Censuur heerst nog altijd in Suriname Zaken regelen vanuit een antiek houten bed Recreatie-misdaad in eerste aflevering van 'CrimiNEE' XT Rtv show WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1994 VARA filmt met hoogbejaarden in Baarnse villa Bruine drab sputtert uit de kraan. De muren zit ten onder de dikke spinnewebben en hebben lang geleden hun laatste likje verf gehad. De Per zische tapijten zijn verschoten, de lampekappen vergeeld en wat eens een prachtige serre was is nu niet meer dan een zwartgeblakerde ruimte. Voor de familie Van Elk uit Baam is het iedere dag weer even slikken als ze hun riante onderko men bekijken. Twee weken geleden was er nog niets aan de hand. De statige villa annex archi tectenkantoor lag er toen nog prachtig bij. Maar de familie wilde het zelf. Ze had er geen moeite mee de villa enkele weken af te staan aan de VARA die er opnamen maakt voor het TV-drama Oude botten breken niet. En alles wordt weer in de oude staat opgeleverd. Dat is de afspraak. Het lijkt een onmogelijke klus, maar producer Mari an Brouwer heeft wel voor hetere vuren gestaan. „Natuurlijk is het nu even schrikken voor 'ze, maarze hoeven zich echt geen zorgen te maken. Ze zullen straks niet meer weten dat wij geweest zijn." In april is de VARA-ploeg in en rond het huis begonnen met de opnamen voor het televisie stuk. Op zoek naar een geschikte locatie reed de producer met de art-director door het midden van het land en het eerste het beste huis waar zijn oog op viel was het huis in Baarn. „We heb ben de mensen gewaarschuwd dat er een leger overheen zou gaan", vertelt Marian Brouwer. „Het huis moest van binnen en van buiten oud gemaakt worden." Voor een brandscène zijn de ruiten uit de serre vervangen door ramen van acryl. Het houtwerk is zwartgeschilderd en over het plafond is een nepplafond met brandgaten en roet aangebracht. De villa wordt in het TV-stuk Oude botten bre ken niet bewoond door een aantal hoogbejaar den. Het zwaar verwaarloosde huis dat onder deel is van een provinciaal bejaardentehuis wordt met sluiting bedreigd. De burgemeester van het dorp (Derek de Lint) heeft zijn oog op het huis laten vallen. De oudjes (o.a. Georgette Reyevski, Eric van Ingen en Heieen Querido Pi- mentel) voelen er niets voor om naar een mo dern bejaardenoord te verhuizen en binden on der leiding van de 75-jarige Snaas (Bernard Droog) de strijd aan. Ze bezetten het huis en we ten een aanval van de politie in hun voordeel te beslechten. Oude botten breken niet is één van de vier TV- stukken uit de serie Ouderen die de VARA met geld van het Stimuleringsfonds begin volgend jaar uitzendt. Het stuk, dat op film opgenomen wordt, is geschreven door Scato van Opstall en de regie is in handen van Jean Pierre de Decker. Dat de hoofdrolspelers allemaal rond de 80 zijn geeft een bijzondere draai aan de sfeer op de set. Het werkschema wordt zo strak mogelijk aange houden, want overuren maken is er niet bij voor de acteurs. Marian Brouwer: „We willen ze ont zien. Als ze vroeg op de set moeten zijn, zorgen we ervoor dat ze de dag daarvoor op tijd weg zijn. Ze worden ook allemaal van huis opgehaald en weer teruggebracht. Ze zijn echt fantastisch en heel professioneel. De teksten zitten van voor tot achter in hun hoofd. Door hun hoge leeftijd hebben ze natuurlijk veel ervaring." In de kleed- en schminkruimte op de eerste verdieping hangt een haast serene rust. Acteur Rik van Uffelen die de rol van huismeester Joop speelt laat zich geduldig een gipsen been aan meten. Met een Vrij Nederland doodt hij de tijd. De Panorama ligt onaangeroerd op de leestafel. De oudere acteurs geven duidelijk de voorkeur aan wat serieuzer leesvoer. In het geïmproviseerde productiekantoortje op zolder regelt productie-assistent Erik-Jan vanuit een antiek houten bed de acteurs voor de volgende dag. De draagbare autotelefoon rinkelt