'TV maakt ons minder oplettend' I Rtv show Boek over Paul de Leeuw niet bijster verrassend Voor het zingen van 'WA, WA, WA' de kerk uit MAANDAG 18 JULI 1994 Een beeld uit de musi cal West Side Story. FOTO ARCHIEF Broadway stroomt door zijn aderen. Veertig jaar ge leden maakte Harold Prin ce op 26-jarige leeftijd zijn debuut in hèt theater-mek- ka van de wereld als pro ducent. Zijn omvangrijke carrière resulteerde onder meer in zestien Tony Awards, de hoogste thea teronderscheiding in de Verenigde Staten. In zo'n twintig steden, verspreid over de hele wereld, zijn op dit moment shows van zijn hand te zien. Prince maakte uitstapjes naar de film en regelmatig nog naar de opera, maar zijn voorkeur gaat uit naar de musical. Hij was betrokken bij de creatie van baanbrekende musicals als 'West Side Story', 'Fiddler on the Roof en, van recentere da tum, 'The Phantom of the Ope ra'. Vorig jaar nog stak heel Broadway de loftrompet over Prince. De musical-versie van 'Kiss of the Spider Woman', naar de aangrijpende roman van Manuel Puig, deed critici grijpen naar alle denkbare su perlatieven. Verbazingwekkend, vindt Prince die tekende voor de regie. „Vier jaar geleden von den ze een eerdere versie van deze musical niets. Ze zagen toen niet waar ik heen wilde." „Het is een gecompliceerde show. Ik deed een workshop om te achterhalen wat ik verkeerd had gedaan. Die workshop za gen de critici en ze vonden die verschrikkelijk. Diezelfde men sen zeggen nu: fantastisch, per fect, de beste musical sinds ja ren. Het is je droom dat ieder een zijn mening honderdtachtig graden verandert. Maar de criti ci begrepen die eerste versie Diezelfde critici bezorgden Prince een periode van zes jaar waarin geen enkele onderne ming van hem een succes werd. „Geen succes bij de critici", ver betert Prince direct. „Sommige dingen die ik in die periode deed, waren echt goed. Zo re- Creatieve duizendpoot Harold Prince veertig jaar op Broadway gisseerde ik een musical en een toneelstuk die politiek getint waren. Op dat moment stonden ze echter afkeurend tegenover politiek. Ze wilden niets dat ook maar een beetje serieus was. Dat was het tijdperk waarin de rijken rijker werden en de kun sten steeds leger werden." Niet klagen Prince liet zich niet uit het veld slaan door het uitblijven van het succes. „Ik zit veertig jaar in het vak; ik begon heel jong. Die zes jaar waren de enige waarin ik het moeilijk had om iets te ma ken waar iedereen van hield. En zes op de veertig jaar is niet zo slecht. Wat ik probeer te zeg gen, is: ik mag niet klagen." De Broadway-statistieken onder strepen zijn gelijk. Prince be hoort tot het selecte groepje re gisseurs wier werk in 50 tot 60 procent van de theateronderne mingen tot hits leiden. Gemid deld overleeft slechts twintig procent van alle nieuwe pro- dukties op Broadway. Harold Prince leerde het vak bij een andere Broadway-vete- raan: George Abbott, de inmid dels 108-jarige levende legende van het Amerikaanse theater. Zes jaar lang was hij zijn assis tent. Prince begon in 1954 zijn theatercarrière als co-producent van de succes-musical 'The Pa- jama Game'. Acht jaar later de buteerde hij als regisseur. Prin ce had een stevige vinger in de pap bij het ontstaansproces van 'Cabaret', stuurde de Britse componist Andrew Lloyd Web ber bij het schrijven van 'The Phantom of the Opera' en maakte een opvallende regie voor 'Evita', een regie die nog altijd als blauwdruk dient bij al le heropvoeringen van deze roek-opera. Emoties moet doen. Ik doe wat ik wal doen. Mijn smaak is niet zo avant garde dat het niet popu lair kan zijn. Zelfs van The Phantom wist ik niet dat het zo succesvol zou zijn. Ik wilde al leen een romantische musical doen. Het succes van die show is te danken aan de emoties die erin zitten. Critici zeggen dat het komt door de effecten, door het spektakel. Dat is het niet. Het verhaal gaat over mense lijkheid." Prince had graag twintig jaar eerder geboren wallen worden. Werken met grootheden als de Gershwins, Cole Porter of mis schien zelfs Rodgers