Chaplin en Laurel Hardy nog steeds razend populair Aan tranentrekkende programma's doen we niet meer P Honden, katten en zelfs slangen belanden op de snijtafel Rtv show Van glazenwasser tot beroemd toneelspeler93« VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1994 'Ooggetuigeactueler en spraakmakender ■Zen seizoen een programma dat SDiaakmaken- hond kwiit... goh wat zielig' treft de kijker in Amsterdam ontdekt hii uiteindelijk de aan- gevraagd werd voor het oroe HILVERSUM SUSANNE VAN VEL2EN Het programma Ooggetuige krijgt met in gang van maandag een andere opzet. Het wordt spectaculairder en actueler. Willi- brord Fréquin zal een belangrijke rol ver vullen in Ooggetuige Hij presenteert zich ais een niets en niemand ontziende verslag gever. ,,Ik ga m'n tanden laten zien." Wie Fréquin dus niet te woord wil staan voor de camera, moet oppassen. Als het moet rent hij een paar honderd meter achter zijn 'slachtoffers' aan. En zo kan het gebeuren dat Fréquin hijgend om een weerwoord vraagt. De beelden die dat oplevert, passen goed binnen de nieuwe formule van Ooggetuige, het dagelijkse verslag van RTL4 van de wer kelijkheid. De makers beloven-de kijker dit seizoen een programma dat spraakmaken der en actueler is. De Amerikaanse onder werpen zijn er uitgehaald, waardoor Oogge tuige meer dan ooit de spiegel van de Ne derlandse samenleving wordt. In de nieuwe opzet van Ooggetuige wordt gewerkt met drie reporters die in beeld ver slag doen. Naast Willibrord Fréquin zijn dat Jack Kerklaan van VARA's consumenten programma Kassa en Erna de Kort, die meewerkte aan Fréquins documentairese rie Achter gesloten deuren. Ruud ter Weij- den blijft de presentator van Ooggetuige Volgens Ter Weijden wordt in het nieuwe seizoen meer onderzoekende journalistiek bedreven in de reportages. ,,We blijven wel werken vanuit de human interest-hoek. Het moet voor de kijker herkenbaar zijn." Maar de onderwerpen van het kaliber 'Vrouw is hond kwijt... goh wat zielig' treft de kijker in het serieuzere Ooggetuige niet meer aan. „Aan tranentrekkende programma's doen we niet meer", vertelt Ter Weijden. „We willen met het programma mensen confronteren en frapperen", vult verslagge ver Fréquin aan. Zo brengt Ooggetuige in één van de eerste afleveringen het verhaal van de louche Noordhollandse aannemer Pel. De man heeft de afgelopen jaren tien tallen mensen voor duizenden guldens op gelicht en Willibrord Fréquin spoort hem en zijn slachtoffers op. Het resultaat is sen timentele beelden van soms snikkende mensen die hun hele fortuin zijn verloren aan de aannemer. Ze lusten hem rauw en Willibrord na een paar dagen filmen ook. De man ontloopt het Ooggetuige-team maar Fréquin houdt vol. Op een markt in Amsterdam ontdekt hij uiteindelijk de aan nemer. De camera zwenkt tussen een paar kramen door en Fréquin zet het op een lo pen. Na wat getrek en geduw weet de man te ontsnappen. Een paar honderd meter verderop grijpt de verslaggever zijn 'prooi' bij de arm en geeft hem het laatste woord. „Ik heb niemand opgelicht." Het verhaal is rond. Fréquin staat te puffen. Volgens Fréquin wordt het een pittig jaar. De drie verslaggevers moeten met steun van slechts een handvol redacteuren zeker vijf onderwerpen per week maken. „Het zal wel zeven dagen per week werken worden. In het najaar ga ik ook nog een nieuwe serie documentaires maken voor RTL." Voor Fré quin is vooral de actualiteit in Ooggetuige een reden om enthousiast zijn schouders onder het programma te zetten. „Toen ik gevraagd werd voor het programma, lag het concept er al, maar ik zal zeker zoveel mo gelijk actuele onderwerpen inbrengen. Als we een paar weken eerder begonnen wa ren, had ik bijvoorbeeld dolgraag een por tret van Brinkman gemaakt." Volgens eindredactrice Wilma Naberhuis zal Ooggetuige de politiek niet schuwen. „We zullen niet veel in Den Haag zitten, maar als 's ochtends een minister aftreedt en het ziet er naar uit dat een tweede later die dag ook