'Flodderiaanse' situatie-komedie
Pokeren met doorgestoken kaart
Meeslepend vertelde oorlogsnachtmerrie
Filmgeschiedenis herleeft
met mooie nieuwe kopieën
Film Boeken
Tim Krabbé weet heden en
verleden knap te verknopen
PONDFRDAC. 14 JLJLI 1994
The Beverly Hillbillies: Oude h'-serie nu als film in de bioscoop te zien
Soms wil een filmmaker die een korte televisie-serie heeft
gemaakt, daar nog wel eens een bioscoopfilm uit snijden.
Denk maar aan Op afbetaling, Oude Tongen en een kin
derfilm als Het Zakmes. En af en toe vormt een bioscoop
film de basis voor een latere TV-serie Flodder bij voor
beeld). Een nieuw fenomeen is het verfilmen van oude
W-series, zoals vorig jaar The Fugitive en dit jaar maar
liefst drie series op rij: The Beverly Hillbillies, Maverick en
hèt kassucces in Amerika, TheFlintstones.
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
The Beverly Hillbillies. Te zien: lido 4
den, Metropole 3. Den Haag.
Voor The Flintstones
we, na de Europese voorpre
mière vorige week vrijdagavond
in het Archeon, nog een weekje
wachten, maar voor Maverick
en The Beverly Hillbillies kun
nen we deze week al naar de
bioscoop. The Beverly Hillbillies
was eind jaren vijftig, begin ja
ren zestig met name in Amerika
een razendpopulaire TV-serie.
Ook in Nederland waren de Hil
lbillies destijds te zien, maar bij
mijn weten moesten ze het qua
populariteit afleggen tegen Fred
Flintstone en consorten. Ik kon
me er ook weinig méér van her
inneren, dan dat het ging om
een wat anarchistische boeren
familie. Dat concept ligt ook ten
grondslag aan de bioscoopfilm
The Beverly Hillbillies, waarin
een boerenfamilie die nog met
één been in de 19e eeuw leeft,
opeens stinkendrijk in een sjie-
ke straat in Beverly Hills terecht
komt.
'Flodder', denk je dan al snel
en daar lijkt het ook wel wat op,
al zijn de Clampett's, zoals de
familie heet, geen asocialen
maar boerenpummels zonder
manieren. Althans dat vinden
de rijkelui die met schrik de Hil
lbillies zien arriveren in hun ou
de T-Ford. Eerst wordt nog de
M.E. ingeschakeld, maar als
blijkt dat de Clampett's de nieu
we steenrijke bewoners zijn van
een enorm landhuis ze zijn
rijk geworden na het aanboren
van olie in hun achtertuin
neemt iedereen direct een krui
perige houding aan en doet al
les om het de Hillbillies (een
scheldwoord voor boerenkin
kels) naar de zin te maken.
Voorop loopt Mr. Drysdale,
de directeur van de bank waar
op Jed Clampett zijn miljard
dollar gestort heeft. De keurige
Drysdale's willen de Hillbillies
wel wat beschaving en manie
ren bijbrengen en als het moet
ook nog wel een echtgenote
voor Jed en een gouvernante
voor dochter Elly May regelen.
Op dat moment komt Laura
in actie, die het met haar vriend
Tyler gemunt heeft op het geld
van de Clampett's. Zij dient zich
aan als huwelijkskandidate en
Franse gouvernante en weet ie
dereen in palmen. Behalve
Granny, de eigenwijze, koppige
grootmoeder van de familie, die
het tweetal net op tijd weet te
ontmaskeren.
Wie genoten heeft van de fa
milie Flodder zal dat waar
schijnlijk ook doen van The Be
verly Hillbillies. Het is een ou
derwets soort situation comedy,
met figuren die zo lijken wegge
lopen uit een stripblad. Geen
mensen van vlees en bloed
maar karikaturen, zoals neef
Jethro die nog dommer is dan
een aap. dochter Elly May die
sterker is dan een worstelaar,
vader Jed die te verleiden is met
zoete koek en muziek van Hank
Williams en een grootmoeder
die in haar schommelstoel moet
worden vastgebonden om haar
te kunnen verhuizen.
Aardige bijrollen zijn er voor
Lily Tomlin als Miss Hathaway.