Ham- merstein leek hem wel iets. „Het theater was in die tijd veel belangrijker voor het culturele leven. In mijn jeugd kwam de televisie op en veranderde alles. Sommigen zeggen: televisie ver spilde alles. Ze verspilde het in elk geval voor het theater, maar niet noodzakelijk voor de sa menleving. Televisie maakt ons minder oplettend, minder ge concentreerd." „Televisie maakte de span ningsboog korter en korter, zo dat er elke vijf minuten iets moet veranderen. We gooien er een reclame tussen en wijzigen steeds het beeld zodat je je aan dacht niet meer bij een Strind- berg-toneelstuk kan volhouden. Het geluid van alles moet luider zijn dan toen ik jong was. Wij hadden geen microfoons nodig in het theater toen ik 1957 'West Side Story' produceerde. Ieder een in het theater luisterde zorgvuldig, misschien wel veel beter dan nu." Betrokkenheid „Tegenwoordig hoef je niet zo zorgvuldig te luisteren. Je kunt rustig achterover leunen in je stoel, wij zorgen wel dat het ge luid naar je toe komt via de mi crofoon. Dat schept een andere betrokkenheid. Dat komt alle maal door de televisie. TV is ook gratis, dus keren ze zich af van de prijs van pen theaterkaartje. Nu zeggen ze: waarom zou ik naar het theater gaan als ik het thuis gratis krijg?" „Er zijn in het Amerikaanse theater weinig drama's te zien omdat de televisie die brengt. Hetzelfde geldt voor komedies. Het enige dat bloeit, zijn de mu sicals. Omdat televisie geen musicals kan doen en dat ook nooit zal kunnen omdat het te gecompliceerd en te kostbaar is. Dus beginnen ze daar niet aan. We zijn in elk geval gered met de musicals. Maar de situatie is niet gezond." Prince verwijst naar de als maar stijgende produktiekos- ten. „De druk van de investeer ders, dat is wat er mis is met het Amerikaanse theater. Ik kan niet toegeven aan die druk; ik draai lang genoeg mee om daar niet aan toe te hoeven geven. Ze kunnen me stoppen om nog langer te werken door de din gen die ik doe niet meer te fi nancieren. Maar als ze mij pro beren te vertellen wat ik moet doen, zou het een ramp voor hen zijn, omdat het een ramp voor mij zou zijn." LUÏSCIUS Wat is de meest gemakzuch tige manier om een biografie te schrijven? Met je eigen woorden een oud boek her schrijven en hier en daar wat 'nieuwe' gegevens bij- eensprokkelen. Of als basis slechts gebruik maken van TV-uitzendingen en publica ties in dag-, week- en maandbladen. Dat laatste deed journalist en publicist Paul Damen. Van zijn hand verscheen de ze week 'In het hol Leeuw', biografie Paul Leeuw. 'Paul Leeuw is fenomeen'. Zo luidt de aller eerste regel uit het boek van Damen, die eerder van zich deed spreken met de publicaties Jong in de ja ren zestig (1992) en een biografie over de schrijfster Pau| de Leei Renate Ru- benstein (1993). Paul Damen vindt De Leeuw kennelijk een fenomeen maar nergens in zijn 122 pagina's tellende uitgave wordt duidelijk waarom hij dat nou precies vindt. Het lijkt er een beetje op, alsof Damen zich wat al te veel heeft laten leiden door zijn adoratie voor De Leeuw. Met name in de eer ste hoofdstukken neemt de lofzang voor Neerlands meest omstreden televisie man hinderlijke vormen aan. Enige kritische tonen komen pas tegen het einde Van het boek aan de orde en dan nog worden deze zinnen in versluierende woorden verpakt, zodat absoluut niet duidelijk wordt wéér de schrijver staat. Dat is in feite de gehele te neur van 'In het hol van De Leeuw'. Het is meer een lang krante-artikel op zichzelf wel helder geschreven maar voor degenen die Paul de Leeuw maar een beetje kennen, levert het boekje niet zo vreselijk veel verras sends op. Paul Damen heeft zich beperkt tot een soms saaie aaneenschakeling van feiten, die hij heeft opge doken uit kranten. Tussen deze feitjes door verkondigt Paul Damen zijn mening die eigenlijk weer nét geen me ning is, waarna het volgende citaat zich alweer aandient. In het hol van de Leeuw (eigenlijk nog een flauwe ti tel ook) beschrijft De Leeuw vanaf zijn kindertijd in IJs- selmonde (bij Rotterdam) tot en met zijn laatste