UIT Hans van der Togt probeert dertien nieuwe 'Leontines' uit 'Odysseia is een spannende soap' Dolle situaties in 'Sam-Sam' gesproken Rtv show Blind Date: lekker lachen, 'n blauw oog of 'n heuse romance MAANDAG 5 SEPTEMBER 1994 éChazia Mourali presentatrice bj AT 5 in VARA TV Magazine: ..De journalisten dfe ik bewonder zittel in het serieuze genre. Ik kan rrn ook niet zo makkelijk identifice ren met Pernille La Lau of zq Van mij móg en kan het, maai als je vraagt: wil je dineren mg Ron Brandsteder of met Martij van Amerongen, dan liever ma Martin." Karin Bloemen in de AVRO Bo de: „Sommige van mijn beste din gen ontstaan uit dom geouwej hoer. Verder heb ik altijd gevonl den dat ik meer waard was dat me door mijn ouders werd ge geven." De Vlaamse filmregisseur Ja^ Bucquoy in HP/De Tijd: ,,lk hoop dat mijn films eej beetje geld opleveren, dan kooj ik over een jaar of tien een tank Daarmee wil ik iedereen mobilu seren die onrechtvaardig word) behandeld en dan zal ik hej parlement bestormen, het ko. ninklijk paleis binnenrijden es al die klootzakken doodschieten of de keel doorsnijden. Boven dien ben ik tegen die tijd bijn^ zestig, zit het er wat mij betref) op. Dan ben ik wel toe aan zo'n dodelijke grap." Brigitte Kaandorp in de AVRC' Bode: „De enige reden waarom ik opt treed, is dat ik tenminste van die mensen in de zaal weel waar ze de avond doorbren gen." Acteur John Jones in TV Stu dio: „Ik ben opgegroeid met 'hei vak'. Als je ouders Adèle Bloej mendaal en Donald Jones he ten, kan dat ook haast niet an ders. Het is heel raar. Iedereeii kent je ouders en daardoor gaan mensen vreemd op je reageren Vol vooroordelen. Ik ging eens piet mijn moeder mee naar een receptie. Toen stond er de vol gende dag in de krant dat hel arrogante zoontje van Adelt Bloemendaal ook aanwezig was, ter- wijl ik die journalist nog nooit gezien of gesproken had." S Avonturen Homerus dagelijks op Radio 5 De belevenissen van de mythologische figuur Odysseus, die na de gewonnen oorlog te gen de Trojanen tien jaar zwierf voor hij thuis kwam, worden drie weken lang dage lijks op Radio 5 integraal ver teld. De eerste uitzending be gint vanavond om 23.00 uur. Ton Lutz spreekt de verhalen in. de vertaling is van de schrijfster 1 mme Dros. In grote lijnen gaat hel ver haal als volgt. Na het tienjarig beleg van Troje en de daarop volgende inneming van de stad door de Grieken moest krijgsheer Odysseus met zijn mannen nog eens tien jaar zwerven alvorens thuis op It- haka te komen. Hij wordt ge vangen gezet door de cycloop Polyfemos; hij moet de dode lijk aantrekkelijke liederen van de Sirenen weerstaan. Maar de 'slimme man' weer zich uit al le heikele situaties te redden, om ten slotte, na een laatste slachting van de honderd min naars van zijn vrouw Pe nelope, een veilig heenkomen te vinden. NCRV-programmamaakster Ingrid van Frankenhuyzen (34) raakte drie jaar geleden geboeid door de vertaling van Iinme Dros. Zij besteedde er aandacht aan in de poëzieru briek Tussen droom en daad. „Ik las er een stukje uit voor en vond het zo leuk. Hr werd he dendaagse spreektaal in ge bruikt, en ook veel ironie. Hr komen woorden als 'hufter' en 'hondekop' in voor." Monsterproject Van l'rankenhuyzen heeft drie jaar lang het vuur uit de schoenen gelopen om het monsterproject van 21 uur te realiseren. „Het leek simpel", zegt ze, „je pakt het boek en je leest het voor." In de praktijk moest er fors onderhandeld worden over de rechten met uitgever Querido. Normaal ge sproken worden uitgeverijen betaald voor elke minuut aan uitgesproken tekst. „Maar dat zou in dit geval onbetaalbaar zijn geworden." Na een half jaar praten, kwamen de partijen nader tot elkaar. Het duurde trouwens obk enige tijd voordat