'Het werk van Dermoüt is heel ruim, heel wijd' Alles aan 'Four Weddings' ademt vakmanschap en filmplezier Films/Boeken Blank Check: Film om gauw te vergeten Voetbal, Engel der wrake in keurige broekrok vieze luchtjes en strandplezier Dampende sokken t stijf van de stank. DONDERDAG 28 JULI 19945*3 Onvoltooide Camus blijkt bestseller parus» De onvoltooide, onlangs voor het eerst gepubliceerde ro man van de in 1960 overleden Franse schrijver Albert Camus is onverwacht een bestseller geworden. Uitgeverij Gallimard heeft het 34 jaar oude autobiografische manuscript in april onder de titel Le Premier Homme (De eerste man) uitgebracht. Sindsdien zijn er meer dan 200.000 exemplaren van verkocht. Het'nieuwe boek staat vol ontroerende details over de jeugd van de in 1957 met een Nobelprijs bekroonde auteur. film recensie jos de putter Blank Check. Te zien: Lido 3, Leiden; Odeon 1, Den Haag. Wanneer Disney een luie film aflevert Is het ook meteen helemaal niks. In een overduidelijke poging nog maar eens een keer van het Home Alone-effect te snoe pen, zonder al te veel verhaal voorhanden te hebben, ontstond Blank Check. Een bijdehand ventje lijdt onder z'n saaie vader, sullige moeder en pesterige broers. Bovendien heeft hij niet genoeg zakgeld om mee te feesten met z'n vriend jes. Daar komt verandering in wanneer een crimineel hem aanrijdt op de fiets. De man wil snel een cheque tekenen en zich uit de voeten maken, maar vergeet het bedrag in te vullen. Zo incasseert het ventje onder pseudoniem fluitend een miljoen dollar aan zwart geld, koopt een huis en zet de bloemetjes buiten. Meer dan de helft van de film is gewijd aan een clip-achtige montage van alles wat het jochie aan extravaganza koopt en laat installeren in z'n droomparadijs. Terwijl de beat vol uit de speakers galmt worden we vergast op een niet aflatende stroom com mercials, waarna de makers ook nog (vol gens de Disney-code) de boodschap moe ten overbrengen dat geld niet gelukkig maakt. Daarin slagen ze totaal niet, omdat de slapstick-achtige jacht van de criminele bende op het joch heel matig is verfilmd en er ook geen enkele scene diepgang ge noeg heeft, otn de eenzaamheid van het ventje te doen inzien. Wat resteert zijn de benen van Karen Duffy, die als een FBI-agente een dansje maakt op hoog opspuitende waterstralen. Maar zelfs diè lijken de makers minder waard dan al dat high tech videospeel goed, dat nog eens flink aan de man wordt gebracht. Gauw vergeten. jeugdboeken recensie casper markesteun Lasse Anrell (tekst), Mati Lepp (illustra ties). Goat Uitgeverij Zirkoon, 22,50 Sarah Garland, Schiet Polly.. Uitgeverij De Vries Brouwers, 22,90. Babette Cole, Het stinkboek. Uitgeverij Bekadidact, 19,50. Eric Hill, Dribbel naar het strand. Uitge verij Van Reemst, 19,90. Op een keer mag Jonas met zijn vader mee naar een echte voet balwedstrijd. 'De mensen rondom hem brullen en schreeuwen de hele tijd. Dat gaat zo tijdens een wedstrijd, zegt papa. Maar Jonas is een beetje bang. Soms lijken de mensen echt boos.' Zo treffend begint het aardige 'voetbalpren tenboek' Goal van Lasse Anrell en Mati Lepp, dat in deze tijd zo kort na het wereldkampioen schap voetbal ook zeker de interesse van jonge lezers zal hebben. Als tengere Jonas lid wordt van een voetbalclub, noemt de dikbuikige trainer hem daarom direct 'Spriet'. Jonas moet vol gens hem meer eten. Vooral spaghetti, dat is prima, zegt hij. Wat de trainer echter niet ziet, is dat Jonas een kleine Cruyff is: Mager, maar met veel techniek. Jonas mag in het begin alleen maar op de reservebank zitten, maar krijgt gelukkig al snel een revanche wanneer bij het eerst volgende