De ouwetjes doen het nog best Cultuur&Kunst Stones speelden 30 jaar geleden Nederland plat Stadsschouwburg Amsterdam viert eeuwfeest met ambassadeproject Prado toont Vlaamse en Hollandse meesters Zangeres Zonder Naam 75 jaar IWOENSDAG 3 AUGUSTUS 1994 Popkaartje straks te koop in postkantoor Ellenlange rijen, gedrang en doorwaakte nachten. Lief hebbers van popconcerten hadden het tot nu toe zwaar te verduren. Niet in de con- I certzaal of het stadion, maar bij het bemachtigen van de kaartjes. Als het goed is komt daar begin volgend jaar ver andering in, als ook de post kantoren kaartjes voor pop concerten gaan verkopen. Een geavanceerd computer systeem moet er voor zorgen dat de lange wachttijden dan lot het verleden behoren. Bo vendien krijgen de fans in Heerenveen en Heerlen voortaan een even grote kans op een kaartje, als die in Rot terdam en Amsterdam. Vorige maand sloten Mojo Concerts, organisator van grote popconcerten, en Post kantoren bv een overeen komst waarbij de dochteron derneming van KPN het al leen-verkooprecht voor toe gangsbewijzen wist te ver werven. Buiten de acht be staande, vaste verkooppun ten zullen volgend jaar alleen nog bij grotere postkantoren kaartjes worden verkocht voor de optredens van bij voorbeeld U2 en de Rolling Stones. Door de verkoop van toe gangsbewijzen in handen te geven van de postkantoren hoopt Leon Ramakers, direc teur van Mojo Concerts in Rotterdam, dat de toewijzing van kaarten democratischer zal verlopen dan tot nu toe het geval was. Voorlopig krijgt ieder postkantoor met uitgebreide dienstverlening - dat zijn er zo'n honderdvijf tig - elektronisch toegang tot het kaartenbestand. Dit aan tal kan. als het goed loopt, worden uitgebreid tot 450 postkantoren. „Kaartverkoop is een distributieverhaal en de postkantoren zijn distri butiespecialisten. Ónze sa menwerking lag voor de hand," veridaart hij de over eenkomst. Door de nieuwe gang van zaken zag Mojo zich genoodzaakt het 27 jaar oude samenwerkingsver band met de WV-bespreek- bureaus op te zeggen. Rolling Stones in bomvol Robert F. Kennedy-stadion Rolling Stones groter dan ooit De ouwetjes doen het nog best. Ze hebben alleen misschien wat meer tijd nodig dan vroeger om echt op gang te komen. ,,Je bent altijd wat nerveus de eerste avond", riep Mick Jagger dan ook maandagavond in Washington, nadat de Rol ling Stones de eerste num mers van hun nieuwe we- reldtoernee het bomvolle Robert F. Kennedy-stadion in Washington hadden in- geslingerd. washington hans de bruijn In het tot de 'Voodoo Lounge' - naar de titel van hun nieuwste cd - omgedoopte stadion lieten de Stones zien dat hun enthou siasme na ruim dertig jaar nog steeds onverminderd is. „Niet slecht voor een stel ouwe kerels, hè", schreeuwde Jagger een paar nummers verder tot de vijftigduizend, waarvan de meesten nog in de wieg lagen toen de Stones al voor het eerst door Amerika toerden. In de Amerikaanse hoofdstad begonnen de Stones aan een rondreis, die hen in drie maan den dwars door de Verenigde Staten, Azië en Europa moet brengen. De 'Voodoo Lounge'- toernee maakt onderdeel uit van hun contract met Virgin Re cords, dat hen in ruil voor deze wereldreis en drie albums, waarvan er dus al een versche nen is, meer dan zeventig mil joen gulden zal opbrengen. Negende Het is de negende Amerikaanse toernee van de Stones, die in 1964 voor het eerst naar de VS kwamen. Mick Jagger werd vo rige week 51, en ook drummer Charlie Watts en gitarist Keith Richards hebben