen schakeling van eigentijdse por tretjes van zeer diverse mensen. Pijpers stapt in en uit de tram in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, de stadsbus in Maastricht en Arnhem, een streekbus in Brabant en Friesland en een stoptreintje in Groningen. 23 september 1994. De bus tussen Harlingen en Leeuwar den. Een man woont alleen met zijn negen katten: „Ja negen poezen, ik had er tien. Er zijn nu jongen maar die moet ik opzoe ken, die moeten dood. want an ders kom ik onder de poezen te zitten. Ik ben alleen. Ja. Ik ben nooit getrouwd geweest, ik ben wel verloofd geweest, maar mijn meisje die werd blind en toen zag ik het niet meer zitten. Het is hard, maar ja. In de bus ontmoet Pijpers echte en minder echte Friezen. Een Somalische vluchteling gaat naar zijn gezin in Makkum, zijn kinderen spreken al Fries. Op de muziekschool in Franeker wordt hard gewerkt. En in Har lingen belandt Pijpers op een verkooppresentatie van een nieuw afslankproducent. 30 september 1994. De stads bus in Maastricht. Een vrouw: „Ik ga morgen voor de scheiding. Ik ben twintig jaar getrouwd geweest, we heb ben zes kinderen, drie jongens en drie meisjes. We hebben een hele mooie tijden gehad, echt wel, maar soms lukt het niet. Als je niet op één staat, moeder zegt dit. vader zegt dat. ja dan gaat dat botsen tegen elkaar. In Maastricht ontmoet Pijpers een dichter die vertelt over zijn geboorte, een Keniaans meisje dat Nederlands studeert en een clown die moe van zijn werk te rugkomt. De beschermengel van de stad vertelt hoe ze, toen haar man van haar wegliep, van bisschop Gijssen niet mocht hertrouwen. 7 oktober 1994. Deel 5: de tram tussen Den Haag en Sche ven ingen Een joodse heer: „Den Haag is er in geslaagd om alles wat herinnert aan de oude Joodse ge meenschap te vernietigen. Van de buurt vind je nog twee hui zen, aan de kant van het Spui. Alles, alles is afgebroken. Als je me zou vragen wat is er nog aan dingen van oud joods Den Haag. dan zeg ik: het is er niet meer. Zelfs geen herinneringen. In de Haagse tram een ont moeting met een diplomaat in opleiding op weg naar het mi nisterie van Buitenlandse Za ken. Verder twee oude dames die gaan koffie drinken in de Bonneterie en een groepje ge pensioneerde vissers dat dage lijks bij elkaar komt om vanuit een tramhuisje naar de zee te staren. (Eerste uitzending, vrijdag 23 september, 17.35 uur, Neder land 3) centen betrekt, red.) te maken bleef niets heel. „Zelf produce ren is niet alleen goedkoper, het is ook de enige manier om de identiteit in je programma's te bewaken. Je kunt een buiten producent wel vertellen vanuit welke filosofie een programma gemaakt moet worden, maar zij werken de ene dag voor omroep A en de andere dag voor om roep B." De afdeling van Verlind is voortdurend op zoek naar nieu we formules in de infotainment -hoek. Die programma's krijgen van Verlind alle gelegenheid zich in de vooravond te sette len. „We zijn daar vorig jaar mee begonnen. Tussen half acht en acht uur zenden we korte reeksen nieuwe program ma's uit. Na dit seizoen kijken we wat echte blijvers zijn. We leggen dan onder meer de kijk cijfers en de waarderingscijfers naast elkaar. Met de succesfor mules gaan we door." Eén van die nieuwe program ma's is de Aso-show (vanaf 18 oktober), waarin asociaal ge drag van Nederlanders op een badinerende wijze aan de kaak wordt gesteld door presentator Marcel Verreck. „Dat program ma is letterlijk in de kroeg be dacht. We hielden daar een dis cussie over de feitelijke beteke nis van asociaal gedrag. Ik rijd bijvoorbeeld wel eens door rood licht. Als een ander het doet vind ik dat asociaal. Het leek ons aardig om met dat gegeven een programma te maken. We houden de kijker zodoende een spiegel voor." Medische fouten Naast deze luchtige vorm van infotainment heeft Verlind ook ruimte gecreëerd voor het pro gramma Ongelooflijke verhalen waarin niet eenvoudige ondq werpen worden uitgediept. H kan daarbij gaan om medisc| fouten of kindermishandelin „We proberen de zaak te reco strueren. We gaan na of de q trokkenen hun verantwoord! lijkheid uit de