belangrijke competi tieduel de trainer niet komt op dagen. Hij dribbelt, geeft mooie voorzetjes, tikt fraai door, maakt een subtiel lobje en scoort twee maal. Zijn club wint en Jonas, die nu geen 'Spriet' meer heet, is de held van het veld. Een een voudig, maar herkenbaar on derwerp, met humoristische aquarellen, dat veel jonge sportsterren zal aanspreken. De illustraties in Schiet, Pollf. van Sarah Garland hebben veel gemeen met de tekeningen in Goal: Realistisch, geaquarel leerd, vrolijk, humoristisch. Ook hier redt de jonge voetbalheld de eer door nog net op tijd de gelijkmaker achter de palen te werken. Het grote verschil is het geslacht. In Goal! zijn het louter jongetjes die figureren, in Schiet, Polly! zijn Polly en Nisha de enige meisjes die hun vinger opsteken als de meester vraagt BIOSCOPEN en 21.30 DESMET tel. 6273434 La Scorta 16 j., dag 21.15 Last Tango in Paris 16 j., dag. 19, 22; zo. ook 14 Temptation of a Monk 16 j.,zo. t/m wo. 19.45 Touch of Evil 16 j., do t/m za 19.45 KRITERION 1 tel. 6231708 Blink 12 j.dag. 17.30, za zo ook 14.45 El Pajaro de la Felicidad 16 j. dag. 22.15 beh. di La Ardilla Roja 16 j. dag. 20 Sneak preview 16 j., di 22.15 KRITERION 2 The Snapper, dag. 19.30 Lifetimes 16 j., dag. 17,15, za zo ook 14.45 Paris Texas 12 j., dag. 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 II Gattopardo 16 j., dag. 20.15 RIALTO2 Vaarwel Ganzen 16 j., dag. 20, 22 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Como agua para chocolate 16 j., dag. 17.30, 19.45, 22; zo. ook 15 THE MOVIES 2 Serial Mom 12 j., dag. 17.30, 22 The Hudsucker Proxy dag. 19.30 THE MOVIES 3 lm weiter Feme, so nah! 16 j., dag. 20.30, zo ook 14.45 Der Himmel über Berlin 16j., dag. 17.45 THE MOVIES 4 The Secret Garden dag. 17.30, zo Filmzomer 16 j. dag. beh. za 21.45, za 20.15; zo. ook 15 Shadowlands dag. beh. za 19.30 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 The Flintstonesdag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 The Getaway 16 j., dag. 13,15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Serial Mom 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30 TUSCHINSKI 5 The Beverly Hillbillies dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 6 Schindler's List 12 j., dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI CINEAC Beethoven 2 12 jdoorlopende voor stelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19 15, 21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Abgeschminkt 16 j., dag. 18, 19.30, 21, zo ook 16 Delicatessen do t/m za 22.30 C'est arrivé pres de chez vous zo t/m wo 22.30 Het programma vari de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. film recensie mark van den tempel Serial Mom. Te zien: Studio, Leiden; Me- tropole3, Den Haag. Kathleen Turner in een film van John Waters? Dan moet één van beiden wel een heel ongebrui kelijke carrièrewending hebben gemaakt. En het is niet Waters die in deze confrontatie tussen Hollywood en Baltimore de an der tegemoet is gekomen. Nu wisten we dat John Waters Pink Flamingo's, Hairspray, Cry-Baby) er ongebruikelijke casting-ideeën op na houdt. Zo waren er in zijn recente films bijrollen voor Patricia Hearst, Iggy Pop, Traci Lords en Sonny Bono, en had Waters jarenlang een travestiet van 300 pond als leading lady. Maar dat Kathleen Turner ooit in de voetsporen van Divine zou treden, had nie mand kunnen bevroeden. Wie Serial Mom ziet, weet ge lijk weer wat een voortreffelijk comediënne in Kathleen Turner schuilt. Met zichtbaar plezier en een flinke dosis zelfspot (plus een goede kleedster) speelt ze Beverly Sutphin, een model huisvrouw die er de onhebbelij ke gewoonte