In Het Klaverblad komen vooral mensen met smaak' 'Ik wil niet met pensioen' Populaire advertentie-ansichten straks ook in scholen Het Gesprek van de Dag te Paarse boterbloemen Theo Bakker ATERDAG 27 AUGUSTUS 1994 Koffie- en theehandel aan Hogewoerd viert 225-jarig bestaan perend voorbeeld uit de iktijk van alledag. Er komt v binnen die rustig it staan wachten tot het ge- jprek wordt onderbroken. Als ze n de beurt is, deponeert ze e lege zakjes op de toon- „Die kreeg ik vorige keer er in zat, vond ik ooi, dan vullen we ze daar iu weer mee", zegt Marion de 'ries, die meteen een niet ver- noed voordeel van een grote ortering aanstipt. „Mensen ne- e afsU nen vaak het zakje mee waarop taat wat ze hebben gehad en t spel lat scheelt heel wat in de ver- C( lakkingskosten." Marion de Vries is eigenares van Jlet Klaverblad aan de Leidse uet logewoerd, het koffie- en thee- ncl. bi Enkeltje dat al ruim twee eeu- I BT%en heeft overleefd. Het interi- ademt nog nadrukkelijk de :r van weleer; het assorti- ient is volledig aangepast aan Ie eisen van de tijd. Honderd- iwintig soorten thee en 28 soor- en koffie zijn te koop bij Het 3averblad, waar elke klant zijn aantal zaken mag teken. „Ze mogen niet aan ruiken, want dan ben je an- lerhalf uur bezig, maar nie- nand gaat hier zomaar de deur lit", zegt De Vries in het pitto- eske optrekje dat goed gecon- erveerd op weg is naar het 225- ^Harig bestaan. I^let verjaarspartijtje van een de oudste 'winkeltjes' van le Sleutelstad (uitgeverij Brill "dateert van 1683, apotheek Aloë 3p het Levendaal van 1755) wordt op 1 september meege- rierd door de vaste klanten en door werknemers van de voor- nalige bijbehorende koffie- iranderij aan de Korevaarstraat. )e stamgasten hebben voor die een kortingsbon gekregen voor koffie of thee, een van de vroegere directeuren van de branderij zal het herkennings baken aan de buitenpui onthul len. Het oude kistje dat aangaf dat de Vereenigde Oostindische n Compagnie ooit patent verleen de voor de verkoop van kolonia le waren, is nieuw gemaakt. Met een lengte van 36 cm, een breedte van 33 cm en een hoog te van 43 cm, heeft het nu weer de ideale maten die golden voor Compagnies-uithangborden in de tijd dat pruikenmaker Jaco bus van der Kreek z'n kruide nierswinkel begon. Waarom de man die rigoreuze beroeps-ommezwaai in 1769 maakte, vermeldt de historie niet. Wel is vastgelegd dat de kruidenier al snel ook koffie- brander werd en dat die 'bij baan' uitgroeide tot hoofdzaak. Het branderijbedrijf is in 1983 verdwenen, maar het aroma komt je nog altijd tegemoet in het winkeltje waarin de tijd heeft stilgestaan. Het VOC-pa- tent is nooit ingetrokken en nu nog heeft niemand er haast. „De inrichting straalt rust uit en hier komen mensen die het niet erg vinden om te wachten", geeft Marion de Vries er als ver klaring voor. „Die willen net zo'n uitleg als hun voorganger." Marion de Vries geeft die uiüeg graag. Ook nu ze al bijna tien jaar bezig is onder het wakend oog van de weduwe Molken- boer (de beroemdste nazaat van de oprichter die de zaak vanaf de muur in de gaten houdt) be zit ze nog het enthousiasme van de ware liefhebber. De geboren Brabantse mag graag vertellen over de geschiedenis van het Leidse bedrijfje, waarin vrou wen een voorname rol speel den. Elisabeth Maria van der Kreek bijvoorbeeld, dochter en opvolgster van de omgeturnde pruikenmaker die op 39-jarige leeftijd als