vertrekt, dan zullen wij hem met onze camera volgen." (De nieuwe 'Ooggetuige', maandag 29 au gustus en voorts elke werkdag om 18.15 uur op RTL 4) Willibrord Fréquin, verslaggever bij 'Ooggetuige' foto pr -w- espannen gezichten in de I operatiekamer. Er wordt naar een beeldscherm gekeken. Het bloed stroomt niet goed meer, stelt de dokter bezorgd vast. Daardoor krijg je stuwing, waardoor vochtophoping in de buik is ontstaan. De patiënt ligt er ver doofd bij: Tessa, een hond. In de kliniek voor gezelschapsdieren in Utrecht draaien ze hun hand niet om voor een (ingrijpende) operatie. Honden en katten belanden er op de snijtafel, maar ook paarden, papegaaien of zelfs slangen. In de documentaire Zeg 'ns Waf, bij de KRO, is te zien hoe bij een slang een ontstoken deel van de baarmoeder wordt verwijderd. De slang Berta onder narcose gebracht ligt erbij als een dooie paling, over de hele lengte openge sneden, maar met het grote verschil dat zij weer uit de narcose bij zal komen. Pa lingen opereren ze niet, in Utrecht, maar na het zien van de documentaire zou je licht de indruk krijgen dat ze het wel zou den kunnen, als ze het wilden. De dierenkliniek van de Universiteit van Utrecht is vermaard over de hele we reld. Wie er afstudeert, kan met zijn pa pieren overal terecht zelfs in het stren ge Amerika. Van heinde en verre komen de mensen met hun zieke dieren naar Utrecht, meestal doorverwezen door hun eigen dierenarts. Zoals die meneer en mevrouw uit het Belgische plaatsje Neer winden, op 50 kilometer van Brussel, die zich geen raad meer wisten met hun la brador. De hond, met plekken op zijn po ten en een groot gaasyerband over zijn kop, zit er geslagen bij, de ogen droef. „We dachten eerst aan een schimmel, maar het is een bindweefselziekte", zegt zijn baasje. „Op den duur ontstond een neusverdikking, waardoor hij. is gaan knorren. Hij haalt moeilijk adem." Even zit! Maar de kliniek in Genk kon geen reme die vinden. Dus gaat zo'n hond naar 'Utrecht', daar zullen ze wel raad weten. Het wemelt er in de wachtkamer van de bedremmelde baasjes, die de tijd en on zekerheid te lijf gaan met talloze bekertjes koffie. Ze hebben honden mee die plots lusteloos werden, konijnen met staar, of een hagedis met een kaakabces. Soms volstaat het medicijnen mee te geven, soms is ingrijpen niet nodig, maar in an dere gevallen komen er acuut zuurstof- kooien aan te pas of verdwijnt een dier rechtstreeks naar de intensive care-afde- ling. Zoals Janu, een lobbes van een hond, die wordt binnengebracht als slachtoffer van een verkeersongeval. Er worden nog röntgenfoto's van Janu gemaakt ('Even zit! Even zit!'), maar hij heeft meerdere longbloedingen opgelopen. De baas moet hem voorlopig achterlaten: „Hij is in goe de handen, in ieder geval." Janu zal het echter niet halen. Zelfs goede handen kunnen de natuur niet dwingen, al heeft het bij de 'betermakers' van de Utrechtse dierenkliniek wel eens die schijn. Bovendien moet je als mens ook pragmatisch kunnen blijven, geeft dr. A. Willemse, voorzitter van de directie pa tiëntenzorg, aan: „Als wij de indruk heb ben dat het belang van het dier niet ge baat is bij een ingreep, ondanks dat het een wens is van de eigenaar, zullen we daar op z'n minst over praten." Het baasje van Tessa krijgt voor de ope ratie ook duidelijk te horen dat het 'goed' is de hond 'niet meer wakker te laten worden' wanneer het kwaad operatief niet bedwongen kan. Op die voorwaarde wordt er inderdaad ook geopereerd: Tessa zal het evenmin redden. Cuisine Zeg 'ns Waf een produktie van Sax TV uit Hilversum, laat aan de hand van een reeks binnengebrachte patiënten zien hoe het er in de kliniek aan toe gaat. Veel commentaar wordt daarbij niet gegeven: de beelden moeten het verhaal vertellen, was het achterliggende idee. Daardoor blijft de indruk van het geheel vrij opper vlakkig. Hoe de Utrechtse kliniek haar grote reputatie heeft opgebouwd, wordt vrijwel volledig buiten beschouwing gela