Tal van toppers gaan deze zomer in reprise
LEIDEN «MARK VAN PENT
De zomermaanden kennen ge
woontegetrouw een pover film
aanbod, maar dit jaar lijkt een
uitzondering op die regel te
gaan vormen. Verschillende dis
tributeurs brengen mooie ko
pieën van klassieke films in om
loop, met als gevolg dat naast
Flintstones en Beverly Hills Cop
III een bezoek aan II Gattopardo
en Last Tango in Paris tot de
mogelijkheden behoort. Kijkers
kunnen zo hun mooie herinne
ring aan een klassieker toetsen,
of voor het eerst kennis te ne
men van een mijlpaal uit de
filmhistorie.
En dat kan mee- of tegenval
len. Bernardo Bertolucci's Last
Tango in Paris schokte in 1972
de wereld door de zeer vrije
sexuele moraal, maar inmiddels
zijn we op dat gebied wel het
een en ander gewend. De ano-
mieme escapades van een mid
delbare Amerikaan en een jong
Frans meisje doet in elk geval
nu gekunsteld aan. Wat de film
ferm overeind houdt, is één van
Marlon Brando's meest magne
tische optredens.
Touch of Evil (1958) was Or
son Welles' laatste Hollywood-
film en betwistbaar zijn laatste
klassieker. Universal vond de
film destijds onbegrijpelijk, en
deed niets aan promotie. En
eerlijk is eerlijk: voor het verhaal
hoef je hem niet te gaan zien.
Wel voor de avantgardistische
cameravoering, de atmosfeer
van bederf en repressie, de vele
schitterende rollen en natuurlijk
voor Welles zelf. Zijn corrupte
politiechef Quinlan is één van
de meest weerzinwekkende,
maar tegelijk één van meest
menselijke filmschurken ooit op
het doek getoverd. Te zien in
Desmet, Amsterdam.
Richard Attenborough's A
Bridge Too Far (1977) lijkt een
vreend eend in deze bijt vol
toppers, maar de kennismaking
blijkt evenwel plezierig. Het ver
slag van een van de grootste tra
gedies van W02 (Market Gar
den, nu vijftig jaar geleden) is
een militaire operatie op zich,
met groot gevoel voor detail, in
scène gezet en grotendeels ge
speend van de bekende oor
logsfilm-retoriek. Zeker met een
oog op de verbazingwekkende
cast (oa. Connery, Hopkins, Bo-
garde en Caine) een typisch ge
val van zo-worden-ze-niet-
meer-gemaakt. Te zien tijdens
de manifestatie '50 Jaar Na Da
to' in de Rijnhal te Arnhem, t/m
10 augustus.
NFM/IAF, de distributeui
wiens retrospectieven van Berg
man, Bunuel en Fassbinder de
hausse aan klassiekers inluid
den, komt deze zomer met mis
schien wel de mooiste reprise,
no Visconti's II Gattopardc
(1963) is het hoogtepunt in een
oeuvre dat sowieso zijn gelijke
niet kent. Het verhaal over de
teloorgang van een Italiaans
aristocraat uit de vorige eeuw
bevat alle kleuren van Visconti's
rijke palet. Grandeur, traditie
passie, vergankelijkheid, melan
cholie, eenzaamheid. Eindelij!
weer op volle lengte en in volle
glorie is II Gattopardo een trac
tatie voor de zinnen. Te zien ir
Rialto, Amsterdam.
De stinkendrijk geworden boerenfamilie veroorzaakt een hoop tumult in het sjieke Beverly Hills.
bankdirecteur
Drysdale, die bij de net tot vice-
president benoemde domkop
Jethro haar opwachting maakt
met: 'Me Jane, you Jethro' om
hem later nog eens te laten we
ten hoe heerlijk primitief ze
hem vindt.
Maar de aardigste grap komt
van Dolly Parton, de Ameri
kaanse zangeres die optreedt op
het huwelijksfeestje van Jed en
bedriegster Laura (een aardige
rol van Lea Thompson) en die al
zingend laat weten dat het ze
(de filmproducenten) een ver
mogen gekost heeft om haar
voor Jed te laten optreden. Een
grap met een ironische knip
oog, die bijna uit de toon valt in
deze middle-of-the-road kome
die waarin de meeste grappen
bedoeld lijken voor het niveau
van een trage brugklasser.