andere omroepen dan de NCRV zich bereid toonden de produktie mee te financieren. „Uiteinde lijk hebben we de NOS, de AVRO, de Humanistische Om roep Stichting, Veronica en TROS bereid gevonden. Dat was voor het Stimulerings fonds voor Culturele Omroep- produkties het sein om een bijdrage van een ton te leve ren." De totale produktiekos- ten bedragen ongeveer 350.000 gulden. Nadat ze zekerheid had ver kregen omtrent de financiële dekking van de produktie, zocht Van Frankenhuyzen contact met I on Lutz (75). een van de belangrijkste Neder landse regisseurs. „Toen ik hem belde, had hij net de ver taling van lm me Dros gelezen. Hij was meteen enthousiast." Voor de muziek benaderde ze de Oostenrijkse componist Christoph Martin (42), die on der meer hoorspelen regisseert en geluidscollages maakt voor documentaires. Uiteindelijk kwam de radioversie van Odysseus tot stand in samen werking met deze Martin. In grid: „Hij heeft traditionele Griekse volksmuziek op elek tronische wijze omgezet in klanken die precies bij dit stuk passen." Een vraag die zich opdringt: is radio wel het geëigende me dium voor een dergelijk spek takelstuk? Gevechten met monsters en heksen zijn wel licht beter in beeld te brengen, denk aan de vroegere TV-serie van Dino de Laurentiis. Van Frankenhuyzen: „Je moet de Ton Lutz (75 jaar) vertelt dagelijks op Radio 5 de belevenissen van de mythologische figuur Odys seus. FOTO GPL Odysseia (Grieks voor Odys see- red.) zien als een grote Griekse soap, met alle elemen ten die we gewend zijn." (Eerste uitzending, van avond, Radio 5, 23.00 uur; daarna dagelijks tot en met 25 september) 'Ik blijf het 'Rad' doen tot ik met VUT moet' Wie wordt de nieuwe Leontine Ruiters en dus de nieuwe assistente van Hans van der Togt bij diens Rad van Fortuin? Die vraag moet de kij kers naar dit dagelijkse spelpro- gramma tot 21 september gaan bezighouden. Dan wordt name lijk niet alleen de duizendste af levering van het Rad uitgezon den, maar wordt ook bekendge maakt welke van de dertien kandidates, die vanavond te zien zijn, door de Nederlandse TV-kijker is uitverkoren. Want het zijn de kijkers naar Rad van Fortuin die mogen be palen wie na Leontine Ruiters de letters mag gaan omdraaien. En dat is kennelijk een erebaan tje, want RTL 4 ontving na een oproep maar liefst 1500 brieven van jonge vrouwen die een gooi wilden doen naar het meest ge wilde assistente-schap van Ne derland. „Uit die 1500 brieven zochten we er 45 uit", vertelt presentator Hans van der Togt. „Puur op fo to, want je weet natuurlijk ver der bijna niets van ze. Die 45 hebben we laten komen en daar hebben we mee gepraat. Uitein delijk zijn er daar dertien van overgebleven die nu allemaal in een uitzending aan de beurt ko men. De kijker kan dan via een speciaal 06-nummer cijfers ge ven. Tenslotte is er op 21 sep tember een soort finale, waarna de winnares aansluitend met mij live de 1000ste aflevering mag presenteren." De drie afvallende dames krij gen niet lang de kans om bij de pakken neer te zitten, want zij treden op als spelletjeskandi daat. „Ze kunnen dan een paar aardige prijzen in de wacht sle pen, zodat ze beslist niet met le ge handen naar huis gaan", al dus Van der Togt. En omdat het Rad van Fortuin moeilijker is dan op het eerste gezicht lijkt krijgen de dames hulp van drie heren. Van der Togt: „We heb ben een lijstje gemaakt van be geerlijke Nederlandse' vrijgezel len en daar kiezen we er drie van uit. Wie dat zijn is nog niet bekend." Volgens Van der Togt waren Hans van der Togt en de 13 kandidaten die strijden om de nieuwe assistente van het 'Rad' te worden. FOTO HENNY MILTENBURG de kandidates allemaal eerlijk over hun reden om zich voor de 'Leontine-verkiezing' op te ge ven. „Ze