ten. Drs. H. Vaarkamp, voorzitter van de dierenartsencoöperatie, bevestigt slechts: „Het is een cuisine, hè. Het is allemaal veel meer ontwikkeld dan in de landen om ons heen: wij liggen voor." Het drieluik, een impressie van zo'n an derhalf uur, blijft daardoor een aaneen schakelingvan fragmenten, die elkaar bo vendien wel eens erg snel opvolgen. Hoe het afloopt met het kalfje, dat de kliniek binnenkomt met twee voorpoten die zo krom staan dat ze niet eens ge strekt kunnen worden, blijft bijvoorbeeld volledig ondui delijk. Zal ko nijn Snuf (ge plaagd door staar) nu een oog moeten missen of niet? En wat moest die schildpad daar aan dat in fuus? Maar wie 'in' is voor wat licht verteer bare emotie-televisie, zit bij Zeg 'ns Waf goed. Geen groter verdriet dan je zieke lievelingsdier voor medisch ingrijpen af te moeten staan en geen grotere vreugde wanneer je de patiënt weer op mag halen. Of het nou een hond, een slang of een pa pegaai is. „Héé Dol!", roept meneer Vos- ma met Rotterdamse tongval, als hij zijn gevederde huisvriend na drie weken uit de kliniek komt 'ontvoeren'. Mevrouw Vosma trakteert de papegaai prompt op een feestelijk cashew-nootje. Dolly is weer helemaal de oude: „Kom 's bij I Wat ben je weer mooi!" De kunst is, om bij zoveel aandoenlijk emotie de zaken in hun perspectief blijven zien. Weet ook prof. dr. J.F. Sluis, chirurg: „Je moet het belang i wat je doet wel eens relativeren. Er wel 'futielere' zaken aan de hand dan h beter maken van een zieke hagedis." (Uitzending: 28 augustus en 4 septeifr ber, 18.29 uur, Nederland 1) Kijkje achter de schermen van de Utrechtse dierenkliniek Documentaire over toneelschool Amsterdam Go.ot lazenwasser of acteur? That's the question. Het 0-21 toelatingsexamen tot de Amsterdamse toneel school is een beetje een loterij, zoveel wordt wel duidelijk uit de documentaire 'De Schifting'. Hierin wordt de beoordeling gevolgd van de 400 mensen die zich voor de stu die opgaven. Een 'negatieve twijfel' van de ene docent kan zo veranderen in een positieve beoordeling dankzij een vaag ver haal van een andere beoordeler. Zo ben je glazenwasser en het volgende moment krijg je misschien de kans het te maken op het toneel. Nu loopt het toevallig met die glazenwasser minder goed af. Niet goed genoeg bevonden om bij de uiteindelijke twaalf uit verkorenen te horen die vier jaar toneelschool mogen volgen. De glazenwasser wilde graag in kluchten spelen, zoals hij in het amateurcircuit al jaren doet. Daar zal het voorlopig bij moeten blijven. Ten einde raad op bezoek bij zijn idool, John Lanting. „Wat moet je doen als je graag in kluchten wilt spe len?", vraagt de glazenwasser. „De toneelschool volgen", zegt Lanting. Boing, droom aan diggelen. En Lanting kan het weten, want hij heeft zelf de Toneel school Amsterdam doorlopen. Net als bijvoorbeeld Ank van der Moer, Mary Dresselhuys, Jeroen Krabbé en Olga Zuider- hoek. Al sinds 1874 worden er acteurs en actrices afgeleverd en het is dan ook de oudste opleiding in z'n soort in Neder land. En dat was ook precies de reden waarom Piet Hurkmans en Peter Gielissen juist deze school benaderden voor hun film. Voor het eerst zette men in Amsterdam de deur zo wijd open voor buitenstaanders. Alles mocht worden gefilmd, met als voorwaarde dat dan ook de verrichtingen van alle 400 stu- denten-in-spé werden opgenomen. Aldus geschiedde met als resultaat dat er nu een berg materiaal ligt dat niet kon worden gebruikt. Nog niet tenminste, want als het goed is komt er ge--» durende vijf jaar elk jaar een film waarin de verrichtingen vanr/v de twaalf worden gevolgd. En dan kunnen oude opnames nog wel eens van pas komen. Ook een groep afvallers wordt nog verder gevolgd trouwens, zodat we de glazenwasser waar schijnlijk nog wel terugzien. Gielissen: „Misschien blijken er wel meer wegen te zijn die naar Rome leiden." Strenge koppen De film begint met de allereerste selectie, die het aantal aan melders moet terugbrengen van 400 naar 100 