'We proberen graag dingen uit' edoe om CJP Podiumprijs poer voor cabaretprogramma 'heu Boermans opent filmfestival 'Beschrijf kunstwerk' Vijftien deelnemers vijfde nationale orgelconcours Extraatje voor podiumkunsten Cultuur&Kunst Amsterdam In het kader van het Mondriaanjaar houdt Christie's uit Amsterdam vijf taxatiedagen op plaatsen waar de bekende Nederlandse schilder heeft gewoond en gewerkt. Dinsdag 30 au gustus is het veilinghuis te vinden in de Pronkkamer van het ge meentehuis in Uden. Woensdag 31 augustus is in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg een taxatiedag. Maandag 5 september strijkt Christie's neer in het Haags Gemeentemuse um. Dinsdag 6 september is het te vinden in het Mondriaanhuis in Amersfoort. De laatste dag, dinsdag 13 september, is Chris tie's in galerie Het Mondriaanhuis in Winterswijk. De taxaties zijn van 10.00 uur tot 16.00 uur. Supertrio in LYC leiden De noise-pop band Frenzy, de Leidse rockers van Panic in Detroit en de poppy hardcore groep Cooper treden zaterdag 3 i\EHEj september op in LVC in Leiden. De drie maken deel uit van de zogenoemde Supertrio-concerten. Optredens waarbij drie Zuid hollandse bands zich op één avond presenteren. LVC, de Leidse Vereniging van Popmuzikanten en de Popunie hebben de groe pen geselecteerd, het jongerencentrum aan de Breestraat is van af 21.00 uur geopend. ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1994 et cabaretduo Kommil Foo de Stichting CJP bedanken, e gang van zaken rondom de treiking van de CJP Podium ijs 1994 verliep donderdag zo lullig dat de cabaretiers gratis >er kregen voor een nieuw ogramma-onderdeel. De oelendans van een prijsuitrei- ng, zo zou de conference kun- ;n heten; wie doet het, wie :ed het en wie zal het eigenlijk an doen. Vandaag tijdens de Uitmarkt Amsterdam, krijgt Kommil >o de CJP Podiumprijs 1994 handen van cabaretière Bri- tte Kaandorp. De Stichting P had eerst de nieuwe staats- cretaris van cultuur Nuis ge- aagd, maar die sloeg de uitno- ging af. Nadat Nuis voor de prijsuit- iking bedankte, klommen de P-medewerkers in de tele- on. Ze belden stad en land af, raken antwoordapparaten in hoopten vurig op een waar- ge vervanger. Na het middag- ir was het zover. Televisiepre sentator Humberto Tan wilde wel. De Stichting CJP hing de vlag buiten en informeerde de pers. Op een later tijdstip belde ca baretier Brigitte Kaandorp het CJP-kantoor in Amsterdam. Via het antwoordapparaat van haar impresario had zij gehoord dat ook zij in de race was voor de uitreiking van de Podiumprijs. Kaandorp wilde het klusje wel opknappen, zo liet ze de CJP'ers weten. Bij de Stichting moet toen het zweet zijn uitgebroken. Wat te doen? Tan afzeggen? Kaandorp bedanken? Uiteindelijk ging de voorkeur uit naar Kaandorp. „Die vonden we beter passen bij Kommil Foo", zo motiveert een Woord voerder de keuze. Hij erkent dat de gang van zaken geen schoonheidsprijs verdient. „Het is een chaos geweest", zegt hij. Tan heeft het sportief opgevat. „Hij begrijpt het wel", verklaart de CJP-woordvoerder. De CJP Podiumprijs bestaat uit een geldbedrag van vijfdui zend gulden. De Stichting CJP wil met de prijs de bekendheid van artiesten vergroten en jon geren enthousiast maken voor het theater. Een jury van zeven CJP-hou- ders tusen de 16 en 25 jaar be paalt jaarlijks welke artiesten of groepen in de prijzen vallen. Eerdere prijswinnaars waren onder anderen Raymond van 't Groenewoud, Ramses Shaffy, Jules Deelder en Waardenberg De Jong. Vorig jaar kreeg de dansgroep Djazzex de prijs uit gereikt door minister D'Ancona. Kommil Foo bestaat sinds 1988 uit de Vlaamse broers Raf en Mich Walschaerts. In 1992 wonnen zij het Camarettenfes- tival. Het afgelopen seizoen maakte het duo met het pro gramma Plank volgens de jury „buitensporig goed" en „geen geijkt cabaret." Het juryrapport geeft ook aan waarin Kommil Foo zich onderscheidt van an deren: „Daar waar de gemiddel de cabaretier tegen het publiek begint over een moeilijke jeugd en