'Wij zijn nieu wbou w-schrijvers Zwakke pagina's zijn vergeven Een wanhopige stommiteit Boeken Inspirerend gitaarboek Youp van 't Hek opnieuw best verkochte schrijver DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994 24 Gunesekera op voor Booker-prijs londen De debuutroman 'Reef van de in Azië geboren Romesh iunesekera is genomineerd voor de prestigieuze Booker-prijs 1994. Andere nominaties zijn Alan Holinghurst (bekend van The Swimmingpool Library) met zijn roman 'The Holding Star', Ja mes Keimans 'How Late it Was, How Late', George Mackay Brown met 'Beside the Ocean of Time', de uit Tanzania afkom stige Abdulrazak Gurnah met 'Paradise' en jill Paton Walsh Knowledge of Angels'. De winnaar wordt op 11 oktober bekend gemaakt. Roddy Doyle won vorig jaar de Booker-prijs met zijn 'Paddy Clarke Ha Ha Ha'. Het domineert sindsdien de bestsel lers-lijsten. Duitse boeken op reis Amsterdam Vanwege het grote succes van de Nederlandse en Vlaamse literatuur op de Frankfurter Buchmesse in 1993 komt in drie steden in Nederland en Vlaanderen een grote tentoon stelling over Duitse literatuur. Te zien zijn 3600 boeken en tijd schriften: Nederlandse boeken in Duitse vertaling, Duitse boe ken in Nederlandse vertaling, kunst- en stripboeken, hobby- en reisboeken en vakbladen. De expositie is te zien in het Goethe instituut in Amsterdam van 20 september tot en met 4 oktober, de Centrale Bibliotheek in Rotterdam van 1 tot en met 25 okto ber en op de Boekenbeurs van Vlaanderen in Antwerpen van 30 tot en met 11 november. Cursus literatuur in bibliotheken leiden De Leidse Literaire Salon begint in oktober met cursus sen moderne literatuur en poëzie in zestig openbare bibliothe ken. In leeslessen komt onder meer aan de orde het proza van Christine d'Haen, Charlotte Mutsaers, Jan Wolkers en Cees Nooteboom. Beginnende poëzieminnaars krijgen een inleiding in het lezen van gedichten. De Literaire Salon timmert al een aantal jaar aan de weg met deze cursussen. Oud-deelnemers blijken nog meer te zijn gaan lezen of hebben een leeskring op gericht. Inlichtingen over de cursussen zijn te verkrijgen bij de bibliotheek. boeken recensie sander de cocq Ralph Denyer. De gitaar - handboek voor de gitarist Uitgave J H Gottmer/H.J W Becht BV. Bloemendaal, 39,90 Als je je als hele of halve autodi dact op het spoor van de gitaar goden waagt, loop je tegen vele hindernissen op. Hoeveel en thousiastelingen zijn er niet vastgelopen na het leren spelen van 'Stairway to heaven' op aanwijzing van een buurjongen of-meisje? 'De gitaar - handboek voor de gitarist', voor het eerst versche nen in 1982, heeft zich door de jaren heen bewezen als een goede duw voorwaarts, een ex tra impuls om door te zetten. Op inspirerende wijze wordt de lezer geconfronteerd met een flinke dosis achtergrondkennis, een ruime introductie in mu ziektheorie en gitaartcchniek en vele andere aspecten, het ge heel verluchtigd met citaten van bekende gitaristen. De nieuwe herziene uitgave heeft een aantal toevoegingen over voornamelijk moderne elektronische snu^es als de gi taarsynthesizer en multi-effect- apparatuur. Ook zijn gelukkig aanpassingen gepleegd in het hoofdstuk biografieën (bij de 'vernieuwers' is bijvoorbeeld meegenomen dat Frank Zappa inmiddels overleden is, en Steve Vai heeft nu ook z'n plaats ver diend). Met z'n krappe 250 bladzij den kan 'De gitaar' natuurlijk nooit compleet zijn, maar voor de kleine veertig gulden die het kost haal je een schat aan over zichtelijk gepresenteerde infor matie in huis. Als je bent verge ten hoe ie ook alweer dat B-sep tiem-akkoord met overmatige kwint moet spelen, weet je waar je het kunt terugvinden. Rob van Erkelens, hoofdredacteur van het literaire blad Zoetenneer: 'jonge honden' of 'frisse wind' kregen ze als predikaat mee. Maar ook de door het weekblad De Groene uitge vonden term 'generatie Nix' is gebruikt als recensenten wilden aantonen dat de boeken van Joris Moens, Hermi ne Landvreugd, Ronald Giphart, Jerry Goossens of Rob van Erkelens zelf eigenlijk 'nix' voorstellen. Drie van deze rij debutanten van het afgelopen jaar komen nu met het literaire tijdschrift Zoetermeer. Van Erkelens, Giphart en Moens vormen de vaste redactie. Het eerste