ongetrouwde vrouw in de zaak kwam en alles op ad ministratief gebied op poten moest zeten. „Let wel, als onge trouwde vrouw, in die tijd", zegt Mariqn de Vries bewonderend. Ze spreekt met evenveel waar dering over alle produkten die ze verkoopt („koffie, thee, maar ook blikken, trommeltjes, man den, relatiegeschenken, koffie potten en waterkannen") en over de mensen die gewoonlijk bij haar binnenlopen. „Studen ten, jonge mensen, oude men sen - maar toch vooral r ers 'jor oor ap- ise j! (83) verslingerd aan paddestoelen Hij vouwt zorgvuldig een pa piertje open met het woord 'careful' daarop. Alsof het om suikerkorrels gaat, liggen de mi nuscule paddestoelen er in. Kijk, hier zie je er tientallen, de mycena pauladat bruine is schors, maar het is pokkewerk", spreekt de onderzoeker van paddestoelen dr. RA Maas Geesteranus stellig en met over tuiging. Rudolf Maas Geesteranus is on danks zijn gevorderde leeftijd van 83 jaar nog elke ochtend achter zijn microscoop in het Rijksherbarium aan de Schelp enkade te vinden. „Ik sta elke :s uur op. Je moet blij ven werken, zeggen ook artsen. Het is niet zwaar, 's Middags ga huis, want dan ben ik moe. Maar ik vind dat ik niet pensioen kan gaan, je moet met je kennis anderen, zoals de vele amateurs op dit gebied, van dienst blijven zijn." De bioloog is een gerenom meerd publicist op het gebied van de paddestoel. Op zijn 'ka- le' kamer, zonder planten, zon der klok, kan hij alles terugvin den. „Ik geef weinig om de tijd. Ik heb wel telefoon, maar die gaat maar een keer in de maand." Maas onderzoekt al jarenlang het geslacht mycena, dat uit zo'n duizend soorten padde stoelen over de hele wereld be staat. Ook nu zijn er weer arti kelen in voorbereiding. Corres pondenten sturen hem materi aal toe. Het afgelopen jaar kreeg hij paddestoelen van dit ge slacht uit de Braziliaanse pro vincie Parana opgestuurd. „Ze worden ter plaatse gedroogd. Ze moeten vrij van insektenvraat en schimmel bekeken worden. Ik heb zestig procent afgekeurd, omdat het beschimmeld was aangekomen. Maar de rest be^ schrijf en teken ik dan. Ik stuur daarvan weer kopieën naar het herbarium in Brazilië." Over de soorten van de mycena hovende de kreefstkeerkring heeft Maas twee publikaties op zijn naam staan. Eerder, begin jaren zeventig, schreef hij twee engelstalige boeken over stekel- zwammen. Maas is ook aqua rellist, zo blijkt uit de tekenin gen in de boeken. De belangstelling voor dieren en planten kreeg de geboren Hagenaar tijdens zijn jeugd in Indië. „Daarna heb ik een heer lijke studietijd gehad in Leiden, die ik voornamelijk kamperend rond de Nieuwkoopse plassen heb doorgebracht. Ik zat zomer en winter achter vogels aan, toen waren die daar nog volop daar." Wat nou de lol is van het bestu deren van paddestoelen? Voor Maas Geesteranus geen moeilij ke vraag. „Je raakt geïnteres seerd, je ziet vormen die esthe tisch mooi zijn. En je ziet din gen onder de microscoop din gen die nog niet eerder door an deren zijn opgemerkt. Daarvan wil je dan vervolgens weer ver slag doen." Ook over de waarde van het be studeren van paddestoelen wil hij wel een en ander kwijt. „Mijn schoondochter geeft les aan ziekenhuiszusters. Zij maakt zich kwaad dat een insti tuut geld krijgt waar gewerkt wordt zonder sociale relevantie, zoals dit. Maar de menselijke geest is zo, dat hij wil weten: wat, waar, hoe? En er zijn altijd ontdekkingen op het gebied van planten