'Mensen zijn gek op het zoeken
naar gelijkenissen in families'
Jarenlang op jacht naar radiopiraten
Rtv show
Songfestival geestelijk
gehandicapten op TV
Boy George: na de
drugs de Hare Krishna
MAANDAG 22 AUGUSTUS 1994
Zo Vader Zo Zoon-presentator Gregor Bak:
zo'n stunt", vertelt Bak op een haast kinder
lijk enthousiaste toon.
Gregor Bak kwam twee jaar geleden bij
de NCRV terecht als presentator van het
toen nieuwe programma C-Majeur. Via zijn
werk als dirigent van een jongerenkoor
kwam hij in contact met NCRV-program-
mammaker Sipke van de Land. ,,Hij vroeg
mij wat arrangementen voor een koorboek
te maken en belde later voor een screentest.
Ik zeg nooit nee tegen spannende nieuwe
dingen."
Kakkerige studenten
Muziek loopt als een rode draad door het
leven van Gregor Bak. ,,Ik was voorbestemd
om musicus te worden. In mijn familie zit
een sterke muzieklijn. Mijn grootvader
heeft op het conservatorium gezeten. Ik ben
ook vernoemd naar de muziekpaus, paus
Gregorius. Als ik een meisje was geweest,
heette ik Cecilia."
Op zijn zevende is Gregor piano gaan
spelen. Van de eerste lessen herinnert hij
zich vooral de drop die hij na afloop kreeg.
,,Ik ben geen type dat uren achter de piano
klassieke stukken zit te studeren. Ik zit
graag een beetje te pielen op die toetsen."
Een studie aan het conservatorium zat er
voor Gregor niet in. Acht uur studeren per
dag, werd hem voorgehouden. Die discipli
ne had hij niet. ,,Ik had ook niet het talent
om tot de top te gaan behoren."
Hij stelde zijn muzikale familie niet hele
maal teleur en volgde de studie muziekwe
tenschappen in Utrecht, een theoretische
studie. ,,Ik heb bij voorbeeld een onder
zoekje gedaan naar de populariteit van An-
dré Hazes. Waarom valt hij zowel bij kakke
rige studenten in de smaak als bij huisvrou
wen uit de Jordaan?"
Zijn eigen muzieksmaak is heel breed.
„Op pianogebied is Louis van Dijk mijn
grote held. En ik ben gek op Eric Clapton.
Boogie wonderland van Earth Wind Fire
en Think van Aretha Franklin, daar ben ik
wel een beetje blijven hangen, de feestjes
op de middelbare school waren dat. Maar
mijn belangstelling is breder. Dat moet ook
wel als je muziekles geeft op een middelba
re school. Daar kun je niet meer aankomen
met een zwaar verhaal over Bach. Ik zing
'We are the world' met ze. En dan is het
vechten wie welke zin mag zingen."
(Zo Vader Zo Zoon, iedere maandag, 20.26
uur, Nederland 1)
Gregor Bak: „Zo Vader Zo Zoon is
voor mij een geslaagd experi
ment. foto dijkstra
Majeur en sinds dit seizoen Zo Vader Zo
Zoon. Een spelletje dat het ook zonder oud
presentator Gerard van den Berg nog goed
doet. Onder leiding van de enthousiaste en
onbevangen Gregor Bak piekeren de panel
leden Conny Vandenbosch, Henk Mouwe
en Minoesch Jorissen zich elke week suf wie
de echte vader, moeder, zoon of dochter
van een bekende Nederlander is. Gregor
Bak geeft toe. „Die man had gelijk. Harmen
Siezen was makkelijk. Zijn zoon leek spre
kend op hem."
En daarmee is volgens hem ook het suc
ces van het programma verklaard. „Mensen
zijn gek op gelijkenissen zoeken in families.
Ik ben een paar weken geleden opnieuw va
der geworden en maak het weer bijna dage
lijks mee. Mensen kijken naar mijn doch
tertje en roepen dat ze sprékend op mij lijkt
of absoluut dezelfde ogen heeft als mijn
vrouw. Je kunt het spelletje thuis lekker
meespelen."