Op herhaling: Vivian
Leigh en Charlton
Heston in Orson
Welles' duistere
'Touch of Evil'
(Desmet, Amster
dam).
BIOSCOPEN
16, 19.30, 22
ALFA 2
The Aristocats dag. 13, 15.45,
18.45,21.30
ALFA 3
The Hudsucker Proxy dag. 13,
15.45, 18.45,21.30
ALFA 4
Damage 16 j.. dag. 13.30, 16,
19.30, 22
ALHAMBRA1 tel. 6233192
Shortcuts 16 j dag 14, 20
ALHAMBRA 2
Philadelphia dag. 18.45, 21.30; do
vr ma di ook 13.15, 16
BELLEVUECINERAMA tel. 6234876
My Father the Hero dag. 13.15, 16.
19.15,22
CINERAMA 2
Intersection dag 13.15, 16. 18.45,
21.30
CALYPSO 1 tel. 6234876
Mr. Jones dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CALYPSO 2
Blink 12 j.. dag. 13.15, 16, 19.15,
22
CINECENTER-CINEMACORALINE tel.
6236615
Shortcuts 16 j dag. 13.30, 17,
20.30
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
The remains of the day, dag 14,
16.30,19.15, zo. ook 11
Naked 16 j., dag. 22
CINECENTER-PIERROT
Les visiteurs 12 j., dag. 14.30,
14, 16.45, 19.30, 22.15,
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
The Getaway 16 j., dag. 19,21.45
CINEMA 2 INTERNATIONAL
The Concierge, dag. 18.45, 21.30,
za zo wo ook 13.15, 16
CITY 1 tel. 6234579
Maverick dag. 13.15, 16. 18.45,
21.30
CITY 2
Naked Gun 33 1/3 dag. 16, 18.45,
21.30, za zo ook 13.15
CITY 3
Ace Ventura: Pet Detective, dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
CITY 4
Cool Runnings, dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 5
True Romance 16 j., dag. 13.15,16,
18.45,21.30
CITY 6
Police Academy 7, dag. 13.15,16,
18.45,21.30
CITY 7
Lightning Jack dag. 13.15,16,
18.45, 21.30, wo alleen 16,18.45,
21.30
DESMET tel. 6273434
Last Tango in Paris 16 j., dag 19.30,
22,;
k 14
Touch of evil 16 j., dag. 21.15
Temptation of a Monk 16 j., do t/m z.
19. zo ook 16 30
TroisCouleurs: Blanc 16 j., zo t/m wc
19.15
March comes in like a lion 16 do
23.15
Time of the Gypsies 16 j., vr 23.15
Toto Ie Heros 16za 23.15, zo
14,15
Bewogen Koper 16 jzo 2315
The Wedding Banquet 16 j., ma
23.15
La Vie de Bohème 16 j., di 23.15
The Story of Qiu Ju 16j.,wo 23.15
KRITERION 1 tel. 6231708
Lifetimes 16 j„ dag 17.15
El Pajaro de la Felicidad 16 j. dag.
20, 22.15(m u.v.di).za zo 14.45
Sneak preview 16 j.. di 22.15
KRITERION 2
The Snapper, dag. 17.30
La Ardilla Roja 16). dag. 19.30
Der Amerikanische Freund 12 j., dag
14.45
RIALTO 1 tel. 6623488
II Gattopardo 16 j., dag 20 15
RIALTO 2
Vaarwel Ganzen 16 j.dag. 20, 22
THE MOVIES 1 tel. 6386016
In weiter Feme, so nah 16 jdag.
17.45
THE MOVIES 2
The Hudsucker Proxy dag. 17.30,
22, zo ook 15
Les Visiteurs 12 j.dag 19 45
THE MOVIES 3
Die Blechtrommel, do, za 19.15,
21.45
2201 A Space Odyssey, vr 19.15,
21.45
The Player, zo 15. 19.15, 21.45
Farewell to my concubine, ma 20 30
Reservoir Dogs, di 19 15, 21 45
The Fugitive, wo 19.15, 21.45
THE MOVIES 4
The Secret Garden dag. 1715zo
ook 15
Damage 16j.,dag. 17.15, 22
Shadowlandsdag. 19.30
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
The Getaway 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
The Beverly Hillbillies, dag 13.15,
16. 18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Schindler's List 12 j„ dag. 14, 20.15
TUSCHINSKI 4
Getting even with dad. dag. 13.15,
16. 18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
The Paper 12 j., dag 13.15,16.