Abraham al gezien. De nog steeds relatief onbekende Ron Wood - toch al weer 19 jaar bij de Stones - en nieuwkomer Darryl Jones, die de vertrokken bassist Bill Wy- man moet doen vergeten, ver volmaken het gezelschap, dat steun kreeg van een toetsen man en een blazerssectie. De laatste keer dat de Stones op wereldreis gingen was in Prentkunst van de Renaissance Amsterdam Het prentenkabinet van het Rijksmuseum in Am sterdam toont van 6 augustus tot en met 30 oktober een selectie prenten van de renaissance onder de titel: 'Prentkunst van de Renaissance: Andrea Mantegna, Albrecht Dürer, Lucas van Ley- De gravure Nemesis van Albrecht Dürer, te zien in het prentenkabi net van het Rijksmuseum. foto anp Leidse opent galerie op Mallorca leipen/mallorcaDe Leidse schilderes Olga van den Burg heeft op het Spaanse eiland Mallorca haareigen galerie 'Cats' ge opend. De naam zegt het al, de galerie is geheel gewijd aan haar favoriete dier, de kat. De fijnschilderes doet niets anders dan met oneindig veel geduld de katten in haar omgeving schilde ren. Het Kattenkabinet in Amsterdam bezit enkele van haar wer ken. De galerie is gevestigd aan Cde's Sivinar 4,07669 Cala Se rena op Mallorca. Nederlandse muziek op Duitse beurs Hilversum Nederland is opnieuw vertegenwoordigd op de jaar lijkse muziekbeurs PopKomm in Keulen, de belangrijkste en grootste muziekbeurs in Duitsland die plaats vindt van 18 tot en met 21 augustus. Het is de op twee na grootste muziekmarkt ter wereld. Veel Nederlandse acts vonden de afgelopen jaren hun weg naar het buitenland. De stichting Conamus hoopt met het sterk profileren van de Nederlandse industrie en artiesten op PopKomm de Nederlandse successen te bestendigen en te ver groten. PopKomm is behalve een grote beurs ook een festival dat bestaat uit tientallen concerten. Er treden 14 Nederlandse groepen op, variërend van Urban Dance Squad tot en met Pro digal Sons en Touch of Culture. den haag gpd Hij zong wel 'I go wild', maar het publiek - zowel grijze veertigers als hun kinderen - bleef er aanvankelijk kalm onder. 1989. De 'Steel Wheels'-t< en plaat brachten toen tiental len miljoenen in het laatje. Ook op deze toernee worden kosten noch moeite gespaard. De Sto nes speelden op een 60 bij 25 meter groot podium in een bij na dertig meter hoog futuris tisch decor, dat zo uit 'Startrek' afkomstig leek, met een enorme geluidswand en ingenieuze lichtpartijen. Volgens promotor Jim Monaco is het 500 ton zwa re gevaarte „een combinatie van de 21e-eeuwse cyberwereld en oud bijgeloof." Het concert begon al meteen met vuurwerk, letterlijk. Eerst omdat duizenden fans met aan stekers stonden te zwaaien alsof het om een avondje Lee Towers ging. En terwijl Mick Jagger 'Not Fade Away' zong, barstten rond hem potten Bengaals vuur en tientallen vuurpijlen los. Het was een knallende opkomst die meer vuurwerk beloofde dan aanvankelijk op het podium werd waargemaakt. De eerste nummers ('Under Cover of the Night', 'Tumbling Dice') zorg den bij het publiek slechts voor een matte reactie. Oud Een handvol songs van de nieu we cd - die in één week op de tweede plaats van de Ameri kaanse hitlijsten is terechtgeko men - vormde de rode draad door het concert, maar het wa ren niet de 'Voodoo'-songs die de duizenden rockers pas echt op de banken kregen. Het was misschien wel kenmerkend voor de Stones dat zij het mees te enthousiasme wisten los te slaan met klassiekers als 'Hot stuff, 'Live with me' en natuur lijk'Satisfaction'. Toen