onophoudelijk. De volgende dag wordt een grote buitenscène opgenomen en daar is een flink aantal motoren voor nodig. De plaatselijke mo torclub in Baarn is graag bereid om te figureren. Producers Marian Brouwer en José van Doorn zijn zeer te spreken over de medewerking van de Baarnaren. „De brandweer speelt mee, de plaat selijke duivenvereniging heeft ons geholpen en één van hun leden blijkt een handige timmer man te zijn die het geen probleem vindt om ons af en toe uit de brand te helpen', vertelt José. Actrice Lieneke Leroux (vrouw van de burge meester) wordt beneden in de serre uitgejouwd door zes bejaarden. Vastgebonden in een rol stoel met electriciteitssnoer en een prop in haar mond, houden ze haar in gijzeling. „Zit je lek ker?", vraagt een bejaarde sarcastisch. „Even een stapje naar rechts met zijn allen", gebaart regis seur Jean Pierre de Decker. Gewillig schuifelt het groepje opzij. In twee takes staat de scène erop. Opnameleider Martin van Bennekom loopt als een soort boeman over de set. Erg blij met be langstelling van buiten lijkt hij niet. „Is de hele Baarnsche Courant vandaag soms op visite?", vraagt hij spottend aan één van zijn collega's. De mededeling dat 'de schmink' vandaag ook nog een stagiaire heeft, maakt hem niet vrolijker. Bits: „Is dat stagiaire 345 A? Morgen krijgen we zeker 345 B. Prima hoor als ze hun mond maar houden en niet in de weg lopen." Zijn knipoog relativeert zijn stugge houding. Een opname VARA begin 'Regering neemt pers en bevolking niet serieus' PARAMARIBO FRED V In de Domineestraat is een persconferentie. De rebel se Kurt Jessurun overhan digt aan de Associatie van Suri naamse Fabrikanten (ASFA) zijn nieuwe bundeltje 'Horizons'. Daarin gaat de Hindoestaanse politicus fors tekeer tegen de 'huidige beleidsmakers'. Hij stelt dan ook voor dat ze meteen opstappen, zodat bete re en meer geschikte politici hun taak kunnen overnemen. Jessurun roept de bevolking van Suriname op om in het ge weer te komen. „Ga de straat op, maak kenbaar dat u onte vreden bent," is zijn devies. Dat gaat een journalist van het loka le TV-station ATV te ver. Hij vindt de term „de straat op" wel erg extreem en vraagt of de for mulering niet minder kan. Jes surun zwijgt. Runaldo Veldema, voorzitter van de ASFA drukt de journalist op het hart dat Jessu run zijn uitspraak beeldend be doelde en dat „de straat op" niet uit zijn verband mag wor den gerukt. De ATV-journalist is tevreden en gaat weer zitten. Johnny Kamperveen, direc teur van het radiostation ABC (Ampie's Broadcasting Corpora tion) en bekend van de Neder landse TV (hij had de talkshow 'Johnny' bij de VPRO), denkt dat het te maken heeft met de inborst van de gemiddelde Suri namer: „Hier is een grote vorm van respect voor ouderen en autoriteiten. Journalisten heb ben daar ook last van. Als de president pissig reageert op een vraag, merk je dat de journalist niet doorgaat met lastige vragen stellen, maar poeslief wordt. Ik doe het wel en dat geldt denk ik, voor iedere journalist die in de Nederlandse cultuur gewerkt heeft. Daar moet je wel, anders kom je niet aan de bak." In as Vorig jaar mei werd het TV-sta- Frits Pengel, directeur van de Surinaamse televisie: „De overheid probeert wel e den, maar het lukt ons aardig die inmenging te beperken." tion STVS (Surinaamse TV Stichting) voor een deel in de as gelegd. „Omdat de STVS de be ëdiging van de nieuwe legerlei der Gorré rechtstreeks uitzond, hebben een paar meelopers de boel maar in de fik gestoken." Vanessa Emanuelson weet ook wie er achter zit: „Iedereen weet dat, alleen niemand durft het openlijk te zeggen." Behalve Frits Pengel, directeur van de STVS: „Ik heb die avond Her- renberg opgebeld en heb hem gezegd: 'Henk, de complimen ten. Dat heb je grondig aange pakt, want alles is verwoest'." Pressie Biemla Gajadien: „De Suri naamse samenleving heeft nooit echt goed