en dieren, waar je later bij toeval het nut van inziet." Hij geeft voorbeelden. „In de schors van wilgen zit een zuur dat voor asperines wordt ge bruikt. En penicilline wordt ge wonnen uit twee soorten schimmels, penicillium, terwijl er wel 700 soorten zijn. Welke soorten de juiste zijn moest worden uitgezocht." „Ik vertel dit niet om mezelf te verdedigen, maar men heeft het recht om zijn gedachten tot uit voer te brengen. Met vioolspel, schaakspel, voetbal, vliegtuig bouw of het kijken naar padde stoelen. Dat mag allemaal." Maas zal zijn huidige kamer over ruim een jaar moeten ver laten, als het herbarium ver huist naar de vroegere Info- theek. „Ik hoop dat ze daar een plekje voor mij hebben, want ik wil met paddestoelen doorgaan tot mijn dood." EMIEL FANGMANN 'Hallo,'waar zijn we nu helemaal bezig!', schreeuwt een kaart uit een wandrekje vol vrolijk gekleurde advertentie-ansichten in het grand ca fé. Een treetje hoger zit een Camel-man uit de ja ren twintig mooi te wezen en een treetje lager fi gureren negroïde Kerstengeltjes. Gratis advertentie-ansichten zijn in. Ze zijn te vinden in achthonderd trendy cafés, disco's of filmzalen in maar liefst 22 steden, waaronder Lei den. Sinds vorig jaar mei zijn er al dertig miljoen verspreid onder de 18- tot 35-jarigen, een groep die voor adverteerders tot dan toe nauwelijks be reikbaar was. Vanwege het succes gaat producent Boomerang freecards zich nu ook richten op de middelbare- scholieren-markt. Vanaf oktober zijn ook in mid delbare scholen de stukjes karton van 152 vier kante centimeter te vinden die de aandacht vesti gen op een commercieel danwel artistiek pro- dukt, een merk of een ideële boodschap. De ene adverteerder doet dat uitbundig met een grote merknaam op de voorkant. De ander ge draagt zich ingetogener en zet het logo alleen op de adreszijde. „Deze vorm van reclame irriteert niet", aldus Erik Wolthuis, verkoopleider bij Boomerang. „De ontvanger ziet het meer als een relatiegeschenk van dat ene merk of die ene orga nisatie en kiest welbewust om de informatie tot zich toe te laten". Het is een rage. Omdat ze mooi zijn; omdat ze een prikkelende tekst dragen; of omdat je er iets mee kunt doen. Wolthuis: „De helft van de an sichten wordt, zo blijkt uit een enquête, ver stuurd". Het idee komt uit Barcelona, of Dene marken. Dat weet Wolthuis niet zeker. Maar wat doet dat er toe; het werkt. Met de kaart wordt een groep bereikt die tot dan toe lastig bereikbaar was. „Ze kijken weinig TV, al helemaal geen STER en lezen niet veel. Ook is deze categorie niet via één specifiek blad 'aan te schrijven", weet de 23- jarige Wolthuis. De freecard kost de adverteerder achttien cent per kaart. Hij levert het ontwerp, Boomerang drukt en verspreidt. Er zijn tot nu toe 350 ontwerpen ge maakt. De 'toonzetting' van de kaarten is speci fiek op de doelgroep afgestemd. „Onze nieuw jaarskaart met 'Fuck 1993'zal de lezer van Ouders van Nu niet aanspreken". Elke twee weken wordt het assortiment ververst. Boomerang garandeert dat alle 160.000 kaarten die een adverteerder moet laten drukken ook daadwerkelijk worden uitgezet. De rekjes worden steeds bijgevuld. In de bioscoop bijna elke dag; elders om de dag. „Ze vliegen de deur uit. Gratis hè?" Boomerang krijgt veel reacties op de freecards. Honderden scholieren belden zo vaak naar het Amsterdamse bedrijf met het verzoek om een be paalde ansicht, dat Boomerang