na een uur van dat nummer de eerste akkoorden klonken, barstte het stadion uit zijn voegen. De nummers van de nieuwe cd waren kennelijk te onbekend. Tijdens een serie van die songs werd het podium om getoverd in een ware voodoo- tempel, met vreemde opblaasfi- guren, drakenkoppen en zelfs twee steltlopers, terwijl de on vermoeibare Jagger als een soort tovenaarsleerling van links naar rechts over het gigantische podium danste. Hij zong wel 'I go wild', maar het publiek - zo wel grijze veertigers als hun kin deren - bleef er kalm onder. Pas bij het aloude 'Honky Tonk Women' stond het hele stadion te swingen en 'Start me Up', waarmee het concert for- foto ap/janet knott meel werd beëindigd, werd om geven door een gigantisch vuur werk. De Stones hadden echter toegiften in petto in de vorm van twee andere klassiekers, 'Brown Sugar' en 'Jumping Jack Flash', waarop de tienduizen den pas echt volledig uit de bol gingen. Als om te bewijzen dat zij nog jong van muziek en leden zijn, lieten de Stones alle nummers achterwege die een verwijzing naar hun leeftijd bevatten. Dus geen 'This could be the last ti me', geen 'What a drag it is get ting old'. Als de Stones zo door gaan is daar ook geen reden voor. Al hadden Jagger c.s. op het podium de hulp nodig van moderne 'onzichtbare' appara tuur die hun teksten projecteer de. Met de jaren wordt ook hun geheugen kennelijk minder. DE Roling Stones zijn vanaf deze week in Den Haag te zien op een formaat dat deze groep verdient: het allergrootste. Op de reuzekoe pel van het Omniversum (840 vierkante meter, aangevuld met gea vanceerde geluidssystemen) zal dagelijks om 20.00 uur de concert- registratie 'Roling Stones: At The Max' te zien zijn. Het betreft hier een registratie van de vorige Urbun Jungle/Steel Wheels-toer. Legendarisch concert in Haags Filmhuis herinnert hij zich. „Ze beseften ook heel goed dat de publiciteit rond de rel hun carrière goed van pas zou komen." Van Dul- kenraad heeft de bandleden la ter nog enkele malen geïnter viewd en uiteraard kwam dit concert vaak ter sprake. „Jagger kreeg onmiddelijk een grijns op zijn gezicht als ik over '64 be gon." Over wat de ongeveer 1500 bezoekers precies bezield heeft om tijdens het concert voor duizenden guldens meubi lair kapot te slaan, lopen de me ningen en versies mijlenver uit een. Het hardhandige optreden van de politie, de door organi sator Paul Acket ingehuurde knokploeg en zelfs het zoge naamde opruiende karakter van de aanwezige camera's krijgen afwisselend de schuld van de tot dan toe ongekende chaos. Zoals altijd bij een spraakma kende gebeurtenis als deze zijn veel verhalen over die bewuste avond een eigen leven gaan lei den. Zo durven sommigen er een eed op af te leggen dat de politie uiteindelijk met paarden en al het Kurhaus is binnenge reden in een wanhopige poging om het geweld te sussen. Om definitief met alle geruch ten en verhalen af te rekenen wordt komende maandag, 8 au gustus, in het Haags Filmhuis het optreden gereconstrueerd. De twaalf minuten durende film wordt integraal vertoond, net als een uniek single-8 filmpje dat door een bezoeker is ge maakt. Daarbij wordt voor de eerste maal het originele geluid bij de films gevoegd. Een korte video-reportage, die de achter gronden van het concert be licht, moet uiteindelijk uitsluit sel geven over de waar- en on waarheden rond de (pop)historische gebeurtenis. Het Haags Filmhuis is geves tigd aan het Spui 191. Het pro gramma begint om 20.00 uur. Niets