1 Voor elke stemming een andere stijl Mode Natuurlijk met een spiritueel tintje Zonder veel franje Met een sportieve touch Van vlooienmarkt tot glitter- en glamour VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1994 Een winter vol uitersten. Links: een klassieke regenmantel en bla zer van Lanvin. Rechts: op en top folklore bij Christian Lacroix. foto's reutter/epa. Vrouwenmode herfst en winter 94/95 ander laat er in stilte een traan om. Maar iedereen is het er over eens: de mode als fenomeen, de mode met een ka- Dpitale M, heeft het loodje gelegd. Opgeofferd aan de nieuwe visie op kleding. Voorbij is het frivole spel met kleuren en belijningen waarvan de jaarlijks wisselende regels zo trouw door de massa werden gevolgd. Wat blijft is een ratje toe aan stijlen. Heel verschillend van elkaar, maar wel afgestemd op de hedendaagse eisen die we aan kleding stel len. De functie van de mode is daarmee een heel andere geworden. Was ze eerst de verbindende schakel tussen niet-gelijkgestemde zielen, nu is ze de etalage van de persoonlijke gemoedstoestand. Waaraan hechten we de meeste waarde in het dagelijks leven? Aan werk en geld verdienen. Aan huiselijkheid en spirituele bezin ning, aan cultuur en ontspanning, aan gezondheid en lichaamsbeweging. De mode voor herfst en winter '94/'95 zet al die aspecten van het dagelijks leven op een rij. Ze is dan ook warm en omhullend, verleidelijk, vrouwelijk en hier en daar theatraal, maar even zeer praktisch en mannelijk, sportief en een tikkeltje onderkoeld. De wintermode lijkt een ontmoetingsplaats van uitersten. En toch levert ze een homogeen beeld op. De thema's mogen namelijk heel verschillend qua sfeer zijn, de sluike belijning, het laagjes-effect, de wat matte kleuren en de materialen met een duidelijke opper vlaktestructuur smeden ze aaneen tot een geheel: een modebeeld met een heel natuurlijke, ongecompliceerde uitstraling. NE 15.1 15.3 Een wat getailleerd tweed jasje met heel korte wikkelmini-rok waarop een coltrui wordt gedra gen. Sober, zelfs een beetje streng. foto epa. Rustiek, warm en omhullend zijn dan ook trefwoorden bij al veel breisels tegenkomen, maar ook zware reliëfstoffen als bouc'é, geruwde wol en katoen, fleece-materiaal en linnen- mengingen met een opvallende oppervlaktestructuur. De nadruk ligt op het pure, am bachtelijke uiterlijk van de kle ding: alsof alles met de hand is gemaakt. De houten knopen, houtje-touwtje-sluitingen, de kenstiksels, naar buiten gekeer de naden, grote kruissteken en franjes accentueren dat nog eens. Vooral de volumineuze (col) truien met kabels of andere grote ingebreide patronen hoog Dikke coltruien en volumineuze rokken; koud scoren. Ze worden gedragen zullen we het niet krijgen. foto»icedo. met lange of korte vesten, al even grof van structuur, losvallende hessen en lange gebreide rokken of broeken. Het liefst nog in combinatie met een gewatteerd gilet, want 'laagjes' zijn een ab solute voorwaarde. Wikkel- en knoopvormen doen het in dit thema heel goed bij de rokken en jas sen, maar daarnaast keren authentieke modellen terug zoals het vierkante schaapherdersjasje met wijde mouwen, de Monty-coat, parka's met koordslui- tingen en capuchons met een bontrand, anoraks, capes en poncho's. De kleuren zijn wollig en warm met de nadruk op de natureltinten ecru, ivoor, camel en beige. Daarnaast zijn er allerlei bruin- en grijstinten, waaronder antra ciet, alsmede donkerrood, marineblauw, purper en groen. De dessins blijven be perkt tot wat etnische prints, zoals Noorse motieven, maar ook Latijnsameri- kaanse dessins verwerkt in strepen, patchworkmotieven en niet al te opvallende houthakkersruiten, die vooral voorkomen op flanel blouses. De cocooning-look wordt aangevuld met kleding met onmiskenbaar spirituele trekjes. Nonnenhabijten, Griekse priestergewaden, de dracht van Tibetaanse monniken.... ze zijn duidelijk te herkennen in de lange, wijd uitlopende jurken met knoopjes middenvoor, de overgooiers met diepe splitten, jurken met een verhoogde taille, blouses met een Mao-kraagje en wikkeltops over ruime, maar sluikvallende rokken of ongeconstrueerde broeken tot boven de enkels. Ook de kleuren zwart, wit en de warme specerij tinten met veel roodbruin en oranje ver raden de herkomst van de modellen. 