TV-pro- duktie Seth en Fiona. Daar tussendoor is er is 's mans leven heel wat gebeurt. Pro blemen met de NCRV en de KRO en zijn medewerking aan AVRO- en TROS-pro- gramma's. Zijn creaties als Bob en Annie de Rooy. Zijri tumultieuze theaterproduk- ties. Het kan niet op. Kenne lijk zóveel, dat Paul Damen het spoor volledig kwijtraak te. Damen: ,De Leeuw is, hoe wel van protestantse kom, een van de weinige komie ken die morele grenzen calvinis tische sa- menie- ving. Be palend voor De Leeuws humor is dat hij geboren is in de jaren zestig midden in de ge boorten- golf een tijd FOTO ARCHIEF vloed vanzelfsprekend waS en oude pijlers als moraal, godsdienst en arbeidsethos hun functie verloren. Zijn kerk zit in een kastje: de tele- Paul Damen constateert wat gemakzucht bij De Leeuw eind verleden jaar. De Sinterklaas-uitzending was daar volgens Damen een schoolvoorbeeld van. De Leeuw liep tussen demente rende bejaarden door. 'U had toch een hondje? Maar die is overleden. Ja toch? O, dat weet u niet meer'. De Leeuw kreeg weinig respons en het zweet liep hem dan ook van het hoofd'. Routine matig handelen van De Leeuw is volgens Damen ook van toepassing op de oude- jaarsuitzending van zeven maanden terug. ,Nu was goed te zien wat overblijft als De Leeuw ongemonteerd de lucht in gaat. Het is saai, het is Oom Bob met zijn broel^ op zijn kuiten'. De comedy Seth en Fiona is volgens Da men juist weer een 'door slaand succes'. Dat de kijk cijfers wat tegen vielen ver geet hij maar even voor het gemak. Paul Damen heeft 'het on7 derwerp' zoals hij het onri schrijft nog benaderd voor commentaar. Daar had De Leeuw echter geen behoefte In het hol van De Leeuw, door Paul Damen. Uitgeverij Jan Mets, Amster dam. s Eddy Pronk op solo tijdens de provinciale finale n mijn kinderjaren wilde ik (behalve dokter in een r land vol zielige men sen) balletdanseres worden, 's Winters sloeg dat dan altijd om, a la Sjoukje Dijkstra, in een verlangen naar een dave rende carrière als kunstrijdster op de schaats. Maar het móest iets op showgebied zijn. Mijn moeder heeft dan ook op haar trapnaaimachine heel wat roze tutuutjes voor me vervaardigd, en als ik 'optrad' met de plaat selijke kleuter-balletclub kreeg ik na ons knullige buiginkje een bosje bloemen. Uit onze achtertuin, maar toch: net echt. Dat de schijnwerpers, de glitter en glamour, nog steeds hopen kleine meisjes, en een enkel jongetje, hevig aantrekken, blijkt uit het overweldigende succes van Kinderen voor Kin deren, De VARA wordt jaarlijks bedolven onder smeekbrieven van honderden Guusjes en Truusjes en Rosemarietjes die zo dolgraag in het KvK-koor mee willen zingen. En dan moeten er elke keer heel veel jonge zangtalentjes teleurge steld worden. KvK-kinderen moeten niet alleen een aardig stemgeluidje hebben, ze die nen tevens binnen een straal van 30 kilometer van Hilver sum te wonen. Er moet elke week gerepeteerd worden. Om verder weg wonende gouden keeltjes óók eens de kans te ge ven voor publiek te zingen, or ganiseert de VARA dit jaar iets heel bijzonders: het Kinder Songfestival. Tijdens audities in het land konden kinderen laten horen wat zij terecht brachten van een liedje uit het Kinderen voor Kinderen-repertoire. De beste deelnemers werden uitgeno digd voor de provinciale fina les, die deze en volgende maand plaatsvinden. Een des kundige jury beoordeelt wie het mooist zingt, het meest tekstvast is en wie de leukste presentatie heeft. De twaalf provinciale winnaars gaan het komend najaar strijden om de eerste plaats in de superspan- nende grote landelijke finale. Uitspatting Het Wereldje, dat natuurlijk niet mag ontbreken bij zo'n uitspatting van jeugdig glamour-talent, toog dezer da gen naar Leiden, om in de Hooglandsekerk de provinciale finale van Zuid Holland mee te maken. Fotograaf Frank, vanwege de Caraïbische temperaturen sportief in een Jaap van Meekeren-achtigtropenpak gestoken, heeft er zin in. „Ha, gaan we eens fijn luisteren naar de LeidseSleuteltjes." Een klein meisje legt hem uit dat hij gruwelijk achter loopt. Kinderen