Joseph Beuys verovert Parijs alsnog Mauritshuis koopt schilderij van Nicolaes Maes Portretten zonder gezicht van Kelder Cultuur Kunst lollandse Ontslagen Dunaway klaagt Lloyd Webber aan Weer vertraging bij opvolging in Boymans Theater lokt met cd annemiek ruygrok 071 l'.u'l r:\ i llll i-\n k im 'au 0 1 v M| .b. e e hij 1 traatër de titel 'De Hollandse f wordt tot en met 25 sep- ïl vaper een beeldende kunst- hoopfestatie gehouden in tien Is vtfhillende tuinen in Leiden an o|egstgeest. Aan elf Neder- aan se kunstenaars is gevraagd ondaal voor deze tentoonstel- it u een werk of installatie te nhe$n. In deze krant volgen .vel Ie stadsroute die de bezoe- foert langs dikwijls onge le tuinen en verrassende ictieitwerken. H is die klok er altijd al, of 1 hij bij het kunstwerk? En trachtige galerij in Het Pie- bridanshofje aan de Oude Bnmarkt, waren daar altijd I Adijnen opgehangen? Mis- ICnn om de monumentale ga- te beschermen tegen in- |ende blikken? Of om die fietsenstalling die hierin ^rj^jherbergd aan het oog te ikken? En die roestvrijsta bel? Staat die er sinds men- ïugenis? Om de talrijke ?n uit dit hofje de gelegen ie geven hun middagslaap- iriefelijk in het zonnetje te brengen. En de bewo- een eettafel te gunnen, a^enkan zij hun avondmaaltijd Jen verorberen? irae .Tolas Dings, een Amster- le kunstenaar, maakte in (;ader van 'De Hollandse -manifestatie een installa- «staande uit boven be- jven drie onderdelen. Een mjstalen tafel van precies eertngte: 1.86 meter. In tegen- t, wilg tot vroegere objecten ïdenlings, die dienen als drager neldtkel voor een kunstwerk, is indetafel een zelfstandig kunst- Li- Als op een neergelegd lerij ziet de toeschouwer ovenaf naar in koper inge- emblemen voor richting, het aen verhouding. De gulden nt oö. die ook de maten van de n enhelpt bepalen, is het uit- ipunt voor de verdere or- ig van de emblemen. De de tafel geplaatste (stads- :ondimaakt de exacte tijds- en iet dibepaling volmaakt. Het is rïiang' voor de galerij is - in stelling tot de tafel en de van zachte materialen ge- t: hout en katoen. Dings It zie hiermee een ode aan Pie- zondridan, een rijke lakenver- en an wie het hofje zijn naam 'en ttnt. Maar de 'gordijnen'. h ook om een lichte bries lar te maken en daarmee Faye Dunaway eist zes miljoen dollar schadevergoeding van componist-produ cent Andrew Lloyd Webber wegens haar ontslag als hoofdrolspeelster in diens mu sical „Sunset Boulevard". „Ik hoop dat ik de laatste ben in een lange rij van artiesten die in goed vertrou wen tot de produkties van deze man zijn toegetreden, om vervolgens door diens toedoen grote persoonlijke en professio nele schade op te lopen", zei Dunaway in de aanklacht, waarin zij Lloyd Webber beticht van beroving van goede naam, contractbreuk en fraude. Toen IJoyd Webber Dunaway in mei contracteerde als opvolgster van Glenn Close voor de rol van Desmond wekte dat lichte verbazing, omdat de actrice niet over zangervaring beschikt. Enkele weken voordat de musical in de nieuwe bezetting van start zou gaan gaf Webbers' Really Useful Company een verklaring uit waarin werd gezegd dat Dunaway de rol niet aan kon. De actrice werd ontslagen en de mu sical werd stopgezet. Eerder heeft IJoyd Webber Patti Lupo- ne, de actrice die de rol van Desmond speelde toen de musical in 1993 in lan den werd uitgebracht, tegen de afspraken in vervangen door Glenn Close. Lupone heeft naar verluidt ruim een miljoen dollar schadevergoeding bedongen voor die con tractbreuk. larré onder water isterdam De Dogtroep huurde er de scheepswerf van de )SM voor af, maar het Haagse toneelgezelschap De Appel ?st voor de piste van theater Carré om de confrontatie met het iter aan te gaan. Voor de komedie 'Trilogie van het Zomerver- jf van Carlo Goldini wordt van 26 november tot en met 15 de- mber de piste van Carré onder water gezet. In het voorjaar van 93 zagen ruim 35.000 mensen Goldoni's stuk in de grote zaal n het Appeltheater in Scheveningen. Vanuit de coulissen zul- i ook dit keer verscheidene gondels rond het Venetiaanse v I )omei!and varen. Mensen die verleden jaar de boot hebben g mist krijgen zo nog een kans. e Itatus Quo in concert haag» De rockgroep Status Quo komt voor een eenmalig v icert naar Nederland. Op zaterdag 5 november spelen zij in n Rijnhal in Arnhem. Status Quo draait al ruim een kwart eeuw al n ie in de popmuziek. De groep heeft in Nederland 23 hitsingles le v tad, waaronder 'Roll over lay down'. 