zien het allemaal als een opstapje omdat ze graag bij de TV willen werken. Ze hebben het voorbeeld van Leontine voor ogen, die natuurlijk toch een bekende Nederlandse is ge worden zonder dat ze ook maar ooit haar mond heeft open ge daan in het programma. Leonti ne heeft nu een stevig contract bij Veronica gekregen en zoiets willen die meisjes dan ook wel." Leontine Ruiters mag dan in de duizend afleveringen van het Rad volgens het RTL4-telraam zo'n 75.000 letterbordjes heb ben omgedraaid, erg veel gees telijke bevrediging zit er waar schijnlijk niet in de werkzaam heden. Een opstapje derhalve naar meer faam en de vleiende gedachte dat in menige huiska mer de mannelijke bevolking enthousiasme voor het puzze len opbrengt om naar jou te kunnen kijken. De kandidates moet dan ook wel sexy overko men. Maar ook weer niet te, be nadrukt Van der Togt. „De echt genotes moeten zich niet aan haar ergeren." Voor Van der Togt is de mijl paal van de duizendste uitzen ding geen aanleiding eens naar een andere programma uit te kijken, want hel verveelt hem nog helemaal niet. „Dat kan ook bijna niet. We nemen er vijf per dag op, dus het kost me maar veertig dagen per jaar. Ik hou dus genoeg tijd over om andere dingen te doen. Boven dien moet je oppassen voor overexposure, anders gaan mensen klagen dat die kop van Van der Togt te vaak op TV is." Rad van Fortuin kan als spel letje trouwens nog jaren mee, vindt Van der Togt. „De formule is natuurlijk ijzersterk en niet kapot te krijgen". Het was voor het eerst in 1975 op de Ameri kaanse televisie te zien als Wheel of Fortune. Inmiddels wordt het op vele plekken in de wereld nagemaakt en trekt het wekelijks honderden miljoenen kijkers. „Het is zo'n succes om dat het zo simpel is", denkt Van der Togt. „Je kunt het ook thuis makkelijk meespelen en het is altijd leuk als je een woord snel ler raadt dan de kandidaat." Voorlopig blijft Hans van der Togt als het aan hem ligt dus nog wel spelleider bij het Rad. Een andere reden die ik heb om ermee door te gaan is dat ik in middels een leeftijd heb bereikt waarop je niet zoveel risico's meer neemt. Ik was al 42 toen ik met het Rad begon. Ik kan me voorstellen als je net begint als presentator dat je dan wel eens wat anders wilt. Maar voor mij hoeft dat niet zo-. Ik ga hier ge woon mee door tot aan de VUT." ('Rad van Fortuin', dagelijks om 18.30 uur, RTL 4) Nieuwe RTL 4-serie lijkt op 'Man over de vloer' Wat beroert 's lands jeugdigen die meedoen aan Blind Date, het gezellige romantische koppelprogramma van de TROS? Week aan week begeven stromen kandidaten zich, gewapend met paspoort en een weekendtas vol guitige strandschepjes, hoopvol naar de studio, waar ze n,i het beantwooi den van een aantal 'diepgaande' vragen ofwel met stoel en al terug de vergetel heid in worden ge lanceerd, ofwel op vakantie mogen met een onbekende part ner. Zijn ze wanho pig op zoek naar een aantrekkelijke 'lover'? Is het de gra tis reis die ze aan trekt, en maakt het daarbij niets uit dat er daarbij eventueel een in gebruik knap tegenvallende mal loot naast ze mee- huppelt? Willen ze gewoon óók wel eens met hun hoofd op de kijkbuis? Blind Date is in de loop der televisie- kelijk 'losser' geworden. Het komt wat minder krampachtig over dan in het begin. Hetgeen vooral te danken is aan het af schaffen van de vooraf ingestu deerde antwoorden, geschreven door gewild-leutige tekstschrij vers. Maar je moet er nog steeds wat voor over hebben, voor die vijf dagen Tunesië of, in geval van ruiling van de gekozen va kantiepartner, drie dagen Efte- ling. Voordat je op reis mag, moet je je behoorlijk bloot stel len voor volk en vaderland. Te meer daar de kandidaten steeds meer kiezen voor 'pittige' vra gen. Zou