voor Kinderen is veel moderner." Dat klopt. Bij KvK geen Vogel tje, wat zingt gij vroeg, maar liedjes over aan onze tijd aan gepaste zaken als het Ochtend humeuren Allemaal kabaal. Als ze alsjeblieft, alsjeblieft maar niet gaan zingen Ik heb zo WA! WA! WA! waanzinnig gedroomd. Voor dat lied ben ik namelijk terminaal allergisch. Maar goed, snel opgerukt nu naar het podium, want de pro vinciale finale Zuid Holland Presentator Jan Rietman kon- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE digt als eerste de tienjarige Lysanne Pronk aan met De bal lade van Ramons verjaardag. Lysanne heeft een lief stem metje en ze heeft heel goed ge oefend op de choreografie. Alle bijbehorende gebaren - armpje naar links, handje naar rechts - gaan geweldig professioneel. Broertje Eddy fungeert als ach tergrondzanger en ze krijgen een daverend applaus. De eveneens tienjarige Maria Vol kers brengt vervolgens het fraaie lied Ochtendhumeuren de negenjarige Aukje van Bel- kum zingt, compleet met 'backing group', Baklava of rijstevla. Bij wijze van decor hebben ze heel slim een schoolkaart van Afrika meege nomen en ze zijn toepasselijk gekleed in buitenlandse kleder drachten. Heel erg leuk en de volle zaal, pardon, de volle kerk, klapt en juicht. En nu kom ik behoorlijk in de problemen. „Zetje mij ook in de krant? En mij óók? En je ver geet mij toch niet?" - komen de deelnemertjes mij vragen als ze me op mijn kladblok zien krab belen. Tja, dat zou ik heel best willen. Er is alleen niet genoeg PLA! PLA! PLA! plaats voor. Wie er niet in staat moet dus niet heel boos op mij worden en ook niet tegen zijn /haar ouders zeggen dat ze die rotkrant maar gauw moeten opzeggen. Troost voor degenen die hun naam hier niet lezen: jullie wa ren allemaal hartstikke goed. Dat vond ook de deskundige jury, die als alle vijftien liedjes gehoord zijn peinzend in be raad gaat. Denkpauze Tijdens deze denkpauze is er voor een leuke verrassing ge zorgd. Alle kandidaten hebben samen een liedje ingestudeerd en dat gaan ze nu voor ons zin gen: Ik heb zo WA!, WA!, WA!...' Help! Ik ren de Hooglandse kerk uit en kom pas Weer bin nen als de juiy - Jan Rietman, Dini Bartels-Schoonens (so praan) enOlafHoenson (hoofdredacteur van een plaat selijk weekkrantje) - de uitslag bekend maakt. Lysanne Pronk is derde geworden, Mareille Labohm tweede en winnares van de eerste prijs, die dus door mag naar de landelijke fi nale, is de elfjarige Simone Riksman met het wonderscho ne lied Droeveriggevoel. „Het was echt een heel moeilij ke keus", vertelt jurylid Hoenson. „Dat is natuurlijk een cliché, jury's roepen altijd dat hunbeslissing moeilijk was, maar dat was het dus ookr Er zat nooit meer dan 3 punten verschil tussen onze beoorde- lingen. Dus dan moet je echt op nuances gaan jureren. De 3 derde plaats hebben we geko zen omdat het zo'n unieke combinatie was hoe Lysanne het samen met haar broertje deed. Heel goed, heel ingeto- gen. Nummer 2, Mareille, von den wij veruit de beste presen tatie hebben. Heel natuurlijk, b heel spontaan. Maar dan moet je heel goed de zangkwaliteiten gaan afwegen en zodoende is de eerste plaats voor Simone. jj Zij heeft de beste stem. Ze deed het gewoon fantastisch." Heel hartelijk gefeliciteerd voor5 Simone, die zich alvast kan r' gaan verheugen op haar eerste" TV-optreden, want begin okto-^ ber zendt de VARA een televi- sieregistratie uit van de finale- dag- En dan, zoals dat hoort op een Songfestival, nog eenmaal het -- winnende lied. Simone bezingt andermaal het Droeveriggevoel en dan haast Het Wereldje zichG de kerk uit, voordat er weer 3 een spontane uitbarsting komt- van het vermaledijde WA! WA'.f de grootste kr aker die Kinderen voor Kinderen heeft voortge- bracht, terecht natuurlijk, want wat is er mooier dan WA! WA! WA! waanzinnig te dro men. Over roem, over stapels i fraaie CA! CA!cadeaus. En over1 een flitsende carrière als Be- r: roemd Artiest. Hieperdehiep. Met veel bloemen, al dan niet ,<j uit de eigen achtertuin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12