democratisch gefunctioneerd. Daarvoor heb je groepen nodig die pressie uit oefenen. In Nederland zijn die er, zoals sterk geleide vakbon den. Hier is een regeringsadvi seur en leider van een politieke partij ook meteen leider van een vakbond. Als je dan vraagt of dat wel kan, zegt zo iemand: 'dat is juist goed; dan weet ik van beide kanten'. Die belan genverstrengeling zorgt er voor dat de regering de pers en de bevolking niet serieus neemt. Die denkt gewoon dat-ie onzin kan verkondigen zonder dat ie mand er wat van zegt." „Die belangenverstrengeling heb je ook binnen de pers. Ik werkte tot voor kort bij Radio Apintie. Daar was het hoofd van de nieuwsdienst tevens direc teur en eigenaar van het radio station. Zo'n man bepaalt wat er in het nieuws moet. En voor al wat er niet in mag. Dat kan niet. Ook niet voor degene die onder hem werkt. Ik heb een re putatie, ik ben geloofwaardig en ik vind het belangrijk om die te behouden." Baas Frits Pengel is al dertig jaar de baas van de Surinaamse TV. Toen de STVS in 1965 van start ging, wist hij al dat de mogelijk heden beperkt waren. Maar hij wist ook, wat hij precies wilde. „In die tijd werd in Nederland gepraat over het invoeren van STER-zendtijd. Ook in Surina me werd toen gedacht aan een combinatie van kijkgeld en commercie, maar uit een on derzoek bleek dat kijkgeld in Suriname niet rendabel was. We hebben toen voor de com merciële status gekozen en zijn vanaf 1969 geheel op eigen kracht gaan draaien." Pengel is zich er van bewust dat de STVS nooit een BBC of een NOS kan worden. Maar dat vindt hij ook niet erg: „Televisie is een spiegel van de gemeen schap waarin je leeft en verder een venster op de wereld. Onze eigen programma's laten die spiegel zien in de vorm van nieuws, informatie en klein amusement, zoals het optreden van een bandje. CNN zorgt voor buitenlands nieuws. Verder zijn we aangesloten bij de CBU (Ca ribbean Broadcast Union) voor nieuws uit de regio en we krij gen goedkoop programma's aangeleverd van organisaties als het Duitse Transtel. De rest wordt opgevuld met Ameri kaanse series en speelfilms." Pengel vindt dat hij redelijk onafhankelijk kan werken in Su riname: „De overheid probeert wel een vinger in de pap te hou den, maar het lukt ons aardig om die inmenging te beperken. Als je financieel onafhankelijk bent, houd je de overheid op af stand." Veronica Een delegatie van Veronica is op bezoek bij STVS. De verwen de Hilversumse televisiebonzen zien met afgrijzen toe onder welke omstandigheden er in Su riname gewerkt moet worden. Door de brand is alles zeer krap geworden: montagekamers zijn ondergebracht in de garderobe en de regiekamer in een oude afgedankte reportagewagen van de NOS die STVS in de jaren zestig cadeau kreeg. Trots ver telt Pengel dat STVS na de brand geen minuut uit de lucht is geweest. Met veel improvisa tie was dat gelukt. Trots laat hij ook de bouwtekeningen zien van de nieuwe studio die ge bouwd wordt zodra er geld is. Gebrek aan geld is echter het probleem. „Maar ik ben er van overtuigd dat de studio er komt. Desnoods met hulp van buiten af." Veronica-voorzitter Joop van der Reijden begrijpt de hint. Hij filosofeert wat over commer cieel gaan, het grote geld en de tegenwerking van de autoritei ten en eindigt zijn betoog met de constatering dat elk land zo zijn eigen problemen kent. Pen gel heeft ondertussen de bouw tekeningen netjes opgevouwen en opgeborgen. Veronica is in Suriname om onder meer een pakket eigen programma's aan të bieden voor een zacht prijsje. Tijdens een persconferentie en een feestavond wordt het pakket aan het publiek getoond: van de Staatsloterijshow tot en met 2 Vandaag en van TV Sport tot en met Flodder; tientallen pro gramma's gepropt in een la- waaiierige. presentatie van am per een half uur. Op de feest avond is het bedrijfsleven uitge nodigd. Dat moet immers de programma's