maandverband, bespelen zij elkaar en laten het publiek de verbaasde en lachende derde." eerste film van Theu Boermans, artistiek leider n het toneelgezelschap De Trust, is gekozen als eningsfilm van het Nederlands Film Festival in recht. '1000 Rosen' gaat over de teloorgang van n draadfabriek in een klein stadje, diep in de ovincie. Het is een psychologisch drama met ick-comedy elementen, zo meldt de organisa- Het Nederlands Film Festival, voorheen de ïderlandse Filmdagen, loopt van 21 tot en met september. Tijdens de openingsavond in de Jaarbeurs zal k de korte film 'Het verlorene zal ik zoeken' van ula van der Oest te zien zijn. Verder vindt de rnière plaats van drie pauzefilmpjes van elk n seconden, die werden gemaakt door de win- ars van de Grolsch Filmprijs Dick Tuinder, Stijn ii Santen (1993) en Mare de Cloe (1992). Vanaf tober zijn de filmpjes te zien in alle MGM bio- >pen. Iet filmfestival wijzigde eind maart de naam aan te geven dat het zich meer dan voorheen richten op kwaliteit. Het moet meer zijn dan i kleine naar binnen gerichte presentatie van de Nederlandse filmindustrie. Nieuw dit jaar is het onderdeel 'Best of the Fest'. Het bestaat uit speelfilms uit kleine Europese landen die zijn be kroond met nationale prijzen of een nominatie hebben voor de Felix, de onderscheiding voor de beste Europese film. De beste Europese speelfilm krijgt een Gouden Kalf. Gouden Kalveren zijn er verder onder meer voor de beste acteur, actrice, regisseur, documen taire, korte film en speelfilm. Ook is er een Kalf in de categorie tv-drama. Het filmfestival bevat zoals altijd een tweetal re trospectieven. Dit keer zijn die aan acteur Rutger Hauer (Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Spetters) en filmer Herman van der Horst (1911-1976) ge wijd. Van der Horst geldt samen met Bert Haans tra en Charles Huguenot van der Linden als verte genwoordiger van de Hollandse School. Van der Horst won een aantal prijzen. Zijn documentaire over Suriname, Faya Lobbi (1960), kreeg op het Filmfestival in Berlijn een Gouden Beer. In Utrecht zal een compleet overzicht van zijn werk te zien zijn. Gelijktijdig verschijnt een publicatie over de filmer en gaat een documentaire over zijn leven in première. den haag Onder het motto 'Bekijk, beschrijf en win een kunstwerk' schrijft de Federatie Kunstuitleen voorafgaand aan de Dag van de Kunstuitleen op 5 november een landelijke prijs vraag uit Van 1 sèptember tot 15 oktober kunnen geïnteres seerden een tekst schrijven, ge ïnspireerd op dit fotowerk van Piet van Leeuwen, dat hij de ti tel 'Haarlems Stilleven' gaf. De tekst mag kunstbeschouwend, illstratief, poëtisch, verhalend, anekdotisch en nog veel meer zijn. Alles mag dus eigenlijk, als de lengte maar beperkt blijft tot één A-4tje. Deelnemers worden gesplitst in twee groepen: die van onder de 17 jaar en die daarboven. De schrijver van het beste stuk wint een originele druk van het werk van Piet van Leeuwen. De jury bestaat uit de foto graaf en publicist Philip Mecha nicus, de kunstenaar Piet van Leeuwen zelf en consrvator van het Dordrechts Museum Mo- niek Peters. De feestelijke prijs uitreiking is op 4 november in de Kunstuitleen van Tilburg. Inzendingen, onder vermel ding van naam, leeftijd, adres en telefoonnummer, moeten vóór 15 oktober op de bus naar Federatie Kunstuitleen, Postbus 477, 2501 CL Den Haag. Het telefonnummer is: 070- 3655336. foto piet van. leeuwen Vijftien studenten van Neder landse conservatoria strijden van 30 augustus tot en met 3 september met elkaar om de eer van het Nationaal Orgelcon cours voor conservatoriumstu denten. Voor de vijfde maal or ganiseert de Stichting Orgelstad Leiden deze muzikale orgel wedstrijd in de Hartebrugkerk en de Hooglandse kerk. Het concours is het enige dat drie stijlperioden in de muziek: ba rok, romantiek en 20ste eeuw, beslaat. Per categorie kunnen maximaal drie studenten tot de finale worden toegelaten. Een vakjury, bestaande uit hoofddocenten van de conser vatoria