op na houdt, ie dereen die haar ergernis opwekt te vermoorden. Eigelijk stelt Be verly niet eens zulke hoge eisen aan haar medemens: Orde, net heid, gescheiden huisafval, elke dag flossen en vooral geen ge bruik van the brown word (shit). Wie daar echter geen rekening mee wenst te houden, kan reke nen op een pijnlijke doodsstrijd. Beverly voert haar executies koelbloedig uit met al wat haar voorhanden komt: De statu car in z'n.achteruit, een haart zer tot een bevroren lamsbo Een en ander leidt tot een ni dia-aandacht die in de VS u sluitend voor de allergroot! criminelen is weggelegd. De openingsscène van Ser Mom is gebaseerd op ware ff ten wat gelijk de eerste gri is, want de werkelijkheid c hier gepresenteerd wordt, lij rechtstreeks afgeleid van e( soap-opera. John Waters' Am rika is een pulpversie van Di neyland, waar tieners nog gl ren naar de ouderwetse pin u van Betty Page, en de hebb dingetjes op de antiekmarkt lemaal afkomstig zijn van Fra klin Mint. Waters windt zich niet over wapenbezit of drugsj bruik, maar des te meer oï roddelende huisvrouwen zich verlustigen aan de deoversie van Annie, maar nog te belazerd zijn om de ba voor inlevering terug te spoeU Hij stuurt Turner er als een e gel der wrake in broekrok op i deze benepen elementen vo( goed uit de samenleving te vi wijderen. Het uitgangspunt van Seri Mom is flinterdun, en nauw lijks toereikend om een fil lang mee te gaan. Maar Wate vult het verhaal aan met tallo plaagstootjes richting AmeriG Dream, en neemt en passanti serial killer-gekte, de rechtban film en de media op de kom Het levert hem zijn beste 'grol film op, en Turner haar mee memorabele optreden sinds War of the Roses. Het favoriete vakantieboek van schrijfster Vonne van der Meer: Pure gekkigheid in 'Het Stinkboek' van Babette Cole. wie er mee wil doen in de voet balwedstrijd tegen een andere school. De andere meiden uit de klas vinden het maar niks: 'Je bent niet wijs, Nisha. Jongens zijn zo wild. Je wordt helemaal vies. Doe liever met ons mee.' Maar Polly en Nisha zetten door. In de oefenwedstrijd gaat het niet echt best. Het gaat ei genlijk helemaal niet. Polly en Nisha lenen een boek over voet bal. Ze kijken naar voetbal op de tv, maar verbetering zit er niet in. Gelukkig is daar de opa van Nisha die vroeger een goed voetballer was. Hij leert de twee meiden overspelen en aanne men, koppen en dribbelen, kap pen en ingooien en doelpunten maken. En zo redden Nisha en Polly de eer. Opa wordt trainer van de school en de andere meisjes willen nu ook graag meedoen. Geen sport, maar pure gek kigheid biedt het prachtige prentenboek Het stinkboek van Babette Cole. Dat wordt lachen, ook voor de lezer die de kleuter leeftijd is ontgroeid.. Alles wat stank oplevert, is door Cole per fect verbeeld: Stinkende vuilnis zakken, kool, rotte vis, stink- kaas, bedorven hamtaart, vieze varkens en smerige muizen. Jan Riem bewerkte de tekst in het Nederlands. Dat levert rijmen op als: 'Dampende sokken, stijf van de stank en hup, de poes is zo van de bank' of 'Onze hond vindt het leuk om te rollen door zijn zelf gedraaide drollen.' Hoe viezer, hoe beter, vinden veel kinderen. Echt goor wordt het nergens door de vakkundige en relativerende illustraties van Cole. Geheid een succesnum mer. Dribbel doet het uitstekend. De hond is een echte jonge hond: Nieuwsgierig, onervaren, impulsief, naïef, eigenwi speels, ondernemend en ei tikje ondeugend. Een echt vel haalfiguur met wie de jonge 1 zer, luisteraar en kijker zi goed kan identificeren. Dribl naar het strand is niet bran nieuw; het is een herdruk v, het boek dat oorspronkelijk 1985 verscheen, maar het o derwerp