omlijsten met clameboodschappen. De eerste berichten zijn niet juichend. Amusementshoofd Paul Brinks krijgt tijdens de feestavond een medewerkster van een clamebureau te horen dat zij het pakket 'troep' vindt en ABC- discjockey Ron Duysker heeft uit de reclamewereld 'alleen maar negatieve geluiden' g hoord. Johnny Kamperveen: „Het zo gek. Aan de ene kant is de Surinamer zo vredelievend, zt lief voor elkaar en aan de ande re kant doen ze de gruwelijkste dingen met elkaar. Neem de moorden op 8 december 1982. Mensen kunnen nog steeds niet begrijpen dat Surinamers zo met hun landgenoten zijn gesprongen. Eigenlijk zijn we niet zo. We durven niet een minister aan te pakken. En dan opeens 15 mensen dood schieten (onder wie André Kamperveen, de vader Johnny, red.)" „De coup heeft verandering gebracht. Er is angst ontstaan, voorzichtigheid. Er wordt nog steeds niet over de militaire dic tatuur van toen gesproken. Men is nog steeds heel voorzichtig om daar een mening ove hebben. Mensen durven niet eens iets te zeggen over 8 de cember. Laten we het vergeten en verder gaan, wordt er dan geroepen. Maar de democratie is herstellende, de vrije ningsuiting groeit. Niet bang zijn om mensen pijn te doen niet bang zijn voor je eigen huid. Als ik nooit meer met een minister mag praten, omdat hij vindt dat ik te brutaal ben, dan heb niet ik, maar heeft hij probleem. Zo zouden andere journalisten ook moeten rede- Jaap Jongbloed legt vinger op de zere plek GRONINGEN FRED V Discovery brengt week lang informatieve, onderhoudende en spannen de programma's over de haai. foto kippa Discovery werpt zich op de haai taires zijn er gloednieuwe pro- dukties als Shark Wars (zondag 7 augustus, 20.00 uur; een do cumentaire over de jacht op haaien), Shark Doctors (zondag 7 augustus, 23.00 uur: dr. Nelson vond een haaienafsto- tend middel voor diepzeedui kers), The Shark Attack Files (maandag 8 augustus, 23.00 uur; haaien vallen surfers aan), View from a cage (dinsdag 9 au gustus, 23.00 uur; Laura Fox ob serveert haaien vanuit een kooi) en Teeth of death (zaterdag 13 augustus, 20.00 uur; Haaien- brigade van het Zuidafrikaanse Natal werd opgericht om bad gasten te beschermen). In totaal zendt Discovery die week elf verschillende produkties over haaien uit. Zwemmen in zee; deze dagen een vorm van aangename ver frissing. Maar blijven uitkijken, want het gevaar dreigt. Grote slachttanden liggen op de loer en slaan toe op ongelukkige momenten. Discovery Channel laat dat in de week van 7 tot en met 13 augustus allemaal zien want dan heeft het documentai restation 'de haai' als thema. Onderhoudende, informatie ve en spannende programma's lossen elkaar die week af op Discovery. Van een portret van Peter Benchley (auteur van 'Jaws' en 'The Deep') tot en met een documentaire over de on menselijke jacht op de haai in Zuid-Afrika. Naast bestaande documen- HILVERSUM ELSBETH JONGSMA I I eem nou die Pgan- I tisch grote vuilnis- JL. bakken die mensen tegenwoordig allemaal hebben. Vaak worden die ergens tegen het huis gezet, waardoor ze een opstapje vormen naar een plat dak, of het balkon. Het ligt voor de hand, maar Jaap Jongbloed verwacht dat wanneer mensen bij mij ook zo. Laat ik het eventjes veranderen'. Jaap Jong bloed presenteert vanaf maan dag 8 augustus de vijfdelige in formatieve TROS-serie 'Crimi NEE'. Tijdens de vijf afleveringen komen verschillende zaken rond criminaliteit aan de orde. Met de nadruk hoe je kunt voorkomen dat je zelf slachtof fer wordt. Het programma is een mengeling van reportages, interviews en tips van politie en slachtoffers. Ook zal er bij iede re uitzending iemand van het Verbond van Verzekeraars aan wezig zijn, om in te gaan op de verzekeringstechnische aspec ten. Zo wordt er bijvoorbeeld op gewezen dat in het geval van tasjesroof de schade vaak via de inboedelverzekering gedekt is. Het programma zit vol