in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam, zal de prestaties van de organisten beoordelen. Tijdens een presentatie van de drie winnaars van het concours, op zaterdag 3 september, zal het Leidse Tweede Kamerlid El- co Brinkman de prijzen over handigen. Het concours is voor het publiek gratis toegankelijk. In de concoursweek zijn er ook andere activiteiten: op dinsdag 30 augustus geven Paul Kieviet en Cees van der Poel, twee prijswinnaars in de cate gorie barok van een eerder con cours, een concert in de Hoog landse kerk. Het Leiderdorps kamerkoor olv Wim van Meeuwen voert het Requiem en de Quatres Mo tets sur les thèmes Grégorien, beiden van Duruflé, op woens dag 31 augustus in de Harte brugkerk uit. De alt Anke Zuit- hoff, de bariton Donald Bent- velsen en organist Rijk Jansen verlenen hun medewerking aan dit concert in de Hartebrugkerk. Petra Veenswijk en Willem Cevaal, prijswinnaars van een eerder concours in de catego rieën 20ste eeuw en romantiek, verzorgen in dezelfde kerk op donderdag 1 september een concert. In de Regentenzaal van de Pieterskerk houden dr. J. van Biezen en dr. H. van Nieuw koop vrijdag 2 september lezin gen over de restauratie van het Pieterskerkorgel. Aanvang van de concerten en de lezingen is steeds om acht uur. Het programma van het Na tionale Orgelconcours ziet er als volgt uit: dinsdag 30 augustus: le ron de barok (10.00-16.45 uur), Hooglandse kerk, hoek Middel- weg/Nieuwstraat; woensdag 31 augustus: le ronde romantiek (10.00-16.00 uur), Hartebrug kerk, Haarlemmerstraat 110; donderdag i september le ron de 20ste eeuw 10.00-12.00 uur), Hartebrugkerk, zaterdag 3 sep tember: finale barok (10.00- 12.00 uur), Hooglandse kerk; fi nale romantiek (13.30-15.30 uur), Hartebrugkerk, finale 20ste eeuw (16.00-17.30 uur), Hartebrugkerk, presentatiecon cert (20.15 uur), Hartebrugkerk, presentatieconcert en prijsuit reiking om 21.30 uur in de Hooglandse kerk. waarom hebben de or geldraaiers zich daar niet te gen verzet? Zo gaven ze de nekslag aan het draaiorgel als kunstwerk. De menselijkheid verjoegen ze uit het geluid, zelf veranderden ze in zielig met hun geldbakje rammelen de spoken. Zelden zie je te genwoordig zulke zure gezich ten als boven hel mansbakje. Het zal ook maar je lot zijn: dag in dag uit te moeten luis teren naar de tunes van 'Goe de Tijden Slechte Tijden' en 'Onderweg naar Morgen'. Toch al geen hoogtepunten der muziekgeschiedenis, maar uitgevoerd op gemotoriseerd draaiorgel onverdraaglijk. I let ergste van alles is, dat het draaiorgel in zijn armzalige doodstrijd een permanente stoorzender is geworden voor zijn meer levenskrachtige col lega, de straatmuzikant. Want waar Willem Parel kapot gaat aan de komst van de benzine motor, daar beleeft Nikkelen Nelis een tweede jeugd. Loop een willekeurige winkelstraat in en constateer: het zijn al lang niet meer uitsluitend pluizige jongens met lang haar en een gitaar die de toon zetten. Conservatorium-stu denten, steelbands, ska- groepjes, close harmony- kwartetten, allemaal doen ze even hard hun best om het kooplustige publiek te amuse ren. Allemaal zijn ze even be- schschaafd van geluidsniveau en allemaal hebben ze even veel last van de draaiorgels. Werkelijk, het zal me stoïcijns koud laten als het draaiorgel het loodje legt. Op naar de zolder van het museum met die naargeestige apparaten. ONNO SCHILSTRA Het Fonds voor de Podiumkunsten krijgt van de overheid drie miljoen gulden voor het scheppen van nieuwe banen. Dat geld zal worden besteed aan theater- en muziekprodukties waarin talent volle jonge kunstenaars werkervaring kunnen op doen op de grotere podia. De extra subsidie, die is verspreid over dit jaar en de komende twee jaar, heeft het vorige kabinet op de valreep nog beschikbaar gesteld. Op ver zoek van de toenmalige minister van WVC stelde het Fonds voor de Podiumkunsten een plan op om werkloze acteurs, dansers, musici en theater technici aan een baan te helpen bij bestaande ge zelschappen. Voorts deed het fonds