nummer ligt vandaag in de winkel. amsterdam inge van den blink Van Erkelens studeerde algeme ne literatuurwetenschap in Nijmegen en werkt bij uitgeverij In de Knipscheer. Alles wijst erop dat de literaire wereld heel veel van ons verwacht. Daar moeten we mee oppassen, want Zoetermeer is natuurlijk ge woon maar een blaadje. Voor de kwaliteit steek ik absoluut mijn hand in het vuur, maar een literair tijdschrift moet rus tig kunnen groeien. Dat geldt ook voor ons. Over een paar jaar zijn we volgroeid, hoop ik, en dan pas moeten we ons be wezen hebben." Dat Zoetermeer iets wil en er gens voor staat is duidelijk. Her kenbaar zijn voor jonge lezers, en voor jonge (aspirant) schrij vers, dat in de eerste plaats. Zoetermeer wil een ander soort literatuur voortbrengen dan de academische, navelstaarderige, zoveel-lagige romans waar de academisten in de jaren '70 de Nederlandse literatuur zo'n slechte naam mee bezorgden. 'Fysieke literatuur' willen ze maken. Van Erkelens: „Atte Jongstra en Connie Palmen schrijven geen slechte boeken, maar het is een literatuur met een be perkte houdbaarheid. Met fysie ke literatuur bedoelen we een li teratuur die niet de gedachte maar de daad centraal stelt. Het is opvallend dat we in Zoeter meer heel veel ik-literatuur heb ben, veel authentieke, bijna autobiografische verhalen." Die egocentrische manier van vertellen moet de lezer heel di rect aanspreken. Maar 'laag drempelig' wil Van Erkelens Zoetermeer toch niet noemen. „Wel in die zin dat mensen niet met knikkende knieën bijdra gen naar ons insturen, maar niet in de zin dat we ook slechte teksten zouden publiceren. En kennelijk spreekt het aan, want hoewel we tot voor kort geen re dactie-adres hadden, hebben we al een dertig centimeter ho ge stapel inzendingen binnen." Goede lezer Van Erkelens ontmoette Ronald Giphart op een boekenbeurs. Joris Moens is er later bijgeko men vanwege zijn gewaardeer de debuut, ,,en ook omdat hij een hele goede lezer is." Dat Van Erkelens 'hoofd' van de Zoetermeer-redactie werd is gaandeweg zo gegroeid, vertelt hij, „omdat ik een vervelend ei genwijs ventje ben, en omdat ik al een paar jaar in het boeken vak zit. Dat was een natuurlijk proces." Verrassend in het eerste num mer van Zoetermeer is een 'bij drage' van A. Aletrino, een van de minder bekende Tachtigers, de mannen die eind vorige eeuw in De Nieuwe Gids aan de weg timmerden onder aanvoe ring van Kloos. Dat moeten we zien als een hommage van Zoe termeer aan de Godfathers van de Nederlandse literatuur, legt Van Erkelens uit. „Want we vin den niet alleen jonge schrijvers interessant, we willen ook ou we, dooie schrijvers eren. De Tachtigers hebben veel over eenkomsten met deze tijd: het fin de siècle, de switch naar na turalisme en realisme. Het is ook om te laten zien dat het al Rob van Erkelens: „We hebben het ook over oude, dode schrijvers." lemaal niet zo nieuw is wat we doen." Zijn opmerkelijke naam heeft het tijdschrift te danken aan de burgemeester van de gelijkna mige slaapstad. Het laatste ge deelte van Van Erkelens de buutroman Het uur van lood speelt zich af in Zoetermeer, en in een avondblad verscheen een recensie met de kop 'Nederland is één groot Zoetermeer'. Van Erkelens kreeg prompt een brief en een uitnodiging van de bur gemeester, die hem wilde laten zien dat Zoetermeer heus zo slaperig niet is. „Die uitnodi ging heb ik aanvaard en ik heb „Wij hebben Zoetermeer als naam gehouden. We zijn bo vendien allemaal in dat soort steden opgegegroeid. We zijn nieuwbouwschrijvers. Dat is veel interessanter dan die grachtengordel waarin zoge naamd alles gebeurt. Op dat grote roddelcircuit bèn je heel gauw uitgekeken." Over roddels gesproken: is het waar dat Hugo Brandt Corstius ook schrijft voor Zoetermeer? „Ja, moet ik nou gaan zitten liegen? Die in zending is met ons medeweten gebeurd. Nee hoor, we hebben het zelf geschreven." Verder wil Van Erkelens er niks over kwijt. „Een goochelaar vertelt toch ook niet waar hij z'n duiven vandaan haalt? Er staan behoor lijk veel grappen in het blad, die ga ik echt niet verraden. De le zer moet ook een beetje gepest kunnen worden." Zoetermeer, uitgeverij Nijgh Van Ditmar, Amsterdam, 14,90. Anna Enquist maakt prozadebuut