18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
The Pelican Brief 12 dag. 13.15,
16.30,20.30
TUSCHINSKI CINEAC
The Firm 16 j., doorlopende voorstel
ling dag. 11.45, 14.45, 17.45,
Mel Gibson perfecte charmeur in sprankelende 'Maverick'
FILM RECENSIE
20.45
DE UITKIJK tel. 6237460
II Ladro di Bambini 16 j.,
22.30
Paris is burning 16 j., ma
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
HENK MAURITS
The Maverick. Te zien. Lido 1, Leiden; Eu
ro Cinema 2, Alphen a/d Rijn, Metropole
1Den Haag, Odeon 1Den Haag.
Evenals The Beverly Hillbillies is
de film Maverick gebaseerd op
een W-serie uit de jaren vijftig.
Destijds met James Garner in de
titelrol nu in een bijrol als
marshall Zane Cooper. De serie
was gebaseerd op de avonturen
van de pokerspeler Brett Mave
rick in de tijd dat de Amerika
nen nog jacht maakten op de
Indianen. De tijd van het Wilde
Westen dus, waarin avonturiers,
gokkers, revolverhelden en
marshalls elkaar het leven
moeilijk maakten. En toch is
Maverick geen echte western,
daarvoor ontbreken in deze film
te zeer de paarden en de cow
boys.
De rol van Brett Maverick
wordt gespeeld door Mel Gib
son. Met zijn blauwe, twinke
lende pretoogjes weet hij de he
le film naar zijn hand te zetten.
Gibson is de perfecte charmeur,
die met zijn kwajongensstreken
niet alleen de mensen om hem
heen, maar ook de toeschou
wers in de zaal volledig weet in
te pakken, zoals hij dat al eerder
deed in de drie Lethal Weapon-
films. Een grapjurk die zich als
een watje voordoet, maar die
uiteindelijk sneller, beter en
slimmer blijkt te zijn dan de
Dat is ook het geval in Mave
rick, waarin Gibson, als betrof
het een film van Sergio Leone,
start met zijn hoofd in een
strop. Om vervolgens met een
inner voice met gevoel voor hu
mor en understatement te ver
tellen hoe het zover is gekomen.
Gelukkig breekt de tak waaraan
de strop hangt, zoals Maverick
eigenlijk steeds aan elke bedrei
gende situatie weet te ontko
men. De enige die tegen hem is
opgewassen, is Annabelle (Jodie
Foster), die net zo slim en vin
gervlug is als Maverick zelf. Ze
vormen dan ook een ideaal
filmpaar, al ligt het accent bij
Mel Gibson, die veel meer mo
gelijkheden heeft om zijn rol uit
te bouwen dan Jodie Foster.
Maverick en Annabelle blij
ken allebei verwoede pokeraars
te zijn die ieder voor zich willen
meedoen aan het jaarlijkse po
ke rkampioenschap. Maar dan
moet er eerst op alle mogelijke
manieren inschrijfgeld bij el
kaar worden gescharreld, gerit
seld en desnoods van elkaar ge
stolen. Op hun tocht naar het
kampioenschap, waarbij ze per
postkoets en per raderboot door
een schitterend landschap trek
ken, worden ze vergezeld door
marshall Cooper, die toezicht
moet gaan houden op de wed
strijd. Aan de pokertafel treffen
ze onder meer 'commodore' Ja
mes Coburn (een levende wes
tern-legende) en de boosaardi
ge Angel (Alfred Molina), die
hen al de hele film dwarszit.
Het zou zonde zijn verder iets
van de plot te verraden, omdat
je voortdurend op het verkeerde
been wordt gezet. Het is net als
bij de bedriegertjes: alles blijkt
voortdurend doorgestoken
kaart te zijn. Dat is ook de char
me van de film, die misschien
met zijn ruim twee uur wat aan
de lange kant is, maar die geen
moment verveelt door het
sprankelende optreden van Mei
Gibson en het verrassende sce
nario met al zijn dubbele bo
dems en plotwendingen. De
film heeft een prettig ironische
ondertoon en steekt zijdelings
ook de draak met de western en
vooral de rol van de indianen
daarin.