noodgedwongen een geheim telefoonnummer aanvroeg. Tien stuks fanmail per dag is geen uitzondering. Van daar dat Boomerang de reclamekaarten nu ook gaat uitzetten op driehonderd van de achthon derd scholengemeenschappen. Voor de adver teerder betekent dat een manier om veertig pro cent van de Nederlandse pubers te bereiken. Het bureau weet inmiddels dat universiteiten, snoep fabrikanten en banken het wel zien zitten om met ansichten hun produkt te promoten. met smaak." Daarmee geeft ze meteen aan hoe ze erin is geslaagd de aan val van de supermarkten af te slaan. Met kwaliteit, maar ook met service en informatie. On grijpbare begrippen waar men sen nog de omweg voor willen maken, die ze niet meer over hebben voor een dubbelje meer of minder. Ze is er nooit zuinig mee maar neemt voor iedereen royaal de tijd, in het midden standsmonumentje van verstil de schoonheid. Weliswaar zijn de oude kasten en toonbanken verdwenen, maar er blijven vol doende relikwieën over. Thee en koffie worden bewaard in blilcken, trommels en silo's op planken onder het portret van de eerder genoemde weduwe Molkenboer, die grote invloed had op het aanzien van Het Kla verblad. Letterlijk en figuurlijk, want 'Gouden Naatje', zoals ze aan het eind van de vorige eeuw om haar rijkdom werd genoemd, schonk enorme bedragen aan de kerk en aan de armen en maakte de zaak groot. Tegelij kertijd liet ze uit pure zuinig heid de fraaie oude trapgevel van het perceel vervangen door de gewone pui boven de winkel, waarin haar dagen op 1 septem ber herleven. Ter gelegenheid van de viering van het 225-jarig bestaan, zal Marion de Vries zich met pruik en bril vermom men als oude dame en de we duwe zal ongetwijfeld ook figu reren in de fotocollectie die dan in de etalage wordt gestald. „Wie mij kent weet dat ik dat één keer doe en dan nooit meer", zegt de huidige eigena resse, die ook achter de toon bank graag zichzelf blijft. Zo laat ze zich nooit opjagen. Hoe druk het ook is. „Je moet de tijd ne men om iemand die hier voor het eerst binnenkomt wegwijs te maken. Zeker nu er zoveel keus is", betoogt ze, wijzend op de vele soorten thee en koffie. „En een paar van die soorten zijn echt uniek. Die kun je al leen hier krijgen. Of nou ja, al leen hier. Er is maar een andere Marion de Vries neemt de tijd voor haar klanten. Haar winkeltje, Het Klaverblad, is al 225 jaar oud. foto holvast/marklamers winkel in Nederland die ze ook heeft. De Kale Jonker in Haar lem. De winkel van mijn man. Voor hem kan ik de recepten natuurlijk niet geheim hou den." Het lijkt een aardige grap: van pruikenmaker tot Kale Jonker. Maar de naam van het ander halfjaar oude winkeltje in de Haarlemse Zijlstraat is daar niet van afgeleid. „We zochten wel iets in de sfeer van Het Klaver blad", beaamt Marion de Vries „en zo kwamen we via boter bloem bij de naam van een dis telsoort terecht." De Kale Jonker herbergt ook een koffiebranderijtje dat de toekomst van beide zaakjes ver zekert. „Daardoor kunnen we de soorten koffie uitbreiden zo ver we willen", aldus Marion de Vries, die zelfs ongebrande kof fie verkoopt („aan Somalische en Ethiopische mensen"). „Niet één soort ligt buiten ons bereik. Omdat we het in eigen hand hebben hoeven we geen con cessies te doen aan de kwaliteit en we kunnen de mensen een enorme keuze bieden. Zo blij ven we de supermarkt altijd PAUL DE TOMBE Bioloog Dr. R.A. Maas Geesteranus: Je ziet onder de microscoop dingen die nog niet door an deren gezien zijn". foto holvast/ mark lamers Geen blad beweegt. Het spie gelbeeld van de zompige sloot staat als een dia. 