s 'Shakespeare was intelligenter dan ik' r Film Cult-filmer Almodóvar valt door de mand Flamboyante reporter en matte persmuskiet Z DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994 River Phoenix dood door rockster? londen John Phoenix, de vader van de overleden acteur River Phoenix, heeft in een interview met het Britse Today verklaart dat zijn zoon vlak voor zijn dood sterk onder de invloed verkeer de van een bekende voormalige rockstar'. Deze zou hem in aanraking hebben gebracht met de drugs waaraan River Phoenix zou overlijden. De acteur werd vorig jaar onwel na een bezoek aan de nachtclub van zijn vriend Johnny Depp, en overleed later aan een overdosis. John Phoenix wilde niet zeggen om wie het ging, maar zei wel dat de muzikant in kwestie van Rivers leeftijd was en zelf 'een zware last op zijn schouders droeg'. Dit zou kunnen duiden op voormalig Red Hot Chili Pepper-gitarist John Frusciante, die vanwege zijn heroïneverslaving de band twee jaar geleden verliet. Het is bekend dat Frusciante deel uitmaakte van de vriendenclub rond River Phoenix. Workshop geluid tijdens filmfestival utrecht Tijdens het Nederlands Film Festival (21 t/m 30 sep tember) verzorgt geluidsman Ad Roest een zeldzame workshop over filmgeluid. Een in de Nederlandse filmindustrie nog altijd wat ondergeschoven kindje. Ten onrechte, meent de 48-jarige Roest. „Een film wordt pas overdraagbaar als er geluid onder zit". Hij kan het weten: Roest was verantwoordelijk voor de eindmixage van Turks Fruit, De Lift, De Vierde Man en Flodder in Amerika. Maar ook Oeroeg, Eline Vire, Amsterdamned en Flesh and Blood dragen zijn geluidssignatuur. Als geluidstechni cus maakte hij in de jaren zestig honderden opnames voor het NTS-Journaal, actualiteitenrubrieken en documentaires. Ook was hij betrokken bij de opnames voor de televisieserie Floris, die het begin van de succesvolle carrière van Paul Verhoeven als filmregisseur markeert. BIOSCOPEN 14, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC The Age of Innocence, dag. 11.45, 14.45, 17.45, 20.45 DE UITKIJK tel 6237460 Abgeschminkt! 16 dag. 19, 20.30, 22. zo ook 16 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. in relatie met geweld en onderdrukking van de vrouw. In zoverre lijkt Almodóvar op de Amerikaanse cult-filmer Russ Meyer, ook zo n dubieuze overgewaardeerde cineast. De roem van Almodóvar is in ons land voornamelijk gebaseerd op ziin twee betere films: Vrouwen op de rund van een ze nuwinstortingen Atame (Tie me up tie me down). In de meeste van zijn films speelt Victoria Abril een hoofdrol, te vergelijken met Hannah Schygulla in de films van I ass binder. Een actrice met een erotische uit straling, maar ook iemand die een natuur lijke flair heeft om een rol te spelen, hoe bi zar die soms ook is. In Kika bijvoorbeeld speelt Abril de rol van Andrea, een losgeslagen televisiever slaggeefster, die geobsedeerd is door seks en geweld en daarvan dagelijks verslag doet in haar televisieshow 'liet slechtste van vandaag'. Ze is met een op haar hoofd ge monteerde camera permanent op zoek naar moord, kinderprostitutie, verkrachting en andere sensationele onderwerpen. Af en toe meldt ze zich bij haar oude minnaar Ni cholas, een Amerikaanse schrijver, die af en toe wat teksten schrijft voor haar program- Nicholas heeft in het geheim een relatie met Kika, een warmbloedige, voluptueuze vrouw, die geen scrupules heeft en het ook doet met de stiefzoon van Nicholas. Haar keukenhulp Juana, hunkert naar een rol als 'meesteres', maar de enige die seks met haar wil is haar uil de gevangenis ontsnapte broer. Totdat hij Kika ziet en zich meteen boven op haar stort. Dc politie moet eraan te pas komen om de verkrachter los te ruk ken, terwijl