past goed in deze v kantie volop zon en strandpl zier. Pa Dribbel verwent zoonli op zo'n dag te veel, Dribbk maakt een zandkasteel ji schept zijn vader onder eiy berg zand, vangt een 'vis' valt overboord. Tenslotte krij Dribbel ook nog een vriendj Een jolige dag die Eric Hill vrolijke tekeningen vol kleii verrassingen aantrekkeli vormgeeft. Stijlvolle romantische komedie met hoge amusementswaarde De favoriete schrijver van Vonne van der Meer (41) is Maria Dermoüt, geboren op Java, 1888, overleden in Den Haag, 1962. Haar werk is enigszins in de vergetelheid ge raakt. Maar dat is volgens Vonne van der Meer een leef tijdskwestie: „In de generaüe van mijn moeder heeft ie dereen wel iets van haar gelezen." naarden-vesting inge v/d blink Zelf kwam Van der Meer een paar jaar geleden pas met het werk van Dermoüt in aanra king. Toen haar man, schrijver Willem Jan Otten, op reis ging naar Indonesië, „kwam er een hele stoot Indische literatuur in huis. Hij is iemand die altijd enorm enthousiast over boeken praat, en dan is het moeilijk om daar weerstand aan te bieden." Wc zitten in haar beschaduw de, aangenaam koele achter tuin. Een mooi oud huisje in Naarden-Vesting. Geurige thee. Pratend over Dermoüt, spreidt Vonne van der Meer vaak in een onwillekeurig ge baar de armen. „Haar werk is heel ruim, heel wijd, het geeft een gevoel van tijd, van adem. Zij schuwt niet om in een novelle een heel leven te be- 'Ik ken weinig schrijvers die zo 'n groot psycholoog zijn' schrijven, en om dan in een bij zin heel brutaal eventjes drie generaties erbij te betrekken. Waarna het perspectief zich weer vernauwt. „Wat mij in haar werk aan spreekt, is dat het heel drama tisch is: Er gebeurt heel veel in. Tegelijkertijd is er grote aan dacht voor details, voor kleine dingen. En ze gebruikt ontzet tend veel geuren en beelden." Nadrukkelijk: „Maar het is nooit beschrijven om het beschrijven. Schilderen met woorden, daar heb ik een enorme hekel aan." „Ik ken weinig schrijvers die zo'n groot psycholoog zijn. Maar Maria Dermoüt zal nooit uitleggen hoe iemand is, het blijkt allemaal uit de dialoog en het gedrag van een personage. En ze durft ook over de duistere kanten van mensen na te den ken, bij voorbeeld een man die niet zoveel geeft om één van zijn eigen kinderen." Dermoüts boeken gaan vaak over grote families. „Maar niet zoals bij Couperus, dat het in de neurose van één personage blijft hangen." Psychologische romans wil Vonne van der Meer de boeken van Dermoüt dan ook niet noemen. „Dat is te eng." „Heel bijzonder", vervolgt Van der Meer, „is het taalgebruik bij deze schrijfster. De dialoog is al tijd heel goed getroffen. Bij kin deren bij voorbeeld al die herhalingen die ze gebruiken en de onlogische logica. Bij een associatief per soon schrijft ze ook op een associatieve manier. Het taalge bruik kleeft altijd heel erg aan de denkwe reld van de persoon over wie het gaat." Maria Dermoüt, die in 1951 op haar 63e debuteerde, is be kender bij schrijvers dan bij het grote publiek. Toch is haar werk in vele talen vertaald. Dermoüt wordt ook wel genoemd als de 'vergeten vierde' van de 'grote drie' naoorlogse schrijvers: Mu- lisch, Hermans en Van het Reve. Boeken van Dermoüt die Vonne van der Meer in het bij zonder kan aanraden zijn De tienduizend dingen en ToetL „En De prinses van het eiland, dat is ook prachtig. Ik heb zelf absoluut nog niet alles gelezen van Maria Dermoüt. Maar ik zou iedereen aanraden om haar boeken mee op vakantie te ne men." Vonne van der Meer: „Ik zou iedereen aanraden om Maria Dermoüt op vakantie mee te nemen." foto brand overeem (Gpd) film recensie jos de putter Four Weddings