je normaalgesproken een onbekende die informeert: „Wat doe je het liefst na het vrij en?" een stevige oplawapper verkopen, bij Blind Date moet je wel degelijk antwoorden. Slim antwoorden liefst. Want zeg je: „Een sigaretje roken en gauw de aardappels opzetten," dan wil Kees of Jeroen beslist niet met jóu naar Wenen. Dan kiest hij mooi voor Marjoke. die zwoel het juiste antwoord in de microfoon fluisterde: „Na het vrijen kijk ik je diep in je mooie ogen, en dan gaan we gewoon dóór." Wipneusje In de uitzending van afgelopen vrijdag koos Leo Lievaart voor Esther Besseling en viel Ineke de Boer voor Gaspar Rijpsma. Vóór ze afreisden naar respectieve lijk de Turkse Ri- vièra en Israël, mengde Panda zich in de foyer van de studio tus sen het prille ge luk voor nog wat meer vragen. Esther presen teert een sigaret. „Je rookt toch ho- penlijk wel hè?" Gelukkig, Leo blijkt te roken. „Ik zie er eigenlijk anders uit dan nu hoor," aldus Esther. „Ze heb ben me nu heel dik onder de poeier ge smeerd." Leo: „Nou, je hebt een leuk wipneusje." Waarom hebben jullie meegedaan? Leo: „Voor mij is het gewoon puur voor de uitdaging. En ook om eens een keer op TV te zijn. En om leuk op vakantie te gaan met een meisje." Esther: „Ik wilde wel eens we ten hoe het achter de schermen toegaat. En ik deed het ook heel bewust om wat meer contacten te leggen. Mijn verkering is uit gegaan, en ik dacht bij zo'n op name leer ik dan een hoop nieuwe mensen kennen. De jongen die je uitkiest kan in ie der geval een heel leuke vriend worden. Of niet. Je kunt verliefd worden. Of niet. We zien wel." Irene kwam naar Blind Date omdat haar zus haar had opge geven. „En ik ben al een tijdje vrijgezel, dus..." Gaspar ten slot te, houdt eigenlijk niet van dit soort programma's. Maar mijn hele familie riep dat 't nu juist echt iets voor mij was. Vandaar." Wat voor iemand hoopte je te ontmoeten? Gaspar: „Uiterlijk maakt me Het Wereldje PANDA DE L' ISLE Fotomodel Natascha (links) wordt 'weggeschoten'; Esther Besseling gaat met Leo Lievaart naar Turkije. FOTO FRANK FAHRNER niet zo veel uit." Irene: „Het innerlijk is be langrijk. Humor en romantiek moet een man hebben, dan kun je heel ver komen." Caspar: „Als ze maar geen gi gantische laag make-up op zou hebben. Heel dik vind ik ook erg. Of pukkels en piekhaar. Wat het innerlijk betreft: ik hoopte op een sportief, opge wekt type. Met humor." Irene: „Nou, dat ben ik alle maal." Dus het gaat lukken met die vakantie? Irene: „Ja hoor, het wordt la chen." Gaspar: „Of er wat bloeit, dat zie ik dan nog wel." Hoe is jullie keus tot stand ge komen? Leo: „Ik Vond Esther gewoon het spontaanst. Het eerste meisje dat ik 'wegschoot' had haar brief gefaxt. Dat vond ik twee wist ik dat ze fotomodel en mannequin was. Ik heb al eens een vriendin gehad die dat was, en daar werd ik gek van. Ieder een keek naar haar. alle man nen kwamen op haar af. Dat wil ik dus nooit meer." Esther: Nou, maar in Turkijke is het erg hoor. Daar komen dus ook alle mannen meteen op je af." Leo: „Ik ben toch bij je? En ik ben heel erg sterk." Onsympathiek Irene: „Eén van de drie jongens vond ik heel onsympathiek overkomen, dat was dus snel bekeken. Van de overgebleven twee gaf Caspar de leukste ant woorden." En hij viel niet tegen? Irene: „Nou, hij is wel een beetje klein. Maar dat is geen kritiek, hoor. Trouwens, ruilen zou ik sowieso niet doen." Caspar: „Nou..." Irene: „Nee, het gaat om het innerlijk. Caspar is gewoon hartstikke gezellig, hij heeft een lekker zelfvertrouwen, een goeie uitstraling." Leo: „Ik vond het moeilijk om aan de meisjes te vragen hoe ze eruit zagen. Een beetje gênant. Maar ja. je moet toch een beetje een idee hebben... Wat dacht jfj eigenlijk toen je me voor het