wees erop dat het een ge denkwaardige avond zou wor den, die achtste augustus in 1964 in Scheveningen. Oké, dat een 'rock roll-bandje uit En geland zou gaan optreden in het statige Kurhaus - met zijn rode pluche en gouden kroon luchters - was wel ongebruike lijk. Maar ach, met de zoete muziek van onder meer de Fou- ryo's ('Bye bye love') in het voorprogramma leek er niet zo veel mis te kunnen gaan. Fout, fout, fout! Honderden tot splinters geslagen stoelen, stukgescheurde zittingen, een berg vernield slagwerk, afgeruk te kroonluchters, tot rafels ge trokken vloer- en wandkleden, bloedsporen, vijf arrestanten en een aantal lichtgewonden later, stond Nederland op z'n kop. The Rolling Stones waren ge weest en dat hebben we gewe ten ook. Want hoe resoluut de politie, na reeds twaalf minuten, het gordijn ook had dichtge trokken: de tijd liet zich niet meer terug draaien. De roem ruchte jaren zestig waren aan gebroken en nu, dertig jaar la ter, is het concert nog steeds le gendarisch. „Voor de pauze hadden we gewoon Nederland zoals we het altijd kenden, daama was het opeens een ander land gewor den", concludeert Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer, vaderlands eerste discjockey, achteraf. „Het was het grote af scheid van de braafheid." Ook de Rolling Stones zelf stonden verbaasd over het verloop van de avond, meent Ruud van Dul- kenraad. Als redacteur van het blad Muziek Express had hij de eer om de Stones naar het Kur haus te rijden èn weer naar hun hotel. „Ze hadden de grootste lol op de terugweg, zoiets had den ze nog niet meegemaakt", Amsterdam anp Brittannië komt de groep Man Act met de dans voorstelling 'The Sweatlodge'. De voorstelling be looft volgens de schouwburg een „woest com mentaar" te leveren op de hedendaagse mannen- cultuur. Uit Italië komen twee produkties, de poppen spelvoorstelling van Gruppo Teatrale Porte Gire- voli en Ferruccio Soleri, één van de laatste grote' harlekijnen van de commedia dell'arte. Frankrijk komt met drie balletten door de Com pagnie Preljocaj, waarin een ode wordt gebracht aan de artiestengroep rondom Serge Diaghilev. De officiële ambassadrice van het Peruaanse lied, Edith Barr, is door Peru uitgekozen. Deze zange res, bijgenaamd de donkere bloem van het cre oolse lied, is een ster in Zuid-Amerika. De laatste twee produkties zijn dans: Canada presenteert Jean-Pierre, Perreault en Duitsland komt met de Pretty Ügly Dancecompany van Amanda Miller. Deze choreografe komt uit de stal van William Forsythe en zijn Ballett Frankfurt. Met de voorstelling Night, by itself, die naar Am sterdam komt, won Miller vier prijzen tijdens het festival Bagnolet in Frankrijk in mei. De Stadsschouwburg in Amsterdam viert komend seizoen haar honderdjarig bestaan. In september beginnen de feestelijkheden met het zogeheten ambassadeproject. Acht ambassades kozen op uitnodiging van de Stadsschouwburg een voor stelling uit eigen land, die in Amsterdam één, maar meestal twee keer te zien zal zijn. De negen dans-, muziek, en poppenspelpro- dukties komen uit Japan, Spanje, Groot-Brittan- nië, Frankrijk, Italië, Peru, Canada en Duitsland. Japan begint het project op 4 september. De laatste voorstelling uit Duitsland is op 18 septem ber. Zeven van de negen voorstellingen gaan in de Stadsschouwburg in première. Japan bijt het spits af met de dansvoorstelling van het Gagaku Bugaku Ensemble met de oer oude dans Kasuga Bugaku. Die dans kwam in de vijfde eeuw via Korea en China naar Japan. Nog