weg zijn gegaaj 3 We nemen geen genoegen rp mensen en instanties die nj voor de camera willen verschj nen. Die krijgen last met ons." Het komt volgens Verlind 5 maar meer voor dat autoriteit! weigeren commentaar te gev^ aan journalisten. „De institutii nele macht is krachtiger gewq den. Organisaties scherm! zich af, houden elkaar de haii boven het hoofd. De journal^ Q ten van dagelijkse nieuwsrf brieken hebben meestal weinj 2 tijd. Ze moeten met het oog a de concurrentie steeds snelll komen met hun nieuws moeten dan genoegen nemfl met de mededeling dat er ge$ commentaar gegeven wordt." i De makers van Ongelooflik verhalen zullen daar geen gi noegen mee nemen, beloq Verlind. „Met dat programme gaan we echt de diepte in." Dat geldt volgens Verliij eveneens voor Brandpunt d| vanaf dit seizoen zowel op 4' zaterdag als de zondagavond zien is. „Ik heb heel even g dacht dat het gedaan was mh de actualiteitenrubrieken. Er p.; stevige concurrentie van het dj gelijkse NOVA en 2 Vandaag Wat moeten wij op het eersj net dan nog elke avond breij gen? Maar er is een derde wepj Dat is de diepte in. Researclj journalistiek plegen. Wij willq niet braaf het nieuws volgei maar vooral ook zelf nieuvj maken. Dat moet onze sterk lijn zijn." b. Victor Deconinck naar '2 Vandaag ictor Deconinck liet twee jaar geleden Volkskrant al weten dat het pre senteren van TV-programma's absoluut niet het hoogste doel in het werkzame deel van zijn leven is. „Er zal een moment komen dat ik wat meer inhou delijk te zeggen wil hebben." In datzelfde verhaal verduidelijkte hij: „Ik heb het mijn hele leven moeten hebben van de inhoud van wat ik zeg. Daar heb ik me op al die plekken mee kunnen handhaven. Hier (bij de NOS, red.) vertel ik vaak wat een an der mij souffleert. Ik kan niet etaleren wat ik in huis heb. Met een vriendelijk hoofd en een leuke bril gezellig teksten ople zen zegt weinig over mijn capa- Wat die capaciteiten precies zijn kan Deconinck binnenkort aan televisiekijkend Nederland laten zien. Nu nog presentator van Studio Sport en medepre sentator van het Sportjournaal en NOVA ruilt hij de NOS in voor de TROS. Daar wordt hij presentator van onder meer 2 Vandaag, het actualiteitenpro gramma van Veronica, TROS en EO. Het grote verschil met zijn huidige baan bij de NOS is dat hij bij de TROS aanzienlijk meer „participeert in de journalistiek inhoudelijke kant van het pro gramma." Erg veel wil Deconinck niet over de overgang zeggen. „We hebben afgesproken er nog even over te zwijgen." Het pro bleem zit hem vooral in het feit dat nog niet bekend is wanneer hij de overstap maakt. Hij heeft bij de NOS nog een contract tot 1 januari, maar de TROS wil zijn gezicht al vanaf 1 november op de buis hebben. „Ik heb ver plichtingen tot 1 januari en ik vind -dat men in de sport en het bedrijfsleven wel erg lichtvoetig met contractuele afspraken om gaat." Fantastisch elftal Deconinck laat het aan beide partijen over om het met elkaar eens te worden over de vertrek datum. Mocht dat toch 1 janua ri worden, dan zal dat zijn goe de stemming niet bederven. „Je moet het zo zien. Ik speel mo menteel in een fantastisch elf tal. Daarin heb ik een dienende rol. Dan komt er een andere club die me zegt dat ik daar in de spits kan spelen. Bovendien hangt er ook nog een prettig contract aan. Daar ga je over nadenken en op een gegeven t heb ik gezegd 'laat ik 't r doen'. Maar ik heb er wel Victor Deconinck: „Bij '2 Van- s daag' zal ik veel meer inhoudelijke bezig zijn, zonder dat ik een hië- rarchische functie krijg." FOT% ARCHlt heel diep over nagedacht, watf ik vind de sport heerlijk en alf soluut geen tweederangs jou^ nalistiek. Bovendien zit ik hi® in een prachtig team. En NOVA is een keurig programma, waa ik meer in een vormrol zit Djg presentatie bij NOVA en 2 Vaiu daag kun je tegen elkaar weg strepen. Bij 2 Vandaag echté1 zal ik veel meer inhoudelijk btj^ zig zijn, zonder dat ik er een hij( ërarchische functie krijg. Daaqc naast ga ik bij de TROS op dr zondagavond een informatie1 programma presenteren. Magl niet alleen presenteren. Ha programma wordt gemaall door een groepje mensen. Zfc praten over de inhoud en ir maak ook deel van die groef uit. Hoe het programma er pre* cies uit komt te zien weten we nog niet. Mogelijk gaan we w® informatieve programma's i^ het buitenland kopen en er eeL Nederlands tintje aan geveq Maar misschien komen we oof wel met een serie gesprekken zoals Paul Witteman die ooi voert." j Daarnaast gaat Deconincf meedoen aan het programmal Aktua en Bedrijf en is hij inval] Ier in de TROS Nieuwsshow. 