voorstellen voor scholing van acteurs en samenwerkingpro- jecten tussen het kunstonderwijs en de beroeps praktijk. De toekenning van de extra subsidie staat los van de korting van 1,4 miljoen gulden op de regu liere financiële ondersteuning van het Fonds voor de Podiumkunsten, waartoe het vorige kabinet half augustus besloot. Het bestuur van het fonds vindt het vreemd dat het kabinet met de ene hand extra geld voor werkgelegenheid beschik baar stelt en met de andere hand een korting be dingt die verlies van banen oplevert. Sieraden en schilderijen Rock van dEUS prikkelt en overrompelt BEELDENSTORM Het gaat niet goed met het Nederlandse draaiorgel, zo las ik in NRG Handelsblad. De ex ploitatie van een pierement is kostbaar, de opbrengsten lo pen terug en dus geven orgel mannen er bij bosjes de brui aan. Nieuwe exemplaren wor den nauwelijks meer ge bouwd. Treurig nieuws, zou je den ken, en toch maakte mijn hart een sprong van vreugde bij het lezen van deze bood schap. Er zijn namelijk weinig dingen, waaraan ik zo'n hekel heb als draaiorgels. Ik kan mij vol sentiment laten meesle pen in somberte over de te loorgang van welke culturele traditie dan ook, maar de dag dat het draaiorgel uit het Hol landse straatbeeld is verdwe nen, steek ik de vlag uit. Nee, kom nou niet aan met die verhalen over de kwaliteit van het houtsnijwerk, over de ongelijke stijlontwikkeling van de Overijsselse en Zuid-Beve- landse blaasbalg, dat hele re pertoire uit Van Gewest tot Gewest ken ik al en het laat me koud. Het enige wat ik denk, als ik in de verte zo'n feëriek opgesmukte herriebak hoor aankomen is: kuiten ma ken. en vlug wat! Ik ken geen grotere belediging voor mijn oren. Ik moet toegeven, er is een tijd geweest dat ik er anders over dacht. Als kleine jongen liep ik weg met de orgelman. In die tijd kwamen ze nog wel eens door je straat rijden. In mijn herinnering maakten ze toen ook minder lawaai, maar dat kan verbeelding zijn. Maar wat ik zeker weet, is dat ze toen anders klonken, want de orgelman was nog orgeldraai er. En dat maakte hem tot muzikant, een volwaardig di rigent van een klein orkest. De schommelingen in het draai- tempo gaven zijn mechani sche noten een aangenaam soort warmte, een persoonlij ke deining. De melodietjes waren vriendelijk, ouderwets en toch van alle tijden. Waarom toch zijn tegenwoor dig alle orgels gemotoriseerd? Wie heeft dat bedacht en De Zuidhollands/Friese band Cooper. De debuutplaat van de Belgische rockgroep dEUS sloeg begin dit jaar bij critici in als een bom en wordt komende maand door de grote maatschappij Island opnieuw en internationaal uitgebracht. Afgelopen weekeinde was de groep de sensatie van het Waterpop festival en komend weekeinde staan ze op het Lowlands-festival in de Flevo- polder. Begin oktober begint een uitgebreide clubtour. En toen was daar plotseling dEUS. Uit België en zonder twij fel de meest verpletterende roc- kervaring die dat land veroor zaakt heeft sinds TC Matic en Front 242. En dat, terwijl het publiek de muziek toch niet als hapklare hitparadepop-brokken voorge zet krijgt. Of misschien juist wel daarom. Want het zijn de span nende, uitdagende arrange menten die in het oog springen, maar de pakkende refreinen en popthema's daaronder, die je bij blijven. Daarmee is dEUS' muziek al voor een belangrijk deel om schreven. Gelaagde muziek. Af gepeld tot op de pit blijft er vaak een prachtig liedje met akoesti sche gitaar, of een slepend rockrefrein over. Daar overheen gieren gitaren, krast een viool en wordt geschreeuwd, gefluis terd en gekreund. Als toeschou wer of cd-luisteraar word je overrompeld en denkt: Wat ge beurt hier? Net als bij bijvoor beeld de Velvet Underground, John Zorn of Sonic Youth is er geen chaos, maar juist orde die zich als schijnbare chaos mani festeert. En dat fascineert. Dat boeit en dat prikkelt. Dat maakt de muziek ook heel kwetsbaar en in die kwetsbaarheid zit weer de kracht. „Die kwetsbaarheid is niet beredeneerd. Die komt ge woon", zegt