Kijkcijferfreak
Voor Gregor Bak is de presentatie van Zo
Vader Zo Zoon een 'geslaagd experiment'.
„C-Majeur is een serieus informatief mu
ziekprogramma en toen ik gevraagd werd
om voor Zo Vader Zo Zoon een screentest
te doen, heb ik me wel even afgevraagd of
dat voor het verdere verloop van mijn carri
ère een slimme stap zou zijn. Als ik ooit nog
directeur van een muziekschool of een
schouwburg wil worden, is het misschien
niet zo verstandig om een spelletje op TV te
gaan presenteren, waarin je een beetje lek
ker weg moet kletsen. Maar ik dacht
meteen aan Berend Boudewijn, die is toch
aardig terechtgekomen. Wat me echt over
de streep trok was een uitzending van Het
oog op morgen. Ik hoorde in de auto een
paar politici slap ouwehoeren en dacht 'als
zij daar hun geld mee kunnen verdienen,
waarom ik dan niet'. Ik wilde wel eens zien
hoever mijn polsstok gaat. Of ik die amuse-
mentshoek af zou moeten snijden of niet.
Nee dus."
Gregor Bak is sinds hij Zo Vader Zo Zoon
presenteert zelfs 'een kijkcijferfreak' gewor
den. „Dat komt door Henk Mouwe", verde
digt hij zich. „Die wees me op de Teletekst
pagina met kijkcijfers. Ik wist niet eens dat
dat bestond. Mijn TV-toestel had ook geen
Teletekst." Nu somt hij de cijfers zo op.
„Maandagavond met Harmen Siezen
990.000 kijkers en jawel... een keer 1,3
miljoen. Toen versloegen we zelfs Der-
riek op het tweede net. Dat vond ik
Hé, ik zag u afgelopen maandag
avond nog op TV: met meneer
Siezen van het Journaal. U bent
toch die meneer Bak van Zo Vader Zo
Zoon?" De hoogbejaarde man stevent in de
hal van het NCRV-gebouw kordaat op Gre
gor Bak af en vertrouwt hem stralend toe al
jaren lid te zijn van de NCRV. Hij scharrelt
wat rond in het pand op zoek naar gidsen
uit de beginperiode van de omroep, ver
klaart hij ongevraagd zijn komst naar Hil-
De man in het keurige grijze pak is niet
meer te stoppen. „Mijn vrouw en ik hadden
direct door dat zoon D de echte zoon van
Harmen Siezen was. En we zeiden nog te
gen mekaar: 'die C dat is vast een neef. Ja,
we kijken altijd naar uw programma. U
doet het heel erg leuk."
Gregor Bak (33) staat even met zijn mond
vol tanden. En dat overkomt hem niet vaak.
Want hij verdient zijn brood met 'lekker
kletsen'. Gregor Bak, afgestudeerd in mu-
ziekweten- schappen, staat twee
^agen per week
de klas als
muziekleraar, is
dirigent en bege
leider van drie
koren en presen
teert bij de
NCRV-televisie
muziekpro
gramma C-
PTT-museum geeft beeld van etherbewakers
DEN HAAG MONIQUE BRANDT
'Smerissen blijf met je poten
van apparatuur afl' Deze drei
gende mededeling op een nep-
zender van Piratenclub Amster
dam zegt genoeg over de ver
houding tussen radiopiraten en
de opsporingsambtenaren van
de Radiocontroledienst (RDC).
Een verhouding die de laatste
jaren niet veel strubbelingen
meer kent, maar in vroeger ja
ren niet zelden uitmondde in
fysiek geweld. Want piraten
hadden nu eenmaal een bloed
hekel aan de RCD-ambtenaren
die er telkens weer in slaagden
om hun uitzendingen in het
honderd te laten lopen.