met Het meesterstuk Trage Rendell derspers, A Anna Enquist (pseudoniem van C. Widlund-Broer, geb. 1945) werd bekend door haar dicht bundels 'Soldatenliederen' (1991), 'Jachtscènes' (1992) en 'Een nieuw afscheid' (1994). Haar poëzie wekt soms de in druk door een zondagsschrijver gemaakt te zijn. Met haar eerste prozaboek Het meesterstuk, een roman in drie delen geënt op Mozarts beroemde opera 'Don Giovanni', doet zich op het eer ste gezicht iets dergelijks voor. Enquist is na een bladzijde of veertig nog bezig met haar in troductie. Ze gebruikt vooral veel tijd om Lisa Hannaston voor te stellen. Overbodig want de vrouw heeft slechts een bijrol in de verwikkelingen rond de schilder Johan en zijn familie waar het in dit boek om draait. Zoals bij zondagsschrijvers gebruikelijk, is Enquist slecht in het scheiden van hoofd- en bij zaken. Dus trekt ze rustig drie pagina's uit om te vertellen hoe Lisa jam maakt. De schrijfstijl is dikwijls houterig. Over een lief desrelatie stelt Enquist onbe holpen vast: „Maar fysiek is het nooit echt van de grond geko men." De beeldspraak is al even kolderiek als in haar gedichten: „De zilveren Saab komt in be weging en glijdt als een vis het ochtendverkeer in." In de roman heeft Usa vriendschappelijke omgang met de schilder johan en diens ex- echtgenote Ellen. Een belangrijk museum wijdt een tentoonstel ling aan hem. lohan komt uit een gezin waar het tumultueus toeging. Zijn bejaarde moeder Alma is een merkwaardige vrouw. Haar man Charles heeft haar van de ene dag op de an dere verlaten. Het gerucht wil dat vader op de opening van de tentoonstelling zal komen. Dan is er de jaloerse broer Oscar, die zijn best doet de loopbaan van lohan zoveel mogelijk te dwars bomen. In het derde deel wordt de opening beschreven. Alles lijkt heel succesvol te verlopen. Maar dan duikt Oscar op met een schilderij van hun vader dat verdacht veel lijkt op Johans meesterstuk. Aan melodrama is er geen gebrek: Oscar komt te verdrinken, Alma raakt gewond Verfrissende zondagsschrijver Anna Enquist. ARCHIEFFOTO LEX v val, I plaats. En dat alles vanwege i vader die zich niet laat zien. De roman wordt gered door het tweede deel, over de perio de dat lohan en Ellen nog sa men zijn. Hun dochter Saartje en Johan en wordt ernstig ziek en overlijdt toenadering het hospitaal. Heel indringend de scène waarin de moeder het lijk van haar kindje aan kleedt. Het is bijna of je een egodocument leest, de passage komt over als een authentieke hartekreet le vergeeft Anna En quist voor zulke graag al die breedsprakige blad zijden. Een meesterwerk is haar 'Meesterstuk' niet bepaald. Maar in hoeveel opzichten ze ook aan een zondagsschrijver doet denken, er gaat een waar achtig schrijver in haar schuil. recensie koos post Ruth Rendell. Asta's boek. Uitgeverij Het Spectrum, 39,90. In Asta's boek, Rendells nieuwste thriller, draait het helemaal om een stevige sta pel notitieboekjes die de uit Denemarken afkomstige Asta Westerby in de loop der jaren 's dagboek heeft volgeschre- :n. Na een lange, saaie en taaie inleiding krijgt Asta's favoriete dochter Swanny op 57-jarige leeftijd een anonie- brief krijgt waarin veel vraagtekens bij haar afkomst >raen gezet. Van dat mo ment af is ze gebiologeerd door de vraag: wie zijn mijn ouders? Asta wuift tot haar dood al le vragen in die richting weg. Als Swanny zelf overleden is. weet een kleindochter van Asta enige aanknooppunten te vinden. Rendell zorgt voor een volkomen verrassende ontknoping. Alles bij elkaar loopt alles toch te veel door elkaar heen om tot een lo gisch en goed volgbaar ver haal te komen. Ik heb het (originele) einde van het ver haal gehaald, maar vraag niet hoe. Mooie roman Phyllips over de slaven van het lot recensie sophie verburgh Caiyt Phillips, De Rivier Over De Bezige Bij. 42.50 Een afrikaanse vader verkocht zijn kinderen als slaven. "Een stommiteit uit wanhoop. Ik bezoedelde mijn handen met koude waar in ruil voor hun warme lichaam. Een schandelij ke handel. En kort daarop werd ik voor het eerst bezocht door het koor van de collectieve herinnering. Tweehonderdvijf tig jaar al luister ik naar het koor van vele tongen." Al die tijd hoort de vader hoe zijn kinderen de moedeloos