In Maverick spreekt Mel Gib
son als het zo uitkomt perfect
Indiaans en is dikke vrienden
met Joseph het opperhoofd, ge
speeld door Graham Greene,
die we ook kennen uit Dances
with wolves. Als twee kwajon
gens nemen ze een pedante
Russische aartshertog te grazen,
die in het Wilde Westen komt
jagen. Het levert hèn geld op en
de kijker een hilarische scène,
die exemplarisch is voor de
toonzetting van de film. Een
film waarvan je haast zou wen
sen dat er een TV-serie van
wordt gemaakt, om te weten te
komen hoe het verder gaat met
die hartverwarmende avontu
rier Brett Maverick.
Nieuwe Biegel weer een regelrechte topper
JEUGDBOEKEN RECENSIE
JOKE DIEBEN-FRERICHS
'De Soldatenmaker' door Paul Biegel, met illustraties van Fiel van
der Veen. Uitgeverij Holland, vanaf 10jaar, 27,90.
In Leiden zijn de scholieren al vrij; wat Haarlem
en omgeving betreft is het nog maar een stief
weekje afzien en dan het studiejaar er weer op.
Vóór de vakantiekoffers worden ingeladen kan,
bij voorbeeld uit de opbrengst van de rapporten
collecte, nog net een mooi nieuw (voor)leesboek
worden aangeschaft en ingepakt. Een echte aan
rader om in verre of wat meer nabij gelegen oor
den van te genieten is het fantastische nieuwe
boek van Paul Biegel: De Soldatenmaker.
De intrigerende omslagillustratie van de Haar
lemse tekenaar Fiel van der Veen overigens
door het hele boek heen geweldig op dreef
toont een minuscuul jongetje in pyjama die, zich
stevig vastklampend aan een huzaar te paard,
door een sterk uitvergroot landschap rijdt. Wekt
die prent als vanzelf de herinnering aan Bomans'
onverwoestbare Erik of het klein insectenboek, het
verhaal zelf, waarin tinnen en loden soldaatjes 's
nachts tot verbijstering van de jonge ik-figuur een
eigen leven gaan leiden, doet weer denken aan De
Indiaan in de kast-verhalen van Lynne Reid
Banks.
De virtuoze verteller die Paul Biegel is, geeft
aan die elementen 'verkleining' en 'levend speel
goed' een geheel eigen en hoogst oorspronkelijke
draai. Prachtig van taal, soms griezelig spannend,
gevoelig, humoristisch, snijdend waar, maar bo
venal vol geheimzinnige betovering is zijn ver
haal, over een jonge ik-figuur die in de nachtelij
ke uren wordt meegesleept in een oorlog op leven
en dood tussen het zwarte Lappen Dametje met
haar loden soldaten en de Bronzen Dame, die op
haar beurt weer wordt gesteund door het tinnen
leger.
Beide legers, hun generaals en beschermvrou
wen doen als het erop aankomt in bruut- en
voosheid niet voor elkaar onder. Ze verstaan el-
kaars taal niet en doen ook geen enkele moeite
om elkaar te begrijpen. Opmerkelijk is, dat de
hoofdpersoon beide partijen kan verstaan, maar
niet tegelijkertijd Nu hij als oude man zijn bele
venissen te boek stelt, herinnert hij zich duidelijk
dat wanneer hij zich in het Glazen Paleis van de
Bronzen Dame bevond, hij geen woord begreep
van zijn eigen loden speelgoedsoldaatjes en
dat als hij werd meegevoerd naar het Lappen Da
metje in haar onderaardse bunker, de tinnen sol
daatjes (eigendom van de buurman) voor hem
onverstaanbaar bleken.
En zo kan het kwaad dus in de speelgoed-,
maar ook in de mensenwereld blijven voortbe
staan. Want als je elkaar niet 'verstaat' en het
vechten is je als het ware met de gietlepel ingego
ten, dan blijft de nachtmerrie die oorlog heet,
eeuwig gaande. Elke aanleiding, hoe futiel of on
waar ook, is voldoende om de degens te blijven
kruisen.