Steeds inventiever werden de
trucs die waren bedoeld om de
'radio-detectives' van de RCD
om de tuin te leiden: namaak -
zenders moesten de aandacht
van de echte zender afleiden. Er
werden rijdende studio's ge
bruikt die haast niet op te spo
ren waren; een andere radio
amateur verstopte zijn FM-zen-
der in een stofzuiger, een zijn
collega gebruikte een koekjes
blik om zijn zendapparatuur te
verbergen. De Vrije Omroep
Bollenstreek gebruikte een wis
selaar van cassettebandjes bij
de onbemande zender: als een
bandje was afgespeeld werd de
ze automatisch uitgeworpen en
kon het volgende bandje wor
den afgespeeld. Zo kon de zen
der uren doorgaan zonder dat
er menselijke hulp aan te pas
kwam. Een handige gedetineer
de bouwde een FM-zendont-
vanger in een klein radiootje,
waarmee hij vanuit de strafge
vangenis in Scheveningen met
'buiten' kon communiceren.
Deze en legio andere voor
beelden van het speurwerk van
de radiocontroledienst, zijn nog
tot 28 augustus te zien op de ex
positie 'In de1 Lucht., uit de
lucht', in het PTT-museum in
Den Haag.
De RDC werd in in 1927 op
gericht, een tijd dat radio heel
populair werd. De nieuwe
dienst moest het toenemend
aantal illegale radiozenders het
zwijgen opleggen. Veel van deze
zenders veroorzaakten ernstige
storingen in het telegrafisch
verkeer. Daarnaast gingen er
geruchten dat de Sovjetunie een
radiostation op Nederlandse
zeer populaire en goedbeluis-
terde piraat in de jaren dertig,
werd pas na drie jaar en drie in
vallen voorgoed het zwijgen op
gelegd. Nachtegaal had zelfs
een eigen reportagewagen
waarmee het de buurt introk.
De zender zelf bleek tenslotte
verborgen in een voetenbankje
dat onopvallend in de huiska
mer stond.
Er waren ook politieke piraten
zoals de Rode Omroep van de
Revolutionair Socialistische Ar
beiders Partij, die via de fre
quentie van Hilversum 2 uit
zond.
Na de oorlog hadden de op
sporingsambtenaren het wat
rustiger. Pas in de jaren zestig
en zeventig kwam de grote op
leving met zeezenders als Vero
nica en Radio Noordzee. Legen
darisch is inmiddels het verhaal
van opsporingsambtenaar Neu
teboom, die zijn leven in dienst
stelde van de jacht op Veronica
en daarvoor zelfs zijn pensioen
uitstelde. De man stond dan
ook vooraan op de kade toen
het Veronicaschip in 1974 de
haven van IJmuiden werd bin
nengesleept.
Inmiddels is het aantal pira
ten op de radio sterk vermin
derd door de opkomst van de
lokale omroepen en omdat ad
verteerders op zo'n zender wor
den beboet. Er valt dus niets
meer te verdienen met een ile-
gale zender. De Radiocontrole
dienst, die inmiddels onderdeel
is van de Hoofddirectie Teleco-
municatie en Waterstaat
(HDTP), heeft daarom ook an
dere taken gekregen als ether-
beheer en de controle van lega
le zenders. Maar toch, helemaal
verdwijnen zullen etherpiraten
wel nooit. Want: 'Een piraat,
een piraat, weet op alle dingen
raad,
Want de PTT komt bij hem
altijd te laat.
Een zendpiraat is een jongen
van stavast
Hij blijft paraat ook al krijgt
hij wel eens last
En raakt -ie soms de klos, ge
loof me het is waar,
De volgende morgen is die
zendpiraat weer daar!
(PTT-museum, Zeestraat, Den
Haag. Tel. 070 - 3307500)
Een RCD'er op zoek naar radiostori
bodem zou gaan beginnen.
Chef
Aanvankelijk telde de nieuwe
dienst alleen een telegrafist en
een chef, maar werd al spoedig
uitgebreid met meer personeel
en betere peilapparatuur. De in
specteurs moesten vaak bij
nacht en ontij op pad, en moes-
foto c pd
ten soms halsbrekende toeren
uithalen, want veel radioama
teurs waren behalve fanatiek
ook gehaaid. Radio Nachtegaal
uit Hengelo bijvoorbeeld, een
Enthousiaste deelnemers aan het Songfestival voor Gehandicapten
i actie. foto»pr
Mensen met een handicap
zijn vaak muzikaal. Beperkin
gen die zij door hun handicap
hebben, lijken op het podium
ineens weg te vallen. Dit bleek
op het Nationaal Muziek-
Songfestival, dat op 17 mei dit
jaar werd gehouden in het
Orpheustheater in Apeldoorn.