gitarist Rudy Trou- vé. We zitten in het gras buiten de kleedkamer, vlak na het zeer succesvolle Waterpopconcert. „Misschien komt het gewoon doordat we eigenlijk boven ons kunnen proberen te spelen", oppert zanger/gitarist Tom Bar man. „We willen zoveel, dat we voortdurend op het randje ba lanceren. Of het gaat goed en het is prachtig, of je gaat gena- delops op je bek." Geen concept De groep werd in 1991 opge richt door Tom Barman en bas sist Stef Kamil Carlens, maar krijgt pas in de loop van '92 ge stalte als gitarist Trouvé, drum mer Julle de Borgher en violist Klaas Janssens erbij komen. Op de begin dit jaar bij het kleine Belgische Bangl-label versche nen debuut-cd 'Worst Case Sce nario' is dEUS erin geslaagd het zo kenmerkende tussen hypno tiserend en hysterisch balance rende bandgeluid goed vast te leggen. Zo goed, dat de grote en invloedrijke maatschappij Is land de groep contracteerde en 'Worst Case Scenario' volgende maand opnieuw uitbrengt. Nu ook buiten de Benelux-grenzen. Voor het schrijven van hun muziek hebben ze geen con cept, geen vaste vorm, zegt Bar man. „Sommige liedjes zijn ge woon op de traditionele manier met een akoestische gitaar ge schreven. Aan andere stukken werken we met de hele band te gelijk. Het belangrijkste is ei genlijk dat alles moet kunnen. We trekken ons niets aan van regels dat bepaalde combinaties of akkoorden in muzikaal op zicht niet zouden mogen. Een nummer wordt alleen afgekeurd als iemand het gewoon niet ziet zitten. Dat/Zou in mijn geval kunnen zijn wanneer ik bijvoor beeld in een stuk helemaal geen 'soul'voel." Mantra's Opvallend in de muziek van dEUS is ook het repetitieve ele ment. Gezongen en gefluisterde tekstfragmenten worden vaak talloze malen herhaald. Als een soort mantra's bijna. Bezwe rend. En hetzelfde geldt voor in strumentale motiefjes. „Ja, dat is een dankbaar gegeven. Het sorteert een heel sterk effect en daar houden we van. Al moet je dat ook weer niet overdoseren. Maar we proberen graag dingen uit. Ook tijdens concerten. We werken nooit met een vaste set list, er moet ruimte voor impro visatie zijn. Anders zouden we erbij in slaap vallen." Op vragen over de gedachte achter hun muziek gaan Tom en Rudy niet in. Kunst heeft geen boodschap. Kunst is zelf de boodschap. „Als onze mu ziek wanhopig klinkt is dat soms misschien omdat we wan hopig zijn, maar soms ook om dat we dat een mooi geluid vin Zanger/gitarist Tom Barman van dEUS: „We willen zoveel, dat we voortdurend op het randje balanceren. Of het gaat goed en het is prachtig, of je gaat genadeloos op je bek." foto cpd den. Er zijn songs waarin we onze longen helemaal leeg- schreeuwen. Alleen omdat we het geluid dat dat oplevert mooi vinden. Dat heeft dan helemaal niets met Weltschmerz te ma ken. De mooiste momenten in de kunst zijn die, wanneer de geheimen zich niet meteen bloot geven. En dat geldt ook voor onze muziek." Voorlopige concertlijst: 28 aug. Flevopolder (Lowlands Festival); 30 aug. Sittard (Fe- nix); 1 okt. Apeldoorn (Gigant); 7 okt. loeiden (LVC); 9 okt. Til burg (Noorderligt); 22 okt. Deurne (Den Deel). leiden/regio Dick Kerkvliet exposeert zijn werk vanaf 6 septem ber in de Hooglandse kerk aan de Middelweg in Leiden. De ope ningstijden zijn: maandag van 13.00 tot 16.00 uur, dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. In het Oude Raadhuis in War mond is van 27 augustus tot 26 september werk te zien van drie leden van de kunstkring '88 Duin- en Bollenstreek. Tette Hem- minga exposeert haar sieraden. Riet Rossier-Sneijders maakte met gemengde technieken schilderijen die tussen surrealistich en abstract in zweven. Van student architectonische vormgeving Winfried Molenkamp zijn picturale 'druksels' te zien. De ope ningstijden van het Oude Raadhuis aan de Dorpsstraat 36 zijn: dinsdag 19.00-21.00 uur, woensdag 10.00-12.00 uur en 14.00- 16.00 uur, donderdag, zaterdag en zondag 14.00-16.00 uur. Taxaties Christie's

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13