niet eerder was deze authentieke dans in Europa te zien. Spanje is vertegenwoordigd met de flamenco gitarist Victor Monge. Ook een flamenco-danser zal bij het concert van de partij zijn. Uit Groot- Theatergroep De Trust verhuist mogelijk naar voormalige kerk amsterdam gpd Theatergroep De Trust verhuist met ingang van het seizoen 1995-1996 mogelijk naar de voormalige Lutherse Kerk aan de Kloveniersburgwal in de hoofdstad. Het Grondbedrijf van de gemeente Amsterdam is in onderhandeling met de parti culiere eigenaars en heeft daar voor aan het college van B en W extra geld gevraagd. De Trust is sinds 1 januari 1991 gehuisvest in het voormalige zwembad aan de Heiligeweg in Amsterdam, maar deze lokatie wordt in no vember gesloopt. In het gebied tussen Singel, Kalverstraat en Heiligeweg verrijst een nieuw winkelcentrum. Het gezelschap had eerder een nieuw onderko men aan het Haarlemmerplein op het oog. De bouw van een eigen theaterzaal als onderdeel van een nieuw cultureel cen trum bleek echter te duur en werd eind vorig jaar afgeblazen. Ook toen al werd als alternatief aan de Lutherse Kerk gedacht. Het gebouw staat al enige jaren leeg en was eerder bij De Ne- derlandsche Bank in gebruik als opslagruimte. Het komende sei zoen gaat De Trust op toernee en maakt de groep een speel film. madrid afp Het Prado-museum in Ma drid exposeert vanaf eind de ze week rond 250 schilderijen van Vlaamse en Hollandse meesters uit de zeventiende eeuw, die nooit eerder zijn tentoongesteld. Daarmee worden veertien zalen van het museum opnieuw in gebruik genomen. Deze ruimten op de begane grond van het Prado-gebouw zijn anderhalf jaar gesloten geweest en in die tijd volledig vernieuwd. Er zullen onder meer vijftien doeken van Ru bens te zien zijn die zijn schoongemaakt en gerestau reerd. Het muséum heeft de 250 doeken naar thema gegroe peerd, zoals godsdienst, my thologie en portretten, zodat de stijlen van. de grote kunste naars uit die periode kunnen worden vergeleken, aldus de Prado-directie. De stillevens en jachttaferelen zijn in twee afzonderlijke zalen bijeenge bracht. Beloning voor terugbrengen drie gestolen schilderijen frankfurt. ap Verzekeraars hebben gisteren een beloning van 250.000 dollar uit geloofd voor het terugbrengen van drie kostbare schilderijen, twee van J.M.W. Turner en een van Caspar David Friedrich. De schilde rijen werden vorige week gestolen uit de Schim galerie in Frank furt. De meesterwerken van de 19de eeuwse schilders waren verze kerd voor een bedrag van 42 miljoen dollar. De twee Turners waren in bruikleen van de Londense Tate Gallery, die na de diefstal sprak van „een groot verlies". De doeken werden door twee mannen ge stolen die zich tot na sluitingstijd in het museum hadden verstopt en de aanwezige bewaker hadden gekneveld en vastgebonden. stramproy Mary Servaes, alias de Zangeres Zon der Naam, wordt komende vrijdag 75 jaar. Mo menteel werkt zij aan haar autobiografie die in het najaar zal verschijnen. Dan is het namelijk 60 jaar geleden dat Mary Servaes, in haar geboortestad Leiden, haar debuut in de showbizz maakte. In het boek schrijft de zangeres onder meer over haar ar moedige jeugd in deze stad, het proces tegen haar ontdekker en producer Johnny Hoes en haar relatie met andere artiesten. Op 19 augustus viert de zan geres haar verjaardag met een receptie en zal ze een gouden plaat ontvangen voor haar laatst ver schenen cd's. foto anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 15