Kika laconiek reageert met: „Ik werd verkracht. Die dingen gebeuren dage lijks. Vandaag was het mijn beurt." Wie dat soort teksten leuk vindt, evenals de bizarre beelden van een psychopaat die vijf keer wil klaarkomen, komt r>ij Kika volledig aan zijn trekken. Als subplot in de film speelt ook nog het verhaal van de ogenschijnlijk brave schrij ver Nicholas, die in werkelijkheid een moordenaar blijkt te zijn, maar als thriller is Kika zo mogelijk nog slechter dan als soft- pornofilm. Soms denk je nog even dal alles een parodie is, eèn satire op een genre of bijvoorbeeld de media, die inderdaad net als Andrea steeds meer selcs en sensatie op de buis brengen in het belang van de kijkcijfers. Maar in feite gaat het Almodóvar vermoedelijk alleen om het goed ogende decolleté van Kika, het erotische kostuum van Andrea en andere zinneprlkkelende za ken. Want seks verkoopt nog altijd goed en zorgt voor een meer dan modaal Inkomen. Maar met cinematografie heeft het allemaal niks te maken. Kika hoort gewoon thuis in de hoek van de Tiroler seksfilms. 'Kikakan z» de videotheek in als soft-porno Woody Allen 'Bullets over Broadwayin wereldpremière op Festival Venetië Nolte als Tracy, Roberts als Hepburn Het rijke filmverleden blijft een inspiratiebron voor Amerikaan se filmmakers. De Coen-broers richtten zich met hun Hudsuc- ker Proxy op de oeuvres van Frank Capra en Preston Sturges, terwijl ook de klassieke western blijft opduiken in hommages en persiflages. In Love Trouble wordt een ander geliefd genre nieuw leven ingeblazen: de screwball-komedie. Met Julia Roberts als een moderne Ka- therine Hepburn en Nick Nolte in de rol van Spencer Tracy. Ook de keus voor het kran- tenbedrijf, waar het verhaal van I Love Trouble zich afspeelt, ademt nostalgie Pat and Mike, The Front Page), zeker gezien de luchtige wijze waarop makers Charles Shyers en Nancy Myers de journalistiek hier verbeelden. Redactielokalen zijn balzalen, en de topverslaggevers filmster ren met bijbehorende sterallu res. Nick Nolte's Peter Brackett maakt het wel erg bont. De top- columnist van de Chicago Cro- nicle komt tien minuten voor zijn deadline de krant binnen, laat zijn secretaresse een oude column opzoeken waar hij al leen de namen in verandert voordat het stuk te perse gaat. Zijn hoofdredacteur wil hem een lesje leren en stuurt Brac kett naar een treinongeluk veldwerk waar de rokkenjager zich veel te goed voor voelt. Terwijl hij routineus de ramp verslaat, stuit de piepjonge Sa- brina Peterson (Julia Roberts) van de concurrerende Globe op een primeur. De Cronicle heeft het nakijken en Brackett staat voor gek. Het verdere verloop laat zich raden: de twee raken verwikkeld in een wedloop om de achtergronden van de ramp als eerste voor hun krant te kunnen achterhalen. Daarbij stuiten ze op een bedrijfsschan- daal met verstrekkende gevol gen. Meer uit overmacht dan uit wederzijds respect besluiten de twee samen te werken, maar de argwaan blijft. Een bezoek aan Las Vegas heeft echter een lou terend effect. Liefde voor de filmhistorie is een mooi ding, maar vijftig jaar laten zich niet zo gemakkelijk overbruggen. In het geval van I Love Trouble levert met name de combinatie van de ouder wetse screwball-luchtigheid met hedendaagse moord en doodslag een merkwaardig mengsel op. Daarbij is de plot voorspelbaar, en ondanks alle actie weinig bezienswaardig, zodat de nadruk ligt op de ro mantische wisselwerking tussen De Spaanse regisseur Pedro Almodóvar is een raar soort buitenbeentje in de interna tionale filmwereld. Zijn films kom je tegen op prestigieuze festivals en winnen daar zelfs prijzen, maar voor hetzelfde geld lig gen ze in de hoek van de soft-porno in de videotheek. Maar de slimme Almodóvar weet