'The Wanderer' en 'The le niversary Waltz', een medley van klassieke rocksongs. Het luwste album van Status Quo sinds drie jaar, 'Thirsty Works', ;ek leze week uitgekomen. De voorverkoop voor het concert be- hou it zaterdag 3 september. ;eld larlon Brando schrijft memoires Het Mauritshuis in Den Haag heeft voor ruim 1,4 miljoen gulden het schilderij De oude kantwerk ster van de 17de eeuwse schilder Nicolaes Maes gekocht. Het schilderij is afkomstig uit buiten lands particulier bezit. In 1985 werd het bij Chris tie's in Londen voor bijna 1,8 miljoen gulden ge veild. Het paneeltje (37,5 x 35 centimeter) is vanaf za terdag te zien in het museum aan de Korte Vijver berg. Bijna twee jaar geleden maakte het werk deel uit van de tentoonstelling De Zichtbare We- relt in het Dordrechts Museum. Het museum heeft het schilderijtje via een om weg in bezit gekregen. Twee handelaren - Noort- man uit Maastricht en Koetser uit Zürich - waren bereid het werk te kopen op een veiling van So theby's in Londen op 6 juli. Afgesproken werd dat het Mauritshuis het doek binnen drie maanden voor hetzelfde bedrag zou kunnen overeneinen. Dankzij financiële bijdragen van het VSB Fonds Den Haag en Omstreken, de Vereniging Rem brandt en de Stichting Vrienden van het museum was het benodigde geld enkele dagen geleden bij eengesprokkeld. Het Mauritshuis had nog geen enkel werk van Maes in de collectie. Het nu verworven paneel was één van de laatste genreschilderijen van Maes in particulier bezit. Maes schilderde De oude kantwerkster in 1655, de periode waarin hij volgens het Mauritshuis zijn mooiste genrevoorstellingen maakte. Het werk verkeert in een uitstekende staat. Maes (1643-1693) wordt beschouwd als één van de belangrijkste leerlingen van Rembrandt. Aanvankelijk schilderde hij bijbelse historiën. Vanaf 1654 tot het eind van de jaren vijftig con centreerde hij zich op de uitbeelding van huiselij ke taferelen met één of meerdere figuren. Kant- klossende vrouwtjes, spinsters, appelschillende meisjes en dienstmeiden, vormden de onderwer pen van zijn stukken in die periode. In de tweede helft van de jaren 1650 waagde hij zich ook aan de portretschilderkunst. Vanaf 1660 legde hij zich volledig toe op het schilderen van elegante por tretten. Centre Pompidou zet Duitse vernieuwer in de schijnwerpers Het gaat wellicht een beetje te ver om te stellen dat het belang van de in 1986 overleden Duitse kunstenaar Jo seph Beuys in Frankrijk jarenlang onderschat is. Maar het staat vast dat Beuys, bij leven al een legende en na drukkelijk aanwezig op de internationale artistieke voor grond, in Frankrijk tot voor kort veel minder aandacht kreeg dan elders in Europa. Onopgemerkt bleef Beuys des ondanks ook in Frankrijk be paald niet. Hoewel zijn eerste Parijse tentoonstelling pas in 1974 plaats vond, stal de voor malige Luftwaffe-piloot in 1977 onbetwist de show tijdens de toch door tal van internationale grootheden bijgewoonde ope ning van het Centre Georges Pompidou. Tijdens de urenlan ge ceremonie posteerde Beuys zich tussen twee van zijn sculp turen, gekleed in een dikke mantel van wolvebont. On danks de ondraaglijke hitte - de airconditioning van de Parijse 'buizenfabriek' werkte nog niet - weigerde Beuys zich van zijn mantel te ontdoen. Een 'perfor mance' van het soort waar Beuys het patent op