'Werkkleding' heeft een W belangrijke plaats in het wintermodebeeld toebe deeld heeft gekregen. Functionaliteit is waar het om draait. De enige v ring is die welke i; van de kleding voor speci fieke beroepsgroepen: verpleegsters, i teurs, brandweerlieden, militairen. Ze zien er dan ook wat streng uit, de licht ge tailleerde blazers met een korte reverskraag en een rij knopen middenvoor, gedragen op mini-rokjes, kuitlange rechte (overslag) rokken of op broeken n rechte pijpen ofsigarettepijpen. Maar dat geldt ook voor de sim pele jasjes met een ronde hals of V-hals, de lange en korte gi- l Iets met knopen of een rits sluiting, de schortjurken, overgooiers, 'opa-broeken' met bretels en overalls. Regelrecht stoer oogt de kleding voor buiten: vier kante cabans met een dubbele knoopsluiting, stevige houthakkersjasjes en wat militairistisch aandoende redingote- jassen. De donkere, neutrale kleuren versterken het serieuze karakter van de (werk)kleding. Zwart en wit worden afgewisseld met tal van grijs-scha keringen, bruinen, tau pe, kaki-tinten, bor deaux en flessegroen. Allemaal wat 'gewas sen', alsof de kleding al lang meegaat. De stoffen zijn vooral stevig - veel wol, ribcords, ga bardine, denim - en zijn doorgaans Etnische motieven, dikke truien, vesten, hessen en poncho's, de wintermode staat er bol Hoeden en stevige stappers De grote goudkleurige knopen op ba rokke kleding maken accessoires in D feite overbodig. Maar de overige the ma's kunnen nog wel wat 'versiering' gebruiken, al mag die nergens echt overdadig zijn. Bij de werkmans-look ontbreken sieraden vrijwel. De co cooning-look vraagt vooral om sim pele accessoires van natuurlijke ma terialen, zoals hout en been, maar om het spirituele karakter ervan te benadrukken zie je ook lange kettin gen en oorbellen met grote kruisen. Het echte nieuws op accessoire-gebied zit voorname lijk in de hoeden, die steeds meer terrein winnen - met name de cloche- en in de schoenen. Elegante pumps blijven voorlopig in de kast staan. Daarvoor in de plaats komen allerlei stoere stappers van het type bergschoen, halfhoge schoenen en laarzen met grove veters en dikke profielzolen. Een beetje traditioneel Brits, maar met een sportieve 'touch'. foto daniel hechter. Country is het thema, dat de sfeer ademt van de C boeken van Daphne du Maurier en Agathe Christie: retro-romantisch en een beetje traditioneel, maar met een sportieve 'touch'. Alle ingrediënten voor het typisch Engelse 'gezicht' van dit thema zijn voorhanden: harige tweedstofi fen en lodenstoffen, opvallende ruiten en kleine bloemetjesdessins, gloedvolle herfstkleuren,-waar' onder veel mosterd, roestbruin en oker, met als accentkleuren zachte pastels als zalm, lila en bleekblauw. En -uiteraard- de accen ten van leer en suède. Tijdloos als ze zijn gaan ze weer een seizoen lang mee, de sportie ve, maar geklede tweedblazers met voetbalknopen en een leren kraagje en elleboogstukken. Ze worden gedragen over gilets van doorgaans barokke tapisseriestof op lange rechte of gerende rok ken, vier- of zesbaarisrokken en zwierige doorknooprokken. Deze kunnen worden vervangen door broeken met rechte pijpen en een omslagje of paardrijbroeken, bij voorkeur eveneens met leren stuk ken. Ook de korte wintershorts laten zich in dit sportieve mode beeld zien als alternatief voor de mini-rok. |Vh In i Met een M knipoog naar de zwierige !igrenaa7car- naby Street en de Flower- Powerperio- de, is de kleding die bedoeld lijkt om te ontsnappen aan de ernst van het dagelijks leven. Een bonte mengeling van stij len, waarin zelfs invloeden uit de achterliggende eeuwen met hun intieme boudoirs en on deugende courtisanes zijn terug te vinden. Theatraal en sophis ticated, maar tegelijk een tikkel tje provocerend. Het meest opvallend in dit the ma Theater) zijn zowel de le vendige kleuren - veel heftig paars en purper, zwart, flesse groen, indigo, bordeauxrood, goud en bronsschakeringen - als de stoffen: fluweel, gescho ren velours en velours frappé, - gobelinstoffen, zijdezachte sa tijn, kant en transparante chif fon. Ze zijn huid- en oogstre lend. En verleidelijk. Dat laatste geldt vooral voor de doorkijkblouses en body's van kant of chiffon en de wulpse blouses met jabot en ruches langs de manchetten, die het zo uitstekend doen onder een ge streept satijnen of gewatteerd fluwelen gilet en een getailleerd gobelinjasje. Maar ook voor de jurken met allerlei uitsnijdingen en verlengde mouwen. Fluwelen korte broeken, royale jassen met majestueuze na maakbontkragen en stola's, blouses en lange rokken van crinckle-materiaal.veloursjur- ken met een laag decolleté, vari aties op het rokkostuum en jas jes met overdadige koordversie- ringen en Russisch aandoende koordsluitingen... de wereld van glitter en glamour wordt erin gecombineerd met die van de vlooienmarkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8