kandidaten. Ie dereen krijgt acht minuten om iets naar eigen keuze te doen. Sommigen weten al dat ze de selectie niet zullen halen („Tot volgend jaar!"), maar het valt dan ook vast niet mee om voor zo'n gezelschap strenge koppen je ziel en zaligheid bloot te leggen. De selectiecommissies, meest docenten, hebben het ook niet gemakkelijk. Breng maar eens onder woorden of iemand wel of niet een goed acteur of actrjce is of kan worden. Veel vaag gedoe derhalve en dan krijgt de steeds terugkerende 'ne gatieve twijfel' toch op den duur iets lachwekkends. Gelukkig kunnen de jongeren er ook iets van. Veel zinnigs komt er meestal niet uit als hen gevraagd wordt naar hun motivatie. Een jongen houdt een heel verhaal over boeren laten bij zijn oma, wat aa'n Gielissen de vraag ontlokt waarom hij niet 'ge woon in therapie' gaat. Gielissen: „Ik heb me ook wel vaak zit ten verbazen hoe dat gaat met die selectie, maar het is natuur lijk ook vaak een kwestie van intuitie. Ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten. En je komt dat in alle sectoren van de kunsten tegen." In de tweede ronde van de selectie wordt het aantal kandi daten teruggebracht van 100 naar 35. Iedereen volgt dan drie dagen onderwijs, tijdens welke periode men goed in de gaten wordt gehouden. Na de laatste selectieronde resteren er twaalf mensen. Zij worden vier jaar lang klaargestoomd op de harde wereld 'buiten'. „Het toneel heeft het moeilijk", zegt Peter Gielissen over zijn eigen motivatie om de film te lïiaken. „Ik wilde kijken of er nog steeds jonge mensen zijn die tegen de verdrukking in bereid zijn voor een leven van acteren te kiezen. Zeventig pro- cent van de acteurs is momenteel werkloos, dat is dus een buitengewoon sombere toekomst." (De Schifting, vanavond, 20.10 uur, Nederland 3) 'Archive Filmslevert alle mogelijke archiefbeelden Beelden van Chaplin zijn nog altijd zeer in trek. foro archief ared en kan het dus ook zo overal voor worden gebruikt." Karretje Hoewel, overal voor...? In Ne derland mag je niet zomaar ie dereen voor je commerciële karretje spannen. Een fabrikant van scheerapparaten mag niet zomaar een foto van Ruud Lub bers gebruiken. In de VS denken ze daar iets makkelijker over. Als je denkt dat een stukje speech van Bill Clinton bij je produkt past, gebruik je dat ge woon. Hellingman: „Je hebt daar te maken met andere wet ten. Je kunt hier de koningin geen wasmiddel laten verkopen en ik denk terecht. In de VS zou het, binnen bepaalde grenzen, wel kunnen. Het is niet goed koop om beelden voor dat doel te krijgen, maar het mag wel." Reclamemakers in Nederland betalen voor een seconde beeld van Archive Films duizend gul den. Dat lijkt veel, maar zelf met een filmploeg op pad gaan kost veel meer. En dan moet je maar afwachten of je met het ge wenste resultaat thuiskomt. Nee, dan kun je soms maar be ter op safe spelen. Zoals voor dat drankje dat een beetje een romantisch imago moest krij gen. En dat lukte met twee mensen op een steiger bij de zee met een zonsondergang op de achtergrond. Hellingman: „Dan denk je dat ze ergens op een exotische plek staan. Blijkt het gewoon een houten vlonder in de studio te zijn met op de achtergrond onze beelden van een ondergaande zon." Klaar voor een grijpstuiver. Relatief gezien dan. Het aardige is dat de periode van de stomme film nog altijd zeer populair is bij de klanten van Archive Films. Joke Helling man: „Laurel Hardy, Chaplin en allerlei andere slapsticks zijn nog steeds veelgevraagd. Daar naast beelden van steden. Een shot van de Eiffeltoren bijvoor beeld. Of palmenstranden, on dergaande zonnen, dat werk. Voor natuurbeelden hebben we toegang tot de zogenaamde 'mini-library' van de BBC, een omroep die natuurlijk een enor me naam heeft op dit terrein." Als alle archieven wordt ook Archive Films geconfronteerd met de beperkte houdbaarheid van videobanden. „Alle dingen die ooit op video zijn vastgelegd vervagen op den duur. Je zit straks mogelijk met