had. Zeventien jaar later en bijna tien jaar na zijn dood, is Joseph Beuys door zijn werk nadrukke lijker dan ooit aanwezig in Pa rijs. Het Centre Pompidou heeft tot en met 3 oktober vrijwel de hele vijfde verdieping inge ruimd voor een overzichtsten toonstelling van het werk van Beuys. Een tentoonstelling die hem posthuum alsnog de aan dacht en waardering geeft die hij bij leven niet kreeg in Frank rijk. De tentoonstelling bestaat uit bijna tachtig sculpturen (in stallaties, objecten en vitrines) en 456 tekeningen en schetsen, door Beuys zelf ooit uit zijn im mense produktie geselecteerd en bijeengebracht onder de ba rokke titel 'The secret block for a secret person in Ireland'. Een knipoog naar de door hem zeer bewonderde schrijver James Joyce. Het grafisch werk, op het eer ste oog wellicht minder specta culair dan zijn vaak extravagan te sculpturen, vormt de rugge- graat van de overzichtstentoon stelling. Niet alleen omdat Beuys in 1945 begon als graficus alvorens zijn vondsten, experi menten en ideeën vanaf het midden van de jaren vijftig ook in driedimensionale vorm te gieten, maar vooral omdat Beuys zelf het geheel van de 456 schetsen als zijn 'grafisch testa ment' beschouwde. Het bevat recensie roos van put Expositie Reinier Kelder, schilderijen Te zien t/m 11 sept. do. t/m za. 14 -17.00 uur en op afspraak Galerie Cellini, Hooi gracht 50 Leiden. Reinier Kelder (47) is nog maar net afgestudeerd aan de Acade mie in Den Haag en in galerie Cellini is nu zijn eerste solo-ex positie te zien. De kunstenaar is zeer bescheiden met de prijzen van zijn werk, misschien wel omdat het een eerste soloten toonstelling is. Variërend van 350 tot 1800 gulden zijn de olie verfschilderijen -ook drieluiken- te koop. Kelder noemt zichzelf een portretschilder. Wonderlijk ge noeg ontbreekt op elk schilderij een gezicht met karakteristieke trekken. Hij schildert wel diver se personages naar de realiteit, mannen en vrouwen. Per schil derij is telkens één persoon de geportretteerde. Van het gezicht zie je niet veel meer dan de kin, met nu en dan een mond. Het gaat bij het werk van Kelder met name om de houding van het li chaam. Wat je ziet op de schil derijen is de romp en een deel van de benen. De personen zijn allen gekleed, in een donkere, zware winterjas of in een keu kenschort. Het is fascinerend te zien hoe treffend Kelder, juist door dit deel van het menselijk lichaam als onderwerp van het portret te nemen, een persoon portret teert. Kelder schildert precies. Hij geeft exact de plooien van de mantels weer, maar zo nu en dan komt in hetzelfde doek de palettechniek voor. Die past hij De procedure over de benoe ming van de nieuwe directeur van museum Boymans-van Beuningen duurt langer dan verwacht. In september zou een kandidaat worden voorgedra gen aan het college van B en W van Rotterdam, maar de externe commissie die bij de werving van de directeur is betrokken heeft meer tijd nodig. Volgens waarnemend-direc teur van Boymans, Ter Molen, komt de commissie pas in okto ber met een kandidaat. Of de benoeming vóór de jaarwisse ling rond is, acht hij niet waar schijnlijk. „Als de nieuwe direc teur iemand van buiten is, zal hij eerst moeten worden losge weekt. Dat kost tijd." De adviescommissie is vol gens een woordvoerder van de gemeente Rotterdam éénmaal bijeengeweest. Over het te vol- dan toe om bijvoorbeeld het kledingstuk onder de mantel, een blouse of sjaal, aan te ge ven. Alleen bij het werk 'Vrouw met schort' is het schort dat over de overige kleding wordt gedragen, met het palet aange bracht. Dikke, brede plakken olieverf zijn op een losse, vrije wijze op het doek aangebracht. Hierdoor ontstaat een contrast met de overige kledingstukken. De achtergrond waartegen de figuren zijn afgebeeld laat niets los over de ruimte waarin zij staan. De vlakken zijn in één kleur geschilderd, deze kleur is behoorlijk grauw. Daarnaast