zijn platte verhaaltjes meestal aardig op te fleuren met pittige actrices (Victoria Abril bijvoorbeeld) en een uitgekiende vormgeving. Daardoor lijkt het meer dan het is. In sommige kringen wordt hij zelfs als een artistieke filmer beschouwd, een kwalificatie die na het zien van zijn nieuw ste film Kika direct de prullenbak in kan. In Nederland wordt wat nuchterder gere ageerd op de Wat zien üt-films van Almodó var. Het doet denken aan onze Blue Movie- tijd en de pikante jongensfilms van Pim en Wim uit de jaren zeventig, al hadden die in houdelijk meer kwaliteit dan de modieuze Idtschfiims van de zelfingenomen Spaanse erotomaan. Seks blijkt een belangrijke drijf veer te zijn in de meeste van zijn films, vaak Bullets Over Broadway, de nieuwe film van Woody Allen, beleefde deze week onder grote belangstelling zijn we reldpremière op het Filmfestival van Venetië. Aliens nieuwste handelt over een toneelschrijver (John Cusack) in de jaren twintig, van wie eindelijk een stuk zal worden opgevoerd, op voorwaarde dat een van de hoofdrollen wordt gespeeld door het liefje van een geldschietende maffia-baas. amsterdam pi eter van uerop/cpd Het meisje is van elk talent ge speend, maar beschikt over een bodyguard (Chazz Palmentieri) die zich met de repetities en het stuk begint te bemoeien. En ziet: een matig toneelstukje ver andert in een meesterwerk. Uit eindelijk gaat de kwaliteit van de produktie de bodyguard dus danig ter harte dat hij zijn ver onderstelde beschermelinge overhoop schiet, zodat een waardiger actrice haar rol kan overnemen. De film geeft nogal wat aan dacht aan een aanstellerig club je schrijvers en critici dat aan een cafétafeltje dagelijks de stand van zaken in de kunst zit door te nemen. Het lijkt een persiflage op de legendarische stamtafel van Dorothy Parker in het Algonquin Hotel, waar Alan Rudolph laatst nog een film over heeft gemaakt. Bij hoge uitzondering verschaft Woody Allen in een exclusief interview nadere informatie over Bullets over Broadway. „In mijn film wilde ik de na- maakcultuur laten zien van die lui en daar tegenover een man naar voren schuiven die ge woon door de natuur tot artiest was gemaakt, ervoor in de wieg gelegd. Ik heb er een mafia-type van gemaakt, omdat ik dat leuk vond, maar hij had ook vuilnis man kunnen zijn. Ben je gebo ren zonder talent, dan kun je net zo veel lessen volgen als je wilt, en je kunt je artistiek kle den, marihuana roken en ab sinth drinken tot je paars ziet, het levert niks op." pen tweede thema van de film is dat mensen kunst verwarren met de mens achter de kunste naar. Woody Allen menen we via zijn films te kennen als een neuroot die bezeten is van seks, die moeite heeft van het leven te genieten en altijd Ixing is voor vreselijke ziektes en de dood. Maar bent u zelf totaal anders? „Dat beeld wijkt in zoverre af van de echte Woody Allen dat ik dat karakter in mijn films zwaar overdrijf, teneinde het grappig te maken. Chaplin had nergens last van, omdat die er in het werkelijke leven totaal anders uitzag dan op het doek. Die kende men alleen met snorretje, stokje en bolhoed. Maar ik ac teer in dezelfde kleren die ik nu ook aan heb, en dan lijkt de ver warring eerder toe te slaan. Maar geloof me, als ik 's mor gens opsta, dan gebeurt dat niet met het gevoel dat de hemel naar beneden zal vallen. Ik ben niet noodzakelijkerwijs meteen uit op seks en loop vervolgens niet de hele dag na te denken over de dood. Nee, ik sta op, ga achter een tikmachine zitten, loezie in Venetië, over Antonius en Cleopatra in het oude Egypte en over storm en toverij op klei ne eilandjes en dat nog allemaal liet rijmen ook. Ik heb zo'n be reik niet." Uw werkmethoden zijn uniek in de wereld. Soms laat u maan den na