and a Funeral. Te zien: Kijkhuis, Leiden; Babylon 1Den Haag. De romantische komedie, zoals die in de jaren dertig en veertig hoogtij vierde in Hollywood, is lange tijd iets geweest waarvoor filmmakers de neus ophaalden. De laatste jaren vond er echter, vooral in de Verenigde Staten, een herwaardering van het gen re plaats, waaraan een motte- ballenluchtje kleefde. Spranke lende films als When Harry met Sally en Sleepless in Seattle keer den het tij. Dat blijkt nu ook weer uit het succes van Four Weddings and a Funeral, een Britse film die in de V.S. een hit werd, terwijl de Engelse critici de film niet eens zo best von den. Alles aan Four Weddings and a Funeral ademt vakmanschap en filmplezier. Dat geldt voor het scenario, dat buitenissige verwikkelingen weet te koppe len aan een hechte structuur: Het hele verhaal speelt zich af tijdens vier trouwpartijen en een begrafenis. Het geldt bijna vanzelfsprekend voor de regie van Mike Newell, die al sinds jaar en dag te boek staat als een eminent acteursregisseur. En het geldt voor de zeer aantrek kelijke, uitdagende en stijlvolle hoofdrolspelers Hugh Grant en Andie MacDowell. Typisch Brits vakmanschap zou je zeggen, ware het niet dat die kwalifica- konden zijn. En deze Carrie weet ook van wanten: Ze praat Charles het bed in en vraagt hem de volgende ochtend meteen ten huwelijk. Zoveel ro mantiek is Charles niet gewend en hij houdt de boot af, waarop Carrie naar Amerika vertrekt. Dit verloop is een aardige ac tualisering van de 'romantic co medy', die normaliter is geba seerd op het steeds weer uitstel len van het moment dat 'ze el kaar krijgen'. Ditmaal liggen de twee al bij de eerste ontmoeting in bed, en wordt de ouderwetse romantiek, het huwelijk, inzet van de verwikkelingen. Maar dat betekent niet dat ook de film een ouderwets toontje zou krijgen. Het inventieve scenario lijkt het op tal van niveau's onmoge lijk te maken dat Charles en Carrie ooit samen in het huwe lijksbootje zullen stappen, en toch belanden ze nogal eens in bed zoals op het tweede hu welijk in de film, waar Carrie Charles aan haar rijke verloofde voorstelt. Het komt zelfs zo ver dat Charles de trouwjurk koopt voor Carries huwelijk met ie mand anders, nadat ze hem verteld heeft dat ze met minder mannen heeft geslapen dan Madonna, maar met méér dan Lady Di. Zoals het hoort kent Four Weddings and a Funeral een happy end, maar dat zit de amusementswaarde geen mo ment in de weg. tie meestal gekopps aan het soort nostalgische epiek waar de namen van Merchant en Ivory bijhoren. Four Weddings and a Funeral is veel lichter, minder pretentieus dan die films, die zoveel moeite doen een tijdsgeest te verbeelden. Het verhaal draait om het klassieke gegeven dat iemand de vrouw van z'n leven tegen komt en er vervolgens door al lerlei omstandigheden steeds niet toe komt, haar er van te overtuigen dat ze de ware is. Charles is op en top Brits, een wat deftige bourgeois, die het nogal druk heeft met huwelijks feesten, omdat de meesten van z'n vrienden trouwen. Charles wordt zelf ook aanbeden door ettelijke dames uit de inner cir cle, maar hij nam altijd de be nen op het moment dat het se rieus dreigde te worden. Nu loopt hij in de kerk, waar hij als getuige bij een huwelijks plechtigheid zal optreden en juist heeft gemerkt dat hij de ringen thuis heeft laten liggen, een meer dan charmante Ame rikaanse tegen het lijf. Wat zijn uiterst jaloerse vriendinnen ook over haar zeggen Charles had er nooit bij stilgestaan dat Ame rikaanse dames zo sophisticated Hugh Grant en Andie MacDowell in 'Four Weddings and a Funeral'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8