met de ze tips, variërend van een hoog open deur-gehalte, tot leuke weetjes en nuttige ideeën. Jongbloed vertelt dat de poli tiekorpsen enthousiast hun me dewerking verleenden aan de totstandkoming van het pro gramma. „Ze willlen natuurlijk graag dat juist dit soort infor matie bij de mensen komt. Wat dat betreft is het een servicever lenend programma. Het is han dig dat heel veel middelen en tips met betrekking tot een on derwerp, bijvoorbeeld het be veiligen van je caravan of huis, zijn samengebracht in één pro gramma." De nadruk ligt erop, hoe je zelf op eenvoudige wijze kunt anticiperen op bepaalde vormen van criminaliteit, door op hulpmiddelen te wijzen en gedragstips te geven. Jongbloed: „Bepaalde zaken liggen erg voor de hand, maar uit de verhalen van slachtoffers blijkt wel dat je sommige din gen niet vaak genoeg kunt zeg gen, want die worden steeds weer fout gedaan. Aan de ande re kant zitten er ook een hele boel logische of grappige din- Crimi NEE gen in waar je niet zo gauw aan denkt. Wat ik zelf wel een komi sche vind, omdat 'ie zo simpel is, heeft betrekking tot fietsen diefstal. Als je een kettingslot om je fiets doet, moet je dat bij voorkeur zo hoog mogelijk be vestigen. Dieven maken vaak gebruik van een betonschaar, en daar moet je flink kracht bij zetten. Hoe hoger het slot zit, hoe moeilijker dat is." foto gpd In de eerste aflevering wordt aandacht geschonken aan de zogenaamde recreatie-crimina- liteit. Op een camping in Loosd- recht demonstreert 'CrimiNEE' wat je zoal kunt doen om je boot of caravan te beveiligen. In de tweede aflevering wordt de politie in Zwolle gevolgd, die een project heeft over veiligheid op straat. Hierin komen onder andere tasjesroof en zakkenrol lerij aan de orde, maar ook za ken als hoe veilig te pinnen bij een geldautomaat. De andere afleveringen hebben respectie velijk Hoofddorp (diefstal van auto's en fietsen), Den Bosch (veiligheid in openbare gebou wen) en Amersfoort (inbraak in woningen) als locatie. Onveiligheid Volgens Jongbloed wordt het gevoel van onveiligheid dat bij veel mensen heerst, niet ver groot door dit soort program ma's. „Veel bejaarden bijvoor beeld voelen zich inderdaad on veilig, hoewel deze groep juist het minst vaak slachtoffer wordt van overvallen. Uit onderzoek is gebleken dat dat gevoel van on veiligheid vaak veroorzaakt wordt door de stroom informa tie die op ze af komt, waardoor bij hen het idee ontstaat dat de wereld een enge plek is. Maar ik vind dat je daar niet de conclu sie aan moet verbinden dat je die informatie moet stoppen. Mensen zijn oud en wijs genoeg om dat zelf te selecteren. En voor zo'n preventieprogramma als dit is het al helemaal geen goed argument." Hij is dan ook van mening dat de 'onveiligheid' niet moet wor den overdreven. „Ik vind het vreselijk wat er tijdens de ver kiezingscampagne is gebeurd: dat elke partij zo hard mogelijk van de toren blies dat het verschrikkelijk onveilig was Nederland. Dat kwam mij heel overdreven over. Maar tijdens het maken van dit programma kwam ik in aanraking met de cijfers, en het is wel maf zoveel als er gebeurd. Er vinden zo'n 300.000 auto-inbraken per jaar plaats. Van de vijf miljoen au to's (de getallen heb ik niet exact in mijn hoofd) worden er tussen de 35.000 en 30.000 ge stolen. Dus elke dag worden er honderd auto's gejat in Neder land, dat is gigantisch! En een miljoen fietsen. En als je ziet bij hoeveel mensen er wordt inge broken... Je auto of je fiets, dat gaat nog, je krijgt dat meestal wel terug van je verzekering. Maar het lijkt me een heel on prettig idee, dat er iemand in je huis is geweest, dat heeft veel verdergaande gevolgen dan je auto. Dèn kan ik me voorstellen dat dat gevoel van onveiligheid wel een beetje terecht is." (Eerste uitzending: maandag, 8 augustus, 21.08 uur, Neder land 2)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 6