voltooiing van een draai- periode alle acteurs terugkomen om desnoods de halve film op nieuw op te nemen. Hoi' kunt u zich zoiets permitteren? „Door het in te calculeren. Ik begrijp niet waarom niet ieder een zo werkt. Voor mij is filmen hetzelfde als het schrijven van een roman. Ik ken geen schrij vers die alles in één keer perfect uit de tikmachine kunnen krij gen. Met film is dat hetzelfde, voor mij althans. En ik organi seer het zo dat ik niemand op extra kosten jaag, want ik laat altijd speciaal geld reserveren voor 'reshootingEn als het niet nodig is, of als ik slechts één dag hoef hij te filmen in plaats van de twee weken die ik ervoor had gereserveerd, dan gaat het geld terug naar de studio." Vooral sinds 'Crimes And Misdemeanors' is uw toonsoort verschoven. U bent een grimmi ger type komedie gaan maken. „Met mijn eerste films wilde ik alleen maar leuk gevonden worden. De hele rest kon me geen zier schelen. In de loop van de jaren ben ik gaan probe ren komedie te gebruiken om bepaalde ideeën mee te explo reren. Niet per se heel grote, diepe ideeën, maar het gaat om méér dan alleen maar leuk wil len zijn. T oen ik jong was hield ik van The Marx Brothers. Ze zijn me nog steeds dierbaar, maar ik zie er nu de beperkin gen van in, want die films gaan helemaal nergens over. Ze zijn als lekkere toetjes. Iemand als Chaplin was eveneens amusant, maar daarnaast toch interes santer. meer betrokken bij echte emoties en sociale problemen. Ik heb gehoopt met mijn kome dies dichter in de buurt te ko men bij onderwerpen die men sen bezighouden en emotione- II,ril hel conflict met me cv vrouw Mia Farrow u ffersoonliik veranderd? U bent altijd publi citeitsschuw geweest. Ineens zie ik dan Wotxly Allen met alle journalisten en tv-camera's van Amerika erbij persconferentiei geven over de meest intieme de tails van ziin privé-leven. Ik dacht: Daar komt hij nooit meer bovenop. „Die persconferenties be hoorden echt tot het afschuwe lijkste wat ik ooit heb meege maakt. Maar het heeft me niet veranderd. Ik vocht voor mijn kinderen en ik had het gevoel dat ik me moest beenzotten over al mijn aversies. Ik leefde heel lang als een teruggetrokken persoon. Voor een zekere perio de was ik gedwongen om me tir doen gekten in een publieke arena, omdat ik geen keus had. Want de pers had er een open bare affaire van gemaald Maai ik ben nu weer terug in mijn normale situatie. Voor niets in de wereld zou ik de publieke arena hebben opgezocht, als het niet over mijn kinderen was gegaan. Maar ik wilde niet dat ze later zouden kunnen zeggen dat hun vader niet zijn uitersto best voor hen had gedaan." de beide sterren. Nolte voldoet in de rol van flamboyante re porter, maar de humorloze Ro berts is een totale miscast. Ze vertrouwt hier teveel op haar fy sieke uitstraling, maar dat maakt haar nog geen door de wol geverfde persmuskiet. Een meer allround actrice als Geena Davis was geknipt geweest om deze wijfeldende komedie over dr streep ir rekken. Nu bliffi »-r wel heel weinig over om 123 minuten lang d?aandacht vast te houden. Kika: Als thriller zo mogelijk nog slechter dan als soft-pornofilm. Woody Allen: „Met mijn eerste films wilde ik alleen maar leuk gevon den worden." foto iaap de boer blaas wat op de klarinet, ga wandelen en zoek een paar vrienden op." „Maar die thema's, het is waar, ze komen telkens terug in mijn films. Ik beschik nu een maal niet over een onbeperkt aantal onderwerpen. Ik ben niet zo intelligent en ontwikkeld als Shakespeare die in staat bleek braaf in Engeland te blijven zit ten en toch te schrijven over ja Met Julia Roberts (links) als een moderne Katherine Hepbum en Nick Nolte in de rol van Spencer Tracy.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 25