zijn de houdingen van de figu ren niet levendig. Zij staan met de handen in de zakken of de kragen van de jassen staan overeind. Het lijkt alsof zij zich zelf willen verbergen in de zwa re jassen en zo stil mogelijk staan om maar niets over zich zelf los te laten. Je kan toch geen gezicht zien, dus als je maar stilstaat ziet niemand wat er in je omgaat of wie je nu wer kelijk bent. Kelder laat de figu ren echter geen ruimte om zich te verbergen. Bijna genadeloos legt hij de verschillende karak teristieken bloot. De houding, de flauwe kromming van de rug waardoor de plooien van de jas bijna melancholiek hangen, de nek die net iets te gebogen is, de armen die net iets te diep in de zakken zijn gestoken, het zegt allemaal genoeg om de persoon zonder hoofd achter de jas te zien. Nu eens depressief en somber gestemd, dan weer fier en krachtig, de portretten zijn mensen met een eigen ge schiedenis. gen tijdschema wil hij zich niet uiüaten. In de externe advies commissie zitten de directeuren van het Rijksmuseum (Van Os), het Van Goghmuseum (De Leeuw), en het Stedelijk Muse um in Amsterdam (Fuchs), de plaatsvervangend secretaris-ge neraal van het vroegere minis terie van WVC Jesserun en een vertegenwoordiger van de Ver eniging Vrienden van Boymans, Van Caldenborgh. Eerder dit jaar was de wer- vings- en selectieprocedure op geschort in verband met de dis cussie over de toekomst van de Rotterdamse musea. Nadat plannen voor de volledige inte gratie van de vier Rotterdamse musea - het Maritiem Museum Prins Hendrik, Museum Boy mans-van Beuningen, Museum voor Volkenkunde en het Histo risch Museum - van de baan waren, is het profiel van de nieuwe directeur opgesteld. De Riiswijkse Schouwburg bedient zich sinds kort van een ori gineel wapen in de strijd om de bezoekersaantallen. Het thea ter biedt een cd te koop aan waarop diverse artiesten die het komend seizoen in Rijswijk optreden, alvast een voorproefje van hun kunnen geven. Zeventien artiesten en groepen hebben belangeloos aan de cd meegewerkt. Onder hen zijn Jules Deelder (met een jazz nummer), Jeroen van Merwijk, Tata Mirando, Magna Carta, Ri ta Reys en Pim Jacobs en de cabaretgroep Niet uit het raain. Het theaterseizoen in Rijswijk begint op 23 september met een voorpremière van de musical My Fair Lady. Pisuisseprijs voor Annick Boer amsterdam anp De 23-jarige cabaretière Annick Boer krijgt voor haar rol in De Sunshine Boys de Pisuisseprijs 1994. De onderscheiding is ook bedoeld voor haar aandeel in de eindexamenproduktie van de Akademie voor Kleinkunst die in juni in de Kleine Komedie in Amsterdam was te zien. Boer, die onlangs afstudeerde, ont vangt de prijs op 6 september in het Akademiegebouw in Am sterdam. De Pisuisseprijs gaat jaarlijks naar een student van de Akade mie voor Kleinkunst die het af gelopen seizoen de beste thea- terprestatie(s) leverde. De on derscheiding bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van tweeduizend gulden. v york De Amerikaanse filmacteur Marlon Brando heeft on- iks herhaalde verklaringen dat hij zijn leven een privé zaak it, zijn memoires geschreven. Het boek kwam tot stand in sa- fe inwerking met Robert Lindsey, een voormalig correspondent en de New York Times die ook oud-president Ronald Reagan het schrijven van zijn autobiografie assisteerde.'Brando', ils het boek heet, zal op 7 september in de winkel liggen. roots Afro Caribe Festival terdam Muziek, dans, theater, film, lezingen en workshops het gebied van de Afro-Caribische cultuur zijn te zien en te star uisteren tijdens het Afro Caribe festival, dat van 16 t/m 24 itember in Rotterdam wordt gehouden. Muziek uit Curasao, re, Cuba, Ghana en Nederland, dans uit de Verenigde Staten bij vjGroot-Brittannië in de Rotterdamse Schouwburg op 22,23 en hoOtember. Films zijn er in het Lantaren/Venster op 18 septem- laair en de workshops zijn gedurende de hele periode op