makende strijd voeren om het lot te ontkomen dat hen door geboorte gegeven is. De schan de, de pijn, de wanhoop, omdat ze maar geen betere kansen krijgen in het leven, zodat ze zelfs niet voor hun meest dier baren kunnen zorgen. Die ge voelens staan centraal in De Ri vier Over van Caryl Phillips. Het is de vijfde roman van de ze auteur die in 1958 in West-Indië werd geboren, en nu in Engeland woont. Phillips laat ons vier verhalen horen die zich afspelen op verschillende plaatsen in ruimte en tijd. Nash Williams is als slaaf door zijn blanke meester in Amerika op gevoed tot geletterde Christen. In de kolonie voor vrijgeworden slaven Liberia, mag Nash een door zijn blanke vader ingege ven ideaal gaan nastreven: ker stening van de zwarte inboor lingen. Maar in de woeste, door vocht en malaria geteisterde zwarte vrijheidsstaat voelt Nash zich vooral ontworteld. Het tweede verhaal betreft een zwarte vrouw, Martha, die na de afschaffing van de slaver nij in de Verenigde Staten te oud en te arm is om nog echt wat van haar vrije leven te ma ken. Haar enige bezif, haar dochtertje is los van haar ver kocht. In naam vrij, maar door het lot aan de ellende gebonden sterft ze tenslotte in het schuur tje van een vreemde, verlan gend naar haar dochter, ver kleumd en zonder geloof of hoop. Het derde deel van De Rivier Over is een kijkje in de keuken van een slavenvaarder - via het logboek en de brieven die de kapitein aan zijn vrouw schrijft wordt de wreedheid getoond van de blanke handelaren die hele gezinnen uit de rimboe la ten rukken, om er vervolgens de beste waar uit te kiezen. Schan delijke handel. Het laatste verhaal speelt zich af in Engeland in deze eeuw. Ar me, slecht opgeleide vrouw Joy ce trouwt met botte vent om bij haar vreselijke moeder weg te komen. Haar leven is een hel. Tijdens de oorlog ontmoet ze een liefdevolle zwarte Ameri kaanse soldaat, Travis. Ze wordt zwanger van hem. Hij sneuvelt vlak voor de bevrijding en Joyce moet als alleenstaande, arme vrouw haar ongehoord gekleur de baby afstaan aan de kinder bescherming. Het i§ het aloude verhaal - ar moe dwingt mensen tot de pijn lijkste schande: hun eigen kin deren in de steek te laten. Door dit thema is De Rivier Over ze ker geen vrolijk boek, maar wel een heel mooie en ware roman over de eindeloze lijdensweg van de armen en ontwortelden, de slaven van het lot. AMSTERDAM^ Youp van 't Hek is opnieuw de best verkochte schrijver van Ne derland. Van zijn Eerst de man, dan de bal gingen afgelopen jaar 166.000 exemplaren over de toonbank. Floppie, Youri an dere helden, de bestseller waar mee Van 't Hek vorig jaar scoor de, kende 119.000 liefhebbers. Dit blijkt uit de Top Honderd van de best verkochte boeken 1993/94, die de Stichting Col lectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) jaar lijks samenstelt op basis van ge gevens van uitgeverijen. De lijst bevat uitsluitend Nederlandsta lige boeken, gepubliceerd tus sen 1 januari 1993 en 1 juli 1994. Overige top tien-noteringen zijn: 2. Prisma woordenboek Ne derlands (156.000 stuks) 3. Prisma woordenboek En gels-Nederlands/Nederlands- Engels 4. Het aanzien van 1993 5. De Scorpio obsessie van Robert Ludlum. Van deze vijf de toppers werden meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Het eerste vertaalde literaire boek staat als zevende geno teerd: De verborgen geschiede nis van Donna Tartt (90.000 exemplaren). Kees van Kooten. Wim de Bie en Roel Bazen staan met Ons kent ons op de 8e plaats. Een plekje lager staat Van Kootens Verplaatsingen (beide meer dan 75.000 ver kochte exemplaren). De virtu oos van Margriet de Moor was met 53.000 exemplaren het best verkochte Nederlandstalige lite raire boek. Ze staat daarmee op de 15e plaats in de Top Hon derd. Lezers kunnen de komende twee maanden in 900 boekhan dels en bibliotheken aangeven wat hun favoriet is voor de Pu blieksprijs voor het Nederlandse Boek.. De auteur van het win nende boek krijgt begin novem ber een sculptuur van Jeroen Henneman en een bedrag van 15.000 gulden. Vorig jaar was Heren van de thee van Hella S. Haasse het Boek van het Jaar. Best-selling man Van 't Hek. ARCHIEFFOTO HENK BOUWMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 24