een gat in je nieuwsgeschiedenis. Een euvel dat voorkomen kan worden door het materiaal te kopiëren op andere banden of over te zetten op ander materiaal, zoals beeldplaat. Dat kost natuurlijk veel geld. Omdat het bij ons ei gen materiaal om niet zo'n enorme hoeveelheid gaat, is het nog wel te overzien. En we zijn een bloeiend bedrijf dat er ook geld voor over heeft. Dus bij ons is het allemaal nog niet zo alar merend. En je kunt altijd nog je videobanden eens in de zoveel tijd heen en weer spoelen. Dan gaan ze ook langer mee." HILVERSUM HERMAN ELZINGA De tijden dat omroe pen voor het maken van radio- en TV- programma's alles zelf in han den hielden, liggen allang ach ter ons. Steeds vaker doen de omroepen een beroep op be drijven en instellingen die een bepaalde specialisatie in huis hebben. Dat zijn dus bedrijven die hun bestaansrecht deels te danken hebben aan de omroe pen. Een verhaal over Archive Films, een bedrijf dat archief beelden over tal van onderwer pen levert. Stel, je wilt een reclamefilm pje maken dat de verkoop van hoofdpijnpoeders een impuls moet geven. Zou het dan niet leuk zijn om een aanschakeling te hebben van scènes waarin mensen hun hoofd stoten, iets op hun bol gegooid krijgen of gewoon een lekkere hengst in casseren? Probleem is natuurlijk acteurs te vinden die zich voor zo'n filmpje lenen. Er is echter een mogelijkheid om dat probleem te omzeilen. Heel simpel: maak gebruik van reeds opgenomen materiaal. In bovenstaand geval kun je een voudig je toevlucht nemen tot het onuitputtelijke reservoir aan films uit de zwijgende periode, toen het gooi-en-smijtwerk nog aan de orde van de dag was. Wie wel eens een uit voorraad leverbaar kort dan wel lang beeldfragment nodig heeft komt vanzelf een keer terecht bij Archive Films in Amsterdam. Van Acapulco tot Zambia, van Astaire tot Ziegfeld, van aasgie ren tot zebra's en van atletiek tot zweefvliegen. Zoals uit hun eigen folder al blijkt: je kunt het zo gek niet bedenken of Archive Films heeft de beelden in voor raad. 'Stock-shots' heten ze in vakjargon en bij Archive Films hebben ze er kilometers van. Adembenemende stunts uit stomme films, muziek van dode en levende wereldsterren, be langrijke gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis, exotische lokaties en bekende stadsge zichten, Hollywood-figuren en spectaculaire sportieve presta ties. Rechten Archive Films is een zelfstandig bedrijf dat gebruik maakt van de archieven van het gelijkna mige Archive Films in New York. En daarnaast ook een ei- Archiefbeelden van Laurel Hardy, zijn nog steeds veelgevraagd. foto archief gen voorraad materiaal bij houdt. De Amerikanen begon nen er mee in 1886, de Neder landse 'dependance' bestaat in middels al weer 21 jaar. Archive Films kan op band het nodige laten zien en de rest kan via New York worden opgevraagd. Meer dan een eeuw beeldmate riaal komt zo beschikbaar voor de Nederlandse markt. En denk niet dat Nederlandse gebeurte nissen van vóór de zeventiger jaren volledig ontbreken, want in New York liggen genoeg Hol landse plaatjes die nog veel ou der zijn. Joke Hellingman van Archive Films is wel eens wezen kijken in New York. „Het is een gigan tisch bedrijf, één van de groot ste in z'n soort in de Verenigde Staten". In Nederland hoeft Ar chive Films eigenlijk alleen te concurreren met het beeldar chief van het NOB. En van echte concurrentie is in feite al geen eens sprake. En dat komt dan weer omdat Archive Films slechts incidenteel aan de om roepen levert en het meer moet hebben van reclamefilms en an dere commerciële toepassin gen. Dat de werkterreinen meestal zo strikt verdeeld zijn komt door de rechten die op beeld materiaal rusten. Joke Helling man: „Het probleem bij het NOB is dat de beelden vaak niet zijn 'gecleared'. Omroepen mo gen het dan wel gebruiken, maar een reclamefilmer moet eerst uitzoeken wie het copy right heeft. Bij ons is alles gecle-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8