Geen Biegel zonder moraal, maar wèt een flon
kerend verhaal heeft de grootmeester van het Ne
derlandse jeugdboek weer rondom deze langge
rekte oorlogsnachtmerrie weten te componeren.
De Soldatenmaker ongetwijfeld goed voor
nieuwe (Griffel)bekroningen werd door uitge
verij Holland terecht in een extra verzorgd jasje
gestoken. Een prachtboek om voor te lezen, zelf
te lezen en nog heel vaak te herlezen.
'Vertraging' mist diepgang échte literatuur
HANS WARREN
Tim Krabbé: Vertraging. Roman 24,90,
gebonden 34,90 Uitgeverij Bert Bakker,
Tim Krabbé (51) is de auteur
van succesvolle romans als De
renner en Het gouden ei. Door
velen wordt al tijden uitgezien
naar een nieuw boek van zijn
hand, en nu is het dan zover.
Vertraging heet het werk, dat
eerder in een andere vorm als
feuilleton in De Volkskrant ver
scheen. Voor al het proza van
Krabbé geldt dat de lezers er
van genieten, maar dat de be
oordelaars het er moeilijk mee
hebben. Is bij voorbeeld Vertra-
gingliteratuur met een ongewo
ne inslag bf is het ontspan
ningslectuur van een superieure
soort?
In elk geval wordt de boekbe
spreker door de aanpak van de
ze auteur voor een probleem
geplaatst. Krabbé's grootste
specialiteit is het bedenken van
een fascinerende plot hij be
hoort tot de weinige schrijvers
die spanning weten te schep
pen. Déar moeten zijn verhalen
het van hebben. Want in zijn
stijl valt weinig bijzonders te
signaleren en over zijn ideeën
ben je vlug uitgesproken. Over
de inhoud van zijn werk kun je
als recensent ook al nauwelijks
praten: voor je het weet ga je de
geheimen die dit proza dragen
verklappen en doe je afbreuk
aan het plezier dat de lezer er
aan zal beleven.
De hoofdpersoon van de ro
man is de schrijver Jacques
Bekker. Hij is in Nieuw-Zeeland
geweest, vanuit Sydney in
Australië zal hij doorvliegen
naar zijn woonplaats Amster
dam. De vlucht heeft echter een
paar uur vertraging en hij be
sluit déze tijd- goed te gebrui
ken. ,,Ik heb meer zin in ver
dwalen", vertelt hij zijn mede
reizigers. ,,Ik heb hier nog een
duivel uit te bannen", voegt hij
eraan toe. Hij gaat op zoek naar
Moniek Ilegems, zijn 'droom-
meisje' van ruim dertig jaar ge
leden. Heel geleidelijk geeft
Krabbé prijs wat er destijds tus
sen Moniek en Jacques gebeurd
is. Het komt erop neer dat zij
hem op een heel gemene ma
nier aan de kant heeft gezet.
Hij vindt haar terug in Syd
ney, precies op het goede mo
ment. Ze verkeert namelijk in
grote moeilijkheden èn hij is de
aangewezen figuur om haar te
helpen. Een wild
gint, met een roofoverval en een
moord; méér dan genoeg stof
voor een opwindende speelfilm.
Inmiddels geeft zij hem, zoals
het wat ongelukkig heet, „de
volle laag van haar liefde". Mo
niek is een bijzonder succesvol
le zakenvrouw, maar heeft haar
zaken blijkbaar niet helemaal
correct geregeld. De politie
zoekt haar en samen met Jac
ques slaat ze op de vlucht.
Gecamoufleerd en wel trek
ken ze door Australië, terwijl in
de kranten en op de televisie
„een cycloon van nieuwsgierig
heid om haar heen" woedt. Jac
ques twijfelt soms of hij het spel
wel verder mee zal spelen. Eén
keer loopt hij van zijn voormali
ge droommeisje weg, maar met
haar pistool roept ze hem tot de
orde.
Heden en verleden worden in
Vertraging op een knappe ma
nier verknoopt. Tot het laatste
moment houdt de schrijver je
aandacht gevangen. Wanneer je
de roman echter uit hebt, heb je
hem ook helemaal uit. Krabbé
toont opnieuw dat hij een vak
man is. Maar zijn werk mist de
noodzaak, de inzet, de diepgang
van ware literatuur.