'Een 100 hertz sloot' lach ik me ei gen toe. Zelfstudie. Kan ik er gens aan de lach ontdekken dat de man op vakantie is ge weest? Alweer gewerkt, want de schoorsteen moet wel roken. Na afloop snel wat bier naar binnen gegoten, tegen ieder een gezegd dat de vakantie geweldig was, omdat de kin deren het naar hun zin had den, vooral niet dronken ge worden, want aan morgen moeten we ook nog wat heb ben, toen gedreven door een onzichtbare haast naar de trein gestiefeld, maar halfweg zomaar als een puber in het gras getuimeld. Als mijn va der me zo zag liggen. Het boerse van de sloot steekt af bij de omgeving; achter mij wroemt het blik voorbij, schuin voor mij doen twee kantoorgebouwen om het hoogst. Toch overheerst de rust van het water. Even verderop staat een reiger die bemoedigend knikt, alsof-ie zeggen wil: 'Goed gezien, jo chie, ook ik ga accoord met ditplekkie'. Mooi moment om te mijme ren over de eerste column, om alle gedachten over het nieuwe paarse kabinet die deze zomer door het hoofd dwarrelden te formeren. Ik blijk een slecht formateur, telkens zeilen de gedachten in een andere richting. Achthonderd kilometer ver op vakantie gaan, heeft één voordeel: je moet moeite doen om aan een Nederland se krant te komen. Het genot om al die dingen te lezen die je door het jaar heen de strot uitkomen, wordt er erg groot door. Zelfs als je dag-in-dag- uit moet lezen over paars, zoals deze zomer het geval was. Op een keer had ik, gezeten aan de rand van het zwem bad, net bedacht dat paars rijmt op aars, toen vlak voor me uit het chloorblauwe wa ter de paarse kop opdook van mijn Engelse buurman. Pats, in ene had ik een column klaar. Op de paarsverbrande schedel ontwaarde ik ook al bruine ouderdomsplekjes, van beginnende rotting en het vergelijk met Koks bezui- nigingsploeg was daar, Maar nu laten alle aanteke ningen over paars zich niet meer tot een coherent geheel aaneensmeden. Bij de flard 'Engelse buurman' blijft het. Ach, als ik las over de centjes en bezuininkjes en begro- tinkjes en meevallertjes en fi- nancieringstekortjes en al die andere over geld en niets an ders dan geld gaande pro bleempjes, verviel ik tot som berman. Bijna boos werd ik soms. Maar nu lig ik goed zo in het gras. Ik heb geen hon ger of dorst en als ik mijn trein laat lopen, komt er nog een volgende. Achter me raast het verkeer. Het asfalt en de banden ver dragen elkaar geduldig, de bestuurders elkaar niet. De waanzin van deze rijksweg kan niet op één A4-tje. Ont houden die zin. Dan dwaalt mijn blik naar de kantoorko lossen. In de ruiten weer kaatst de avondzon paarsig. Wat zie ik verder nog voor paars om me heen? Mijn sloot doet niet aan mo- depaars. Ik moet het hoofd wenden naar de berm, waar in het verkeer dag na dag zijn behoefte doet. Paarse blikjes zie ik. En dan ineens een paars boterbloemetje. Daar nóg een en nóg een. Paarse boterbloemen, een nieuwe soort? Of zijn ze ziek en paars door de wolken uitlaatgas waardoor ze onverminderd geteisterd worden? Ik sta op, pluk een bosje en zet die bij het nieuwe kabinet op tafel met erbij het kaartje 'geplukt langs de A4'. Leuke geste zegt de ploeg in koor. Niemand wil het woord milieu te binnen schieten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 15