divese idykken in de stad. De Festivalkrant is verkrijgbaar bij de Rotter- at inse Schouwburg of het VW, informatie bij World Produc eer lis, 010-4049332. pogingen is die 'boodschap' niet voor iedereen even duide lijk, zo blijkt tijdens een bezoek aan de Parijse tentoonstelling. Vlak achter de installatie 'Richt- krafte einer neuen Gesellschaft' die bestaat uit drie ouderwetse schoolborden op ezels (een ver wijzing naar de gekruisigden op de berg Golgotha?) die prijken op een platform dat door tien tallen andere schoolborden met teksten en schetsen van Beuys bedekt wordt, staat een Frans man van middelbare leeftijd van het prachtige uitzicht over Parijs te genieten. In de verte parelt de Sacré Coeur op de heuvel van Montmartre. „Dat vind ik nou honderd keer inte ressanter dan al die rommel van Beuys" zegt de mokkende man tegen een vrouw die hem van het uitzicht wil weglokken. „Loop jij maar door; ik wacht hier wel tot je klaar bent", zegt de man. „Zo zie ik tenminste nog iets voor mijn veertig franc". Beuys zelf zou de lol er waarschijnlijk wel van hebben in gezien. 'Beuys'. Tot en met 3 oktober 1994. I)e tentoonstelling is da gelijks, behalve op dinsdagen, van 12.00 uur tot 22.00 uur ge opend en op zaterdagen en zondagen vanaf 10.00 uur 's morgens. Entree: 40 frank (f13,-); Centre Pompidou, Pa rijs. De poezen hebben het kunstwerk in bezit, gezien de vele modderige pootjes op het tafelblad. foto ben de bruijn de windrichting te kunnen pei len. Op een nazomerse zondag middag is het hofje een oase van rust in de verder zo roerige binnenstad van Leiden. Er is niemand thuis. De studenten zijn met weekeindeverlof. Al leen de poezen, de poezen heb ben het hofje in bezit. En ook het kunstwerk, gezien de vele modderige pootjes op het tafel blad. De poezen zijn de hoofdbe woners van dit hof. De studen ten die hier doorgaans vertoe ven, komen op de tweede plaats. 'Wanneer u de deur sluit, let u dan op dat er geen poes met u mee naar buiten loopt', waarschuwt een bordje aan de binnenkant van de toegangs poort. Bakjes met melk voor de hofjesdeuren. Het stilleven wordt bezocht door een vrouw met twee kin deren. Ze zijn duidelijk op de 'Hollandse Tuin-toer'; „Kijk die tafel. Daaraan kunnen de bewo ners barbecuen. En die gordij nen zijn zo gedrapeerd, omdat de kunstenaar dat zo bedoeld heeft. Die klok. ik geloof dat hij er bij hoort. Maar het lijkt net alsof hij in het hofje hoort en er altijd al gestaan heeft, vind je niet?" „De schoonheid en gratie van zowel natuurlijke als door men selijke kunde geschapen voor werpen zijn voor mensen van dinstinctie geschikte zaken om met elkaar van gedachten te wisselen en naar waarde te schatten." Dit citaat uit de vijf tiende eeuw van Pier Paolo Viergerio gebruikte Dings als bron voor zijn installatie. De tortelduif en de zwarte kraai, met koper ingelegd op het roestvrijstalen tafelblad hebben niets te vrezen. Niet van de mensen en niet van de poezen. Want eetbaar zijn ze niet. Een bijna levend onderdeel van een tijdelijk stilleven. ANNEMIEK RUYGROK rien Western Diamonds treden op tijdens het Afro Caribe Festival, dat ptember in de Rotterdamse Schouwburg wordt gehouden. fotopr Joseph Beuys met karakteristieke vilthoed op: urenlang in dikke mantel met wolvebont tijdens opening Cen tre Pompidou. foto cpd tal van sleutels voor het begrip van zijn monumentale werk en van zijn vele roemruchte perfor mances waarvan er enkele tien tallen in videovorm te zien zijn in het Centre Pompidou. Beuys, volgens sommigen 'de grootste Duitse kunstenaar sinds Dürer', maakt het zijn pu bliek bewust niet makkelijk, probeert mensen uit balans te brengen om ze vervolgens aan het denken te zetten en in be weging te brengen. En dat alles in het kader van Beuys' rotsvas te overtuiging dat 'ieder mens een kunstenaar is'. Ondanks Beuys' indringende

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17