De EO maakte televisie-opna
men van deze avond. Het le
verde ontroerende beelden op
die te zien zijn op zaterdag 27
augustus om 19.33 uur op Ne
derland 2.
Gitarist Robert Mensch won
het festival met een uitvoering
van twee walzen van Carulli.
Hij zal Nederland op 6 oktober
aanstaande vertegenwoordi
gen op het Europees Muziek-
Songfestival, dat weer in Apel
doorn wordt gehouden. Voor
deze avond zijn nog kaarten te
bestellen via telefoonnummer:
05771-1800.
HILVERSUM HERMAN ELZINGA
Van megaster tot he-
roïneverslaafde en
nu weer langzaam
opkrabbelend uit het dal. Geor
ge O'Dowd, beter bekend als
Boy George, is afgaande op de
documentaire Boy Next Door
'back in town'. Hij had twee jaar
geleden een hit in de Verenigde
Staten met de titelsong uit de
film The Crying Game. De plaat
bleef hier echter vrijwel hier on
opgemerkt. Maar hij noemt
zichzelf een vechter en is be
keerd tot Hare Krishna, dus wie
weet.
De BBC-documentaire van
Mark Ridel, die de NOS uitzendt
in de serie American Summer
kijkt nog eens terug op de op
komst en ondergang van het fe
nomeen. Ontelbare foto's van
George O'Dowd zitten er in de
film en die maken duidelijk dat
hij zich al te veel moeite heeft
moeten getroosten om uit te
groeien tot de extravagante Boy
George. Hij wil al op vrij jeugdi
ge leeftijd opvallen en zijn uiter
lijk getuigde daarvan.
Hij had het kennelijk niet van
een vreemde, zo blijkt uit wat
zijn vader in de documentaire
vertelt. Die mocht er in zijn jon
ge jaren ook graag anders dan
anderen bijlopen;, met een
apart kapsel en een paars over
hemd bijvoorbeeld. De vader
heeft ook in een ander opzicht
zijn sporen nagelaten, zo wordt
duidelijk. Pa O'Dowd was ken
nelijk nogal een gewelddadige
man met losse handen, wat zijn
zoon ooit de reactie ontlokte:
„Als jij een 'man' bent, wil ik
niet zo zijn."
Boy George wist op jeugdige
leeftijd al dat hij homoseksueel
was en hij kwam daar ook rond
voor uit. De vreemde exotische
uitdossingen, de make-up en
het extravagante gedrag volg
den spoedig. Het merkwaardige
was dat zijn publiek in hem als
zanger van Culture Club geen
homo zag. „Ik was heel aantrek
kelijk voor kleine dikke meis
jes", vertelt Boy George in de
film. „Ze konden zich met mij
identificeren omdat ze net zo
kwetsbaar waren als ik en mijn
onbeholpenheidherkenden."
Boy George had het image
van een levensgrote pop, waar
de 'kleine dikke meisjes' mee
konden 'spelen'.
Sprookje
Met Culture Club scoorde Boy
George hit na hit (Do You Really
Want To Hurt Me, Karma Cha
meleon), hij kreeg iets moois
met de drummer, maar helaas
voor hem duurde het sprookje
niet voor eeuwig. Misschien
omdat Culture Club toch iets
was wat te veel door de marke
tingmensen van de platenmaat
schappij was bedacht. Boy Ge
orge zegt zelf in de film: „Ik was
veilig, terwijl ik gevaarlijk wilde
zijn."
Toen de sfeer binnen Culture
Club door de onderlinge span
ningen te snijden was, zocht
Boy George zijn troost in de he
roïne. Hij werd opgepakt we
gens drugsbezit en moest zich
voor de rechter verantwoorden.
De Britse schandaalpers stortte
zich massaal op hem. Ze heb
ben hem er echter nooit hele
maal onder gekregen. „Maar ik
ben dan ook een vechter", zegt
hij daarover nu.