eerst zag?" Esther: „Nou.., ik dacht ja, leuk koppie. Een leuke, sportie ve, ondernemende knul." Leo: „Dat klinkt veelbelovend. Toch?" Esther: „Weet je wat ik zo jammer vind? Als je die kandi daten terugziet op de filmpjes, hoe ze soms tegen elkaar doen. Dit deugde niet, dèt deugde niet. Ze slaan elkaar zowat een blauwoog." Leo: „Maar je moet ook geen leugens gaan vertellen. Je moet wel de waarheid zeggen. Weet je, mensen denken vaak als je aan zo'n programma meedoet, dat je helemaal wanhopig op zoek bent naar een partner. Dat je een sukkeltje bent. Dat is he lemaal niet zo. Als 't gewoon leuk lachen wordt, is het voor mij best." Wat of het wordt voor Gaspar Irene. Leo Esther - leuk la chen. dichtgeslagen ogen, of een Heuse Romance - dat zien we aanstaande vrijdag. In Blind Date. HILVERSUM JAN VAN STIPRIAAN Liefhebbers van de Britse come dyserie Man about the house (halverwege de jaren zeventig door de VARA uitgezonden) kunnen - als ze tenminste ge noegen nemen met enigszins matiger acteerwerk - hun hart ophalen. RTL 4 begint vandaag met de dertiendelige serie Sam- Sam, gebaseerd de destijds po pulaire Britse comedy, die on der de naam Man over de vloer werd uitgezonden. De meesten zullen zich het verhaaltje nog wel kunnen her inneren: twee meisjes, een bij dehante en naïeve (Anne Mieke Ruyten en Elle van Rijn als res pectievelijk Christien en Jolan- de) bewonen, samen met een vrolijke jongeman (John Jones als Jimmy), een etage. Onder hen woont een wat ouder echt paar, (Bea Meulman en Jules Royaards als Rietje en Nol) waarvan de vrouw duidelijk oversekst is en de man nukkig karakter heeft. Zij zijn tevens de verhuurders van de etage. Sam-Sam begint onmiddellijk tamelijk komisch: Jolande vvil een douche nemen, maar ziet dat er een man in het bad ligt te slapen. „Er ligt een man in bad", gilt ze, „van het andere geslacht. Het is een zwarte." Even later stapt Jimmy, z'n ogen wakkerwrijvend, uit het ligbad. „Wat is het water nat zeg", roept hij Jolande toe. Waarop Jolande reageert met: „Je zag er gisteravond heel anders uit. Een stuk droger." Jimmy en Jolande hadden elkaar de avond tevoren namelijk op een feestje ont- Korte tijd later zitten ze ge drieën - hij in een strakke jurk van één van de dames - gemoe delijk aan één tafel. En omdat Christien en Jolande toch op zoek zijn naar een nieuwe ka mergenoot (de vorige, Elsje, is zojuist getrouwd) besluiten de meisjes om Jimmy een kamer aan te bieden. Liever hadden ze weliswaar een meisje gehad, maar Jimmy is wel een aan vaardbaar alternatief. Sam-Sam is in dit genre abso luut geen comedy van slechte 'kwaliteit. Het acteerniveau van de spelers en speelsters kan de toets der kritiek aardig door staan. Regisseur Robin Pera is erin geslaagd de Britse versie tot op korte afstand te benaderen, ofschoon het natuurlijk gevaar lijk is om TV-produkties met el kaar te vergelijken. Het half uur durende programma heeft in! •elk geval voldoende snelheid] om de eventueel optredende verveling bij de kijker de baas te blijven. Uitvoerend producent Guus van der Made (van Joop van den Ende TV Produkties): „Wij vonden Man over de vloer des-j tijds een van de beste series. Daarom hebben we niet lang hoeven nadenken toen we de opdracht kregen om ook in Ne derland zo'n serie te maken." Van der Made voorzag wel wat problemen. „Het was twintig! jaar geleden een populaire sen rie. Bfrijgen we dat wel los als je het nu brengt"? Om het verle den 'te vergeten' en Sam-Sam zoveel mogelijk een kans van slagen te geven, is gekozen voor een moderne vertaling. Dus ko-| men er onderwerpen in terug,! die anno 1994 spelen. Dat is wel zo aardig. ('Sam-Sam', vanavond, 21.00 uur, RTL 4)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12