1 Als je dit hele pakket overzid dan verhuis ik van de rechts backplaats naar de spits," z( zegt hij. j Deconinck, die van origin! pedagoog is en op zijn 29ste dit recteur was van een opleidinj voor onderwijsgevenden, n door de TROS in Groningeij ontdekt. „Ik presenteerde daa] een symposium. Fred Bakken nu programmadirecteur van dj TROS, zag mij aan het werk eil dacht 'die vent, daar kan ik wd wat mee'. Toen hij bij de TROS kwam heeft hij me direct opgei beid." Daar is voor Deconinck duj een prettig contract uitgerolq „En voor mijn eigen ontwikke: ling ga ik van A naar B." De transfer van NOS naar TROS ir termen van voetbalclubs vert^ len wil Deconinck niet. „Nee nee, dat durf ik niet te zeggen Ik ben een fan van Sparta." Kinderjury kan haar eigen winnaars kiezen HILVERSUM GPD Ton Verlind: „'Ontbijt TV' is een kansrijk initiatief. Het moet de markt kunnen veroveren." foto archief De KRO onderging een groot scheepse reorganisatie, waarbij twee ambitieuze doelstellingen werden geformuleerd: jonge kij kers aantrekken en de ouderen, die de omroep door de jaren heen trouw waren gebleven, be houden. Verlind: „We hebben ons af gevraagd waar we sterk in zijn. Informatieve programma's dus. Binnen de KRO zijn gedegen journalistieke produkten altijd gekoesterd. Dat komt omdat in de leiding van ons bedrijf altijd journalisten hebben gezeten." Hij noemt de namen van oud-directeur Richard Schoon hoven en van de voormalige KRO-voorzitter Ben Schmitz. „Schoonhoven zorgde in de ja ren zestig als eindredacteur van Brandpunt voor een opbloei van informatieve programma's op TV. Brandpunt ging als eer ste actualiteitenrubriek naar het buitenland. We begonnen de wereld te verkennen. De meeste mensen hadden nog maar wei nig van de wereld gezien en wij brachten ineens de papoea's bij ze in huis via dat kastje." De oude traditie om een jour nalist in de leiding van het be drijf te hebben is met de benoe ming van Ton Verlind tot hoofd informatieve programma's voortgezet. „Toen we ons bezonnen op de toekomst, kwamen we tot de conclusie dat we vooral veel energie moesten stoppen in het ontwikkelen van programma's in eigen huis." Van het oorspronkelijke plan om van de KRO een zogeheten broadcaster (omroep die alle programma's van buitenprodu-. Coen Flink treedt op als de excentrieke oom Harrie in 'Kinderen voor kinderen'. Dit programma komt in aanmerking voor de Kinderkastprijs. FOTO ARCHIEF De jury van de Kinderkast heeft tien Nederlandse jeugdtelevisieprogramma's genomineerd voor de jaar lijkse Kinderkastprijzen. De winnaars van de prij zen voor de beste kin- derTV-programma's wor den tijdens het Cinekidfes- tival op 29 oktober be kendgemaakt. Zowel een vakjury als kinderen wij- pectievelijk Grote en Klei ne Kinderkast aan. In de categorie 'non-fic tie' dingen de volgende programma's mee naar de Kinderkastprijs: B.O.O.S. (Veronica), Pootjes II (VPRO), Lieverdjes (KRO), 50 Kamers (EO) en Ik hou van lawaai (IKON). In de categorie fictie zijn geno mineerd: Hoe laat begint het schilderij? (AVRO), Kinderen voor kinderen (VARA), Kruimeltje (Veronica), De man met de hoed (VPRO) en Tijger (VPRO). De genomineerde pro gramma's worden 24 en 25 september op Nederland 3 herhaald. Kinderen kun nen via een bon in de TV- gids en krant de program ma's punten geven en zo hun eigen winnaars van de Kleine Kinderkast kiezen. De uitreiking van de Kin derkastprijzen, door de vakjury en de kinderjury, wordt 29 oktober recht streeks uitgezonden op Nederland 1. 'Kruimeltje' is genomineerd voor de Kinderkastprijs. foto archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8