Inmiddels heeft hij de drugs
afgezworen en is het nu tijd
voor de (bijna onvermijdelijke)
bekering tot het geloof. In dit
geval Hare Krishna. Met de
groep Jesus Loves You werd
vruchteloos gepoogd de hitlad
der te bestijgen, maar wel was
er weer een wonderschone titel
song voor The Crying Game. Hij
is het dus nog niet verleerd.
(Nederland 3, morgenavond
om 21.03 uur)
GESPROKG
Jack Nicholso
éHumo: 15
„Op dit oge
heb je een hel
dustrie van s
nen en verklil
die dingen verzinnen voi
roddelshows en de roddé
Het is een mijnenveld g(
den. De laatste tijd heb
roddelpers iets te veel mi
gegeven. Ik had bijvoor
niet met die golfclub op di
to mogen losslaan."
Kiki Classen in Story:
„Ik heb liever dat mijn
Edo naar een hoer
hij er een andere
zou houden. Met een
mijn vriend niet
wil alleen de
zou hem wel vragen:
ik soms iets verkeerd,
iets? Maar ik zou hem
niet de deur uitschoppen.
Kiki Classen heeft liever dat Ic*
vriend naar een hoer gaat dansje
hij er een andere vriendin op ishi
zou houden. foto a#boi
Midas Dekkers in VARA
Magazine: f—
„Je kunt een mot niet 4 a
verwennen dan met viezer,
knipte nagelranden. Daf
houden ze ook niet van scf
jassen of truien. Er moetl
zweetplek inzitten of wat i
desnoods uiesoep. Zijn er al
schone kleren in de kast,li
neemt de mot genoegenl
een opgezette vogel of een f
je kaas. Als tussendoortje e
wat van een oude Libelle d
lefoongids, met als delical
een hapje van de familiebi
Want hoe ouder het boek,
lekkerder is het."
Henk Westbroek in Stoi
„Ik ergër me aan opvoedi
opvoedkundigen die met
stelligheid beweren dat ji
deren nooit mag slaan. Dal
ik zo'n onzin. Als die kleini
mij voor de tiende keer de
kast op 'ontdooien' heeft
waardoor de pizza's weer
beschimmeld zijn, wordt
kwaad en krijgt ze een o..-.^
dig pak voor de billen." TjJ
Joan Collins en ElizaT^
Taylor over acteur Wifhre
Beatty in de AVRO bode: N 2
„Wat seks betreft was hu
verzadigbaar. Vijf keer peil'
vond hij heel normaal. EnLv°
voerde hij tegelijkertijd leg
een telefoongesprek." 5
„Als ik hem voor het bf
ven van seks een
rapportcijfer zou
mogen geven van 1
tot 10, dan gaf ik
hem een 15!"
Televisieproducent Jef I
makers in VARA TV-Magaa
„Paul de Leeuw en ook
Meijer vind ik niet leuk. Ik
Ischa vreselijk. Ik vind hen"'
als persoon onaangenaan
ik vind Paul de Leeuw ooi
e-nor-me overschatte...
dikzak. Wat je niet kunt ort
nen is dat ze persoonlijke ti
sie maken, en dat gebeu
weinig dat zoiets per del
steun verdient. Maar ik zal
geen enkel opzicht voor t
blijven."
Albert West in Story
„Ik schrik van al die di
die tegenwoordig slecht bl
te zijn voor de mens.Ik bi
echt bang van geworder
teamverband voetballen, d
bijna niet meer. De angst i«"
geslopen. En ook van b
cuen met houtskool zie
Hartstikke slecht voor je
zondheid." i
Liedjesschrijfster en za
res Sophie B. Hawkins in
nica:
„Liedjes schrijven is L
werk. En als ik niet schrijf,*"
ik op voor een kleine a
fans. Wereldberoemd za
nooit worden en dat hoenr"
niet. Want wat heb je d'r
aan om net als Michael Jacj
eerst een hele grote ster t
den om vervolgens door j
publiek te worden nee
beid? Het 'ster zijn' is ééi
grap en daar doe ik
aan mee."